10 laut masin di Bumi

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Planet kita kaya dengan takungan pelbagai bentuk, isi dan ukuran: pelbagai laut sangat mengagumkan. Kesemuanya unik, tetapi mempunyai satu kesamaan – tahap garam di dalam air. Ini membentuk komposisinya, mempengaruhi flora dan fauna, menjadikannya beragam atau mengurangkan kewujudan makhluk hidup menjadi sifar. Hari ini kita akan memberi tumpuan kepada laut, yang dianggap paling masin di planet ini.

Pemegang rekod garam: 10 laut masin teratas di Bumi

Pencalonan sebuah tempat Laut Kemasinan
Pemegang rekod garam: 10 laut masin teratas di Bumi 1 Putih tiga puluh ‰
2 Chukotka 33 ‰
3 Laut Laptev 34 ‰
4 Barent 35 ‰
5 Orang Jepun 35 ‰
6 Bahasa Ionia 38 ‰
7 Aegean 38 ‰
8 Mediterranean 39.5 ‰
9 Merah 42 ‰
10 Mati 270 ‰

Putih

Penilaian: 4.1

Putih

Saliniti – 30 ‰

Menutup sepuluh kita bukan sahaja salah satu yang paling masin, tetapi juga salah satu laut terkecil di dunia. Kawasan takungan dengan luas hanya 90,000 m2 adalah sebahagian dari Lautan Artik dan terletak di Rusia – di wilayah Murmansk. Ini adalah tanah yang indah, tetapi keras: iklim di sini tidak paling panas dan Laut Putih jauh dari pilihan terbaik untuk berenang. Adakah hanya untuk mereka yang suka 'walrus': suhu air rata-rata di dalamnya adalah sekitar +13 0С. Dan ini adalah pada musim panas. Pada musim sejuk, suhu tetap stabil pada minus.

Ngomong-ngomong, walaupun cuaca sejuk, Laut Putih kaya dengan ikan, termasuk ikan komersial yang berharga – salmon Atlantik tinggal di sini. Takungan dianggap salah satu yang terkecil di antara yang Rusia (hanya yang Azov lebih kecil): kedalaman terbesarnya hanya 343 meter.

Pada zaman dahulu, takungan itu disebut Studeny. Sudah tentu, nama kuno dan sekarang dikaitkan, dengan suhu air yang rendah. Di samping itu, selama kira-kira setengah tahun, takungan ditutup sepenuhnya dengan ais dan salji.

Fakta menarik. Viking menyebut takungan itu sebagai 'Bay of Serpents'. Dan bukan kerana penduduk, tetapi, cukup aneh, kerana garis pantai yang pelik.

Chukotka

Penilaian: 4.2

Chukotka

Saliniti – 33 ‰

Perwakilan lain dari garis lintang utara terletak di antara Alaska dan Semenanjung Chukotka. Ciri khasnya bukan hanya kepekatan garam yang tinggi di dalam air, tetapi juga suhu yang rendah. Sepanjang tahun, takungan jarang memanaskan lebih dari +13 0С, kadar musim panas sekitar +8 0С, dan ais meliputi wilayah laut, rata-rata, 8 bulan setahun. Laut membasahi pantai hanya dengan dua ketakutan – AS dan Rusia, dan dari bahasa Inggeris namanya diterjemahkan sebagai 'laut Chukchi'.

Pada masa yang sama, fauna Laut Chukchi sangat mencolok dalam kepelbagaiannya: bukan hanya sejumlah besar ikan yang terdapat di sini, tetapi juga banyak mamalia. Contohnya, walrus dan anjing laut sering dapat dilihat di pesisir pantai, beruang kutub berjalan di atas ais, dan pada musim panas sering terdapat pasar burung yang sebenarnya. Walaupun lebih daripada separuh wilayah takungan diduduki oleh air cetek, di mana kedalamannya tidak melebihi 50 meter, perbezaannya sangat mengagumkan – dari 50 hingga 1256 meter.

Fakta menarik. Rizab minyak yang ketara baru-baru ini ditemui di dasar Laut Chukchi. Pakar menganggarkan bahawa takungan itu mengandungi lebih dari 30 juta tong 'emas hitam'. Tetapi ia bukan milik Rusia, tetapi Amerika Syarikat.

Laut Laptev

Penilaian: 4.3

Laut Laptev

Saliniti – 34 ‰

Salah satu yang paling jauh dan paling tidak dikaji di dunia. Kawasan takungan dengan keluasan lebih dari 662,000 km2 terletak di antara Novosibirsk Rusia dan Severnaya Zemlya. Laut Laptev jauh dari yang paling 'ramah': ia adalah salah satu yang paling sejuk di planet ini. Suhu air di sini jarang meningkat di atas 0 ° C dan selama 10 bulan setahun ia tersembunyi dari cahaya di bawah lapisan ais. Atas sebab ini, penghantaran kurang berkembang di sini.

Beberapa lusin pulau ditemui di Laut Laptev. Di wilayah sebilangan dari mereka, mayat raksasa sering dijumpai dalam keadaan sangat baik kerana iklim yang keras. Benar, kerana iklim, pulau-pulau ini secara beransur-ansur hilang: angin kencang dan ribut sering terjadi di sini, yang memperhebat proses hakisan tanah.

Di Laut Laptev, seperti di Laut Chukchi, lebih dari separuh wilayah itu adalah tebing pasir dengan kedalaman tidak lebih dari 50 meter. Tetapi titik takungan terdalam jauh melebihi indikator peserta sebelumnya dalam penilaian: tanda tetap adalah 3385 meter.

Fakta menarik. Kawasan takungan itu mendapat nama moden untuk menghormati saudara Laptev – penjelajah kutub Rusia yang telah mempelajari sepanjang masa di kawasan Artik Bumi.

Barent

Penilaian: 4.4

Barent

Saliniti – 35 ‰

Ini adalah tepi Lautan Artik, membasuh pantai dua negara – Norway dan Rusia. Luasnya 1.4 juta km2, tetapi kedalaman maksimumnya tidak begitu mengagumkan – hanya 600 meter. Badan air memainkan peranan penting dalam pengangkutan dan penangkapan ikan. Terdapat dua pelabuhan antarabangsa besar di laut ini – Murmansk dan Vardo.

Walaupun Laut Barents hampir ditutup dengan ais semasa musim sejuk, air pasang tidak biasa. Contohnya, berhampiran Semenanjung Kola, ketinggian mereka mencapai 5-6 meter. Takungan ini terletak sepenuhnya di atas Arctic Circle, dan perairannya diperbaharui setiap 4 tahun. Tidak lama dahulu, 'pencinta' air bersih dibawa ke sini – ketam Kamchatka, yang menerima persekitaran baru dengan sempurna dan mula aktif membiak.

Dari semua laut yang membasuh pantai Eropah, Laut Barents adalah salah satu yang paling bersih. Benar, orang Norway “mencuba” untuk mencemarkannya: loji pemprosesan sisa nuklear tempatan membuangnya dalam jumlah besar ke dalam air. Dan pemburu haram membahayakan ekologi marin.

Orang Jepun

Penilaian: 4.5

Orang Jepun

Saliniti – 35 ‰

Laut Jepun kelihatan kecil hanya pada peta: pada kenyataannya, dimensinya kelihatan sangat besar (1.06 juta km2). Selama berabad-abad luasnya telah dibajak oleh kapal penduduk tempatan yang memancing di perairan yang kaya dengan makhluk hidup. Takungan ini dianggap sangat berbahaya dan sering berkelakuan tidak dapat diramalkan: ribut dan taufan sering terjadi di sini (ombak kadang-kadang mencapai 12 meter). Walaupun begitu, penghantaran sangat maju di sini dan dilakukan sepanjang tahun, tetapi wilayah utara laut ditutup dengan ais pada musim sejuk.

Walaupun Laut Jepun agak 'tidak ramah', sebahagian dari pesisirnya sesuai untuk berenang: terdapat beberapa pantai di wilayah Rusia di mana para pelancong, walaupun untuk waktu yang singkat, dapat menyerap sinar matahari dan terjun ke dalam air. Laut adalah rumah bagi sekitar 900 spesies ikan, termasuk selusin spesies hiu, banyak mamalia, ada kerang, ketam, alga. Tetapi ada juga 'penghuni' yang lebih berbahaya: ubur-ubur kecil, yang mematikan bagi manusia. Satu sentuhan tentakelnya ke kulit sudah cukup untuk membunuh orang dewasa.

Bahasa Ionia

Penilaian: 4.6

Bahasa Ionia

Salinitas – 38 ‰

Dinyanyikan oleh Homer dan diabadikan dalam sejarah Rom kuno, Laut Ionia pada zaman dahulu menjadi medan perang dua komandan terhebat. Tidak seperti peserta sebelumnya dalam penilaian, Laut Ionia tidak hanya menyenangkan dengan tidak adanya ribut dan cuaca sejuk, tetapi juga dengan peluang yang sangat baik untuk berenang yang selesa: suhu rata-rata musim panas air sekitar + 25 ° C, iklim di pantai sangat ringan, dan dasar di dekat pantai berpasir sepenuhnya atau tempurung. Pendek kata, syurga pelancongan. Ini adalah pusat peranginan di Laut Ionia.

Diyakini bahawa takungan ini dengan sejarah yang kaya telah diterokai ke atas dan ke bawah, tetapi, menurut ahli arkeologi, sudut yang tersembunyi dari mata manusia masih ada di sini. Lebih-lebih lagi, kita bercakap mengenai kedua-dua kawasan pesisir (ini termasuk Basilicata, salah satu wilayah yang paling kurang dipelajari), dan kawasan perairan dalam. Laut Ionian adalah yang terdalam di Mediterania (kedalaman maksimum – 5121 meter), walaupun memiliki wilayah yang sederhana – sekitar 169,000 km2.

Fakta menarik. Pada tahun 2010, seorang ahli arkeologi dari Yunani mengumumkan penemuan runtuhan sebuah istana di pulau Ithaca yang terkenal, yang, berdasarkan perihalan Homer dan tarikh pembinaannya, dapat dianggap sebagai istana Odysseus yang legenda.

Aegean

Penilaian: 4.7

Aegean

Salinitas – 38 ‰

Kandungan garam di Laut Aegea sangat tinggi sehingga setelah berenang di dalamnya, doktor mengesyorkan mandi segera di bawah air yang mengalir, jika tidak, kulit boleh menjadi jengkel. Takungan ini terkenal di kalangan pelancong sebagai tempat percutian yang sangat baik (baik di pantai dan di laut terbuka). Iklim di sini sangat baik – subtropika sangat ringan. Pada musim panas, suhu air sekitar + 24 + 27 0С. Ini adalah pilihan yang ideal untuk berenang yang selesa: semasa musim pelancongan, terdapat banyak orang di pantai Aegean.

Takungan ini adalah yang tertua di dunia: umurnya dianggarkan 20,000 tahun. Buaian kuno ini sering disebut dalam mitologi kuno (Yunani dan Byzantine). Terdapat dunia bawah laut yang sangat kaya di sini, yang sayangnya mulai langka. Sebabnya adalah kematian plankton secara besar-besaran, yang sangat penting bagi kewujudan kebanyakan penduduk perairan laut. Ini sering dikaitkan dengan 'populariti' Aegean dengan kapal tangki minyak menavigasi perairannya (tumpahan minyak biasa terjadi di sini).

Penduduk yang paling tidak biasa di perairan Aegean dianggap sebagai kerang 'periuk laut'. Dia hidup di atas batu, dan bentuknya yang sempurna dapat membuatnya tahan terhadap kesan gelombang. Perairan Aegean terkenal dengan sebilangan besar pulau: terdapat lebih dari 2000 daripadanya. Yang terbesar dan paling terkenal di antaranya adalah Rhodes, Crete, Samos, Lesvos dan Efbea.

Mediterranean

Penilaian: 4.8

Mediterranean

Saliniti – 39.5 ‰

Salah satu laut yang paling kuno, masin dan tercemar di planet ini. Perairan yang terbentang di antara dua bahagian dunia dianggap bukan hanya salah satu yang terbesar di dunia dengan luas sekitar 2.5 juta km2, tetapi juga salah satu yang paling panas (rata-rata suhu musim panas adalah +25 ° C, musim sejuk adalah +12 ° C). Laut Mediterranean dikelilingi oleh semua sisi darat, jadi tidak menghairankan bahawa ia 'menghubungi' pantai banyak negara.

Ini adalah pemegang rekod di semua laut, mencuci pantai 22 negeri. Dunia bawah laut dan perairan Mediterania sangat pelbagai: terdapat sekitar 750 spesies ikan sahaja. Setelah penggalian Terusan Suez, yang menjadi 'jambatan' antara Laut Tengah dan Laut Merah, takungan bertukar flora dan fauna.

Fakta menarik. Tidak semua orang memanggil takungan ini dengan namanya. Jadi, orang Turki menganggapnya Putih. Dan orang Rom kuno bahkan menyebut laut 'Kita' dan sukar untuk berdebat dengannya.

Laut Mediterranean secara keliru dianggap bersih (melihat pantai-pantai mewah di Yunani atau Sepanyol, anda tidak boleh tahu): ini adalah yang paling kotor dari semua. Faktor kepentingan ekonomi takungan bagi kebanyakan negara Eropah memainkan peranan penting dalam hal ini: ia adalah yang paling mudah dilayari di dunia.

Merah

Penilaian: 4.9

Merah

Saliniti – 42 ‰

Di selit antara benua Afrika dan Semenanjung Arab, Laut Merah mengagumkan dalam keindahan dan 'ketenangan'. Tempat peranginan Mesir yang paling terkenal diciptakan di pesisirnya, dan bahkan mereka yang tidak suka percutian yang bising sehingga mereka tidak dapat mencari tempat yang lebih baik untuk menyelam.

Takungan adalah satu-satunya di planet ini yang tidak 'bersentuhan' dengan sungai mana pun. Itulah sebabnya air di sini sangat jernih dan, omong-omong, sangat bersih (tidak ada badan laut lain di dunia yang dapat membanggakannya lagi). Walaupun kandungan garam dan alkali tinggi, Laut Merah adalah habitat kegemaran bagi lebih dari 1200 spesies ikan (sepersepuluh daripadanya hanya tinggal di sini), bahkan ikan hiu, sinar dan ikan lumba-lumba.

Setiap hari, takungan boleh menjadi cetek 0,5 sentimeter kerana penyejatan air yang kuat. Nasib baik, ini tidak berlaku berkat 'sumbangan' Lautan Hindi. Tetapi ada satu faktor yang tidak dapat diubah: disebabkan oleh aktiviti tektonik yang berterusan, jarak antara tepi laut secara beransur-ansur meningkat (setiap 3 tahun dengan 1 meter).

Fakta menarik. Di persimpangan takungan dengan Teluk Aden, fenomena luar biasa berlaku: perairan mereka tidak bercampur kerana ketumpatan dan kemasinan yang berbeza. Warna air yang berbeza menambah lebih banyak kontras.

Mati

Penilaian: 5.0

Mati

Saliniti – 270 ‰

Ini adalah pusat kesihatan mineral sebenar bukan sahaja di Israel, di wilayahnya, tetapi juga di seluruh dunia. Paras air takungan berada pada ketinggian 429 meter di bawah permukaan laut, yang menjadikannya kawasan terendah di darat, dan angka ini menurun sekitar 1 meter setiap tahun. Kedalaman maksimum hanya 306 meter.

Secara rasmi, badan air tidak dianggap sebagai laut, kerana ia tidak mempunyai akses ke badan air yang lain. Ini adalah tasik tertutup. Namun secara tidak rasmi, ia dianggap sebagai laut. Beberapa sungai besar mengalir ke dalamnya sekaligus (tetapi tidak ada yang mengalir keluar). Yang terbesar dari mereka adalah Jordan.

Tahap tinggi garam di dalam air dan ketepuannya dengan pelbagai unsur mikro, terutama bromin, menjadikan takungan itu benar-benar tidak sesuai untuk hidup (hanya bakteria yang terdapat di sini). Air Laut Mati begitu padat sehingga dapat membuat orang terapung dengan mudah. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda tidak boleh lemas di sini: tempat ini adalah tempat kedua paling berbahaya di Israel untuk perenang.

Fakta menarik. Setiap hari, kira-kira 7 juta m3 air sungai mengalir ke perairan Laut Mati. Tetapi ini sama sekali tidak mempengaruhi kemasinan takungan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen