10 peneraju dunia dalam pengeluaran minyak

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Di setiap benua planet kita, ada sejumlah negara yang, dalam satu atau lain cara, telah mencapai kejayaan yang besar dalam pengembangan industri minyak dan telah mengambil posisi yang yakin di pasar dunia. Kedudukan perubahan terbaik secara berkala: pemain baru memasuki “pasukan” syarikat gergasi minyak, dan ada yang meninggalkannya. Siapa yang menduduki tempat 10 teratas 2019? Segala-galanya ternyata seperti yang diharapkan, tetapi tidak tanpa permutasi catur.

Mengenai pengagihan simpanan minyak dunia

Tidak diragukan lagi, sektor tenaga masa depan akan mengalami perubahan yang ketara, dengan meletakkan kepentingannya pada sumber yang boleh diperbaharui. Dan kemudian anda harus memutuskan dengan cepat bagaimana membuang ratusan pelantar minyak di seluruh dunia dengan cepat dan selamat. Tetapi hari ini minyak adalah sumber yang paling berharga dan pendorong utama bagi sebahagian besar ekonomi dunia, membawa keuntungan dan keuntungan.

Untuk memahami mengapa beberapa negara, dan bukan yang lain, berada dalam senarai pemimpin dari segi jumlah produk minyak yang dihasilkan, sudah cukup untuk memahami skema pengagihan rizab minyak planet ini. Semuanya bersifat dangkal, sederhana dan sangat tidak rata: lebih daripada 60% dari semua simpanan terletak di wilayah Timur Tengah. Ini mengenai Teluk Parsi.

Sebanyak 13% lagi simpanan 'tersembunyi' di Amerika Utara dan Selatan: pusat zon ini dianggap Alaska, Alberta Kanada, Venezuela, yang, dengan kehendak takdir, bahkan tidak termasuk dalam sepuluh teratas hari ini dan dasar laut Teluk Mexico. Negara-negara Asia Tengah menyumbang sekitar 10% simpanan minyak. Selebihnya tersebar di seluruh lembah Indonesia, Australia, Oceania, dll.

Pemimpin dunia dalam pengeluaran minyak

Pencalonan sebuah tempat Negara Jumlah pengeluaran
Pemimpin dunia dalam pengeluaran minyak 1 USA 12.1 JUTA BAREL SETIAP HARI
2 Rusia 10.7 JUTA BAREL SETIAP HARI
3 Arab Saudi 9.6 JUTA BAREL SETIAP HARI
4 Iraq 4.6 JUTA BAREL SETIAP HARI
5 Kanada 4.2 JUTA BAREL SETIAP HARI
6 China 3.8 JUTA BAREL SETIAP HARI
7 UAE 3.1 JUTA BAREL SETIAP HARI
8 Kuwait 2.7 JUTA BAREL SETIAP HARI
9 Brazil 2.6 JUTA BAREL SETIAP HARI
10 Iran 2.2 JUTA BAREL SETIAP HARI

Amerika Syarikat (12.1 juta tong sehari)

Penilaian: 5.0

USA

Sehingga 2015, Amerika Syarikat bahkan bukan satu daripada sepuluh negara teratas yang menjual “emas hitam” ke pasaran dunia. Tetapi selama bertahun-tahun, keadaan telah berubah secara mendadak. Hari ini, dasar minyak Amerika diatur oleh peraturan mudah: “semakin banyak, semakin baik.” Ini tidak menghairankan, kerana penduduk telah meningkat dengan cepat “selera makan” dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dan hari ini jumlah minyak yang digunakan untuk keperluan negara melebihi jumlah simpanan yang ada. Dan mereka sangat besar – cadangan negara dianggarkan sekitar 1.4 bilion tong.

Oleh itu, negeri harus mengimport bahan mentah dari negara jirannya. Secara paradoks, memang benar: pemimpin dunia dalam pengeluaran minyak adalah salah satu pengimport terbesar 'emas hitam'. Pada April 2019, negara ini mencatat rekod dunia baru untuk pengeluaran minyak harian – 12.2 juta tong sehari. Ini menjadi mungkin kerana dua wilayah – negara Texas (pusat perlombongan serpih yang terkenal) dan Teluk Mexico, di mana terdapat banyak projek luar pesisir.

Kemajuan pesat industri minyak negara ini disebabkan oleh iklim pelaburan yang sihat dan secara aktif memperkenalkan teknologi moden. Ini memastikan perkembangan pesat simpanan baru dan penggunaan sumber bahan mentah yang tidak konvensional seperti serpih dan pasir bitumen.

Rusia (10.7 juta tong sehari)

Penilaian: 4.9

Rusia

Ini bukan tahun pertama Rusia menjadi peserta tetap dalam sepuluh besar dalam bidang pengeluaran minyak: negara ini menyumbang sekitar 11% penunjuk dunia dari bahan mentah yang diekstrak. Meskipun berada dalam posisi yang sangat mengagumkan di pasar minyak, Rusia belum dapat membanggakan intensitas pengembangan minyak dan tingkat teknologi yang digunakan dalam proses ini. Halangan utama untuk ini adalah lokasi geografi kebanyakan rizab minyak Rusia.

Faktanya adalah bahawa rizab bahan mentah yang mengagumkan terletak di Timur Jauh yang kurang maju, Siberia yang tidak dapat diakses dan di wilayah Artik. Sekiranya kita mengambil kira rizab ini, simpanan minyak Rusia dapat dianggap tidak kurang hebatnya daripada di Amerika Syarikat – kira-kira 100 bilion tong.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat perubahan yang stabil dalam perubahan struktur pengeluaran 'emas hitam': bahagian kondensat gas yang dihasilkan meningkat. Ini menjadi mungkin kerana penglibatan rizab gas Siberia Barat dalam pembangunan minyak. Ngomong-ngomong, industri minyak di Rusia adalah industri utamanya dan tidak hanya merangkumi pengeluaran, tetapi juga penyulingan, pengeluaran, dan, tentu saja, penjualan. Kira-kira 1/3 eksport negara dalam bentuk wang adalah minyak.

Arab Saudi (9.6 juta tong sehari)

Penilaian: 4.8

Arab Saudi

Malangnya bagi dirinya sendiri, dalam beberapa tahun terakhir negara ini kehilangan kepemimpinannya dalam hal jumlah produk minyak yang dihasilkan, tetapi ini tidak bermaksud bahawa ia telah kehilangan kepemimpinannya dalam pengaruhnya terhadap pasaran minyak dunia. Arab Saudi telah menjadi anggota OPEC (sebuah organisasi antara kerajaan yang mengawal kuota minyak) selama bertahun-tahun dan sering menentukan harga ke pasaran dunia.

Negara ini adalah salah satu negara pertama yang fokus pada pengembangan industri minyaknya, mulai tahun 1946. Hanya memerlukan 3 tahun untuk mengubah arah industri secara radikal: pada masa ini, hampir separuh daripada KDNK negara berasal dari pengeluaran minyak dan pengeluaran minyak.

Pengguna terbesar produk Arab adalah negara-negara Asia Timur dan peserta lain dalam sepuluh besar adalah Amerika Syarikat. Deposit minyak Arab Saudi sangat mengagumkan, dengan seperlima rizab 'emas hitam' di dunia terletak di wilayahnya: kira-kira 270 bilion tong. Petunjuk sedemikian menunjukkan bahawa negara akan kekal di pentas dunia untuk jangka masa yang panjang.

Perlu diperhatikan bahawa sehingga 2011, simpanan minyak Arab Saudi adalah yang terbesar di dunia, hingga Venezuela mengumumkan cadangan bahan mentahnya yang sudah terbukti – sekitar 297 bilion tong. Walaupun begitu, tahap perkembangan industri minyak di negara ini belum memungkinkannya untuk kekal dalam sepuluh syarikat minyak terbesar.

Iraq (4.6 juta tong sehari)

Penilaian: 4.7

Iraq

Ini adalah salah satu pemimpin tidak hanya dari segi jumlah minyak yang dihasilkan, tetapi juga dari segi jumlah simpanannya di wilayahnya: rizab yang terbukti di negara ini berjumlah lebih dari 145 bilion tong bahan mentah berharga. Rizab hidrokarbon juga sangat besar: Iraq menduduki tempat ketiga di dunia dari segi kuantiti mereka, dan hasil penjualan bahan mentah ini merangkumi sekitar 90% daripada jumlah pendapatan negara itu.

Bahkan sekitar 15 tahun yang lalu, negara itu tidak mengimpikan perkembangan pesat industri minyaknya: pencerobohan wilayah tentera Amerika yang memukul industri minyak dan ekonomi Iraq secara keseluruhan. Sejak 2010, ketika Majlis Keselamatan PBB mencabut sekatan ekonomi yang dikenakan ke atas negara itu, ada titik balik.

Pada masa yang sama, salah satu tender terbesar dalam sejarah Iraq diadakan untuk penjualan hak untuk membangun dan menghasilkan ladang minyak. Hasilnya adalah kemajuan pesat dalam pengembangan industri minyak. Hari ini Iraq adalah salah satu pengeksport 'emas hitam' di dunia: ia membekalkan sekitar 5% minyak dunia ke pasaran minyak.

Kanada (4.2 juta tong sehari)

Penilaian: 4.6

Kanada

Negara daun maple tidak dianggap sebagai salah satu pengeluar minyak paling aktif di dunia: simpanannya yang berharga berjumlah kira-kira 180 bilion tong dan Kanada melakukan segala yang mungkin untuk mengeluarkannya dari usus dengan cekap dan secepat mungkin. Bahagian utama bahan makanan minyak adalah pasir bitumen. Omong-omong, ini adalah jenis mineral mudah terbakar yang tidak konvensional. Faktanya adalah bahawa pasir minyak yang disebut dianggap salah satu yang paling sukar diperoleh.

Walaupun begitu, negara ini secara aktif mengembangkan teknologi dan secara beransur-ansur meningkatkan kekuatan industri minyaknya. Kanada menyumbang kira-kira 5% daripada pengeluaran minyak harian dunia. Lebih-lebih lagi, negara ini dianggap sebagai pengeksport utama Amerika. Rizab terbukti 'emas hitam' Kanada melebihi 178 bilion tong, iaitu kira-kira 13% daripada jumlah dunia.

China (3.8 juta tong sehari)

Penilaian: 4.5

China

Raksasa sosialis telah secara aktif mengembangkan ladang minyak di wilayahnya selama lebih dari setengah abad, dengan stabil menyediakan sekitar 5% dari jumlah minyak yang dihasilkan di dunia. Dan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, industri minyak negara mulai membangun momentum dengan cepat. Malangnya, ini tidak mempengaruhi indikator kualiti: perkembangan ekonomi yang pesat dan jumlah penduduk yang mengagumkan tidak membenarkan tahap pengeluaran minyak melebihi tahap penggunaannya.

Oleh itu, pada tahun 2009, China mengatasi Amerika Syarikat dari segi jumlah sumber tenaga yang digunakan, sehingga mengambil alih telapak tangan, yang dipegang oleh mereka selama satu abad (!).

Rizab terbukti China cukup sederhana – hanya 20 bilion tong. Walaupun begitu, China tidak putus asa dan bergantung pada pengembangan teknologi pengeluaran minyak. Keretakan hidraulik antaranya.

UAE (3.1 juta tong sehari)

Penilaian: 4.4

UAE

Emiriah Arab Bersatu adalah gabungan 7 unit wilayah yang sama (emirat) dan mempunyai kedudukan ekonomi dan geografi yang sangat baik – di selatan Teluk Parsi. Dan wilayah ini, seperti yang anda ketahui, secara harfiah “memerah” dengan minyak. Bahagian negara dalam pengeluaran minyak harian dunia adalah sekitar 4%, dan rizab terbukti mencapai 98 bilion tong.

Satu fakta yang perlu diperhatikan: hampir 90% dari semua simpanan minyak terletak di wilayah salah satu emirat yang paling terkenal dan maju – Abu Dhabi. Sejak tahun 2003, dia menjadi peneraju industri minyak negara. Walaupun emirat ini sejauh ini bersahabat dengan saudara-saudaranya, tidak diketahui bagaimana keadaannya akan berubah di masa depan.

Dalam beberapa tahun terakhir, negara ini mulai memperhatikan pencarian ladang minyak baru dan pengembangan yang sudah ditemukan. Pada masa yang sama, pemurnian minyak dan pemasaran produk minyak menjadi latar belakang. UAE adalah pengeksport utama global. Pembeli utama adalah Jepun, Amerika Syarikat dan Eropah Barat.

Kuwait (2.7 juta tong sehari)

Penilaian: 4.3

Kuwait

Kuwait dianggap sebagai pemilik ladang minyak yang besar. Telaga pertama di negara ini dilancarkan pada tahun 1938. Hari ini, bahagian negara dalam pengeluaran minyak harian dunia adalah sekitar 3%. Perlu diperhatikan bahawa setelah 7 bulan penjajahan negara itu oleh Iraq pada tahun 1991, di mana terdapat usaha yang intensif untuk menghancurkan industri minyak, ekonomi Kuwait menderita dengan teruk. Dalam tempoh ini, berjuta-juta tan bahan bakar fosil hanya dituangkan ke Teluk Parsi.

Hari ini, Kuwait yakin di antara pemimpin dari segi pengeluaran “emas hitam”, 90% daripadanya dieksport secara eksklusif. Dan kadar pengeluaran minyak yang tinggi memastikan taraf hidup yang layak bagi penduduk. Anggaran simpanan bahan mentah berharga negara adalah 104 bilion tong, dan berkat pengenalan teknologi terkini yang aktif, angka ini terus meningkat.

Brazil (2.6 juta tong sehari)

Penilaian: 4.2

Brazil

Selepas penemuan pada tahun 2006 ladang terbesar di Belahan Bumi Barat (Lula), yang terletak di Brazil, industri minyak negara itu mengalami lonjakan yang mendadak. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, industri khusus ini telah menjadi salah satu peneraju ekonomi negara. Walaupun negara tidak menolak dari sumber bahan mentah tenaga yang boleh diperbaharui. Ini mengenai pengeluaran bahan bakar dari tebu. Bukan apa-apa bahawa Brazil dianggap sebagai kuasa besar bioenergi.

Belum lama ini, ladang minyak lain ditemukan di lembangan minyak dan gas Santos, “kapasiti” yang menurutnya para pakar lebih dari 12 miliar tong. Penganalisis meramalkan bahawa Lula akan mencapai prestasi puncaknya pada tahun 2020. Dipercayai bahawa bidang ini mempunyai potensi yang sangat kuat yang akan membantu menyelesaikan masalah dunia dengan kekurangan minyak. Hari ini, bahagian Brazil dalam pengeluaran minyak dunia adalah sekitar 3%.

Iran (2.2 juta tong sehari)

Penilaian: 4.1

Iran

Negara ini berada di tempat terakhir dari sepuluh syarikat gergasi minyak teratas kami, tetapi ini tidak bermaksud bahawa negara ini mempunyai pengaruh paling sedikit terhadap pasaran minyak. Iran adalah anggota OPEC dan sering, bersama-sama dengan Arab Saudi, membiarkan dirinya 'kebebasan', kadang-kadang mempengaruhi harga 'emas hitam'.

Pada tahun 70-an, Iran pantas dianggap sebagai salah satu pemimpin dalam pengeluaran minyak, mencapai maksimum bersejarah hariannya sebanyak 6,6 juta tong. Selepas revolusi Islam, negara itu tidak kembali kepada petunjuk seperti ini selama lebih dari 30 tahun, walaupun cadangan yang ditemui hampir dua kali lipat selama bertahun-tahun. Sekatan yang dijatuhkan oleh sejumlah negara pada tahun 2011 merugikan industri minyak Iran yang sudah goyah, dan hanya pengangkatannya yang memungkinkan industri itu bangkit dari lutut.

Ciri ladang minyak Iran adalah kemurnian sebahagian besar bahan mentah, yang memungkinkan untuk mendapatkannya dengan sedikit darah, menggunakan teknologi termudah ketika mengekstraknya dan meminimumkan kos bahan dan tenaga kerja. Deposit minyak negara dianggarkan sekitar 157 bilion tong, yang akan memastikan perkembangan industri negara tanpa gangguan selama satu abad lagi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen