10 permainan pencarian terbaik di PC

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Di antara banyak genre permainan video, ada satu yang benar-benar menguasai industri pada satu masa. Ini mengenai pencarian. Kini genre ini telah ditekan secara signifikan oleh orang lain, terutamanya MMORPG, tetapi pencarian masih mempunyai tempat yang layak di hati para pemain, dan bukan hanya sekolah lama. Para editor, berpandukan kesimpulan pakar kami, telah menyediakan penilaian khas untuk pencarian terbaik setakat ini, serasi dengan platform PC dan OS Windows. Ulasan ini memfokuskan pada pencarian detektif dengan komponen pengembaraan dan aksi, serta permainan dengan suasana yang istimewa, unik dan plot yang unik.

Penarafan permainan pencarian terbaik di PC

Pencalonan sebuah tempat nama permainan penilaian
Pencarian PC klasik terbaik 1 Mistik 5.0
2 Perjalanan terpanjang 4.9
Pencarian detektif terbaik di PC 1 Seri Nancy Drew 5.0
2 Seri Sherlock Holmes 4.9
3 Masih hidup 4.8
4 L. A. Noire 4.7
Pencarian atmosfera terbaik di PC 1 Ke bulan 5.0
2 Machinarium 4.9
3 Limbo 4.8
4 Esther yang dihormati 4.7

Pencarian PC klasik terbaik

Dalam pencalonan pertama, kami akan mempertimbangkan dua permainan gaya pencarian yang menggabungkan semua ciri klasik klasik abadi. Ini adalah Myst dan Perjalanan terpanjang .

Mistik

Penilaian: 5.0

Mistik

Isu pertama adalah legenda sebenar, pencarian klasik yang memenangi hati para pemain di seluruh dunia pada tahun 90-an abad yang lalu, di era kegemilangan pencarian. Sejak itu, permainan ini berjaya melalui banyak rilis semula. Seluruh generasi telah berkembang secara harfiah di Myst. Sepanjang sejarahnya, jumlah penjualan rasmi siri pencarian ini telah melebihi 12 juta, dan konsep itu sendiri telah melahirkan seluruh subgenre.

Pencipta The Myst pertama dan pengasas keseluruhan siri permainan adalah empat profesional – artis Chuck Carter, jurutera suara Chris Brandcamp dan pereka permainan Millers. Gabungan akal dan inspirasi orang-orang ini menjadi faktor di sebalik kecacatan permainan dalam bidang utama – grafik, dunia permainan, muzik dan jalan cerita.

Sebenarnya, menurut plot, Myst adalah pulau misteri yang bukan milik dunia kita. Watak utama pencarian jatuh kepadanya – Pengembara tertentu, yang menemui buku sihir dengan nama yang sama, yang membuka portal untuknya ke dunia yang hebat ini. Di pulau itu, Wanderer menemui seluruh perpustakaan yang tidak kurang misteri buku, dan sekarang tugasnya adalah mencari halaman yang hilang ke buku-buku itu, dan pada akhirnya untuk membongkar misteri pulau itu. Huraian yang sangat tipis ini hanya memberikan idea yang sangat jauh tentang kekayaan, kekayaan dan keaslian plot permainan. Banyak pakar, termasuk pakar, bersetuju bahawa sebelum atau selepas The Myst mempunyai kisah yang lebih menarik dan menarik dalam permainan ini.

Satu lagi ciri terkenal The Myst adalah permainannya. Pemain Wanderer mengembara melalui dunia yang indah dengan menggunakan buku-buku aneh yang tersebar di sana sini sebagai portal. Portal semacam itu dapat dibuka hanya dengan menyelesaikan teka-teki yang paling rumit, tetapi sangat menarik. Tidak seperti banyak pencarian lain, di sini watak itu tidak mempunyai musuh yang mematikan, dan Wanderer tidak boleh mati dari unit bermusuhan atau persekitarannya sendiri. Semua kesukaran yang dihadapinya adalah semata-mata intelektual dan situasional. Dia perlu menyelesaikan semua teka-teki dan membuka semua portal, kerana semua dunia mesti dikunjungi untuk menyelesaikan permainan. Plot membuat pemain dalam keadaan tegang hingga akhir, apabila berdasarkan maklumat yang dikumpulkan, perlu membuat pilihan yang sangat sukar. Di bahagian permainan yang berbeza, ujung alternatif dilaksanakan.

Ketika menghadapi kesukaran, The Myst adalah salah satu pencarian paling sukar dalam sejarah. Ini menyebabkan minat ahli berganda dalam permainan ini sebagai sejenis fenomena, kerana kerumitan yang berlebihan sering menyebabkan penolakan di kalangan pemain. Di sini keadaan terbalik – salah satu pencarian yang paling sukar telah menjadi yang paling popular di ceruknya.

Kelebihan

  • salah satu kisah paling asli, menarik dan menarik dalam genre tersebut;
  • cetak semula sepenuhnya untuk platform moden;
  • kualiti grafik dalam siri terbaru;
  • dunia permainan yang indah dan berbeza;
  • susunan muzik;
  • suasana.

keburukan

  • tinggi, kadang-kadang menjengkelkan kesukaran untuk melewati dan menguraikan teka-teki.

Perjalanan terpanjang

Penilaian: 4.9

Perjalanan terpanjang

Kedudukan kehormatan kedua dalam penilaian kami dihuni oleh pencarian klasik lain, yang, walaupun tidak dapat dibandingkan dengan populariti dengan siri The Myst, namun, telah menjadi acara nyata dalam industri permainan secara umum dan dalam genre pencarian khususnya. Permainan Longest Journey (dalam penyetempatan Rusia – Endless Journey) dibuat di dinding syarikat Norway, Funcom. Idea projek itu adalah milik pemaju Ragnar Tornqvist yang berbakat dan pada masa itu. Edisi asal pertama dikeluarkan pada bulan November 1999.

Watak utama permainan ini adalah seorang gadis muda April, yang tidak meninggalkan ibu bapa yang paling makmur, dan tinggal di Newport di asrama, bersiap untuk memasuki akademi seni. Semuanya akan baik-baik saja jika bukan kerana mimpi hiperrealistik yang aneh, kadang-kadang sangat menakutkan, yang mengunjungi April hampir setiap malam. Pada mereka, gadis itu melihat dunia yang hebat dengan makhluk yang tidak kurang hebatnya dan kekuatan dunia lain yang tidak berpakaian.

Pada saat-saat tertentu, ternyata mimpi aneh bukanlah “permainan” otak, melainkan bayangan dunia yang selari. April mengetahui bahawa realiti sebenarnya terbahagi kepada dua dunia – Stark dan Arcadia. Yang pertama adalah dunia sains dan teknologi biasa kita, di mana tidak ada tempat untuk sesuatu yang luar biasa. Arcadia, di sisi lain, adalah perwujudan semua idea manusia yang mungkin mengenai sihir, sihir, orang-orang dan kaum fantasi, pertentangan epik antara Baik dan Jahat. Terdapat keseimbangan rapuh antara dua dunia, pelanggarannya mengancam dengan bencana. Ia berada di Arcadia, menurut plot, pada bulan April jatuh, dan dia harus berada di tengah-tengah peristiwa yang luar biasa.

Oleh itu, tidak ada satu pun gol dalam permainan. Pemain akan menjalani perjalanan yang menarik hanya melalui dunia permainan yang sangat besar dan sangat indah, mempelajari prinsip-prinsip kewujudan Arcadia mistik, bertemu watak-watak menarik, membongkar teka-teki kompleks dan menyelesaikan masalah untuk mengekalkan Keseimbangan. Plot menangkap dari minit pertama, dan memberikan hiburan yang menarik.

Walaupun usia permainan, The Longest Journey mempunyai grafik yang menakjubkan. Ini bahkan berlaku untuk watak utama – April Ryan telah memperoleh gelaran kehormatan salah satu heroin terindah dalam sejarah permainan video. Pencarian itu sendiri pada satu masa menjadi Game of the Year menurut banyak penerbitan khusus. Sekuel Dreamfall: The Longest Journey tidak boleh dikelirukan dengan pencarian asalnya, kerana walaupun membicarakan tentang pengembaraan selanjutnya pada bulan April, permainan ini masih bukan kesinambungan langsung dari TLJ.

Pada tahun 2014, permainan ini diluncurkan sepenuhnya untuk platform iOS dan menerima awalan Remastered untuk nama tersebut.

Kelebihan

  • jalan cerita yang mengagumkan dan menawan;
  • alam semesta permainan yang besar dan berwarna-warni;
  • kebebasan bertindak yang luas;
  • iringan muzik;
  • perjalanan yang jauh;
  • penyetempatan Rusia berkualiti tinggi.

keburukan

  • kadang-kadang dialog yang dilukis.

Pencarian detektif terbaik di PC

Pencalonan kedua dalam penilaian pencarian terbaik mengikut versi merangkumi pilihan permainan genre ini dalam gaya seorang detektif. Subgenre untuk pencarian ini adalah salah satu yang paling organik dan semula jadi. Lagipun, di mana lagi, jika tidak dalam kisah detektif, apakah paling tepat untuk menyelesaikan teka-teki, meneka teka-teki dan membongkar segala macam kerumitan plot.

Seri Nancy Drew

Penilaian: 5.0

Seri Nancy Drew

Dan nombor pertama dalam koleksi ini adalah keseluruhan siri permainan pencarian mengenai detektif gadis Nancy Drew. Ini mungkin merupakan siri permainan terbesar dalam sejarah genre, yang terdiri daripada sebanyak 33 bahagian, yang masing-masing adalah permainan penuh yang berasingan. Siri ini bermula pada tahun 1998, dan hingga kini ia tetap menarik minat pengguna – pelepasan bahagian ke-33 dirancang untuk 2019.

Siri Nancy Drew mempunyai asas sastera langsung. Semua permainan berdasarkan karya sastera yang relevan yang ditulis oleh sekumpulan pengarang dengan nama samaran kolektif Caroline Keane. Itulah sebabnya setiap permainan individu mempunyai jalan cerita tersendiri dengan plot dan plot yang menarik. Pemain selalu diminta perkara yang sama – untuk menjelma semula seperti Nancy, menerima cabaran dalam bentuk kes yang rumit, mengembara ke dunia permainan, mengumpulkan bukti, menyoal siasat suspek, membongkar teka-teki dan, pada akhirnya, menyelesaikan kes tersebut.

Sebilangan besar permainan dalam siri ini dicirikan oleh grafik berkualiti tinggi, antara muka mesra pengguna yang khas untuk pencarian, beberapa tahap kesukaran, dan akhiran alternatif. Harus diakui bahawa beberapa permainan dalam siri ini mendapat reaksi yang berlainan dari peminat, sehingga hasilnya hampir tidak menyenangkan. Walau bagaimanapun, dengan latar belakang maklum balas positif umum, beberapa inovasi yang tidak berjaya akan hilang.

Untuk masa yang lama, syarikat New Disc terlibat dalam penyetempatan siri Rusia di peringkat profesional, tetapi pada suatu ketika studio berhenti mengerjakan projek tersebut kerana alasan teknikal. Walau bagaimanapun, komuniti peminat mengambil tongkat dengan cepat, dan terjemahan amatur berkualiti tidak lama lagi.

Penonton sasaran 'rasmi' untuk siri pencarian ini adalah remaja perempuan. Ini ditunjukkan oleh gaya permainan itu sendiri dan kerumitan teka-teki permainan (tidak terlalu tinggi). Namun, kejayaan siri ini telah lama meninggalkan batas penonton sasaran yang awalnya disasarkan, terutama mengingat hakikat bahawa genre pencarian itu sendiri kini melalui masa-masa sukar.

Kelebihan

  • siri permainan yang besar;
  • petak asal;
  • mengagumkan, pembunuh-tukang kebun berpusing;
  • komuniti peminat yang berpikiran sama;
  • susunan muzik berkualiti tinggi lokasi;
  • penyetempatan profesional Rusia sebahagian besar permainan.

keburukan

  • terdapat episod yang gagal dalam siri ini.

Seri Sherlock Holmes

Penilaian: 4.9

Seri Sherlock Holmes

Nombor kedua dalam pencalonan penarafan ini akan mempertimbangkan siri permainan pencarian lain, di mana watak utamanya bukan sembarang orang, tetapi Sherlock Holmes sendiri. Skala siri ini jauh lebih sederhana daripada Nancy Drew – hanya 8 permainan yang dikeluarkan. Tetapi tetap, produk studio Frogwares ini mampu memikat pemain untuk masa yang lama dan memberikan emosi yang tidak dapat dilupakan dari ciri utama pencarian – 'eureka!' Siri ini membangkitkan perasaan hangat dua kali ganda di kalangan peminat karya asli Conan Doyle, kerana plot permainannya serupa dengan semua jilid novel detektif klasik, dan semua orang akan senang berinteraksi dengan watak kegemaran mereka yang telah hidup.

Permainan ini dirancang dalam gaya pencarian klasik dengan pandangan orang pertama. Semua permainan, bermula dengan yang pertama, mempunyai fungsi pandangan panorama. Pemain mengawal, bergantung pada episod tertentu, sama ada Sherlock Holmes, atau Holmes dan Watson, atau beberapa watak tambahan lain.

Setiap permainan individu dibina di sekitar plot yang berasingan, yang mungkin tumpang tindih dengan novel asalnya, atau mungkin jauh ke tepi. Dengan satu cara atau yang lain, di setiap bahagian pemain harus membongkar kes lain yang rumit. Untuk melakukan ini, anda perlu meneliti lokasi dengan teliti, berkomunikasi dengan watak-watak, dengan tekun memikirkan pilihan untuk pengembangan peristiwa yang diduga, membuat kesimpulan dan, tentu saja, membuat pemotongan – ke mana kita boleh pergi tanpanya ?! By the way, permainan akan menawarkan alat yang mudah untuk ini – Jadual Deduktif.

Secara keseluruhan, produk permainan Frogwares yang berjaya pasti tanpa kekurangannya. Dan jika sebahagian besar kritikan dari para pemain itu semata-mata subjektif, maka perubahan kardinal dalam penampilan watak utama sekurang-kurangnya merupakan keputusan pelik dari pelik.

Keseluruhan siri permainan dibuat pada asalnya untuk PC. Episod yang paling berjaya kemudiannya disalurkan ke platform lain – Xbox, Mac, Nintendo Wii dan lain-lain. Episod pertama pencarian telah diterbitkan semula dan dikemas kini.

Kelebihan

  • grafik berkualiti tinggi;
  • komponen intelektual tinggi;
  • urutan tindakan dinamik;
  • pemandangan panorama bermula dari permainan pertama;
  • disuarakan oleh Vasily Livanov di salah satu bahagian.

keburukan

  • perubahan watak utama secara dramatik dari siri ke siri;
  • tidak semua orang menyukai banyaknya pemandangan berdarah.

Masih hidup

Penilaian: 4.8

Masih hidup

Dan sekali lagi dalam penilaian kami adalah detektif wanita berbakat, bukan hanya Nancy Drew, tetapi Victoria McPherson – ejen FBI dan watak utama trilogi pencarian Masih Hidup. Tepatnya, siri permainan ini boleh dianggap sebagai trilogi hanya jika anda menambahkan permainan pertama yang mempunyai nama yang berbeza – Post Mortem, dan dua isu pencarian Masih Hidup sebenarnya adalah kesinambungannya. Post Mortem keluar pada tahun 2003, dan pencarian Masih Hidup pertama dua tahun kemudian pada tahun 2005.

Permainan ini berlaku pada awal tahun 2000-an di Chicago. Watak utama berurusan secara eksklusif dengan penyiasatan pembunuhan bersiri berdarah yang berlaku di bandar. Penjenayah dengan begitu cerdik menutupi jejaknya sehingga FBI untuk sekian lama tidak dapat menemui satu petunjuk penting. Pada suatu hari yang baik, Victoria McPherson secara tidak sengaja menjumpai buku harian datuknya Gustav di rumah. Nenek moyang Victoria juga detektif, dan, ternyata, sedang menyiasat siri pembunuhan serupa dengan tulisan tangan yang serupa, tetapi itu berlaku di luar negara – di Prague pada tahun 1920-an.

Pemisahan usia adalah salah satu ciri penting dalam pencarian ini. Pemain akan bergerak tepat pada waktunya, bermain sama ada untuk pegawai FBI moden Victoria, atau untuk datuknya, detektif Gustav. Hubungan antara pembunuhan mengerikan di Chicago dan jenayah serupa yang telah lama dilupakan di Prague akan ditemui secara beransur-ansur.

Seperti dalam pencarian detektif lain, dalam Kehidupan Masih pemain harus banyak mengembara melalui sudut gelap, mengumpulkan bukti, menyoal siasat saksi, berunding dengan pakar forensik, dan menyimpan pelbagai keperibadian keruh sebagai pemberi maklumat. Perbezaan antara senjata teknikal domba FBI moden dan alat alat detektif vintaj awal abad ke-20 akan menarik.

Tidak seperti Post Mortem, di kedua-dua bahagian Still Life, permainan ini dimainkan bukan dari yang pertama, tetapi dari orang ketiga. Objek permainan adalah tiga dimensi, latar belakang dua dimensi. Bahagian kedua – Masih Hidup 2 – menurut pendapat kebanyakan pengguna ternyata tidak begitu menarik seperti yang pertama, dan selain itu, ia mengandungi pepijat yang tidak menyenangkan. Namun, di bahagian kedua semua teka-teki terbuka, jadi apa pun, setelah melewati bahagian pertama, insentif untuk menjalani permainan kedua akan menjadi agak besar.

Kelebihan

  • plot menarik;
  • bermain dalam dua era;
  • atmosfera;
  • grafik berkualiti tinggi (pada masa pelepasan);
  • susunan muzik.

keburukan

  • banyak pepijat di bahagian kedua.

L. A. Noire

Penilaian: 4.7

L. A. Noire

Senarai pencarian detektif terbaik diselesaikan oleh pemimpin 'simpati peminat' yang tidak dipertikaikan dalam subgenre ini – L. A. Noire yang suram, tetapi luar biasa menarik dan atmosfera. Ini adalah permainan yang agak baru yang dikembangkan oleh studio Australia Team Bondi dan dikeluarkan pada tahun 2011. Dengan kejayaan yang luar biasa dan banyak tinjauan hangat dari penerbitan industri yang berprestij, L. A. Noire dengan cepat dibawa ke pelbagai platform selain PC.

Aksi ini berlaku di Los Angeles pada tahun 1947. Watak utama adalah detektif polis LAPD Cole Phelps. Cole, jelasnya, menyiasat jenayah. Untuk melakukan ini, dia melakukan aktiviti pencarian operasi, melibatkan watak lain dalam permainan. Semasa melakukan tindakan penyiasatan, segala macam situasi yang tidak terduga mungkin timbul, memaksa protagonis mengejar para penceroboh, terlibat dalam pertempuran, dan berusaha mengalahkan musuh.

Seperti yang anda lihat, permainan ini mempunyai komponen aksi yang signifikan yang telah menjadi faktor penting dalam kejayaan permainan. Perpaduan gaya menjadikan permainan ini bukan hanya dan bukan begitu banyak pencarian, tetapi simulator detektif gaya aksi-petualangan yang lengkap. Sebagai tambahan kepada misi cerita, L. A. Noire mempunyai aspek permainan lain – watak utamanya boleh dan kadang-kadang terpaksa membuat panggilan di radio polis, kemudian berurusan dengan jenayah jalanan yang lain.

Watak boleh bergerak dengan berjalan kaki dan di dalam pelbagai kereta, yang akan diberikan kepadanya ketika dia maju dalam permainan. Pemain juga mempunyai akses ke peralatan dengan 10 pakaian dengan sifat yang berbeza, termasuk yang meningkatkan pertahanan atau bahkan ketepatan menembak.

Kelebihan

  • plot menarik;
  • seni grafik;
  • runut bunyi;
  • suasana noir;
  • dialog;
  • sinematik;
  • komponen tindakan;
  • berbilang pemain.

keburukan

  • pengoptimuman yang tidak mencukupi.

Pencarian atmosfera terbaik di PC

Pencalonan ketiga dalam pemeringkatan permainan terbaik dalam genre pencarian mengikut versi adalah permainan di mana para pembangun dapat mewujudkan suasana yang benar-benar unik. Di sini, di tempat pertama bukanlah kerumitan teka-teki permainan, bukan kesukaran untuk dilalui, tetapi perendaman psikologi dalam permainan sebagai realiti alternatif, atau, sebagai pilihan, empati yang tulus dalam hubungannya dengan perasaan watak-watak. Sebenarnya, istilah 'suasana' lebih kurang berlaku untuk mana-mana pencarian yang dijelaskan di atas, tetapi dalam koleksi ini kita akan memfokuskan pada permainan-permainan di mana komponen ini diperkenalkan.

Ke bulan

Penilaian: 5.0

Ke bulan

Mari mulakan dengan pencarian yang paling kontroversial dalam keseluruhan tinjauan kami. Kekaburan ini terutama menyangkut komponen visual – grafik. Walaupun permainan ini dilancarkan agak baru-baru ini – pada akhir tahun 2011, grafik di dalamnya kelihatan seperti 'hello' dari awal 90-an abad yang lalu. To The Moon juga dikritik hebat kerana permainannya yang primitif. Tetapi permainan selebihnya telah mendapat pelbagai jenis anugerah, pencalonan dan ulasan yang baik sehingga anda dapat menutup mata kekurangan ini.

Watak utama dalam permainan ini adalah pekerja organisasi futuristik Sigmund Eva Rosalyn dan Neil Watts. Organisasi ini terlibat dalam aplikasi praktikal kemajuan ilmiah terkini – 'menanamkan' pelanggan-pelanggan dengan kenangan yang diinginkan. Selalunya, perkhidmatan ini ditempah oleh pelanggan yang harinya hampir dihitung. Oleh itu, mereka berusaha untuk mengganti ingatan mereka untuk sekurang-kurangnya mencipta ilusi yang meyakinkan bahawa mereka telah mencapai apa yang mereka impikan.

Dalam permainan itu, Eve dan Neil bekerja dengan pelanggan lain yang mati – seorang lelaki tua bernama Johnny. Menjunam kenangannya, saintis menemui sendiri dan untuk pemain kisah luar biasa mengenai pelanggan yang tidak biasa. Impiannya yang dihargai adalah melawat bulan. Impian itu tidak akan pernah menjadi kenyataan, dan peluang terakhir Johnny untuk mati bahagia adalah mempercayai kakitangan Sigmund.

Permainan ini adalah sejenis cerita interaktif, halaman di mana pemain membalikkan, melalui lokasi, menyelesaikan teka-teki, membaca semula dialog watak-watak. Anda secara beransur-ansur membenamkan diri dalam ingatan Johnny, menemui lapisan demi lapisan mengapa hidupnya berubah seperti itu, dan dari mana hasrat untuk terbang ke bulan berasal.

Ini adalah kisah tentang cinta dan pengabdian, hidup dan mati, makna hidup, nilai-nilai manusia yang kekal dan segala sesuatu yang membuat pemikiran sinis yang tidak teratur. Iringan muzik yang luar biasa menyumbang kepada menusuk emosi.

To The Moon telah dinominasikan untuk beberapa anugerah dan memenangi gelaran Cerita Terbaik GameSpot. Pada tahun 2011, permainan ini mempunyai penilaian tertinggi pada Metacritic. Jarang ada permainan dalam genre ini yang benar-benar disebut karya seni oleh pengkritik, dan To The Moon adalah salah satu permainan itu.

Kelebihan

  • plot yang meriah dan asli;
  • dialog;
  • runut bunyi;
  • komponen emosi akut.

keburukan

  • grafik dan permainan primitif.

Machinarium

Penilaian: 4.9

Machinarium

Meneruskan tema 'kesadaran' dalam penilaian kami, pertimbangkan satu lagi pencarian yang tidak biasa – Machinarium. Ini adalah pencarian titik-dan-klik yang paling klasik, dilaksanakan dengan gaya asal dan mempunyai daya tarikan tersendiri.

Tindakan ini berlaku dalam dunia pasca-apokaliptik, di mana seluruh peradaban robot hidup. Lebih-lebih lagi, kucing, anjing dan makhluk lain di dunia ini, iaitu di kota Machinarium, juga bersifat mekanikal. Protagonis permainan ini adalah pemulung robot Josef, yang, ironis dan tragis, berakhir di tempat sampah.

Robot Josef harus keluar dari perangkap, pergi ke bandar dan menyelamatkan walikota, yang sebelumnya dijangkiti penyakit serius oleh wakil geng Black Hats – sebuah organisasi jenayah yang mengganas penduduk robot yang damai. Mengatasi banyak rintangan dan menyelesaikan banyak teka-teki situasional, Joseph melakukan segala yang diperlukan daripada dirinya. Selama ini, dia merindui kekasihnya, yang juga dia kecundang kerana kesalahan Topi Hitam.

Tidak ada video pengantar yang akan menjelaskan plot permainan di Machinarium. Mengapa Joseph berakhir di halaman sampah, apa yang perlu dilakukannya, dan apa yang berlaku di sini secara umum, pemain meneka semasa aksi – robot itu secara berkala menikmati kenangan menyentuh dan penderitaan mental.

Machinarium mempunyai ciri penting yang menjadikan pencarian ini jauh berbeza dengan permainan lain dalam genre. Oleh itu, watak utama hanya dapat berinteraksi dengan objek yang berada dalam jarak dekat. Sebagai tambahan, Joseph dapat meregangkan dan memerah badannya sendiri (badan) – ini dilakukan untuk mencapai sesuatu yang digantung tinggi atau meremas ke jalan yang sempit. Tidak ada dialog dalam format pencarian biasa dalam permainan. Sebaliknya, 'awan pemikiran' animasi digunakan.

Kesukaran untuk melewati kawasan tertentu dapat diselesaikan tanpa Google – permainan ini mempunyai panduan panduan sendiri, yang dapat diakses dengan melalui permainan penembak bergulir sederhana. Juga, sistem petunjuk dan petunjuk yang sesuai telah dilaksanakan untuk membantu pemain.

Permainan Machinarium adalah contoh pulangan maksimum dengan pelaburan minimum. Anggaran pembangunan dibatasi oleh dana peribadi dan pencipta yang sangat sederhana – Jakub Dvorski. Akhir sekali, kerja permainan memerlukan masa yang lama – tiga tahun. Tetapi ketika pencarian dilepaskan, reaksi orang ramai, pengkritik dan penerbitan khusus sangat bersemangat. Permainan ini telah memenangi anugerah paling berprestij, termasuk 'Quest of the Year' dan 'Best Indie Game' oleh sejumlah penerbitan industri, serta 'Excellence in Visual Art' di Festival Sukan Independen tahunan ke-12.

Kelebihan

  • idea asal;
  • gaya visual yang sempurna;
  • reka bentuk bunyi;
  • idea tidak standard;
  • penglibatan empati;
  • penyetempatan Rusia berkualiti tinggi pada versi akhir 2017.

keburukan

  • terlalu pendek;
  • banyak teka-teki hampir mustahil untuk dileraikan tanpa petunjuk.

Limbo

Penilaian: 4.8

Limbo

Sekarang, dalam peringkat pencarian PC terbaik, menurut versi, kami akan memperhatikan subgenre – platforming yang pernah sangat popular. Pada satu masa, hampir setiap permainan komputer pertama betul-betul platformer – 'oldfags' ingat siri pertama Super Mario, Putera Mesir yang abadi dan sejenisnya. Dalam keadaan kapasiti komputer peribadi moden, platform-quest dapat memperoleh populariti hanya jika terdapat 'semangat' yang berbeza. Dan Limbo pasti mempunyai satu.

Ini adalah kisah tentang seorang anak lelaki yang berusaha mencari adiknya, dan bukan hanya di mana-mana, tetapi di Limba – dunia perbatasan yang menakutkan dan suram, di mana, menurut tradisi Katolik, jiwa anak-anak yang belum dibaptis tumbuh-tumbuhan untuk menantikan Penghakiman Terakhir. Di tempat yang mengerikan ini, banyak bahaya menanti budak lelaki itu, dan dia harus mati berkali-kali dari persekitaran yang tidak ramah dan raksasa chthonic, memulakan perjalanannya dari titik permulaan sebelumnya.

Bagi mereka yang baru saja melihat tangkapan skrin adegan permainan dari Limbo, nampaknya grafik hampir berada di tempat terakhir di sini. Namun, dari minit pertama permainan menjadi jelas bahawa ini tidak berlaku. Minimalis gambar hitam dan putih yang sejuk bukanlah pepijat, tetapi ciri. Animasi yang lembut dan menyerupai kehidupan menambah keaslian fizikal (seperti istilah ini biasanya digunakan untuk platformer) dan membantu anda melibatkan diri dalam tindakan surealis ini.

Dinamika permainan seimbang sempurna – bahagian yang tidak tergesa-gesa diencerkan secara merata dengan tindakan pantas, bahaya akut dan 'penjana adrenalin' lain, termasuk reka bentuk bunyi.

Dengan latar belakang semua kualiti luar biasa yang disenaraikan, perlu ditekankan bahawa komponen utama Limbo adalah suasana. Menjengkelkan, suram, menakutkan di tempat-tempat, tetapi pasti memikat dan cantik dalam estetika 'dunia lain'.

Permainan ini begitu berjaya sehingga puluhan studio lain segera menginginkan kemenangan ini. Malah klon terang muncul, mengulangi hampir semua idea yang asli. Namun, tidak ada yang berjaya mencapai kombinasi kualiti yang tidak dapat dilihat yang menawan hati sebilangan besar peminat di seluruh dunia.

Kelebihan

  • idea asal;
  • mekanik permainan;
  • keseimbangan kawasan 'tenang' dan 'adrenalin';
  • grafik minimalis tetapi berkualiti tinggi.

keburukan

  • banyaknya klise 'platforming' yang tidak senonoh pada ketiga pertiga permainan;
  • terlalu pendek.

Esther yang dihormati

Penilaian: 4.7

Esther yang dihormati

Dan pada akhir penilaian pencarian PC terbaik di bahagian 'atmosfera', mari kita anggap sesuatu yang tidak biasa. Ini adalah projek eksperimental oleh profesor University of Portsmouth Dan Pinchback. Muzik untuk permainan ini ditulis oleh rakan sekerja Pinchback, komposer Jessica Carrie. Esther yang terhormat agak jauh dari pencarian klasik. Banyak pakar mengklasifikasikan permainan menarik ini sebagai sejenis telenovela dengan perjalanan, pencarian, dan juga sedikit ketakutan.

Aksi ini berlaku di sebuah pulau yang ditinggalkan dewa, di mana pernah ada orang dan bahkan melakukan sesuatu, seperti yang dibuktikan oleh bangunan-bangunan terbengkalai dan tidak kurang kapal dan kapal yang ditinggalkan di dekat pantai. Kehancuran, keruntuhan dan keputusasaan pasca-apokaliptik berlaku di sini. Satu-satunya perkara yang belum berubah menjadi runtuhan adalah rumah api yang lama, yang masih bersinar dengan lampu carian merah yang berdenyut kerana tidak ada yang tahu. Rumah api inilah, yang bersinar di kejauhan, itulah tujuan permainan. Perwatakan perlu sampai ke rumah api. Untuk apa? Tidak jelas. Ini mungkin akan menjadi jelas pada akhirnya. Pulau macam apa ini? Apa yang dilupakan watak utama di sini? Ke mana semua orang pergi? Siapa Esther? Permainan teka-teki ini menanyakan lebih banyak soalan daripada yang dijawabnya, dan ketika anda maju, menjadi jelas bahawa ini adalah intinya.

Di Dear Esther, tidak ada musuh atau sekutu luar, tidak ada bahaya persekitaran, tidak ada latar belakang yang jelas, bahkan tidak ada sedikit pun tindakan. Yang perlu dilakukan pemain adalah mengembara di badan watak di sebuah pulau yang penuh misteri, menjelajah lokasi, secara beransur-ansur bergerak ke arah gawang – rumah api. Namun, dengan cepat menjadi jelas bahawa inti dari apa yang terjadi sama sekali tidak dalam perjalanan, dan, lebih-lebih lagi, tidak dalam teka-teki dasar yang harus diselesaikan untuk terus maju. Keseluruhan intinya adalah rampasan monolog protagonis, yang menyerupai huruf pendek yang dimulai dengan alamat 'Dear Esther …' Mereka secara beransur-ansur mengungkapkan dunia dalaman protagonis, penderitaan mental muncul, dan tragedi kehidupan terdalam terungkap. Ia menjadi jelas siapa Esther, dan pemain mula meneka tempat aneh ini, dan mengapa watak utamanya ada di sini.

Ini adalah permainan meditasi, permainan teka-teki, permainan berfikir. Di sini, pemain yang tidak sengaja akan dijiwai dengan suasana yang dapat menyelam jauh ke bawah sedarnya sendiri. Esther yang terhormat meninggalkan rasa yang unik, membuat anda berfikir tentang nilai kekal dan kehidupan anda sendiri secara umum.

Untuk semua rumah seni dan tidak seperti yang lain, Dear Esther adalah kejayaan yang luar biasa. Permainan ini membuahkan hasil untuk penciptanya dalam enam bulan pertama penjualan di Steam. Bagi pengguna berbahasa Rusia, kelemahan yang menyinggung perasaan adalah kurangnya penyetempatan profesional. Hanya terdapat terjemahan teks teks amatur. Tetapi ini, tentu saja, bukan masalah permainan itu sendiri, tetapi kekurangan minat yang aneh dari studio profesional.

Kelebihan

  • idea yang sangat asli;
  • pemandangan yang mempesonakan;
  • reka bentuk bunyi dan muzik;
  • aftertaste yang tidak dapat dilupakan;
  • komponen emosi akut.

keburukan

  • hanya dalam Bahasa Inggeris.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen