10 pin termahal di USSR �

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Lencana dari zaman Kesatuan Soviet adalah koleksi yang hebat. Pemerintah komunis sangat menyukai kaedah dorongan ini, jadi penghargaan peringatan seperti itu diberikan kepada warganegara atas pelbagai pencapaian – dari peribadi hingga produksi. Pada satu masa, ini malah menimbulkan banyak jenaka, termasuk yang cukup beracun.

Tetapi sekarang lencana Soviet adalah koleksi yang lebih menarik daripada 30-40 tahun yang lalu. Faleristas – dan ini adalah nama orang yang mengumpulkan anugerah ini – bersedia memberikan sejumlah besar untuk simbol yang jarang dan tidak biasa. Hasilnya, sebelum anda mengirim koleksi lencana datuk atau nenek ke tong sampah, perlu dicari – bagaimana jika anda dapat sejumlah wang yang lumayan untuk mereka?

Bagi mereka yang ingin melakukan faleristik atau berharap koleksi yang terdapat di mezzanine dapat ditukar menjadi mata wang yang benar-benar cair, kami telah mengumpulkan penarafan 10 pin paling mahal di USSR.

Penarafan pin paling mahal di USSR _

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penarafan pin paling mahal di USSR _ 10 'Kecemerlangan dalam industri makanan NKPP', 1937-1939 RUB 40,000
9 'Mengenai akhir VMFAK, taip 1', 1952-1957 RUB 50,000
8 'Lencana Letnab dan Navigator Sekolah Penerbangan Ketenteraan Tentera Udara Tentera Merah', 1938 RUB 55,000
7 'Kesatuan Pekerja Keretapi', 1926 RUB 56,000
6 'Lencana Sekolah Tinggi Teknik dan Teknikal Panglima Tentera Merah', 1919-1921 RUB 90,000
5 'Kecemerlangan dalam Pertandingan Sosialis', 1944 RUB 95,000
4 'Pilot Uji Kehormatan USSR', 1959 RUB 125,000
3 'Dobrolet', 1923-1927 RUB 150,000
2 'Pekerja cemerlang ekonomi Mossovet', 1940 RUB 500,000
1 'Untuk perindustrian negara!', 1929 RUB 600,000

Tempat ke-10: 'Kecemerlangan Industri Makanan NKPP', 1937-1939, 40,000 rubel

Penilaian: 4.1

Kecemerlangan dalam industri makanan NKPP ', 1937-1939

Pada tahun 1937, Komisariat Rakyat USSR untuk Industri Makanan ('Jawatankuasa Rakyat Industri Makanan') melancarkan lencana peringatan yang diberikan kepada pekerja syarikat yang paling menarik yang terlibat dalam pengeluaran makanan. Anugerah peringatan ini dibuat dari 14 gram perak, ditutup dengan enamel dan dipasang di dada dengan skru.

Lencana, seperti banyak anugerah lain pada masa itu, mempunyai bentuk pentagonal yang tidak teratur. Ini menggambarkan lingkaran biru, bendera Soviet yang indah, serta simbol yang menunjukkan kepunyaan industri makanan – telinga gandum, ikan, anggur, makanan dan cornucopia.

Peredaran sebenar penghargaan peringatan ini tidak diketahui. Pada masa yang sama, masing-masing mempunyai nombor unik yang tertera di bahagian belakang. Di antara ikon yang dipaparkan di lelong pada masa penulisan ini, anda boleh mendapatkan salinan yang bernombor dalam lingkungan hingga 1,000. Oleh kerana 'cenderamata' ini diberikan sebelum Perang Patriotik Besar, sangat sukar untuk mencarinya sekarang – dan hampir mustahil untuk mencarinya dalam keadaan sempurna.

Tempat ke-9: 'Mengenai akhir VMFAK, taip 1', 1952-1957, 50,000 rubel.

Penilaian: 4.2

'Mengenai akhir VMFAK, taip 1'

Nama penuh lencana ini sangat mengagumkan – 'Untuk lulus dari fakulti tentera laut Institut Perubatan Leningrad ke-1 yang diberi nama V.I. I.P. Pavlova '. Oleh itu, dalam katalog disebutkan dengan singkatan yang dicap tepat di bahagian depan – 'VMFAK 1LMI'.

Lencana perak 16 gram, ditutup dengan enamel pelbagai warna dan mempunyai ciri bentuk rombik pada zaman Soviet Tengah, dikeluarkan pada tahun 1952 hingga 1957. Sebenarnya, selagi mana fakulti ini wujud. Sukar untuk menyebutnya sebagai permintaan di kalangan pelajar, tidak ada begitu banyak graduan, dan bahkan ada lebih sedikit di antara mereka yang memperoleh penghargaan peringatan.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa jenis penghargaan peringatan ini sekaligus. Yang pertama menarik perhatian kerana jarang. Ia dilengkapi dengan pengikat skru, dan baut disolder ke pelindung. Atas sebab-sebab yang tidak diketahui, tanda-tanda jenis pertama sangat jarang berlaku, tetapi yang kedua, dengan pengancing 'dijahit' ke dalam rombus, sedikit lebih kerap – itu benar, dan harganya separuh daripada harganya, walaupun mereka berada dalam keadaan baik.

Tempat ke-8: 'Badge of Letnab and Navigator of the School Aviation School of the Red Army Air Force', 1938, 55,000 rubel.

Penilaian: 4.3

'Badge Letnab dan Navigator of School Aviation Army of the Red Army Air Force'

Salah satu lencana Soviet yang paling jarang dan paling mahal pada masa sebelum perang. Ia dilakukan mengikut arah tradisional (simbol khas) – iaitu, ia mempunyai bentuk berlian. Benar, bentuk kepak itu sendiri jauh dari standard.

Secara struktural, lencana itu adalah rombus berlubang yang diperbuat daripada aloi perak, ditutup dengan enamel biru. Ia menggambarkan simbol tentera udara Tentera Merah Pekerja dan Petani – pedang bersilang dengan skru baling-baling, sayap dan bintang lima merah. Ciri khasnya ialah gambar senapang dan bom pesawat, yang menunjukkan status ketenteraan tinggi pemiliknya.

Lencana itu dikeluarkan kepada pakar penerbangan tempur bukan tentera. Lulusan sekolah yang menunjukkan kemahiran besar dalam menguasai profesion juruterbang pemerhatian (sebenarnya, pengintai yang menentukan keadaan dari udara) dan navigator (pakar dalam meletakkan laluan dan mengira koordinat) dapat melamarnya. Lencana dikeluarkan hanya selama satu tahun, yang menjadikannya langka dan, akibatnya, mahal.

Tempat ke-7: 'Kesatuan Sekerja Pekerja Pengangkutan Kereta Api', 1926, 56,000 rubel.

Penilaian: 4.4

'Kesatuan Pekerja Keretapi', 1926,

Salah satu lencana kesatuan sekerja yang paling jarang. Benar, harus segera diperhatikan bahawa harga yang begitu tinggi hanya dipersembahkan untuk pilihan yang terpelihara dengan baik. Digali (yang disebut 'kopanina'), dengan lecet dan jejak pengoksidaan, tidak menarik minat para phalerists.

Simbol perbezaan ini ditubuhkan di Kongres Kesatuan Sekerja Pekerja Keretapi VIII. Ia dibuat dari perak atau gangsa yang dilapisi logam mulia ini. Lencana ini cukup besar, tingginya 40 milimeter. Bahagian atas simbol menggambarkan lokomotif wap yang dicat dengan warna hijau dan hitam dengan bintang berujung lima merah, di bahagian bawah terdapat bola bumi dan kapak dan jangkar yang disilang.

Seperti namanya, hanya pekerja yang paling aktif dari kesatuan sekerja pakar pengangkutan kereta api yang boleh memohon lencana ini. Anugerah ini dikeluarkan sehingga tahun 1934. Termasuk pemasangan skru.

Terdapat dua versi ikon. Hanya perak dan gangsa yang mahal. Kemudian, kerana kos pengeluaran yang tinggi dan jumlah pekerja pengangkutan kereta api yang banyak, mereka mula mengeluarkan penghargaan dari tombak dan bahkan tanpa lapisan enamel. Mereka agak lebih murah.

Tempat ke-6: 'Lencana Sekolah Tinggi Kejuruteraan dan Teknikal Staf Panglima Tentera Merah', 1919-1921, 90,000 rubel.

Penilaian: 4.5

'Lencana Sekolah Tinggi Kejuruteraan dan Teknikal Komando Tentera Merah'

'Lencana Sekolah Tinggi Kejuruteraan dan Teknikal Staf Panglima Tentera Merah' adalah salah satu lencana cemerlang pertama yang muncul semasa Kesatuan Soviet. Edisi pertamanya ditubuhkan pada tahun 1919 – selepas pembentukan USSR sebagai sebuah negara.

Terdapat beberapa pilihan. Tetapi kebanyakan yang bertahan hingga ke masa ini dikeluarkan kepada pelajar yang lulus dari bidang kejuruteraan elektrik. Simbol itu dibuat dari gangsa dan ditutup dengan enamel pelbagai warna. Ia sepatutnya menggunakan skru untuk mengikat.

Lencana ini adalah salah satu yang paling besar dipersembahkan. Beratnya melebihi 27 gram! Simbol itu menggambarkan segi enam tidak teratur yang tertulis di mahkota laurel yang tidak biasa untuk simbol-simbol USSR, bintang enamel merah dan tanda ciri jurutera – bajak dan tukul bersilang. Sebilangan salinan yang masih ada dibuat dengan campuran perak.

Yang paling berharga ialah lencana edisi pertama. Ciri utama mereka adalah bahawa bintang merah digambarkan terbalik, terdapat kilat kilat dan sauh laut. Di bahagian bawah, huruf 'IVT' dicetak – nama institusi pendidikan yang mengeluarkan simbol perbezaan.

Tempat ke-5: 'Kecemerlangan dalam Pertandingan Sosialis', 1944, 95,000 rubel.

Penilaian: 4.6

'Kecemerlangan dalam Pertandingan Sosialis', 1944,

Selepas pembentukan Kesatuan Soviet sebagai sebuah negara, pertandingan sosialis dilancarkan di banyak sektor industri. Tugas mereka adalah untuk meningkatkan volume output oleh perusahaan untuk mempercepat perindustrian dan meningkatkan kualitas hidup secara keseluruhan. Pemenang pertandingan sosialis diberi insentif material dan moral.

Ikon ini antara yang terakhir. Pada tahun 1944, persaingan sosialis merangkumi sebahagian besar bidang pengeluaran, termasuk industri minyak, penerbangan, ketenteraan, bijih besi, kereta api, sederhana dan kapas. Masing-masing dari mereka mengeluarkan lencana mereka sendiri, dicetak secara langsung oleh Leningrad Mint (yang juga dipaparkan di bahagian belakang anugerah dengan simbol 'MD').

Lencana industri arang batu adalah nilai tertinggi kerana jarang. Tetapi yang paling murah adalah simbol yang dikeluarkan oleh Komisariat Rakyat untuk Industri Makanan. Nilainya juga ditentukan oleh keselamatan – semakin tinggi, semakin banyak wang yang anda dapat untuk mendapatkan lencana di lelong. Perlu diingat bahawa banyak dari mereka adalah nominal.

Tempat ke-4: 'Pilot Uji Kehormatan USSR', 1959, 125,000 rubel.

Penilaian: 4.7

'Pilot Uji Kehormatan USSR', 1959

Pada tahun 1959, dengan keputusan Kementerian Pertahanan USSR, tajuk kehormatan 'Pilot Uji Kehormatan USSR' dibentuk, dengan pemberian lencana yang sesuai. Ia sepatutnya dipakai di jaket di sebelah kanan, atas pesanan dan pingat. Pemegang pertama gelaran ini adalah 10 orang, kemudian, sepanjang tahun ini, 12 juruterbang lagi diberikan anugerah tersebut. Antaranya ialah Nina Ivanovna Rusakova – satu-satunya wanita yang mempunyai tanda itu.

Pada masa akan datang, tajuk-tajuk ini dikeluarkan setiap tahun – sehingga kejatuhan Kesatuan. Tetapi lencana yang dikeluarkan untuk penyangak pertama, iaitu, pada tahun 1959, mempunyai nilai faleristik yang paling besar. Hanya ada 23 dari mereka, seperti yang disebutkan di atas.

Lambang kumpulan pertama dibuat di Moscow Mint. Perak digunakan sebagai bahan utama, dan penutup tambahan berupa pesawat supersonik yang dilepaskan terbuat dari emas murni. Benar, pada tahun berikutnya, lencana mula dibuat dari logam yang kurang berharga. Perak digantikan oleh aloi yang disebut perak nikel, dan emas digantikan oleh tombac.

Setiap ikon mempunyai nombor siri tersendiri. Oleh itu, walaupun sekarang, dengan menggunakan katalog dan dokumen arkib, adalah mungkin untuk mengenal pasti pemilik anugerah ini.

Tempat ke-3: 'Dobrolet', 1923-1927, 150,000 rubel

Penilaian: 4.8

'Dobrolet', 1923-1927,

Pada tahun 1923, sebuah organisasi pengangkutan udara bernama Dobrolet ditubuhkan di Soviet Union. Dia diwakili oleh juruterbang yang merupakan anggota tentera udara sukarelawan. Tujuan Dobrolet adalah untuk mengembangkan syarikat penerbangan awam yang mengkhususkan diri dalam pengangkutan penumpang dan kargo.

“Dobrolet”, menurut maklumat sejarah tidak rasmi, diasaskan oleh barisan politik tertinggi dan seniman USSR. Trotsky sendiri berdiri di hadapan masyarakat – salah satu penganjur utama Revolusi Oktober dan pengasas Tentera Merah. Lambang Dobrolet, yang ditampilkan langsung di lencana, diciptakan oleh artis avant-garde Kazimir Malevich. Di samping itu, poster pertama yang mendesak warga negara untuk melabur dalam masyarakat ini dilukis oleh Alexander Rodchenko, pelopor iklan dan reka bentuk di Kesatuan Soviet.

Benar, di sebalik permulaan berskala besar, Dobrolet hanya bertahan selama 7 tahun. Sudah pada tahun 1930, pemerintah menubuhkan All-Union Civil Air Fleet Association, yang merangkumi seluruh organisasi pengangkutan udara awam (termasuk Zakavia dan Ukrvozduhput).

Sepanjang kewujudannya, Dobrolet telah menghasilkan lencana yang menunjukkan kepunyaan pekerja dalam masyarakat ini. Yang paling berharga adalah yang dikeluarkan pada generasi pertama – warna tembaga. Selebihnya sudah berwarna biru, dicop di bengkel yang tidak diketahui dan oleh itu agak murah.

Tempat ke-2: 'Pekerja cemerlang ladang Mossovet', 1940, 500,000 rubel.

Penilaian: 4.9

 'Pekerja cemerlang ekonomi Mossovet', 1940

Pada tahun 1940, diputuskan untuk memperkenalkan penghargaan baru, yang akan diberikan kepada pakar di kota dan perkhidmatan komunal. Mereka juga mencetak kumpulan ujian pertama. Untuk lencana peringatan ini, teknologi yang paling moden digunakan, termasuk pengoksidaan, yang dirancang untuk mengekalkan penampilan yang menarik untuk waktu yang lama.

Lencana itu sendiri dicetak perak. Selepas itu, ia ditutup dengan enamel berwarna dan lapisan tambahan penyepuhan. Oleh itu, ia juga cantik secara visual. Anugerah itu menggambarkan simbol-simbol perindustrian yang aman di negara ini – Pekerja dan Wanita Ladang Kolektif – yang berdiri di latar belakang Kremlin Moscow.

Lencana tersebut dirancang untuk dipersembahkan pada tahun 1941. Namun, penghargaan itu tidak berlaku – rancangan pemerintah terganggu oleh perang. Oleh itu, kumpulan terakhir tidak pernah dicetak, hanya tinggal beberapa salinan percubaan. Semua yang terkenal sekarang ada di muzium dan koleksi peribadi, jadi hampir mustahil untuk mendapatkan lencana ini di lelong.

Tempat pertama: 'Untuk perindustrian negara!', 1929, 600,000 rubel

Penilaian: 5.0

'Untuk perindustrian negara!', 1929

Segera setelah terbentuknya USSR sebagai negara dan berakhirnya perang saudara, pemerintah negara itu memperkenalkan rancangan untuk memulihkan dan memperbaiki kemudahan pengeluaran. Dia bermaksud bukan sahaja 'rancangan lima tahun' yang legendaris, tetapi juga penghargaan peringatan untuk pekerja yang cemerlang.

Anugerah itu sendiri merangkumi beberapa 'peringkat'. Terdapat anugerah tempatan, serantau, dan industri. Tetapi yang paling tinggi dan sangat diinginkan oleh banyak pemimpin produksi ialah lencana “Untuk perindustrian negara!” Anugerah ini sangat penting, jadi tidak diberikan kepada semua orang. Terdapat begitu sedikit pemohon untuk itu sehingga hanya beberapa salinan lencana ini yang masih bertahan hingga hari ini.

Dan kerana jarang, mereka juga mengekalkan nilai yang tinggi. Hanya sekarang dari segi wang. “Untuk perindustrian negara!” – ini adalah lencana termahal di USSR. Walau bagaimanapun, hampir mustahil untuk membeli 'begitu sahaja'. Hampir semua salinan yang masih ada ada di muzium dan koleksi peribadi, dan jumlah 600.000 rubel adalah jumlah yang dijual pada lelang terakhir.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen