10 tarikan di pinggir jalan yang tidak biasa di Eropah

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pemandangannya berbeza. Biasanya ini adalah objek di mana nilai sejarah dan budaya mula-mula dilaburkan – monumen, muzium dan galeri; kadang-kadang mereka memperoleh nilai ini sebagai hasil peristiwa sejarah atau kerana zaman kuno mereka – tempat pertempuran, istana kuno, istana, rumah. Dan kadang-kadang sesuatu yang tidak biasa muncul, menarik perhatian orang, dan berkat ini menjadi tarikan pelancong. Artikel ini akan membincangkan tarikan jalanan yang asli dan tidak biasa yang dapat dilihat semasa melancong di Eropah.

Gambaran keseluruhan tarikan pinggir jalan yang tidak biasa di Eropah

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Penilaian tarikan di pinggir jalan yang tidak biasa di Eropah 1 Headington Shark (Oxford, UK) 5.0
2 Kelpie (Grangemouth, Scotland) 4.9
3 Boar Voynich (Sols-Montclin, Perancis) 4.8
4 Osborne Bulls (Sepanyol) 4.7
5 Batu rumah (Fafe, Portugal) 4.6
6 Garpu (Vevey, Switzerland) 4.5
7 Rumah siput (Sofia, Bulgaria) 4.4
8 Bukit Salib (Siauliai, Lithuania) 4.3
9 Tuborgflasken (Hellerup, Denmark) 4.2
10 Royal Heads (Oakley Green, UK) 4.1

Headington Shark (Oxford, UK)

Penilaian: 5.0

Jerung Headington

Di Oxford, Headington, di bumbung bangunan paling biasa – rumah nombor 2 di New High Street, adalah hiu gentian kaca yang menembusi bumbung dengan kepalanya. Pemilik rumah, penyiar radio tempatan Bill Heine, dan pemahat John Buckley memasangnya pada malam 9 Ogos 1986, pada ulang tahun ke-41 bom atom yang dijatuhkan di Nagasaki. Bill Heine mengaku telah memasang hiu sebagai protes menentang “zaman nuklear”, bencana Chernobyl dan pengeboman Hiroshima dan Nagasaki. Dia adalah panggilan untuk pelucutan senjata nuklear.

Majlis Bandaraya Oxford, bagaimanapun, tidak menyetujui inisiatifnya. Jerung itu dianggap tidak selamat sekiranya jatuh dari bangunan. Ketika, setelah memeriksa, ternyata hiu itu tidak berbahaya, mereka menemui alasan lain untuk membuangnya – kurangnya izin untuk merancang kerja. Di samping itu, timbul kecurigaan bahawa jerung itu hanyalah penyamaran untuk pemasangan antena televisyen yang tidak dibenarkan, tingginya lebih tinggi daripada yang dibenarkan. Namun, setelah Menteri Alam Sekitar memutuskan bahawa jerung dapat dibiarkan kerana tidak membahayakan estetika kota, tuntutan tersebut dijatuhkan. Pada tahun 2007 jerung itu diperbaiki.

Hiu, yang mengingatkan pada beberapa bom yang menembus atap, membuat Headington terkenal, yang tidak menarik perhatian pelancong hingga tahun 1986, ketika tarikan ini muncul. Penduduk sendiri tidak memerhatikannya sejak sekian lama, tetapi untuk seluruh dunia ia berfungsi sebagai contoh seni pasifis yang berani.

Kelpie (Grangemouth, Scotland)

Penilaian: 4.9

Kelpie (Grangemouth, Scotland

Kelpie adalah semangat dalam mitologi Scotland. Dia muncul dalam bentuk kuda yang berasal dari sungai atau tasik, memungkinkan pengembara itu membebani dirinya sendiri dan pergi ke bawah air bersamanya. Di bandar Grangemouth, Scotland, terdapat patung yang melambangkan Kelpies – dua kepala kuda kembar raksasa yang “menjaga” Terusan Fort Clyde. Mereka dipasang oleh arkitek Andy Scott pada Oktober 2013.

Ketinggian arca ialah 35 meter. Selain estetika, penglihatan mempunyai tujuan praktikal. Kepala bergerak perlahan-lahan bolak-balik, mendorong air ke dalam kunci di hujung timur terusan dan membiarkan kapal melalui. Mengikut idea pencipta, patung-patung ini harus menjadi perkara pertama yang dilihat pelancong ketika belayar ke UK. Selain itu, Andy Scott menganggap kepala kuda inilah yang akan mengundang pelancong ke Scotland.

Boar Voynich (Sols-Montclin, Perancis)

Penilaian: 4.8

Boar Voynich (Sols-Monclin

Arca babi hutan terbesar di dunia terletak di Perancis, berhampiran sempadan Belgia. Mercu tanda ini muncul di sini bukan secara kebetulan – di kalangan orang Norman, babi hutan itu berfungsi sebagai simbol kekuatan ketenteraan, kekuatan dan keberanian, kemampuan untuk melindungi tanah dan keluarga mereka.

Ketinggian babi hutan gergasi adalah 8.5 meter di layu, panjangnya 11 meter. Babi itu dibuat oleh pemahat Eric Sleziak. Pengukir itu menyelesaikan kerja pada tahun 2008, memerlukan 11 tahun untuk mencipta mercu tanda itu. Babi itu terbuat dari kepingan keluli dan beratnya 50 tan. Terdapat menetas di mana anda boleh masuk ke dalam patung itu – terletak di bahagian bawah perut babi hutan.

Arca itu dikumpulkan di sebuah bandar berdekatan dan kemudian diangkut dengan trak ke tempatnya di atas bukit. Ramai orang tempatan menemaninya. Babi itu diletakkan di platform berputar, di mana ia masih berdiri. Lebuh raya A34 Perancis terletak berhampiran, dan pemandu yang memandu di sepanjang jalan sering mengambil gambar berhampiran tarikan ini.

Osborne Bulls (Sepanyol)

Penilaian: 4.7

Osborne Bulls (Sepanyol

Lembu Osborne adalah simbol kebangsaan tidak rasmi Sepanyol. Ia adalah binatang hitam besar yang diperbuat daripada logam – lambang brendi Veterano sherry. Tokoh-tokohnya dapat dijumpai di seluruh kawasan pedesaan di Sepanyol – terdapat 91 ekor lembu Osborne di negara ini.

Papan iklan berbentuk lembu telah dipasang sejak tahun 1958. Pada mulanya, banteng itu tingginya 4 meter, tetapi mulai tumbuh pada tahun 1962 ketika undang-undang disahkan di Sepanyol yang melarang pemasangan papan iklan lebih dekat dari jarak 125 meter dari jalan raya. Sehingga pada jarak seperti itu, siluet banteng masih dapat dilihat, ketinggiannya meningkat menjadi 14 meter. Pada tahun 1988, ketika iklan di sepanjang jalan dilarang sepenuhnya, prasasti Veterano pada lembu jantan dilukis, dan sejak itu mereka dianggap sebagai mercu tanda negara, dan bukan sebagai iklan.

Kini lembu adalah sejenis simbol Sepanyol, ciri landskap Sepanyol. By the way, ia juga merupakan simbol sukan tempatan yang tidak rasmi. Peminat Sepanyol sering menggunakan banteng Osborne pada bendera negara itu.

Batu rumah (Fafe, Portugal)

Penilaian: 4.6

Batu rumah (Fafi

Di Portugal, 10 kilometer di timur laut kota Fafe dan 60 kilometer di barat daya Porto, ada sebuah rumah yang tidak biasa, pondasi dan temboknya terdiri dari empat batu besar. Ia terletak di gunung setinggi 793 meter. Rumah ini dibina pada tahun 1974.

Rumah itu dua tingkat, ketinggian di dalamnya adalah 5.5 meter. Di dalam rumah ada suasana pedesaan yang khas: perapian, meja, kamar tidur. Tingkap dan pintu rumah kalis peluru. Walaupun terdapat kincir angin berdekatan, elektrik tidak dibekalkan ke rumah – lilin digunakan untuk pencahayaan. Tidak jauh dari rumah itu terdapat struktur batu lain – dapur musim panas dan kolam renang yang kini kosong.

Pemilik rumah menggunakannya sebagai tempat bersantai. Untuk ini, rumah itu diletakkan di atas bukit, jauh dari kota. Namun, rumah itu segera menarik perhatian pelancong, dan pemiliknya harus terlebih dahulu membuat pagar dan kemudian meninggalkan rumah tersebut. Setelah itu, rumah ini menempatkan sebuah muzium, di mana foto-foto sekitarnya dan pelbagai artifak dikumpulkan. Kemungkinan besar, rumah ini tidak dapat diakses untuk dikunjungi, dan hanya dapat dilihat dari jarak sekitar 100 meter.

Garpu (Vevey, Switzerland)

Penilaian: 4.5

Garpu (Vevey

Di bandar Vevey di Switzerland, terdapat mercu tanda yang segera menarik perhatian anda – garpu besar, setinggi 8 meter yang tersangkut di Tasik Geneva. Peralatan makan ini muncul di sini pada tahun 1995 – ia dipasang oleh seniman Georges Favre dan Jean-Pierre Zaug ketika Muzium Makanan Alimentarium merayakan ulang tahunnya yang kesepuluh.

Daya tarikan ini segera menarik perhatian pelancong dan wartawan. Walaupun begitu, pada tahun 1996, Alimentarium tidak dibenarkan meninggalkan steker di tempatnya. Itu hanya dilihat sebagai media periklanan muzium yang dapat mendorong objek iklan gergasi lain dipasang di tasik. Hanya pada tahun 2008, atas permintaan penduduk tempatan, mercu tanda itu dikembalikan. Pada tahun 2014, garpu memasuki Guinness Book of Records sebagai yang tertinggi di dunia.

Tarikan ini sangat menarik bagi pelancong, mendorong mereka untuk mengambil gambar asli. Pada tahun 2014, Alimentarium bahkan melancarkan peraduan untuk foto terbaik dengan garpu gergasi di Instagram.

Rumah siput (Sofia, Bulgaria)

Penilaian: 4.4

Rumah siput (Sofia

Kawasan Simeonovo, yang terletak di pinggir Sofia, tidak begitu popular dengan pelancong. Namun, di sana terdapat tarikan yang sangat pelik – siput pelangi yang sangat besar. Siput berwarna dengan garis-garis merah, oren, hijau, biru dan coklat. Bangunan ini tidak mempunyai sudut atau dinding yang tepat. Ketinggian rumah – 5 tingkat.

Arkitek bangunan, Simeon Simeonov, membinanya sejauh mungkin dengan cara tradisional. Semua bahagian bangunan – misalnya, dua tentakel di “kepala” dan tingkap melengkung – sesuai dengan gambaran besar. Contohnya, pintu depan kelihatan seperti “mulut” siput – siput “makan” setiap orang masuk. Cerobong itu digantikan oleh lebah kuning besar di bahagian belakang siput. Selain kenyataan bahawa lebah melepaskan asap dari rumah, tanduknya adalah tanglung dan tongkat kilat. Bahkan mata mempunyai tujuan tersendiri – melalui mereka bangunan itu berventilasi. Baterinya disamarkan sebagai kodok, kumbang kecil dan labu.

Juga, semasa pembinaan mercu tanda ini, idea untuk memelihara planet ini dilaburkan di dalamnya: rumah siput dibina sepenuhnya dari bahan binaan ringan dan mesra alam – konkrit polimer.

Rumah ini dibina sepenuhnya pada tahun 2009 dan memerlukan masa 10 tahun untuk dibina. Pemilik rumah tidak diketahui, dan tujuannya tidak jelas. Mereka mengatakan bahawa mereka mahu membuka tadika, atau sekolah, atau peniaga tertentu merancang untuk tinggal di dalamnya. Sementara itu, fungsi utama rumah ini adalah untuk menarik pelancong; ia menjadi salah satu tarikan paling popular di Sofia.

Bukit Salib (Siauliai, Lithuania)

Penilaian: 4.3

Bukit Salib (Siauliai

12 kilometer ke utara bandar Lithuania, Siauliai, di jalan dari Kaliningrad ke Riga, terdapat sebuah bukit yang tidak biasa. Tidak biasa kerana terdapat puluhan ribu salib dan salib dengan pelbagai ukuran dan jenis di atasnya – dari kayu pelbagai meter hingga salib besi kecil. Bukit itu bukan tanah perkuburan. Sebab mengapa semakin banyak salib muncul di atasnya adalah kepercayaan popular bahawa orang yang memasang salib di sini akan dikejar oleh nasib baik.

Salib mula muncul di bukit sejak abad ke-19 atau sebelumnya – ia tidak diketahui dengan pasti. Terdapat beberapa versi mengapa tarikan ini timbul. Menurut salah seorang dari mereka, sebelum penerapan Katolik oleh Lithuania, yang terjadi pada abad XIV, ada sebuah kuil kafir di sini. Setelah sisa-sisa paganisme, ditambah dengan postulat Katolik, mereka mencipta tradisi meletakkan salib di bukit ini. Menurut yang lain, salib adalah kenangan orang Lithuania yang meninggal pada tahun 1831 semasa penindasan pemberontakan Lithuania oleh Empayar Rusia.

Kerajaan Soviet cuba memusnahkan mercu tanda ini sebanyak empat kali, tetapi tidak berhasil. Pada tahun 1993, Paus John Paul II mengunjungi Lithuania dan memasang salib di gunung. Ini menarik perhatian pelancong Katolik ke laman web ini. Walau bagaimanapun, penganut agama Kristian yang lain juga mengunjungi tempat ini. Sebuah simbol Yahudi, Bintang Daud, baru-baru ini dipasang.

Tuborgflasken (Hellerup, Denmark)

Penilaian: 4.2

Tuborgflasken (Hellerup

Tuborgflasken adalah patung botol Pilsner sepanjang 26 meter dari kilang bir Tuborg. Mercu tanda ini dipasang pada tahun 1888. Kemudian syarikat Tuborg mengambil bahagian dalam pameran Skandinavia, dan patung itu adalah demonstrasi arah utama perusahaan. Pada mulanya, botol itu berada di Copenhagen, di mana Dewan Bandaraya Copenhagen sekarang berada, dan kemudiannya diangkut ke Hellerup.

Tuborg adalah syarikat Denmark pertama yang mempromosikan bir dalam botol sebagai alternatif daripada tong bir. Arca itu dicipta oleh arkitek Viggo Klein dan artis Karl Lund. Botol itu dilengkapi dengan pengangkat mekanikal pertama di Denmark, yang membawa pengunjung ke dek pemerhatian di bahagian atas botol. Dalam gelap, lampu elektrik menyala, menjadikan bahagian atas botol kelihatan dalam gelap.

Botol 26 meter berdiri di sebelah ibu pejabat Tuborg. Dek pemerhatian tidak lagi berfungsi, tetapi patung itu sendiri masih popular di kalangan pelancong yang mengambil gambar di sebelahnya.

Royal Heads (Oakley Green, UK)

Penilaian: 4.1

Ketua-ketua Diraja (Oakley Greene

Kepala terakota besar Queen Elizabeth dan Putera Philip dapat dilihat ketika memandu ke Windsor pada B3024. Kepala di sebelah kiri jalan. Kepalanya setinggi 3 meter dan diperbuat daripada campuran plaster dan terakota. Rambut kepala terbuat dari rumput buatan dan bunga, mata terbuat dari bola tenis.

Penduduk tempatan Ben Bennett, pemilik syarikat pelupusan sampah, menemui ketua di Chelsea setelah menyambut ulang tahun. Mereka dibuang ke tempat pembuangan sampah. Bennett membawa mereka ke kebunnya di Oakley Green. Windsor Castle berjarak 8 km dan di sinilah pasangan diraja sering melepak.

Pemilik rumah menyambut tetamu dan bersedia menunjukkan kebunnya kepada mereka. Selain tarikan ini, terdapat juga berbagai patung di taman, seperti patung pahlawan Mongol dengan menunggang kuda, bilik telefon, dan sebuah van kecil lama. Dia juga mempunyai bilik ujian darah bergerak.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen