10 ubat terbaik untuk insomnia

Bermakna dan persiapan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Menurut agensi RBC, pada April 2019, pemerhatian Rosstat diterbitkan, yang dilakukan pada bulan September tahun lalu di semua wilayah di Persekutuan Rusia melalui tinjauan terhadap orang yang berusia lebih dari 15 tahun. Akibatnya, ternyata pada tahun lalu orang-orang yang memerlukan bantuan perubatan hanya pergi ke institusi perubatan dalam 65% kes, dan 34% dari mereka yang disurvei melakukan pengobatan sendiri. Ketika ditanya mengapa orang merawat diri sendiri dan tidak pergi ke doktor, pelbagai jawapan diterima, tetapi lebih daripada 30% responden (tempat pertama) mengatakan bahawa mereka tidak berpuas hati dengan pekerjaan organisasi perubatan.

Sudah tentu, ini adalah statistik yang menyedihkan. Dan kerana orang-orang cuba mengubati diri sendiri untuk pelbagai masalah kesihatan, pelbagai ulasan ubat-ubatan yang boleh dibeli tanpa preskripsi sangat popular. Dari satu segi, ulasan ini mempunyai kesan positif tanpa syarat, tentu saja, jika ia ditulis oleh profesional. Tetapi mengapa tidak membiasakan orang tidak hanya dengan ubat-ubatan preskripsi, tetapi juga dengan ubat-ubatan preskripsi yang diakui di seluruh dunia, dan dapat ditunjukkan untuk gangguan tertentu? Lagipun, jika seseorang membaca, maka bukankah ini alasan untuk pergi ke doktor dan memberitahunya tentang kesihatannya?

Mengikuti pendekatan ini, peringkat pil tidur ini akan merangkumi kedua-dua ubat preskripsi, yang diresepkan oleh doktor, dan ubat-ubatan yang boleh didapati secara bebas di farmasi. Semua harga ubat adalah untuk musim bunga 2019.

Sedikit sejarah

Sejarah perkembangan pil tidur bermula beberapa ribu tahun. Bahkan di Rom kuno, kesan menenangkan dan menenangkan rimpang kering dan akar valerian perubatan diketahui. Bahkan para senator dan ahli patri yang mulia tidak memperlekehkan cara seperti pil tidur yang diisi dengan ramuan kering.

Di Timur, jus poppy mengantuk, Papaver Somniferum, dan kemudian tinishure candu dan candu pertama kali digunakan sebagai pil tidur. Ada banyak yang dapat dikatakan mengenai bahaya pil tidur seperti itu, dan ketagihan candu adalah momok orang yang berusaha mengatasi insomnia.

Akhirnya, dari pertengahan abad ke-19, barbiturat, turunan asid barbiturat, menjadi terkenal. Sehingga 70-an abad kedua puluh, ubat-ubatan seperti luminal, veronal, barbamil telah digunakan. Tetapi barbiturat mempunyai kekurangan serius. Mereka benar-benar menunjukkan kesan hipnosis, dan sepanjang jalan membantu mengatasi kegelisahan, tetapi jika dirawat untuk waktu yang lama, mereka menyebabkan ketergantungan dan ketagihan dadah yang serius. Setelah menggunakan barbiturat, orang kehilangan kawalan terhadap emosi dan tingkah laku mereka, dan jika dosnya meningkat, barbiturat menyebabkan anestesia serius.

By the way, ubat-ubatan untuk anestesia dari kumpulan barbiturat masih digunakan ketika operasi pendek diperlukan. Sebagai contoh, natrium thiopental adalah ubat seperti itu. Pada masa ini, barbiturat telah diganti sepenuhnya dari pasaran hipnotik, dan mereka sangat terhad dalam rawatan beberapa bentuk epilepsi, seperti fenobarbital. Anehnya, phenobarbital boleh dibeli secara bebas di farmasi tanpa resep, ia termasuk dalam titisan menenangkan yang terkenal dan paling murah – Corvalol, Valocordin dan sejenisnya. Tetapi kita akan membincangkan mengenai ubat-ubatan tanpa preskripsi di bawah.

Kemudian barbiturat keluar dari jalan, dan benzodiazepin datang untuk menggantikannya. Mereka masih ada di gudang perubatan moden, seperti beberapa antipsikotik.

Awas insomnia!

Mula menggambarkan pil tidur, harus diingat bahawa insomnia tidak selalu perlu diperangi dengan ubat-ubatan. Terdapat penyakit berbahaya, gejalanya boleh menjadi gangguan tidur berterusan. Penyakit seperti itu termasuk:

tirotoksikosis, atau hipertiroidisme. Ini adalah kelenjar tiroid yang terlalu aktif. Selain insomnia, penurunan berat badan, demam kelas rendah yang berterusan, kecenderungan untuk cirit-birit, rasa demam yang berterusan, air mata, kegilaan dan kerengsaan adalah ciri;

gangguan tidur yang kronik dan berterusan dapat terjadi pada latar belakang kemurungan, dan dalam hal ini perlu untuk mengatasinya. Apabila seseorang dibawa keluar dari keadaan tertekan, tidur juga akan normal;

Apnea tidur kronik adalah masalah serius, apabila, dengan latar belakang berat badan yang besar, nada otot lelangit yang rendah, terdapat serangan berkala pemberhentian pernafasan semasa tidur. Selepas beberapa ketika, kebangkitan yang cepat berlaku, dan semuanya bermula semula. Pesakit seperti itu sering mengalami insomnia, tetapi mereka dilarang minum banyak pil tidur, kerana mereka mungkin tidak bangun tidur.

Beberapa bentuk penyakit Parkinson, beberapa jenis strok, meningitis, bentuk ensefalitis akut dan kronik, demensia boleh berlaku dengan insomnia. Oleh itu, dalam apa jua keadaan, sebelum mengambil pil tidur yang serius atau tidak, perlu berjumpa doktor. Pengambilan ubat sendiri dengan pil tidur adalah berbahaya dan boleh membawa maut.

Penarafan ubat insomnia terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Benzodiazepin dan Antipsikotik terbaik 1 Nitrazepam (Radedorm) RUB 64
2 Phenazepam 116 RUB
3 Teraligen (alimemazine tartrate) 267 r
Z – hipnotik 1 Somnol (zopiklon) 199 RUB
2 Sanval (zolpidem) RUB 1,900
3 Andante (zaleplon) RUB 250
4 Perhatian: Belsomra! 732 RUB
ubat OTC terbaik 1 Melaxen (Melarena, Melarithm, Sonnovan) RUB 499
2 Donormil (doxylamine) 117 RUB
3 Corvalol RUB 12

Benzodiazepin dan antipsikotik terbaik

Ubat dari kumpulan ini dibezakan oleh harganya yang rendah, pengalaman lama dalam perubatan (beberapa dekad), pengetahuan yang tepat mengenai semua kontraindikasi dan kesan sampingan. Sebilangan besar ubat ini dibeli oleh hospital, tetapi banyak dari mereka memerlukan tindakan yang sesingkat mungkin, yang biasanya khas untuk pil tidur. Semakin pendek perjalanan pentadbiran, semakin besar kesannya, dan semakin kecil kemungkinan timbulnya kesan sampingan.

Nitrazepam (Radedorm)

Penilaian: 4.9

Nitrazepam

Dari banyak benzodiazepin, nitrazepam adalah kedudukannya sebagai hipnosis, dan ia ditetapkan untuk gangguan tidur. Ia mengikat reseptor benzodiazepin tertentu, dan bertindak pada sinapsis GABAergic, dan ini menyebabkan penghambatan fungsi korteks serebrum yang ketara. Sepanjang perjalanan, nitrazepam mempunyai kesan antikonvulsan dan relaksan otot, atau relaksan otot. Nitrazepam ditunjukkan untuk pelbagai gangguan tidur, untuk beberapa bentuk kejang, termasuk pada bayi. Nitrazepam digunakan sebagai pil tidur setengah jam sebelum tidur. Orang dewasa diresepkan dari setengah tablet hingga 1 tablet, dan maksimum setiap hari tidak boleh diberikan lebih dari 2 tablet, atau 10 mg. Setiap tablet mengandungi 5 mg. Loji endokrin domestik Moscow menghasilkan nitrazepam, dan sebungkus 20 tablet berharga 69 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Nitrazepam berfungsi dengan cepat dan kuat, tempoh tidur meningkat, dan juga kedalaman. Tidur dari dangkal menjadi tenang dan dalam. Tetapi sayangnya, nitrazepam mempunyai rasa mengantuk di siang hari, yang merupakan kelemahan serius, dan kelemahan yang lebih serius adalah sindrom penarikan. Sekiranya anda mengambil ubat tersebut dan berhenti mengambilnya secara tiba-tiba, maka insomnia akan berlaku. Sebagai tambahan, ubat ini dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai alkoholisme kronik, ketagihan dadah, wanita hamil dan menyusui. Seperti disebutkan di atas, ini dapat diresepkan kepada anak-anak, dan bahkan bayi jika terjadi sawan. Kesan sampingan lain termasuk ketegangan, melambatkan tindak balas, dan yang paling penting, penurunan kepekatan. Oleh itu, jika anda mengambil tablet nitrazepam pada waktu malam untuk meningkatkan tidur, maka disarankan untuk tidak memandu pada waktu pagi.

Phenazepam

Penilaian: 4.8

Phenazepam

Phenazepam digunakan lebih kerap daripada nitrazepam. Ia juga tergolong dalam kelas benzodiazepin dan banyak digunakan dalam perubatan moden. Dengan cara yang sama seperti nitrazepam, ia bertindak pada transmisi GABAergic, dan pada masa yang sama mengurangkan kegelisahan, mengurangkan tekanan emosi dan kegelisahan. Oleh itu, Phenazepam ditunjukkan bukan hanya untuk gangguan tidur, tetapi juga untuk rawatan serangan panik, serangan kecemasan. Phenazepam dapat digunakan dalam terapi kompleks neurosis, dengan psikosis reaktif, dengan pelbagai psikopati, dan bahkan untuk pencegahan keadaan ketakutan. Dalam neurologi, Phenazepam digunakan untuk merawat pesakit dengan epilepsi lobus temporal, untuk melegakan nada otot yang tinggi, misalnya, setelah strok pusat.

Anda perlu mengambil phenazepam tanpa mengira pengambilan makanan, dan boleh didapati dalam beberapa bentuk. Ini adalah tablet biasa, tetapi juga lozenges, yang boleh disebarkan. Dalam kes terakhir, tablet mesti dipegang di lidah sehingga larut sepenuhnya, dan kemudian ditelan. Anda tidak perlu minum pil seperti itu dengan cecair. Sekiranya pesakit terganggu tidur, maka cukup untuk minum satu atau dua tablet setengah jam sebelum tidur. Dos harian maksimum ialah 10 mg. Dilarang keras menggunakan Phenazepam lebih daripada 4 tablet sehari. Ia dihasilkan oleh syarikat domestik Valenta, dan sebungkus 50 tablet 20 mg berharga 196 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan phenazepam adalah kemampuan, selain meningkatkan tidur, untuk memberikan bantuan yang besar kepada pesakit dengan pelbagai neurosis, serangan panik, psikopati. Tetapi phenazepam berbahaya kerana mempunyai luas terapeutik yang kecil. Sekiranya berlaku overdosis, mengantuk, kekeliruan, penurunan jantung, penurunan tekanan darah dan juga koma. Banyak kesan sampingan yang mungkin berlaku: penurunan jumlah leukosit dalam darah, penurunan kepekatan dan mengantuk, terutama dalam kes penggunaan yang berpanjangan, mulut kering, air liur, penurunan berat badan. Dilarang keras menggunakan phenazepam semasa kehamilan, dan terutama pada trimester pertama, kerana kemungkinan malformasi kongenital dan kecacatan janin. Dilarang menggunakan Phenazepam pada anak-anak pada remaja di bawah 18 tahun, semasa menyusui, dan juga kerana kemurungan yang teruk. Terdapat fakta yang terbukti bahawa mengambil phenazepam dengan latar belakang gangguan kemurungan yang teruk meningkatkan risiko bunuh diri. Itulah sebabnya mengapa perlu berkunjung ke pakar, dan tidak melakukan rawatan diri.

Teraligen (alimemazine tartrate)

Penilaian: 4.7

Teraligen

Teraligen adalah wakil kumpulan ubat yang sama sekali berbeza, antipsikotik. Semua ini adalah ubat yang sangat serius: tisercin, chlorpromazine, haloperidol. Mereka digunakan dalam psikiatri 'besar'. Tetapi Teraligen sangat ringan, dan antipsikotik yang sangat halus, dan tempoh tindakannya sangat singkat. Teraligen terdapat dalam tablet 5 mg, dan sebagai tambahan kepada kesan hipnosis, seperti semua antipsikotik, ia menghasilkan kesan antihistamin, antiemetik dan antitusif. Tetapi ia tidak digunakan sebagai ubat batuk, tetapi digunakan untuk mengobati gangguan mental kecil. Ia diresepkan untuk penyakit batas, untuk gangguan penukaran dan juga untuk rawatan gangguan tidur dari pelbagai asal.

Ubat ini digunakan secara lisan, dan keistimewaan pengambilan Teraligen adalah bahawa ia tidak digunakan tepat sebelum tidur, tetapi tiga kali sehari, pada dos 5 hingga 10 mg sehari. Dos dibahagikan kepada tiga dos. Teraligen juga dihasilkan oleh syarikat domestik Valenta, dan bungkusan 25 tablet 5 mg masing-masing berharga rata-rata 590 rubel, yang cukup banyak.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Teraligen adalah kenyataan bahawa ia menunjukkan, selain kesan pil tidur, yang lain. Semuanya cukup ringan, tetapi bersama-sama mereka berfungsi dengan baik dan lembut. Kesan antipsikotik yang sangat teruk yang ditunjukkan pada antipsikotik lain sangat lemah, dan oleh itu ia mempunyai sedikit kesan sampingan, terutamanya jika dosnya tidak melebihi. Tetapi jika ubat diambil dalam dos yang lebih tinggi, maka mungkin ada rasa mengantuk, kelesuan, dan terutama pada hari-hari pertama pengambilan. Kemudian badan mengatasi kesan sampingan ini. Kadang-kadang boleh berlaku mimpi buruk semasa tidur, tetapi ini juga tidak kerap berlaku.

Z – hipnotik terbaik

Z-hipnotik pertama kali melanda pasaran pada tahun 1993. Terdapat pencarian panjang khusus untuk ubat-ubatan tersebut yang akan mengikat reseptor benzodiazepin, menunjukkan kesan hipnotik benzodiazepin, dan mereka tidak akan memberi kesan lain. Akhirnya, ubat seperti itu telah dijumpai. Ternyata, mereka mempunyai kesan hipnosis, tetapi kesan seperti kelonggaran otot, atau relaksasi otot, kesan penenang atau penenang, mereka tidak mempunyai kesan anti-kegelisahan. Adalah penting bahawa mereka semua mempunyai separuh hayat yang sangat pendek dari darah, mereka tidak terkumpul di dalam badan dan tidak mempunyai kesan yang terkumpul. Hampir semuanya berfungsi terutamanya untuk tidur sendiri, tetapi untuk tidur. Oleh itu, pertama sekali, mereka ditunjukkan kepada pesakit yang tidak dapat tidur. Setelah mereka memasuki pasar, penjualan benzodiazepin lain merosot kerana sebilangan besar ubat dipasarkan sebagai pil tidur.

Somnol (zopiklon)

Penilaian: 4.9

Somnol

Sebenarnya, Imovan adalah ubat asli dari kumpulan ini. Tetapi pada masa ini sukar dicari, dan oleh itu Somnol dapat disebut analognya. Ia dihasilkan oleh syarikat Latvia Grindeks, dan sebungkus 20 tablet berharga 190 rubel. Seperti yang disebutkan di atas, ini adalah pil tidur semata-mata. Tidak masuk akal untuk mengambilnya untuk 'menenangkan': ia tidak akan membantu. Separuh hayat tidak lebih dari 6 jam. Tahap pengikatan dengan reseptor di Imovan adalah tinggi, dan tidur disebabkan dengan cepat.

Ia ditunjukkan untuk insomnia dan sukar tidur. Walaupun fakta bahawa mereka bertindak pada fasa permulaan tidur, Imovan mengatasi kebangkitan awal dan bangun malam yang kerap. Sebelum tidur, anda perlu minum satu tablet setiap hari. Dalam rawatan insomnia pelbagai asal, ia digunakan selama sebulan, tidak lagi. Sebagai pengecualian, anda boleh memberikan dua tablet pada waktu tidur kepada pesakit yang mengalami insomnia yang berterusan dan teruk. Pada orang tua, dos harus dibahagi dua dan diberikan setengah tablet.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Zopiclone yang sangat besar adalah hakikat bahawa pada waktu pagi tidak ada kelemahan dan mengantuk, ubat tersebut tidak menyebabkan rasa mengantuk pada waktu siang. Nilai tambah kedua ialah anda dapat dirawat, dan kemudian berhenti secara tiba-tiba. Tidak akan ada sindrom penarikan. Nilai tambah ketiga ialah pada waktu pagi anda boleh memandu kereta dan bekerja dengan mesin dan mekanisme. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa tidak diinginkan untuk menggabungkan rawatan dengan zopiklon dengan alkohol. Dengan latar belakang pengambilan alkohol, serangan amnesia mungkin berlaku, iaitu kehilangan ingatan untuk kejadian sebelumnya, atau fenomena overdosis mungkin berlaku.

Sanval (zolpidem)

Penilaian: 4.8

Sanwal

Ubat ini sedikit berbeza. Ia mempunyai beberapa perbezaan dalam mekanisme tindakan; ia mengikat reseptor omega khas. Kesannya datang secepat zopiclone, menjadikan waktu tidur lebih pendek, kualiti tidur bertambah baik, keseluruhan jangka masa menjadi lebih lama, dan bangun malam menurun dan frekuensi mereka juga berkurang. Anda perlu mengambil Sanval sebelum tidur dengan sedikit cecair. Sebelum mengambil ubat, pesakit mesti yakin bahawa dia dapat tidur sekurang-kurangnya 7-8 jam. Dos maksimum adalah 10 mg, pada usia tua dos harus dikurangkan separuh, dan rawatan tidak boleh lebih lama dari sebulan.

Kelebihan dan kekurangan

Pada amnya, zolpidem tidak mempunyai perbezaan khas berbanding zopiclone. Namun, lebih baik mengesyorkan zopiclone. Pertama, zolpidem mempunyai harga yang lebih tinggi, dan kedua, ia dapat menyumbang kepada perkembangan mimpi buruk pada pesakit, dan, yang paling penting, perlu membatalkannya secara beransur-ansur semasa rawatan, kerana kesan pembatalan dalam bentuk 'insomnia rebound' adalah mungkin. Maksudnya, jika pesakit mengambilnya lebih lama dari 2 minggu, maka pada 3-4 minggu disarankan untuk meminumnya dalam setengah dan dalam seperempat dos, sebelum membatalkannya sepenuhnya. Di samping itu, semasa mengambil zolpidem, sekiranya pesakit bersama-sama mengambil ubat-ubatan untuk kemurungan dari kumpulan SSRI, maka kesan sampingan tindakan sendi seperti itu boleh menjadi pelbagai reaksi mental yang paradoks. Di samping itu, terdapat kes terpencil yang menyebabkan ketagihan terhadap ubat tersebut, dan pesakit mula menyalahgunakannya. Tetapi, sebagai peraturan, ini dikaitkan dengan dos yang tinggi.

Andante (zaleplon)

Penilaian: 4.7

ANDANTE

Terdapat dua ubat yang paling terkenal: Sonata dan Andante. Benar-benar indah, nama muzik. Zaleplon juga digunakan untuk pelbagai gangguan tidur, dan anda perlu mengambil ubat itu sebelum seseorang tidur. Dalam kes ini, selepas makan, 2 jam harus berlalu. Pil lain dapat diambil jika pasien merasa tidak dapat tertidur, bukan, seperti yang direncanakan, tetapi sebagai keadaan darurat. Dos yang disyorkan untuk gangguan tidur adalah 10 mg, atau satu tablet. Dos yang sama adalah maksimum; tidak disyorkan untuk mengulangi pengambilan ubat. Andante dihasilkan oleh syarikat Hungaria Gedeon Richter, dan satu pek 7 tablet berharga, rata-rata, 530 rubel. Ini agak mahal memandangkan sebilangan kecil tablet.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan utama Andante adalah kekuatan hentaman. Dia boleh dianggap paling kuat dari semua Z-hipnotik. Tetapi kekuatan tidak bermaksud keamanan. Seperti kes sebelumnya, Andante mungkin mengalami sindrom penarikan, kesan sampingannya bervariasi, antaranya amnesia paling sering diperhatikan, iaitu hilangnya ingatan, perkembangan parestesi, iaitu, pelbagai gangguan kepekaan: mati rasa, kesemutan di jari. Mengantuk juga sering terjadi, dan jika ubat itu diambil oleh wanita yang mengandung anak, maka mereka sering mengalami pelanggaran kitaran haid ovari.

Andante tidak boleh diberikan kepada wanita hamil dan menyusui, orang dengan kekurangan buah pinggang dan hepatik, dan juga di bawah usia 18 tahun. Arahan rasmi mengatakan bahawa pelayan pesakit harus diberi amaran sebelum memulakan rawatan bahawa mungkin ada sindrom penarikan. Diharuskan perjalanan rawatannya secepat mungkin, dan tidak lebih dari 2 minggu. Seperti yang anda lihat, terdapat lebih banyak sekatan untuk mengambil ubat ini dan kemungkinan risiko daripada dengan zopiklon.

Perhatian: Belsomra!

Penilaian: 4.6

Belsomra

Memang, Z-hipnotik pada masa ini adalah hipnotik terbaik. Tetapi ubat yang sama sekali baru telah memasuki pasaran AS, yang tidak ada kaitan dengan reseptor benzodiazepin. Ini adalah ubat Belsomra, atau Suvorexant (menurut INN).

Ini adalah ubat baru, dan ubat itu telah diluluskan oleh FDA pada tahun 2014. Mekanisme tindakan Belsomra unik: ia adalah antagonis reseptor orexin. Orexin adalah neuropeptida spesifik yang bertanggungjawab untuk keadaan aktif kita. Ubat ini menyekat reseptor tertentu, dan tubuh berhenti menerima isyarat untuk tetap terjaga. Hasilnya adalah tidur. Oleh itu, Belsomra mendekati masalah tidur dari sudut yang sama sekali berbeza: sama sekali tidak merangsang tertidur dan tidak mendorong tidur, tetapi 'mematikan' kebangkitan, tidak kira betapa tidak biasa kedengarannya.

Anda perlu mengambil ubat ini dalam dos 10 mg pada waktu malam, setengah jam sebelum tidur, dan perlu merancang tidur sekurang-kurangnya 7 jam. Anda boleh mengambil tidak lebih dari 20 mg sekaligus, iaitu tidak lebih dari 2 tablet. Untuk menentukan dos dengan lebih mudah, Belsomra tersedia dalam versi yang berbeza: boleh menjadi 20 mg, 15, 10 dan 5. Pada masa ini, Belsomra adalah peneraju untuk mulai tertidur. Biasanya pil tidur lain mempercepat tertidur sebanyak 15-30%, dan Belsomra sebanyak 40% atau lebih. Ubat Belsomra dihasilkan oleh syarikat Merck Sharp and Dome.

Kelebihan dan kekurangan

Belsomra mempunyai banyak kelebihan. Ia tidak menghalang pernafasan semasa tidur, dan oleh itu boleh diresepkan kepada pesakit dengan apnea tidur yang berdengkur dan obstruktif. Keesokan harinya setelah mengambilnya, tidak ada rasa mengantuk dan kelesuan, seperti ubat lain, misalnya, benzodiazepin. Malah pesakit tua dengan dos besar 20 mg pada keesokan harinya tidak mempunyai kesan mengantuk pagi. Pada masa ini, selama empat tahun penggunaan, Belsomra hampir tidak mempunyai kesan sampingan yang ketara. Lebar terapinya cukup luas, yang bermaksud bahawa risiko overdosis adalah minimum.

Pada pesakit yang sihat, didapati bahawa jika Anda mengambil bahkan 100 miligram sekaligus, iaitu lima kali lebih banyak daripada dos maksimum yang disarankan, maka tidak ada kesan toksik yang dinyatakan. Belsomra bertindak pada reseptor khas, dan oleh itu ia tidak menimbulkan ketagihan atau ketagihan. Sebagai tambahan, Belsomra memelihara struktur tidur sepenuhnya, yang bermaksud tidur lambat dan REM bergantian seperti yang diharapkan, sehingga pesakit merasa baik pada keesokan harinya.

Belsomra boleh diambil dalam jangka masa yang lama. Jadi, ternyata ubat itu sempurna? Hampir ya. Satu-satunya kelemahan: pada pesakit dengan narkolepsi, dilarang digunakan, kerana metabolisme orexin mereka diubah, dan oleh itu salah satu gejala klasik narkolepsi adalah mengantuk yang teruk pada waktu siang. Tetapi narkolepsi sangat jarang berlaku. Dan inilah kelemahan utama bagi orang Rusia: ketidakupayaan untuk mendapatkannya. Ramai yang menjangkakan kemunculan ubat ini di Rusia pada awal 2017, tetapi setakat ini penampilan Belsomra di farmasi Rusia belum berlaku. Di laman web yang menghantar 'mahal' dan menjual ubat, kos minimum ubat tersebut dinyatakan: bungkusan 20 mg 30 keping – 7900 rubel.

Ubat terbaik di kaunter

Akhirnya, setelah memberitahu tentang pil tidur yang terbaik bukan sahaja di Rusia, tetapi juga di dunia, mari kita kembali ke 'ram kami', iaitu, ke dana yang boleh dibeli di farmasi Rusia tanpa resep. Sudah tentu terdapat banyak dari mereka. Kesemuanya pada dasarnya bukan hipnotik, tetapi mereka menunjukkan kesan hipnotik hingga satu tahap atau yang lain. Kami tidak akan membincangkan mengenai warna peony, Persen Forte, Novopassite – anda boleh membaca mengenai semua ubat ini di sebilangan besar laman web. Oleh itu, kita akan mengehadkan hanya tiga ubat dari kelas yang berbeza. Yang pertama adalah antihistamin, yang kedua adalah, secara kasar, hormon. Dan, akhirnya, anda pasti harus membincangkan pil tidur dan ubat penenang utama Rusia, yang popular dan disukai – Corvalol.

Melaxen (Melarena, Melarithm, Sonnovan)

Penilaian: 4.9

Melaxen

Salah satu pil tidur tanpa resep terbaik di negara kita adalah ubat Melaxen, atau analognya, walaupun menurut klasifikasi rasmi, ia adalah ubat adaptogen. Dan ini dapat dimengerti: jika dianggap sebagai pil tidur di farmakopia, maka ia akan dijual dengan resep. Ia mengandungi melatonin, yang merupakan hormon tidur. Lebih tepat lagi, rakan sintetiknya. Secara semula jadi, melatonin dihasilkan oleh kelenjar pineal, atau kelenjar pineal, dan menormalkan irama tidur dan terjaga. Aksinya adalah untuk mempercepat tidur, mengurangkan jumlah kebangkitan pada waktu malam, memberi semangat pada waktu pagi, dan meningkatkan kualiti tidur itu sendiri. Melaxen disyorkan untuk diambil dengan perubahan zon waktu secara tiba-tiba dan tiba-tiba, untuk penyesuaian yang lebih baik. Telah diketahui bahawa gangguan kesejahteraan yang berkaitan disebut jetlag.

Anda perlu minum ubat setengah jam sebelum tidur, satu tablet sekali sehari. Dos maksimum adalah dua tablet. Benar, tidak seperti Belsomra, Melaxen tidak didaftarkan dengan FDA, dan, walaupun ia dihasilkan oleh syarikat Amerika Unipharm, jelas bahawa pasarannya berada di negara lain. Sebungkus 12 tablet berharga 638 rubel secara purata. Analog domestik termurah – ubat Sonnovan dari syarikat Kanonpharm Production (Rusia, Shchelkovo) akan berharga 300 rubel untuk 10 tablet.

Kelebihan dan kekurangan

Terdapat beberapa bukti bahawa Melaxen benar-benar membantu tidur hanya pada hari pertama atau kedua pentadbiran, dan kemudian tubuh terbiasa dengannya. Terdapat juga bukti bahawa ia menimbulkan pelbagai mimpi ribut dan berwarna-warni. Ubat ini menghasilkan kesan kontraseptif yang lemah, oleh itu, jika seorang wanita ingin hamil, maka Melaxen harus dikecualikan. Semasa rawatan, anda perlu menahan diri dari memandu kenderaan, mungkin ada kesan sampingan seperti alergi, bengkak, sakit kepala dan loya. Senarai lengkap kontraindikasi, selain hipersensitiviti, kehamilan dan penyusuan, merangkumi lebih daripada 10 kumpulan penyakit serius: seperti penyakit autoimun, diabetes mellitus, reaksi alergi, dan sebagainya. Oleh itu, hasilnya, ternyata OTC Melaxen mempunyai lebih banyak kontraindikasi daripada Imovan yang diresepkan.

Donormil (doxylamine)

Penilaian: 4.8

Donormil

Donormil adalah ubat yang agak rumit. Ia diklasifikasikan sebagai antihistamin, dan mereka yang telah mengambil antihistamin 'keras' seperti Diphenhydramine, Suprastin, atau Pipolfen mungkin mengingat kesan penenang mereka. Kemudian tindakan ini dianggap sebagai kesan sampingan, kerana dia memulakan pencarian antihistamin moden, tanpa ubat penenang. Tetapi di sini para pemaju memutuskan untuk mengubah kelemahan menjadi kelebihan, dan mengkaji kesan sampingan dari kelonggaran dan mengantuk dalam keadaan klinikal. Sebaik sahaja kajian mengesahkan bahawa penggunaan Doxylamine mempercepat waktu untuk tidur, dan pada masa yang sama struktur tidur tidak berubah, diputuskan untuk mulai melepaskan antihistamin sebagai pil tidur OTC. Ini adalah cara pemasaran yang cukup baik, dan anda perlu mengucapkan tahniah kepada pengeluar di atasnya. Syarikat Oops menjual Donormil dalam bentuk tablet effervescent, dan sebungkus 10 keping berharga 150 rubel. Donormil diresepkan 'dari kes ke kes', iaitu, tidak ada rawatan kursus yang diberikan. Ia digunakan setengah jam sebelum tidur, satu tablet atau separuh daripadanya.

Kelebihan dan kekurangan

Adalah sangat penting bahawa Donormil tidak menyebabkan rasa mengantuk pada waktu siang, ia boleh dibatalkan pada bila-bila masa, ini dapat difahami. Dia bukan hipnotik, tetapi antihistamin dan tanpa kesan sampingan, katakanlah, benzodiazepin. Tetapi, sebaliknya, ketiadaan ini lebih daripada dikompensasi oleh adanya kesan sampingannya sendiri yang terdapat pada semua antihistamin. Ini adalah mulut kering, pengekalan kencing, penglihatan kabur, dan masalah lain. Sekiranya berlaku overdosis, tentu saja, fenomena mengantuk pada waktu siang akan berkembang, murid yang lebar akan muncul, kulit leher dan wajah akan menjadi merah, mungkin takikardia, kegelisahan dan pelbagai 'kejutan' lain. Oleh itu, anda tidak boleh menyalahgunakan Donormil, tetapi hanya mengambil dos yang dinyatakan, dan tentu saja, tidak setiap malam.

Corvalol

Penilaian: 4.7

Corvalol

Dalam penilaian kami pil tidur adalah peneraju dari segi kos, misteri dan kesukaran memperolehnya untuk orang Rusia. Ini adalah ubat terbaru Belsomr. Antagonis lengkapnya adalah ubat domestik termurah, paling luas, paling popular, paling popular – Corvalol. Dia adalah Valokordin, dia adalah Valoserdin dan dia mempunyai banyak, sangat banyak sinonim. Ia dihasilkan oleh semua dan pelbagai, kerana komposisinya sangat sederhana. Hop oil, mint, valerian derivative ethyl bromisovalerianate, dan, yang paling penting, sorotan: phenobarbital. Dialah yang mempunyai kesan hipnosis ringan. Kami tidak akan menyenaraikannya, anda boleh mengambil teks dan membaca mengenai barbiturat. Kos Corvalol sangat rendah: rata-rata, 1 ml berharga 1 rubel, kerana sebotol 25 ml berharga 25 rubel. Telah diketahui bahawa satu mililiter mengandungi 10 tetes rata-rata, yang bermaksud bahawa satu tetes bernilai 10 kopecks.

Corvalol diterima dengan alasan apa pun. Tetapi arahan rasmi mengatakan bahawa ia berguna sekiranya peningkatan degupan jantung dengan peningkatan frekuensi (dengan takikardia), gangguan tidur, mudah marah, dan juga dengan rangsangan dengan manifestasi vegetatif. Ini bererti bahawa, dengan latar belakang kegelisahan dan kegelisahan, wajah memerah muncul, mengeluarkan peluh, dan tiba-tiba tangan menjadi sejuk – dengan kata lain, Corvalol adalah alat pertolongan cemas untuk serangan panik. Jumlah tetes maksimum untuk orang dewasa tidak lebih dari 30, hingga 3 kali sehari. Sekiranya ada keperluan, misalnya, ada takikardia yang teruk atau serangan panik, maka anda boleh meningkatkan dos sekali, misalnya, hingga 50 tetes. Kanak-kanak terhad kepada maksimum 15 tetes.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Corvalol dan analognya adalah bahawa ia tidak hipnotis (dan apa yang kita mahukan, semua ubat OTC tidak boleh tergolong dalam hipnotik), tetapi, bagaimanapun, fenobarbital dalam kepekatan kecil, ditambah dengan kombinasi ekstrak tumbuhan yang berjaya, menjalankan tugas mereka. Ia adalah ubat ringan dan berfungsi dengan sedikit kontraindikasi, termasuk penyusuan, kehamilan, kegagalan hati dan buah pinggang yang teruk. Di samping itu, Corvalol mengandungi etil alkohol. Oleh itu, ini dikontraindikasikan dalam alkoholisme, kejang, epilepsi, dan juga kekurangan jantung yang teruk. Kelemahan lain mungkin adalah bau yang tidak asing bagi semua orang, dan jika berasal dari luar pintu pangsapuri ketika anda berjalan di sepanjang pintu masuk, maka kemungkinan besar orang tua tinggal di sana. Lagipun, Corvalol, sayangnya, adalah rawatan diri sejagat untuk orang tua.

Dan, akhirnya, beberapa syarikat berjaya menghasilkan analog Corvalol tanpa fenobarbital. Dikeluarkan dengan nama yang sangat mirip, baunya sama persis, dan kesannya hampir tidak ada. Oleh itu, sebelum anda membeli ersatz seperti itu, baca dengan teliti komposisi ubatnya!


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen