10 warna Bumi yang paling luar biasa yang mesti dilihat oleh semua orang

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Bunga adalah salah satu wakil kerajaan tumbuhan yang sangat menakjubkan dan indah. Dari zaman kuno hingga sekarang, mereka memainkan peranan penting dalam budaya manusia. Banyak varietas unik telah dibiakkan oleh ahli botani berbakat, tetapi tidak ada yang dapat dibandingkan dalam keasliannya dengan bunga yang luar biasa dan pelik yang disajikan dalam pilihan kami. Tumbuhan ini menonjol dari yang lain kerana bentuk, saiz atau aroma mereka.

Bunga yang paling luar biasa di Bumi yang mesti dilihat oleh semua orang

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Bunga yang paling luar biasa di Bumi 1 Titan Arum 5.0
2 Rafflesia Arnold 4.9
3 Nepentes Attenborough 4.8
4 Teratai kacang 4.7
5 Bibir Hooker 4.6
6 Pokok jed 4.5
7 Monyet Orchis 4.4
8 Orkid lebah 4.3
9 Snapdragon achene 4.2
10 Takka Shantrye 4.1

Titan Arum

Penilaian: 5.0

Titan Arum

Titan Arum atau Amorphophallus Titanic adalah salah satu bunga terbesar di dunia, perbungaannya biasanya mencapai dua setengah, dan dalam kes yang jarang berlaku walaupun tingginya tiga meter. Dalam kes ini, berat tanaman bersama dengan umbi boleh kira-kira 75 kilogram. Selain ukurannya yang mengagumkan, raksasa ini juga terkenal dengan aromanya, yang mana ia menerima nama yang fasih “bunga mayat” di tanah airnya. Bau daging busuk yang dikeluarkannya tidak dapat ditoleransi oleh deria penciuman manusia, tetapi menarik beberapa spesies lalat dan kumbang bangkai. Terima kasih kepada serangga ini bahawa pendebungaan bunga berlaku dalam keadaan semula jadi. Titan Arum adalah spesies endemik yang tumbuh hanya di hutan tropis Jawa dan Sumatera, walaupun hari ini sangat jarang berlaku di alam liar. Namun, anda boleh mengaguminya di salah satu taman botani yang besar. Tanaman ini berkembang setiap sepuluh tahun sekali, hanya dibuka selama beberapa hari, dan ia menghabiskan sebahagian besar kitaran hidupnya dalam bentuk hibernasi.

Rafflesia Arnold

Penilaian: 4.9

Rafflesia Arnold

Jenis Rafflesia ini mendapat namanya untuk menghormati seorang naturalis Inggeris bernama Joseph Arnold, yang mengambil bahagian dalam ekspedisi penyelidikan ke pulau Sumatera Indonesia. Sebelum ini, bunga itu dikenal di kalangan penduduk setempat sebagai “bunga patma”. Habitatnya sangat kecil: selain Sumatera, ia juga terdapat di pulau Kalimantan (Borneo). Tanaman ini hanya mekar selama beberapa hari, pada masa ini bunga merah-coklat besar dengan diameter hingga satu meter mekar, yang menjadikan Rafflesia Arnold bunga terluas di planet ini. Setiap bunga mempunyai lima kelopak berdaging dan bulat setebal tiga sentimeter. Berat satu spesimen Rafflesia boleh mencapai 11 kilogram. Seperti tanaman sebelumnya, serangga ini menarik serangga penyerbukan dengan bantuan bau “cadaveric” fetid, dan biji masak biasanya dibawa oleh haiwan yang telah menginjak buahnya. Daun dan batang bunga tidak ada, kerana ia adalah parasit dan hidup dari tanaman tetrastigma, tanpa menggunakan fotosintesis.

Nepentes Attenborough

Penilaian: 4.8

Nepentes Attenborough

Nepentes Attenborough adalah spesies endemik di pulau Palawan Filipina yang tumbuh di lereng Gunung Victoria. Tanaman ini pertama kali ditemui baru-baru ini, pada tahun 2000, ketika mubaligh Kristiani menemukannya dalam usaha mendaki gunung. Ahli biologi segera tertarik dengan cerita mereka mengenai bunga berbentuk kendi yang tidak biasa, tetapi ekspedisi dengan tujuan kajian terperinci mengenai spesies itu diatur hanya tujuh tahun kemudian. Tumbuhan ini mencapai ketinggian satu setengah meter, kendi panjangnya sekitar 25 sentimeter dan lebar 12 sentimeter berfungsi sebagai perangkap. Nepetnes Attenborough adalah bunga karnivor terbesar, mampu menangkap dan mencerna bukan sahaja serangga, tetapi juga tikus seperti tikus. Oleh kerana dinding dalam kendi yang licin, mangsa tidak dapat keluar dan akibatnya perlahan-lahan dicerna dalam cairan pencernaan. Nama Attenborough diberikan kepada tanaman itu untuk menghormati penyokong TV naturalis dan hidupan liar David Attenborough.

Teratai kacang

Penilaian: 4.7

Teratai kacang

Bunga nucifera terdapat di banyak kawasan tropika dan subtropika di Asia, di timur laut benua Australia, dan juga di beberapa wilayah di Rusia. Ini adalah salah satu tanaman tertua di Bumi, dan ahli arkeologi telah menemui fosil teratai di sedimen pada Zaman Kapur Akhir. Spesies ini berjaya bertahan hingga hari ini, terutama kerana kemampuannya yang unik untuk memelihara percambahan jangka panjang – ada kes apabila benihnya bercambah beratus tahun setelah pengumpulan. Tumbuhan akuatik abadi dapat dilihat di badan air yang bertakung dan sungai yang mengalir perlahan. Daun teratai yang mengandung kacang terapung, seperti pelindung, berukuran hingga 70 sentimeter. Diameter bunga merah jambu terang yang naik di atas permukaan air ialah 25-30 sentimeter. Tetapi bahagian teratai yang paling menarik adalah buah dalam bentuk kotak berbentuk kerucut terbalik dengan biji-biji di dalamnya. Masing-masing berada dalam sel yang terpisah, secara keseluruhan kotak berisi hingga dua puluh biji.

Bibir Hooker

Penilaian: 4.6

Bibir Hooker

Tumbuhan dengan nama saintifik Psychotria Elata tumbuh di hutan Kosta Rika, dan kadang-kadang dijumpai di negara lain di Amerika Selatan: Panama, Ekuador dan Colombia. Bunga yang luar biasa itu dibezakan dengan bentuk bractsnya, menyerupai bibir merah terang yang diregangkan untuk ciuman. Struktur morfologi ini disebabkan oleh keperluan untuk menarik perhatian bakal penyerbuk – rama-rama dan burung kolibri. Kini kilang ini berada di bawah ancaman kepupusan sepenuhnya kerana penebangan hutan yang tidak terkawal di Amerika Latin.

Pokok jed

Penilaian: 4.5

Pokok jed

Spesies tumbuhan Strongylodon macrobotrys tergolong dalam keluarga kekacang, diedarkan di hutan hujan di Kepulauan Filipina, Asia Tenggara, Afrika dan pulau Madagascar. Ia pertama kali ditemui oleh saintis Eropah semasa ekspedisi penyelidikan tahun 1936 ke Filipina. Anggur giok tumbuh dengan batang, panjangnya boleh mencapai 20 meter, dedaunan besar dan gugusan perbungaan yang panjang sekitar 100 sentimeter terbentuk di atasnya. Di setiap perbungaan terdapat sekitar seratus bunga kecil dengan warna hijau-biru yang luar biasa. Warna mereka menyerupai gelombang laut atau batu giok batu permata, tempat tanaman itu sendiri memiliki namanya. Anggur juga mempunyai satu lagi sifat yang tidak biasa – ia mampu sedikit bercahaya pada waktu senja malam, sehingga menarik kelawar, yang merupakan penyerbuk utamanya. Tanaman ini sering ditanam untuk tujuan hiasan, tetapi di luar kawasan tropika, tanaman ini hanya berakar di Taman Botani London.

Monyet Orchis

Penilaian: 4.4

Monyet Orchis

Orkis monyet adalah bunga herba abadi yang tergolong dalam keluarga anggrek. Tumbuhan ini mempunyai habitat yang luas: dari beberapa negara Afrika Utara dan Eropah Barat hingga ke Iran dan Kaukasus. Di Rusia, spesies ini juga tumbuh di wilayah Semenanjung Crimean. Tanaman penyayang cahaya ini lebih memilih kawasan hutan dan kawasan renek, berakar di kawasan pergunungan pada ketinggian hingga 1500 meter dari permukaan laut. Ketinggian orkis adalah sekitar 50 sentimeter, perbungaan besar terbentuk dari sekumpulan bunga besar. Kelopak tengah menyerupai tubuh monyet miniatur dengan anggota badan yang panjang dan ekor kecil, berkat tanaman itu menerima nama ini. Semasa tempoh berbunga, orkis memancarkan aroma manis yang mengingatkan pada bau oren.

Orkid lebah

Penilaian: 4.3

Orkid lebah

Dari semua cara yang ada untuk menarik perhatian serangga pendebungaan, spesies tumbuhan ini menggunakan yang paling asli. Bunga anggrek seperti itu dari genus Ophys tidak mengandungi nektar, tetapi dalam bentuk dan warnanya betul-betul meniru lebah betina. Lebih-lebih lagi, selain kesamaan penampilan, ia mengeluarkan aroma yang serupa dengan hormon seks lebah betina. Akibatnya, drone yang terbang ditipu sepenuhnya dan meluru ke arah “wanita”, dipandu oleh naluri pembiakan. Dan ketika ilusi itu terungkap, dia sudah ditutup dengan serbuk sari, yang mana ia akan segera merujuk pada bunga yang sama, sekali lagi tanpa memperhatikan muslihatnya, dan dengan demikian menyerbu anggrek silang. Tumbuhan terdapat di Armenia, Eropah Barat, di kawasan berhampiran Laut Tengah dan Laut Hitam.

Snapdragon achene

Penilaian: 4.2

Snapdragon achene

Antirrium, yang dikenali sebagai snapdragon, adalah tumbuhan dari keluarga pisang. Diagihkan terutamanya di Amerika Utara, tetapi diperkenalkan ke Rusia, di mana ia digunakan secara meluas untuk tujuan hiasan. Nama bunga itu mungkin berasal dari mitologi Yunani kuno. Menurut legenda, setelah kemenangan Hercules atas singa Nemean raksasa, dewi Flora memberikannya antirrium kepadanya. Bergantung pada varietas, tanaman boleh memiliki ketinggian 15 sentimeter hingga satu meter. Bunganya yang cerah dan indah digunakan dalam reka bentuk lanskap, menghias katil bunga, taman, balkoni dan teres dengannya. Dan ketika bunga snapdragon mati, ciri menakutkan dinyatakan – dalam bentuk keringnya, garis besarnya sangat mirip dengan tengkorak manusia.

Takka Shantrye

Penilaian: 4.1

Takka Shantrye

Penampilan bunga Takka Chantrye menyerupai kelawar, yang mana ia dijuluki bunga tikus Cina. Tumbuhan hebat ini terdapat terutamanya di negara-negara Asia Tenggara. Ia tumbuh di hutan tropika, berhampiran pantai laut dan tempat yang serupa dengan tanah yang kaya dan kelembapan atmosfera yang tinggi. Bentuk bunga hitam gothic yang pelik dan agak menakutkan dengan diameter hingga 30 sentimeter dilengkapi dengan sulur panjang yang tergantung. Di alam liar, Takka Chantrye diserbuki dengan bantuan lalat yang berbondong-bondong ke aroma daging manja yang hampir tidak dapat dibezakan oleh manusia.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen