10 lukisan paling terkenal oleh Repin

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ilya Repin adalah salah satu seniman Rusia yang paling terkenal pada abad ke-19 dan ke-20, wakil yang menonjol dari arah realisme dalam lukisan. Repin dilahirkan di kota Chuguev, provinsi Kharkov, mulai bergambar sejak usia dini. Pada usia lima belas tahun dia belajar dengan pelukis ikon, setelah itu dia sendiri mengambil bahagian dalam lukisan gereja-gereja di luar bandar selama beberapa tahun. Setelah menyimpan dana untuk latihan, dia pergi ke St. Petersburg, dan pada tahun 1871 dia lulus dari akademi seni. Repin menghabiskan sebahagian besar kehidupan kreatifnya di Moscow dan St Petersburg.

Artis paling suka lukisan genre, pemandangan sejarah dan potret. Lukisannya dibezakan dengan terperinci dalam penggambaran pemandangan sehari-hari, psikologi halus, kandungan emosi yang mendalam, mereka mempengaruhi aspek kehidupan orang dan masyarakat secara keseluruhan. Kini, karya Repin terkenal bukan sahaja di Rusia, tetapi juga di luar negara. Kami menjemput anda untuk membiasakan diri dengan sepuluh karya terkenal dari pengarang lukisan Rusia yang hebat.

10 lukisan paling terkenal oleh Repin

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Ulasan lukisan paling terkenal oleh Repin 10 Potret komposer Modest Mussorgsky 4.1
9 Mesyuarat serius Majlis Mesyuarat Negeri pada 7 Mei 1901 4.2
8 Melihat pengambilan pekerja 4.3
7 Perarakan keagamaan di wilayah Kursk 4.4
6 Nikolay Mirlikisky membebaskan tiga banduan yang tidak bersalah dari kematian 4.5
5 Cossack menulis sepucuk surat kepada sultan Turki 4.6
4 Tidak bertangguh 4.7
3 Sadko 48
2 Ivan the Terrible dan anaknya Ivan 4.9
1 Pengangkut Barge di Volga 5.0

Potret komposer Modest Mussorgsky

Penilaian: 4.1

PORTRAIT MUSORGSKY MODEN KOMPOSER

Gambar ini ditulis sejurus sebelum kematian komposer, yang ketika itu berada di hospital. Repin menghabiskan empat hari di wad hospital yang mengerjakan potret tersebut. Walaupun dalam masa yang singkat, dia dapat menyampaikan kanvas dengan sempurna berserta ciri wajah dan watak Mussorgsky, yang disahkan oleh semua orang yang mengenalnya secara peribadi. Selain kesedihan dan perhatian, pandangan komposer menunjukkan kekuatan dalaman dan dunia dalaman yang kaya. Namun, artis itu tidak berusaha untuk memperindah kenyataan. Rambut yang digosok, hidung merah, lingkaran dalam di bawah mata – semua ini sesuai dengan keadaan seseorang yang telah membawa dirinya ke gegaran. Repin nampaknya menekankan perbezaan antara genius Mussorgsky dan kelemahan fizikal yang memakannya. Pakaian tidak dilukis secara terperinci, latar belakang gambar dibuat hampir seragam, sehingga semua perhatian tertumpu pada wajah komposer dan emosinya.

Mesyuarat serius Majlis Mesyuarat Negeri pada 7 Mei 1901

Penilaian: 4.2

Mesyuarat serius Majlis Mesyuarat Negeri pada 7 Mei 1901

Repin melaksanakan lukisan ini dengan perintah Maharaja Rusia Nicholas II sehubungan dengan abad penubuhan Majlis Negara. Ia merangkumi pertemuan di Istana Mariinsky di St Petersburg. Protagonisnya adalah maharaja, negarawan terkemuka dan setiausaha yang menyampaikan anugerah ulang tahun kepada anggota dewan. Pada masa menulis gambar itu, artis itu sudah terkenal dan bertugas sebagai profesor di Akademi Seni St Petersburg. Namun, kerana kesakitan yang teruk di tangan kanannya, Repin sukar bekerja sendiri, jadi pelajarnya membantunya: Ivan Kulikov dan Boris Kustodiev. Perlu tiga tahun untuk membuat kanvas monumental berukuran hampir sembilan hingga empat meter. Dalam prosesnya, Repin membuat banyak lakaran dalaman, menggunakan kamera, dan juga membuat enam puluh lakaran potret individu. Hasilnya, untuk semua skala gambar, setiap peserta dalam perjumpaan disampaikan dengan jelas dan dengan keperibadiannya yang wujud. Skema warna acara tidak kurang berbakat – artis mengimbangi banyaknya warna merah, hitam dan emas dengan pelbagai warna dan chiaroscuro.

Melihat pengambilan pekerja

Penilaian: 4.3

Melihat pengambilan pekerja

Setelah Ilya Repin bertemu dengan dermawan Savva Mamontov, dia sering mula menghabiskan masa di ladang Abramtsevo, yang dimiliki oleh Mamontov. Datang ke sana bersama keluarganya, artis itu gemar berjalan-jalan di kawasan kejiranan dan mengamati cara hidup petani. Pada masa itulah dia mempunyai idea untuk memindahkan ke kanvas saat menyentuh perpisahan perekrut muda itu kepada keluarganya. Gambar itu dipenuhi dengan perasaan cemas dan sedih, keputusasaan jelas terbaca di wajah mereka yang mengiringi mereka, seolah-olah mereka memahami bahawa mereka mungkin tidak lagi melihatnya. Dan tidak menghairankan, kerana pada masa itu jangka masa perkhidmatan dalam tentera lebih dari sepuluh tahun, lebih-lebih lagi, ada perang Rusia-Turki, sehingga ketakutan mereka jauh dari sia-sia. Bentuk tengah kanvas diserlahkan dengan cahaya terang. Pakaian mereka, kereta kuda, dan bangunan desa dilukis secara terperinci dan mempunyai ciri keaslian Repin.

Perarakan keagamaan di wilayah Kursk

Penilaian: 4.4

Perarakan keagamaan di wilayah Kursk

Lukisan berskala besar itu dibuat setelah perjalanan artis ke wilayah Kursk, di mana dia menyaksikan perarakan megah dengan ikon Ibu Tuhan. Sebagai inspirasi, Repin mengunjungi Chernigov, di mana dia menyaksikan perarakan dari Trinity Monastery. Perarakan yang digambarkan di atas kanvas terdiri dari orang-orang dari pelbagai kelas, dan para bangsawan dan bangsawan kota tidak bercampur dengan orang biasa – ini dicegah oleh pegawai berkuda. Mereka mengikuti perintah yang telah ditetapkan, tidak mempermalukan untuk menggunakan kekuatan, karena salah satu penjaga undang-undang telah mengayunkan beberapa pelanggar. Perhatian khusus diberikan kepadanya oleh firasat muda di tongkat, yang dihalang oleh tongkat, tetapi dia masih sengaja bergerak menuju tempat suci Orthodoks, nampaknya berharap untuk penyembuhan ajaib. Secara keseluruhan, lebih daripada 70 watak yang berbeza ditangkap di kanvas. Repin memilih pemandangan dari tunggul yang ditebang bukan secara kebetulan – dia berulang kali menyatakan protesnya terhadap penebangan hutan secara aktif dan sikap eksploitatif terhadap alam. Lukisan yang dipersembahkan kepada orang ramai sangat dipuji oleh pengkritik, yang menyebutnya salah satu karya seniman yang paling dewasa.

Nikolay Mirlikisky membebaskan tiga banduan yang tidak bersalah dari kematian

Penilaian: 4.5

Nikolay Mirlikisky membebaskan tiga banduan yang tidak bersalah dari kematian

Pada mulanya, lukisan mengenai Nicholas the Wonderworker ditugaskan oleh ketua biara untuk Repin. Secara beransur-ansur, dia begitu terbawa oleh topik ini sehingga dia menulis sebuah karya, yang Tsar Alexander III sendiri perolehi dari pameran Itinerants. Pilihan plot itu dipengaruhi oleh kontroversi yang dibangkitkan sebelumnya oleh Leo Tolstoy mengenai penghapusan hukuman mati di Rusia. Kanvas itu menggambarkan Nicholas dari Mirlikisky ketika dia hendak mengambil pedang dari algojo untuk menghalangnya daripada dihukum mati. Sebelum itu, Nikolai pergi, tetapi setelah mengetahui bahawa walikota yang disuap telah menghukum tiga orang yang tidak bersalah hingga mati, dia segera kembali ke kota Miru dan dengan berani menghentikan ketidakadilan. Yang paling penting, dalam gambar, perhatian diberikan kepada perbezaan antara Nicholas the Wonderworker yang yakin dan tegas dengan wajah orang lain yang terkejut dan bingung. Selepas itu, Repin juga melukis versi kanvas yang lebih kecil untuk biara.

Cossack menulis sepucuk surat kepada sultan Turki

Penilaian: 4.6

Cossack menulis sepucuk surat kepada sultan Turki

Ilya Repin pertama kali mendengar kisah sepucuk surat yang ditulis oleh Cossack of the Zaporizhzhya Sich sebagai tindak balas terhadap ultimatum Sultan Turki ketika mengunjungi sahabatnya, sejarawan Dmitry Yavornitsky, yang menyimpan salinan surat itu sejak abad ke-18. Pelukis sangat berminat dengan cerita ini, dan dia memutuskan untuk menggunakan plot untuk lukisan barunya. Dia menggambarkan secara langsung proses menyusun jawapan cabul dan menyinggung, yang, menurut legenda, dikirim oleh Cossack kepada penguasa Empayar Uthmaniyyah. Kerana kenyataan bahawa seniman, dalam proses membuat kanvas, mempelajari budaya Cossack Ukraina dengan teliti, pemandangan itu menarik dan meriah, dan senjata dan pakaiannya tepat dari segi sejarah. Gambar itu sangat dihargai di Rusia dan di beberapa pameran asing.

Tidak bertangguh

Penilaian: 4.7

Tidak bertangguh

Idea plot ini datang ke Repin pada tahun 1883, selama dia tinggal di dacha dekat St. Petersburg, dari mana dia menyalin bahagian dalam bilik. Kemudian persoalan Narodnaya Volya dan amnesti mereka relevan – banyak tahanan politik dibebaskan lebih awal daripada jadual. Gambar menunjukkan kepulangan tiba-tiba salah seorang buangan, pada masa ini setiap ahli keluarga yang hadir di dalam bilik itu bereaksi berbeza dengan kedatangannya. Kegembiraan terlihat di wajah wanita di piano dan anak lelaki yang duduk di meja, jelas isteri dan anaknya. Gadis itu kelihatan bingung, kemungkinan besar dia belum mengenali ayahnya pada lelaki yang sudah berusia dan keletihan itu. Di latar depan adalah ibu tua tahanan itu, beku kehairanan. Wajah watak utama yang tidak pasti, yang nampaknya ragu-ragu sama ada dia akan diterima, juga menambah drama ke kanvas. Artis menulis semula perincian ini tiga kali sehingga dia mencapai kesan yang diinginkan. Perlu diperhatikan bahawa bilik itu dihiasi dengan potret Taras Shevchenko dan Nikolai Nekrasov, yang kemudian dikaitkan dengan pandangan dunia orang.

Sadko

Penilaian: 4.8

Sadko

Repin melukis lukisan dengan tema dongeng semasa perjalanan ke Paris pada tahun 1876. Ini adalah sejenis gambaran pandangan artis mengenai trend impresionis bergaya dalam seni Eropah abad ke-19. Menurut plot, pedagang Novgorod Sadko datang mengunjungi raja laut dan terpaksa menghiburkannya dengan bermain kecapi. Raja bawah laut memutuskan untuk menjaga pemuzik berbakat dengannya, memberinya salah satu daripada banyak anak perempuannya. Namun, Sadko tidak memperhatikan keindahan yang berpakaian dan berhias, lebih suka wanita tani Rusia yang berdiri di kejauhan. Menurut epik, keputusan ini membantunya untuk melepaskan diri dari penawanan bawah laut dan kembali ke pantai asalnya. Semasa mengusahakan lukisan itu, seniman berusaha untuk mencapai kebolehpercayaan sepenuhnya dalam gambar air, serta perwakilan fauna laut, yang mana dia mempelajari atlas dasar laut dan mengunjungi Akuarium Berlin. Imej pahlawan Sadko dibuat dari artis Viktor Vasnetsov, yang datang ke Paris atas undangan Repin. Kanvas yang dipamerkan di Paris Salon tidak menarik banyak perhatian, tetapi dengan cepat menjadi popular di Rusia.

Ivan the Terrible dan anaknya Ivan

Penilaian: 4.9

Ivan the Terrible dan anaknya Ivan

Dipercayai bahawa peristiwa berdarah tahun 1881 adalah inspirasi untuk penciptaan gambar: pembunuhan Tsar Alexander II dan pelaksanaan Wasiat berikutnya. Kanvas menggambarkan pemandangan ketika Ivan the Terrible, yang bertobat dari perbuatannya yang mengerikan itu, memeluk puteranya yang sekarat itu sendiri, berusaha menutup luka pendarahan di kepalanya dengan tangannya. Wajah autokrat yang putus asa adalah inti komposisi. Senjata pembunuhan yang terbentang di latar depan, permaidani merah dan perabot terbalik meningkatkan drama apa yang berlaku di kanvas. Tidak berani untuk segera menyampaikan gambar itu kepada masyarakat umum, Repin pertama kali menunjukkannya kepada rakan-rakannya, pelukis, yang sama-sama merasa ngeri dan gembira dengan karya tersebut. Tetapi negarawan pasti tidak menyukai plotnya – Tsar Alexander III secara peribadi melarangnya dipamerkan di pameran. Namun, beberapa bulan kemudian, penapisan dihapus berkat petisyen artis Alexei Bogolyubov.

Pengangkut Barge di Volga

Penilaian: 5.0

Pengangkut Barge di Volga

Lukisan “Barge Haulers on the Volga” sangat kontras dengan lukisan akademik tradisional, ia menjadi salah satu simbol realisme yang baru muncul dalam seni Rusia. Burlakov, dalam proses kerja keras mereka, Repin melukis dari kehidupan, setelah pergi ke pantai Volga untuk ini. Dia bertemu dengan banyak watak secara peribadi, berkat yang dia dapat, bukannya sekelompok orang tanpa wajah, untuk menyampaikan di atas kanvas ciri-ciri individu masing-masing. Komposisi itu dibina supaya angka yang datang ke arah penonton tidak saling bertindih. Walaupun plot itu membawa mesej sosial tertentu mengenai topik ketidakadilan, penekanan utama adalah pada orang, yang masing-masing mempunyai kisah hidupnya yang sukar. Wajah letih mereka meluahkan emosi yang berbeza: seseorang mengundurkan diri pada nasib mereka, seseorang secara filosofis menyalakan paip, sementara yang lain, kerana tidak berpengalaman, hampir siap untuk melepaskan tali. Pakaian pengangkut yang usang dan compang-camping berbeza dengan langit biru jernih dan garis besar lambung kapal. Ini adalah lukisan pertama yang membawa kemasyhuran Repin seluruh Rusia, dan banyak pengkritik seni menganggapnya karya terbaik artis.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen