10 tempat paling bersih secara ekologi di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tempat-tempat yang paling tidak biasa, indah dan terbersih di planet ini sering dan sangat cepat berubah dari sorotan yang jarang menjadi objek pelancongan wang. Dan pelancong adalah tetamu bermuka dua, seperti yang mereka katakan: mereka dapat menambah kemasyhuran ke tempat itu, atau mereka benar-benar dapat menghancurkannya, menyumbat keindahan alam. Tetapi masih ada tempat di Bumi yang dapat mengejutkan bukan hanya dengan keindahan alam, tetapi juga dengan kemurnian yang luar biasa.

Dalam dunia ketulenan kristal: 10 tempat paling mesra alam di planet ini

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
10 tempat paling mesra alam di planet ini 1 Altai, Rusia 5.0
2 Iceland 4.9
3 San Francisco, Amerika Syarikat 4.8
4 Finland 4.7
5 Val d'Orcia, Itali 4.6
6 Copenhagen, Denmark 4.5
7 Sweden 4.4
8 Lapland, Finland 4.3
9 County Kerry, Ireland 4.2
10 Norway 4.1

Altai, Rusia

Penilaian: 5.0

Altai

Farmasi Hijau Rusia, tempat yang bebas dari urbanisasi, rusuhan sebenar kehijauan yang mewah dan udara bersih – Altai berada di tempat kedua dalam penilaian audit persekitaran awam organisasi All-Russian Green Patrol. Ibu Alam berusaha keras untuk mewujudkan kawasan semula jadi yang unik, yang hingga kini masih belum dapat disentuh.

Salah satu tempat paling bersih dan indah di Altai adalah Katunsky Biosphere Reserve. Ini adalah kawasan yang dilindungi dengan ketat, yang dibuat untuk mengkaji dan memelihara ekosistem semula jadi yang unik. Wilayah cadangan merangkumi banyak tasik, glasier, dan juga memiliki flora yang kaya (lebih dari 700 spesies tumbuhan) dan fauna (lebih dari 45 spesies haiwan). Oleh kerana kawasan terlindung terletak jauh dari mata memandang, jumlah pelancong yang mengunjunginya tidak signifikan.

Secara amnya, Wilayah Altai boleh dianggap sebagai salah satu tempat paling bersih di Rusia. Kegiatan perlindungan alam sekitar yang aktif dari pihak berkuasa tempatan memainkan peranan penting dalam hal ini. Perlu diperhatikan bahawa salah satu industri yang paling maju di rantau ini adalah pelancongan, yang, seperti yang anda ketahui, mempunyai dua sisi, dan salah satunya adalah pencemaran tempat yang dikunjungi. Nasib baik, di Wilayah Altai, penekanan khusus diberikan pada perjalanan ekologi. Laluan berjalan kaki, menunggang kuda, dan air juga biasa.

Iceland

Penilaian: 4.9

Iceland

Asetik, misteri, panas yang tidak diduga dan jernih – pulau kecil Iceland hidup dengan tenang dan terukur, tetapi pada masa yang sama menarik tetamu dari seluruh dunia. Banyak yang tertarik dengan keindahan yang keras dan sejuk di negara ini, di mana ia adalah hari di musim panas.

Yang paling penting, Iceland terkenal, tentu saja, kerana sifatnya yang liar dan unik: tundra, gunung berapi 'api-bernafas', lagun dengan gunung es yang melayang, ruang lava yang tidak berkesudahan, batuan keras yang membentuk banyak celah-celah yang mendalam di dalam tanah, dll. Islandia sendiri bergurau, mengatakan bahawa ketika Tuhan menciptakan planet kita, dia bereksperimen dengan Iceland.

Fakta menarik. Iceland mempunyai sejumlah besar, jika bukan sejumlah besar air dalam semua manifestasi semula jadi. Mungkin ini sebahagiannya disebabkan oleh kenyataan bahawa semua penduduk di negara ini, tanpa kecuali, adalah perenang yang sangat baik: ujian berenang di sekolah-sekolah tempatan adalah wajib.

Kejernihan udara Iceland disebabkan oleh iklim Atlantik Utara dan angin kencang yang kerap. Di samping itu, negara ini lebih mengutamakan sumber tenaga yang boleh diperbaharui, khususnya tenaga panas bumi.

Kelimpahan sungai (gunung dan glasier) memastikan kualiti air yang tinggi di seluruh negara. Dan anda boleh meminumnya dengan selamat terus dari sumber asal. Sekiranya dikehendaki, anda boleh minum air paip dengan tenang.

San Francisco, Amerika Syarikat

Penilaian: 4.8

San Francisco

Metropolis Amerika ini dianggap sebagai salah satu yang paling hijau di Amerika. Separuh penduduknya lebih suka kenderaan roda dua tanpa enjin, iaitu basikal dan menggunakan pengangkutan awam dan bukannya kereta. Lebih daripada 90% semua pengangkutan yang beroperasi di bandar menggunakan elektrik: kereta bawah tanah, trem, bas troli, dan lain-lain. Sistem motor hibrid digunakan dalam bas yang berjalan di San Francisco: enjin bermula dari pemacu petrol, dan kemudian penjana elektrik dihidupkan.

Botol dan beg plastik dilarang di bandar. Dalam 4 tahun ke depan, direncanakan untuk membatalkan penjualan air secara beransur-ansur dalam bekas plastik (satu-satunya pengecualian adalah ketiadaan sumber lain). Denda untuk pelaksanaan tersebut adalah $ 1000.

Pada musim panas 2019, projek alam sekitar yang luar biasa dilaksanakan di San Francisco, yang tidak mempunyai analog di dunia: Salesforce Transit Center. Ia adalah stesen transit, diubah dari hab pengangkutan konvensional menjadi persekitaran bandar dengan taman di atas bumbung.

Perlu diperhatikan banyak pengetahuan pihak berkuasa bandar dalam bidang pengurusan sampah. Oleh itu, pada masa ini, San Francisco membuang lebih daripada 80% semua sampah dari tapak pelupusan sampah, dan pada tahun 2020 ia dirancang untuk 100% menggunakannya.

Finland

Penilaian: 4.7

Finland

'Land of a Thousand Lakes' layak dimasukkan dalam penilaian kami, kerana wakil Eropah Utara inilah yang dapat membanggakan pengenalan teknologi moden secara berkala ke dalam pengeluaran: Finland adalah salah satu dari sedikit yang melaburkan dana besar dalam pembangunan tenaga boleh diperbaharui. Negara juga bangga dengan komitmennya untuk menjaga alam sekitar 'sihat'. Ini tidak menghairankan, kerana secara historis, Finland telah terikat erat dengan tanah tersebut. Ia akan baik untuknya, akan baik bagi penduduknya.

Prinsip sederhana telah berfungsi dengan berkesan selama lebih dari belasan tahun. Lebih-lebih lagi, dasar ini tidak hanya berlaku untuk tanah, tetapi juga untuk seluruh lingkungan secara keseluruhan. Air di kebanyakan tasik sangat bersih: anda boleh meminumnya dengan selamat tanpa rawatan haba awal dan memasak makanan di atasnya.

Contohnya, ibu negara Finland, Helsinki, menggunakan air dari tasik Päijänne yang besar. Sumber itu memasuki bandar melalui terowong sepanjang 120 kilometer yang menembusi batu. Minum air di keran adalah kebanggaan orang Finland dan iri hati penduduk kebanyakan negara lain di benua Eropah.

Val d'Orcia, Itali

Penilaian: 4.6

Val d'Orcia

Val d'Orcia adalah salah satu yang paling berwarna, unik dan paling bersih di Eropah. Tapak Warisan Dunia UNESCO wajar masuk dalam sepuluh teratas kami. Lembah Tuscan pada suatu masa mendapat kemasyhuran dunia berkat pemandangannya yang unik dan memukau, dipindahkan ke kanvas oleh banyak artis, bermula dari Pencerahan.

Kebun-kebun anggur yang terkenal, ladang gandum yang luas, kebun zaitun yang meriah – lembah Itali tengah mempunyai bukit yang subur, yang membentang, nampaknya, hingga tak terhingga. Kawasan semula jadi dan budaya yang unik juga dianggap salah satu yang terbesar di kawasan pertanian Tuscany.

Copenhagen, Denmark

Penilaian: 4.5

Kopenhagen

Bandar ini berulang kali menempati kedudukan pertama di peringkat bandar paling bersih di dunia, yang cukup semula jadi, mengingat minat Copenhagen yang tidak dapat dipadamkan dalam pengembangan gaya hidup hijau. Undang-undang 'Mengenai kebijakan atap hijau' diadopsi di sini: reka bentuk atap bangunan apa pun mesti merangkumi tahap penghijauan tertentu. Di ibukota Denmark, misalnya, taman-taman kecil didirikan di mana-mana: dalam satu cara atau yang lain, semua penduduk kota melewati atau mengelilingi zon hijau setiap hari.

Tetapi mungkin inisiatif Kopenhagen yang paling bercita-cita tinggi dapat dianggap sebagai aspirasinya untuk menjadi kota pertama di mana pelepasan CO2 akan berkecuali. Ibu negara Denmark merancang untuk mencapai penunjuk ini pada tahun 2025. Hari ini, hanya satu pertiga daripada penduduk bandar yang memiliki kereta, populariti berbasikal dan berbasikal telah meningkat dengan ketara (hampir setiap hotel di bandar ini menawarkan penyewaan basikal kepada para tamunya).

Sebuah kilang memproses sampah didirikan 1.5 kilometer dari pusat bandar. Di bumbung perusahaan, sebuah lereng ski dengan panjang hampir setengah kilometer dengan lereng dengan kesukaran yang berbeza-beza dilengkapi. Pada masa yang sama, proses pembakaran sampah menghasilkan jumlah elektrik yang mencukupi untuk fungsi lebih dari 200,000 rumah dan isi rumah di ibu negara Denmark.

Sweden

Penilaian: 4.4

Sweden

Selama beberapa tahun sekarang, negara Eropah Utara dengan yakin telah mengekalkan kepimpinannya di antara negara-negara paling sihat dan bersih di dunia. Dan ini cukup wajar, kerana pemerintah negara ini melakukan segala yang mungkin untuk mendorong keinginan masyarakat untuk menjalani gaya hidup sihat di kalangan penduduk.

Dasar negara di Sweden terutama bertujuan untuk menjaga kesihatan negara: sebagai contoh, terdapat tahap aksesibiliti tinggi untuk rawatan perubatan untuk semua anggota masyarakat. Di samping itu, sifat Sweden sendiri seolah-olah memanggil untuk menjaga diri sendiri: iklim tempatan kondusif untuk berjalan-jalan, aktiviti luar, dll.

Tetapi bagaimana orang-orang Swedia berjaya mempertahankan keadaan ekologi dalam keadaan pengeluaran berlebihan dunia? Sangat mudah: penduduk tempatan mematuhi peraturan mudah – jangan membeli barang yang tidak perlu. Oleh itu, tanpa mewujudkan permintaan untuk barangan bukan ekologi. Perusahaan perindustrian yang beroperasi di sini menggunakan teknologi inovatif yang eksklusif, dan negeri ini melaburkan ratusan juta kroon dalam projek perlindungan alam sekitar.

Sebagai tambahan, Sweden adalah peneraju kitar semula dunia: 99% daripada semua sampah dikitar semula di sini untuk digunakan semula dalam satu bentuk atau yang lain. Tidak ada satu pun negara di dunia yang bahkan berjaya mendekati petunjuk tersebut.

Lapland, Finland

Penilaian: 4.3

Finland

Menurut maklumat yang diterbitkan setiap tahun oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia, tempat ini boleh dianggap paling bersih di planet ini. Petunjuk yang dikaji mengenai tahap mikropartikel debu di rantau ini adalah rendah: hanya ada 6 mikrogram per 1 meter padu. Tidak ada petunjuk yang lebih rendah di dunia.

Udara segar yang jernih, pemandangan panorama jarum pain dan gunung yang diliputi salji, ski gunung yang menakjubkan, lampu utara yang tidak dapat dilupakan – semua ini menanti para tetamu Lapland yang luar biasa.

Ngomong-ngomong, Lapland sebenarnya menempati sepertiga negara, sementara hanya 3% penduduk tinggal di rantau ini. Dan bilangan rusa yang tinggal di sini bertepatan dengan jumlah orang. Burger daging rusa sangat biasa digunakan dalam makanan segera tempatan.

Di sinilah satu-satunya Santa yang hidup, tetapi beruang kutub, seperti yang dipercayai oleh banyak orang, pasti tidak ada di sini. Tetapi di sini anda dapat menikmati pemandangan Lampu Utara dan melihat malam putih dengan mata anda sendiri: malam putih diperhatikan di sini selama 73 hari setiap tahun.

County Kerry, Ireland

Penilaian: 4.2

Daerah Kerry

Ireland adalah salah satu negara yang paling maju, cantik dan paling bersih di dunia, dan County Kerry adalah wilayahnya yang paling hijau. Kerpasan dan iklim laut yang banyak memainkan peranan penting dalam hal ini. Terletak jauh dari kabut asap, kesibukan kota, pelepasan berbahaya dan akibat aktiviti manusia, wilayah ini adalah tempat yang sangat sesuai bagi mereka yang ingin menikmati alam semula jadi yang murni.

Puncak gunung yang dilitupi salji, paya berkabut, tebing tebing, daratan yang penuh tebing dan teluk laut yang tenang semuanya di County Kerry. Wilayah ini dianggap utama dan salah satu tarikan pelancongan yang paling mencolok di Ireland.

Di wilayah ini terdapat banyak taman nasional Iceland dengan hutan liar yang masih asli, yang merupakan rumah bagi semua jenis rubah, rusa, serta tasik, air terjun, pantai putih dan jalan-jalan pelancongan yang selesa.

Setiap kawasan wilayah dapat disebut benar-benar hebat. Sebagai contoh, Semenanjung Dingle, wilayah wilayahnya, sering disebut dalam literatur sebagai tanah terakhir di jalan menuju Dunia Baru.

Norway

Penilaian: 4.1

Norway

Penduduk di Norway dibezakan bukan hanya dengan kehidupan yang panjang, tetapi juga sihat dan berkualiti. Sejauh ini, ini difasilitasi oleh penyelesaian ekonomi yang inovatif, ubat yang berpatutan dan kelas tinggi, serta penyelesaian persekitaran yang pintar. Norway adalah salah satu negara paling bersih di dunia, dan walaupun negara itu dianggap sangat maju dari sudut perindustrian.

Pihak berkuasa Norway mengambil langkah drastik untuk memelihara keadaan ekologi: penebangan hutan dilarang di mana-mana sahaja. Sebagai tambahan, pemerintah berusaha sedaya upaya (dan penduduk setempat secara aktif membantu mereka dalam hal ini) untuk melindungi sumber semula jadi negara dari kesan negatif pemanasan global. Di sini, langkah-langkah aktif diambil untuk mengurangkan pelepasan berbahaya ke atmosfera dan mengembalikan keseimbangan CO2 di atmosfera. Norway merancang untuk menjadi negara yang berkecuali karbon.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen