10 petua untuk membasuh poliester di mesin

Dobi dan pembersihan

Hampir setiap keluarga mempunyai produk di mana pemakai musim sejuk sintetik digunakan sebagai penebat: jaket, pakaian, selimut atau bantal. Tidak seperti bulu atau bulu, bahan ini tidak perlu dijaga, tetapi pencucian yang tidak betul boleh menyebabkan kehilangan harta benda dan penampilan benda yang tidak sedap dipandang. Karyawan majalah kami dalam pelbagai sumber maklumat telah menemui banyak petua tentang cara mencuci produk Winterizer sintetik dengan betul untuk memanjangkan hayat perkhidmatan mereka. Kesemuanya telah diperiksa dengan teliti oleh pakar – hanya 10 dari mereka yang benar-benar layak mendapat perhatian. Kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan arahan untuk mencuci poliester pelapik yang berkesan dan lembut di mesin.

Ciri dan sifat

kami mencuci jaket bawah

Sintepon adalah penebat sintetik yang diperbuat daripada gentian poliester, yang sering digunakan untuk menjahit pakaian luar dan tempat tidur. Kelebihannya yang tidak dapat dinafikan daripada jenis bahan semula jadi:

  1. kemudahan;

  2. kepraktisan;

  3. tahan haus;

  4. harga berpatutan.

Kualiti produk pada poliester padding sangat bergantung pada jenis kain apa yang digunakan: dibuat dengan kaedah jarum-tusuk, termal atau gam. Dua yang pertama memberikan bahan dengan daya tahan yang baik, walaupun dengan kerap mencuci. Dalam pengeluaran dengan gam, penyejuk musim sejuk sintetik dapat kehilangan sifat dan penampilannya setelah bersentuhan pertama dengan air.

Cara mencuci pemakai musim sejuk sintetik dengan betul

Semasa membeli selimut atau jaket di kedai, selalunya tidak diketahui jenis poliester pelapik di dalamnya. Pakar kami mengesyorkan agar anda mematuhi peraturan berikut sebelum mencuci sebarang barang dengan penebat sintetik.

Baca label dengan teliti dan ikuti arahan yang ditunjukkan. Kemungkinan mencuci mesin produk secara amnya dilarang, jadi anda harus membuang kotoran secara manual.

Kecuali dinyatakan sebaliknya pada label, penyejuk musim sejuk sintetik hendaklah dicuci pada suhu tidak melebihi 40C.

Semasa mencuci produk di mesin, pilih mod 'Sintetik' atau 'Delicate'. Terdapat banyak air di drum, dan berputar lebih lambat daripada dalam mod biasa. Ini akan membantu melindungi produk daripada ubah bentuk dan menyebabkan penebat menjadi gumpalan.

Adalah mustahil untuk merendam sesuatu yang terbuat dari penyejuk musim sejuk sintetik – semakin sedikit masa ia bersentuhan dengan air, semakin tinggi peluang untuk mengekalkan sifatnya dan tidak berubah bentuk.

Anda boleh mengeringkan produk dengan cara biasa: di penyangkut baju, pengering pakaian atau di balkoni. Sebaiknya hindari cahaya matahari langsung dan bateri panas. Selepas mencuci, kami mengesyorkan untuk membalikkan bantal setiap 2-3 jam dari satu sisi ke sisi lain dan mencambuk secara berkala – dengan cara ini pengisi di dalamnya akan kering lebih cepat.

Nasihat pakar

kami membasuh pemakai musim sejuk sintetik

Menyingkirkan kotoran dari produk musim sejuk sintetik di mesin basuh akan menjadi lebih cekap dan lembut jika anda mengetahui beberapa rahsia. Kami dengan senang hati berkongsi.

Gunakan pencuci cecair

Bahan pencuci khas disediakan untuk mencuci barang-barang sintetik (Laska, Nordland, Chirton). Tetapi anda juga boleh menggunakan gel biasa (Tide, Ariel, Persil, dll.).

Tidak digalakkan menggunakan serbuk untuk mencuci – lebih sukar untuk mencuci dari serat sintetik dan boleh meninggalkan noda putih pada pakaian.

Letakkan bola plastik di dalam tong dram

Mutu mencuci poliester pelindung di mesin dapat ditingkatkan dengan memasukkan bola plastik atau bola getah (dijual di kedai perkakasan) ke dalam tong bersama dengan produk.

Bola dibuat khas untuk mencuci barang dengan pengisian untuk mengelakkannya bergumpal dan meningkatkan kesan pencuci. Semasa membilas, ia membantu menghilangkan sisa gel basuh, mencegah lecet.

Daripada bola, anda boleh menggunakan bola tenis, yang dijual di mana-mana kedai sukan. Untuk mencuci yang cekap, disyorkan untuk meletakkan 4-6 keping ke dalam tong mesin.

Gunakan beg dobi khas

Kami menasihatkan anda untuk membasuh jaket anda di poliester pelapik atau bantal dalam beg khas. Ini akan membantu mengelakkan ubah bentuk produk dan melindungi mesin basuh sekiranya jentera musim sejuk sintetik 'naik' atau terdapat perubahan dalam poket secara tidak sengaja. Selain itu, ritsleting tidak akan menggaru drum semasa mencuci.

Ketatkan semua zip dan butang pada jaket

Semasa mencuci jaket musim sejuk sintetik di mesin, adalah mustahak untuk mengikat semua ritsleting. Adalah perlu untuk memeriksa integriti jahitan (supaya penyerap musim sejuk sintetik tidak keluar melalui lubang) dan bagaimana butang dijahit dengan selamat. Langkah-langkah ini juga akan membantu mengelakkan ubah bentuk pakaian, pengikat, elemen mesin basuh. Ia juga berguna untuk menukar jaket ke dalam.

Kami mengesyorkan membuka tudung dengan bulu dan mencucinya dengan tangan (anda boleh membuka bulu dan menghantar jaket bersama tudung ke tong mesin basuh). Bahagian bulu (terutamanya jika diperbuat daripada bahan buatan) tidak selalu dapat mengelupas setelah mencuci di mesin dan mengembalikannya ke penampilan semula.

Jangan gunakan perapi, penghilang noda atau peluntur

Kami tidak mencadangkan pencuci tambahan untuk membersihkan serat sintetik sebelum atau semasa mencuci. Sebilangan besar bahan pencuci kimia direka untuk kain semula jadi. Penggunaannya untuk menghilangkan noda dari produk yang diperbuat daripada serat sintetik dapat merosakkan struktur atau meninggalkan tanda, coretan yang tidak berwarna.

Mencegah kotoran degil

Pakar kami mengesyorkan menghilangkan noda dari darah, teh, minyak atau cat pada produk penyejuk sintetik sebelum mencuci di mesin. Bahan pencuci tidak selalu dapat mengatasi kotoran degil tanpa langkah tambahan. Penyingkiran noda yang tidak dicuci seterusnya akan menyebabkan pembentukan goresan pada pakaian dan mungkin memerlukan pencucian berulang kali.

Untuk menghilangkan kotoran dari barang-barang berwarna terang pada alat musim sejuk sintetik, anda boleh menggunakan asid sitrik atau soda. Sebaiknya hilangkan jejak dari produk berwarna dengan gliserin atau cuka. Hampir semua bahan cemar makanan dan organik dapat dibuang dengan mudah dengan sabun cucian.

Rawatan di rumah adalah selamat untuk melapisi poliester, dan tidak sukar untuk menggunakannya:

  1. sapukan lapisan nipis ke kawasan bernoda;

  2. tunggu 15-20 minit;

  3. sapu dengan tangan atau berus.

Selepas itu, masukkan produk ke dalam mesin – kebersihan yang bersih setelah dicuci dijamin.

Cuci mesin hanya satu item pada satu masa

Mencuci

Walaupun masih ada ruang dalam tong mesin basuh, anda tidak boleh meletakkan barang lain di pad atau jaket pada poliester pelapik. Ruang kosong di dalam drum meningkatkan kualiti pencucian, serat lebih baik dibilas dari bahan pencuci, dan jalur tidak kekal.

Pencucian berasingan dari poliester pelindung akan menjimatkan perkara lain sekiranya penebat tiba-tiba keluar daripadanya.

Gunakan fungsi putaran halus

Winterizer sintetik yang dibuat dengan kaedah pelekat mungkin tidak tahan berputar di mesin pada kelajuan tinggi (di atas 600). Struktur gentian akan runtuh dan benda itu akan hancur tanpa harapan.

Tetapi pemakai musim sejuk sintetik cair panas yang lebih baik memerlukan pemintalan yang lembut. Sekiranya mesin basuh anda tidak mempunyai fungsi putaran yang halus, lebih baik tetapkan program ke saluran 'tanpa putaran'. Dengan menggantung produk pada kedudukan tegak, air akan mengalir dengan sendirinya. Masa pengeringan, tentu saja, akan meningkat, tetapi struktur pelapisan poliester tidak akan terganggu.

Cara mencuci selimut tebal pada poliester pelapik

Sebilangan selimut sangat besar sehingga sukar dipasang di dalam kereta. Tidak mungkin mencucinya dengan tangan, terutama bagi seorang wanita (menjadi beberapa kali lebih berat ketika basah).

Anda boleh menggulung selimut dengan pucuk pucuk dan tetap meletakkannya di dalam tong mesin. Setelah mencuci dengan fungsi 'putaran halus', jangan tergesa-gesa untuk mengeluarkannya – biarkan sebentar di dalam tong, air yang tersisa akan mengalir ke longkang. Selimut akan kembali terang.

Cara mencuci poliester padding

Sebaiknya basuh bantal setiap 3 bulan, kerana peluh dan zarah epidermis secara beransur-ansur terkumpul di dalamnya. Mereka menjadi tempat pembiakan bakteria dan tungau debu yang sangat baik.

Kaedah paling mudah untuk mencuci bantal adalah dengan serbet. Sekiranya terdapat noda yang sukar dihilangkan yang hanya dapat dikeluarkan dengan peluntur, maka sarung bantal harus dikeluarkan dan dirawat secara berasingan. Pengisi boleh dicuci di mana-mana sarung bantal. Oleh itu, ia akan kering lebih cepat selepas mencuci.

Dan petua terakhir: jika produk dengan pengisi musim sejuk sintetik tidak mengembalikan bentuk asalnya apabila tekanan dikenakan atau kesan objek berat, lebih baik menggantinya. Penebat telah kehilangan sifatnya dan tidak dapat mengatasi fungsi yang diberikan kepadanya: untuk melindungi dari sejuk, memberi keselesaan, kelembutan dan keselesaan. Perkara seperti itu tidak lagi perlu dicuci – lebih baik membeli yang baru.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen