10 pelancong paling terkenal dan penemuan mereka

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Hari ini kita mengetahui hampir semua perkara tentang planet kita, setiap sudut Bumi telah dijelajahi, dijelaskan, difoto dan dijumpai dengan teliti dalam buku teks geografi. Dan berkat perkembangan pelancongan yang aktif, anda boleh mengunjungi sendiri mana-mana negara eksotik atau pergi pelayaran ke pantai Antartika. Tetapi beberapa abad yang lalu, satu-satunya sumber pengetahuan yang boleh dipercayai tentang negara dan wilayah yang jauh adalah pengembara yang berani yang memberikan sumbangan yang tidak ternilai dalam pembangunan planet kita. Nama dan penemuan mereka akan kekal dalam sejarah. Di bawah ini kami menjemput anda untuk mengetahui sekitar sepuluh pelancong yang paling terkenal.

Kedudukan pelancong paling terkenal dan penemuan mereka

Pencalonan sebuah tempat Pelancong penilaian populariti
10 pelancong paling terkenal dan penemuan mereka 10 Roald Amundsen 4.1
9 David Livingston 4.2
8 Nikolay Miklukho-Maclay 4.3
7 James Cook 4.4
6 Leif Eriksson 4.5
5 Fernand Magellan 4.6
4 Vasco da Gama 4.7
3 Amerigo Vespucci 4.8
2 Christopher Columbus 4.9
1 Marco Polo 5.0

Roald Amundsen

Penilaian: 4.1

Roald Amundsen

Pelancong Norway yang terkenal, terkenal terutamanya dengan ekspedisi kutubnya. Sejak kecil, Roald Amundsen bermimpi menjadi pelaut, dia terinspirasi oleh teladan Laksamana Muda John Franklin. Dia mula mempersiapkan kehidupan yang sukar bagi pelaut dan penjelajah dari masa remaja, bersenam, bermain ski, dan secara amnya menjalani gaya hidup orang Spartan. Dalam latihannya, Amundsen juga menghadiri ceramah oleh penjelajah kutub Eivin Astrup, yang akhirnya memperkuat tekad pemuda itu untuk mengabdikan hidupnya untuk penyelidikan polar. Tetapi, ketika berusaha menjadi anggota ekspedisi ke Franz Josef Land, dia ditolak kerana kurang pengalaman.

Namun, Amundsen tidak menyerah, dan pada tahun 1986, setelah mendapat pangkat navigator, dia pergi ke ekspedisi Antartika bersama kumpulan Adrien de Gerlache. Semasa perjalanan ini, dia menjadi orang pertama di dunia yang bermain ski di Pulau Tu Hammock. Bersama pasukan, dia terpaksa menghabiskan tiga belas bulan di es Lautan Selatan, setelah itu mereka harus kembali tanpa mencapai tujuan mereka. Titik balik dalam kehidupan Amundsen datang pada tahun 1901, ketika dia membeli kapal pesiar “Joa” dan mulai mempersiapkan diri untuk perjalanan ke Kutub Selatan. Bersama dengan kru di kapal layar yang telah ditukarkan, mereka sampai di pesisir Antartika dan mencapai tujuan mereka pada pertengahan Disember, di hadapan Kapten Robert Scott beberapa minggu.

Hampir keseluruhan kehidupan Roald Amundsen dihabiskan dalam pelbagai ekspedisi. Pada tahun 1928, pesawatnya terhempas ketika dia mencari rakannya, Umberto Nobile. Penyelamat tidak berjaya menemui penyelidik itu sendiri.

David Livingston

Penilaian: 4.2

David Livingston

David Livingston adalah mubaligh Scotland yang menjelajah Afrika dan memperkenalkan dunia kepada budaya dan adat istiadatnya. Setelah mendapat gelar doktor, dia melamar London Missionary Society, dan akhirnya berakhir di benua Afrika, memulakan perjalanannya dari bahagian selatannya. Tujuh tahun pertama Livingston tinggal di negara Bechuan, di wilayah Botswana moden. Kemudian dia mempunyai idea untuk mengkaji sungai-sungai Afrika Selatan untuk meneroka laluan baru jauh ke Afrika. Pada tahun 1849, dia menjelajahi Gurun Kalahari dan menemui Danau Ngami, kemudian melakukan perjalanan di sepanjang Sungai Zambezi. David Livingston menjadi orang Eropah pertama yang melintasi benua Afrika. Pada tahun 1855, dia membuat salah satu penemuan terbesarnya – dia menemui air terjun besar setinggi 120 meter, yang terletak di sempadan Zambia dan Zimbabwe. Livingston menamakannya Victoria Falls, setelah Ratu England.

Setahun kemudian, mubaligh itu pulang ke rumah dan menerbitkan sebuah buku di sana, yang memperincikan penyelidikan dan perjalanannya. Dia juga dianugerahkan pingat emas dari Royal Geographical Society. Menetap kembali ke Afrika, Livingston meneruskan perjalanannya, terutamanya menjelajah sungai-sungai besar. Mereka juga menemui tasik Bangweulu dan Mwelu. Pada tahun 1873, ketika mencari sumber Sungai Nil, dia meninggal akibat penyakit malaria berhampiran kampung Chitambo (Zambia). Sepanjang hayatnya, Livingston mendapat kemasyhuran sebagai pengembara yang tidak kenal lelah dan menerima julukan “Singa Besar” dari penduduk tempatan, dan setelah kematiannya, dia meninggalkan banyak maklumat yang tidak ternilai mengenai Afrika.

Nikolay Miklukho-Maclay

Penilaian: 4.3

Nikolay Miklukho-Maclay

Pelancong dan saintis terkenal Rusia yang memberikan sumbangan besar dalam kajian penduduk asli Oceania, Australia dan Asia Tenggara. Pada masa mudanya, Miklouho-Maclay mendapat pendidikan di Jerman, adalah pembantu kepada naturalis Ernst Haeckel. Sekembalinya ke Rusia, dia berhasil meyakinkan Persatuan Geografi Rusia tentang perlunya menjelajahi wilayah Pasifik, dan pada musim gugur tahun 1870 dia belayar ke New Guinea dengan kapal perang Vityaz. Miklouho-Maclay menjelaskan pilihan lokasi oleh fakta bahawa di pulau-pulau ini masyarakat primitif mempunyai nilai etnografi dan antropologi yang luar biasa, kerana paling tidak dipengaruhi oleh peradaban.

Penyelidik Rusia tinggal di antara orang Papua selama lebih dari satu tahun, mengenal adat, cara hidup seharian dan upacara keagamaan mereka. Pada tahun 1872, Miklouho-Maclay melewati Filipina dan beberapa pulau lain di Lautan Pasifik di mesin pemotong Emerald. Dua tahun kemudian, dia kembali ke New Guinea dan tinggal untuk beberapa waktu di bahagian baratnya, dan dari tahun 1876 dia pergi belajar di Mikronesia Barat dan kepulauan Melanesia. Miklouho-Maclay terkenal tidak hanya sebagai saintis, tetapi juga sebagai humanis, tokoh masyarakat, pejuang hak pribumi dan penentang perbudakan. Dia menghabiskan tahun-tahun terakhir hidupnya di St. Petersburg.

James Cook

Penilaian: 4.4

James Cook

Pelaut itu, yang terkenal dengan tiga perjalanan pelayaran dunia, di mana wilayah-wilayah baru ditemui dan peta terperinci mengenai pulau-pulau Pasifik, Atlantik, Lautan India, serta pantai Newfoundland, Australia dan New Zealand disusun. James Cook dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga petani, tetapi bertentangan dengan keinginan ayahnya, dia memutuskan untuk menjadi pelaut. Dari usia 18 tahun, dia bekerja sebagai budak kabin, kemudian naik ke pangkat pegawai, mengambil bahagian dalam Perang Tujuh Tahun.

Pada tahun 1768, kerajaan Britain memutuskan untuk menghantar ekspedisi ilmiah untuk menjelajah Lautan Pasifik. Tugas sukar ini dipertanggungjawabkan kepada navigator yang sudah berpengalaman, James Cook. Dia menjadi kapten kapal tiga tiang “Endeavour” dan diperintahkan untuk menuju ke Kepulauan Tahiti untuk memerhatikan perjalanan Venus melalui cakera solar, yang memungkinkan untuk menghitung jarak dari Bumi ke Matahari. Selain itu, misi, selain astronomi, mempunyai tujuan lain – untuk mencari benua selatan. Semasa pelayaran ini, Cook menemui New Zealand dan menjelajah pantai timur Australia. Beberapa tahun kemudian, ekspedisi kedua berlangsung, yang disertai oleh sejumlah penemuan: Pulau Norfolk, Caledonia, Kepulauan Sandwich Selatan. Itu diikuti oleh sepertiga, selama Hawaii ditemukan. Di Hawaii, pertempuran bersenjata berlaku antara anggota kapal dan penduduk tempatan, yang mengakibatkan kematian Cook. Semasa perjalanannya, kapten berjaya membuat peta yang tepat dan terperinci sehingga mereka tetap relevan hingga pertengahan abad ke-19.

Leif Eriksson

Penilaian: 4.5

Leif Eriksson

Navigator Scandinavia yang legendaris dianggap sebagai orang Eropah pertama dalam sejarah yang menjejakkan kaki di pantai benua Amerika Utara. Leif Eriksson, dijuluki “Happy”, dibesarkan dalam keluarga Viking Erik the Red, penemu Greenland. Sekitar 1000 A.D. dia bertemu dengan Bjarni Herjulfsson dari Norwegia, dari mana dia mendengar kisah tanah barat yang tidak diketahui. Bersemangat untuk membuat penemuan dan mencari wilayah baru untuk penyelesaian sesama suku, Eriksson memperoleh kapal, mengumpulkan pasukan dan menghantam jalan.

Semasa perjalanan ini, dia menjumpai tiga wilayah di Kanada. Pantai pertama yang menemui pelaut adalah tanah Baffin, yang disebut oleh orang Scandinavia sebagai Helluland (batu). Yang berikutnya adalah Semenanjung Labrador, yang menerima dari mereka nama Markland, yang berarti “tanah hutan”. Dan akhirnya, yang ketiga, pantai paling menarik dari pulau Newfoundland, yang disebut oleh Ericsson dan orang-orangnya sebagai Vinland, iaitu “tanah yang subur.” Di sana mereka mendirikan penempatan kecil dan tinggal selama musim sejuk. Sekembalinya ke tanah air, Leif mengarahkan saudaranya, Thorvald, untuk meneruskan penjelajahannya di Vinland. Namun, ekspedisi keturunan Viking ke pantai Amerika Utara runtuh ketika mereka terpaksa berundur setelah pertempuran sengit dengan suku Indian Kanada.

Fernand Magellan

Penilaian: 4.6

Fernand Magellan

Penjelajah pertama di dunia yang melakukan perjalanan ke seluruh dunia dan membuat sejumlah penemuan penting. Magellan dilahirkan di Portugal dari keluarga bangsawan. Ekspedisi angkatan laut pertamanya berlaku pada tahun 1505, ketika dia berlayar ke India dengan skuadron Francisco de Almeida. Tidak lama kemudian Magellan mempunyai rancangan untuk melakukan pelayaran ke Kepulauan Molucco dengan harapan dapat menemukan jalan barat ke arah mereka. Tidak dapat memperoleh persetujuan raja Portugis, dia berpaling dengan permintaan yang sama kepada raja Sepanyol dan akhirnya menerima lima kapal yang dia miliki. Pada tahun 1519, ekspedisi Magellan meninggalkan pelabuhan.

Setelah setahun berlayar, Fernand Magellan dengan kapal terbangnya sampai ke pantai Amerika Selatan, di mana dia terpaksa tinggal di pelabuhan untuk musim sejuk. Pada tahun yang sama, dia menjumpai selat itu, yang kemudian dinamai namanya, dan pergi ke laut. Selama hampir empat bulan berlayar di perairan yang belum dipetakan, para pelancong tidak pernah menghadapi ribut, jadi mereka memutuskan untuk memanggil lautan ini sebagai Pasifik. Ekspedisi itu sampai di Kepulauan Mariana, kemudian Kepulauan Filipina ditemui. Titik ini menjadi tujuan terakhir dalam pelayaran Magellan, kerana dia terbunuh dalam pertempuran dengan suku pulau Mactan. Hanya satu kapal yang kembali ke Sepanyol, membawa berita penemuan hebat.

Vasco da Gama

Penilaian: 4.7

Vasco da Gama

Navigator Portugis, penemu laluan laut ke India, dan orang Eropah pertama yang menjejakkan kaki ke tanah India. Vasco da Gama dibesarkan dalam keluarga bangsawan dan mendapat pendidikan, ketika masih muda dia pergi ke angkatan laut. Dia membuktikan dirinya dalam pertempuran dengan korser Perancis dan berjaya mendapatkan bantuan Raja Manuel the First, yang memerintahkannya untuk memimpin ekspedisi ke India. Tiga kapal dan lebih daripada 170 anak kapal terlibat dalam perjalanan itu. Vasco da Gama berlayar pada tahun 1497, pada bulan Disember tahun yang sama mereka berjaya sampai ke pantai Afrika Selatan, dan enam bulan kemudian kapal-kapal itu mendarat di pantai India. Walaupun rancangan pelancong untuk menjalin perdagangan dengan penduduk tempatan tidak berhasil, mereka disambut dengan hormat di rumah, dan da Gama dilantik sebagai laksamana Lautan Hindi.

Semasa hidupnya, Vasco da Gama membuat dua lagi perjalanan ke India. Tujuan ekspedisi kedua adalah untuk mewujudkan pos perdagangan Portugis di wilayah baru. Kali ketiga dia pergi ke sana pada tahun 1502 untuk memperkuat kuasa pemerintah Portugis dan memerangi rasuah dalam pentadbiran kolonial. Pelayaran menghabiskan tahun-tahun terakhirnya di India.

Amerigo Vespucci

Penilaian: 4.8

Amerigo Vespucci

Navigator dan pedagang Florentine, yang pertama kali mengemukakan teori bahawa bahagian dunia yang ditemui oleh Christopher Columbus adalah benua baru, yang sebelumnya tidak diketahui. Pada masa mudanya, Amerigo Vespucci lulus dari universiti berprestij, kemudian bekerja di rumah perdagangan dan perbankan Medici. Pada tahun 1499, dia bergabung dengan kru kapal di bawah komando laksamana Sepanyol Alonso de Ojeda. Tujuan ekspedisi ini adalah untuk menerokai tanah Dunia Baru.

Semasa pelayaran ini, Vespucci bertindak sebagai pelayar, ahli geografi dan kartografer. Dia menerangkan secara terperinci semua perincian mengenai medan, flora dan fauna tanah baru, pertemuan dengan penduduk asli, dan juga membuat peta langit berbintang. Selepas itu, dia mengambil bahagian dalam ekspedisi lain, 1503, di mana dia memerintahkan sebuah kapal kecil. Vespucci adalah penjelajah pertama yang mengkaji bahagian penting di pantai Brazil.

Christopher Columbus

Penilaian: 4.9

Christopher Columbus

Christopher Columbus terkenal sebagai penemu Amerika, walaupun dia membuat penemuan penting lain semasa hidupnya. Dia dibesarkan dalam keluarga miskin, tetapi mendapat pendidikan yang baik. Pada tahun 1470 dia mengambil bahagian dalam ekspedisi laut perdagangan. Impian utama Columbus adalah mencari jalan laut ke India melintasi Atlantik. Dia berulang kali beralih kepada raja-raja Eropah untuk meminta bantuan dalam mengatur dan membiayai ekspedisi itu, tetapi hanya pada tahun 1492 mendapat persetujuan dari ratu Sepanyol Isabella.

Setelah menerima tiga kapal yang dimilikinya dan mengumpulkan sekumpulan sukarelawan, Christopher Columbus berlayar. Dia menemui Bahama, Cuba dan Haiti. Ini diikuti dengan ekspedisi kedua, di mana Jamaica, Puerto Rico, Lesser Antilles dan Kepulauan Virgin ditemui. Pada tahun 1498, Columbus memulakan perjalanan ketiga, yang mengakibatkan penjelajahan di pulau Trinidad. Dan akhirnya, pada tahun 1502, dia berhasil mendapatkan izin dari Raja Sepanyol untuk ekspedisi keempat, di mana kapal-kapal Columbus sampai ke pantai Amerika Tengah. Sepanjang hidupnya yang berikutnya, Christopher Columbus yakin bahawa tanah yang dia temukan itu terhubung dengan Asia, dan dia tetap menemukan jalan laut ke India.

Marco Polo

Penilaian: 5.0

Marco Polo

Salah satu pelancong paling terkenal yang memberi inspirasi kepada banyak penemu, termasuk Christopher Columbus. Marco Polo dibesarkan dalam keluarga saudagar Venesia dan dari usia dini terbiasa menemaninya dalam perjalanannya, ketika mencari jalan perdagangan baru. Pada tahun 1271, Paus mengirim mereka ke China, melantik mereka sebagai wakil rasmi. Setelah ekspedisi selama lima tahun melalui Asia Kecil, Parsi dan Kashmir, keluarga Polo tiba di kediaman Kublai Khan, penguasa negara Mongolia Yuan, yang mana China berada pada waktu itu. Marco yang muda dan berani segera jatuh cinta pada Khan, jadi dia memutuskan untuk meninggalkan para pelancong di istananya, di mana mereka menghabiskan 17 tahun berikutnya.

Pada tahun 1291, Khubilai menugaskan keluarga Polo untuk menemani armada yang mengangkut puteri Mongol ke Parsi, di mana dia akan menjadi isteri dari Syah Parsi. Tetapi dalam perjalanan itu, berita datang mengenai kematian Shah, setelah itu Polo memutuskan untuk kembali ke Venice. Segera setelah pulang, Marco mengambil bahagian dalam perang dengan Genoa dan ditawan oleh orang Genoa. Semasa dipenjarakan, dia bertemu dengan penulis Itali, Rusticello, yang mencatat kisah terperinci mengenai pengembaraan dan kehidupannya yang menakjubkan di China.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen