10 taufan paling kuat di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kata taufan, digunakan untuk merujuk kepada taufan tropika yang ganas, berasal dari nama Huracan, dewa angin dalam mitologi Maya. Siklon adalah pusaran atmosfera berbentuk lingkaran yang berpusing berlawanan arah jarum jam atau mengikut arah jam, bergantung pada tempat ia terbentuk, di hemisfera utara atau selatan. Bahagian tengah siklon disebut “mata badai”, ia mengandungi zona tekanan yang berkurang, di mana terdapat suhu yang tenang dan tinggi. Siklon berbeza dari ribut biasa dalam kelajuan anginnya yang tinggi: dari 120 hingga 350 kilometer sejam. Proses kemunculan taufan belum dapat difahami sepenuhnya dan masih menjadi subjek kajian, hanya diketahui bahawa fenomena atmosfera ini berlaku disebabkan oleh gabungan beberapa faktor, seperti adanya zon tekanan atmosfera rendah berhampiran khatulistiwa, pemeluwapan udara di kawasan hangat di atas laut dan kelajuan angin seragam pada berbeza ketinggian di atas permukaan laut. Sebilangan besar taufan berlaku di lepas pantai benua Amerika Utara. Siklon tropika di negara-negara Asia biasanya disebut taufan.

Dari semua fenomena semula jadi yang menimbulkan ancaman langsung kepada manusia dan alam, taufan dapat dianggap salah satu yang paling berbahaya kerana tingkah laku yang tidak dapat diramalkan dan potensi merosakkannya yang sangat besar. Pada tahun 1973, saintis membuat skala lima kategori untuk menentukan keparahan bencana alam ini. Juga, untuk kemudahan, taufan diberi nama, paling sering bagi wanita. Tradisi ini berasal dari peramal cuaca yang mempelajari tingkah laku taufan pada pertengahan abad ke-20 dan memanggilnya setelah isteri, ibu mertua dan saudara-mara mereka yang lain. Rata-rata, 5-8 siklon kuat berlaku di planet ini setiap tahun, kebanyakannya tidak menimbulkan bahaya tertentu. Tetapi dari semasa ke semasa terdapat taufan yang sangat kuat. Kami menjemput anda untuk mengetahui lebih lanjut mengenai mereka.

Badai terburuk di dunia

Pencalonan sebuah tempat Nama produk Angka kematian
Badai terburuk di dunia 1 Badai Camilla 259
2 Taufan Nina 100 000
3 Taufan Andrew 26
4 Badai mitch 11 000
5 Taufan Irma 134
6 Taufan Pauline 500
7 Taufan San Calixto 27 500
8 Taufan Wilma 23
9 Taufan Bhola 500 000
10 Taufan Katrina

Badai Camilla

Penilaian: 4.1

Badai Camilla

Taufan berasal pada bulan Ogos 1969 berhampiran pantai Afrika, pada pertengahan bulan ia sampai di Kepulauan Greater Cayman, dan kelajuan angin di pusat gempa sekitar 180 kilometer sejam. Taufan melanda sepanjang pantai barat Cuba tanpa menyebabkan banyak bahaya. Dia segera sampai ke wilayah Amerika Syarikat, dan pada puncak kekuatannya berjalan menuju Louisiana, Mississippi dan Alabama. Ketika unsur-unsur bergerak di darat, ia mulai melemah dan akhirnya turun dalam hujan lebat di negara bagian Virginia. Hujan mencecah 790 mm sejam, menyebabkan bencana banjir, yang terburuk dalam sejarah negeri ini. Taufan diberikan kategori kelima pada skala Saffir-Simpson, dan kekuatan sebenarnya masih belum diketahui, kerana setelah itu tidak ada satu pun alat meteorologi yang tersisa. Menurut anggaran kasar, kelajuan angin maksimum Badai Camille melebihi 320 kilometer sejam. Bencana itu meragut nyawa 143 orang di tiga negeri, 153 orang lagi mati dalam banjir besar dan hampir 2,000 penduduk cedera. Taufan itu memusnahkan lebih daripada lima setengah ribu rumah, banyak jalan disekat oleh tanah runtuh dan pokok tumbang. Jumlah kerosakan adalah $ 9.9 bilion mengikut standard moden.

Taufan Nina

Penilaian: 4.2

Taufan Nina

Taufan tropika yang kuat, yang dikenal sebagai taufan super, melanda China dan Taiwan pada bulan Ogos 1975. Kelajuan angin taufan mencapai 250 kilometer sejam. Bencana alam yang kuat menyebabkan kerosakan besar, memusnahkan Empangan Banqiao, yang terbesar di wilayah Henan, yang dibina di Sungai Rhuhe, dan lebih daripada 60 empangan lain yang lebih kecil. Akibat kebocoran air dengan volume 15,7 miliar meter padu, banjir besar bermula – gelombang selebar sepuluh kilometer dan tingginya hampir tujuh meter membanjiri kawasan kejiranan. Jumlah korban bencana, menurut pelbagai perkiraan, berkisar antara 170 hingga 230 ribu orang, termasuk 26 ribu orang lemas dan mereka yang meninggal kemudian akibat kebuluran akibat banjir tanaman dan kematian ratusan ribu ternakan. Akibat kehancuran infrastruktur pengangkutan, sekitar satu juta penduduk terputus dari bekalan makanan, makanan untuk mereka harus dikirimkan menggunakan transportasi udara. Taufan Nina adalah bencana alam terburuk dalam sejarah China, dengan kerosakan $ 1.2 bilion.

Taufan Andrew

Penilaian: 4.3

Taufan Andrew

Taufan Andrew berasal dari Lautan Atlantik di lepas pantai Amerika Utara pada tahun 1992. Melewati Bahama, dia mencapai kelajuan angin 240 kilometer sejam. Empat orang mati di negeri pulau itu. Kerana gangguan pemindahan haba di lapisan atas ketika bergerak menuju pantai Amerika Syarikat, taufan mulai reda. Tetapi setelah di darat, kekuatan itu kembali kuat, yang mengejutkan ahli meteorologi, kerana tingkah laku ini tidak biasa untuk taufan tropika. Berkat amaran dan pengungsian penduduk tepat pada waktunya, banyak korban jiwa dapat dielakkan, tetapi bencana itu masih meragut 26 nyawa dan 39 orang lain kemudian meninggal dunia akibat kecederaan mereka. Setelah melanda negeri Florida dan Louisiana, taufan Kategori 5 merobohkan lebih dari 80.000 struktur, menyebabkan 355.000 orang kehilangan tempat tinggal, mencabut sejumlah besar pokok dan menghancurkan saluran elektrik di wilayah yang luas. Pihak berkuasa AS menganggarkan kerosakan pada $ 26.5 bilion, tetapi penganalisis pihak ketiga mengatakan bahawa jumlahnya terkurang dan kerugian sebenar dari bencana itu berjumlah $ 34 bilion. Untuk membersihkan jalan dan menolong mangsa, 16,000 tentera Amerika terpaksa terlibat. Kecepatan tepat Badai Andrew tidak dapat diukur, kerana ia mematikan semua alat ukur, tetapi menurut anggaran kasar, kelajuannya berkisar antara 230 hingga 320 kilometer per jam.

Badai mitch

Penilaian: 4.4

Badai mitch

Mitch adalah salah satu taufan paling merosakkan abad yang lalu. Ribut tropika terbentuk di selatan Caribbean pada Oktober 1998 dan bergerak menuju Amerika Tengah, secara beransur-ansur mendapat kekuatan. Pada saat dia sampai di pantai, kekuatan angin di dalamnya mencapai tiga ratus kilometer per jam. Pukulan paling kuat berlaku di Honduras dan Nikaragua, di mana taufan itu mengamuk selama beberapa hari. Selepas itu, dia melewati El Salvador dan Guatemala dengan kekuatan yang lebih sedikit, membawa hujan lebat. Amerika Syarikat adalah yang paling beruntung, kerana oleh Florida, taufan telah kehilangan semua kekuatannya yang merosakkan. Bencana alam menyebabkan kematian lebih dari 20 ribu orang, sekitar 2.7 juta orang kehilangan tempat tinggal. Sebagai tambahan kepada dampak langsungnya, taufan tersebut menimbulkan tsunami dengan ombak setinggi enam meter, yang merobohkan semua struktur pesisir dan menyebabkan banjir besar. Di Honduras, sehingga 80% infrastruktur pengangkutan musnah, 70% tanaman hilang. Akibat jangka panjang dari bencana alam itu adalah kebuluran, kekurangan bekalan perubatan dan penyebaran penyakit berjangkit yang cepat. Nicaragua menderita hampir sama dengan Honduras, dan El Salvador dan Guatemala memerlukan pemindahan segera puluhan ribu penduduk. Di samping itu, kedua-dua negara ini kehilangan sebahagian besar tanaman yang dapat dieksport seperti kopi dan tebu. Kerugian Taufan Mitch dianggarkan $ 1 bilion, jumlah yang besar untuk negeri-negeri miskin di Amerika Tengah.

Taufan Irma

Penilaian: 4.5

Taufan Irma

Sepanjang masa pemerhatian meteorologi saintifik Irma telah menjadi yang paling lama dari semua taufan yang kuat. Ia mengamuk dengan kelajuan angin berterusan sekitar 300 kilometer sejam selama lebih dari satu setengah hari. Taufan tropika berasal pada bulan Ogos 2017 berhampiran pantai Afrika dan hanya dalam beberapa hari berubah menjadi taufan kategori 5 yang paling berbahaya. Ketika melanda Laut Caribbean, ia menyebabkan malapetaka. Banyak pulau terjejas, misalnya, di Saint Martin, lapangan terbang Princess Juliana musnah dan 90 peratus bangunan rosak, separuh daripada penduduk tempatan kehilangan tempat tinggal. Di luar pantai Cuba, taufan itu mengangkat gelombang setinggi tujuh meter, dan ibu kota negara itu, Havana, ditenggelami air. Mangsa terakhir Irma adalah bahagian barat negeri Florida, dari mana lebih daripada enam juta orang terpaksa dipindahkan dengan segera. Banjir yang disebabkan oleh hujan lebat di kota Miami dan sekitarnya menyebabkan kerosakan yang ketara. Bencana itu mengorbankan lebih daripada 130 orang, dan kerosakan kewangan berjumlah sekitar $ 77 bilion.

Taufan Pauline

Penilaian: 4.6

Taufan Pauline

Taufan Pauline tahun 1977 dianggap sebagai bencana alam paling dahsyat dan paling dahsyat yang pernah melanda Mexico. Ia terbentuk di lautan terbuka, kira-kira empat ratus kilometer dari kota Santa Maria Huatulco dan bergerak di sepanjang pantai Mexico. Kelajuan angin taufan puncaknya melebihi 215 kilometer sejam. Taufan membawa hujan lebat bersamanya, memprovokasi banjir besar dan tanah runtuh. Akibat bencana itu, kira-kira lima ratus orang mati, dan sekitar 300 ribu orang Mexico kehilangan tempat tinggal. Kerosakan Taufan Pauline dianggarkan berjumlah $ 7.5 bilion pada tahun 1977.

Taufan San Calixto

Penilaian: 4.7

Taufan San Calixto

Topan tropika San Calixto 1780 adalah salah satu taufan paling mematikan dalam sejarah moden. Menurut data sejarah, ia dibentuk berhampiran Kepulauan Tanjung Verde dan dari sana mulai maju ke kepulauan Caribbean. Ketika melepaskan kekuatannya yang sangat besar di pulau-pulau, kecepatan angin taufan itu diperkirakan 350 kilometer per jam. Unsur yang kuat menghancurkan secara harfiah segala sesuatu di jalannya, memusnahkan bangunan, mencabut pokok dan membalikkan kapal di laut. Armada Perancis kehilangan 40 kapal yang mengambil bahagian dalam Perang Kemerdekaan AS, 19 kapal Belanda tenggelam di pulau Grenada, dan berhampiran Saint Lucia, taufan meletupkan armada skuadron Britain di bawah komando Laksamana George Rodney. Angin mengangkat salah satu kapal ke udara dan melemparkannya ke bangunan rumah sakit kota, menyebabkan kerusakan yang sangat besar. Menurut saksi mata, taufan itu sangat kuat sehingga merobek kulit pohon. Sebagai tambahan, taufan menaikkan gelombang pasang setinggi lapan meter, melanda sebagian besar pulau-pulau Caribbean dan memusnahkan beberapa rumah yang terselamat dari taufan. Ketika ribut reda, hanya 10 hingga 5 peratus bangunan yang masih berdiri di Haiti, Barbados dan banyak tempat lain. Jumlah korban taufan San Calixto melebihi 27 ribu orang.

Taufan Wilma

Penilaian: 4.8

Taufan Wilma

Taufan Wilma berlaku pada tahun 2005. Dia menjadi salah satu taufan tropika yang paling kuat, yang diberi kategori bahaya kelima. Perjalanan dari Lautan Atlantik ke Teluk Mexico dan kemudian ke pantai tenggara Amerika Syarikat, taufan itu menyebabkan kerosakan yang besar di Cuba, Semenanjung Yucatan dan Florida. Menurut pemerhatian ahli meteorologi, kelajuan angin siklon maksimum adalah 295 kilometer sejam. Taufan berulang kali mengubah laluannya, kemudian keluar di darat, kemudian kembali ke lautan. Tindak balas pihak berkuasa tepat pada masanya dan langkah-langkah pemindahan seterusnya membantu mengurangkan jumlah korban di kalangan penduduk. Walaupun begitu, kira-kira seratus orang mati akibat bencana alam. Kerosakan ekonomi melebihi $ 29 bilion.

Taufan Bhola

Penilaian: 4.9

Taufan Bhola

Topan Bhola terbentuk di Teluk Bengal, dan mulai bergerak ke utara menuju Pakistan Timur. Pada bulan November 1970, badai itu sampai ke pantai Pakistan, dan mulai bergerak ke pedalaman, dalam hitungan jam, menyapu seluruh penempatan dan puluhan kilometer tanah pertanian. Berlabuh di pelabuhan, kapal itu mencatat kelajuan angin 220 kilometer sejam. Namun, taufan itu sendiri mengalami kerusakan lebih sedikit daripada gelombang badai yang disebabkan olehnya di delta Ganges, di mana ketinggian gelombang mencapai sepuluh meter. Bencana itu merebak ke seluruh Pakistan Timur, dan menjejaskan negeri India di Benggala Barat. Ini menyebabkan hilangnya tanaman padi di kawasan yang luas, kerusakan beberapa kapal besar, banjir dua lapangan terbang dan pemusnahan sembilan ribu kapal nelayan. Kira-kira 85 peratus daripada semua struktur di lorong taufan ditinggalkan runtuhan. Menurut pelbagai anggaran, bencana itu meragut nyawa 300 hingga 500 ribu orang, dan jumlah korban melebihi 3.6 juta. Kerosakan yang disebabkan oleh ekonomi dan penduduk negara ini dianggarkan bernilai $ 540 juta.

Taufan Katrina

Penilaian: 5.0

Taufan Katrina

Ketika datang ke bencana alam yang paling dahsyat, setiap orang Amerika akan segera memikirkan Taufan Katrina. Topan tropika 2005 yang terkenal berasal dari Bahama. Dengan kekuatan yang cepat, taufan Kategori 5 menuju ke Florida, dengan kecepatan angin 280 kilometer sejam. Pukulan pertama melanda selatan Florida, menyebabkan berjuta-juta penduduk tanpa elektrik dan sebahagian lagi tanpa bumbung. Selepas itu, taufan melintasi Teluk Mexico, merosakkan lebih dari seratus pelantar minyak, dan bergerak ke darat dengan kekuatan besar. Di kawasan berpotensi berbahaya di negara-negara Mississippi, Alabama dan Louisiana, pihak berkuasa mengumumkan pemindahan darurat. Namun, ketika unsur-unsur yang mengamuk menuju ke New Orleans yang berpenduduk padat, infrastruktur pengangkutan tidak dapat mengatasi aliran penduduk yang berjuta-juta dolar. Kira-kira 20 peratus penduduk terpaksa tinggal di kota, bersembunyi di kediaman mereka atau tempat perlindungan yang lengkap. Dulu di kawasan New Orleans, Badai Katrina menyebabkan empangan pecah, menyebabkan 80 peratus bandar di bawah air. Untuk menyelamatkan mangsa yang terselamat, kapal, helikopter dan sumber daya manusia yang terlibat – 43 ribu tentera dari Pengawal Nasional. Perjuangan menentang akibat dari taufan tropika tidak hanya melibatkan pembangunan semula infrastruktur, tetapi juga membendung jenayah ketika penjarahan menjadi semakin meluas. Jumlah mangsa bencana melebihi 1800 orang, 700 ribu lagi kehilangan tempat tinggal. Di samping itu, 34 juta liter minyak tumpah di pesisir Louisiana, menjadikan negeri ini di ambang bencana alam sekitar. Kerugian ekonomi dari Taufan Katrin dianggarkan $ 125 bilion.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen