10 pokok tertinggi di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Secara keseluruhan, terdapat lebih daripada 60 ribu jenis pokok di planet kita. Tetapi hanya satu dari mereka yang boleh membanggakan ketinggian yang luar biasa – sequoia malar hijau. Perwakilan dari genus sequoia adalah konifer dari keluarga cemara; habitat semula jadi mereka terletak di pantai Pasifik Amerika Syarikat. Di sana, di taman-taman nasional California, anda dapat melihat pokok-pokok tertinggi di dunia. Untuk masa yang lama, mengukur raksasa seperti itu adalah proses yang sukar, tetapi dengan penemuan laser rangefinder, tidak sukar untuk mengetahui pertumbuhan yang tepat bagi setiap pemegang rekod berpotensi dan menentukan pemimpin di antara mereka.

Sebilangan besar pokok tertinggi di senarai kami tidak berada tepat di mana mereka berada, dan tidak mungkin dijumpai di mana-mana peta pelancongan. Kenyataannya adalah bahawa raksasa seperti itu, walaupun memiliki kekuatan yang nyata, memerlukan penanganan yang teliti, kerana sistem akarnya memiliki berat yang sangat besar, dan di samping itu, harus memastikan pengiriman nutrien ke ketinggian yang cukup tinggi. Sekiranya pokok-pokok dikepung oleh banyak pelancong, ia dapat memusnahkan ekosistem di sekitarnya, yang akan memendekkan usia peninggalan ini. Fakta menarik: setiap pokok tertinggi di dunia telah diberi namanya sendiri untuk menekankan keunikannya.

Kedudukan pokok tertinggi di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama Ketinggian
Kedudukan pokok tertinggi di dunia 10 Mendocino 112.2 m.
9 Paradoks 112.56 M.
8 Rockefeller 112.6 M.
7 Laurelin 112.62 M.
6 Orion 112.63 M.
5 Persatuan Geografi Nasional 112.71 M.
4 Raksasa stratosfera 113.11 M.
3 Icarus 113.14 M.
2 Helios 114.58 M.
1 Hyperion 115.61 M.

Tempat ke-10 – Mendocino

Penilaian: 4.1

Mendocino

Raksasa ini setinggi 112.2 meter dan mempunyai diameter batang 4.19 meter. Sequoia Mendocino selama enam tahun, dari tahun 1996 hingga 2000, menanggung gelaran pokok tertinggi di dunia. Namun, ini tidak diumumkan secara resmi di mana saja untuk mengelakkan kegembiraan dalam perjalanan, kerana pemegang rakaman sebelumnya telah mendapat perhatian berlebihan dari pelancong. Pokok itu tumbuh di kawasan simpanan semula jadi “Montgomery Woods”, yang terletak di bahagian utara pantai California, Mendocino County (itulah sebabnya ia diberi nama itu). Menurut hasil penyelidikan saintifik, usia sequoia sekurang-kurangnya seribu tahun, yang cukup banyak walaupun dengan standard spesies pokok yang berumur panjang ini.

Tempat ke-9 – Paradoks

Penilaian: 4.2

Paradoks

Sekuel yang disebut Paradox mencapai diameter 390 sentimeter, dan tingginya 112.56 meter. Ia adalah pokok tertinggi antara 1995 dan 1996. Paradox terletak di wilayah California Redwoods Humboldt Park milik kerajaan, di Hutan Rockefeller. Hutan ini adalah yang terbesar dari semua hutan redwood yang tumbuh lama di dunia. Ia dianggap unik kerana ekosistemnya, yang telah dipelihara tidak berubah selama berabad-abad.

Tempat ke-8 – Rockefeller

Penilaian: 4.3

Rockefeller

Rockefeller sequoia, seperti yang sebelumnya, tumbuh di Rockefeller Forest. Pokok ini mencapai ketinggian 112.6 meter, dan ketebalannya sekitar empat meter. Para penyelidik belum mencapai kesepakatan berapa diameter batang yang tepat, kerana sequoia memiliki dasar yang bergelombang. Ini pertama kali ditemui pada tahun 1957, dan mendapat namanya pada tahun 1991, setelah jutawan dan dermawan John Rockefeller, yang menyumbangkan dua juta dolar untuk cadangan itu. Pada masa itu, ia adalah pemegang rekod ketinggian. Dari semua pokok tinggi di dunia, sequoia Rockefeller dianggap paling indah.

Tempat ke-7 – Laurelin

Penilaian: 4.4

laurelin

Pokok Laurelin terletak di Taman Humboldt-Redwoods, tingginya 112.62 meter, dan batangnya mempunyai diameter 454 sentimeter. Pokok, seperti yang lain, pada masa yang sama adalah ekosistem sebenar di mana serangga hidup, sarang burung, dan lichen tumbuh di permukaan. Sequoia terkenal adalah hati yang panjang; ia telah wujud, menurut para saintis, selama lebih dari 1600 tahun. Pokok ini berhutang dengan karya penulis Inggeris yang terkenal di dunia, J.R.R. Tolkien – Di alam semesta Lord of the Rings, Laurelin adalah salah satu pokok raksasa yang diciptakan pada awal masa.

Tempat ke-6 – Orion

Penilaian: 4.5

Orion

Sequoia Orion tumbuh di Taman Nasional Redwood California, yang terletak di San Mateo County. Dengan ketinggian 112,63 meter, dia melebihi Laurelin hanya satu sentimeter. Pokok ini mempunyai diameter batang 4.33 meter. The sequoia mendapat namanya untuk menghormati watak mitologi Yunani kuno, yang mempunyai keindahan luar biasa dan pertumbuhan yang sangat besar. Menurut penyelidik, usia Orion adalah sekitar satu setengah ribu tahun.

Tempat ke-5 – Persatuan Geografi Nasional

Penilaian: 4.6

Persatuan Geografi Nasional

Pokok itu mendapat namanya dari National Geographic Society, salah satu organisasi saintifik yang paling penting di Amerika Syarikat. Ia juga termasuk dalam genus sequoia, dan terletak di Taman Nasional Redwood, berhampiran Sungai Redwood Creek. Ketinggian raksasa adalah 112.71 meter, dan batangnya mencapai 439 sentimeter lilitan. Sehingga tahun 1995, National Geographic Society dianggap sebagai pohon tertinggi di planet ini.

Tempat ke-4 – Raksasa stratosfera

Penilaian: 4.7

Sequoia Giant stratosfer

Sequoia Giant of the Stratosphere yang dinamakan melambung tinggi ke Humboldt Park di Rockefeller Forest. Dalam tempoh dari 2000 hingga 2010, pokok itu meningkat hingga 70 sentimeter. Pada masa ini, ketinggiannya adalah 113,11 meter, dan diameter batang raksasa adalah 5,18 meter yang mengagumkan. Menariknya, sequoia itu termasuk dalam Guinness Book of Records 2004. Namun, setelah penemu pokok ini, naturalis Chris Atkins, menemui spesimen yang lebih tinggi, Giant of the Stratosphere kehilangan telapak tangan.

Tempat ke-3 – Icarus

Penilaian: 4.8

Icarus

Pokok, yang tingginya 113,14 meter, dan diameternya 3,78 meter, pertama kali ditemui baru-baru ini – hanya pada tahun 2006. Terletak di Redwood Park, di anak sungai Redwood Creek River. Ia mempunyai bahagian atas yang bercabang. Icarus berhutang namanya ke puncak yang terbakar oleh sinar matahari. Menurut legenda Yunani kuno, Icarus, dengan bantuan sayap yang diciptakan oleh ayahnya Daedalus, terbang ke ketinggian yang tinggi, tetapi pada masa yang sama membakar sayapnya. Sequoia ini, tidak seperti banyak anggota tinggi spesiesnya, tumbuh di lereng curam.

Tempat ke-2 – Helios

Penilaian: 4.9

Taman Redwood

Pemegang rekod bernama Helios juga tumbuh di Redwood Park di California. Ia naik 114.58 meter di atas permukaan bumi, dan diameter batangnya adalah 496 sentimeter. Pada tahun 2006, selama beberapa bulan, Helios menanggung gelaran pohon tertinggi di dunia, tetapi tidak lama kemudian terdapat sekuia gergasi lain, yang melaluinya lebih dari satu meter. Nama Helios dipinjam dari mitologi Yunani kuno, ia adalah milik dewa matahari.

Tempat pertama – Hyperion

Penilaian: 5.0

Hyperion

Sequoia Hyperion ditemui pada tahun 2006 di wilayah Redwood Park yang sama. Perincian lokasinya tidak diungkapkan untuk mengelakkan kesan pelancongan. Pokok dengan keluasan 502 meter persegi mempunyai ketinggian 115.61 meter dan lilitan 484 sentimeter. Para saintis dapat menentukan usianya, iaitu sekitar 700-800 tahun, yang cukup sedikit untuk genus pokok yang hidup selama beberapa ribu tahun. Dalam legenda Yunani kuno, dari mana nama sequoia tertinggi di planet ini diambil, Hyperion adalah bapa dewa Helios. Menurut para pakar, pokok raksasa itu tidak lagi tumbuh tinggi, kerana puncaknya telah mengalami kerosakan yang ketara dari pelatuk kayu. Jadi, mungkin pada tahun-tahun mendatang, dia akan memberi laluan kepada Helios.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen