10 puisi terbaik oleh Andrey Dmitrievich Dementyev

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Andrey Dmitrievich Dementyev adalah salah satu wakil paling terang dalam puisi kontemporari Rusia. Dia mula membuat pada tahun 1948 dan menulis sehingga kematiannya yang paling baru, dia dikenang kerana sangat indah dan pada masa yang sama puisi sederhana di mana gambar sehari-hari disajikan secara puisi.

Dalam puisi-puisinya, seseorang dapat menemukan kritikan terhadap sistem politik, dan deskripsi fenomena sehari-hari, dan lirik romantis yang halus. Di samping itu, Dementyev tidak mematuhi gaya berirama satu pun, sehingga karya-karyanya ditulis dalam berbagai genre. Tetapi dia selalu menegaskan cita-cita humanisme dan belas kasihan, menimbulkan persoalan tentang patriotisme dan kenikmatan hidup yang sederhana dan menyenangkan setiap hari. Itulah sebabnya puisi-puisi Dementyev selalu dekat dengan orang-orang – baik pada masa semangat Komsomol, dan pada masa yang tidak berpuas hati dengan pihak berkuasa. Penyair nampaknya seorang yang sederhana, tanpa sombong dan sombong.

Puisi Dementyev terkenal tidak hanya di Rusia, tetapi juga di luar negara. Puisi-puisinya telah diterjemahkan ke dalam beberapa lusin bahasa, buku-buku telah diterbitkan di banyak negara, dan edaran koleksi penulis sepanjang hayatnya melebihi 300 ribu naskhah.

Bagi mereka yang ingin melihat keindahan puisi moden, kami telah mengumpulkan penilaian dari 11 puisi terbaik oleh Dementyev. Kami menggunakan penilaian pembaca dari salah satu portal yang dikhaskan untuk kreativiti berbahasa Rusia.

Ulasan puisi terbaik oleh Andrei Dmitrievich Dementyev

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Ulasan puisi terbaik oleh Andrei Dmitrievich Dementyev 11 'Semuanya dijual dan semuanya dibeli …' 4.0
10 'Tahun berlalu' 4.1
9 “Masa depan tidak dapat didamaikan dengan masa lalu” 4.2
8 'Bagaimana hidup sekejap' 4.3
7 'Doom master benci kuasa' 4.4
6 'Pertemuan kekasih' 4.5
5 'Moose' 4.6
4 'Pengampunan Ahad' 4.7
3 'Semuanya akan sama setelah kita' 4.8
2 'Maaf' 4.9
1 'Jangan sesekali mengejar apa-apa' 5.0

Tempat ke-11: 'Semuanya dijual dan semuanya dibeli …'

Penilaian: 4.0

semuanya dijual

Seperti disebutkan di atas, Dementyev, dalam puisinya, berulang kali mengkritik sistem politik yang ada. Ini sangat ketara dalam karya-karyanya yang kemudian, yang ditulis setelah kejatuhan Uni Soviet dan pembentukan Persekutuan Rusia.

Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh kenyataan bahawa penyair di Persekutuan Rusia bekerja sebagai wartawan. Pada tahun 2001, dia bahkan mengadakan pertunjukan pengarang di Radio Russia, yang dilakukannya hingga akhir hayatnya. Di samping itu, pada tahun 2000-an, dia sering muncul di televisyen, di mana dia berbicara dari sudut pandangan wartawan, pemerhati awam dan politik.

Diterbitkan pada tahun 2002, karya “Semuanya dijual dan semuanya dibeli …” adalah salah satu contoh yang paling mencolok dari puisi sosio-politik penyair. Di dalamnya, penulis mengkritik rasuah dan nepotisme. Menurut pengarang, rasuah yang cukup besar dapat membantu seseorang mengambil tempat yang dia inginkan, tanpa mengira kemahiran atau kemampuan.

Tetapi aspirasi humanistik penyair juga diperhatikan dalam karya ini. Menurutnya, rasuah dan rasuah mencacatkan jiwa manusia. Namun, Dementyev menyatakan dengan kepahitan bahawa sistem yang ada sudah menjadi biasa bagi manusia dan merupakan sebahagian daripada cara hidup.

Tempat ke-10: 'Tahun berlalu'

Penilaian: 4.1

Tahun berlalu

Seperti banyak penyair moden lain, dalam karyanya yang kemudian, Andrei Dementyev beralih kepada masalah falsafah dan bahkan eksistensial. Dan puisi 'Tahun-tahun berlalu' adalah contoh sebenar kreativiti tersebut.

Ditulis pada tahun 1995, ketika penyair, kerana perubahan dalam sistem sosio-politik, untuk sementara waktu menjauh dari kreativiti 'sehari-hari', puisi ini mengimbas kembali tahun-tahun terakhir. Dari sudut pandangan yang hampir sempurna, pengarang watak menyatakan bahawa dia telah melakukan terlalu sedikit pada masa yang sama. Ini tentu saja berbeza dengan kenyataan – sejak tahun 1995 Dementyev telah menerbitkan beberapa lusin buku dan koleksi puisi.

Watak pengarang puisi ini menyatakan bahawa kehidupan moden membawa kita jauh dari diri kita sendiri. Setiap hari anda mesti menyelesaikan banyak masalah, menangani tugas dan melibatkan diri dalam pekerjaan dan pekerjaan rumah tangga. Sehingga anda melakukan semua ini, tidak ada masa yang tersisa untuk diri sendiri.

Namun, corak cinta untuk kegembiraan sederhana, sehari-hari, yang meresap semua karya Dementyev, juga tidak hilang dari puisi ini. Dengan bait-bait penutup, pengarang memberkati kehidupan dengan semua penderitaan, matahari terbit dan terbenamnya matahari.

Tempat ke-9: 'Masa depan tidak dapat didamaikan dengan masa lalu'

Penilaian: 4.2

Masa depan tidak dapat didamaikan dengan masa lalu

Andrei Dmitrievich Dementyev dilahirkan pada tahun 1928, dan mula mencipta pada usia 20 tahun. Oleh itu, gambaran orang yang bijak dan berpengalaman muncul walaupun dalam puisi-puisinya yang dianggap berkaitan dengan 'tempoh pertengahan'.

Ayat 'Masa depan tidak dapat didamaikan dengan masa lalu' diterbitkan pada tahun 1986. Dementyev pada masa ini sudah menjadi penulis terkenal, terkenal, pemenang banyak anugerah. Puisi itu, nampaknya sederhana, sebenarnya dibezakan oleh kedalaman falsafah yang hampir wujud. Di dalamnya, penulis membincangkan jalan kreatifnya, dengan memperhatikan bahawa puisinya berubah dari masa ke masa. Oleh itu, puisi-puisi baru sama sekali tidak humanistik, ceria dan positif seperti yang diterbitkan beberapa dekad yang lalu.

Sebagai penyair yang sangat 'rakyat', Dementyev tidak teragak-agak untuk menggunakan kata-kata moden. Dan dalam ayat-ayat sebelumnya, dan dalam masa ini secara berkala, istilah muncul yang sama sekali tidak menjadi ciri kreativiti klasik. 'Scuba diver', misalnya. Untuk ini, dia juga dikritik pada suatu waktu, dengan memperhatikan bahawa penyair kontemporari lain menjauhi sastera tersebut.

Tempat ke-8: 'Bagaimana hidup sekejap'

Penilaian: 4.3

Bagaimana kehidupan sekejap

Dementyev terus berusaha untuk melihat kenikmatan kecil setiap hari hingga akhir-akhir hidupnya. Bahkan perubahan sosio-politik, yang sangat mempengaruhi pekerjaannya, tidak dapat membayangi keinginan ini. Dan puisi 'Bagaimana sekilas hidup' yang diterbitkan pada tahun 2010 adalah pengesahan tambahan mengenai ini.

Pada tahun 2010 penyair berusia 80 tahun. Oleh itu, dia berhak untuk meringkaskan hidupnya. Puisi ini mengesahkan lagi pandangan ini. Di dalamnya, penyair menyatakan bahawa tahun-tahun berlalu hampir tidak dapat dilihat, tetapi pada masa yang sama dia menganggap mereka penuh dengan cinta dan persahabatan.

Ayat ini juga menunjukkan gaya kreatif 'tempoh lewat'. Di dalamnya, Dementyev dinyatakan secara ringkas dan ringkas, tanpa metafora dan julukan yang tidak perlu. Sebilangan pengkritik menyatakan sifat aphoristik puisi pada zaman ini – dan karya ini hanya berfungsi sebagai pengesahan tambahan terhadap pendekatan ini.

Tempat ke-7: 'Penguasa pemikiran membenci kuasa'

Penilaian: 4.4

Tuan kiamat membenci kuasa

Sejarah kesusasteraan dan seni Rusia mencatat banyak kes ketika perwakilan intelektual kreatif bertentangan dengan pihak berkuasa dan sistem sosio-politik. Ini diperhatikan pada zaman kuno (misalnya, Pushkin dalam The Bronze Horseman menunjukkan konfrontasi antara individu dan negara), dan pada masa-masa yang agak baru-baru ini – ketika pemerintah Soviet, melalui tangan NKVD, memerhatikan Anna Akhmatova.

Pada masa yang sama, semasa sejarah moden Rusia (setelah perestroika dan pembentukan sebuah negara baru pada tahun 1991), banyak wakil intelektual kreatif secara dramatis mengubah sikap mereka menjadi berkuasa. Sekarang mereka menyokong sistem semasa dengan segala cara yang mungkin – dari pujian langsung hingga tidak menghiraukan.

Dan ini dicatat oleh Dementyev dalam puisinya “Penguasa pemikiran membenci kekuasaan.” Dia mengkritik dan mengejek perwakilan muda intelektual kreatif, yang, demi penghargaan, panggilan dan, sayangnya, hanya bertahan dalam masyarakat kapitalis baru, telah kehilangan ketajaman pemikiran mereka.

“The Dummies Hated Power” pertama kali diterbitkan pada salah satu masa paling gelap bagi Rusia – pada tahun 1995. Benar, pada edisi pertama, ayat itu agak 'hilang'. Dia keluar sebagai bagian dari koleksi 'Emergency Time of Love', yang merangkumi pelbagai karya yang bersifat romantis.

Tempat ke-6: 'Pertemuan kekasih'

Penilaian: 4.5

Pertemuan kekasih

'Masa awal' karya Dementyev dicirikan oleh sebilangan besar puisi romantis mengenai cinta, perasaan dan kelembutan. Benar, pengarang sering menulisnya secara peribadi, tanpa memperkenalkan dirinya sebagai watak di dalamnya. 'Pertemuan kekasih' adalah salah satu puisi seperti itu.

Di dalamnya, Dementyev bercakap mengenai pertemuan dua kekasih muda, yang berbicara bagi pihak gadis itu. Perwatakan ayat itu bersukacita pada pertemuan yang ditunggu-tunggu dengan seorang pemuda, sementara tidak lupa untuk memperhatikan melankolis dalam tempoh ketika pasangan itu berpisah. Salah satu gambar yang paling mencolok dalam karya adalah laut.

Laut selalu menjadi gambaran perpisahan dan kerinduan pada orang yang dikasihi. Malah Assol sedang menanti Kelabunya dari pantai yang jauh. Dan Dementyev juga menggunakan gambar ini untuk menunjukkan kerinduan pada orang yang dikasihi – penulis menyatakan bahawa kesedihan tersembunyi di gelombang laut yang beku.

Tempat ke-5: 'Elk'

Penilaian: 4.6

Moose

Dementyev memulakan kariernya semasa pembentukan Komsomol dan kebangkitan negara. Oleh itu, puisi pertamanya disemai dengan semangat dan mood yang menarik. Di dalamnya, manusia muncul sebagai pelopor, penjelajah dan penakluk alam.

Dengan 'Elk' banyak pembaca mula berkenalan dengan karya penyair ini. Ayat itu, pada pandangan pertama yang ditulis dengan tema domestik, sebenarnya menunjukkan penentangan alam dan manusia. Rusa, watak utama, mengembara ke bandar, yang mana haiwan ini nampaknya merupakan tempat yang sangat berbahaya dan tidak ramah.

Pada masa yang sama, rusa di sini menyatakan sikap jahat sifat terhadap manusia. Ayat-ayat pertama dipenuhi dengan rasa takut, marah dan tidak suka. Tetapi status quo berubah apabila orang itu menjadi keperibadian. Dan di sini penting untuk diingat bahawa Dementyev dibezakan oleh humanisme. Oleh itu, apabila seseorang muncul dalam sebuah ayat sebagai watak, dia tidak akan berhadapan dengan alam. Sebaliknya, dia membantu dan menyokong, membawa rusa keluar dari kota.

Tempat ke-4: 'Pengampunan Ahad'

Penilaian: 4.7

Pengampunan Ahad

Pengampunan Minggu adalah percutian Kristian yang telah menjadi kebiasaan yang menyentuh hati di dunia moden. Pada hari ini, adalah kebiasaan untuk dengan tulus meminta orang untuk pengampunan atas penghinaan dan perbuatan buruk yang dilakukan secara sengaja dan yang paling penting, secara kebetulan. Dan walaupun sekarang kebiasaan ini sangat sedikit persamaan dengan percutian yang melahirkannya, namun kebiasaan ini tetap menyenangkan. Walaupun dikritik oleh banyak orang.

Tidak menghairankan bahawa Dementyev, seorang penyair yang puisinya disemai dengan humanisme dan muhibah terhadap orang-orang, Kebangkitan Pengampunan mengilhami penciptaan karya dengan nama yang sama. Dan di dalamnya, penulis juga meminta maaf kepada orang-orang yang dia tidak sengaja boleh menyinggung perasaannya.

Tetapi “Pengampunan Minggu” adalah ayat yang lebih mendalam daripada sekadar tulisan pada kad GIF animasi dengan lilin, yang dapat anda terima dari keluarga anda sehari sebelum Prapaskah. Di dalamnya, penulis mengemukakan topik pengkhianatan. Keseluruhan quatrain dikhaskan untuk ketidakpedulian manusia. Tetapi dia sendiri menganggap dirinya tidak berdosa, mengatakan bahawa dia juga dapat menyakiti orang lain dalam perselisihan dan pertengkaran.

Tempat ke-3: 'Semuanya akan sama setelah kita'

Penilaian: 4.8

Semuanya akan sama setelah kita

Pada tahun 1972, Andrei Dementyev menulis salah satu puisinya yang paling melodi – 'Semuanya akan sama setelah kita'. Kemudian dia menetapkannya untuk muzik, dan percintaan berdasarkan karya ini dilakukan oleh penyanyi paling terkenal dan berbakat di negara ini, termasuk, misalnya, Tamara Gverdtsiteli.

Dalam karya tersebut, penulis mengemukakan persoalan mengenai tempat seseorang berada dalam gambaran dunia. Katakanlah, setelah kematian seseorang, tidak ada yang akan berubah. Dunia, seperti tempat yang besar dan kompleks yang penuh dengan pelbagai perincian kecil, akan tetap ada.

Tetapi pada masa yang sama, penyair dengan jujur ​​mengakui bahawa dia takut mati. Bahawa dia tidak ingin pergi, berpisah dengan pengalaman hidup yang berjaya dikumpulkannya. Lebih mengejutkan bahawa puisi falsafah ini, yang penuh dengan metafora yang tidak dijangka – dan tidak kurang juga yang berakhir secara tidak disangka – ditulis dalam 'tempoh pertengahan' kreativiti. Walaupun pada tahun 1970-an, merasakan pendekatan usia tua, penyair kehilangan semangat Komsomolnya dan mula mengemukakan topik yang lebih serius, penting dan mengganggu.

Tempat ke-2: 'Maaf'

Penilaian: 4.9

maaf

Sangat sedikit orang kreatif yang dapat membanggakan kebahagiaan dalam kehidupan peribadi mereka. Sekiranya anda melihat biografi penyair, seniman, penulis terkenal, ternyata kebanyakan mereka mempunyai sekurang-kurangnya beberapa perkahwinan. Mungkin ini disebabkan oleh kenyataan bahawa keperibadian kreatif mengalami setiap emosi terutamanya dengan jelas – oleh itu, cinta mereka penuh semangat dan membara, perpisahan selalu menyakitkan, dan kehidupan keluarga setiap hari dengan membersihkan pangsapuri dan memasak bubur untuk makan malam terlalu melelahkan. Dementyev tidak terkecuali. Dia mempunyai empat isteri!

Diterbitkan pada tahun 1994, puisi 'Maaf' dapat dianggap sebagai pengabdian kepada tiga isteri pertama, dengan siapa dia menghabiskan sedikit waktu – tetapi, menurut ingatannya, sangat jelas. Penyair itu berangin dan asyik, dia meninggalkan perempuannya, bahkan meninggalkan mereka dengan anak-anak.

Dan dalam ayat ini, dia seolah-olah meminta pengampunan dari masing-masing. Dan pengalaman peribadi penulis membentuk latar belakang emosi yang istimewa. Lagipun, penyair meminta pengampunan bukan untuk keperitan yang ditimbulkan, tetapi untuk seluruh masa hidupnya, dengan semua penderitaan dan kegembiraannya. Kerana kesalahannya itulah hubungannya sering putus.

Namun, ayat ini ditulis dalam perkahwinan yang panjang tetapi tidak bahagia. Hubungan terakhir penulis berakhir dengan tragis – pertama, pada tahun 1996, anaknya membunuh diri, dan beberapa tahun kemudian, patah hati, isteri penyair itu juga membunuh diri.

Tempat pertama: 'Jangan sesekali menyesal'

Penilaian: 5.0

Jangan sesekali menyesal dalam mengejar

Separuh masa kedua 1970-an dicirikan oleh titik perubahan khas dalam karya Dementyev. Sama ada kerana firasat hari tua, atau kerana nasib yang sukar, Andrei Dmitrievich semakin mulai menimbulkan persoalan filosofis, eksistensial dalam liriknya. Dan ayat 'Jangan sesekali menyesali apa-apa selepas itu', yang dianggap oleh banyak pengkritik sebagai yang terbaik dalam karya pengarang – dan sejauh ini yang paling terkenal – hanya memikirkan kembali masa lalu.

Di dalamnya, penulis mendesak untuk meninggalkan refleksi yang berlebihan. Kehidupan terlalu pendek dan pelbagai aspek untuk membuangnya dengan penyesalan kosong tentang masa lalu atau yang belum terpenuhi. Walau apa pun, mustahil untuk mengubah masa lalu, yang tinggal hanyalah membiarkannya – dan menempuh jalan takdir anda lebih jauh, mengagumi warna kehidupan yang baru dan menarik. Seperti dalam 'Kebangkitan Diampuni', penulis meminta kelembutan, kerendahan hati dan pengampunan – tidak perlu menghafal kejahatan, kerana mengganggu menikmati hidup.

Pada masa yang sama, bahasa ayat sangat mudah dan mesra kepada pembaca massa. Karya itu bukan moral yang menyedihkan, tetapi perbualan yang menyenangkan. Penulis menggunakan bahasa slanga moden dan tidak menjauhkan diri daripada menjadi ironis, jadi senyuman mungkin muncul ketika membaca. Dan betul.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen