10 penyu terbesar di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Penyu adalah antara reptilia paling kuno di planet kita. Spesies ini muncul lebih dari 200 juta tahun yang lalu dan wujud serentak dengan dinosaur. Tidak seperti yang terakhir, penyu ternyata jauh lebih baik disesuaikan dengan perubahan keadaan habitat dan bertahan hingga ke zaman kita. Peranan penting dalam hal ini dimainkan oleh perlindungan unik dalam bentuk cangkang, yang melindungi tubuh reptilia dari bahaya, baik pemangsa atau pengaruh alam yang merugikan. Badan kura-kura juga istimewa untuk golongan haiwan ini – jangka hayatnya boleh melebihi 200 tahun. Selain itu, mereka memiliki penglihatan yang tajam, mata mereka melihat hampir keseluruhan spektrum warna. Penyu biasanya dibahagikan dengan habitatnya: darat, laut dan air tawar.

Di antara reptilia ini, terdapat spesies kecil dan sangat besar. Yang terbesar dalam sejarah adalah kura-kura Archelon, yang hidup dalam tempoh Cretaceous – panjang badan mereka mencapai 4,6 meter, dan beratnya lebih dari dua tan. Raksasa ini telah lama pupus, tetapi beberapa spesies kura-kura moden (dan terdapat lebih dari 320 daripadanya) juga mampu mengejutkan dengan ukurannya.

Kedudukan Penyu terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama Panjang Berat
Kedudukan Penyu terbesar di dunia 10 Menyuap kura-kura 35 sm. 30 kg.
9 Gelangsar kolam 37 CM.
8 Penyu berpinggang 40 CM. 15 KG.
7 Penyu bersemangat 80 CM. 100 KG.
6 Arrau 100 CM. 70 KG.
5 Penyu raksasa 120 CM. 200 KG.
4 Penyu bangkai 150 CM. 80 KG.
3 Penyu hijau 150 CM. 200 KG.
2 Penyu gajah 180 CM. 400 KG.
1 Penyu Leatherback 260 CM. 900 KG.

Tempat ke-10 – menjentik penyu

Penilaian: 4.1

Menyuap kura-kura

Spesies ini terdapat di Kanada selatan, di Amerika Syarikat tengah dan timur. Berat individu dari 14 hingga 30 kilogram, panjang cangkangnya kira-kira 35 sentimeter. Penyu Cayman, atau seperti yang disebut juga, penyu menggigit memiliki paruh besar, tajam dan kuat, yang memungkinkan mereka menggigit tulang. Haiwan terkenal dengan sifat agresifnya – ketika mereka merasa terancam, mereka secara aktif mempertahankan diri, meregangkan kepala di leher panjang dan berusaha menggigit penyerang. Penyu hidup di badan air tawar: tasik atau sungai dengan arus perlahan. Sumber makanan utama mereka adalah ikan, katak, udang dan haiwan kecil lain. Terlalu lambat untuk mengikuti mangsa, penyu yang menyerang menyerang mangsanya dari penyergapan, merobeknya dengan paruh dan cakarnya, atau menelannya keseluruhan. Pada musim sejuk, mereka masuk ke dalam hibernasi yang dalam, masuk ke dalam lumpur di dasar takungan.

Tempat ke-9 – Penyu bermata merah

Penilaian: 4.2

Gelangsar kolam

Penyu dengan telinga merah mempunyai warna hijau atau zaitun yang bervariasi, mereka mendapat nama kerana bintik-bintik merah terang (kadang-kadang kuning-merah) di belakang mata, menyerupai telinga. Panjang badan wanita, yang lebih besar daripada lelaki, mencapai 37 sentimeter. Penyu tersebar luas di Amerika Utara dan Selatan, mereka juga terdapat di Asia Tenggara, Afrika dan negara-negara Eropah yang hangat. Di Australia, mereka diakui sebagai perosak untuk mengusir spesies reptilia endemik tempatan. Kura-kura lebih suka menetap di rawa-rawa air, menjalani gaya hidup separa akuatik. Individu muda lebih kerap memburu, mereka menangkap ikan kecil, krustasea, katak, moluska, serangga, tikus. Makanan penyu dewasa dengan telinga merah terdiri daripada makanan tumbuhan. Mereka berbeza rasa ingin tahu, tetapi pada masa yang sama mereka sangat berhati-hati – menyedari kemungkinan bahaya dari jarak 40 meter, mereka segera tergelincir ke dalam air.

Tempat ke-8 – Penyu berpinggang

Penilaian: 4.3

Penyu berpinggang

Perwakilan besar susunan kura-kura leher ular, ia mempunyai kepala segitiga yang rata, mata kecil yang tertutup dan leher panjang dengan barisan paku kulit kecil. Penampilan pelik seperti itu, digabungkan dengan pewarnaan abu-abu-coklat, memungkinkan kura-kura berpinggir untuk berjaya meniru celah kayu yang kabur, bersembunyi di dekat mangsa. Berat orang dewasa kira-kira 15 kilogram, panjang cengkerang hingga 40 sentimeter. Habitat ini merangkumi lebih dari selusin negara di Amerika Selatan, selain itu, ia dijumpai di Florida, Amerika Syarikat. Kura-kura atau pemandangan, seperti penduduk tempatan menyebutnya, adalah perairan, hidup di tasik berlumpur, kolam dan sungai yang mengalir perlahan. Ia memburu paling kerap pada waktu malam, menangkap ikan, moluska dan berudu, menelannya secara menyeluruh. Sekiranya takungan kering, lihat lubang masuk ke dalam lumpur di bahagian bawah, hibernasi sehingga musim hujan bermula.

Tempat ke-7 – Penyu bersemangat

Penilaian: 4.4

Penyu bersemangat

Penyu yang dipacu tinggal di padang pasir dan savana di wilayah benua Afrika. Ia mempunyai cangkang yang panjangnya lebih dari 80 sentimeter dan beratnya lebih dari 100 kilogram. Kura-kura itu berhutang dengan taji besar yang terletak di pinggul anggota belakang, yang penting terutamanya untuk menggali lubang. Terowong bawah tanah sehingga kedalaman empat meter dan panjang 15 meter diperlukan untuk berlindung dari panas terik hari, kerana suhu udara meningkat di atas 40 darjah Celsius di padang pasir. Pada masa yang sama, termometer kadang-kadang turun hingga 3 darjah pada waktu malam. Penyu muda biasanya tidak membina tempat perlindungan mereka sendiri, tetapi menggunakan lubang tikus yang terbengkalai. Haiwan ini paling aktif pada waktu pagi dan petang – kemudian mereka mencari sumber makanan. Oleh itu, tumbuh-tumbuhan gurun yang jarang berlaku, kadang-kadang serangga menambah makanan. Musim kawin dicirikan oleh pertempuran ritual yang panjang untuk wanita, yang sering berakhir dengan kematian salah satu saingannya.

Tempat ke-6 – Arrau

Penilaian: 4.5

Arrau

Arrau atau Tartaruga mendiami negara-negara Amerika Selatan, paling sering mereka dapat ditemukan di lembah sungai dalam seperti Amazon, di lagun dan kolam hutan yang besar. Mereka tergolong dalam susunan kura-kura berleher sisi, mereka mempunyai ciri alur yang memanjang di antara mata. Dimorfisme seksual dinyatakan dengan jelas – betina berbeza dalam bentuk cengkerang dan ukuran yang lebih mengagumkan. Individu besar tumbuh hingga satu meter, beratnya sekitar 70 kilogram. Reptilia menghabiskan sebahagian besar waktunya di persekitaran air, di mana mereka mencari makanan untuk diri mereka sendiri. Mereka memakan tumbuhan akuatik, buah-buahan yang jatuh dari pokok, dan juga menangkap ikan kecil. Penyu tidak berhibernasi, tetap aktif sepanjang tahun. Arrau sering menjadi mangsa pemangsa kerana mereka pekak.

Tempat ke-5 – Penyu gergasi

Penilaian: 4.6

Penyu raksasa

Nama lain untuk spesies tersebut adalah kura-kura gergasi Seychelles. Dia mempunyai karapas besar, tinggi dan kaki seperti tiang yang kuat, menjadikannya setinggi 60-80 sentimeter. Penyu dewasa tumbuh hingga 120 sentimeter dan beratnya melebihi dua ratus kilogram. Ia endemik ke pulau Aldabra di Lautan Hindi, terdapat populasi sekitar 150 ribu individu. Terdapat beberapa jajahan kecil lain yang menetap di pulau-pulau lain di Nusantara. Penyu raksasa adalah spesies langka dan dilindungi oleh undang-undang. Di pulau asal mereka, kegiatan ekonomi aktif, jenis pembinaan yang besar dilarang. Sebuah taska khas telah dibuat, di mana anak-anak anjing diberi penjagaan dan pemakanan yang berterusan, dan pada usia lima tahun mereka dilepaskan ke alam liar. Hampir setiap hari, penyu dewasa sibuk mencari makanan, diet termasuk daun, pelbagai tanaman, buah-buahan yang jatuh. Mendapat makanan, mereka boleh berdiri di kaki belakang mereka dan bahkan saling berinteraksi, membina “piramid” yang tinggi. Penyu gergasi Seychelles berumur panjang, ada di antaranya yang hidup hingga 150 tahun.

Tempat ke-4 – Penyu Vulture

Penilaian: 4.7

Penyu bangkai

Penyu burung betina tinggal di Amerika Syarikat, mendiami tasik, sungai, kolam, terusan di negara-negara tenggara, dan sering dijumpai di anak sungai Sungai Mississippi. Secara luaran, mereka serupa dengan Cayman, tetapi ukurannya berbeza, paruh lebih panjang, mata lebar dan bentuk cangkang. Yang terakhir mempunyai deretan rabung gigi gergaji, panjangnya mencapai satu setengah meter. Orang dewasa mempunyai berat sekitar 80 kilogram dan merupakan penyu air tawar terbesar di dunia. Habitatnya adalah takungan dengan dasar berlumpur dan tumbuh-tumbuhan lebat. Mereka memakan ikan, udang karang, siput dan penghuni perairan bersaiz sederhana lain. Kura-kura memburu, menunggu mangsa di bahagian bawah, di antara alga, dan pertumbuhan merah khas di lidah, mirip dengan cacing yang terang, berfungsi sebagai umpan. Jantan menjalani gaya hidup akuatik secara eksklusif, betina kadang-kadang pergi ke darat, tetapi hanya bertelur.

Tempat ke-3 – Penyu hijau

Penilaian: 4.8

Penyu hijau

Penyu hijau atau sup terdapat di perairan tropika dan subtropika di lautan Pasifik, India dan Atlantik. Ia mempunyai karapas bujur, panjangnya sering melebihi 150 sentimeter. Kepala reptilia ditutup dengan perisai keras, matanya besar, berbentuk badam. Kura-kura dapat menimbang kira-kira 200 kilogram, walaupun ada juga perwakilan spesies yang lebih besar. Orang dewasa memakan makanan tumbuhan, biasanya tinggal di perairan pesisir, di tempat-tempat di mana terdapat gua dan gua di bawah air yang berfungsi sebagai tempat perlindungan dari pemangsa. Penyu muda hidup di laut terbuka, dan makanan mereka tidak hanya meliputi tumbuh-tumbuhan, tetapi juga ubur-ubur, krustasea, plankton dan moluska. Mereka lebih suka gaya hidup sendirian. Penyu hijau jarang datang ke darat, hanya apabila tiba masanya untuk bertelur.

Tempat ke-2 – penyu gajah

Penilaian: 4.9

Penyu gajah

Endemik ke Kepulauan Galapagos, kura-kura darat terbesar di planet ini. Panjangnya sekitar 180 sentimeter, dan beratnya mencapai 400 kilogram. Bergantung pada subspesies, shellnya berbentuk kubah atau pelana. Penyu gajah atau Galapagos hidup lama, lebih dari seratus tahun. Mereka memakan makanan tumbuhan, sementara mereka sangat bersahaja – mereka memakan segalanya, dari buah-buahan berair hingga kaktus, pokok renek dan tumbuhan beracun. Mereka biasanya menetap di kawasan berhampiran pokok, di mana mereka dapat bersembunyi dengan mudah dari pemangsa. Kura-kura dibezakan oleh daya tahannya, mereka dapat melakukannya selama beberapa bulan tanpa air dan makanan, memakan simpanan lemak mereka sendiri. Dari semasa ke semasa mereka berhijrah mencari tempat dengan tumbuh-tumbuhan yang lebih lebat.

Tempat pertama – Penyu Leatherback

Penilaian: 5.0

Penyu Leatherback

Penyu terbesar di dunia adalah milik keluarga penyu laut, spesies ini muncul di Bumi hampir sejuta tahun yang lalu. Mendiami perairan sebagian besar laut dan semua lautan, kecuali Artik. Struktur cangkangnya sangat berbeza dengan kura-kura lain. Ia terdiri daripada plat kulit pepejal yang saling tumbuh dengan rabung membujur yang jelas. Panjang badan dalam beberapa kes melebihi 2.6 meter, sementara beratnya 900 kilogram. Di darat, penyu skinback lambat dan kekok, tetapi di dalam air, berkat bentuk aerodinamik berbentuk air mata dan sirip yang besar hingga lebar tiga meter, mereka dapat mencapai kecepatan 35 kilometer per jam. Diet ini meliputi ubur-ubur, moluska, krustasea, ikan muda dan penduduk perairan lain. Dalam mencari makanan, kura-kura dapat menempuh jarak yang jauh; kes-kes diketahui ketika mereka berenang sejauh 20.000 kilometer. Mereka lebih suka perairan tropika yang hangat, tetapi jika perlu, penyu kulit boleh bertahan di perairan sejuk, mengekalkan suhu badan yang diperlukan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen