11 baka anjing yang paling mesra

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Seekor anjing, seperti kata pepatah kuno, adalah kawan manusia. Dan banyak keturunan adalah gambaran sebenar pernyataan ini. Mereka adalah rakan-rakan yang setia dan boleh dipercayai yang akan terus berseronok, membantu dalam pekerjaan, dan juga menghibur dalam kesedihan.

Dan bagi mereka yang ingin mendapatkan teman baik dan sahabat yang setia, kami telah mengumpulkan ranking dari 11 baka anjing yang paling mesra. Perlu diingat bahawa tempat duduk diletakkan secara rawak, jadi jangan anggap corgis lebih agresif daripada pencari emas (atau sebaliknya).

Anjing yang paling ramah

Pencalonan sebuah tempat membiak penilaian
Anjing yang paling ramah 11 Bulldog Perancis 4.0
10 Corgi (kardigan corgi welsh) 4.1
9 Akita 4.2
8 Collie kasar 4.3
7 Samoyed (Samoyed spitz) 4.4
6 Bernard St. 4.5
5 Sheltie (Shetland Sheepdog) 4.6
4 Aussie (Gembala Australia) 4.7
3 Raja Cavalier charles spaniel 4.8
2 Bobtail (Sheepdog Inggeris Lama) 4.9
1 Retriever emas 5.0

Tempat ke-11: Bulldog Perancis

Penilaian: 4.0

Bulldog Perancis

Walaupun terdapat perkataan 'bulldog' pada nama baka ini, anjing-anjing ini sama sekali tidak agresif. Mereka dibezakan oleh keaktifan, suka bermain dan sikap ramah terhadap semua orang, termasuk orang asing. Oleh itu, tetamu lebih suka dijilat dan dijatuhkan dari melompat bulldog Perancis daripada takut dengan menggeram.

Bulldog Perancis telah mendapat populariti di kalangan penduduk bandar. Walaupun anjing mempunyai sifat aktif dan suka bermain, ia tidak memerlukan banyak ruang untuk hidup selesa. Dia akan berasa selesa di sebuah pangsapuri kecil. Dan semasa berjalan di French Bulldog, anda tidak perlu berlari sejauh beberapa kilometer di sekitar blok.

Bulldog Perancis sesuai untuk keluarga yang mempunyai anak. Anjing ini memperlakukan anak-anak dengan baik, akan menjadi pendamping yang baik dalam permainan. Dan yang paling penting, ia tidak memerlukan penjagaan khas, jadi anda tidak perlu terkoyak antara keperluan memasak makan malam untuk anak atau menyikat bulu haiwan kesayangan.

Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa Bulldog Perancis berada dalam keadaan kesihatan yang agak buruk. Anjing-anjing ini sering sakit, mempunyai sistem pernafasan sensitif (juga kerana moncong rata), dan kadang-kadang mengalami masalah mata. Juga, anjing itu memerlukan latihan dari usia yang sangat muda – jika tidak, ia akan menunjukkan kedegilan dan kemaksiatan.

Tempat ke-10: Corgi (kardigan corgi welsh)

Penilaian: 4.1

Corgi

Corgis adalah anjing kerajaan. Dan ini bukan keterlaluan. Corgi inilah yang disimpan di istana Ratu England. Anjing baka ini comel, suka bermain dan ramah, tetapi mengekalkan gaya bangsawan. Corgi adalah pendamping, bukan haiwan peliharaan.

Kerana penampilan mereka yang menarik dan comel dengan warna merah terang yang khas dan wajah yang sentiasa tersenyum, corgi sangat popular sekarang. Dan ini bukan keburukan. Corgis tidak pilih-pilih mengenai penjagaan, mereka sangat sesuai untuk pemilik pemula dan merasa selesa di pangsapuri kecil.

Walau bagaimanapun, perlu dipertimbangkan sikap suka bermain dan penggembalaan mereka. Corgi adalah anjing yang aktif. Ia memerlukan jalan-jalan lama, dan kenaikan sederhana di sekitar blok akan terlalu membosankan untuk haiwan peliharaan berkaki empat ini. Lebih baik membawanya ke taman, di mana bermain dengan taman, frisbees atau objek improvisasi lain.

Corgi sangat senang dilatih. Latihan tidak akan memakan banyak masa, dan haiwan itu akan terbiasa dengan rutin rumah dan tidak akan membawa kaus kaki di bawah sofa. Keturunan ini juga bergaul dengan baik dengan anak-anak, tetapi bertindak lebih seperti teman bermain daripada pengasuh. Jadi kanak-kanak dengan corgi mampu menyebabkan lebih banyak kemusnahan daripada tanpa itu.

Kelemahan penting dalam keturunan adalah bersahabat. Anjing menyalak banyak, jadi ia tidak sesuai untuk pencinta kesunyian. Dan jiran-jiran itu tidak mungkin senang mendengar gonggongan di sebalik dinding sepanjang hari.

Tempat ke-9: Akita

Penilaian: 4.2

Akita

Akita adalah anjing yang besar, megah dan sangat tenang. Walaupun saiznya besar, ia dapat tinggal di pangsapuri dari kawasan yang agak kecil tanpa masalah dengan watak atau kesihatan. Sikap Akita yang setia dan sedikit phlegmatic menjadikannya teman baik.

Tetapi kelebihan utama Akita ialah dia sangat menyayangi anak-anak. Ini adalah anjing yang akan mengambil bahagian dalam membesarkan anak, membantunya membesar, melindunginya dari pelbagai masalah. Walaupun anak-anak yang masih kecil dapat berjalan-jalan dengan Akita – dia pintar dan tenang, dia tidak akan merobek tali, mengambil bahagian dalam permainan dan melindungi mereka dari masalah.

Harus diingat bahawa Akita adalah anjing dengan watak. Dia hanya pendamping, bukan haiwan kesayangan. Wakil keturunan ini keras kepala, sukar dilatih dan sering meletakkan diri mereka dalam keluarga pada tahap yang sama dengan pemiliknya. Oleh itu, bagi penternak pemula, Akita kurang sesuai. Tetapi, walaupun sifatnya yang keras kepala, dia tidak akan menggeram atau marah. Walau bagaimanapun, latihan dari usia dini membantu haiwan itu menjadi rakan.

Di antara kekurangan lain dari baka ini, seseorang dapat membezakan konflik dengan haiwan lain dan kesihatannya yang buruk. Akitas sering menderita penyakit autoimun yang memerlukan perawatan dan ubat jangka panjang (seumur hidup).

Tempat ke-8: Rough Collie

Penilaian: 4.3

Collie kasar

Rough Collie, atau Shepherd Dogs, adalah anjing pintar dan ramah yang bersaiz besar dan berwarna menarik. Mereka mendapat populariti tertentu setelah penerbitan filem dan siri TV 'Lassie', di mana, pada dasarnya, watak baka ini ditunjukkan secara semula jadi.

Harus diingat bahawa Rough Collie, walaupun terdapat banyak kelebihan, tidak sesuai untuk pemeliharaan bandar. Ini adalah anjing yang sangat aktif yang memerlukan aktiviti fizikal yang kerap dan ketara. Walaupun berjalan kaki setiap hari mesti mengambil masa sekurang-kurangnya 1.5-2 jam! Jika tidak, haiwan itu akan mulai layu.

Collies adalah penjaga rumah yang sangat baik. Sebagai penggembala anjing, mereka secara berkala memeriksa sama ada ahli keluarga melakukannya dengan baik, sama ada tidak ada yang sakit atau sedih, bagaimana keadaan dengan keadaan dan laman web ini. Mereka tidak membenarkan orang asing memasuki wilayah mereka, tetapi pada masa yang sama mereka cukup pintar untuk tidak menggeram para tetamu. Sebaliknya, mereka akan berhati-hati terhadap pengunjung, tetapi mereka akan memahami dari tingkah laku pemilik bahawa mereka tidak menimbulkan ancaman.

Di samping itu, koli adalah ibu bapa yang cemerlang. Oleh itu, mereka sesuai untuk keluarga yang mempunyai anak, bertindak sebagai pengasuh dan rakan kongsi yang sebenar untuk rumah tangga kecil. Collies akan memastikan bahawa tidak ada yang berlaku pada bayi, dan sekiranya ada masalah, mereka akan melindunginya atau meminta pertolongan dengan menggonggong.

Baka ini juga kurang sesuai untuk penternak pemula. Walaupun dengan kesihatan dan perlembagaan yang baik, anjing itu memerlukan rawatan rapi. Sebagai contoh, menyikat rambut dan menyikat rambut panjang secara teratur, yang lebih-lebih lagi sering jatuh.

Tempat ke-7: Samoyed (Samoyed spitz)

Penilaian: 4.4

Samoyed spitz

Samoyed adalah keturunan yang anda cintai pada pandangan pertama. Perlembagaan yang harmoni, saiz sederhana, mantel berbulu putih salji dan bentuk senyum khas, yang bahkan mempunyai nama tersendiri 'senyum Sammy' – semua ini menarik perhatian. Sikap mesra dan aktiviti yang tinggi hanya melengkapkan imej.

Watak Samoyed menggabungkan kemerdekaan dan kelembutan. Dia adalah pasangan berkaki empat, bukan haiwan kesayangan. Seperti baka anjing utara yang lain, ia mempunyai kedegilan tertentu. Dengan kecerdasan cepat dan akal tertentu, Samoyed tidak memberikan latihan yang baik, jadi ia akan melakukan apa yang diinginkannya.

Samoyed Spitz praktikal tidak sesuai untuk penyelenggaraan bandar. Kecuali pemiliknya bersedia menghabiskan 1.5-3 jam waktunya untuk berjalan anjing. Baka ini sangat aktif dan bertenaga, dan memerlukan aktiviti fizikal yang berterusan. Juga, jangan berharap bahawa di jalan anjing itu akan berjalan dengan tenang di sebelah pemiliknya – sebaliknya, Samoyed terlebih dahulu akan menemui sebilangan semak yang tidak dapat difahami di pusat bandar, kemudian genangan yang tidak dapat difahami dengan lumpur yang tidak kering, dan dalam semua ini, anjing itu akan jatuh.

Tetapi anda perlu menghabiskan tenaga anjing yang tidak terhad. Bosan, Samoyed boleh mula merosakkan barang, dan kemudian menyalak dan melolong.

Juga, Samoyed sangat ramah sehingga dia sama sekali tidak mempunyai penjaga. Dengan orang yang tidak dikenali dia akan bermain dan bersenang-senang. Dalam keluarga dengan anak-anak, anjing itu juga akan menjadi pasangan untuk anak itu dan dengan senang hati akan menolong anak itu merobek sehelai kertas dinding dari dinding.

Tempat ke-6: St. Bernard

Penilaian: 4.5

Bernard St.

Hanya satu perkataan yang sesuai untuk menggambarkan watak St. Bernard – sifat baik. Ini adalah anjing yang sangat tenang dan damai, yang, walaupun berukuran, tidak akan pernah menunjukkan keganasan terhadap pemiliknya. Pada saat yang sama, dia telah mengembangkan apa yang disebut wilayah, karena orang luar berisiko disalak atau dilemparkan ke punggung mereka.

St. Bernard dianggap sebagai anjing terbaik di dunia untuk keluarga yang mempunyai anak. Keturunan ini tidak hanya bergaul dengan anak-anak, tetapi juga siap mengorbankan hidupnya demi keselamatan atau hanya untuk melindungi pemilik kecil itu. St. Bernard bukan sahaja pengasuh dan pengawal keselamatan, tetapi juga pendamping dalam permainan dengan kesabaran yang luar biasa. Walaupun bayi itu cuba membelai anjing atau menarik ekornya, anjing itu tidak akan memimpin telinganya.

Juga, anjing dari baka ini dibezakan oleh kecerdasan yang jarang berlaku. Mereka dapat menganalisis tahap bahaya dan mengira langkah-langkah untuk menyelamatkan atau melindungi pemiliknya, melakukan tindakan yang sangat cerdas. Pada masa yang sama, jangan lupa bahawa ini adalah haiwan.

Khususnya, diperlukan untuk menyosialisasikan haiwan dari masa kecil. Pada masa muda mereka, St. Bernards memerlukan perhatian dari pemiliknya – dan dengan itu mereka tidak hanya menjalin hubungan, tetapi juga hierarki. Sekiranya anak anjing dari baka ini dibiarkan lama, dia akan tumbuh bebas dan tidak bersosial – tetapi pada masa yang sama 90 kg dan berotot, sehingga kehancuran tidak dapat dielakkan. Dari usia muda, anda perlu melatih, mendidik dan melatih St. Bernard – dan, untungnya, anjing tidak terlalu keras kepala.

Tempat ke-5: Sheltie (Shetland Sheepdog)

Penilaian: 4.6

Sheltie

Seekor anjing penggembala kecil, agak mirip dengan collie, Sheltie adalah anjing yang ramah, aktif dan penyayang. Dia adalah sahabat, rakan dan pasangan yang baik.

Perangai Sheltie hampir tipikal untuk menggembala keturunan. Anjing itu ramah dan penyayang, penting baginya agar semuanya berjalan lancar. Dia akan memantau keadaan setiap ahli keluarga. Sekiranya seseorang merasa tidak enak, anjing itu akan menyokong dan cuba bersorak. Sekiranya bagus, sertai permainan dan bersenang-senang.

Sheltie sangat menyayangi kanak-kanak. Bagi mereka, dia bukan sahaja pengasuh, tetapi juga teman bermain. Pada masa yang sama, jika anak itu berada dalam bahaya, Sheltie akan melakukan segalanya untuk melindunginya.

Sheltie mempunyai satu sifat yang tidak dapat dilihat pada baka penggembalaan yang lain. Anjing memerlukan perhatian manusia. Mereka suka berjalan-jalan dan hanya bersosial. Namun, sheltie tidak akan memaksakan kehadirannya – tetapi tanpa perhatian yang tepat, anjing itu akan layu, ia akan sakit dan sedih. Oleh itu, ia tidak sesuai untuk orang yang 'siang dan malam' di tempat kerja.

Oleh kerana saiznya yang kecil, sangat sesuai untuk menyimpan di pangsapuri. Benar, masih memerlukan masa yang lama untuk berjalan anjing. Ia mungkin lebih dijaga daripada baka lain, tetapi tidak memerlukan dan oleh itu sesuai untuk pemilik tanpa pengalaman menjaga dan membiakkan anjing.

Anda juga boleh memberikan Sheltie kepada nenek anda. Dari lapisan bawah anjing ini, benang yang sangat baik diperoleh, dan barang-barang daripadanya hangat, ringan dan halus. Dan, tentu saja, dengan kesan pemanasan penyembuhan.

Tempat ke-4: Aussie (Gembala Australia)

Penilaian: 4.7

Aussie

Aussie jauh dari baka anjing yang paling popular 'di lintang kita'. Cuma standard dan luarannya tidak terlalu luar biasa. Anda tidak pernah tahu bagaimana anjing berwarna tiga warna (putih-hitam-merah) dengan rambut separuh panjang berkeliaran di jalanan untuk membeli yang sama, hanya untuk wang?

Tetapi Aussie memikat dengan wataknya, yang benar-benar unik. Anjing ramah, sangat penyayang dan pintar – tetapi penjaga yang baik. Dia akan menjadi rakan dan pendamping dalam permainan, dan pelindung rumah. Dari nenek moyang penggembalaan, Aussie mewarisi sikap cinta dan penyayang terhadap anak-anak, dan dari anjing gembala dalam silsilah – kecerdasan yang sangat baik dan pembelajaran yang mudah. Latihan Australia tidak akan memakan masa yang lama, tetapi setiap jam yang dilaburkan akan kembali seratus kali ganda.

Oleh kerana saiznya yang agak sederhana, Aussie sangat sesuai untuk menjaga persekitaran bandar. Tetapi – anjing itu sangat aktif, jadi berjalan dengannya memerlukan banyak masa. Sekali lagi, lebih baik pergi bersamanya bukan di sekitar blok, tetapi ke taman di mana haiwan itu dapat bermain dan bersenang-senang. Berjalan kaki diperlukan dua kali sehari, kerana jika tidak, aktiviti Aussie yang bersungguh-sungguh boleh bertujuan untuk menghancurkan kaki kerusi Vienna yang disayangi.

Penting untuk diperhatikan bahawa Aussie tidak sesuai untuk pemilik pemula. Anjing-anjing ini dibiakkan untuk bekerja dalam keadaan sukar. Mereka tidak bertindak balas terhadap kesakitan, sejuk atau panas. Oleh itu, anda boleh berjalan bersamanya sepanjang hari, dan hanya selepas itu secara tidak sengaja dapat melihat luka di cakarnya. Aussie adalah anjing untuk pemilik yang penuh perhatian dan bertanggungjawab.

Tempat ke-3: Cavalier King Charles Spaniel

Penilaian: 4.8

 Raja Cavalier charles spaniel

Raja Cavalier Charles Spaniel adalah salah satu wakil keluarga spaniel terkecil. Benar, di sebalik 'orientasi dalaman', dia tidak kehilangan kebiasaan nenek moyangnya yang berkaitan dengan anjing pemburu. Wakil keturunan ini tetap aktif dan suka bermain sehingga usia tua, sehingga menggembirakan pemiliknya.

Raja Cavalier Charles Spaniel sangat ramah! Dia tetap setia dan setia kepada pemiliknya sepanjang hidupnya, memiliki sikap positif terhadap orang lain, dan menyambut tamu dengan gerak ekornya yang gembira. Sudah tentu, ini menjadikannya bukan penjaga yang sangat baik, tetapi untuk melindungi kediaman, ada baiknya mencari beberapa baka lain.

Juga, wakil baka ini ramah dengan haiwan lain. Raja Cavalier Charles Spaniel dengan senang hati akan menyambut anjing yang dijumpai di jalan, dan kucing itu hanya akan memandangnya lama-lama. Wakil-wakil dari baka dengan mudah bergaul dengan haiwan peliharaan. Anjing-anjing ini juga sesuai untuk keluarga dengan anak-anak. Tetapi mereka melihat anak itu sebagai rakan bermain.

Kelebihan penting lain dari baka ini ialah anjing ini tidak memerlukan berjalan kaki panjang. Mereka akan membuang tenaga yang berlebihan dalam permainan, tetapi tidak perlu takut akan keselamatan harta benda mereka.

By the way, nama baka mempunyai sejarah yang agak menarik. Raja Cavalier Charles Spaniel dibesarkan semasa Renaissance dan langsung jatuh cinta pada bangsawan kerana penampilan 'mainan' mereka dan tingkah laku aktif yang meriah. Dan mereka sangat dikagumi oleh Raja Charles II, yang memerintah England pada akhir abad ke-17. Dia sangat menyayangi mereka sehingga dia membiarkan anjing-anjing dari jenis ini bebas memasuki bangunan mana pun, bahkan di bangunan Parlimen! Sebenarnya, nama baka ini diterjemahkan sebagai 'Spaniel, yang dianugerahkan oleh Raja Charles'.

Tempat ke-2: Bobtail (Old English Sheepdog)

Penilaian: 4.9

Bobtail

Bobtail adalah anjing yang menggemaskan. Sukar untuk menahan senyuman, memandangnya panjang, sedikit melengkung dan dari mantel yang kelihatan kotor itu. Pada masa yang sama, anjing itu besar dan kelihatan agak canggung – termasuk kerana kaki yang kelihatan besar.

Sebagai baka penggembalaan, Bobtail adalah anjing yang akan menjaga seluruh keluarga. Namun, dia tidak mengikuti hierarki dan memperlakukan setiap rumah tangga dengan baik. Bobtail adalah teman baik bukan untuk satu orang, tetapi untuk seisi keluarga.

Perlu diingat bahawa bobtail adalah milik anjing gembala. Oleh itu, dia dibezakan oleh aktiviti dan daya tahan, dan juga benar-benar memerlukan senaman yang berterusan. Dan mereka tidak boleh terhad dengan berjalan-jalan sahaja. Anjing itu mesti berlari, membawa tongkat dan benda lain. Jika tidak, ia akan sakit dan layu.

Seperti keturunan Inggeris yang lain, Bobtail agak keras kepala dan berdikari. Anjing itu kurang terlatih, memerlukan latihan umum, dan masih boleh mengabaikan arahan pemiliknya jika menganggapnya terlalu bodoh atau tidak bermakna.

Perlu diingat bahawa rambut bobtail panjang memerlukan pemeliharaan. Anda perlu menyikatnya setiap 2-3 hari, jika tidak, tikar akan terbentuk. Lebih-lebih lagi, anjing itu sentiasa tumbuh pinggiran yang sangat panjang yang menutup matanya – dan ia perlu dipangkas. Kotoran dan serpihan melekat pada bulu, jadi anda perlu menyikatnya selepas setiap berjalan.

Tempat pertama: Golden Retriever

Penilaian: 5.0

Retriever emas

Mungkin baka anjing pendamping yang paling terkenal. Kecenderungan yang aktif dan ramah menjadikannya teman baik dan pendamping, dan terima kasih kepada dermawan, pengambil emas bekerja di pusat pemulihan, sosialisasi, panduan dan sebagainya.

Pengambil Emas sangat pintar. Banyak penyelidik membandingkan kecerdasan mereka dengan kecerdasan kanak-kanak. Juga, anjing ini dapat membanggakan memori yang baik. Berkat kualiti ini, pengambil emas mudah dilatih, menunjukkan kepuasan, belajar dengan cepat dan dapat melaksanakan sejumlah besar perintah.

Pengambil Emas sesuai untuk menjaga keluarga dengan anak. Bagi isi rumah kecil, anjing adalah pasangan bermain dan pengasuh. Mereka dengan senang hati membawa tongkat dan memastikan bahawa anak itu tidak memukul kepala di atasnya. Selain itu, anjing mempunyai tahap empati yang tinggi, jadi jika anak itu buruk atau sedih, mereka akan menyokong. Dan jika perlu, mereka akan menjaga impian itu.

Perlu diingat bahawa pengambilan emas memerlukan banyak aktiviti fizikal. Mereka memerlukan jalan-jalan lama – dan walaupun selepas itu mereka tidak akan merasa letih. Oleh itu, mereka tidak sesuai untuk disimpan di pangsapuri kecil. Lebih baik jika anjing ini tinggal di rumah desa dengan plot di mana ia dapat menunjukkan aktiviti dan suka bermainnya.

Walaupun Golden Retrievers sesuai untuk pemilik pemula, anjing ini memerlukan rawatan rutin. Faktanya ialah mereka mencukur rambut mereka secara berterusan. Ia perlu disingkirkan sekurang-kurangnya sekali seminggu, dan semasa mencair – bahkan setiap hari. Di samping itu, anjing itu tumbuh cakar, jadi anjing itu perlu dibawa ke pengantin lelaki.

Tetapi sebaliknya, Golden Retriever adalah teman yang sempurna. Setia, ramah, suka bermain dan ramah.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen