10 tempat paling indah di Sochi

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tempat peranginan Laut Hitam Sochi yang terkenal dianggap sebagai destinasi pelancongan yang paling banyak dikunjungi di selatan Rusia. Pergunungan Caucasus yang megah dan laut yang hangat menarik banyak pengunjung dari seluruh dunia. Dan di sekitar bandar ini terdapat sejumlah tarikan unik yang luar biasa, beberapa di antaranya selamat dipanggil salah satu yang paling indah di Wilayah Krasnodar.

Sochi yang tidak dapat dilupakan: 10 tempat teratas yang paling indah

Pencalonan sebuah tempat Penglihatan penilaian
10 tempat teratas yang paling indah 1 Taman Negara Sochi 5.0
2 '33 air terjun ' 4.9
3 Taman “Riviera ' 4.8
4 Arboretum Sochi 4.7
5 Menara pemerhatian (Akhun) 4.6
6 Stesen keretapi Sochi 4.5
7 Kebun kayu yew-boxwood 4.4
8 Taman Olimpik 4.3
9 Jurang Mamedovo 4.2
10 Air terjun Agur 4.1

Taman Negara Sochi

Kedudukan tarikan (Sochi): 5.0

Taman Negara Sochi

Taman Nasional Sochi yang ramah adalah kawasan terlindung seluas 190 ribu hektar, ditutupi dengan tanaman hijau yang lebat, dan telah menjadi rumah yang selesa untuk 70 spesies mamalia, 100 spesies dari semua jenis burung. Malah spesies haiwan yang terancam punah dari Buku Merah tinggal di kawasan terbuka taman. Antaranya ialah rusa roe Caucasian dan lynx. Sekiranya anda bernasib baik, di sini anda dapat melihat beruang, rusa, martens, badger, kelinci, dan lain-lain. Kira-kira 1/5 dari semua wakil fauna taman itu endemik (hanya terdapat di wilayahnya).

Lebih dari 90% wilayah Taman Sochi ditutup dengan tumbuh-tumbuhan lebat: hutan-hutan tempatan sangat mengagumkan. Tetapi di sini anda bukan sahaja dapat menikmati pemandangan yang indah, tetapi juga mengatur pencarian yang cerah dan tidak dapat dilupakan, menghabiskan sepanjang hari untuk mencari gua, ngarai, tersembunyi di kawasan hijau air terjun dan sungai yang bising, di mana terdapat banyak.

Taman Nasional Sochi adalah tempat persekitaran subtropika yang menakjubkan dan puncak gunung yang diliputi salji. Memerlukan waktu beberapa hari untuk mengelilingi kawasan yang dilindungi sepenuhnya, dan bahkan seminggu tidak akan cukup untuk mengenali kecantikannya.

'33 air terjun '

Peringkat tarikan (Sochi): 4.9

'33 air terjun '

Tempat yang sangat indah tersembunyi di lembah sungai Shahe. Banyak air terjun kecil, digabungkan dengan beberapa jeram sungai, disusun dengan ketat dan indah dalam bentuk lata. Terutama untuk kemudahan pelancong, tangga kayu dibina di sepanjang formasi semula jadi yang tidak biasa. Menuruni tangga, anda sendiri dapat menikmati gambaran menenangkan aliran air.

Suasana dilengkapi dengan pokok kotak, pakis dan lumut, juga terletak di jalan turun. Semua pelancong yang telah mengunjungi mercu tanda semula jadi yang indah ini gembira dengan pemandangan luar biasa dari aliran air yang deras dari ketinggian. Tempat semula jadi adalah sebahagian dari Taman Negara Sochi.

Taman “Riviera '

Kedudukan tarikan (Sochi): 4.8

Taman

Pusat hiburan yang besar adalah tumpuan tarikan, keindahan patung yang indah dan pencahayaan yang terang. Selain itu, di wilayah 'Riviera' juga terdapat oceanarium dan arboretum. Pencinta astronomi akan senang mengunjungi planetarium tempatan. Taman ini didirikan pada abad ke-19 oleh anak lelaki warisan keturunan Moscow dan ketua salah satu rumah pedagang terbesar di Rusia – Vasily Khludov. Keistimewaan taman yang indah adalah komposisi patung mewah dalam bentuk jam nyata yang besar, dibuat dalam bentuk mutiara yang tersembunyi di cangkang laut terbuka.

Arboretum Sochi

Kedudukan tarikan (Sochi): 4.7

Arboretum Sochi

Tempat yang unik dan sangat indah yang penduduk tempatan anggap patut mendapat perhatian dari mana-mana tetamu di bandar ini. Terletak di kawasan seluas 49 hektar, arboretum mengejutkan dengan pelbagai flora. Dicipta oleh Sergei Khudyakov, ini adalah kawasan hijau yang mengagumkan, dibentangkan di sekitar ladang, dan dihiasi dengan banyak patung dan air pancut yang unik.

Arboretum mengandungi sebilangan besar anak benih, yang dikumpulkan bukan hanya dari seluruh Rusia, tetapi juga jauh di luar sempadannya: di sini anda dapat melihat tanaman langka seperti agave Mexico, oak gabus Algeria, pisang eksotik atau kayu putih dari Australia itu sendiri. Penasihat spesies burung yang unik akan menghargai spesimen burung yang jarang berlaku. Di arboretum Sochi, terdapat juga kandang dengan burung unta dan burung merak, dan pencinta gambar panorama dapat menikmati pemandangan indah dari kereta kabel yang terbentang tepat di atas taman.

Menara pemerhatian (Akhun)

Peringkat tarikan (Sochi): 4.6

Menara pemerhatian (Akhun)

Tempat unik ini adalah salah satu yang paling indah bukan sahaja di Sochi, tetapi juga di Rusia. Menara pemerhatian yang dibina di puncak Gunung Akhun dibuat dalam gaya abad pertengahan kanonik. Pelancong tertarik dengan tarikan ini kerana berpeluang menikmati keindahan pemandangan yang luar biasa. Bandar yang terletak di kaki anda, digabungkan dengan kawasan pegunungan Kaukasia, permukaan laut dan lembah yang subur yang ditutupi dengan kehijauan yang subur, membuat gambar yang menakjubkan – sesuai untuk mengambil gambar panorama.

Struktur unik, yang terletak pada ketinggian 30 meter, dibina pada tahun 1936 atas pesanan peribadi Joseph Stalin dalam waktu sesingkat mungkin – dalam masa kurang dari 100 hari. Sebuah bilik muzium kecil dibuka secara langsung di menara, di mana haiwan yang disumbat – penduduk wilayah berdekatan dipamerkan. Untuk keselesaan pengunjung ke tempat tarikan, kedai cenderamata dan kedai makanan dibuka berhampiran menara. Di salah satu kafe, anda boleh menikmati teh yang lazat dari samovar.

Stesen keretapi Sochi

Peringkat tarikan (Sochi): 4.5

Stesen keretapi Sochi

Terletak di pusat bandar, tidak jauh dari kawasan pantai dan hotel terkenal, hab pengangkutan wajar dianggap sebagai salah satu stesen keretapi paling indah di negara ini. Senibina moden, digabungkan dengan beberapa kemegahan awal abad ke-20, menimbulkan rasa kemewahan yang luar biasa dan memberikan bangunan yang indah.

Walaupun bangunan yang disajikan sekarang dibina pada pertengahan abad ke-20, stesen ini telah wujud sejak tahun 1918. Balkoni di atas bumbung dengan menara dan menara yang dihiasi dengan jam besar dengan dailan luar biasa yang dibuat dalam bentuk lingkaran zodiak memberikan keaslian ke stesen keretapi.

Kebun kayu yew-boxwood

Peringkat tarikan (Sochi): 4.4

Kebun kayu yew-boxwood

Tempat semula jadi yang unik dan salah satu pemandangan Sochi yang paling indah – kebun kayu-yew terletak di kawasan yang dilindungi – ini adalah bahagian dari Biosfera Kaukasia. Tumbuhan kuno yang unik, berumur beberapa juta tahun, tumbuh di sini. Antaranya ialah berry yew dan Colchis boxwood. Sebilangan besar pokok di kebun juga mempunyai umur panjang yang luar biasa: sebahagian daripadanya berusia 2000 tahun.

Kebun yew dan kayu kotak dianggap sebagai sumber kebanggaan bagi penduduk Sochi, kerana ia termasuk dalam senarai warisan semula jadi planet kita. Anda dapat melihat keindahan semula jadi dengan mata anda sendiri dengan mengikuti salah satu jalan pelancongan, diteruskan dalam bentuk dua gelanggang terutama untuk pengunjung tarikan. Kedua-dua laluan ini berakhir dengan akses ke geladak pemerhatian yang menawarkan pemandangan White Rocks yang menakjubkan. Peminat barang antik purba akan menghargai runtuhan kubu yang terletak di kebun sejak abad ke-11-12.

Taman Olimpik

Peringkat tarikan (Sochi): 4.3

Taman Olimpik

Sesiapa yang pernah berkunjung ke Sochi sama sekali tidak boleh tahu tentang Taman Olimpik, kerana ia adalah objek kebanggaan seni bina bagi penduduk bandar dan tempat yang sangat atmosfera. Bangunan yang paling ketara di wilayahnya adalah stadium Fisht kolosal, yang dapat menampung hingga 40 ribu penonton. Trek perlumbaan Formula 1 (Sochi Autodrom) pasti mendapat perhatian, di mana perlumbaan kereta bertaraf dunia berlangsung setiap tahun.

Terdapat juga Village Olympic yang mesti dilihat, yang merangkumi banyak pusat latihan. Di wilayah taman sukan, setiap pelancong akan mendapat hiburan sesuai dengan keinginan mereka dan dapat bersantai dengan selesa di salah satu daripada beberapa hotel kelas tinggi. Peminat berbasikal dan hanya perjalanan berbasikal yang menyenangkan dapat menunggang basikal yang disewa di seluruh Taman Olimpik. Mereka yang ingin berkenalan dengan semua kemudahan hiburan di taman dengan lebih terperinci dijemput untuk menikmati lawatan yang menarik.

Jurang Mamedovo

Peringkat tarikan (Sochi): 4.2

Jurang Mamedovo

Kemudahan rekreasi yang terkenal di Greater Sochi dianggap sebagai salah satu destinasi pelancongan yang paling kerap dikunjungi di Wilayah Krasnodar. Jurang itu mendapat namanya berkat legenda kuno yang ada. Diyakini bahawa pada zaman dahulu, kampung Adygean yang makmur tinggal di pantai Laut Hitam. Dan pada suatu hari, ketika orang-orang aul berangkat ke sebuah kampung yang berdekatan, dan orang-orang Turki muncul di dekatnya, seorang penatua bernama Mamed membawa penjajah menjauh dari aul. Apabila mereka menyedari hal ini, mereka melemparkannya ke jurang dan mengembungnya hidup-hidup. Sejak itu, mereka mula memanggil tempat ini Mamedov.

Jurang yang terletak di sepanjang Sungai Kuapse membentang sejauh 7 kilometer. Semasa melewati tempat ini, terdapat 3 air terjun (Cinta, Kebahagiaan, Kesihatan dan Remaja). Di lembah sungai terdapat banyak pemandian semula jadi, batu dan hutan cahaya yang sangat indah, yang menghasilkan gambaran yang menakjubkan. Ini adalah tempat yang bagus untuk berehat dari panas terik, menikmati udara sejuk segar dan pelbagai gua, jeram dan jejak kambing yang memusingkan.

Air terjun Agur

Peringkat tarikan (Sochi): 4.1

Air terjun Agur

Tarikan luar biasa yang terletak di wilayah Taman Negara tempatan. Alam menjaga keharmonian kawasan sekitarnya dan membuat komposisi keseluruhan tiga kumpulan air terjun dengan ketinggian yang berbeza (yang terbesar daripadanya naik 30 meter di atas permukaan tanah). Jalan menuju air terjun Agursky, memotong tepat di batu pada tahun 1911. Sebagai tambahan kepada aliran air yang turun, para tetamu tarikan semula jadi ini akan membantu anda berjalan di sepanjang jalan terus ke lembah Agursky dan 'Devil's font' – sebuah tasik kecil, serta 'Devil's hole' – sebuah gua tempatan.

Semua pelancong memperhatikan bahawa air terjun Agursky sangat indah: air yang jernih ketika kaca mengalir turun dari bebatuan, dan di sekitarnya terdapat sejumlah besar kehijauan yang cerah. Selalunya sangat bising di sini dari aliran air yang kuat, dan udaranya sangat segar dan sejuk: walaupun pada hari yang panas, ia sangat selesa di sini.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen