10 stesen radio paling popular di Rusia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sejak 10 tahun kebelakangan ini, jumlah stesen radio penyiaran di negara ini hampir dua kali ganda, dan ini tidak menghairankan, kerana hampir 90% penduduk Rusia senang mendengar radio, dan jumlah ini melebihi 110 juta orang. Menurut kajian yang dilakukan oleh pakar kami, hasilnya menarik dan agak tidak dijangka.

Mengenai mereka yang sedang bersiaran atau 10 stesen radio paling popular di Rusia pada tahun 2019

Pencalonan sebuah tempat Stesen radio Rata-rata penonton harian
Mengenai mereka yang sedang bersiaran atau 10 stesen radio paling popular di Rusia pada tahun 2019 10 Radio Rusia 4.5 juta orang
9 Radio Dacha 4.6 juta orang
8 Vesti FM 5.5 JUTA ORANG
7 Humor FM 5.6 juta orang
6 Radio Chanson 7.5 juta orang
5 Retro FM 8 juta orang
4 Radio Rusia 9 juta orang
3 Autoradio 10 juta orang
2 Radio Jalan 10.3 JUTA ORANG
1 Europa Plus 11 JUTA ORANG

Radio Rusia

Penilaian: 4.1

Radio Rusia

Rata-rata penonton harian: 4.5 juta orang

Tidak seperti sebilangan peserta penilaian, Radio Rusia lebih suka mencampuradukkan bahan muzik berkualiti tinggi dalam jumlah yang sama dengan program menarik dari pelbagai genre, termasuk program hiburan (bahkan untuk kanak-kanak), rancangan bual bicara, berita sukan, budaya, perubatan, dll. Jumlah semua program melebihi 170, yang dapat memenuhi selera semua kategori umur. Tetapi iklan yang berbunyi di stesen radio ditujukan terutamanya untuk orang tua (biasanya, kita bercakap mengenai pelbagai makanan tambahan dan alat perubatan).

Pada nota. Perlu diingat bahawa alat terapi yang diiklankan (terutama ketika tidak hadir) sering kali sukar untuk memeriksa kualiti, jadi maklumat tentangnya harus didekati dengan berhati-hati.

Radio Dacha

Penilaian: 4.2

Radio Dacha

Rata-rata penonton harian: 4.6 juta orang

Stesen radio berkualiti tinggi dapat memberikan pelbagai variasi yang menyenangkan bagi kehidupan mana-mana orang dan radio 'Dacha' adalah salah satu daripadanya. Penonton utamanya adalah pendengar yang menghantar mereka untuk 'menaklukkan' tempat tidur taman pada awal musim bunga. Selain dari sisi komersial, pertanyaan, pencipta stesen radio juga prihatin dengan mood pendengar mereka sendiri. Oleh itu, Dacha cuba mewujudkan suasana hangat dan menyenangkan di udara.

Muzik yang dapat didengar di radio Dacha dipersembahkan oleh komposisi hit tahun 80-an-90 -an – ketika penduduk musim panas ketika ini, secara teori, penuh dengan semangat dan semangat muda. Lagu-lagu popular pentas Rusia moden tidak dapat dilupakan. Perlu diperhatikan bahawa bahkan penduduk di ibu kota memperlakukan radio Dacha dengan sangat hangat, mendengar dengan senang hati komposisi penuh semangat yang terdengar di udara. Benar, di Moscow stesen radio ini hanya menduduki tempat ke-10.

Vesti FM

Penilaian: 4.3

Vesti FM

Rata-rata penonton harian: 5.5 juta orang

Fakta bahawa stesen radio masuk dalam penilaian terbanyak sangat mengagumkan. Dan intinya sama sekali tidak lemah – ini sebenarnya tidak berlaku. Sederhana: Vesti FM bukan frekuensi radio muzik dan hiburan – di sini anda hanya dapat mendengar maklumat berita. Dan, yang lebih mengejutkan lagi, stesen radio berusaha keras untuk menyampaikan frekuensi radio. Sebahagian besar maklumat tidak disiarkan, tetapi di Internet: begini cara peminat Vesti FM menerima berita mengenai peristiwa yang berlaku di dalam dan luar negara.

Yang penting, pegangan induk VGTRK menyediakan stesen maklumat sokongan maklumat yang kuat, berkat penonton yang menerima berita dari yang pertama, seperti yang mereka katakan, tangan.

Humor FM

Penilaian: 4.4

Humor FM

Rata-rata penonton harian: 5.6 juta orang

Mungkin dengan kedudukan ketujuh dalam sepuluh teratas, mungkin juga unik. Lagipun, peserta ini adalah fenomena yang tidak standard di antara stesen radio lain dalam erti kata tradisional. Kenyataannya ialah bahawa penyiaran stesen radio ini seratus peratus dipenuhi dengan hanya lelucon yang berkilauan: arah utama penyiaran Humor FM adalah humor.

Sejujurnya, format seperti itu adalah perniagaan yang agak berisiko, tetapi dalam hal ini risikonya terbayar sangat: selama lebih dari sepuluh tahun sekarang stesen radio ini telah menggembirakan pendengarnya yang biasa, yang jumlahnya telah lama melebihi beberapa juta. Rahsia utama radio adalah penggantian program muzik dan hiburan berkualiti tinggi yang difikirkan dengan baik. Tetapi yang pertama tidak boleh mengatasi yang kedua – ini adalah peraturan utama stesen radio. Kerjasama erat dengan beberapa portal Internet dan saluran TNT membantu mengemas kini komponen humor secara berkala.

Radio Chanson

Penilaian: 4.5

Radio Chanson

Rata-rata penonton harian: 7.5 juta orang

Malah orang-orang yang bukan peminat muzik seperti ini sekurang-kurangnya sekali menjadi pendengar tanpa sengaja ketika menunggang bas mini atau teksi. Semua ini disebabkan (kemungkinan besar) oleh radio 'Chanson', yang muncul pada tahun pertama alaf baru. Pencipta stesen radio mengubah konsep tradisional untuk saluran radio seperti itu, bergantung pada kesadaran.

Anehnya, tetapi mentaliti Rusia menyukai chanson Perancis. Dari embrio sederhana, dia berubah menjadi 'radio monster' yang sebenar dengan beberapa juta pendengar yang bersyukur. Secara beransur-ansur, selain hits asing, lagu pencuri domestik, percintaan kota dan juga hits filem terkenal mula tergendala semakin kerap di udara. Hasilnya adalah kelahiran fenomena muzik yang unik – chanson Rusia. Bukankah topik untuk disertasi dalam bidang muzikologi?

Retro FM

Penilaian: 4.6

Retro FM

Rata-rata penonton harian: 8 juta orang

Seiring dengan wujudnya stesen radio 'Retro FM', pendengarnya tidak menjadi tua dan setia pada pilihan mereka, sebab itulah ia termasuk dalam penilaian kami yang paling popular di Rusia. Walaupun nama stesen itu menjelaskan apa arah utamanya, dalam beberapa tahun kebelakangan ini ia memperluas aliran muzik siaran, mengubah konsep 'retro': semakin kerap, hits tahun 90-an dapat didengar di udara.

Stesen radio memberi tumpuan terutamanya kepada pendengar yang bersikap nostalgia untuk lagu-lagu yang baik pada masa lalu (terutamanya yang sudah berusia 35 tahun). Fakta menarik: seperti yang ditunjukkan oleh statistik dua tahun kebelakangan ini, terdapat lebih banyak wajah 'nostalgia' di kalangan penduduk ibu kota daripada di bandar-bandar lain (di peringkat ibu kota, Retro FM adalah salah satu daripada tiga pemimpin penyiaran radio).

Radio Rusia

Penilaian: 4.7

Radio Rusia

Rata-rata penonton harian: 9 juta orang

Setelah mengasaskan syarikat radio 'Russian Radio' pada pertengahan 90-an, penciptanya bergantung pada domestik dan meneka seratus peratus. Walaupun dalam masa yang sulit itu, langkah seperti itu agak berisiko dan fakta bahawa ia berhasil hanya dapat dijelaskan oleh naluri. Faktanya adalah, dalam tempoh pemecahan idea-idea komunis dan kemunculan kapitalisme di Rusia muda, segala sesuatu yang dikaitkan dengan 'sendok' Rusia, oleh itu, keutamaan diberikan kepada perkara asing (termasuk muzik).

Lebih dari 20 tahun berlalu sejak zaman itu dan hari ini stesen radio, tanpa keterlaluan, adalah salah satu yang dinilai paling tinggi di negara ini, termasuk dalam lima teratas yang paling popular. Radio Rusia adalah projek yang sangat berjaya yang disiarkan di lebih dari seribu bandar (bahkan di luar negara). Ia juga menampilkan kebanyakan lagu-lagu berbahasa Rusia – pencapaian sebenar untuk stesen radio Rusia.

Autoradio

Penilaian: 4.8

Autoradio

Rata-rata penonton harian: 10 juta orang

Pemilik tempat ketiga yang diraikan – stesen radio 'Autoradio' suka memanjakan pendengarnya dengan muzik yang sangat baik yang meningkatkan mood. Umur pendengar hampir tidak terhad: perkara utama adalah berada di jalan raya. Sebilangan besar waktu tayang diberikan untuk pelbagai muzik, yang kadang-kadang terganggu oleh blok maklumat pendek mengenai keadaan lalu lintas.

Memandangkan jumlah pemandu yang terus meningkat di lebuh raya negara, tidak menghairankan bahawa stesen radio itu bukan sahaja naik ke tempat populariti yang tinggi, tetapi juga memegang jawatannya dengan tegas. Statistik untuk Moscow, bagaimanapun, agak berbeza dengan yang semua-Rusia: di sana Autoradio dengan yakin memegang tempat pertama, yang cukup logik, memandangkan kesesakan lebuh raya di ibu negara.

Radio Jalan

Penilaian: 4.9

Radio Jalan

Rata-rata penonton harian: 10.3 juta orang

Stesen radio menjadi penemuan nyata pada waktunya: titik penyiaran muzik yang sederhana hanya dalam tiga tahun (yang mengejutkan, tanpa pelaburan kewangan yang mengagumkan dan skema yang kompleks) berubah menjadi wakil terkemuka penyiaran utama ibu kota Utara. Pencipta sendiri menerangkannya dengan memberi perhatian maksimum kepada keperluan pendengar mereka. Hari ini, Road Radio adalah salah satu kegemaran semua Rusia (stesen radio tidak kurang popular di ibu negara). Berkat suasana keikhlasan dan percintaan yang diciptakan, stesen radio itu masih yakin berada di tiga pemimpin teratas negara.

Dan, yang luar biasa, ia berjaya melampaui Autoradio yang terhormat dalam populariti. Benar, Moscow, seperti biasa, membezakan dirinya sendiri: penduduk ibukota tidak menyokong semangat seluruh negara, dan di sini Road Radio tidak berjaya naik di atas baris kelima dalam kedudukan stesen radio paling popular. Namun dia mempunyai berjuta-juta pendengar yang bersyukur.

Europa Plus

Penilaian: 5.0

Europa Plus

Rata-rata penonton harian: 11 juta orang

Selama bertahun-tahun sekarang, stesen radio Europe Plus dengan yakin memegang telapak tangan. Anda bahkan boleh mengatakan bahawa ia mempunyai ulang tahun kecilnya sendiri: stesen radio telah mendahului penarafan paling popular di negara ini selama 10 tahun dan, nampaknya, tidak akan memberi jalan keluar. Sejak itu, Europa Plus berjaya membuat lebih daripada 45,000 pendengar gembira dengan hadiah yang menyenangkan, dan hampir 2,000 orang, berkat stesen kegemaran mereka, dapat menghadiri konsert selebriti muzik dunia.

Faktor utama populariti Eropah plus yang dipertimbangkan dianggap bukan hanya kandungan muzik yang dipilih secara kompeten dan penggabungannya dengan sejumlah program hiburan dan maklumat yang diukur. Rahsia stesen radio adalah keinginan berterusannya untuk mencuba format penyiaran baru yang asli.

Fakta menarik: Europa Plus adalah stesen radio komersial pertama yang dibuat sebelum kejatuhan Kesatuan Soviet. Dialah yang menjadi “landasan” di mana penyiaran radio moden terbentuk: stesen radio kemudiannya mematuhi standard media.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen