10 stadium terbesar di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Setiap peminat bola sepak yang menghargai diri sendiri tahu banyak tentang kekhususan pertandingan tersebut dan dengan yakin akan mengatakan bahawa stadium memainkan peranan penting di sini. Dan jika kita bercakap mengenai gergasi di antara arena sukan bola sepak, maka ini bukan lagi hanya stadium, tetapi kompleks sukan yang telah menjadi legenda, yang menjadi terkenal bukan hanya kerana ukurannya yang mengagumkan. Perhatian anda adalah peringkat stadium terbesar dan terkenal di dunia dalam bola sepak.

Kelab bola sepak raksasa: 10 stadium teratas di dunia

Pencalonan sebuah tempat stadium keupayaan, orang penilaian
Kelab bola sepak raksasa: 10 stadium teratas di dunia 10 Luzhniki, Rusia 81 000 4.1
9 Borg El Arab, Mesir 86 000 4.2
8 'Maracanã ', Brazil 87 101 4.3
7 'Bukit Jalil ', Malaysia 87 411 4.4
6 'Azteca' (Estadio Azteca ), Mexico 87 523 4.5
5 Wembley , UK 90 000 4.6
4 Soccer City, Afrika Selatan _ 94 736 4.7
3 'Camp Nou', Sepanyol 99 354 4.8
2 'Salt Lake' (Garam Garam ), India 120 000 4.9
1 'Stadium May Day', DPRK _ 150 000 5.0

Luzhniki, Rusia

Penilaian: 4.1

Luzhniki, Rusia

Kapasiti: 81,000 orang

Bandar Moscow

Stadium terbesar di Rusia dianggap mutiara sukan negara. Dibentuk lebih dari setengah abad yang lalu (pada tahun 1956), kompleks sukan besar ini menjadi tuan rumah Sukan Olimpik 1980 yang terkenal: dari sinilah simbol acara berskala besar ini – beruang Olimpik – terbang ke langit. Terletak tidak jauh dari Vorobyovy Gory, kompleks ibukota dibina dalam jangka masa – hanya 450 hari, dan ia secara rasmi dibuka dengan perlawanan persahabatan antara pasukan kebangsaan Kesatuan Soviet dan China.

Stadion bola sepak telah banyak menyaksikan sepanjang hayatnya: ia menjadi tuan rumah pertandingan abad ini untuk bola sepak Rusia antara pasukan kebangsaan Rusia dan FIFA, final Piala UEFA dan Liga Juara-Juara, dan baru-baru ini, pada tahun 2018, Stadium Luzhniki diberi penghormatan untuk menjadi tuan rumah final kejuaraan bola sepak dunia.

Selama tahun 1995-1996, kerja-kerja pembinaan semula berskala besar dilakukan di stadium, termasuk pembaikan pendirian, penggantian penutup lapangan dan pemasangan atap tetap. Setelah selesai kerja, kapasiti stadium Luzhniki menurun dari 101,000 menjadi 81,000 orang. Pada tahun 1997, UEFA memasukkan stadium Moscow dalam senarai stadium bola sepak 5 bintang di Eropah.

Borg El Arab, Mesir

Penilaian: 4.2

Borg El Arab, Mesir

Kapasiti: 86,000 orang

Bandar: Borg El Arab

Terletak di pusat peranginan dengan nama yang sama (berhampiran Alexandria), stadium ini adalah yang terbesar di negara ini dan wajar dianggap yang kedua terbesar di benua ini. Dibuka sedikit lebih dari satu dekad yang lalu (pada tahun 2007), kompleks sukan ini dengan cepat memasuki peringkat arena bola sepak terbesar di dunia. Pasukan kebangsaan negara bertarung di sini.

Motivasi utama untuk pembinaan kemudahan sukan yang megah ini adalah penyertaan Mesir dalam kejuaraan bola sepak dunia pada tahun 2010. Stadium ini dengan bangga bukan hanya karena ukurannya, tetapi juga keramahan: ia dapat menawarkan sekitar 200 hotel untuk menampung pasukan bola sepak tamu. Selain itu, di kawasan Borg El Arab, terdapat trek joging yang mengagumkan yang digunakan untuk pertandingan sukan antarabangsa pada musim panas.

'Maracanã', Brazil

Penilaian: 4.3

Maracanã

Kapasiti: 87101 orang

Bandar: Rio de Janeiro

'Batu pertama' pembinaan stadium yang megah ini telah dibina pada tahun 1950 – menjelang Piala Dunia, tetapi kerja itu akhirnya diselesaikan 15 tahun kemudian. Seramai 200,000 orang datang ke pertandingan akhir kejuaraan bola sepak dunia untuk menyokong pasukan mereka dalam memerangi Uruguay pada tahun 1956.

Dalam sejarah kompleks sukan terkenal ini, pernah menjadi yang terbesar di Amerika Selatan, terdapat beberapa catatan kehadiran, serta kerja-kerja pembinaan semula berskala besar yang dilakukan pada tahun 2000 dan 2007 untuk pertandingan akhir kejuaraan dunia bola sepak. Hasilnya adalah pemasangan tempat duduk di semua tempat duduk.

Untuk final Piala Dunia kedua dalam sejarahnya, Maracana membuat persiapan rapi: sebelum Kejuaraan Dunia 2014 dan Sukan Olimpik, stadium mengalami perubahan yang ketara (kerja-kerja pengubahsuaian berskala besar dilakukan). Arena rumah pasukan kebangsaan Brazil dari semua peringkat umur dibezakan bukan hanya dengan penampilan 'kesegaran', tetapi juga oleh satu ciri unik: parit air terletak di antara padang dan tempat penonton.

'Bukit Jalil', Malaysia

Penilaian: 4.4

Bukit Jalil

Kapasiti: 87411 orang

Bandar: Kuala Lumpur

Stadium terbesar di Malaysia adalah tempat tetap untuk kejuaraan bola sepak negara dan sebahagian daripada kompleks sukan kebangsaan. Peserta muda lain dalam penilaian 'melihat cahaya' pada tahun 1998: ia dibina khas untuk Sukan Komanwel (pertandingan sukan yang diadakan antara negara-negara Komanwel Bangsa-Bangsa).

Stadium ini berbangga dengan pencapaiannya: pada tahun 2007, ia adalah salah satu arena bola sepak utama Kejuaraan Asia dan menjadi tuan rumah 7 perlawanan, termasuk pertarungan antara pasukan kebangsaan Iraq dan Korea Selatan, yang bertanding di separuh akhir. Harus diingat bahawa kapasiti stadium Malaysia meningkat dengan ketara dengan pengenalan tempat duduk tambahan (berdiri) – sehingga 110,000 orang. Dalam rangka kejuaraan bola sepak Asia, kelab Britain yang terkenal Manchester United telah mengunjungi arena sukan dua kali.

'Azteca' (Estadio Azteca), Mexico

Penilaian: 4.5

Estadio Azteca

Kapasiti: 87,523 orang

Bandar: Bandar Mexico

Arena sukan terbesar di negara ini dan satu-satunya arena bola sepak di dunia ketika ini, di mana dua perlawanan akhir kejohanan bola sepak dunia diadakan. Di sinilah Diego Maradona mengirimkan dua gol terkenalnya yang menjadi penting dalam kariernya: gol abad ini dan tangan Tuhan. Di samping itu, stadium ini telah menjadi tuan rumah kepada banyak pertandingan antarabangsa dan siap untuk menjadi tuan rumah yang seterusnya: ia diberi penghormatan untuk menjadi arena sukan Piala Dunia pada tahun 2026.

Tetapi ini bukan semua acara yang boleh dibanggakan oleh salah satu stadium gunung tertinggi di dunia (terletak di ketinggian lebih dari 2 km di atas permukaan laut): ia menjadi tuan rumah pertandingan bola sepak ikonik 1970, yang disebut 'Match of the Century'. Azteca mempunyai beberapa ciri reka bentuk. Sebagai contoh, ia tidak boleh disebut tinggi jika dilihat dari luar (rahsia adalah bahawa padang permainan terletak 9 m di bawah jalan). Satu lagi 'sorotan' di lokasi arena relatif dengan matahari: sinarnya melintasi padang stadium secara tegak lurus. Oleh itu, kedua-dua pasukan yang bertarung di lapangan berada pada kedudukan yang sama.

Wembley, UK

Penilaian: 4.6

Wembley

Kapasiti: 90,000 orang

Bandar: London

Dibuka pada bulan Mei 2007, Wembley Stadium adalah penerus stadium ikonik dengan nama yang sama. Wembley baru telah menjadi salah satu yang paling mahal di dunia, memandangkan jumlah kos menaik tarafnya (termasuk infrastruktur pengangkutan). Oleh itu, jumlah yang dibelanjakan untuk pengubahsuaian arena dunia legenda menjadi tidak kurang legendaris, dan berjumlah sekitar 1 bilion pound sterling (lebih dari 1 bilion dolar).

Pada mulanya, hanya pembinaan semula kompleks lama yang seharusnya dilakukan, tetapi pihak berkuasa tempatan, bersama dengan syarikat pemaju, membuat kesimpulan bahawa lebih mudah untuk merobohkan struktur lama dan membina semula yang baru. Sekiranya kita bercakap mengenai keunikan stadium lama, maka kita tidak akan dapat melihat 2 menara berkembar yang megah. Arena bola sepak yang telah diubahsuai, bagaimanapun, mempunyai keistimewaannya yang tersendiri: Wembley Arch setinggi 134 m. Struktur besar ini dianggap sebagai struktur bumbung dengan panjang tunggal terpanjang di dunia.

Soccer City, Afrika Selatan _

Penilaian: 4.7

Soccer City, Afrika Selatan _

Kapasiti: 94,736 orang

Bandar: Johannesburg

Soccer City adalah stadium terbesar di benua Afrika dan tuan rumah perlawanan akhir Piala Dunia 2010 antara Sepanyol dan Belanda. Arena, dibuka pada tahun 1989, telah diubah suai secara radikal untuk menjadi tuan rumah kejohanan sukan ini.

Perlu diperhatikan bahawa nama asal stadion itu sama sekali berbeza: Stadium Bank Negara Pertama, dan kompleks sukan ini dinamakan 'Soccer City' selama tempoh pertandingan kejohanan di bawah naungan FIFA. Stadium ini mempunyai satu lagi nama (sudah tidak rasmi) – 'Calabas'. Dia mendapat nama samaran kerana persamaan bentuknya dengan labu botol.

Selain tujuan utamanya – tempat untuk pertandingan bola sepak, stadium Football City juga menjadi pada tahun 2012 semacam pentas untuk bintang muzik dunia – Lady Gaga, yang memberikan konsert di ibu kota sebagai bagian dari lawatannya 'The Born This Way Ball'. Dan setahun kemudian, arena menjadi tempat perpisahan penduduk negara itu kepada mantan presiden negara itu – Nelson Mandela, yang pada satu masa menjadi keperibadian kultus dan pejuang hak asasi manusia.

'Camp Nou', Sepanyol

Penilaian: 4.8

'Camp Nou', Sepanyol

Kapasiti: 99 354 orang

Bandar: Barcelona

Stadium terbesar di negara ini dan juga yang terbesar di Eropah, Camp Nou telah menjadi pelbagai tempat untuk kejuaraan bola sepak Eropah dan dunia. Di samping itu, Camp Nou adalah tempat perlindungan sebenar bagi pasukan garnet biru Sepanyol yang ikonik – Barcelona.

Dibuka pada tahun 1957, arena sukan digelar FC Barcelona Stadium selama bertahun-tahun, dan hanya 43 tahun kemudian ia menerima nama sekarang. Stadium yang ikonik adalah tempat untuk bukan sahaja pertandingan sukan, tetapi juga persembahan muzikal yang signifikan. Di padang, Frank Sinatra, U2, Michael Jackson dan ramai yang lain membuat persembahan mereka untuk peminat.

Pada tahun 2007, kerja pengubahsuaian berskala besar dimulakan, bertepatan dengan ulang tahun ke-50 penubuhan stadium, yang disukai oleh banyak peminat negara ini. 80 arkitek memasuki pertandingan yang sangat panas untuk hak untuk merealisasikan projek mereka. Pemenangnya ialah syarikat Britain Foster and Partners, yang terkenal dengan pembinaan 'versi' baru arena sukan terkenal – Wembley.

'Salt Lake' (Garam Garam ), India

Penilaian: 4.9

Saltlake

Kapasiti: 120,000 orang

Bandar: Kolkata

Arena sukan tiga peringkat, juga dikenali dengan nama lain ('Indian Youth Stadium'), dianggap yang terbesar di negara ini dan yang kedua terbesar di dunia dengan luas lebih dari 309 ribu meter persegi. Ini adalah tempat untuk kejohanan kebangsaan terbesar, arena tradisional untuk permainan kelab bola sepak terkuat di India dan tempat untuk acara kebudayaan berskala besar.

Dirasmikan pada tahun 1984, stadion ibukota terkenal dengan sejumlah ciri: ia mempunyai landasan lintasan sintetik yang unik, lif khas untuk VIP yang mengunjungi sektor VIP, pencahayaan persisian yang sangat sesuai, dan penjana diesel dan sistem bekalan air sendiri. Ngomong-ngomong, di arena sukan inilah bekas pemain 'Bayern' Jerman – Oliver Kahn menghabiskan perlawanan terakhirnya.

'Stadium May Day', DPRK _

Penilaian: 5.0

'Stadium May Day', DPRK _

Kapasiti: 150,000 orang

Bandar: Pyongyang

Stadium bola sepak terbesar di dunia terletak, cukup aneh, di sebuah negara, sebenarnya, jauh dari bola sepak. Pembinaan arena besar ini dibuat bertepatan dengan Festival Belia dan Pelajar Kebangsaan ke-13. Reka bentuknya mempunyai ciri unik: disajikan dalam bentuk bulatan, di atasnya terdapat 16 elemen melengkung, yang dihubungkan di tengah sehingga sejenis bunga magnolia diperolehi.

Dan, walaupun arena sukan memang digunakan untuk perlawanan bola sepak, yang secara berkala berlangsung di sini, tujuan utamanya adalah percutian 'Arirang'. Selama dua bulan setahun, persembahan penuh warna-warni diadakan di sini untuk menghormati ulang tahun pemimpin Korea yang terkenal, Kim Il Sung.

Arena sukan ini juga terkenal dengan peristiwa yang menyedihkan: setelah konspirasi jeneral terhadap bekas pemimpin DPRK didedahkan pada tahun 90-an, para pelaku dieksekusi dengan membakar terus di stadium utama negara.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen