10 ulat terbesar di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ulat adalah makhluk yang tidak menyukai kebanyakan orang, walaupun tidak menimbulkan bahaya khusus bagi mereka. Keseluruhannya jauh dari penampilan serangga yang paling menyenangkan. Walaupun ada spesimen yang menghairankan, antaranya menghiburkan. Hari ini kita akan memberi tumpuan kepada yang terbesar. Semasa memilih peserta dalam penilaian, pertama-tama pakar kami dipandu oleh ukuran rama-rama, yang diperoleh dari ulat yang telah melewati tahap kepompong. Lebih jauh lagi – wakil yang paling hebat antara mereka sendiri.

Raksasa dunia serangga: 10 ulat terbesar di planet ini

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
10 ulat terbesar di planet ini 10 Rama-rama 4.1
9 Elang anggur 4.2
8 Cacing kayu yang berbau 4.3
7 Mata merak besar 4.4
6 Burung kapur 4.5
5 Swallowtail 4.6
4 Kaya celup 4.7
3 Harpy besar 4.8
2 Atlas mata merak 4.9
1 Ngengat Royal (Ngengat Diraja) 5.0

Rama-rama

Penilaian: 4.1

Rama-rama

Salah satu ulat yang paling biasa di lintang Rusia hampir tidak boleh disebut yang terbesar di planet ini, tetapi yang pasti paling lama. Tubuh yang memanjang, ditambah dengan kaki palsu yang tidak berkembang yang terletak di bahagian depan perut, menyebabkan pergerakan ulat yang aneh: seringkali rama-rama disebut 'juruukur' kerana berlalunya ruang seperti rantai tinjauan (span). Sebilangan besar spesies rama-rama dianggap sebagai perosak: mereka boleh menyebabkan kerosakan yang besar pada pokok buah di kawasan yang luas.

Fakta menarik. Ngengat adalah salah satu keluarga terbesar di antara rama-rama: ia menyatukan lebih dari 2000 genera dan 23000 spesies.

Sebilangan besar spesies rama-rama dianggap sebagai perosak kerana 'kelemahan' mereka untuk tanaman pertanian dan pokok buah-buahan. 'Gluttons' terbesar, tersebar di Rusia dan Eropah, dianggap sebagai pinus, ngengat musim sejuk, dan gooseberry juga dilucutkan.

Rama-rama itu adalah penyamaran: agak sukar untuk memerhatikannya di antara dahan-dahan pokok, kadang-kadang malah disalah anggap sebagai dahan. Ini semua mengenai spesifikasi warna ulat – praktikalnya bergabung dengan warna kulit pokok dan, di samping itu, sama sekali tidak mempunyai bulu. Ngengat mempunyai ciri yang menarik: jika ada bahaya, ulat dapat membeku untuk waktu yang lama, meregangkan badannya dalam garis lurus pada sudut tertentu ke atas. Ini mungkin disebabkan oleh otot yang sangat maju. Pada saat-saat seperti itu, ia sangat mirip dengan ranting kering biasa.

Elang anggur

Penilaian: 4.2

Elang anggur

Ulat yang memikat ini lebih suka mendiami daun anggur dari pertengahan Jun hingga Ogos, setelah itu memasuki tahap anak anjing. Anggur hawthorn boleh mencapai panjang 5 cm, warnanya berbeza dari hijau muda hingga pelbagai warna coklat. Tetapi di beberapa bahagian planet kita, terdapat juga elang wain hitam pekat.

Oleh kerana warnanya cerah dan bintik simetri yang tidak biasa, mirip dengan mata, elang anggur tidak dapat dikelirukan dengan ulat yang lain. Di hujung badan rama-rama helang terdapat pertumbuhan seperti tanduk. Makanan raksasa yang tidak biasa ini didominasi oleh teh ivan, daun anggur, lebih jarang – bunga tumbuhan dari keluarga balsamic.

Perlu diperhatikan bahawa rama-rama elang mempunyai selera makan yang sederhana: kerana ulat tidak memakan banyak daun, tanaman setelah pencerobohannya mengalami kerosakan kecil (yang, tidak boleh dikatakan mengenai wakil lain dari rama-rama elang – tembakau – ia menyebabkan bahaya yang besar pada tanaman tembakau dan tomat).

Cacing kayu yang berbau

Penilaian: 4.3

Cacing kayu yang berbau

Ulat xilofagus, tersebar luas di Rusia, yang terutama memakan kayu dan lebih suka popar dan willow, kadang-kadang dijumpai di pokok buah-buahan. Ia dianggap sebagai perosak kerana menyebabkan kerosakan yang besar pada kulit kayu dan batang. Walaupun seringkali cacing kayu menetap di atas pokok yang tua, malah berpenyakit dan berhibernasi tepat di batangnya.

Ulat mempunyai warna merah jambu terang. Pada tahap perkembangan kemudian, serangga itu berubah penampilannya, memperoleh warna merah kekuningan dengan warna gelap (seperti ungu) di bahagian belakang, kepalanya berwarna hitam. Cacing kayu wangi mencapai panjang 8-12 cm. Di wilayah Moscow, misalnya, spesimen sepanjang 9 cm dijumpai. Dan, walaupun ulat ini bukan perwakilan spesies terbesar, ini adalah catatan sebenar bagi garis lintang seperti itu.

Mata merak besar

Penilaian: 4.4

Mata merak besar

Mata merak adalah rama-rama bersaiz sederhana yang sangat indah, tetapi, sebagai ulat, ia mempunyai penampilan yang agak mengagumkan, bahkan mungkin menyerlah. Ulat mata burung merak besar agak besar (panjangnya 10 cm) dan berwarna hijau terang.

Sepanjang keseluruhannya, badan ulat ditutup dengan rambut clavate, menebal di hujungnya. Ia kelihatan sangat luar biasa dan sukar untuk tidak memerhatikan serangga seperti itu. Tetapi di lanskap budaya, mata burung merak besar jarang terjadi, kerana lebih suka memakan tanaman bernilai rendah, yang sering disingkirkan orang. Walaupun kadang-kadang ulat mata burung merak yang besar dapat dijumpai pada pohon buah atau kenari.

Walaupun sejumlah besar di tempat yang dilindungi dan terpencil dari tempat tinggal manusia, serangga itu memerlukan perlindungan. Untuk meningkatkan populasi rama-rama, cukup untuk meninggalkan jelatang dan burdock yang utuh di padang rumput dan ladang berhampiran (terutamanya kerana tanaman ini tidak dianggap sebagai perosak) dan tidak menyinggung ulatnya, walaupun mereka tidak boleh disebut comel.

Burung kapur

Penilaian: 4.5

Burung kapur

Berdasarkan namanya, dengan segera menjadi jelas bahawa pokok linden adalah kegemaran yang jelas untuk ulat ini. Walaupun begitu, pembuat elang menghargai pelbagai makanannya dan sering mengunjungi alder, birch atau elm untuk makan di daun mereka, kadang-kadang juga terdapat di pokok buah-buahan. Ngengat kapur dijumpai di Eropah (hampir di mana-mana), di Timur Tengah, di Asia Kecil, di Kaukasus, dll.

Ulat tumbuh panjangnya hingga 6 cm, mempunyai warna hijau muda, jalur merah serong berjalan sepanjang keseluruhan badan (sepanjang sisi), jalur kuning jelas kelihatan di perut serangga. Tetapi sebelum dewasa, rama-rama elang berubah warnanya menjadi kecoklatan dan berhibernasi bukan pada pohon, seperti kebanyakan ulat lain, tetapi di tanah. Ngomong-ngomong, ngengat elang adalah tuan penyamaran yang sangat baik, lebih suka menguburkan dirinya di dedaunan: selalunya ia hanya dapat dijumpai ketika turun ke tanah untuk menjadi anak buah.

Fakta menarik. Salah satu spesies elang linden yang berkaitan adalah elang yang disebut 'kepala mati'. Dan nama rama-rama itu bercakap dengan sendirinya: di bahagian atas badan terdapat gambar kekuningan, mirip dengan tengkorak. Di beberapa negara, rama-rama itu disebut kepala Adam. Sejak sekian lama di negara-negara Eropah, rama-rama itu dianggap sebagai pertanda kematian.

Swallowtail

Penilaian: 4.6

Swallowtail

Ulat kupu-kupu yang cantik dan besar ini sama besarnya, malah cukup cantik untuk ulat. Kawasan penyebarannya cukup luas: burung walet boleh didapati di Eurasia dan di kawasan Afrika, Amerika (di bahagian utara benua). Perkembangan ulat terbahagi kepada 2 peringkat. Selama yang pertama (Mei-Juni), ulat menghabiskan seluruh waktunya di kotoran burung, di mana ia berjaya menyembunyikan diri dari banyak musuh pemangsa. Sepanjang hayat ini, tubuhnya berwarna hitam dengan 'ketuat' merah yang rata dan bintik putih di kepalanya.

Pada peringkat kedua (Ogos-September) ulat mencapai ukuran maksimum, 'ketuat' hilang, warnanya menjadi agak tidak biasa: badan menjadi hijau dengan jalur hitam melintang yang sama rata. Setiap jalur mempunyai beberapa bintik oren terang.

Alam telah menyediakan serangga dengan mekanisme pertahanan yang efektif: ia adalah organ osmeteria, yang terdiri daripada proses berkontraksi yang berterusan di kawasan kepala. Sekiranya berlaku bahaya, proses ini mengeluarkan cecair dengan bau yang menyakitkan dan tidak menyenangkan.

Kaya celup

Penilaian: 4.7

Kaya celup

Keindahan malam yang luar biasa ini dianggap sebagai polifagus, yang menyiratkan diet yang bervariasi: ia sering memakan bukan sahaja dedaunan buah-buahan dan pohon liar, tetapi juga perbungaan, daun semak berry. Kaya tinggal di pentas ulat untuk waktu yang cukup lama (dari bulan September hingga Mei) dan hibernasi tanpa mengawan.

Serangga itu mempunyai penampilan yang tidak biasa: tubuhnya berwarna hitam di atas dan oren di bawahnya, ditutup dengan deretan rambut kelabu panjang yang menyerupai duri. Penampilan mengancam seperti itu memungkinkan ulat itu menakut-nakutkan musuh dengan berkesan. Walaupun, pada hakikatnya, beruang kaya adalah makhluk pemalu dan hampir tidak berbahaya.

Mengapa praktikal? Bagaimanapun, ulat itu membawa ancaman: kenyataannya ada racun pada hujung rambutnya yang boleh menyebabkan reaksi alergi yang kuat (ketika masuk ke mata, ia menyebabkan konjungtivitis). Sekiranya terdapat bahaya, serangga itu dengan cepat jatuh dari pohon, meringkuk dengan bola, dan berpura-pura mati.

Harpy besar

Penilaian: 4.8

Harpy besar

Di dunia secara tidak kelihatan ada ngengat tidak berwarna dari warna keputihan, yang sama sekali tidak biasa. Apa yang tidak boleh dikatakan mengenai ulatnya: ia dianggap salah satu yang paling luar biasa di planet ini. Tubuh serangga, dengan panjang 6 cm, mempunyai warna hijau terang – penyamaran yang sangat baik, bahagian belakangnya dihiasi dengan sejenis rombus ungu. Kepala coklat nampaknya ditarik ke dalam, jadi penampilan yang agak luar biasa dibuat.

Ia menjadi lebih tidak biasa apabila ulat, jika berlaku bahaya, mengancam mengembang bahagian depan badan, seolah-olah menonjol 'mulut' merah besar. Dalam kes ini, bahagian belakang badan, dilengkapi dengan dua proses panjang, juga berada di atas. Dan petua merah dari proses ini mula bergerak secara mengancam, seperti sengatan. Sudah tentu, tidak ada sengatan di sana, tetapi ulat menghasilkan kesan yang diinginkan pada musuh semula jadi.

Atlas mata merak

Penilaian: 4.9

Atlas mata merak

Atlas Peacock Eye adalah salah satu rama-rama terbesar di planet ini dan ulatnya juga mengagumkan dari segi ukurannya. Serangga dewasa mencapai panjang 10 cm, dan ketebalannya juga cukup hebat. Tubuh tebal berwarna hijau kebiruan dan ditutupi sepenuhnya dengan pertumbuhan yang berdaging agar sesuai dengan warna badan. Di atas dan dari sisi, badan ulat ditutup dengan lapisan lilin putih.

Atlas peacock-eye lebih suka hidup di atas pokok dan pokok renek, hidup (tidak seperti spesies ulat lain) secara eksklusif sahaja. Serangga tersebut dapat dijumpai di hutan tropika di Asia Tenggara (dalam keadaan buatan, ia dengan senang hati memakan daun poplar, oak dan ungu). Ia bukan perosak. Pupation mata burung merak atlas terjadi pada kepompong coklat kelabu besar yang melekat pada daun.

Atlas mata merak sangat penting bagi manusia: ia digunakan secara aktif dalam kehidupan ekonomi. Sebagai contoh, di India, spesies ini banyak ditanam untuk pengeluaran sutera. Tetapi produk yang dihasilkan jauh berbeza dari apa yang diberikan oleh ulat sutera kepada dunia: sutera yang dihasilkan oleh mata merak satin berwarna coklat dan mempunyai struktur yang kuat dan berbulu. Ini adalah sutera phage yang disebut. Adalah tidak biasa bagi orang Taiwan untuk menggunakan kepingan satin merak kosong sebagai dompet yang kukuh dan selesa.

Ngengat Royal (Ngengat Diraja)

Penilaian: 5.0

Rama-rama kacang kerajaan

Kitaran hidup rama-rama ini khas untuk spesiesnya: untuk pupation, ulat itu tidak dibungkus dengan kepompong, tetapi menguburkan dirinya di tanah untuk beralih ke tahap kehidupannya yang seterusnya di ruang tanah liat yang dibuat. Ulat serangga ini dianggap bersendirian di malam hari pada tahap pertama kehidupannya (pada siang hari ia melengkung dalam bentuk huruf 'c' dan bergabung dengan medan, menyerupai kotoran burung dua warna).

Pada fasa berikutnya, ulat makan secara senyap sepanjang hari, mencairkan 4 kali dalam tempoh ini. Ia mempunyai badan yang kuat dan tebal, mencapai panjang 15 cm, warnanya hijau kebiruan. Setiap segmen badan ditutup dengan duri yang kelihatan menakutkan, di bahagian kepala beberapa 'tanduk' yang hebat terbentuk sekaligus: proses merah-hitam panjang yang memberikan penampilan yang sangat menakutkan.

Kerana dia, ulat itu menerima nama Latin yang sama menakutkan ('sihir bertanduk sihir'). Sebenarnya, ulat rama-rama kerajaan sama sekali tidak berbahaya: keberanian luarannya hanyalah tipuan. Duri di badan, walaupun tajam, tidak melecur.

Serangga itu terbentuk sepanjang musim panas, dan menjelang akhir musim panas rama-rama yang cantik dengan ukuran yang luar biasa menetas dari kepompong, yang tidak memakannya sepanjang hayatnya yang pendek, tetapi hidup sebagai dewasa tidak lebih dari seminggu.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen