10 penjaring NHL teratas sepanjang masa

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Hoki adalah salah satu permainan berpasukan yang paling berbahaya dan pada masa yang sama. Ia berasal dari Kanada, di mana iklim yang keras dan sejuk telah memberikan sumbangan besar kepada perkembangan sukan musim sejuk. Pada tahun 1917, Liga Hoki Nasional yang terkenal ditubuhkan, sebuah organisasi yang menyatukan kelab-kelab Kanada dan Amerika Syarikat. NHL terkenal di seluruh dunia kerana pemain hoki profesional yang berbakat, selama lebih dari seratus tahun kewujudan Liga, para pemainnya telah memenangi bukan sahaja sebahagian besar tempat di Hall of Fame Hoki, tetapi juga pengakuan cinta dan tanpa syarat penonton di seluruh dunia. Pemain hoki paling produktif yang telah menjaringkan gol terbanyak dianugerahkan gelaran penjaring tidak rasmi. Memperkenalkan sepuluh penjaring terbanyak Liga Hoki Nasional sepanjang masa.

10 penjaring NHL teratas sepanjang masa

Pencalonan sebuah tempat Pemain hoki penilaian
10 penjaring NHL teratas sepanjang masa 10 Mario Lemieux 4.1
9 Steve Yzerman 4.2
8 Mark Messier 4.3
7 Mike Gartner 4.4
6 Phil Esposito 4.5
5 Marcel Dionne 4.6
4 Brett Hull 4.7
3 Jaromir Jagr 4.8
2 Gordie Howe 4.9
1 Wayne Gretzky 5.0

Mario Lemieux

Penilaian: 4.1

Mario Lemieux.jpg

Salah satu pemain hoki dunia terbaik, yang boleh layak ke tempat pertama, jika tidak kerana masalah kesihatan yang kerap. Mario Lemieux dilahirkan di pinggir bandar Montreal di Kanada, dia mula belajar hoki pada usia tiga tahun, bermain dengan saudara-saudaranya di halaman dan bahkan di ruang bawah tanah rumah, yang ayah mereka berubah menjadi gelanggang es buatan sendiri. Ini diikuti oleh liga pemuda, di mana dia membezakan dirinya, memecahkan semua rekod sebelumnya, dan liga hoki junior Quebec. Dalam rancangan tahun 1984, Lemieux berharap dapat masuk ke Montreal Canadiens, tetapi dia dibawa oleh Penguins Pittsburgh Amerika. Anak muda yang bercita-cita itu sangat kecewa, tetapi masih kekal dalam pasukan, tidak kurang juga terima kasih kepada pengurus yang menawarkan kontrak dua tahun kepadanya, serta pembayaran hadiah wang tunai $ 600,000 dan $ 150,000.

Lemieux menjaringkan gol pertamanya di NHL semasa perlawanan pertama, dan dari lontaran pertama. Di masa depan, dia bermain tidak kurang berjaya, membawa pasukan luar sebelumnya ke tahap yang tinggi. Pada tahun 1986, pemain hoki menjadi pemain dengan bayaran tertinggi kedua dalam Liga. Dan dari para peminat kerana gaya dan keahliannya, Lemieux menerima julukan yang terang “Supermario”. Namun, tahun-tahun berikutnya sukar kerana kesihatan yang merosot. Pada tahun 1993, Lemieux didiagnosis menghidap barah dan memerlukan terapi radiasi. Tetapi walaupun begitu, pemain hoki mengambil bahagian dalam pertandingan, setelah tiba di permainan terus dari hospital. Sejak tahun 1997, dia terpaksa mengambil cuti tiga tahun, dan dalam tempoh yang sama dia dimasukkan ke dalam Hall of Fame Hoki. Pada tahun 2000, Supermario kembali ke es, dan walaupun sakit belakang yang berterusan, bertahan selama empat tahun dalam permainan, memenangi Piala Dunia dan sejumlah penghargaan peribadi yang berprestij. Secara keseluruhan, Mario Lemieux menjaringkan 690 gol untuk troli.

Steve Yzerman

Penilaian: 4.2

Steve Yzerman.jpg

Penyerang Kanada masa depan Stephen Yzerman dilahirkan pada tahun 1965 di British Columbia. Semasa kecil, dia meminati pelbagai sukan, dia sengaja mula bermain hoki sejak usia 10 tahun. Pada usia 15 tahun, Steve sudah membuat kemajuan serius dalam pasukan junior dan menjadi pemain terbaik musim ini. Semasa Draf 1983, dia dipilih oleh Detroit Red Wings, di mana dia menghabiskan sisa kerjayanya. Perlawanan pertama menunjukkan bahawa Yzerman mempunyai prospek besar sebagai penyerang tengah. Pada usia 21 tahun, dia menjadi kapten pasukan dan kekal sehingga dia bersara dari sukan profesional, sekali gus menetapkan rekod untuk tempoh terpanjang dalam kedudukan ini.

Menjelang tahun 1990, Yzerman mempunyai reputasi sebagai salah satu penjaring terbanyak dan penyerang. Dia membawa pasukan itu Piala Presiden, dan pada tahun 1997 – Piala Stanley pertama. Yang kedua dimenangi pada tahun 2002, dan pemain hoki baru sahaja pulih dari kecederaannya di atas es pada masa ini. Kejayaan Yzerman menjadikannya terkenal di kalangan semua peminat hoki. Namun, musim-musim berikut diberikan kepada atlet dengan susah payah, dan keberkesanannya semakin kurang. Dia akhirnya memutuskan untuk bersara dari hoki profesional pada tahun 2006. Steve Yzerman bermain dalam 1,453 permainan dan menjaringkan 692 gol.

Mark Messier

Penilaian: 4.3

Tandakan Messier.jpg

Sebelum menyertai Liga Hoki Nasional, Mark Messier bermain untuk liga hoki junior di wilayah Alberta di Kanada, di mana dia dibesarkan, tetapi prestasinya belum begitu memberangsangkan. Pada tahun 1979 ia dipilih oleh Edmonton Oilers, dan dari musim pertama, Mark mulai dengan cepat meningkatkan kemahirannya, membawa pasukan 12 gol. Selepas itu, karier Messier, yang dijuluki “Mesias” oleh peminat, bermula. Dia terus memberikan kemenangan kepada Edmonton Oilers hingga tahun 1991, dan dianggap sebagai salah satu anggota pasukan yang paling berharga, seperti yang dibuktikan oleh Hart Trophy tahun 1990. Juga semasa berada dalam pasukan ini, Messier memenangi tiga piala kebangsaan. Sejak tahun 1991, Messier telah bermain untuk New York Rangers, di mana dia telah menerima penghargaan prestasi peribadi yang berprestij, dan juga membawa kemenangan Rangers di Piala Dunia 1996.

Ketika kontraknya dengan New York Rangers berakhir, pemain hoki itu diundang ke Vancouver Canucks, di mana dia bermain selama tiga tahun, dan kemudian kembali ke pasukan New York dan tetap di sana sehingga dia bersara dari sukan profesional. Dari jumlah keseluruhan Mark Messier sepanjang permainan – 694 gol. Pada tahun 2006, hadiah khas NHL ditubuhkan yang disebut Mark Messier Leadership Eward, yang diberikan kepada pemain hoki atas kepemimpinan mereka selama musim biasa.

Mike Gartner

Penilaian: 4.4

Mike Gartner.jpg

Mike Gartner dibesarkan di Toronto, di mana ibu bapanya menyukai sukan ini, menghantarnya ke pasukan hoki anak-anak. Pada tahun 1974 ia pergi ke Moscow, di mana dia mengambil bahagian dalam pertandingan persahabatan dengan pemain muda hoki Soviet. Itulah perjalanan ini, menurut Mike, itulah saat yang menentukan setelah dia memutuskan untuk menjadi pemain hoki profesional. Dua musim cemerlang berikut di Ontario Junior Hockey League menarik perhatian jurulatih dan Gartner diundang ke Kejuaraan Remaja Dunia, dari mana dia kembali dengan gangsa.

Kerjaya profesional Mike bermula dengan pasukan Cincinnati Stingers, yang bermain di Persatuan Hoki Dunia. Pada musim pertama, Gartner memperoleh reputasi sebagai salah satu pendatang baru yang paling menjanjikan, di belakang hanya Gretzky. Sejak 1979, ketika WHA dibubarkan, atlet itu berpindah ke kelab Washington, di mana dia bermain selama sepuluh musim berikutnya. Empat lagi kelab NHL mengikuti. Pasukan terakhirnya ialah Phoenix Coyotes. Mike Gartner mengakhiri kariernya pada tahun 1998, setelah menumpukan 20 tahun untuk hoki dan menjaringkan 708 gol.

Phil Esposito

Penilaian: 4.5

Phil Esposito1.jpg

Kerjaya hoki Phil Esposito dimulakan berkat saudaranya, yang bertugas sebagai penjaga gol di Chicago Blackhost. Esposito dibawa ke pasukan, tetapi pada mulanya dia tidak menunjukkan banyak janji. Pada tahun 1967, dia menukar kelab Chicago menjadi Boston Bruins dan setahun kemudian dia dinobatkan sebagai penembak tepat terbaik di NHL. Selanjutnya, kejayaan Esposito mulai bertambah dan berlipat ganda: dia memenangi dua hadiah Hart Trophy, pada tahun 1972 dia menjadi pemilik anugerah sipil tertinggi Kanada untuk penyertaan dalam siri sensasi pertandingan antara USSR dan Kanada, dan setelah pindah ke New York Rangers pada tahun 1975, dengan stabil memberikan keputusan yang sangat baik. Lima kali dia dianugerahkan gelaran penjaring terbanyak dan enam – penembak tepat. Dia juga membawa pasukan Piala Kanada 1976.

1981 adalah tahun terakhir untuk karier hoki Phil Esposito. Secara keseluruhan, dia melakukan 717 gol. Setelah meninggalkan ais, pemain hoki terkenal itu mengabdikan sepenuhnya impian lamanya – penciptaan pasukan Tampa Bay Lightning di Amerika Syarikat.

Marcel Dionne

Penilaian: 4.6

Marcel Dionne3.jpg

Orang asli Quebec, Marcel Dionne bergabung dengan Detroit Red Wings pada tahun 1971. Pusat muda dan menjanjikan itu tidak pernah kecewa sejak tahun debutnya dengan 28 gol. Ini diikuti oleh tiga tahun permainan produktif, setelah itu perselisihan kontrak dengan pihak pengurusan memaksa Dionne untuk berangkat ke Los Angeles Kings pada tahun 1975. Dia menjadi bintang sebenar kelab, memperoleh banyak mata dan penghargaan untuk pasukan. Selama tiga musim terakhir, Marcel Dionne telah bermain untuk New York Rangers, dan pada tahun 1989 dia mengumumkan persaraannya dari hoki.

Secara keseluruhan, semasa permainan di NHL, Dionne menjaringkan 1,771 mata dan membuat 731 tembakan yang berjaya. Berkat keahliannya, dia dianugerahkan Lester Pearson Eward Award untuk Pemain Cemerlang, dan gaya permainannya yang “gentlemanly” jujur ​​menjadikannya Trofi Lady Byng. Pada tahun 1992, Marcel Dionne diberi penghormatan untuk mengambil tempat di Hall of Fame Hoki Kanada.

Brett Hull

Penilaian: 4.7

Brett Hull.jpg

Brett Hull dibesarkan di Ontario, Kanada. Ibunya adalah pemain skateboard, dan ayahnya adalah pemain hoki terkenal, mengikuti contoh yang mana Brett memutuskan untuk mengabdikan diri dalam karier sukan. Dia disusun oleh Calgary Flames pada tahun 1984, tetapi Hull bermain untuk Minnesota Duluth untuk beberapa musim pertama. Dia membuat debut di Liga Hoki Nasional pada tahun 1986, namun, karena konflik dengan pelatih, dia pergi ke kelab Amerika “St. Louis Blues” beberapa tahun kemudian. Brett menghabiskan 11 musim bersama pasukan ini. Pada tahun 1990 dia dinobatkan sebagai penembak tepat terbaik. Tempoh dari tahun 1989 hingga 1992 menyaksikan penampilannya yang paling mencolok dan berkembang dalam kemasyhuran.

Pada tahun 1998, Hull menukar kelab untuk bergabung dengan Dallas Stars, kemudian bermain dengan Detroit Red Wings. Dia menghabiskan tahun lalu dengan Phoenix Coyotes, mengakhiri karier hoki. Brett Hull terkenal dengan menjaringkan 741 gol. Pada tahun 2006, nama itu dimasukkan ke dalam Hall of Fame Minnesota, dan pada tahun 2009 dia dimasukkan ke Hall of Fame Hoki Kanada. Juga, sebuah jalan di kota St. Louis di Amerika dinamai Brett Hull.

Jaromir Jagr

Penilaian: 4.8

Jaromir Jagr.jpg

Pemain hoki Czech legenda, salah satu pemain terbaik di seluruh dunia. Jaromir mula bersukan di sekolah hoki di Kladno. Sudah berusia belasan tahun, dia dibezakan dengan fizikal yang kuat, kestabilan di atas ais dan lemparan yang kuat. Bintang yang semakin meningkat itu segera direkrut ke dalam Extraliga Ceko, dan pada tahun 1990 ia menjadi sebahagian daripada pasukan NHL Pittsburgh Penguins. Dan dengan segera Jagr berjaya memenangi Piala Stanley, salah satu anugerah tertinggi dalam sukan hoki. Selepas itu, dia terus bermain untuk kelab lain dengan berkesan, memenangi lebih banyak anugerah dan gelaran setiap tahun. Atlet itu mengubah sebilangan besar pasukan, dan bukan hanya Liga, pada musim 2004-2005 dia bahkan mewakili kelab hoki es Rusia “Avangard”.

Jaromir Jagr telah menjaringkan 766 gol dan lebih dari 1000 assist berkesan dalam akaun profesionalnya. Dia dianugerahkan Hart Trophy atas sumbangannya yang tidak ternilai dalam kejayaan pasukan, serta tiga Ted Lindsay Eward. Lebih-lebih lagi, Jagr dianggap sebagai wira negara dan salah seorang atlet Czech yang paling dikenali. Pada tahun 2010, dia diberi kepercayaan untuk membawa bendera kebangsaan Czech semasa Sukan Olimpik Musim Dingin, dan tidak lama kemudian, pemain hoki itu menerima Order of Merit secara peribadi dari Presiden Vaclav Klaus. Pada masa ini, penyerang berusia 41 tahun itu terus kagum dengan pencapaiannya di atas es, bermain untuk kelab hoki Czech, Rytiří Kladno.

Gordie Howe

Penilaian: 4.9

Gordie Howe3.jpg

Sejak sekian lama, Kanada Gordon Howe dianggap sebagai pemain hoki terbaik dari segi prestasi, baru-baru ini kehilangan tapak tangan kepada Gretzky. Dia pernah dan kekal sebagai legenda NHL dengan kejayaan luar biasa sebagai penyerang. Anehnya, pada masa mudanya Howe tidak bersinar dengan bakat sukan, tetapi dia memiliki ketekunan dan keberanian dalam jumlah yang banyak. Pada mulanya dia terpilih sebagai penjaga gawang pasukan kanak-kanak, dia segera pergi ke pertahanan, kemudian menjadi penyerang, dan pada tahun 1945 dia bergabung dengan Omaha Knights, kelab pertanian Detroit Red Wings. Melalui kerja yang berdedikasi dan ketakutan di atas es, Howe dengan cepat mendapat penghormatan dari peminat dan atlet lain. Dari tahun 1946, dia menjadi ahli Detroit Red Wings dan bermain selama 25 tahun akan datang. Kerana cara yang sukar untuk bermain pemain hoki dijuluki “Mr. Elbows”, tetapi setelah gol ke lima ratus, nama panggilan itu ditukar menjadi “Mr. Hockey” yang bersemangat. Gordy Howe kerap mencatat rekod baru dan memenangi anugerah berprestij. Dia adalah pemenang Art Ross Trophy enam kali.

Ketika Howe berusia 43 tahun, dia memutuskan sudah waktunya untuk meninggalkan es, tetapi setelah bertahan selama dua tahun tanpa hoki kesayangannya, dia kembali. Dia bermain untuk WHA Houston Eros, kemudian pindah ke Hartford Whalers NHL, di mana dia bermain bersama muda hingga usia 52 tahun. Sepanjang enam puluh tahun kerjayanya, Howe berjaya menjaringkan 801 gol. Untuk mengenang jasa Gordie Howe, jambatan yang dibina di antara Detroit Amerika dan Windsor Kanada itu dinamakan sempena namanya.

Wayne Gretzky

Penilaian: 5.0

Wayne Gretzky.jpg

Gretzky memiliki semua rekod dan pencapaian utama di NHL. Seorang Kanada dengan akar dari Ukraine mula mengambil langkah kecil pertama untuk sukan pada usia 5 tahun, menyertai pasukan kanak-kanak Brentford. Kemudian ada liga kanak-kanak, di mana dia membezakan dirinya, dengan melemparkan 378 gol sepanjang musim. Pada usia enam belas tahun, Gretzky bermain untuk kelab Greyhounds, dan setahun kemudian dia sudah berada di Indianapolis Racers. Debut NHLnya adalah Edmonton Oilers, di mana Gretzky bermain selama sepuluh tahun lagi. Atlet berbakat telah membawa pasukan empat Piala Stanley dan banyak anugerah lain.

Walaupun populariti dan prestasi mengagumkan Gretzky, pihak pengurusan memutuskan untuk memindahkannya ke Los Angeles Kings. Faktor utama dalam perkara ini, tentu saja, adalah wang. Walaupun pemain hoki tidak begitu menyukai pasukan baru, dia berjaya membawa permainan mereka ke tahap yang baru. Setelah beberapa saat, Gretzky berpindah ke St. Louis Blues atas inisiatifnya sendiri, tetapi terpaksa meninggalkan kelab kerana tidak bersetuju dengan pihak pengurusan. Dia akhirnya bergabung dengan New York Rangers, di mana dia terus mengagumkan dunia dengan prestasi virtuosonya sehingga dia bersara dari es pada tahun 1999. Gretzky bersara dari hoki pada usia 38 tahun, walaupun terdapat reaksi peminat yang kuat dan pujukan Bill Clinton, Presiden Amerika Syarikat ketika itu. Dalam karier sukannya yang agak pendek, Wayne Gretzky telah menjaringkan 894 gol dan hampir dua ribu assist yang berkesan. Demi kepentingannya, mereka malah melanggar peraturan untuk meletakkan nama pemain di Hall of Fame Hoki Kanada tidak lebih awal dari tiga tahun kemudian – nama Gretzky menghiasi Hall of Fame setelah hanya tujuh bulan. Penyerang legenda itu kini menjadi naib presiden Oilers.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen