10 kuil terbesar di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Agung, muda, kuno, pembuatan zaman – beratus-ratus jenis kuil pelbagai kepercayaan agama dan kultus kuno telah dibina di planet ini. Sebahagian dari mereka berfungsi sebagai surga iman, dan ada yang menjadi sesuatu yang lebih dari itu. Tetapi hari ini kita tidak bercakap mengenai yang terbaru atau yang tertua. Berikut adalah sepuluh kuil terbesar di planet kita.

Kuil yang menjadi ikonik: 10 teratas terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat Kuil penilaian
Kuil yang telah menjadi ikonik: 10 teratas terbesar di dunia 10 Katedral Seville 4.1
9 Kuil Amun 4.2
8 Gereja Saint Sava Serbia 4.3
7 Jetavana Ramaya 4.4
6 Kuil Sulaiman 4.5
5 Katedral Saint Paul 4.6
4 Angkor Wat 4.7
3 Notre Dame de la Paix 4.8
2 Katedral Ulm 4.9
1 Masjid terlarang (al-masjid al-haram) 5.0

Katedral Seville

Penilaian: 4.1

Katedral Seville

Salah satu kuil terbesar dan paling indah di dunia. Ia juga memiliki nama lain – Katedral Maria de la Side. Ia adalah monumen keagamaan terbesar di Andalusia dan salah satu yang paling penting di seluruh Sepanyol. Penduduk negara ini menganggap katedral sebagai sumber kebanggaan. Sudah 500 tahun berlalu sejak peletakan batu pertama di landasannya, dan struktur monumental terus memukau dengan keindahannya yang memukau dan kekuatan seni bina yang luar biasa.

Proses pembinaan katedral mengambil masa lebih dari 100 tahun, yang menurut piawaian pada masa itu dapat dianggap sebagai catatan nyata (misalnya, katedral Katolik di Cologne memerlukan masa 600 tahun untuk dibina). Di samping itu, rancangan seni bina kuil sama sekali tidak seperti versi klasik katedral kerajaan.

Kuil ini dipersembahkan dalam bentuk ruang besar dengan pangkalan segi empat tepat, yang berdiri di dasar masjid. Sebelumnya, ia berada di lokasi katedral (pada masa-masa yang jauh ketika Sepanyol ditawan oleh orang Moor). Panjang keseluruhan struktur adalah 126 meter, dan lebar katedral tidak dapat ditandingi di dunia – 82 meter. Pengembangan di sini telah dilakukan dalam pelbagai gaya, tetapi kebangkitan berlaku di antara mereka.

Fakta menarik. Katedral Seville adalah titik permulaan dan akhir rasmi untuk perjalanan mengelilingi Magellan pertama di dunia.

Katedral Seville dibuka untuk pengunjung tidak lebih awal dari jam 11 pagi, dan semuanya kerana loceng pagi berbunyi: jika anda masuk ke dalam bangunan keagamaan pada masa ini, anda boleh pekak. Loceng dibunyikan dengan kuat sehingga setengah kilometer dari katedral kedengarannya anda berdiri di sebelahnya.

Kuil Amun

Penilaian: 4.2

Kuil Amun

Bangunan keagamaan terbesar dan terpenting di Mesir Kuno terletak berhampiran kota Luxor yang terkenal, di perkampungan kecil Karnak, yang pada zaman firaun Mesir adalah kota terbesar dan ibu kota Kerajaan Mesir – Thebes. Batu pertama kuil itu diletakan 4.000 tahun yang lalu dan proses pembinaannya, mesti saya katakan, sama sekali tidak cepat. Puluhan generasi telah melabur dalam pembinaannya: kuil ini terus disiapkan dan diubahsuai selama beberapa abad.

Setiap penguasa yang naik takhta menganggap tugas mereka untuk menyumbang dalam pembangunan kuil Amun: banyak yang tidak hanya menambah strukturnya, tetapi juga menghancurkan beberapa bagiannya. Jadi, misalnya, dilakukan Thutmose III, memusnahkan tugu Ratu Hatshepsut dan menggantinya dengan bangunan yang sama sekali baru dengan perihal eksploitasi ketenteraannya yang terpahat di dindingnya.

Kuil Amun Ra didedikasikan untuk dewa matahari Mesir kuno – Ra. Pada zaman dahulu, pintu masuk hanya tersedia untuk beberapa orang terpilih: para imam dan penguasa Mesir. Hari ini sesiapa sahaja boleh mengunjungi kompleks kuil yang terkenal. Kuil ini dipersembahkan dalam bentuk struktur segi empat dengan luas sekitar 30 hektar. Jalan ke sana dilindungi oleh sphinxes, dan anda boleh masuk ke dalam hanya setelah melewati 10 tiang gerbang besar. Yang terbesar adalah panjang 113 meter dan tingginya sekitar 30 meter. 'Jantung' kuil adalah dewan hypostyle (disokong oleh tiang) dengan luas lebih dari 5000 m2.

Gereja Saint Sava Serbia

Penilaian: 4.3

Gereja Saint Sava Serbia

Ia dengan yakin boleh disebut bangunan keagamaan Ortodoks terbesar di dunia. Kuil gaya Macedonia didirikan di tempat di mana pada tahun 1894 penjajah Uthmaniyyah membakar peninggalan Saint Sava, uskup agung Serbia dan pahlawan negara yang pertama.

Pembinaan bermula pada malam Perang Dunia II. Selepas penyebaran permusuhan aktif di Eropah, pembinaan kuil itu dihentikan dan disambung semula hanya setengah abad kemudian. Sehingga kini, katedral siap sepenuhnya (tinggal sedikit sahaja – kerja penamat kecil).

Gereja St. Sava terletak di ibu negara Serbia – Belgrade. Ini adalah gereja terbesar di Balkan. Bangunannya mencolok dalam dimensinya: panjang strukturnya sekitar 90 meter, lebar 81 meter, dan kawasan dalaman kuil mencapai 7400 m2. Kubah utama kuil ini mempunyai berat sekitar 4 tan. Terdapat salib sepanjang 12 meter yang diperbuat daripada penyepuhan di atasnya. Strukturnya dapat dilihat dengan sempurna dari mana saja di bandar, kerana ia berada pada ketinggian 135 meter dari permukaan laut.

Jetavana Ramaya

Penilaian: 4.4

Jetavana Ramaya

Stupa Buddha ini (tempat suci bagi penganut Buddha) dianggap yang terbesar di dunia. Sebuah bangunan keagamaan kuno terletak di salah satu kota suci Anuradhapura – ibu kota pulau Sri Lanka pada zaman kuno dan perbendaharaan negara yang sebenarnya: terdapat sejumlah besar monumen masa lalu yang tidak biasa dan tiada tandingannya.

Pembinaan bangunan ini dimulakan di bawah pemerintahan Mahasena dari Sri Lanka pada abad ke-3 dan siap dalam masa yang singkat (dan bukan hanya berdasarkan piawaian kuno, tetapi juga hari ini) – hanya dalam 15 tahun. Ahli arkeologi, arkitek, dan bersama mereka beribu-ribu pelancong yang setiap tahun mengunjungi bangunan keagamaan yang luar biasa ini, kagum dengan keunikan stupa: ia dibuat dalam bentuk struktur berkubah, yang terdiri dari 100 juta batu bata bakar. Ketinggian stupa mencapai 122 meter dengan diameter 100 meter kolosal.

Kuil Sulaiman

Penilaian: 4.5

Kuil Sulaiman

Banyak gereja Protestan telah dibina di planet ini. Salah satu struktur terbesar adalah Kuil Solomon, yang terletak di ibu negara Brazil – Rio de Janeiro. Pembinaan objek keagamaan itu dilakukan dengan perintah organisasi Kerajaan Tuhan, pengasasnya adalah salah satu orang terkaya di planet ini – Edir Macedo.

Dimensi kuil sangat mengejutkan: struktur 12 tingkat, yang dapat menampung hingga 10,000 orang percaya, panjangnya 126 meter dan lebar 104 meter. Dari segi kawasan, bangunannya boleh dibandingkan dengan 5 padang bola. Semasa perkhidmatan keagamaan, apa yang berlaku di bangunan disiarkan di setiap dua skrin yang terletak di dalamnya. Sebanyak 113 juta dolar dibelanjakan untuk pembinaan kuil, yang mana lebih dari 13 juta dibelanjakan hanya untuk pencahayaan malam yang menakjubkan.

Katedral Saint Paul

Penilaian: 4.6

Katedral Saint Paul

Katedral Rom dianggap sebagai salah satu yang paling terkenal, signifikan dan terbesar di planet ini. Pembinaan Renaissance dibina selama lebih dari satu abad (lebih tepatnya, 120 tahun). Beberapa generasi sarjana terkemuka telah melaburkan semua bakat mereka dalam membuat salah satu monumen keagamaan yang paling ikonik di dunia: Raphael, Buanarroti, Michelangelo – genius seni dapat memberikan bahagian luar katedral penampilan yang luar biasa, hanya memukau.

Panjang bangunan sekitar 220 meter, lebar – 150. Di wilayah yang berdekatan dengan katedral – St Peter's Square, sehingga 400,000 orang dapat ditempatkan secara serentak. Kuil ini berdiri di bahagian barat Vatikan – negeri terkecil di dunia. Pada zaman Kerajaan Rom, di laman Basilika Santo Petrus, terdapat sarkas (tempat untuk pacuan kuda dan tontonan lain yang diadakan pada hari cuti), di mana orang Kristian pertama mati syahid pada zaman Nero. Antaranya ialah rasul Petrus.

Kubah utama katedral dapat dilihat beberapa kilometer jauhnya – tingginya mencapai 138 meter, dan permukaannya penuh dengan petikan dari Injil. Di pintu masuk bangunan, orang percaya dan pelancong disambut oleh tokoh-tokoh rasul suci – Petrus dan Paul. Unsur besar ini terletak pada tiang yang kuat. Terdapat 5 pintu di belakang tiang portico: Death, Good and Evil, Philaret, the Sacraments and the Holy Gates. Yang paling terkenal adalah Gerbang Kematian, yang dibina lebih lewat daripada yang lain (pada abad ke-20). Melalui mereka inilah semua paus Vatican dihantar dalam perjalanan terakhir mereka.

Angkor Wat

Penilaian: 4.7

Angkor Wat

Tempat perlindungan kultus adalah kompleks Hindu kuno yang didedikasikan untuk dewa tertinggi dalam agama Hindu – Wisnu. Kompleks kuil besar ini terletak di Kemboja dan dianggap bukan sahaja monumen budaya dan sejarah negara yang berharga, tetapi juga salah satu struktur arkeologi yang paling penting di dunia.

Dibina lebih dari 800 tahun yang lalu, kompleks ini kini termasuk dalam Senarai Warisan Dunia UNESCO. Sebelumnya, di lokasi kuil itu, terdapat kota Angkor yang megah – ibu kota kuno negara Khmer dengan luas 200 km2. Tetapi kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa angka ini jauh lebih tinggi: dipercayai bahawa luas setengah juta penduduk purba mencapai 3000 km2. Pada era pra-industri, bandar ini dianggap sebagai salah satu yang terbesar dan paling maju.

Seni bina kuil ini disajikan dalam bentuk Gunung Mera mitos (habitat dewa-dewa kuno), yang terdiri dari 3 bangunan persegi panjang besar, dikelilingi oleh tembok tinggi sepanjang perimeter, di belakangnya adalah parit air. Di dalam kuil, 5 menara dibina, bersama-sama menyerupai teratai. Ketinggian menara pusat adalah 42 meter, keseluruhan kompleks adalah 65 meter.

Notre Dame de la Paix

Penilaian: 4.8

Notre Dame de la Paix

Salah satu gereja Kristian terbesar terletak di ibu negara salah satu negara Afrika Barat – Cote d'Ivoire. Dalam terjemahan, nama bangunan bermaksud 'Katedral Ibu Dewa Sang Pembawa Damai'. Kuil ini dianggap sebagai yang termuda di dunia: ia dibina pada tahun 1990. Yamoussoukran Notre Dame setinggi 158 meter. Notre Dame de la Paix memegang Guinness Book of Records untuk dua petunjuk sekaligus: ketinggian struktur dan luas permukaan kaca berwarna (7400 m2).

Struktur dengan esplanade dan taman adalah hadiah untuk Paus. Ini adalah hak milik Vatikan. Ia dibina berdasarkan model Katedral St. Peter di Rom. Perlu diperhatikan bahawa kuil Afrika lebih besar daripada analog Vatikan, tetapi pada masa yang sama ia menampung 3 kali kurang percaya (hanya 18,000 orang). Paus menetapkan syarat untuk penyertaannya dalam penahbisan katedral: harus ada sebuah hospital di sebelahnya. Syarat itu dipenuhi, dan paus secara peribadi meletakkan batu pertama di dekat kuil.

Fakta menarik. Kos operasi kuil sangat tinggi. Oleh itu, pencahayaan penuh hanya dihidupkan untuk satu hari dalam setahun – Krismas.

Katedral Ulm

Penilaian: 4.9

Katedral Ulm

Katedral Jerman, yang pembinaannya memakan masa hampir 5 abad, telah mendapat gelaran tertinggi di planet ini. Pada tahun 1543 dia menjadi Lutheran. Kuil gaya Gothik tidak siap sepenuhnya sehingga tahun 1890. Katedral Ulm dibezakan oleh sebilangan ciri seni bina: ini adalah chimera, kubah yang kuat, benteng, tingkap panorama tinggi. Secara umum, garis besar katedral boleh disebut unik, sangat berkesan dan ketat.

Hari ini semua orang dapat menikmati pemandangan indah dari dek pemerhatian katedral – gambar panorama bandar dan sungai suci Slavia – Danube. Untuk melakukan ini, anda perlu memanjat bangunan keagamaan tertinggi di dunia, mengatasi 768 anak tangga.

Masjid terlarang (al-masjid al-haram)

Penilaian: 5.0

Masjid Terlarang (Al-Masjid al-Haram

Masjid utama dunia Islam dan yang terbesar di antara yang ada. Bukan di wilayahnya, tempat suci agama utama terletak – Kaabah. Ini adalah bangunan kubus monumental dengan Batu Hitam di dalamnya (ketika Nabi Muhammad menawan Mekah dan membersihkannya dari berhala, dia dengan lembut menyentuh batu itu dengan tongkat). Terdapat bangunan pemujaan di Mekah. Ini adalah matlamat utama semua jemaah haji.

Dipercayai bahawa masjid pertama berhampiran Ka'bah dibina pada abad ke-7. Ia telah dikenali dalam bentuknya sekarang sejak tahun 1570. Selama bertahun-tahun keberadaannya, masjid ini telah diubah suai berulang kali. Sebenarnya, tidak ada jejak versi asal.

Fakta menarik. Masjid ini pada awalnya mempunyai 6 menara. Tetapi ketika Masjid Biru di Istanbul melakukan hal yang sama, imam Mekah menyebutnya sebagai sakral, kerana tidak ada bangunan Islam yang dapat menyamai Kaabah yang suci. Kemudian diperintahkan untuk membina menara ke-7 di masjid.

Selama 5 tahun (2007-2012), pembinaan semula dilakukan secara besar-besaran atas perintah Raja Arab Saudi. Wilayah masjid diperbesar ke arah utara, setelah itu total luas 400.000 km2. Wilayah yang luas ini dapat memuatkan seramai 1,200,000 orang secara serentak.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen