10 ular paling berbisa di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ular menghuni hampir seluruh planet kita, kecuali Ireland, New Zealand dan Antartika. Selalunya mereka dapat dijumpai di hutan atau gurun, namun, ada kasus ketika ular telah terlihat di sekitar tempat tinggal manusia. Nasib baik, dari pelbagai spesies ular yang ada, hanya sekitar 8 peratus yang berbisa. Selain itu, mereka jarang menyerang orang, hanya dalam kes di mana mereka menganggap bahawa ia menimbulkan ancaman segera.

Pilihan kami mengandungi sepuluh ular paling berbisa di dunia, yang racunnya dapat membunuh orang dewasa yang sihat dalam waktu yang sangat singkat, jika anda tidak menggunakan penawar. Perlu mengetahui makhluk-makhluk ini dan sangat berhati-hati ketika berkeliling kawasan di mana mereka dijumpai.

Kedudukan ular paling berbisa di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
10 ular paling berbisa di dunia 10 Ular mesh berwarna coklat 4.1
9 Viper berantai 4.2
8 Ular harimau 4.3
7 Bicolor bonito 4.4
6 Rattlesnake 4.5
5 Anhidrin hidung 4.6
4 Raja Cobra 4.7
3 Riben krait 4.8
2 Mamba hitam 4.9
1 Taipan 5.0

Ular mesh berwarna coklat

Penilaian: 4.1

Ular mesh berwarna coklat

Ular ini mendapat namanya kerana perisai besar menutupi tubuhnya, yang masing-masing mempunyai sempadan gelap tipis di sekitar tepinya, yang menimbulkan kesan corak mesh pada kulit. Panjang ular jala boleh dari 1.1 meter hingga 2.4 meter. Spesies ular ini hidup di benua Australia, terutama di bahagian timurnya, dan juga di beberapa wilayah di New Givnea. Mereka bertolak ansur dengan panas dan kekeringan, dan dapat menyesuaikan diri dengan perubahan iklim.

Ular berwarna coklat adalah bahaya besar bagi manusia. Dia memburu pada waktu siang, dan sering merangkak tepat ke bangunan kediaman, bersembunyi di sana di bawah naungan. Makanannya berasaskan tikus dan tikus, dan kebanyakannya tinggal di sebelah orang. Ular jaring sangat agresif dan tidak memperingatkan serangan, melihat bahaya, ia segera melipat menjadi bentuk lapan untuk lemparan terpantas dan paling jauh. Racun dari spesies ular ini adalah campuran antikoagulan dan neurotoksin. Mangsa yang digigit biasanya kehilangan kesedaran setelah beberapa minit, dan jika tidak ada pertolongan yang diberikan, mati akibat pendarahan yang banyak dan kegagalan organ dalaman. Menurut statistik, 80% gigitan ular beracun di Australia dilakukan oleh ular jaring.

Viper berantai

Penilaian: 4.2

Viper rantai

Viper yang dirantai, atau, seperti yang disebut juga, viper Russell, terdapat di Asia Selatan dan Tenggara, kebanyakannya di daratan, lebih jarang di pulau-pulau. Panjangnya, tumbuh hingga rata-rata 120, kadang-kadang hingga 160 sentimeter. Timbangannya ditutup dengan corak bintik-bintik kecoklatan rhombic oval, yang kadang-kadang bergabung satu sama lain, menyerupai rantai. Ciri menarik ular rantai adalah lubang hidungnya yang besar, yang, dengan mempertimbangkan paru-paru volumetrik, memungkinkannya mengeluarkan suara yang nyaring, mirip dengan desakan bola yang tertusuk. Berkat “penggera” yang menakutkan, banyak orang berjaya melihat ular itu terlebih dahulu dan dengan itu dapat mengelakkan bahaya maut.

Ular yang dirantai tinggal di kawasan gersang, bersembunyi di antara semak belukar, di batu dan lubang. Dia hanya berburu pada waktu senja dan malam, sedangkan pada siang hari ular ini hanya dapat tersandung tidak jauh dari tempat perlindungannya. Diet ular Russell merangkumi tikus kecil, kadal, katak dan beberapa spesies burung.

Dengan gigitan viper rantai, racun yang kuat, setelah memasuki badan, menurunkan tekanan darah secara mendadak, dan setelah hanya 15-20 minit, jantung mangsa mungkin gagal.

Ular harimau

Penilaian: 4.3

Ular harimau

Ular harimau diberi nama karena warnanya: kulitnya ditutup dengan bintik-bintik, biasanya merah zaitun atau coklat. Habitat adalah pantai selatan benua Australia, serta Tasmania dan New Guinea. Orang dewasa panjangnya dua hingga hampir tiga meter. Ular harimau memburu paling kerap pada waktu malam, di kawasan padang pasir dan padang rumput. Apa-apa makanan yang boleh ditelannya boleh dijadikan makanan: dari telur dan anak ayam hingga kadal, camar dan tikus.

Spesies ini dibezakan dengan sangat berhati-hati, mereka berusaha menghindari seseorang dengan segala cara yang mungkin dan lebih suka menjauhkan diri dari kediamannya. Serangan berlaku hanya jika ular itu dipijak secara tidak sengaja tanpa memerhatikannya di rumput.

Ular harimau sangat beracun – kelenjarnya mengandungi bekalan racun yang dapat membunuh beberapa ratus orang. Apabila tertelan, ia mempengaruhi sistem saraf, akhirnya menyebabkan sesak nafas atau lumpuh jantung. Seekor binatang kecil, setelah mendapat gigitan, boleh mati hanya dalam beberapa saat.

Bicolor bonito

Penilaian: 4.4

Bicolor bonito

Bicolor bonito adalah ular laut eksklusif yang tidak pernah merangkak ke darat dan umumnya terdapat di laut lepas. Habitatnya meluas dari pantai Pasifik Afrika Timur hingga ke pantai barat benua Amerika. Bonito juga berulang kali dilihat di zon perairan wilayah Rusia. Ular itu menonjol dengan warna kulitnya yang hitam dan kuning yang kontras; panjangnya biasanya tidak melebihi satu meter.

Bonito dua warna terapung dengan sempurna, mereka sangat bermanuver, mereka dapat bergerak ke depan dan ke belakang. Mereka sering bergerak dalam kumpulan, bergerak bersama arus bermusim dalam jarak yang cukup jauh. Ular ini memburu ikan kecil dan sotong. Pertemuan bonito dengan orang berlaku, sebagai peraturan, di kapal, ketika memancing dengan jaring. Racun ular ini sangat toksik dan boleh membunuh seseorang dengan mudah, tetapi memandangkan kelambatan mereka di permukaan yang keras, seperti dek kapal, kemungkinan gigitan tidak terlalu tinggi.

Rattlesnake

Penilaian: 4.5

Rattlesnake

Rattlesnake memiliki nama ini karena adanya sejenis bunyi berdering di ujung ekornya, yang terdiri dari pelat bersisik keratin yang mengeluarkan suara khas. Rattle-rattle ini berfungsi untuk menakut-nakuti musuh, memberi isyarat bahawa ular itu siap menyerang dengan segera sekiranya ada ancaman. Secara amnya, ular ular cukup berhati-hati dan tidak agresif jika tidak diprovokasi.

Sebilangan besar wakil spesies ini tinggal di Amerika Utara, dan mereka kadang-kadang dapat dijumpai di Asia Tenggara dan Timur Jauh Rusia. Mereka banyak memakan haiwan berdarah panas: tikus, burung dan juga arnab, kadang-kadang mereka memakan ikan dan katak. Rattlesnakes adalah pemburu yang mahir kerana kepekaannya yang tinggi terhadap turun naik atmosfera dan radiasi inframerah yang dipancarkan oleh badan mangsa yang berpotensi. Tetapi penglihatan dan pendengaran mereka kurang berkembang.

Serangan terhadap seseorang biasanya terjadi kerana kelalaian, ketika dia terlalu dekat dengan ular. Bahaya mengintai di bawah batang pokok tumbang, di lubang, di bawah lapisan daun gugur yang lebat. Racun ular menyebabkan pendarahan yang besar, sesak nafas, kelumpuhan organ-organ motor, dan kemudian – hingga penangkapan pernafasan. Nasib baik, sekarang ada penawar yang berkesan untuk mengelakkan kematian.

Anhidrin hidung

Penilaian: 4.6

Anhidrin hidung

Nasal anhydrina adalah spesies ular laut yang terdapat di sepanjang pantai Asia Selatan dan Tenggara. Spesies yang paling biasa berhampiran pulau-pulau pesisir India. Panjang badan ular kira-kira satu meter, moncong mempunyai bentuk yang agak memanjang khas, yang mana anhidrin sebenarnya mendapat namanya.

Anhidrina hidung panjang memburu pada bila-bila masa sepanjang hari, ia berenang dengan cepat dan dapat menyelam hingga kedalaman ratusan meter, jadi tidak sukar untuk mengejar mangsanya. Ia boleh berada di bawah air hingga lima jam. Sumber makanan untuk ular ini adalah ikan.

Engydrins dianggap ular yang sangat agresif, siap menyerang pada tanda ancaman sedikit pun. Hanya satu setengah miligram racun mereka, kaya dengan neurotoksin dan myotoxin, akan cukup untuk menyebabkan kematian.

Raja Cobra

Penilaian: 4.7

 Raja Cobra

King cobra adalah salah satu ular paling terkenal di dunia, ia tersebar luas di Asia Tenggara, paling sering dijumpai di India, China dan Thailand. Ia dibezakan dengan ukurannya yang besar (panjangnya lebih dari lima meter) dan ciri “tudung”, berkat kobra tidak dapat dikelirukan dengan ular lain. Juga, raja kobra mampu mengangkat sepertiga tubuhnya secara menegak di atas tanah, yang berfungsi terutama untuk menunjukkan status dominannya ketika bertemu dengan individu yang lebih kecil dari spesies tersebut.

Raja kobra bernama ilmiah Ophiophagus hannah, yang diterjemahkan menjadi “pemakan ular”. Dan ia menjadi mangsa ular lain, termasuk kobra kecil. Di samping itu, dietnya boleh merangkumi mamalia kecil dan pelbagai kadal seperti kadal monitor.

Raja kobra tidak agresif dan jarang menyerang manusia. Selain itu, ketika digigit, dia tidak selalu menyuntik racun, menyimpannya untuk diburu. Tetapi jika racun masih memasuki aliran darah, sakit teruk, kelumpuhan dan kegagalan kardiovaskular berlaku. Sekiranya tidak mendapat perhatian perubatan segera, mangsa jatuh koma.

Riben krait

Penilaian: 4.8

Riben krait

Jenis ular ini hidup di wilayah timur laut India, di semenanjung Indo-Cina dan wilayah yang berdekatan, serta di pulau-pulau Jawa dan Sumatera. Ia mempunyai warna terang dengan jalur kuning dan hitam yang lebar. Panjang badannya kira-kira dua meter, walaupun beberapa individu besar tumbuh hingga dua setengah meter.

Kraita pita memburu mamalia kecil dan amfibi pada waktu malam, sementara pada siang hari mereka berehat di bawah akar pokok, di liang dan tempat perlindungan lain dari matahari. Kadang-kadang mereka bahkan merangkak ke rumah orang, menimbulkan bahaya yang besar bagi yang terakhir, kerana mudah marah dan racun yang kuat. Ketika diserang, Ribbon Krait menimbulkan banyak gigitan berturut-turut, menyuntik toksin dalam dos yang mematikan.

Mamba hitam

Penilaian: 4.9

Mamba hitam

Mamba hitam mendapat namanya bukan untuk warna kulit (yang boleh mempunyai warna yang berbeza), tetapi untuk warna mulut hitam, yang biasanya ditampilkan untuk menakut-nakutkan musuh. Ular Afrika Selatan ini adalah pahlawan dari banyak legenda mengerikan yang tersebar di kalangan penduduk tempatan. Kita harus mengakui bahawa dia benar-benar sangat agresif dan cepat, mampu bergerak dalam jarak pendek dengan kecepatan hingga 20 kilometer per jam.

Mamba memburu binatang pengerat, kadal, burung, ular lain dan binatang yang serupa, dan ia melakukan ini terutamanya pada waktu siang. Ular itu menyerang dari penyergapan dan membuat beberapa gigitan, setelah itu dengan sabar menunggu sehingga mangsa mati. Dan anda tidak perlu menunggu lama, kerana racun mamba hitam, yang berdasarkan dendrotoxins, dapat membunuh seekor gajah tiga tan dalam sehari. Apabila seseorang digigit ular ini, perlu penawar penawar secepat mungkin, tidak lebih dari 20 minit setelah serangan.

Taipan

Penilaian: 5.0

Taipan

Taipan tinggal terutamanya di Australia, kadang-kadang ia masih boleh dijumpai di pulau New Guinea. Panjangnya dari dua hingga tiga meter. Ini menjalani gaya hidup diurnal, memburu katak dan mamalia kecil. Antara lain, tikus dan tikus termasuk dalam makanannya, itulah sebabnya orang taipan kadang-kadang dapat dijumpai di sekitar kawasan penempatan manusia.

Taipan tidak terlalu agresif dan biasanya menyerang hanya ketika diprovokasi, misalnya, dengan menginjak rumput tinggi. Setelah melakukan serangan cepat ke arah mangsa, dia menggigit beberapa kali berturut-turut, menyuntikkan racun yang dapat membunuh seratus orang dewasa. Racunnya, yang mengandungi toksin saraf, sangat kuat dan cepat bertindak walaupun dengan adanya penawar dan pemberian bantuan tepat pada masanya, mangsa dapat diselamatkan dalam kira-kira separuh daripada kes tersebut.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen