10 sungai terpanjang di Rusia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Wilayah Rusia kaya dengan sumber air dari semua jenis, dan jumlah sungai yang berlainan dan sungai besar tidak dapat dihitung. Secara umum, jumlahnya mencapai 2.5 juta dan sebahagian besar takungan tidak boleh mempunyai ukuran yang luar biasa. Tetapi ada orang yang berani bersaing dengan raksasa dunia, mengagumkan dengan kekuatan, keindahan dan, tentu saja, ukurannya. Berikut adalah sepuluh sungai terpanjang di Rusia.

Air raksasa Rusia: 10 sungai terpanjang

Pencalonan sebuah tempat nama Panjang
Gambaran keseluruhan sungai terpanjang di Rusia 10 Ural 2428 KM.
9 Ishim 2450 KM.
8 Vilyui 2650 KM.
7 Amur 2824 KM.
6 Tunguska Bawah 2990 KM.
5 Yenisei 3487 KM.
4 Volga 3530 KM.
3 Ob 3660 KM.
2 Irtysh 4212 KM.
1 Lena 4260 km

Ural

Penilaian: 4.1

Ural

Panjang: 2,428 km

Sepuluh teratas kami dibuka oleh salah satu sungai terbesar di Rusia. Penyebutan pertama takungan air tawar ini muncul pada abad ke-5: sejarawan Yunani kuno, Herodotus menyebutnya dalam 'Sejarahnya' dengan nama Lycos. Sejak abad ke-10, Ural disebut dengan pelbagai nama dalam banyak catatan perjalanan. Ural berasal dari pergunungan dengan nama yang sama, bergerak ke selatan dari lereng Kruglaya Sopka ke Laut Kaspia.

Jumlah pemendakan tahunan sepanjang sepanjang panjang sungai ini tidak melebihi 500 mm, bahagian utamanya adalah dalam bentuk salji. Kita dapat mengatakan bahawa kelembapan di lembangan sungai terlalu lemah, dan, bagaimanapun, turun naik permukaan air di Ural cukup ketara, dan semasa banjir musim semi paras air meningkat 10 m.

Sayangnya, tidak jauh dari pantai sungai, sepanjang takungan yang cukup panjang, terdapat banyak kemudahan perindustrian yang memberi kesan negatif terhadap keadaan perairan: 2 anak sungai Ural, sungai Ilek dan Blyava, sangat dibezakan oleh tahap pencemarannya. kandungan zink dan tembaga di dalam air melebihi norma yang dibenarkan sebanyak 100 kali.

Ishim

Penilaian: 4.2

Ishim

Panjang: 2.450 km

Anak sungai terpanjang di Irtysh, Sungai Ishim, terletak di bahagian Asia di negara itu, dan juga melalui wilayah Kazakhstan. Menurut legenda, takungan itu mendapat namanya dari nama Tatar Khan – anak Kuchim yang tenggelam di dalamnya. Terdapat juga versi alternatif: diterjemahkan dari Tatar 'ishmak' bermaksud 'merosakkan'. Dan ini tidak jauh dari kebenaran, kerana, walaupun ukurannya yang relatif sederhana, Ishim mampu menyebabkan kerosakan yang besar pada pantai yang terbuat dari batu longgar.

Sungai berasal dari pergunungan dan memakan terutamanya salji (lebih dari 80% aliran air). Air yang tinggi di Ishim pendek (tidak lebih dari 40 hari), paras air dalam tempoh ini meningkat menjadi 8-10 m. Menjelang dekad terakhir bulan Oktober, penutup es yang stabil terbentuk di sungai, yang bertahan selama 5 bulan.

Ishim dianggap sebagai jalan air yang penting untuk wilayah Tyumen dan Omsk di Rusia, dan juga negara jiran Kazakhstan. Sebahagian besar lembangan sungai telah dibajak untuk menyemai bijirin dan sayur-sayuran, dan dataran banjir Ishim adalah padang rumput yang berharga. Terdapat beberapa penempatan besar di sungai (termasuk ibu kota Kazakhstan) dan banyak kampung. Ishim adalah salah satu sumber bekalan air yang paling penting untuk kawasan sekitarnya: yang lebih teruk adalah masalah kekurangan air dan pencemarannya yang ketara.

Vilyui

Penilaian: 4.3

Vilyui

Panjang: 2,650 km

Wakil Timur Jauh dalam penilaian kami dan anak sungai terpanjang di Sungai Lena. Ia mengalir melalui wilayah Siberia, Wilayah Krasnoyarsk dan mengakhiri 'jalannya' di Republik Sakha (Yakutia). Diterjemahkan dari bahasa Yakut, namanya bermaksud 'paya', yang menggambarkan sungai dengan tepat di kawasan hilirnya.

Penemuan takungan itu berlaku hanya pada abad ke-17, ketika sebuah pondok musim sejuk Cossack terbentuk di lokasi bandar Vilyuisk sekarang. Pada abad ke-18, kota Olensk dibina di sungai oleh peserta buangan Pugachev yang diasingkan, yang dinamakan semula pada tahun 1821 menjadi namanya sekarang. Kota inilah yang menjadi tempat pengasingan bagi Decembrist Muravyov-Apostol, penyair Ukraine Grabowski dan revolusi, penulis, ahli falsafah Rusia Chernyshevsky yang terkenal. Ngomong-ngomong, yang terakhir menghabiskan 11 tahun hidupnya di penjara ketika itu.

Vilyui kaya dengan sumber daya yang berharga: ini adalah satu-satunya sungai di lembah Lena yang telah digunakan dalam tenaga hidro selama lebih dari setengah abad. Pada akhir Disember, sungai biasanya membeku: lapisan ais yang tidak bergerak terletak di permukaannya selama 7 bulan.

Amur

Penilaian: 4.4

Amur

Panjang: 2824 km

Sungai ini terletak di sejenis sempadan semula jadi antara bahagian timur laut China dan wilayah Timur Jauh Rusia. Amur mengalir sejauh hampir 3000 km ke barat laut Lautan Pasifik, kemudian mengalir ke Laut Okhotsk. Sungai panjang kaya dengan pelbagai zon tumbuh-tumbuhan yang memenuhi sebahagian besar pesisirnya: terdapat hutan campuran, padang rumput padang rumput, taiga, paya dan bahkan tundra.

Tanah lembap Amur adalah sumber takungan yang paling berharga: ekosistem besar ini adalah rumah bagi banyak spesies flora dan fauna. Lembangan sungai telah menjadi surga bagi berjuta-juta burung berhijrah, 70 spesies mamalia dan kira-kira 5.000 spesies tumbuhan. Malah haiwan jarang ditemui di sini. Antaranya ialah harimau Amur dan macan tutul Timur Jauh – haiwan paling ikonik di rantau ini.

Ini adalah satu lagi wakil bahagian Asia di negara ini dan salah satu sungai terbesar di dunia. Lembangan Amur terletak di zon iklim sederhana. Monsun dianggap sebagai ciri khas sungai: curah hujan berlaku pada musim panas, melembutkan iklim benua. Amur terkenal dengan banjir yang panjang, berlangsung hingga enam bulan. Akibatnya, banjir sering berlaku. Yang paling melampau berlaku pada musim panas 2013. Paras air tertinggi dalam tempoh itu melebihi maksimum sejarah sebanyak 2 meter.

Tunguska Bawah

Penilaian: 4.5

Tunguska Bawah

Panjang: 2990 km

Anak sungai yang betul dari salah satu sungai terpanjang dan terbesar di Rusia terletak di bahagian Asia di negara ini. Lembah Tunguska Bawah mempunyai sejumlah tasik – lebih dari 17,000, luasnya mencapai 1,817 km2. Sungai ini dicirikan oleh turun naik musim yang ketara di permukaan air: semasa tempoh banjir, parasnya kadang-kadang meningkat hingga 5-6 m, dan pada masa itu 3/4 aliran air tahunan berlalu. Jun dianggap paling banyak.

Pada tahun 1911, sebuah projek dikembangkan untuk menghubungkan sungai-sungai Nizhnyaya Tunguska dan Lena di kawasan penempatan Kirensk (wilayah Irkutsk sekarang). Di kawasan itu, jarak antara takungan tidak melebihi 15 km, hanya ketinggian alirannya yang berbeza. Projek ini tidak pernah dilaksanakan kerana tidak sesuai: ia dianggap terlalu mahal dan rumit.

Hari ini, isu pembinaan di lembangan Nizhnyaya Tunguska stesen janakuasa hidroelektrik Evenk, yang, jika dilaksanakan, akan menjadi loji kuasa hidroelektrik terbesar di negara ini dalam sejarah dan salah satu yang terbesar di dunia, sedang dibincangkan secara aktif.

Fakta menarik. Penulis Rusia Shishkov dalam novelnya “Gloomy River” mungkin menggunakan Lower Tunguska sebagai prototaip untuk takungan: ini adalah nama yang disebutkan dalam sebuah lagu Siberia lama.

Yenisei

Penilaian: 4.6

Yenisei

Panjang: 3487 km

Sungai Siberia yang kuat dan sempadan semula jadi antara bahagian timur dan baratnya. Yenisei tenang sepanjang perjalanannya. Ia bergerak terutamanya di medan rata, melewati taiga. Tebingnya tidak simetri: sebelah kanan naik lima kali ganda di sebelah kiri. Sungai disalurkan 50% oleh salji, selebihnya disediakan oleh hujan lebat. Yenisei melewati seluruh Siberia, 'bertemu' setiap zon iklim di wilayah ini dalam perjalanan.

Keistimewaan takungan boleh dianggap kepelbagaian fauna pesisir, yang diwakili oleh spesies yang sangat berbeza. Contohnya, di tebing Yenisei, anda boleh bertemu beruang kutub dan unta.

Pengeluaran air tahunan dari Yenisei cukup besar – lebih daripada 3,500 juta m3, sementara pengembalian dalam bentuk air sisa (yang kebanyakannya tidak menjalani rawatan sama sekali) hanya 2,800 juta m3. Ini tidak akan mempengaruhi komposisi kualiti air yang terbaik, menjadikannya tidak dapat digunakan bukan hanya untuk minum, tetapi juga untuk keperluan rumah tangga. Sebagai contoh, di bawah Krasnoyarsk, latar belakang sinaran yang tidak baik diperhatikan.

Volga

Penilaian: 4.7

Volga

Panjang: 3530 km

Tempat keempat dalam penilaian kami dan sungai terpanjang di Eropah. Sumbernya berada di wilayah Tver. Volga menawarkan lembangan yang sangat besar, meliputi 2/3 bahagian Eropah di negara ini (lebih daripada 1.36 juta km2). Terdapat banyak penempatan dan 11 bandar besar di Rusia (termasuk Moscow) di sepanjang lembangan Volga.

Sebahagian besar dasar sungai mengalir di sepanjang sempadan dengan Kazakhstan, dan kemudian mengalir ke Laut Kaspia. Dan, walaupun Volga tidak dapat disebut sebagai yang terpanjang di negara ini, ia dianggap sebagai salah satu simbolnya: sungai itu disebut dalam banyak karya seni oleh pengarang Rusia dan asing, ia terdapat dalam lukisan, dll.

Fakta menarik. Ramai pakar masih ragu-ragu dengan fakta bahawa Volga disebut sungai. Faktanya adalah bahawa anak sungai Kama mengalir ke dalamnya, panjangnya hingga ke titik pertemuan dengan Volga lebih besar daripada panjang Volga itu sendiri ke titik pertemuan. Oleh itu, menurut peraturan, Volga harus disebut aliran masuk.

Ob

Penilaian: 4.8

Ob

Panjang: 3660 km

Takungan Siberia Barat yang terkenal, salah satu sungai yang paling banyak membawa air di Rusia, kawasan terbesar di negara ini dan di tempat keempat di dunia untuk petunjuk yang sama. Hasil pertemuan sungai Katun dan Biy. Ob dicirikan oleh perubahan yang signifikan dalam tahap airnya yang tinggi sepanjang tahun, kerana asas pemakanannya adalah air cair, yang terbentuk dalam jumlah besar pada musim bunga.

Rizab tenaga hidro di lembangan sungai dianggap besar – 250 bilion kW / j, tetapi pada masa ini, di antara loji tenaga hidroelektrik yang berfungsi, hanya Novosibirskaya. Volga kaya dengan ikan, termasuk ikan komersial: 35 daripada 50 spesies yang tinggal di sini adalah seperti itu. Yang paling berharga di antaranya adalah sterlet, sturgeon, whitefish, pike, burbot, dll. Di samping itu, 430 spesies tumbuhan tumbuh di sepanjang lembah sungai, 260 spesies burung hidup.

Iklim lembangan Volga berubah dengan ketara apabila seseorang bergerak dari utara ke selatan. Kawasan utara mempunyai iklim yang sederhana: musim sejuk adalah sejuk, bersalji, dan musim panasnya hangat, dengan banyak hujan. Di kawasan selatan, musim sejuk lebih ringan, tetapi musim panas sangat panas, dengan minimum hujan.

Irtysh

Penilaian: 4.9

Irtysh

Panjang: 4212 km

Asal-usul Irtysh hilang di suatu tempat di sempadan Sino-Mongolia, dan bahagian atas lembangannya terletak di Pergunungan Altai. Sungai mengalir melalui wilayah Rusia terutamanya di lembah yang luas. Bahagian pergunungan Irtysh diberi makan terutamanya oleh perairan glasier yang cair. Jalan rendah memakan air hujan, sebahagiannya cair. Air bawah tanah juga memainkan peranan penting.

Sejak sekian lama, takungan telah digunakan sebagai salah satu jalan air terpenting yang menghubungkan selatan dan utara Siberia dengan Kazakhstan. Lembangannya mengandungi 11 kawasan semula jadi yang mempunyai kepentingan persekutuan dengan status terlindung (termasuk 2 rizab negeri). Beberapa bandar besar terletak di tebing sungai: Omsk, Ust-Kamenogorsk, Tobolsk, dll.

Panjangnya, Irtysh dianggap sebagai anak sungai terbesar dari Ob, dan sistem air Ob-Irtysh adalah salah satu yang terpanjang di planet ini – 5410 km. Air di sungai segar, lembut, dan, sayangnya, di beberapa kawasan, sangat tercemar. Salah satu yang paling terjejas adalah lokasi berhampiran bandar Semey, dari sungai pesisir yang banyak sampah rumahnya dibuang ke Irtysh, serta daerah dari desa Tatarka ke desa Cherlak, tercemar dengan produk minyak.

Lena

Penilaian: 5.0

Lena

Panjang: 4260 km

Sungai terpanjang di Rusia dan salah satu yang terbesar di planet ini. Lena berasal dari Danau Baikal, dibentuk oleh banyak sungai dan, dengan santai melewati wilayah besar di timur negara itu, mengalir ke Laut Laptev. Walaupun sungai ini berada di utara, sebahagian kecilnya membeku pada musim sejuk. Hulu Sungai Lena mempunyai satu keanehan: sekitar 13% air yang mengalir di sini berasal dari bawah tanah. Kira-kira satu pertiga dari semua perairan yang memenuhi sungai adalah salji cair.

Sebahagian dari lembangan sungai dapat memiliki satu ciri semula jadi: Tiang Lena yang terkenal – formasi batuan semula jadi yang sebenarnya membentuk tebing curam – berjalan di sepanjang tebing. Di kawasan mulut, Lena membentuk delta besar yang luas dengan luas sekitar 45,000 km2 – yang terbesar di Kutub Utara (salah satu yang terbesar di planet ini) dan bahagian hidupan liar yang paling luas dilindungi oleh undang-undang.

Selain itu, delta sungai pada musim bunga adalah tempat penting bagi burung yang datang ke sini untuk bersarang dan untuk berhijrah, serta sokongan yang signifikan bagi populasi ikan yang kaya. Tanah lembap yang produktif Lena telah menjadi rumah yang nyata bagi angsa, plover, sandpiper, snipe, terns, camar dan banyak burung mangsa.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen