10 tangga terpanjang di planet ini

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tidak semua kita suka menaiki tangga. Malah penduduk di tingkat dua kadang-kadang menggunakan lif, dan pemilik pangsapuri di bangunan bertingkat berpendapat dengan ngeri bahawa suatu hari nanti lif akan rosak dan harus berjalan lebih dari selusin tingkat di tingkat atas.

Tetapi ada orang lain yang bahkan berjalan ke tingkat 45 bukanlah satu cabaran. Merekalah yang melakukan perjalanan ke negara lain untuk menaiki sekurang-kurangnya salah satu tangga, yang akan dibincangkan dalam artikel ini – tangga terpanjang di dunia.

Kedudukan tangga terpanjang di planet ini

Pencalonan sebuah tempat nama harga
Gambaran keseluruhan tangga terpanjang di planet ini 1 Tangga di Gunung Nizen, Switzerland 11 674 LANGKAH
2 Tangga Fleurli, Norway 444 LANGKAH
3 Tangga Haiku, Amerika Syarikat 3,992 LANGKAH
4 Tangga ke Pintu Syurgawi, China 999 LANGKAH
5 Tangga Jacob di Jamestown, Saint Helena 699 LANGKAH
6 Tangga ke Machu Picchu, Peru 600 LANGKAH
7 Tangga Katedral Milan, Itali 500 LANGKAH
8 Tangga Chkalovskaya, Rusia 442 (560) LANGKAH
9 Tangga Half Dome, Amerika Syarikat 400 LANGKAH
10 Tangga Askar, Belgium 374 LANGKAH

Tempat pertama: Tangga di Gunung Nizen, Switzerland – 11674 anak tangga

Penilaian: 5.0

Tangga di Gunung Nizen, Switzerland

Tangga terpanjang di dunia adalah di Switzerland. Di sini, di wilayah Bern, terdapat Gunung Nizen, yang merupakan bahagian dari pegunungan Alps. Dan di lerengnya ada tangga yang masuk ke Guinness Book of Records. Untuk sampai ke puncak, anda harus mendaki 11674 anak tangga – atau 3.4 kilometer. Dan perbezaan ketinggian – dari awal hingga akhir – adalah 1699 meter.

Tangga itu dibina pada awal abad yang lalu. Pada tahun 1910, funikular Niesenbahn dibina di sepanjang sisi gunung (by the way, ia masih berfungsi). Dan tangga itu diperlukan agar pekerja dapat sampai ke mana-mana bahagiannya sekiranya berlaku kerosakan atau masalah lain.

Di Pegunungan Alpen Swiss, di kanton Bern, terdapat Gunung Nizen. Gunung ini masuk ke dalam Guinness Book of Records – di atasnya terdapat tangga terpanjang di dunia. Ia mempunyai 11674 anak tangga, panjangnya 3.4 kilometer, ketinggian pendakian adalah 1699 meter dari titik terendah. Kembali pada tahun 1910, corong Niesenbahn dilancarkan di sini, yang masih beroperasi. Tangga itu dibina untuk menyediakan penyelenggaraan alat pemotong kenderaan – pekerja mesti dapat ke mana-mana bahagian jalan.

Mendaki ke puncak membuka pemandangan puncak gunung dan kota-kota kuno yang indah seperti Spitz, Interlaken dan Kandersteg. Di tingkat atas adalah restoran-hotel Berghaus Niesen Kulm. Di sini anda dapat menjamu selera ketika berada di puncak gunung dan mengagumi pemandangan sekitarnya.

Benar, pelancong boleh berjalan di tangga ini hanya sekali dalam setahun. Pada bulan Jun, Niesen Staircase Race diadakan di sini dengan berjalan pantas. Ia pertama kali berlaku pada tahun 1990. Satu-satunya 'tetapi' adalah bahawa hanya 500 orang yang dibenarkan untuk menyertai pertandingan, jadi pesaing harus mendaftar terlebih dahulu – selalunya bertahun-tahun sebelum pertandingan.

Tempat ke-2: Tangga Fleurli, Norway – 4444 anak tangga

Penilaian: 4.9

Tangga Fleurli, Norway - 4444 anak tangga

Perkampungan Flørli di Norway mempunyai tangga kayu terpanjang di dunia. Ia terdiri dari 4444 anak tangga, panjangnya 1600 meter, perbezaan ketinggiannya adalah 740 meter. Tangga tidak dipagar dengan cara apa pun. Ia menuju ke loji kuasa, dibina pada tahun 1920, dan mengikuti paip yang digunakan untuk membekalkan air.

Pokok ditanam di kedua-dua sisi tangga. Dan di mana jalur mereka dipam, pemandangan tebing Lysefjord dan Preikestolen terbuka. Sebaiknya kunjungi Fleurly pada musim panas atau musim bunga – pada musim-musim ini, pokok-pokok hijau membentuk terowong di sepanjang jalan. Udara segar dan teduhan dari mahkota yang merebak menjadikannya mudah untuk didaki.

Mereka yang belum bersedia memanjat tangga 4444, dan mereka yang telah mendaki dan tidak mahu menempuh jalan ini lagi, boleh menggunakan alat pemikat. Ia sebelumnya digunakan untuk menghantar peralatan untuk pembinaan loji janakuasa. Pembinaan berlangsung dari tahun 1918 hingga 1920.

Tempat ke-3: Tangga Haiku, Amerika Syarikat – 3992 anak tangga

Penilaian: 4.8

Tangga Haiku

Kawasan pergunungan di pulau Oahu di Hawaii adalah tangga ketiga terbesar di dunia. Ia dipanggil Haiku dan naik ke ketinggian 859 meter dari permukaan laut. Toponim tidak ada kaitan dengan genre puisi Jepun – ia berasal dari nama bunga kahili tempatan. Laluan ini dibina pada tahun 1942. Sebelum ini, kayu dan digunakan untuk meletakkan kabel untuk pangkalan tentera Amerika. Pada tahun 50-an, ia digantikan dengan logam.

Pada tahun 1940-an, sebuah stesen radio angkatan laut terletak di salah satu puncak gunung di pulau itu, yang menuju ke tangga, memancarkan isyarat frekuensi rendah pada jarak jauh – dari Teluk Tokyo ke India. Mereka diterima oleh kapal selam AS. Setelah pangkalan itu dinyahaktifkan pada tahun 50-an, sistem navigasi Omega terletak di sini. Dia bekerja sehingga projek ini ditutup pada tahun 1997. Pada tahun 1987, jalan itu ditutup untuk pengunjung, tanda larangan dipasang, dan denda $ 1,000 dikenakan kepada pelanggar. Namun, ada yang berani yang masih menaikinya. Sekarang pihak berkuasa tempatan sedang memikirkan untuk mengubah jalan tersebut menjadi tarikan pelancong. Untuk ini, ia telah diubahsuai pada tahun 2003, tetapi belum dibuka untuk dikunjungi.

Mendaki ke sini bukan sahaja haram tetapi berbahaya. Walau bagaimanapun, ini tidak menghentikan semua orang – bagaimanapun, mereka yang mendaki mempunyai pemandangan Lautan Pasifik dan persekitaran hijau yang indah.

Tempat ke-4: Tangga ke “Gerbang Syurgawi”, China – 999 anak tangga

Penilaian: 4.7

Tangga ke

Tidak jauh dari kota Zhangjiajie di provinsi Hunan, China adalah Gunung Tianmen. Terdapat banyak tarikan di sini yang menarik bagi pelancong: salah satu kereta kabel terpanjang di planet ini, laluan, termasuk jejak kaca, jalan dengan 99 belokan, dan, akhirnya, Gerbang Surgawi – sebuah gua besar yang bukaannya kelihatan seperti pintu besar di batu. Lebar bukaan adalah 30 meter. Tangga menuju ke Pintu Syurgawi, panjangnya 999 anak tangga.

Gunung Tianmen terkenal kepada pelancong. Sebagai peraturan, sebelum naik ke gerbang, orang lebih suka melihat pemandangan lain: menaiki kereta gantung ke puncak gunung yang lebih rendah, berjalan di sepanjang jalan, mendaki menara di puncak gunung dan melihat panorama yang terbuka dari sana, memandu di sepanjang jalan Tongtian (“surgawi” jalan raya “, atau jalan 99 selekoh). Setelah menaiki tangga, pemandangan yang menakjubkan tidak terbuka – simbol Gerbang Syurgawi, yang masih dapat diperoleh orang, lebih penting.

Tempat ke-5: Tangga Jacob di Jamestown, St. Helena – 699 anak tangga

Penilaian: 4.6

Tangga Jacob di Jamestown, Saint Helena

Tangga Jacob di Jamestown adalah sisa corong, yang dibina pada awal abad ke-19. Setelah funikular berhenti berfungsi, tangga ditinggalkan di tempatnya, dan mereka masih menghubungkan Jamestown dan kawasan Half Three Hollow di puncak bukit.

Pada tahun 1829, Syarikat Kereta Api Saint Helena membina landasan cerun sepanjang 282 meter di mana dua gerabak bergerak. Tujuan laluan itu adalah untuk membawa muatan dari Jamestown ke kubu di puncak bukit dan kembali. Kereta itu bergerak di atas rel kayu yang ditutup dengan besi, yang terletak di atas tempat tidur yang berlabuh di batu lereng. Tempat tidur dipisahkan dengan langkah untuk pejalan kaki, ada 700 daripadanya. Sudut pendakian bervariasi antara 39 hingga 41 darjah. Gerabak digerakkan oleh tiga keledai di puncak bukit, yang memutar gerbang angkat yang disambungkan ke gerabak dengan rantai besi.

Pada abad yang lalu, tempat tidurnya rusak parah, sehingga kereta, rel dan mekanisme pemanduan dikeluarkan, hanya meninggalkan tangga. Hasil kerja jalan, ini menjadi satu langkah lebih pendek – sekarang mempunyai 699 anak tangga. Pada tahun 2000, tanglung dipasang di sepanjang jalan pendakian, pada tahun 2006 langkahnya diperbaiki. Setiap tahun, sebuah festival diadakan di pulau itu, di mana orang-orang bersaing yang akan naik lebih cepat ke jalan, yang sekarang disebut tangga Jacob. Pada tahun 2016, masa pendakian adalah 5 minit 16.78 saat.

Tempat ke-6: Tangga ke Machu Picchu, Peru – 600 anak tangga

Penilaian: 4.5

Tangga ke Machu Picchu, Peru

Machu Picchu adalah sebuah kota Inca kuno yang terletak di Peru, di puncak pergunungan pada ketinggian 2.400 meter. Di bawah ini adalah lembah Sungai Urubamba. Struktur yang masih hidup terutamanya kuil, kediaman dan bangunan awam lain dari zaman purba. Tempat ini menarik untuk pelancong – bahkan ada keperluan untuk membatasi jumlah mereka kepada 2500 orang sehari. Di wilayah kota terdapat banyak tangga yang dapat anda jalani, semuanya terbuat dari batu. Yang terpanjang, 600 langkah, menuju ke Kuil Bulan.

Tangga ke Kuil Bulan dibina oleh orang Inca kira-kira 500 tahun yang lalu – tarikh yang tepat tidak diketahui. Pendakian boleh menjadi sukar dan berbahaya kerana langkahnya cukup tinggi dan tidak ada pagar atau pagar. Namun, mereka yang telah mendaki akan dapat menyentuh bangunan antik yang tidak biasa, serta mengagumi pemandangan yang terbuka di kaki kuil.

Tempat ke-7: Tangga Katedral Milan, Itali – 500 anak tangga

Penilaian: 4.4

Tangga Katedral Milan, Itali

Katedral Milan adalah katedral yang terletak di bandar Milan di Itali. Ia didirikan pada tahun 1386, dibina dari marmar dengan gaya Gothik yang tidak biasa untuk negara ini. Pembinaan berlangsung selama enam abad dan siap hanya pada tahun 1965. Katedral adalah monumen seni bina, contoh jelas Gothic lewat. Ini berisi banyak patung, tiang dan menara, menara, tiang yang melambung tinggi. Katedral Milan adalah salah satu yang terbesar di Eropah, boleh memuatkan 40 ribu orang.

Tangga dengan panjang 500 anak tangga menuju ke bumbung katedral. Ia terletak di sebelah utara katedral dan bermula di jalan. Pembukaannya sempit di beberapa tempat, dan atapnya miring di bahagian atas, jadi pada saat hujan, ketika dapat licin, lorong ditutup. Selain tangga, terdapat juga lif yang membawa pengunjung ke bumbung. Ketinggian bumbung 108.5 meter. Terdapat banyak ruang di atasnya, ada lorong, kotak, sudut rahsia. Terdapat beberapa platform tontonan di atas bumbung, yang menawarkan pemandangan bandar.

Tempat ke-8: Tangga Chkalovskaya, Rusia – 442 (560) anak tangga

Penilaian: 4.3

Tangga Chkalovskaya, Rusia

Tangga Chkalovskaya adalah tangga terpanjang di Rusia. Terletak di Nizhny Novgorod, ia menghubungkan tebing Verkhne-Volzhskaya dan Nizhne-Volzhskaya. Ia bermula di monumen Valery Chkalov, membentuk lapan di puncak, diikuti dengan turun langsung ke sungai. Untuk menuruni lorong itu, melewati sebelah kanan lapan, anda perlu melalui 442 langkah. Jumlah langkah, dengan mempertimbangkan rentang bulat di sebelah kanan dan kiri, adalah 560.

Pada tahun 1940, dua tahun setelah kematian seorang penduduk asli Nizhny Novgorod, Valery Chkalov, juruterbang Soviet yang terkenal, sebuah monumen kepadanya didirikan di tebing Verkhnevolzhskaya. Tidak lama kemudian, idea muncul untuk menghubungkan tanggul dengan tangga besar. Walaupun perang, idea itu terwujud. Pembinaan dimulakan pada tahun 1944 dan berlangsung sehingga tahun 1949. Oleh kerana pembinaan tangga dikaitkan dengan kemenangan dalam Pertempuran Stalingrad, nama rasmi pertama adalah Stalingrad. Kemudian mereka mula menyebutnya Volzhskaya, tetapi nama yang popular – Chkalovskaya – menjadi semakin meluas.

Kini Tangga Chkalovskaya adalah tempat untuk perayaan, pertandingan, jalan-jalan romantis. Victory Parade diadakan di sini, dan pertunjukan udara diadakan di atas monumen. Tangga menarik pelancong yang mengunjungi Nizhny Novgorod.

Tempat ke-9: Tangga Half Dome, AS – 400 anak tangga

Penilaian: 4.2

Tangga Half Dome, Amerika Syarikat

Tangga 400 langkah telah diukir ke Half Dome, California. Pendakian di sini hampir menegak; bukannya pegangan tangan, dua tali logam diregangkan. Ia dibina pada tahun 1919 oleh ahli kelab pelancongan “Sierra”. Tebing itu, bagaimanapun, telah didaki sebelum itu – yang pertama dilakukan oleh George Anderson pada tahun 1875.

Half Dome Rock adalah salah satu gunung batu tertinggi di Amerika Syarikat. Puncaknya berada di ketinggian 2694 meter dari aras laut! Benar, ketinggian batu itu sendiri – dari kaki hingga ke puncak – adalah 1450 meter. Batu ini terletak di tengah-tengah permatang Sierra Nevada, dan di kaki adalah Lembah Yosemite, yang merupakan sebahagian dari taman nasional dengan nama yang sama.

Batu Half Dome popular di kalangan pelancong – pelancong sederhana dan pendaki profesional. Jalan berturap dari kaki ke atas sepanjang 12 km. Tangga 400 langkah mengambil 150 meter terakhir dari laluan ini.

Tempat ke-10: Tangga Soldier, Belgium – 374 anak tangga

Penilaian: 4.1

Tangga Askar, Belgium

Salah satu mercu tanda bandar Liege di Belgia adalah tangga setinggi 374 langkah. Ia menuju dari kawasan Or-Chateau ke puncak bukit di mana kubu itu pernah berada. Tangga dibina pada tahun 1875 untuk memberikan akses cepat dari istana ke kota. Dia menerima nama “askar” kemudian. Ini muncul kerana terdapat banyak tempat minum di wilayah suku Or-Chato ketika ini. Askar dari kubu menuruni tangga untuk bersenang-senang di bandar.

Nama rasmi tangga adalah Montagne de Bueren. Dia menerimanya untuk menghormati Vincent de Buren, yang mempertahankan Liege dari Duke of Burgundy Charles the Bold pada abad ke-15. Tangga itu dibina untuk mengenang 600 tentera yang terkorban di sini dalam pertempuran.

Kini kubu tidak lagi ada, dan pelancong berjalan menaiki tangga. Mendaki tidak sukar – ada bangku di antara lorong di mana anda boleh berehat. Sekiranya anda meluangkan masa, anda boleh mengagumi bangunan kuno di sisi tangga. Di tapak kubu, terdapat sebuah taman benteng, di mana sebahagian tembok kubu telah terselamat. Bukit ini menghadap ke Sungai Meuse dan seluruh bandar Liege.

Masa terbaik untuk tiba adalah Sabtu pertama pada bulan Oktober. Kemudian festival diadakan di sini, dan ribuan lilin yang terbakar dipasang di tangga.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen