10 motosikal paling berkuasa di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Di antara semua kenderaan awam dan sukan, motosikal adalah perwujudan sebenar kekuatan, kelajuan dan pemanduan. Pengilang menjadikannya lebih pantas dan dinamik, merangkumi teknologi paling moden dalam pembuatan enjin dan komponen lain. Sebagai contoh, basikal sukan moden bahkan boleh menggunakan badan Kevlar – ringan dan tahan lama, dan dengan itu membantu mengembangkan kelajuan yang mengagumkan.

Tetapi 'jantung' mana-mana motosikal tentu saja adalah enjin. Suara gemuruhnya begitu menghangatkan jiwa dan menggembirakan. Ciri-cirinya menjadikan motosikal secepat dan dinamik mungkin. Dan pada peningkatannya, pengeluar memberi tumpuan, berusaha untuk memastikan kelajuan maksimum.

Dan untuk menunjukkan kemungkinannya, kami telah mengumpulkan rating 10 motosikal paling berkuasa di planet ini. 'Kuda roda dua' ini akan meninggalkan kereta yang paling sporty dengan mudah. Sebilangan motosikal yang dipamerkan sangat kuat sehingga dilarang digunakan di jalan-jalan bandar.

Penarafan motosikal paling berkuasa di planet ini

Pencalonan sebuah tempat Nama produk Kelajuan maksimum Kuasa
Kajian semula motosikal paling berkuasa di planet ini 10 Honda GL 1800 Sayap Emas 210 km / j 118 KUASA KORANG
9 Honda CBR1100XX 'Blackbird' 290 KM / J 164 KUASA KORANG
8 Ducati 1098 280 KM / J 180 KUASA KORANG
7 MV Agusta F4 CC 297 KM / J 195 KUASA KORANG
6 Suzuki GSX1300R 'Hayabusa' 312 KM / J 197 KUASA KORANG
5 BMW S1000RR HP4 289 KM / J 188 KUASA KORANG
4 Yamaha Y ZF – R1 300 KM / J KUASA 200 KORANG
3 Kawasaki ninja zx-14 306 KM / J 208 KUASA KORANG
2 MTT Y2K Turbin Superbike 402 KM / J 320 KUASA KORANG
1 Dodge tomahawk 480 KM / J KUASA 500 KORANG

Tempat ke-10: Honda GL 1800 A Gold Wing (118 kuasa kuda)

Penilaian: 4.1

Honda GL 1800 A Gold Wing (118 kuasa kuda)

Kedudukan dibuka oleh motosikal pelancongan berkuasa Honda GL 1800 A Gold Wing. Terima kasih kepada enjin enam silinder 118 hp. dalam konfigurasi 2018, ia mampu melakukan overclocking dengan kelajuan yang sangat mengagumkan.

Walau bagaimanapun, tujuan basikal ini bukanlah untuk memecahkan rekod kelajuan di trek. Model lawatan ini dicirikan oleh keselesaan tertinggi, berkat yang anda dapat menghabiskan sepanjang hari di belakang roda dan tidak merasakan sedikit keletihan. Itulah sebabnya banyak fungsi model tertumpu pada kepraktisan maksimum dalam perjalanan jauh. Contohnya, walaupun injap pendikit boleh beroperasi dalam empat mod yang berbeza!

Dalam konfigurasi 2018, syarikat Honda memberi tumpuan untuk meningkatkan kebolehgunaan. Ia menambahkan kawalan kunci pintar, layar besar dengan Apple sokongan CarPlay, fairing aerodinamik besar yang mengarahkan udara melewati pemandu, dan menambahkan transmisi kopling ganda.

Secara keseluruhan, GLW 1800 A Gold Wing adalah basikal bagi mereka yang menikmati perjalanan yang panjang dan menyeronokkan dari bandar ke bandar. Dan enjin yang kuat tidak hanya memberikan kestabilan di trek, tetapi juga membantu mengekalkan kelajuan dalam semua keadaan, dari hujan hingga lumpur atau permukaan 'pecah'.

Tempat ke-9: Honda CBR1100XX 'Blackbird' (164 kuasa kuda)

Penilaian: 4.2

Honda CBR1100XX 'Blackbird

Walaupun Blackbird telah dihentikan (motosikal terakhir dilancarkan dari barisan pemasangan pada tahun 2007), ia masih boleh dibeli hingga hari ini. Di samping itu, dia mengekalkan gelaran salah satu yang paling kuat di planet ini. Ini kerana Honda Blackbird dikuasakan oleh enjin empat silinder hingga 164 hp.

Enjin yang begitu kuat harus dilengkapi dengan penyejukan cecair sehingga tidak terlalu panas semasa operasi. Keputusan seperti itu pasti masuk akal. Berkat mesin yang kuat dan cekap Honda, Blackbird memecahkan rekod kelajuan untuk semua basikal pengeluaran pada tahun 1999, mencapai 287 kilometer sejam.

Motosikal telah melalui 10 modifikasi. Mereka berdua masih kecil (mengemas kini perumahan termostat) dan cukup ketara – memasang sistem suntikan bahan bakar elektronik, mengkonfigurasi ulang kopling, dan sebagainya. Motosikal itu secara rasmi dijual terutamanya di Eropah, jadi cara termudah untuk mencarinya adalah konfigurasi “Eropah”.

Nama dagang model Blackbird ('Blackbird') adalah rujukan kepada pesawat stealth American Lockheed SR-71 – sebuah pesawat pengintai supersonik dan mengagumkan.

Tempat ke-8: Ducati 1098 (180 kuasa kuda)

Penilaian: 4.3

Ducati 1098

Ducati terkenal dengan basikal sukannya yang sangat mengagumkan. Benar, sejak dia mulai mematuhi banyak peraturan Eropah untuk memastikan keselamatan pengangkutan, 'basikal'-nya agak 'hilang dalam peringkat'. Dan motosikal Ducati 1098 yang kuat, yang dilancarkan pada tahun 2007, bertujuan membawa pengilang kembali ke pasaran untuk model ikonik.

Walaupun Ducati 1098 sangat mengagumkan dalam setiap perinciannya, dia gagal mengembalikan pengeluarnya ke 'sejumlah syarikat kultus'. Hanya beberapa tahun kemudian, 'orang Itali' dalam krisis kewangan dijual sepenuhnya kepada Audi AG.

Walau bagaimanapun, Ducati 1098 masih menarik. Dikuasakan oleh enjin Testastretta Evoluzione 180 kuasa kuda, ia mampu memecut dengan kelajuan 290 kilometer sejam. Boleh memandu dengan lebih pantas, tetapi ambang atas dibatasi oleh bollard. Tetapi kelebihan utama Ducati 1098 adalah reka bentuknya yang bergaya. Seperti motosikal lain dari pengeluar Itali, ia kelihatan sangat mengagumkan. Reka bentuk sporty dengan warna khasnya hanya menunjukkan prestasi yang luar biasa pada motosikal ini.

Tempat ke-7: MV Agusta F4 CC (195 kuasa kuda)

Penilaian: 4.4

MV Agusta F4 CC

MV Agusta F4 adalah basikal sukan unggulan syarikat dengan nama yang sama. Pengilangnya, yang telah terkenal sejak tahun 1945, selalu mengkhususkan diri dalam pengeluaran sukan, basikal merentas desa dan trek. Benar, pada akhir tahun 80-an, semuanya tidak berjalan dengan baik, dan akibatnya, jenama itu dijual kepada syarikat yang lebih besar – Cagiva.

Di bawah kepemimpinan Cagiva pada tahun 1997, syarikat ini melancarkan sukan sportbike utamanya, MV Agusta F4. Model itu menerima enjin empat silinder berpendingin cecair 126 kuasa kuda. Berkat ini, motosikal syarikat kembali ke sukan besar. Dan 10 tahun kemudian, pada tahun 2007, versi khas dari sportbike unggulan, MV Agusta F4 CC, dirilis.

MV Agusta F4 CC menerima enjin 195 kuasa kuda yang dikemas kini. CC dalam nama itu adalah singkatan nama pemaju, Claudio Castiglioni, pengasas Cagiva. Versi khas dilengkapi dengan enjin 1078 cc yang menghasilkan sehingga 12200 rpm! Pakar Del West mengambil bahagian dalam pembangunan motor.

MV Agusta F4 CC adalah motosikal unggulan. Ia menarik bukan sahaja untuk enjin berprestasi tinggi, tetapi juga badan karbonnya (serat karbon), plat kerangka magnesium, pembinaan ringan dan kemajuan teknologi yang lain. Benar, kelajuan maksimum hanya 315 km / j, tetapi batasan ini adalah buatan.

Harga MV Agusta F4 CC ialah 120 ribu dolar. Motosikal itu dilengkapi dengan jam tangan Girard-Perregaux khas dengan nombor salinan dan jaket kulit Trussardi yang unik. Motosikal itu dikeluarkan dalam edisi terhad – hanya 100 keping sahaja yang ada. Oleh itu, tidak mustahil untuk membelinya sekarang (kecuali, tentu saja, anda adalah peminat jutawan jenama itu).

Kini dijual adalah MV Agusta F4 Claudio dengan spesifikasi yang serupa.

Tempat ke-6: SUZUKI GSX1300R 'HAYABUSA' (197 kuasa kuda)

Penilaian: 4.5

SUZUKI GSX1300R 'HAYABUSA'

Akhir tahun 1990-an menyaksikan perlumbaan pengeluar untuk menjadi 'motosikal pengeluaran terpantas di dunia'. Pertama, telapak tangan milik jenama Kawasaki, kemudian Honda Blackbird menyebarkannya. Dan pada tahun 1999 tajuk motosikal terpantas menjadi Suzuki GSX1300R 'Hayabusa'.

Kata Hayabusa diterjemahkan dari bahasa Jepun sebagai 'peregrine falcon' (burung mangsa). Dan motosikal itu memenuhi kehormatan ini. Berkat enjin 197-kuasa kuda, ia mampu mempercepat hingga kelajuan 303-312 kilometer per jam (walaupun pada model semasa ia terbatas pada 299 km / j). Elang elang menyelam dengan pantas ketika memburu.

Perlu diperhatikan bahawa enjin 197 hp dipasang pada generasi kedua Suzuki GSX1300R 'Hayabusa', yang telah dihasilkan sejak tahun 2008. Motor berkuasa ini menghasilkan sehingga 10,500 rpm. Pada generasi pertama, enjin 173 kuasa kuda dipasang, tetapi walaupun dengannya Hayabusa dapat memecahkan rekod kelajuan dunia.

Motosikal itu sendiri tergolong dalam 'sport tour' kelas yang agak jarang berlaku. Ini menjadikannya dinamik, terkawal dan sangat selesa pada masa yang sama. Secara keseluruhan, basikal yang hebat untuk perjalanan antara bandar yang pantas.

Tempat ke-5: BMW S1000RR HP4 (199 kuasa kuda)

Penilaian: 4.6

BMW S1000RR HP4

Pada tahun 2008, syarikat tersebut BMW memperkenalkan superbike sukan S1000 RR baru, yang mampu mempercepat hingga 100 kilometer sejam hanya dalam 3,1 saat. Bersamanya, pasukan BMW Motorrad dapat dengan selamat memperoleh pijakan di sepuluh teratas di pelbagai kejuaraan dunia. Dan pada tahun 2015, kemas kini dilancarkan – BMW S1000RR HP4.

BMW S1000RR HP4 mendapat enjin 199 kuasa kuda yang kuat. Oleh itu, model tersebut menjadi salah satu motosikal paling produktif di dunia. Di samping itu, setelah kemas kini BMW S1000RR HP4 menerima reka bentuk moden dan agresif, beberapa mod operasi baru, termasuk yang disesuaikan.

Sesungguhnya, BMW S1000RR HP4 adalah basikal yang hebat bagi mereka yang sudah mempunyai pengalaman memiliki dan memandu kenderaan superbik. Hampir semua aspek pengendalian dan pengendaliannya dapat disesuaikan. Di samping itu, ia dilengkapi dengan pergeseran cepat untuk perubahan gear yang cepat, kawalan daya tarikan dan ciri lain untuk dinamisme maksimum.

Sudah tentu BMW S1000RR HP4 tidak diperakui untuk digunakan sebagai pengangkutan bandar. Walau bagaimanapun, kelajuannya dalam versi pengguna masih terbatas pada 290-295 km / jam sesuai dengan syarat perjanjian keselamatan.

Tempat ke-4: Yamaha Y ZF – R1 (200 kuasa kuda)

Penilaian: 4.7

Yamaha Y ZF - R1

Yamaha Y ZF – R1 adalah basikal sukan utama pengeluar Jepun. Ia telah dihasilkan sejak akhir abad yang lalu dan sejak itu telah melalui beberapa pengubahsuaian dan semakan. Yang terbaru, yang dibentangkan pada tahun 2015, dilengkapi dengan enjin empat silinder 998-cc 200-kuasa kuda.

Benar, kuasa 200 kuasa kuda hanya dicapai dalam versi trek motosikal. Ia dilengkapi dengan unit kawalan elektronik khas. Dalam konfigurasi pengguna, kekuatannya sedikit lebih sedikit dan berjumlah 199 'kuda'.

Konfigurasi Y terbaru Yamaha ZF – R1 – juga merupakan salah satu sukan sport paling ringan yang ada. Dalam keadaan 'basah', beratnya hanya 199 kilogram! Ini dicapai melalui penggunaan bahan yang paling canggih untuk badan, kerangka dan elemen struktur lain yang tidak terhad kepada aloi magnesium atau serat karbon (karbon).

Konfigurasi Yamaha Y ZF – 2015 R1, antara lain, dilengkapi dengan banyak sistem kawalan elektronik dan sensor canggih. Berkat ini, motosikal bukan sahaja berkuasa, tetapi juga sangat teknologi. Sebagai contoh, Yamaha Y ZF – R1 adalah motosikal pengeluaran pertama yang dilengkapi dengan sistem kawalan slip.

Dijangkakan pada tahun 2020 akan ada generasi baru Yamaha Y ZF – R1 – yang lebih hebat, produktif dan maju dari segi teknologi.

Tempat ke-3: Kawasaki ninja zx-14 (208 kuasa kuda)

Penilaian: 4.8

Kawasaki ninja zx-14

Kawasaki Ninja ZX-14 adalah basikal sukan teratas jenama Jepun. Pertama kali diperkenalkan pada tahun 2006, ia masih menawarkan beberapa basikal teknologi pengguna paling berkuasa yang ada sekarang.

Dalam konfigurasi terkini yang tersedia secara komersil, ia dikuasakan oleh enjin empat silinder 1441cc, 208-tenaga kuda, 16-injap, yang disejukkan cecair yang dapat mempercepat dari sifar hingga 100 hanya dalam 2.5 saat. Benar, kelajuan maksimum motosikal terhad kepada 299 kilometer sejam. Ini disebabkan oleh perjanjian antara pengeluar.

Kawasaki Ninja ZX-14 tergolong dalam kelas 'pelancong sukan'. Bukan sahaja basikal ini pantas dan kuat, ia juga selesa. Namun, mewujudkan semangat jenama, ia juga kelihatan sangat agresif. Terutama dalam tanda tangan hijau neon.

Tempat ke-2: MTT Y2K Turbin Superbike (320 kuasa kuda)

Penilaian: 4.9

MTT Y2K Turbin Superbike

Pada tahun 2000, Marine Turbine Technologies (atau MTT) memperkenalkan sebuah superbike yang dirancang untuk 'meraikan' alaf baru. MTT Y2K Turbine Superbike telah dihasilkan selama 5 tahun dan masih merupakan motosikal yang dihasilkan paling besar dan mahal.

MTT Y2K Turbine Superbike dikuasakan oleh mesin turbin gas Rolls-Royce. 'Motor' seperti itu dipasang, misalnya, pada pesawat supersonik. Mesin Rolls-Royce 250-C18 setara dengan 320 kuasa kuda dan berjalan di minyak tanah penerbangan Jet A. Namun, petrol biasa, biodiesel, dan juga debu arang batu dapat digunakan sebagai bahan bakar.

Untuk melengkapkan motosikal dengan mesin seperti itu, casis harus diganti sepenuhnya. Inilah sebabnya mengapa MTT Y2K Turbine Superbike mempunyai kotak gear separa automatik dua kelajuan yang hampir tidak pernah digunakan pada basikal lain.

Tayangan dari MTT Y2K Turbine Superbike tetap bercampur. Malah pelumba berpengalaman membicarakannya dengan berhati-hati – 'Ia sangat gila dan sangat menakutkan. Ia seperti melompat bungee, hanya bungee yang menarik anda dan basikal menarik anda ke hadapan '; 'Anda mendengar deru turbin, tetapi anda tidak merasakannya. Satu-satunya perkara yang anda rasakan adalah bagaimana seluruh tulang belakang anda, masing-masing vertebra, dimampatkan menjadi satu 'donat' yang padat.

Tempat pertama: Dodge tomahawk (500 kuasa kuda)

Penilaian: 5.0

Dodge tomahawk

The Dodge Tomahawk adalah kenderaan … yang agak ganjil. Pada pandangan pertama, dia adalah motosikal, hanya dia yang mempunyai empat roda. Depan dan belakang – berganda. Juga, dari segi reka bentuk, Dodge Tomahawk hanyalah 'engine on roda'. Tetapi apa!

Enjin yang dipasang di Dodge Tomahawk adalah enjin berkuasa yang juga digunakan dalam kereta sport Dodge Viper. Sepuluh silinder, 500 kuasa kuda. Empat roda digunakan untuk meningkatkan kestabilan. Sarung futuristik dibuat dari magnesium, titanium dan karbon.

Berkat enjin 10 silinder yang kuat, Dodge Tomahawk dapat memecut hingga 468 kilometer sejam. Walau bagaimanapun, jurutera syarikat pembuatan berpendapat bahawa ini bukan had laju. Menurut mereka, motosikal ini dapat mencapai lebih dari 600 kilometer sejam.

Dodge Tomahawk diperkenalkan pada tahun 2003 sebagai motosikal konsep dan segera dijual. Benar, harganya adalah 555 ribu dolar setiap salinan. Hasilnya, tidak banyak pembeli – walaupun syarikat Chrysler merancang untuk menjual sekurang-kurangnya 300 unit, hanya 6 buah motor yang dibeli. Ini bukan hanya disebabkan oleh harganya, tetapi juga untuk ketepatan Tomahawk. Basikal ini sangat sensitif terhadap kualiti bahan bakar dan memerlukan penyelenggaraan berkala, dan tangki bahan bakar 12.7 liter yang kecil menjadikannya tidak sesuai walaupun untuk perjalanan 'isi-untuk-mengisi'.

Hasilnya, Dodge Tomahawk tetap menjadi prototaip. Namun, ia masih dilarang digunakan di jalan raya awam. Dan sebilangan pemilik hanya dapat menikmati motosikal yang sangat berkuasa ini di litar peribadi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen