10 pulau terbesar di planet Bumi

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kepulauan adalah bahagian tetap planet kita. Terdapat lebih daripada setengah juta kawasan darat di Bumi yang dikelilingi oleh air. Proses pembentukan pulau secara praktikal tidak berhenti, serta penyerapannya oleh perairan laut. Sebilangannya sangat kecil, sementara yang lain sangat besar sehingga dapat dilihat dari angkasa setara dengan benua bumi. Berikut adalah sepuluh yang paling luar biasa dalam pengertian harfiah perkataan kawasan terpencil – pulau terbesar di dunia.

Penarafan pulau terbesar

Pencalonan sebuah tempat Pulau Kawasan
Kedudukan pulau terbesar 1 Ellesmere (Kanada) 192 236 KM2
2 Victoria (Kanada) 217,291 KM2
3 Honshu (Jepun) 227,970 KM2
4 United Kingdom (UK) 229,946 KM2
5 Sumatera (Indonesia) 435,000 km2
6 Tanah Baffin (Kanada) 507 451 KM2
7 Madagascar (Madagascar) 587,000 km2
8 Kalimantan (Borneo), (Indonesia, Malaysia, Brunei) 734,000 km2
9 New Guinea (Papua New Guinea, Indonesia) 785,000 km2
10 Greenland (Denmark) 2 130 800 km2

Ellesmere (Kanada)

Penilaian: 4.1

Ellesmere

Luas: 192,236 km2

Sepuluh teratas kami dibuka oleh salah satu pulau terbesar di planet ini dan yang ketiga terbesar di Kanada. Tanah yang dijumpai pada tahun 1616 menjadi terkenal di dunia berkat penjelajah William Baffin. Ini adalah wilayah yang agak tidak ramah: iklim di sini sangat keras, dan sekitar 1/3 permukaan pulau ditutupi dengan es kekal.

Peneroka pulau pertama adalah nomad Siberia. Menjelang abad ke-13, orang-orang Thule (nenek moyang Eskimo) berakar di sini, dan pada pertengahan abad ke-18 pulau-pulau telah menjadi sepi sepenuhnya. Hari ini, kerana keadaan hidup yang sukar, penduduk tetap Ellesmere, yang terletak di wilayah Nunavut, hanya dapat dinamakan satu setengah ratus orang.

Ellesmere adalah titik tertinggi di Kepulauan Artik Kanada: ketinggian tertinggi di dataran tinggi ialah 2616 meter. Sejak zaman Es, pulau ini diselimuti oleh ais di semua sisi. Sebenarnya, tempat ini adalah salah satu dari sedikit yang mewakili 'sisa-sisa' zaman ais. Sekeping Ellesmere, atau lebih tepatnya, 1/5 daripadanya, dianggap sebagai Rizab Nasional dan dilindungi dengan ketat. Wilayahnya merangkumi sebilangan besar glasier dan tujuh fjord.

Fakta menarik. Hanya ada satu jenis kayu yang tumbuh di pulau itu – willow Artik.

Victoria (Kanada)

Penilaian: 4.2

Victoria

Luas: 217,291 km2

Pulau kedua terbesar di Kepulauan Kanada Arktik, ditemui oleh peneroka kutub Simpson pada tahun 1838. Bahagian utama pulau besar diwakili oleh beberapa semenanjung (Putera Albert, Wollaston, Collinson dan satu lagi semenanjung yang mengagumkan di bahagian timur Headley Bay, yang tidak mendapat namanya sendiri). Garis pantai pulau ini sangat lekukan, di wilayahnya hampir tidak ada bukit, dan di antara yang ada tidak ada yang lebih tinggi dari 1 kilometer.

Pada pertengahan abad ke-20, Pulau Victoria didiami terutamanya oleh ahli meteorologi. Dan pada awal 21, populasi wilayah tersebut telah meningkat dengan ketara: para peneroka Eskimo yang aktif melakukan aktiviti memancing berhijrah ke sini. Walaupun begitu, hanya ada 2 penempatan di sini: Holman dan Cambridge Bay. Tetapi yang terdapat di sini adalah tasik yang mengalir penuh, yang paling ketara dan terbesar di antaranya ialah Ferguson dan Taha.

Honshu (Jepun)

Penilaian: 4.3

Honshu

Luas: 227,970 km2

Pulau terbesar di kepulauan Jepun dan yang paling penting untuk negara ini. Lebih daripada 100 juta orang tinggal di wilayahnya. Bandar-bandar terbesar di negara ini dan ibu negara terletak di sini, termasuk Kyoto, Tokyo, Osaka, Yokohama, Hiroshima, dan lain-lain. Honshu menempati sekitar 60% dari seluruh wilayah Jepun. Pulau ini mempunyai sejarah dan kepentingan kultus terpanjang bagi orang Jepun, kerana di sinilah lahirnya peradaban kuno Tanah Matahari Terbit.

Pulau ini didominasi oleh medan pergunungan – Honshu secara harfiah dikuasai oleh ketinggian besar yang membentuk iklim daerah (di antaranya terdapat banyak gunung berapi). Pulau ini dapat dibahagikan secara kasar kepada dua zon iklim – tenggara dan barat laut. Inilah gunung terbesar di negara ini (simbol kebanggaan bagi setiap orang Jepun) – Fujiyama (3776 meter) dan tasik terbesar – Biwa (luas – 670 km2). Panjang garis pantai pulau ini sangat besar – hampir 5500 kilometer.

United Kingdom (UK)

Penilaian: 4.4

Great Britain (pulau)

Kawasan: 229,946 km2

Baris ketujuh dari kedudukan kami di pulau terbesar – Great Britain – yang terbesar di Kepulauan Britain dan, pasti, yang terbesar di Eropah. Permulaan sejarah besar pulau ini sebagai Empayar Inggeris dianggap 43 SM, tetapi wilayahnya telah diselesaikan lebih awal: beberapa ratus ribu tahun yang lalu orang-orang Noto tinggal di sini.

Manusia moden tiba di Britain sebelum Zaman Es, tetapi meninggalkan pulau itu kerana banyaknya glasier yang terbentuk di sana. Dan kira-kira 6000 tahun yang lalu, wakil pertama era Neolitik muncul di sini.

Hari ini, UK dianggap sebagai kawasan berpenduduk paling padat di Eropah – lebih daripada 61 juta orang tinggal di sini. Bahagian utama negeri dengan nama yang sama terletak di pulau itu – England, Scotland dan Wales. Garis pantai Britain dari selatan ke utara terletak kurang dari 1000 kilometer.

Pulau ini penting untuk seluruh dunia bukan hanya berkat laman orang-orang kuno yang ditemui di wilayahnya, sejak tahun 500.000 SM. Negara yang terletak di sini mempunyai berat politik yang ketara. Kerajaan Inggeris, yang diperintah oleh raja Inggeris (yang sekarang adalah Ratu Elizabeth II), mempunyai kekuatan yang signifikan di dunia dan menundukkan dirinya pada tindakan di pentas dunia beberapa negara sekaligus – Australia, New Zealand, Kanada, dll.

Sumatera (Indonesia)

Penilaian: 4.5

Sumatera

Luas: 435,000 km2 (menurut sumber lain – 473,000 km2)

Wakil Kepulauan Sunda, yang kedua terbesar di negara ini dan yang terbesar di bahagian baratnya, Sumatera mempunyai sejarah panjang dan 'kehidupan' yang bersemangat. Terletak di kedua belahan bumi, pulau ini dibahagi oleh garis khatulistiwa menjadi dua bahagian yang hampir sama. Iklim di sini panas, lembap, dengan curah hujan yang banyak. Seringkali gelisah di permukaan tanah: gempa bumi dengan amplitud yang agak tinggi (sekitar 6-7) tidak jarang berlaku di sini.

Separuh wilayah Sumatera dihiasi dengan lekukan pegunungan: dua dataran tinggi besar dan jurang Barisan. Pulau ini mempunyai banyak gunung berapi, 12 di antaranya aktif. Salah satunya – Kerinchi (Indrapura) – juga merupakan titik tertinggi di kawasan pulau – tingginya mencapai 3,805 meter.

Fakta menarik. Sumatera mempunyai salah satu dari 20 supervolcanoes planet – Toba. Gunung berapi supervolcan berbeza dengan gunung berapi biasa dalam pengertian tradisional perkataan: letusannya dapat memprovokasi perubahan iklim di planet ini. Pada masa ini, Toba dianggap pupus. Kali terakhir dia 'bangun' adalah sekitar 73.000 tahun yang lalu, dan kebangkitan ini membawa maut kepada planet ini: ia membawa kepada apa yang disebut sebagai 'musim sejuk gunung berapi'. Lebih dari 800 km3 abu dilemparkan ke langit, sekitar 2800 km3 magma keluar dari mulut gunung berapi, jejaknya baru-baru ini ditemui 7000 kilometer dari pulau itu. Penduduk planet ini pada zaman kuno menurun tajam kepada 2000 orang.

Tanah Baffin (Kanada)

Penilaian: 4.6

Tanah Baffin

Keluasan: 507,451 km2

'Setengah juta' pertama dalam ranking kami adalah pulau terbesar di Kanada. Ia ditemui oleh penjelajah Britain William Buffin pada tahun 1616, dan mendapat namanya sebagai penghormatan kepadanya. Kawasan pulau ini dibezakan oleh lanskap yang tidak ramah dan iklim arktik yang keras dengan suhu tahunan rata-rata -8 C, jadi tidak banyak orang Kanada yang menetap di sini: hanya sekitar 11,000 orang. Kesemuanya tinggal di sepanjang pesisir pulau: hanya ekspedisi ilmiah yang memasuki kedalaman pulau bersalji untuk mempelajari alam yang sama sekali tidak tersentuh.

Untuk memelihara persekitaran yang unik untuk fauna dan flora tempatan, Taman Nasional Ayuittuk ('Tanah yang tidak pernah cair') diciptakan.

Fakta menarik. Mengunjungi Tanah Baffin, anda dapat menyaksikan fenomena unik – Lampu Utara – menakjubkan dan bersih. Ini mungkin berlaku kerana hampir semua bahagian Tanah Baffin terletak di utara Lingkaran Artik.

Terdapat banyak tasik air tawar di pulau ini. Dua terbesar daripadanya – Nettilling dan Amadjuak mempunyai luas melebihi 5500 km2 (masing-masing). Baffin's Land adalah salah satu kawasan yang paling jarang penduduknya di dunia. Pulau terbesar di planet ini terletak hanya 400 kilometer darinya, tetapi lebih banyak lagi di kemudian hari.

Madagascar (Madagascar)

Penilaian: 4.7

Madagascar

Keluasan: 587,000 km2

Pulau Afrika yang terletak di Lautan Hindi juga negeri dengan nama yang sama. Ia dihuni oleh penduduk yang serupa dengan orang Afrika, tetapi terdapat cukup banyak perbezaan. Namun, sebidang tanah besar yang terlepas dari daratan lebih dari 80 juta tahun yang lalu dipenuhi dengan banyak keajaiban semula jadi yang unik. Penduduk tempatan menyebutnya 'merah': kerana komposisi khasnya, warna tanah pulau itu persis seperti itu. Tetapi di seluruh dunia, Madagascar mempunyai nama yang berbeza – 'benua kelapan'. Semuanya kerana spesifik flora dan fauna di kawasan ini.

Madagascar adalah tempat tinggal sekitar 250,000 spesies haiwan, lebih dari 2/3 daripadanya terdapat secara eksklusif di sini (endemik). Di antara mereka, misalnya, lemur ekor cincin dan fossa adalah pemangsa Madagaskar yang tidak biasa yang menyerupai campuran kucing dan anjing (menurut Buku Merah – 'spesies yang mudah terdedah'). Kira-kira 90% daripada 14,000 tumbuhan yang biasa terdapat di pulau ini juga endemik. Di sebelah barat daya Madagascar, terdapat terumbu karang besar – yang terbesar ke-3 di planet ini.

Kalimantan (Borneo), (Indonesia, Malaysia, Brunei)

Penilaian: 4.8

Kalimantan

Luas: 734,000 km2

Satu-satunya pulau di dunia yang dimiliki oleh 3 negara sekaligus. Dalam dialek tempatan, namanya diterjemahkan sebagai 'sungai berlian', yang tidak menghairankan, kerana kawasan ini kaya dengan sumber daya yang berharga dan berlian ada di antaranya. Ia ditemui pada tahun 1521 oleh pelaut dari ekspedisi Magellanic.

Dikelilingi semua sisi oleh beberapa laut, Kalimantan dianggap yang terbesar di Asia. Peneroka pertama muncul di wilayah Kalimantan lebih dari 40,000 tahun yang lalu. Hari ini adalah tempat tinggal sekitar 20 juta orang yang mewakili 300 kumpulan etnik yang berbeza. Sebilangan besar mereka adalah orang Dayak – orang asli pulau ini.

Titik tertinggi di Borneo adalah Gunung Kinabalu (4095 meter). Pulau ini mempunyai sistem gua yang besar, salah satunya mengandungi salah satu sungai bawah tanah terpanjang di planet ini.

Hutan Kalimantan dianggap salah satu yang tertua di planet ini – berusia lebih dari 140 juta tahun. Ini adalah syurga dunia untuk haiwan yang menghuninya, termasuk endemik seperti badak Sumatera, macan tutul Kalimantan, dll. Terdapat banyak spesies burung (lebih dari 1500 spesies), reptilia, ular (termasuk ular tedung yang terkenal, mencapai panjang 6 meter – yang terbesar di antara beracun). Borneo mempunyai kira-kira 15,000 spesies tumbuhan, 3,000 spesies pokok.

New Guinea (Papua New Guinea, Indonesia)

Penilaian: 4.9

Papua New Guinea

Keluasan: 785,000 km2

Pulau Pasifik – yang kedua terbesar di dunia, menonjol di antara wilayah pulau besar lain kerana kawasan pergunungannya (dikuasai oleh gunung dan banyak gunung berapi) dan keunikan ekosistem, lebih tepatnya, sifatnya yang berlapis-lapis. Savannah, tundra (glasier dan alpine), bakau, tropika (hutan dan gunung), tanah lembap, tasik dan terumbu karang yang kaya terdapat di sini.

New Guinea masih penuh dengan tempat yang tidak diketahui oleh manusia: penyelidik flora dan fauna selalu datang ke sini untuk mengkaji perwakilan alam yang paling jarang – lebih daripada 11,000 spesies tumbuhan, 600 spesies burung, 400 spesies amfibi, dll.

Landskap gunung yang mengguncang telah menyebabkan pengasingan jangka panjang bagi penduduk yang menghuninya: akibatnya, kepelbagaian kelompok bahasa. Oleh kerana kekurangan hewan besar yang sesuai untuk peliharaan, penduduk pulau tidak berhasil mengembangkan pertanian, tetapi juga untuk ternak. Keadaan ini menyebabkan perkembangan masyarakat lambat: hingga hari ini, sistem komunal primitif berlaku di sini.

Fakta menarik. Penempatan pertanian yang unik di Cook (salah satu yang tertua di dunia) tinggal di wilayah New Guinea, yang telah mengembangkan pertanian secara terasing sejak 10,000 tahun yang lalu. Ia adalah ahli Senarai Warisan Dunia UNESCO.

Greenland (Denmark)

Penilaian: 5.0

Tanah Hijau

Kawasan: 2 130 800 km2

Kebanggaan orang Denmark dan pulau terbesar di planet ini – Greenland juga dikenali di seluruh dunia sebagai 'Green Country'. Lebih dari itu, lebih daripada 80% wilayahnya ditutup dengan lapisan es sepanjang tahun – fjord Ilulissat (yang terbesar kedua setelah Antartika), dan iklim sama sekali tidak paling baik. Secara rasmi, terdapat 2 versi dari nama yang tidak biasa. Menurut yang pertama, sebelumnya iklim pulau itu lebih ringan, dan lega hijau. Menurut yang kedua, itu adalah tipu daya pemasaran kuno untuk menarik pendatang di sini.

Greenland adalah autonomi Denmark dengan nama yang sama. Dicuci oleh dua lautan. Greenland 30 kali lebih besar daripada seluruh Denmark. Wilayah pulau yang luas adalah rumah bagi jumlah penduduk yang sangat sederhana – lebih dari 57,000 orang. Sebelum kedatangan orang Eropah pada akhir abad ke-9, wilayah itu diduduki oleh orang-orang Eskimo Greenland (Inuit) selama ribuan tahun. Dan mereka merasa cukup selesa, dengan cepat terbiasa dengan keadaan hidup Artik yang keras.

Kegiatan utama Greenlanders moden adalah memancing, secara aktif mengembangkan peternakan rusa dan domba, serta (cukup aneh), pengeluaran minyak. Pelancongan juga memainkan peranan penting dalam ekonomi rantau ini: lebih daripada 20,000 pelancong mengunjungi pulau terbesar di planet ini setiap tahun.

Fakta menarik. Pulau ini bergerak dengan pesat menuju kemerdekaannya sendiri. Pada tahun 1985, Greenland mendapat bendera dan lambang sendiri. Pada tahun 2008, penduduk pulau diakui sebagai orang yang terpisah, dan bahasa tempatan telah diperkuat dalam status bahasa negara.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen