10 pengeluar penapis kabin teratas

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Penapis kabin adalah elemen sistem penghawa dingin yang membersihkan udara yang mengalir dari kekotoran berbahaya. Dalam keadaan persekitaran moden, penapis seperti itu merupakan sifat penting dalam kereta, kerana ia membantu mewujudkan persekitaran udara yang selesa di kabin, melindungi kesihatan pemandu dan penumpang dari kesan racun.

Baru-baru ini, kegembiraan di sekitar penapis kabin tidak begitu hebat, dan tidak lebih dari 20 syarikat di seluruh dunia terlibat dalam pembuatannya. Hari ini, jumlah mereka meningkat sekitar 5 kali, tetapi tidak semua orang berjaya menahan standard kualiti. Sehubungan dengan itu, pasukan majalah telah menyiapkan pemeringkatan pengeluar penapis kabin terbaik, berdasarkan maklum balas pengguna dan kalangan pakar dalaman. Kriteria penilaian utama adalah:

  1. kos sebaris penapis habuk dan karbon;
  2. luasnya jenama;
  3. purata hayat produk.

Cara memilih penapis kabin

Memilih penapis kabin untuk kereta adalah proses yang sangat kompleks yang tidak mempunyai tanda aras untuk petunjuk standard. Oleh kerana spesifikasi produk, sangat sukar untuk menonjolkan ciri-ciri utama, tetapi para editor berjaya mengumpulkan 9 cadangan yang sangat penting untuk anda.

  1. Semasa memilih penapis kabin, pastikan untuk bermula dari nombor katalog produk asal. Walau bagaimanapun, disarankan untuk membeli bukan yang asli, tetapi analog dari pengeluar terkenal. Pilihan seperti itu akan memungkinkan bukan hanya untuk menjimatkan dengan baik (sekitar 50-75%), tetapi juga memberikan penyucian udara berkualiti tinggi yang tidak kurang untuk waktu yang lama.
  2. Pastikan penapis yang anda beli sesuai dengan tempat duduk. Perhatikan ketatnya pengancingnya dan ketiadaan kelengkungan plat tisu yang kuat. Beri keutamaan kepada model yang mempunyai elemen penguat badan dalam bentuk sudut terpaku atau bingkai plastik (getah).
  3. Bahan penapis mesti dirawat khas. Bahagian sisi kipas biasanya dilaminasi permukaan. Ini diperlukan untuk mengelakkan masuknya serat ke dalam ventilasi, jika tidak, kedua-duanya boleh menyebabkan pencemaran udara yang mengalir (dan, lebih-lebih lagi, alergen yang kuat), dan mengurangkan prestasi keseluruhan sistem penyaman udara.
  4. Kotak besar tidak selalu menjadi tanda palsu. Banyak pengeluar sengaja meningkatkan ukuran kotak pembungkusannya untuk mengurangkan kemungkinan kerosakan pada penapis kabin semasa pengangkutan dan penyimpanan. Namun, banyak pengguna secara keliru menganggap tindakan pencegahan ini sebagai fakta pemalsuan.
  5. Penandaan arah aliran udara adalah perkara yang sangat mudah. Ini mengelakkan kerumitan pemasangan penapis dengan tidak betul. Oleh itu, kami menasihati anda untuk lebih mengutamakan produk yang mempunyai sebutan “Atas” dan “Bawah”.
  6. Kehadiran karbon aktif lebih daripada sekadar aksi publisiti. Semua orang tahu secara langsung mengenai faedah karbon aktif dalam penyerapan gas tertentu, termasuk nitrogen dioksida dan sebatian hidrokarbon. Oleh itu, jika menjaga kesihatan bukan sekadar kata-kata kosong untuk anda, dan anda sudah bersedia untuk menghabiskan lebih banyak wang, maka kami sangat mengesyorkan membeli penapis karbon.
  7. Berat penapis arang adalah ciri yang sangat penting. Secara amnya, semakin tinggi jisimnya, semakin banyak karbon aktif yang dapat dikandung oleh plat kain.
  8. Semasa membeli penapis arang, pastikan untuk memeriksa integriti pembungkusan. Kenyataannya adalah bahawa kehadiran lubang melalui kotak kertas atau polietilena dapat memprovokasi “pernafasan” sebahagian karbon aktif kerana terciptanya aliran udara. Oleh itu, kehidupan kerja yang jelas lebih rendah, dan kemungkinan kerosakan mekanikal.
  9. Kami sangat tidak mengesyorkan mengukur jangka hayat penapis dalam jarak tempuh kilometer – pendekatan ini tidak berfungsi dengan produk ini. Ciri-ciri ketahanannya dipengaruhi oleh banyak petunjuk, seperti gas dan kekaburan lokasi yang harus anda pindahkan, serta mod operasi penghawa dingin. Menurut logik ini, kriteria sumber yang paling optimum adalah tempoh operasi, dan, dari pengalaman peribadi, katakan: sumber purata penapis (sederhana atau arang batu) akan berbeza dari 9 hingga 12 bulan.

Penapis kabin mana yang hendak dipilih: arang atau biasa?

Jenis penapis

Kebaikan

keburukan

Penapis konvensional (anti debu)

+ Kos pembelian rendah

+ Membersihkan udara dari spora, bakteria dan debunga – hypoallergenic

+ Merupakan penghalang untuk serpihan besar dan kecil

+ Membolehkan anda menggunakan kipas pendingin hawa ketika memandu melalui terowong atau ketika kereta dalam keadaan tidak aktif dalam kesesakan lalu lintas

+ Menghalang kabut kaca

– Tidak menyekat bau

– Tidak menahan toksin udara

Penapis karbon

+ Baik menghilangkan bau asing dan meneutralkan toksin yang tidak menentu

+ Menggalakkan penukaran ozon menjadi oksigen

+ Memberikan pembersihan udara halus dari bahan berbahaya hampir sepenuhnya (95-99%)

+ Mirip dengan penapis konvensional, ia menghalang kabut kaca dan membolehkan anda menggunakan penghawa dingin dalam keadaan terbiar dan ketika memandu di bahagian jalan “tertutup”

– Harga tinggi

Penarafan pengeluar penapis kabin terbaik

Pencalonan sebuah tempat pengilang penilaian
Penarafan pengeluar penapis kabin terbaik 1 Mann 5.0
2 RAF 4.9
3 Knecht MAHLE 4.8
4 DENSO 4.7
5 BOSCH 4.6
6 Corteco 4.5
7 RANGKA 4.4
8 Fortech 4.3
9 Filtron 4.2
10 AMD 4.1

Mann

Penilaian: 5.0

Mann

Penapis kabin Mann's Czech adalah yang terbaik di segmen ketika ini. Syarikat ini selalu terkenal dengan pengeluaran elemen berkualiti tinggi untuk membersihkan cecair teknikal dan udara, jadi keputusan kami tidak boleh menjadi penyataan. Gabungan prestasi dan harga yang ideal, kadar sekerap rendah dan kelaziman pasaran. Walau bagaimanapun, mari kita beralih ke nombor.

Penapis khas Mann mempunyai kadar penghantaran habuk rata-rata 5.9% – hanya 0.1% lebih rendah daripada RAF Rusia-Cina. Luas tirai pembersih berukuran 0,206 meter persegi, dan rintangan aerodinamik bervariasi dari 30 hingga 137 milimeter lajur air kerana sumbernya habis. Oleh itu, kami mempunyai analog yang sangat tepat mengenai elemen yang disebutkan dari RAF … tetapi pada separuh harganya. Tempat pertama yang tidak jelas.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • salah satu kadar penghantaran habuk terendah – 5.9%;
  • rintangan aerodinamik yang baik sepanjang tempoh operasi;
  • tahap kecacatan pengeluaran yang rendah;
  • kelaziman di Rusia.

keburukan

  • tidak ditemui.

RAF

Penilaian: 4.9

RAF

RAF Filter berlaku apabila kerjasama pengeluar Rusia dan China berjaya memberikan persaingan serius pada jenama terkuat di dunia. Penapis kabin mereka tidak boleh disebut anggaran: rata-rata 950 rubel dan penunjuk kedua paling mahal selepas DENSO. Terdapat dua sebab untuk ini:

Pertama, pengeluar telah memasukkan sebanyak 3 lapisan ke dalam penapis: antibakteria (aka antijamur), karbon dan antiallergenik, yang menyekat pelbagai patogen. Tidak hairanlah bahawa, menurut hasil ujian, penyebaran debu penapis ini adalah yang terkecil: hanya 5.8%!

Kedua, luas purata tirai saringan (0,203 meter persegi) tidak menjadi masalah untuk daya tarikan aerodinamik yang baik. Dalam bentuk yang tercemar, nilai rintangan dalam saringan mencapai tiang air 139 milimeter, yang menunjukkan bahawa pencemaran ditahan dengan betul oleh lapisan yang ada.

Abstrak dari harga tinggi, katakan: RAF adalah jenama yang layak mendapat tempat kedua dalam ranking.

Kelebihan

  • pekali penghantaran habuk terendah (hanya 5.8% daripada jumlah jisim);
  • kehadiran tiga lapisan penyerap (antibakteria, karbon, antiallergenik);
  • petunjuk ketahanan aerodinamik yang baik;
  • kualiti kerja yang tinggi.

keburukan

  • harga tinggi.

Knecht MAHLE

Penilaian: 4.8

penapis kabin Knecht MAHLE

Pengeluaran Knecht MAHLE dari Jerman-Bulgaria telah memperlihatkan kepada komuniti kereta dengan banyak barang keperluan berkualiti tinggi, termasuk penapis kabin. Dari segi petunjuk teknikal, mereka hampir sama dengan DENSO Jepun, seperti yang anda akan lihat setelah keputusan ujian yang diberikan, bagaimanapun, jejak Eropah membuat dirinya terasa (dari segi standard kualiti yang lebih ketat).

Dengan permukaan tirai penapis 0,248 meter persegi, penapis MAHLE mempunyai transmisi debu rata-rata 8,1% – sama seperti rakan sejawat Asia, hingga parameter operasi terkecil. Satu-satunya perbezaan ialah seretan aerodinamik dalam bentuk kotor – di sini sama dengan tiang air 97 milimeter. Oleh itu, kita dapat menyimpulkan bahawa calon ini kelihatan sedikit lebih meyakinkan pada tahap pengembangan sumber daya sepenuhnya, dan harganya sangat menyenangkan pembeli. Tempat ketiga yang jelas.

Kelebihan

  • gabungan harga dan kualiti yang baik;
  • peratusan kecil penolakan dalam kumpulan pembuatan;
  • Kebocoran habuk 8.1%;
  • kawasan pembersihan halus yang optimum.

keburukan

  • untuk keadaan operasi mereka – tidak didedahkan.

DENSO

Penilaian: 4.6

DENSO

Penapis kabin dari DENSO boleh dipanggil “produk lini pertama” – yang melepasi tanda 10% (8,1% tepat). Mereka lebih mahal daripada semua pesaing dari segi penilaian, tetapi mereka mengatasi fungsinya hampir lebih baik daripada yang lain. Harga purata 1,200 rubel adalah bukti lebih lanjut mengenai ini. Benar, walaupun demikian, menurut statistik penjualan, mereka hanya sedikit lebih rendah daripada jenama Jerman (Bosch dan Corteco).

Luas permukaan tirai penapis standard DENSO adalah 0.248 meter persegi – hanya selepas Corteco, didarabkan dengan prestasi penapisan yang jauh lebih tinggi. Dari segi rintangan, semuanya juga teratur (90 milimeter tiang air dalam bentuk yang tercemar), yang menyebabkan penembusan udara bebas walaupun pada akhir sumber kerja. Berdasarkan hasil tinjauan, kami tidak dapat meletakkan jenama Jepun di tempat pertama, tetapi kami akan memberikan barisan keempat dengan senang hati.

Kelebihan

  • penunjuk aliran udara yang ideal walaupun dengan pencemaran yang teruk;
  • luas permukaan penapisan yang besar;
  • Kebocoran habuk 8.1%;
  • mutu kerja yang optimum;
  • ketersediaan penapis karbon penyerap dalam julat.

keburukan

  • harga tinggi.

BOSCH

Penilaian: 4.5

BOSCH

Kedudukan kelima Bosch adalah kerana rata-rata semua petunjuk prestasi utama dan populariti pengguna. Betul, ada garis pemasaran di sebalik pernyataan keras dalam semangat “pembersihan 100% hingga penghapusan mikroorganisma”: Pengilang Jerman sendiri menyedari bahawa produk mereka tidak akan dapat mengatasi petunjuk tersebut.

Kawasan penapisan standard penapis kabin Bosch adalah 0.244 meter persegi. Ini banyak, tetapi yang lebih menarik kerana pekali penghantaran debu ternyata cukup tinggi dan berjumlah 11.1%, menurut ujian lapangan. Tetapi petunjuk rintangan aerodinamik penapis sebelum dan selepas operasi, masing-masing sama dengan 30 dan 66 milimeter lajur air, pastinya senang. Tahap tinggi keseluruhan produk dimahkotai oleh harga yang boleh diterima – rata-rata sekitar 600 rubel untuk pasaran semasa.

Kelebihan

  • harga yang boleh diterima;
  • penunjuk terbaik rintangan udara untuk pencemaran dalam penarafan;
  • kawasan penapisan yang luas;
  • kelaziman di pasaran Rusia.

keburukan

  • pekali penghantaran habuk tinggi (11.1%).

Corteco

Penilaian: 4.4

Corteco

Satu lagi jenama Jerman yang menghasilkan penapis udara berkualiti tinggi secara konsisten. Kos purata untuk produk Corteco setanding dengan Bosch, begitu juga dengan keseimbangan prestasi dengan sedikit perbezaan. Jenama yang dimaksudkan sangat bergantung pada peningkatan kawasan penapisan, dan ini memikat pengguna yang tidak difahami ke sisinya. Secara logiknya, keterlaluan parameter ini secara langsung mempengaruhi kualiti pembersihan … tetapi pergantungan tidak berjaya. Kawasan penapisan seluas 0.270 meter persegi rata-rata mencapai 10.9% debu, yang khas untuk petani tengah, tetapi bukan untuk pemimpin penarafan yang lengkap.

Walau bagaimanapun, rintangan aliran udara Corteco hampir sempurna. Dalam keadaan bersih dan tercemar, penunjuk ini masing-masing sama dengan 30 dan 77 milimeter merkuri – dengan latar belakang pesaing, syarikat ini berada di kedudukan kedua setelah Bosch yang disebutkan di atas. Ya, jenama ini tidak menunjukkan keajaiban, tetapi keseimbangannya membolehkannya kekal di antara pemimpin segmen yang layak.

Kelebihan

  • kualiti kerja yang tinggi, kadar penolakan yang rendah (1% daripada jumlah produk);
  • ketahanan aerodinamik yang baik apabila bersih dan kotor;
  • harga belian yang menguntungkan;
  • kawasan penapisan yang besar.

keburukan

  • bukan parameter perlindungan debu yang paling optimum, walaupun kawasan penapisannya besar.

RANGKA

Penilaian: 4.3

RANGKA

Saloon filter produksi Slovenia, kualiti kerja yang sesuai sepenuhnya dengan nilai yang dinyatakan. Anda tidak boleh mengharapkan banyak dari itu, dan juga berharap sumbernya akan bertahan selama satu tahun penggunaan. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, lebih baik menggantinya pada akhir bulan ke-8, untungnya, rata-rata pasaran 400 rubel membenarkannya dilakukan.

Dari petunjuk teknikal penapis paket FRAM standard, penghantaran debu 10.6% dapat dibezakan pada 0.198 petak kawasan tirai operasi. Bukan hasil terbaik dalam penarafan, tetapi masih mengatasi pesaing yang lebih popular. Tetapi tekanan udara ketika tercemar meningkat dari 34 hingga 100 milimeter air lajur nominal, sedikit menyukarkan bekalan pada tahap operasi kemudian. Penapis kelihatan sedikit lebih buruk daripada rakan mereka dari Jerman, dan oleh itu tempat ketujuh dalam penilaian akan sangat berguna.

Kelebihan

  • harga yang menguntungkan;
  • tekanan aliran seimbang pada elemen semasa ia kotor;
  • populariti tinggi dalam segmen belanjawan.

keburukan

  • perlindungan habuk tidak mencukupi;
  • pengurangan penggantian yang disyorkan.

Fortech

Penilaian: 4.2

Fortech

Penapis kabin Fortech telah lama menjadikan diri mereka sebagai elemen penghawa dingin yang stabil, jangka hayatnya dikira selama 1 tahun operasi yang boleh dipercayai. Hari ini, pilihan yang paling popular adalah model arang batu dalam pelbagai jenis prestasi – pemandu kenderaan domestik semakin memilihnya daripada penapis kilang asli.

Oleh kerana pelbagai jenisnya, sangat sukar untuk memberikan gambaran yang tepat mengenai jenama itu sendiri – kira-kira 80% pengguna berpuas hati dengan hasilnya, dengan hanya sedikit penurunan aliran udara. Menurut laporan rasmi penyelidikan yang dilakukan, tirai memakan sekitar 91-93% dari debu – selebihnya masuk ke salon. Hasilnya dengan latar belakang pesaing tidak buruk, jika tidak untuk satu “tetapi”. Terbukti sebagai salah satu jenama yang paling popular, Fortech telah menarik perhatian syarikat-syarikat palsu yang secara aktif membekalkan pasaran palsu dengan harga kedua.

Kelebihan

  • polisi harga yang boleh diterima;
  • kualiti produk asal yang baik;
  • kepekatan penapis karbon yang besar dalam julat;
  • pekali penghantaran habuk berbeza dari 7 hingga 9%;
  • peningkatan selang pertukaran.

keburukan

  • kehadiran barang palsu di pasaran dalam jumlah besar, yang secara signifikan merosakkan imej jenama.

Filtron

Penilaian: 4.1

Filtron

Filtron adalah pengeluar elemen penapis Poland untuk bekalan bahan bakar dan sistem penyaman udara, yang produknya terkenal sebagai salah satu yang paling berpatutan. Julat penapis merangkumi banyak variasi model anti-debu dan karbon – dengan jambatan tambahan, pengeras, kawasan tirai yang meningkat, segmen, dll.

Sampel ujian standard dari Filtron dengan kos purata 210 rubel menunjukkan hasil ujian yang sangat tidak dijangka: kebocoran debu 9.8% dan tekanan air 117 milimeter dalam bentuk yang tercemar. Benar, selang antara pergeseran kadang-kadang tidak melebihi 6-7 bulan, yang akhirnya menafikan faedah dan menaikkannya ke kategori model konvensional.

Kelebihan

  • pelbagai elemen penapis murah;
  • parameter operasi yang boleh diterima sepanjang hayat perkhidmatan.

keburukan

  • penyucian udara yang biasa-biasa saja dengan sebilangan penapis anggaran (9.8% bahagian zarah terampai secara purata);
  • keperluan untuk penggantian yang lebih kerap.

AMD

Penilaian: 4.0

AMD

AMD diposisikan sebagai syarikat yang menghasilkan produk termurah, yang pesaingnya tidak menyukainya dan pengguna memujinya. Harga rata-rata untuk penapis kabin mereka adalah 200 rubel, yang tiga kali lebih murah daripada Corteco. Walau bagaimanapun, tidak ada yang perlu dikejutkan, terutamanya jika anda melihat petunjuk dalam operasi sebenar.

Luas permukaan penyaringan sampel rujukan AMD adalah 0.166 meter persegi, dengan kadar kebocoran debu 17.8%. Sebagai perbandingan, Mann dan RAF mempunyai angka ini hanya 5.9% – seperti yang mereka katakan, komen adalah berlebihan. Tetapi tidak semuanya buruk seperti yang dilihat pada pandangan pertama: rintangan aerodinamik penapis AMD baru tidak melebihi 31 milimeter merkuri. Ya, kerana semua keadaan, adalah mustahil untuk memberikan tempat yang tinggi kepada syarikat, tetapi sebahagian besarnya disebabkan oleh harga yang rendah, ia masih masuk dalam penilaian kami.

Kelebihan

  • produk paling murah;
  • rujuk parameter aerodinamik penapis bersih.

keburukan

  • kecekapan produk perlindungan habuk adalah 3 kali lebih rendah daripada pesaing;
  • aerodinamik penapis yang lemah dalam keadaan kotor;
  • kawasan penapisan kecil.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen