10 puisi terbaik oleh Sergei Yesenin

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sergei Yesenin selalu menjadi keperibadian yang paling pelbagai di kalangan penulis. Karya pertama tergolong dalam puisi petani baru. Pada awal karyanya, Yesenin memperlihatkan lirik halus, penguasaan pemandangan psikologi yang mendalam dengan suara orang. Dia dianggap pakar dalam bahasa vernakular dan “menguasai jiwa”. Kedekatan dengan orang ramai dan kesederhanaan penyampaian pemikiran menjadikan puisi tersedia untuk umum. Dia 'bising', dan bahkan setelah bertahun-tahun membuat hati orang dipenuhi dengan keraguan, kesedihan, sikap sukar, kecuaian, maksimalisme muda dengan sedikit rasa mabuk.

Ulasan puisi terbaik oleh Sergei Yesenin: dari tragedi hingga kelembutan dan turun lagi

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
10 puisi terbaik oleh Sergei Yesenin: dari tragedi hingga kelembutan dan turun lagi 10 'Anda tidak mencintai saya, jangan menyesal' 4.1
9 'Nyanyikan sekarang menyanyi, di gitar sialan' 4.2
8 'Surat kepada seorang wanita' 4.3
7 'Goy you, Russia, sayangku …' 4.4
6 'Api biru menyapu …' 4.5
5 'Biarkan kamu diminum oleh orang lain …' 4.6
4 'Saya hanya tinggal satu kesenangan …' 4.7
3 'Saya tidak menyesal, tidak memanggil, jangan menangis …' 4.8
2 'Surat kepada ibu' 4.9
1 'Pengakuan Pembuli' 5.0

Tempat ke-10: 'Anda tidak mencintai saya, jangan menyesal saya'

Penilaian: 4.1

Anda tidak mencintai saya, anda tidak menyesal saya

Puisi cinta Yesenin terus memberi inspirasi kepada berjuta-juta orang hampir 100 tahun selepas karya-karya ini ditulis. Dengan kandungannya, menjadi jelas bahawa seorang wanita dengan profesi paling kuno digambarkan di dalamnya. Mereka dibawa bersama dengan Yesenin secara kebetulan. Penuh dengan putus asa memikirkan tempatnya dalam hidup, penulis sering berpaling kepada pendeta cinta untuk mencari penyesalan, menyedari bahawa hanya untuk pahala seseorang dapat menemukan perasaan yang tepat. Terima kasih untuk ini, baris puisi “Anda tidak mencintaiku, jangan menyesal” muncul. Penyair menggambarkan orang asing yang tidak disangka itu secara terang dan jelas, mengatakan: “Muda, dengan senyum sensual.” Tetapi dia sendiri menunjukkan bahawa di jalan hidupnya, pertemuan mereka sangat singkat.

Tempat ke-9: 'Nyanyikan, kemudian, nyanyikan di gitar terkutuk'

Penilaian: 4.2

Nyanyikan sekarang menyanyi, di gitar sialan

Tindakan Revolusi Oktober dan zaman Bolshevik mulai tercermin dalam siri 'kedai makan Moscow', yang menjadi koleksi. Wira puitis banyak minum dengan sengaja dalam usaha untuk melupakan kehidupan sebenar dan masalahnya. Bar dan gelas wain menjadi tempat terbaik di dunia di mana anda dapat menyelamatkan diri dari siksaan. Dia mencari keselamatan dari penderitaan mental di dunia tempat minum minuman keras. Rangkaian puisi ini berbeza dengan suku kata Yesenin yang tidak asing lagi:

  1. pelangi warna dan nyanyian fauna memberi laluan kepada pemandangan bandar yang suram malam;
  2. keikhlasan hati dan emosi yang mendalam digantikan oleh kepekaan telanjang, intonasi histeris;
  3. terdapat nada yang jelas yang melekat dalam percintaan gipsi.

Walaupun setelah menyelesaikan puisi dengan cara yang menggembirakan, garis-garis itu meninggalkan kesan yang menyakitkan. Adegan yang digambarkan di dalamnya adalah dunia dengan cinta yang menyimpang, yang tidak membawa kebahagiaan di hati, tetapi menghancurkan pahlawan seperti wabak.

Tempat ke-8: 'Surat kepada seorang wanita'

Penilaian: 4.3

Surat kepada seorang wanita

'Surat kepada Wanita' adalah puisi pengakuan, puisi – pertobatan yang ditujukan kepada bekas isteri, memohon pengampunan darinya. Penulis tidak dapat melakukan tindakannya terhadap isterinya dan membuang semuanya ke dalam karyanya.

“Senang mengatakan kepada saya: Saya tidak jatuh dari curam,” kata Sergei Yesenin, melihat perubahan watak dan kehidupannya menjadi lebih baik. Dengan kedudukan yang berubah dalam hidup, dia berpendapat bahawa sekarang, kemungkinan besar, dia tidak akan berzina dan mencela dia. Dan Yesenin memperhatikan bahawa Zinaida Reich telah berubah menjadi lebih baik, setelah mendapat cinta baru, yang dia maklumkan kepada bekas suaminya. Tetapi dia tidak menyimpan dendam terhadap wanita yang telah menemui nasibnya. Dia melupakan kesalahannya, dan ucapan yang salah, dan terlihat menghina, mengatakan bahawa jalan mereka berpisah pada kanvas nasib. Dan itu bukan kesalahan seseorang. Dia dan dia mempunyai jalan mereka sendiri, tujuan mereka sendiri dan takdir yang berbeza, di mana mereka tidak lagi bepergian bersama.

Tempat ke-7: 'Goy you, Russia, sayangku …'

Penilaian: 4.4

Goy you, Russia, sayangku, Pondok - di jubah-jubah gambar ... Jangan lihat hujung dan pinggirnya - Hanya biru yang menyedot mata. Seperti jemaah yang berkunjung, saya melihat ladang anda. Dan berhampiran pinggiran rendah, poplar berdering. Bau epal dan madu. Gereja-gereja anda yang lemah lembut  Spas. Dan hum di belakang korogodom Di padang rumput tarian riang. Saya akan berlari di sepanjang jahitan yang luntur. Untuk kebebasan lintah hijau, saya akan bertemu, seperti anting-anting, tawa Girlish akan berdering. Beri saya tanah air saya. '

Penyair Sergei Yesenin telah mengunjungi banyak negara sepanjang hidupnya, tetapi, pada masa yang sama, dia selalu kembali ke Rusia, ke tanah air bersejarahnya, ke rumah ayahnya. Banyak puisi dari koleksi penulis dikhaskan untuk Tanah Air, Tanah Air, rumah, walaupun pada hakikatnya tidak sesuai. Dia melihat banyak kekurangan dari tanah airnya sendiri, yang membawanya lebih dekat dengan orang-orang: kegembiraan pekerja tani yang berterusan dan tiga masalah kekal – orang bodoh, jalan raya, wang.

Tetapi semuanya sama – penulis mempunyai kekaguman tertentu terhadap tanahnya.

Dalam karya 'Goy you, Russia, sayangku …' dia mengingatkan sensasinya yang biasa seperti kehidupan masa lalu. Apa yang dia rasakan ketika melalui padang rumput Rusia yang hebat dan merenungkan keindahan ini. Di sini dia membandingkan dirinya dengan seorang paroki yang memberi penghormatan kepada tanah air untuk membersihkan hati nuraninya dan menerima pengampunan. Walaupun dengan semua kekurangannya, Rusia dikenal dengan gereja besar – suci dan terang, mampu menyembuhkan jiwa setiap pengembara dan kembali ke permulaan rohani. Perlu ditambah bahawa puisi terbaik dalam kreativiti, menurut pendapat penulis, adalah karya lirik tepat tentang tanah air dan cinta.

Tempat ke-6: 'Api biru menyapu …'

Penilaian: 4.5

Api biru menyapu

Untuk Miklashevskaya yang dicintainya, Yesenin menulis koleksi sensual yang disebut 'The Love of a Hooligan', yang terdiri daripada tujuh karya, yang berada di antara karya agung abad kedua puluh. Dia membaca dari puisi 'Api biru menyapu …', di mana tema bukan hanya satu komposisi, tetapi koleksi lengkap, akan menjadi pahlawan dan pemikirannya semula tentang kehidupan masa lalu dan keinginan untuk mengubah masa depan menjadi lebih baik.

Atas nama perasaan terkuat yang dialami oleh pahlawan, dia bersumpah kepadanya tentang kemampuannya untuk mengubah dirinya menjadi lebih baik untuknya: untuk berhenti minum dan bersumpah. Cita-citanya adalah untuk memberikan bukti “kepatuhan dan cinta si pengganggu.” Perincian yang menghiburkan – “pembuli” siap untuk menghentikan pembezaan, dan bagi Yesenin pengorbanan ini lebih serius daripada pesta dan tempat minum.

Sekarang dia tidak menganggap makna kehidupan sebagai hiburan dan penciptaan lirik.

Tempat ke-5: 'Biarkan kamu diminum oleh orang lain …'

Penilaian: 4.6

Biarkan anda diminum oleh orang lain

Penyair mencipta kumpulan puisi lirik yang disebut 'Notes of a Hooligan'. Senarai itu merangkumi karya 'Biarkan kamu diminum oleh yang lain …', penuh kelembutan dengan sentuhan kesedihan.

Tidak peduli bagaimana pembuli itu berusaha untuk menenangkan diri, dia melakukannya dengan teruk. Walaupun menyedari bahawa zaman kerbau remaja dan humor mabuk dengan cepat hilang, dia tidak dapat membuat metamorfosis yang diperlukan.

Penulis berusaha untuk tidak memikirkan apa yang akan berlaku pada masa akan datang, walaupun dia secara sedar sedar bahawa istilahnya tidak lama.

Pada tahap ini, garis-garis yang tidak biasa untuk Yesenin muncul, di mana dia tanpa keraguan menyerahkan dirinya kepada segalanya. “Sekarang saya bertahan dengan banyak, tanpa paksaan, tanpa kerugian,” katanya. Dan garis-garis menunjukkan bahawa dia berubah dari dalam pengaruh yang dimiliki oleh seorang wanita, yang ternyata menjadi bagian dari nasibnya. Namun, pada masa akan datang, Yesenin menyedari: “pembuli” bukanlah pahlawan lirik dalaman dan bukan sebutan usia muda, tetapi cara hidup yang mengikatnya dengan tegas. Dan ketika tempoh seperti itu berlaku di mana kenalan, pergaduhan dan minuman keras yang tidak baik, baginya itu hanya bermaksud kematian, yang berada di ambang pintu dan 'kedatangannya yang tidak bersahaja' akan segera menyebarkan semua tempat di papan catur.

Tempat ke-4: 'Saya hanya tinggal satu kesenangan …'

Penilaian: 4.7

Saya mempunyai satu keseronokan yang tersisa

Seorang budak kampung sederhana Sergei Yesenin telah banyak berubah setelah Moscow. Dalam siri dengan nama yang sama, tempoh hidupnya diliputi dengan terperinci dengan semua pasang surut. Tetapi setelah beberapa ketika, penuh dengan kenalan berprofil tinggi yang tidak dijangka, kejayaan sastera pertama dan pembacaan berikutnya, dia mula berpakaian lebih bergaya dan menjadi seorang lelaki. Satu lagi kejayaan adalah kesedihan untuk kampung asalnya, yang disingkirkan penyair dengan minuman keras, pembunuhan beramai-ramai, kehancuran di restoran.

Dengan tergesa-gesa, dia menyedari bahawa tingkah lakunya adalah gaya dan watak yang tidak dapat dia ubah. Dia tidak malu dengan kenyataan bahawa 'bawdy and brawler', bahkan kurang berminat dengan pendapat orang-orang di sekitarnya mengenai perkara ini. Pada tahap yang lebih besar, Yesenin bimbang untuk menolong jiwanya sendiri, sambil menyatakan bahawa dia tidak percaya kepada Tuhan. Pada pandangan sekilas, ketika Yesenin dirawat kerana mabuk, karya legenda 'Saya mempunyai satu keseronokan yang tersisa …' melihat cahaya. Puisi itu berakhir dengan permintaan untuk menguburkannya dengan kemeja Rusia, di bawah ikon, seolah-olah menjangkakan akan segera berlalu.

Tempat ke-3: 'Saya tidak menyesal, saya tidak memanggil, saya tidak menangis …'

Penilaian: 4.8

Saya tidak menyesal, tidak memanggil, jangan menangis

Penyair jarang beralih kepada falsafah dalam puisinya, tanpa memikirkan bahawa refleksi mengenai asal usul dan akhir hayat akan menjadi aspek penting dalam puisinya. Tetapi pada tahun 1921 dia menciptakan karya pemikiran yang penuh dengan pemikiran filosofis “Saya tidak menyesal, saya tidak memanggil, saya tidak menangis …”, di mana dia merenungkan jalan kreatif dan kehidupannya, mengakui bahawa istilahnya tidak lama.

Dia kecewa dalam hampir semua momen kehidupan, tidak termasuk kreativiti, kemampuan untuk mengagumi dunia dan 'menghormati seks wanita'. Memerhatikan bahawa 'jiwa hooligan', yang melekat dalam dirinya sejak awal kehidupan, praktiknya tidak meminta pemilik kehidupan untuk membuat sesuatu yang layak untuk penulis sejati, mengingat tahun-tahun lamanya, Yesenin dalam sedikit kebingungan dan kebingungan, memikirkan hidupnya sebagai fatamorgana, seperti mimpi di mana dia menunggang 'kuda merah jambu'. Tempoh kerbau remaja dan humor yang mabuk dengan cepat hilang, dan ini memaksanya untuk melihat kembali pada tahun-tahunnya, memastikan bahawa masa mudanya telah berakhir, dan dengan itu perasaan ringan yang indah dan masa di mana Yesenin wujud sendiri dan bertindak seperti yang dia anggap betul, hilang.

Tempat ke-2: 'Surat kepada ibu'

Penilaian: 4.9

Surat ibu

Banyak puisi dari koleksi penulis dikhaskan untuk Tanah Air, Tanah Air, rumah, walaupun pada hakikatnya tidak sesuai. Pada tahun 1924, setelah tidak hadir selama 8 tahun, Yesenin memutuskan untuk datang ke kampungnya di Konstantinovo dan berjumpa dengan saudara-mara. Sebelum kembali ke tanah asalnya dari Moscow, dia mencipta 'Surat kepada Ibu' yang sensual dan sentimental. Setelah menjadi klasik penciptaan sastera, ia dipelajari dalam kurikulum sekolah menengah.

Ciptaan pengarang ini selalu berbeza dan tidak biasa. Ciri terpenting dari banyak karya adalah bahawa mereka penuh dengan kejujuran dan wahyu. Ini adalah bagaimana anda dapat mengesan pergantian jalan kehidupan Sergei Yesenin. 'Surat kepada Ibu' dipenuhi dengan kelembutan, penyesalan, kesedihan. Dengan selubung cahaya kegembiraan yang menyakitkan, inilah pertobatan seorang anak yang hilang yang menerima dirinya sebagaimana adanya.

Tempat pertama: 'Pengakuan pembuli'

Penilaian: 5.0

Pengakuan Bully

Pada pertengahan kerjayanya, Sergei Yesenin mencipta 'Confession of a Hooligan'. Ini adalah satu lagi pertobatan, di mana dia mengubah topik refleksi beberapa kali, sambil meninggalkan makna utama – 'Saya pengganggu, tetapi saya berada di papan.' Pertobatan ini dalam banyak aspek sangat penting kerana kenyataan bahawa penulis menunjukkan dirinya di dalamnya dan membawanya kepada pembaca yang menganggap kehadiran Yesenin dalam kehidupan mereka penting. Kekasaran yang bersungguh-sungguh dan kehadiran kata-kata sehari-hari dalam karya itu berusaha menghilangkan rasa sentimen yang wujud dari jiwa pengarang dan membuatnya melihat ketakutan yang mendalam dari penyair Rusia, merasakan kebingungan dan kebingungannya, membuat pembaca dalam perasaan bercampur baur.

Pertentangan inilah, kegelisahan puisi yang membuat anda membacanya berulang kali dalam mencari pautan yang menghubungkan semua bait. Dan pautan seperti itu masih ada: ini adalah dunia dalaman penyair, yang berputar sama yang menampakkan dirinya dari semua pihak.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen