10 roda Ferris tertinggi di Rusia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Roda Ferris pertama di dunia muncul pada akhir abad ke-19, ia dipersembahkan di Pameran Dunia Columbus di Chicago. Reka bentuknya dicipta oleh jurutera George Ferris Jr. sebagai semacam tindak balas terhadap Menara Eiffel. Sejak masa itu, banyak tarikan seperti itu telah dibangun di seluruh dunia, roda Ferris, juga disebut “roda Ferris”, telah menjadi salah satu hiburan paling popular bagi penduduk dan pengunjung kota-kota besar. Sedikit orang kehilangan peluang untuk menghargai keindahan kawasan sekitarnya sekurang-kurangnya sekali, memandangnya dari pandangan mata burung. Dalam koleksi ini, kami akan memberitahu anda tentang sepuluh roda Ferris tertinggi yang terletak di Rusia.

Penarafan roda Ferris tertinggi di Rusia

Pencalonan sebuah tempat roda Ferris Ketinggian
Roda Ferris tertinggi di Rusia (10 teratas) 10 “Seventh Heaven”, Central Park, Ufa 48 meter
9 “Lima Bintang”, Taman Raduga, Yekaterinburg 50 meter
8 “Dymkovskaya kegembiraan”, taman Kirov, Kirov 51 Meter
7 Roda Ferris di Taman Gorky, Krasnodar 52 meter
6 “Kyrlay”, Kazan 55 METER
5 Roda Ferris di taman “Divo-Ostrov”, St. Petersburg 55 METER
4 “Iremel”, daerah Kirovsky, Ufa 60 METER
3 “Di Seluruh Dunia”, Kazan 65 METER
2 Roda Ferris di tebing Sungai Miass, Chelyabinsk 73 METER
1 Roda Ferris di Lazarevsky Park, Sochi 83 METER

Tempat ke-10: “Syurga Ketujuh”, Central Park, Ufa

Penilaian: 4.1

10 roda Ferris tertinggi di Rusia

Tarikan ini terletak di Central Park Ufa dan mempunyai ketinggian 48 meter. Roda Ferris berfungsi sepanjang tahun, berkat kabin yang selesa dengan penyaman udara dan pemanasan, keadaan cuaca yang tidak baik tidak dapat menghalang pengunjung menikmati pemandangan bandar. Secara keseluruhan, “Seventh Heaven” mempunyai 24 kabin, yang masing-masing boleh memuatkan enam orang. Bagi mereka yang ingin mengetahui sejarah tarikan bandar, terdapat panduan audio. Tidak ada batasan umur, tarikan ini selamat untuk pengunjung dari usia berapa pun. Roda Ferris membuat revolusi penuh dalam masa sekitar 15-20 minit, bergantung pada jumlah orang di dalamnya. Pada waktu malam, “Syurga Ketujuh” dan kawasan di sekitarnya dihiasi dengan pencahayaan yang menakjubkan. Selain bilik biasa, ada gerai di atas roda untuk makan malam romantis dan untuk berbulan madu, yang dibezakan dengan hiasan yang sungguh-sungguh. Di sekitarnya terdapat pentas di mana konsert diadakan secara berkala.

Tempat ke-9: “Five Stars”, Taman Raduga, Yekaterinburg

Penilaian: 4.2

10 roda Ferris tertinggi di Rusia

Roda Ferris “Lima Bintang” membolehkan anda mengagumi pemandangan kawasan sekitar dari ketinggian 50 meter. Struktur dengan berat keseluruhan hampir 160 tan terletak di titik tertinggi Yekaterinburg, memiliki 32 kabin, yang masing-masing mempunyai enam tempat duduk yang selesa, sehingga 192 orang dapat naik daya tarikan pada waktu yang sama. Kabin dirancang sebagai gondola tertutup sepenuhnya dengan kaca bulat, dilengkapi dengan kawalan iklim dan meja, terdapat juga kabin VIP untuk tarikh romantis. Kemasukan pengunjung ke roda Ferris dilakukan menggunakan sistem kawalan elektronik, tidak ada batasan usia, daya tarikan sangat sesuai untuk hiburan keluarga. Pada waktu petang, struktur roda diterangi oleh lampu LED.

Tempat ke-8: “Dymkovo joy”, Taman Kirov, Kirov

Penilaian: 4.3

10 roda Ferris tertinggi di Rusia

Roda Ferris sepanjang 51 meter “Dymkovskaya Joy” dibuka pada tahun 2017. Ia dibezakan dengan reka bentuknya yang tidak biasa, yang tidak mempunyai asas dan tetap stabil berkat sistem jacking khas. Satu revolusi penuh berlangsung kira-kira lapan minit, lebih dari seribu orang dapat mengunjungi roda setiap jam. Kabin berkaca ditutup dengan selamat dari luar, yang memastikan penginapan yang selamat di dalamnya bagi pengunjung dari kategori umur apa pun. Sekiranya berlaku pemadaman elektrik secara tiba-tiba, terdapat penjana tambahan. Kabin dilengkapi dengan sistem pemanasan dan penyaman udara, masing-masing boleh memuatkan enam orang. Untuk makan malam romantis atau acara khas, kabin khas disediakan dengan reka bentuk yang indah, iringan gastronomi dan kawalan iklim.

Tempat ke-7: Roda Ferris di Gorky Park, Krasnodar

Penilaian: 4.4

Roda Ferris di Taman Gorky, Krasnodar

Roda ferris, yang terletak di ibu kota Kuban, memiliki ketinggian 52 meter dan menawarkan pemandangan panorama taman dan pemandangan kota yang sangat baik. Ia sangat popular di kalangan penduduk bandar dan tetamu; orang datang ke sini untuk tarikh romantis dan percutian keluarga dengan anak-anak. Tarikan ini mempunyai kabin tertutup dengan kaca plastik, yang selesa, tidak kira musim. Kunci automatik menjadikan bahagian dalam selamat sepenuhnya, menghilangkan risiko jatuh dari ketinggian. Roda Ferris kelihatan paling mengagumkan setelah matahari terbenam, ketika pencahayaan pelbagai warna menyala.

Tempat ke-6: “Kyrlay”, Kazan

Penilaian: 4.5

10 roda Ferris tertinggi di Rusia

Tarikan setinggi 55 meter ini terletak di taman Kyrlay. Ia mempunyai 40 bilik yang selesa, masing-masing direka untuk enam pengunjung. Seramai 240 orang boleh berada di roda Ferris pada masa yang sama. Peluang menunggang dan mengagumi persekitaran disediakan untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Kabin dilindungi dari angin dengan kaca separa, dan kehadiran bukaan terbuka membolehkan anda mengambil gambar panorama bandar yang indah. Roda menyelesaikan revolusi penuh dalam masa kira-kira 8 minit.

Tempat ke-5: Roda Ferris di taman “Divo-Ostrov”, St. Petersburg

Penilaian: 4.6

Roda Ferris di taman

Di ibu kota budaya Rusia, St Petersburg, anda dapat melihat salah satu roda Ferris yang paling indah di negara ini. Struktur sepanjang 55 meter terletak di bahagian tengah taman Divo-Ostrov, dari puncaknya pemandangan taman Krestovsky dan pantai Teluk Finland terbuka. Kabin roda dibuat dalam bentuk kapsul kaca; ketika bergerak, pintu dikunci secara automatik, memastikan keselamatan. Tarikan ini adalah salah satu tempat kegemaran Petersburgers untuk berpacaran.

Tempat ke-4: “Iremel”, daerah Kirovsky, Ufa

Penilaian: 4.7

Iremel

Daya tarikan setinggi 60 meter membolehkan anda melihat seluruh kota, seolah-olah di telapak tangan anda; ia menawarkan pemandangan semua tarikan utama bandar Ufa, termasuk Tugu Persahabatan dan Rumah Republik. Struktur 170 tan mempunyai 24 kabin yang dapat digunakan oleh maksimum 144 orang. Kapasiti mencecah 800 orang sejam. Kabin dilengkapi dengan semua yang diperlukan untuk hiburan yang selesa, termasuk penyaman udara dan pemanasan. Berkat perlindungan dari cuaca buruk, roda boleh berfungsi sepanjang tahun.

Tempat ke-3: “Di Seluruh Dunia”, Kazan

Penilaian: 4.8

10 roda Ferris tertinggi di Rusia

Roda Ferris “Around the World” mengejutkan bukan hanya dengan ketinggiannya, iaitu 65 meter, tetapi juga dengan reka bentuk kabin yang unik. Setiap 36 kabin tarikan ultra-moden sesuai dengan tema salah satu bandar terbesar dan paling terkenal di dunia, seperti London, Paris, Athens, Rome dan sebagainya. Untuk perendaman sepenuhnya dalam suasana, pembesar suara memainkan muzik popular negara dengan gaya reka bentuknya dibuat. Berkat kehadiran kaca, serta sistem pemanasan dan penyaman udara, anda dapat menikmati pemandangan ibu kota Republik Tatarstan pada bila-bila masa sepanjang tahun, pada suhu dari -20 hingga + 40 darjah. Setiap kabin boleh memuatkan empat orang. Revolusi roda yang lengkap memerlukan masa 8 hingga 20 minit, bergantung pada tahap beban kerja. Terdapat pentas untuk konsert dan taman permainan berhampiran tarikan.

Tempat ke-2: Roda Ferris di tebing Sungai Miass, Chelyabinsk

Penilaian: 4.9

Roda Ferris di tebing Sungai Miass

Roda Ferris setinggi 73 meter terkenal dengan pencahayaannya yang unik dan sentiasa berubah, yang mewujudkan suasana yang unik pada waktu petang. Tarikan ini dilengkapi dengan 18 bilik tertutup untuk enam orang. Kehadiran tempat duduk yang lembut, muzik dan kawalan iklim memberikan tahap keselesaan yang tinggi. Roda ini berfungsi sepanjang tahun, tanpa mengira keadaan cuaca. Pada titik tertinggi, jarak pandang adalah lima kilometer keempat-empat arah. Sebilangan bilik dirancang untuk majlis khas dan mempunyai reka bentuk khas.

Tempat pertama: Roda Ferris di Lazarevsky Park, Sochi

Penilaian: 5.0

Roda Ferris di Lazarevsky Park, Sochi

Roda Ferris tertinggi di Rusia terletak di bandar peranginan Sochi. Dari sudut teratasnya, pemandangan pemandangan Pergunungan Caucasus, Laut Hitam dan tarikan tempatan yang lain terbuka. Struktur raksasa, setinggi 83 meter, dapat dilihat dari hampir semua pinggir bandar. Roda ini telah beroperasi sejak tahun 2012 dan sangat digemari oleh pelancong dan juga penduduk Sochi. Terdapat 28 bilik secara keseluruhan, 14 daripadanya ditutup, mereka mempunyai enam tempat duduk dan 14 lagi bilik terbuka, masing-masing empat tempat duduk. Yang terakhir ini mampu memberikan keseronokan dan sedikit akrofobia bahkan kepada yang berani. Roda Ferris membuat revolusi penuh rata-rata dalam 10-15 minit.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen