11 buku terbaik mengenai pelaburan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Seiring dengan literatur perniagaan mengenai pengembangan diri dan pertumbuhan peribadi, peningkatan kualiti penjualan, buku mengenai pelaburan sangat diminati. Mereka akan membantu anda memahami topik seperti pelaburan dana yang cekap untuk memperoleh pelbagai jenis faedah. Catatan: mereka tidak menggantikan pengetahuan teori dan praktikal pelabur profesional, tetapi sesuai untuk memodenkan maklumat mengenai topik tersebut. Buku-buku, sebagai peraturan, ditulis oleh pelabur yang berjaya, pelatih khusus, dan penyelidik pasaran pelaburan. Pakar majalah dalam talian telah mengumpulkan penilaian, yang merangkumi 13 buku terbaik mengenai pelaburan. Ulasan ini berdasarkan pendapat ahli perniagaan dan peniaga terkemuka.

Penarafan buku terbaik pelaburan

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Penarafan buku terbaik pelaburan 1 'Pasaran saham. Kursus untuk pemula '. Sepasukan pengarang. Dari siri 'Reuters for Financiers' 5.0
2 'Warren Buffett. Pelabur Terbaik Dunia ', Alice Schroeder 4.9
3 'Memoir Spekulator Pasaran Saham', Lefebvre Edwin 4.8
4 Pelabur Pintar oleh Benjamin Graham 4.7
5 'Analisis teknikal. Kursus Lengkap ', Jack Schwager 4.6
6 'Cara bermain dan menang di bursa saham', Alexander Elder 4.5
7 Kaedah Peter Lynch. Strategi dan taktik pelabur individu ', Peter Lynch 4.4
8 'Pasaran bon. Analisis dan Strategi ', Frank Fabozzi 4.3
9 'Jalan Penyu. Dari Amatur hingga Pedagang Legenda, Curtis Face 4.2
10 Liar's Poker oleh Michael Lewis 4.1
11 'Kuantiti. Bagaimana ahli sihir matematik menghasilkan berbilion-bilion dan hampir merosakkan pasaran saham ', Scott Patterson 4.0

'Pasaran saham. Kursus untuk pemula '. Sepasukan pengarang. Dari siri 'Reuters for Financiers'

Penilaian: 5.0

'Pasaran saham.  Kursus untuk pemula '.  Sepasukan pengarang.  Dari siri 'Reuters for Financiers'

Buku 'Pasaran Saham. Kursus untuk pemula '. Walaupun namanya, ia sesuai untuk pelabur dari mana-mana peringkat, dari pemula hingga profesional – ada yang dapat memahami struktur pasaran saham, selok-belok pelaburan yang berkesan, yang lain – untuk mempelajari pengalaman dan trik seorang guru perniagaan.

Untuk memahami mekanisme pelaburan, penulis memberikan struktur pasaran yang terperinci, menganalisis tujuan dan ciri-ciri fungsinya, serta mengungkapkan prinsip-prinsip operasinya. Maklumat ini diperlukan untuk semua pakar dalam bidang kegiatannya terdapat sekuriti – timbul pemahaman mengenai perdagangan yang betul di dalamnya.

Bagi pemula, penulis mengungkap rahsia yang diperlukan untuk kemasukan pemain baru ke pasaran saham: alat apa yang diperlukan, apa yang perlu ditakuti dan bagaimana sebenarnya seseorang tidak boleh bertindak agar tidak mengalami kerugian, bagaimana menilai saham dan risiko dengan betul. Semua maklumat disajikan dengan cara yang mudah diakses dan disokong oleh contoh kehidupan nyata yang diambil dari pengalaman peniaga sebenar, aktiviti syarikat besar, guru dan pemula pelaburan.

Selain teori, buku ini mengandungi latihan untuk menguji pengetahuan, 'Pasar saham. Kursus pemula 'boleh digunakan sebagai buku rujukan meja broker yang berfungsi dan bahkan sebagai buku teks pelajar, pembantu guru perbankan, ekonomi, dll. Buku yang benar-benar serba boleh dan berharga.

'Warren Buffett. Pelabur Terbaik Dunia ', Alice Schroeder

Penilaian: 4.9

'Warren Buffett.  Pelabur Terbaik Dunia ', Alice Schroeder

Sekiranya buku pertama dalam ranking adalah alat bantu mengajar, maka 'Warren Buffett. Pelabur terbaik di dunia adalah biografi yang mengandungi banyak jawapan untuk soalan mengenai pelaburan yang tepat, berdasarkan kehidupan orang paling terkenal dan terkaya di dunia kewangan. Apa fenomena Buffett, yang membantu jutawan itu mencapai kejayaan seperti itu, sifat peribadi apa yang dimiliki oleh raja perniagaan, kaedah kerja apa yang digunakannya – semua persoalan ini dinyatakan dalam buku ini.

Di samping aspek perniagaan, penulis merangkumi kehidupan sosial Mr. Buffett – hobi, gaya hidup, perniagaan dan lingkaran sosial yang rapat, pemikiran, bahkan fakta unik dari sejarah pasangan keluarga jutawan itu diberikan.

Alice Schroeder, pengarang buku itu, bekerja sebagai penganalisis kewangan, dan kemudian menjadi wakil Wall Street, yang mana Buffett sendiri mempercayakan fikiran dan hujahnya mengenai pelbagai isu selama beberapa tahun. Sebenarnya, dia menjadi pelanggan buku itu, membuka akses ke maklumat arkib mengenai perniagaan dan keluarganya sendiri, oleh itu biografi 'Warren Buffett. Pelabur terbaik di dunia 'sepenuhnya sahih dan sah, ditulis berdasarkan hasil wawancara lebih dari 2000 jam dengan pelabur itu sendiri dan dua setengah ratus orang kepercayaan dan pemegang amanah lain, pakar industri pelaburan.

'Memoir Spekulator Pasaran Saham', Lefebvre Edwin

Penilaian: 4.8

'Memoir Spekulator Pasaran Saham', Lefebvre Edwin

Buku seterusnya dalam peringkat, 'Memories of Stock Market Speculator', adalah buku tertua seumpamanya – edisi pertamanya diterbitkan pada tahun 1923, tetapi maklumat yang disampaikan masih relevan hingga hari ini, walaupun terdapat perubahan besar dalam dunia kewangan.

Buku ini didedikasikan untuk biografi spekulator paling terkenal Jesse Livermore, yang menjadi prototaip untuk protagonis Larry Livermore. Dia bercakap tentang kehidupannya yang sukar, tentang kejayaan dan kegagalan dalam hidup, khususnya dalam permainan di bursa saham. Penulis memetik kisah hidup dari kelulusan dari sekolah watak utama hingga mendalam dalam permainan mata wang, pengembangan kaedah bermainnya sendiri yang berkesan. Larry mempunyai tujuan – dia bergerak selangkah demi selangkah menuju impiannya untuk menjadi kaya, sementara dia tidak hancur oleh kejatuhan dan kehilangan keseluruhan kekayaan hingga satu sen, yang membicarakan ganjaran untuk kegigihan.

Nilai buku tidak hanya dalam contoh peribadi protagonis, Lefebvre Edwin menggambarkan pasaran pelaburan, strukturnya, yang pada dasarnya tidak berubah, psikologi broker, orang ramai, pengaruh permintaan terhadap banyak faktor permainan. 'Kenangan spekulator saham' menarik baik sebagai alat pendidikan yang tidak kehilangan kaitannya, dan sebagai autobiografi yang menarik. Buku ini tidak memberikan algoritma yang jelas untuk bertindak, tetapi menanamkan keperluan untuk mengubah sikap terhadap wang, sekuriti, dan bekerja dengannya.

Pelabur Pintar oleh Benjamin Graham

Penilaian: 4.7

Pelabur Pintar oleh Benjamin Graham

Bahkan setelah edisi pertama pada tahun 1950, Warren Buffett sendiri memberkati buku “The Wise Investor”, dia tidak menolak persetujuan dan pengiktirafan, dan setelah bertahun-tahun, mencapai keadaannya yang luar biasa – jadi maklumat dari Benjamin Graham adalah relevan. Penerbitan ini mengalami 10 terbitan semula, setiap kali penulis memperkenalkan sesuatu yang baru.

'Pelabur Pintar' adalah harta pengetahuan yang diperlukan oleh pemula dan pelabur berpengalaman: maklumat mengenai dasar pelaburan, prinsip perniagaan dan tingkah laku broker yang betul. Graham mengkaji prinsip dasar portfolio, mengenal pasti objek pelaburan dan carian mereka yang menjanjikan, meramalkan kadar inflasi, dll. Penulis menjadi idea untuk melabur bukan demi wang, tetapi demi idea yang secara radikal mengubah sikap terhadap proses itu sendiri.

'Analisis teknikal. Kursus Lengkap ', Jack Schwager

Penilaian: 4.6

'Analisis teknikal.  Kursus Lengkap ', Jack Schwager

Buku seterusnya dalam peringkat 'Analisis Teknikal. Kursus yang lengkap boleh dijadikan panduan kepada pelabur pemula. Ini berisi jawapan kepada pertanyaan yang timbul dalam proses berkenalan dengan pasar saham, saham, kursus harus dikuasai sebelum memulai apa-apa aktiviti di pasar kewangan.

Jack Schwager memberikan penerangan terperinci mengenai mekanisme pasaran, analisis teknikal menyeluruh mengenai proses, ramalan, kelebihan dan kekurangannya, mempertimbangkan semua jenis sistem kerja: gelombang, kandil, grafik dan komputer. Semua konsep dan kaedah utama dipertimbangkan secara terperinci dan jelas, penulis menganalisis kesalahan tipikal pemula dan juga jerung perniagaan menggunakan contoh sebenar, mengungkapkan rahsia perangkap dan cangkuk palsu.

Setelah membaca buku, pelabur pemula akan belajar bagaimana membina aktiviti mereka dengan betul, membuat ramalan, tetap tenang dalam peristiwa tertentu, menilai risiko dan menentukan kemungkinan pelaburan. Untuk peniaga profesional dan pendatang baru ke pasaran saham 'Analisis teknikal. Kursus Jack Schwager yang lengkap akan menjadi rujukan desktop yang boleh anda rujuk ketika anda menghadapi situasi yang tidak dapat difahami pada pandangan pertama.

'Cara bermain dan menang di bursa saham', Alexander Elder

Penilaian: 4.5

'Cara bermain dan menang di bursa saham', Alexander Elder

Buku 'Cara Bermain dan Menang di Bursa Saham' ditulis oleh broker profesional, pakar teknikal Alexander Elder, yang menyoroti tiga faktor peniaga yang berjaya: kawalan risiko, kaedah kerja dan keadaan psikologi pemain. Mereka menentukan seberapa berjaya aktiviti seorang pakar, bagaimana dibenarkan tindakannya. Penatua menulis mengenai perangkap emosi, mengenai pendekatan optimum untuk mencari tawaran yang menguntungkan, bekerja dengan carta – analisis lengkap pertukaran diberikan, pemula dapat dengan mudah belajar bagaimana melakukannya sendiri.

Keunikan buku ini terdapat dalam pengaitkan kaedah analisis penulis dengan sistem permainan di bursa saham, yang membawa kesan positif sehingga jumlah di akaun hanya meningkat. Sama pentingnya adalah peraturan untuk mengehadkan risiko, yang akan membantu menjimatkan dana sekiranya berlaku sesuatu.

Buku “Cara bermain dan menang di bursa saham” yang disajikan dalam penarafan adalah edisi ke-14, ditambah sesuai dengan trend terkini di pasaran saham.

Kaedah Peter Lynch. Strategi dan taktik pelabur individu, Peter Lynch

Penilaian: 4.4

Kaedah Peter Lynch.  Strategi dan taktik pelabur individu, Peter Lynch

Peter Lynch terkenal sebagai salah satu penganalisis kewangan yang paling berjaya di dunia, pengarang formula unik yang telah mendorong banyak pelabur memperoleh kekayaan berjuta-juta dolar. Kaedah Lynch didasarkan pada teknik analisis situasi dan penilaiannya yang mudah dipelajari dan diaplikasikan. Tugas pertama dari pengarang – penilaian pembaca tentang dirinya sebagai pelabur boleh membingungkan, tetapi ini membolehkan anda memahami kualiti yang anda perlukan untuk melakukan aktiviti yang berjaya. Hanya selepas itu Lynch melakukan analisis peluang pelaburan, membincangkan kemungkinan kesilapan dan kaedah membaca petunjuk kewangan.

Pembaca mencatat bahasa penyampaian bahan yang mudah, rasa humor pengarang, kelengkapan dan kegunaan maklumat, nasihat berguna dari guru pelaburan. Buku ini dapat digunakan sebagai rujukan untuk peniaga baru dan berpengalaman.

'Pasaran bon. Analisis dan Strategi ', Frank Fabozzi

Penilaian: 4.3

'Pasaran bon.  Analisis dan Strategi ', Frank Fabozzi

Buku Frank Fabozzi mengandungi harta karun maklumat berharga untuk profesional kewangan bon. Buku ini digunakan sebagai buku teks di sekolah perniagaan dan universiti khusus, menyiapkan dan lulus ujian CFA, sebagai buku panduan untuk pemodal.

'Pasaran bon. Analisis dan Strategi mengandungi maklumat lengkap mengenai bon yang perlu diketahui oleh mana-mana pelabur, mendedahkan isu jenis penerbit, tempoh matang dan kepentingan sekuriti ini. Pembaca akan mengetahui apa itu kadar tetap dan terapung, bagaimana bekerja dengannya, apa ikatan dengan pilihan terbenam, dan banyak lagi yang perlu dipertimbangkan ketika bekerja dengan pelbagai jenis sekuriti.

Edisi terbaru buku ini memberikan kemas kini mengenai pelaburan kolektif oleh syarikat dalam instrumen pendapatan tetap, yang menentukan kepentingan penyebaran kredit bon korporat, dengan fokus untuk memenuhi pertumbuhan dana pencen dengan pembayaran tetap. Manual ini sesuai digunakan sebagai rujukan oleh profesional perbankan, broker, pelabur maju dan pemula, pelajar dan guru.

'Jalan Penyu. Dari Amatur hingga Pedagang Legenda, Curtis Face

Penilaian: 4.2

'Jalan Penyu.  Dari Amatur hingga Pedagang Legenda, Curtis Face

Program Turtle adalah eksperimen unik yang dilakukan oleh 2 pedagang (salah satunya adalah penulis buku), membuat pertaruhan: satu berpendapat bahawa mana-mana orang boleh diajar untuk berniaga, yang lain cenderung memikirkan pekerjaan yang berjaya hanya sebagai peniaga sekuriti berpengalaman profesional. Peniaga menjemput beberapa pendatang baru dan memberikan deposit permulaan kepada mereka, melarang mereka untuk bercakap mengenai pengalaman yang akan datang selama 20 tahun. Akibatnya, setelah beberapa tahun, semua 'eksperimen' meningkatkan baki akaun mereka dengan rata-rata 80% setahun, yang menjadi contoh jelas mengenai kebebasan pengalaman dari dinamika urusan, dan program 'Penyu', yang mana para peserta dilatih, menunjukkan kecekapan tinggi.

Curtis Face membincangkan prinsip pemilihan subjek ujian yang berpotensi, memberikan analisis algoritma Turtles yang berfungsi, mendedahkan rahsia perdagangan yang dia gunakan dalam perdagangan sekuriti yang berjaya.

Liar's Poker oleh Michael Lewis

Penilaian: 4.1

Liar's Poker oleh Michael Lewis

Buku “Poker of Liars” adalah kisah seorang pahlawan yang dalam 2 tahun telah pergi dari magang ke kejayaan perdagangan. Kekejaman dan kejujuran yang dia tuju ke arahnya sangat mengagumkan, menunjukkan betapa berbeza motivasi orang yang berbeza dalam perjalanan ke tugas yang ditetapkan. Terdapat banyak satira dalam buku ini, yang dengan cara terbaik membantu menunjukkan keseluruhan dapur dalaman yang pernah menjadi syarikat terbesar Salomon Brothers. Lebihan Wall Street diperlihatkan dengan tepat, terutama ditunjukkan dengan jelas pada tahun 80-an abad yang lalu.

Lewis tidak hanya menunjukkan jalan pakar, dia menyiarkan psikologi berkat pahlawan yang berjaya, dan bagaimana dapat diterima bagi setiap orang adalah soalan kedua.

Tidak ada teori yang tepat dalam buku ini, “Poker of liars”, sebaliknya, adalah bacaan dokumentari, yang menunjukkan sejarah bank pelaburan.

'Kuantiti. Bagaimana ahli sihir matematik menghasilkan berbilion-bilion dan hampir merosakkan pasaran saham ', Scott Patterson

Penilaian: 4.0

'Kuantiti.  Bagaimana ahli sihir matematik menghasilkan berbilion-bilion dan hampir merosakkan pasaran saham ', Scott Patterson

Buku mengenai pengurus pasaran saham menutup penarafan. Ini akan membuka tirai rahsia krisis ekonomi dan masa depan ekonomi dunia.

Buku “Quantums” menceritakan tentang pembentukan dana algoritma mengenai contoh pengembangan Renaissance Technologies. Hanya sedikit orang yang berpendapat bahawa di balik semua manipulasi dan perhitungan ini ada orang, berbakat, dan tidak selalu dihargai sepenuhnya. Mereka dibincangkan dalam buku ini, khususnya mengenai jalan hidup mereka. Peter Mueller, Jim Simons, Ken Griffin, Cliff Asness – ahli matematik yang memerintah kekayaan triliun dolar – sebahagiannya menjadi penyebab krisis 2008.

Buku ini mengungkapkan cara berfikir para peniaga berbakat di dunia, reaksi mereka terhadap kehilangan wang dan krisis ekonomi, yang menghampiri kejatuhan semua modal. Di mana mereka sekarang, orang-orang ini? Jawapan untuk soalan ini terdapat di dalam buku ini.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen