10 krim dan salap moden untuk tumit yang retak

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Keretakan pada tumit, tidak kira seberapa bunyinya, dapat menimbulkan banyak siksaan kepada pemiliknya, terutama dalam hal pendalaman dan pengembangan mereka yang berterusan. Perkembangan retakan berlaku akibat pengaruh dua faktor: hiperkeratosis, dan gangguan trofik (dengan penurunan peredaran darah).

Apa itu hiperkeratosis? Ini adalah proses keratinisasi yang berlebihan. Terdapat prasyarat anatomi untuk penampilan lebihan zat horny (susunan epitel mati) pada kaki. Ia:

  1. kulit tapak kaki yang kasar, kaya dengan kelenjar peluh;
  2. kehadiran epidermis yang sangat tebal, yang merangkumi lapisan berkilat yang terdiri daripada protein khas yang disebut eleidin. Lapisan ini terletak hanya di kulit telapak tangan dan tapak kaki, dan oleh itu telapak tangan dan tapak kaki mempunyai ciri kilauan cahaya matte, yang tidak menjadi ciri kawasan kulit yang lain;
  3. beban berterusan semasa berjalan;
  4. penggunaan kasut yang tidak selesa dan besar;
  5. bahan sintetik dan buatan untuk kasut;
  6. cukup aneh, tetapi ini adalah gaya hidup yang terlalu aktif: berjalan kaki dan bermain sukan secara berterusan menjadikan keratinosit bertindak balas, dan mengeluarkan lebihan protein-keratin. Percambahan sel yang berlebihan berlaku, dan hasilnya adalah fenomena hiperkeratosis plantar.

Kulit tebal dan kasar seperti itu menjadi kurang anjal, kehilangan keanjalannya, kepekaannya menurun, dan sangat mudah retak. Sebagai tambahan, keterlaluan pengembangan stratum corneum adalah faktor risiko perkembangan jangkitan kulat, kerana keratin adalah bahan organik yang 'tulen'. Oleh itu, kulit mati adalah makanan yang lazat bagi banyak kulat dan jamur dermatofit.

Walau bagaimanapun, adalah salah untuk mempercayai bahawa hiperkeratosis adalah penyakit yang diambil secara berasingan. Ini adalah gejala yang boleh menyertai pelbagai penyakit kulit atau muncul dengan sendirinya. Oleh itu, hiperkeratosis adalah ciri beberapa bentuk ichthyosis kongenital, psoriasis, dan beberapa jenis eritroderma. Malah orang yang sihat sepenuhnya mungkin mempunyai kulit kasar yang berlebihan di mana ia selalu bersentuhan dengan pakaian, misalnya, kawasan kulit kasar dan kental di siku. Ini juga merupakan fenomena hiperkeratosis fisiologi ringan.

Apakah faktor risiko dan penyebab hiperkeratosis lain yang perlu dipertimbangkan, dan yang boleh menyebabkan sindrom kesakitan yang teruk dan perkembangan tumit retak kronik dan mendalam? Sebab-sebab ini merangkumi:

  1. klaudikasi sekejap (dengan gangguan peredaran darah);
  2. kecacatan kaki, termasuk 'tulang';
  3. pelbagai bentuk kaki rata;
  4. obesiti, dan diabetes mellitus;
  5. kehadiran jangkitan kulat;
  6. kekurangan vitamin, dan terutamanya vitamin larut lemak – A dan E;
  7. anemia kronik dan kekurangan zat besi;
  8. polineuropati;
  9. kehadiran tabiat buruk.

Hampir semua pesakit dengan tumit retak dan keratinisasi kulit kaki yang berlebihan mula merawat diri mereka di rumah, dan tidak menganggap perlu untuk berjumpa doktor. Ini adalah kesilapan besar, kerana ahli dermatologi dapat mengenal pasti sebab-sebab yang memerlukan bukan hanya rawatan, tetapi juga rawatan, dan dapat memisahkan faktor risiko rumah tangga tepat pada masanya dari petunjuk perubatan untuk rawatan.

Biasanya, terapi tempatan untuk rawatan tumit retak dikurangkan untuk menghilangkan keratin berlebihan, dan untuk ini, keratolitik digunakan. Lebih baik menggunakannya pada peringkat awal bersama dengan sikat pedikur, batu apung dan gosok.

Kumpulan produk kedua adalah penyediaan pelembap intensif, kerana dengan hiperkeratosis berlebihan, kulit kaki kering diperhatikan, dan inilah yang memprovokasi penampilan retakan ketika keanjalan kulit rendah, dan kekuatan tegangan bahkan lebih rendah. Yang sangat penting adalah penggunaan salap dan krim berkhasiat yang mengandungi vitamin dan provitamin, serta pengambilan ubat yang membantu memulihkan kulit dan menyembuhkan retakan sebenarnya.

Akhirnya, adalah mustahak untuk menangani pencegahan mikosis, dan secara berkala menggunakan ubat antijamur, sekurang-kurangnya untuk rawatan pencegahan kasut. Dalam kes-kes yang teruk yang disebabkan oleh sebarang penyakit, dengan anomali kulit kongenital, misalnya, dengan adanya ichthyosis, rawatan khusus dengan krim dan salap hormon adalah mungkin, serta pengambilan retinoid – ini adalah kumpulan ubat khas yang ditunjukkan untuk rawatan hiperkeratosis dan bentuk yang teruk jerawat.

Pertimbangkan kumpulan ubat topikal yang popular dan berkesan yang digunakan untuk tumit retak. Ngomong-ngomong, hampir semua ubat ini dapat digunakan bukan hanya dengan adanya retakan di telapak kaki, tetapi juga dalam kejadian retakan di telapak tangan, dengan beberapa jenis eksim kering yang rumit oleh hiperkeratosis. Setiap ubat mempunyai nama INN pertama, atau antarabangsa bukan hak milik. Ubat pertama adalah ubat asli, dan kemudian, jika ada, salinan komersil, atau generiknya. Sekiranya mungkin, kos purata ubat pemula diberikan, serta harga minimum untuk generik termurah. Harga sah untuk Julai 2019 untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia.

Perlu diingat bahawa tumit retak mungkin bukan perubatan, tetapi masalah kosmetik. Oleh itu, banyak produk dijual di kedai kosmetik isi rumah dan bukannya di farmasi. Oleh itu, dalam kes ini, dana ini hanya akan disenaraikan, kerana arahan rasmi untuk penggunaan, seperti ubat, tidak dilampirkan kepada mereka.

Gambaran keseluruhan krim, salap dan ubat topikal lain untuk tumit retak

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Keratolitik 1 Salap salisilik RUB 25
2 Krim kaki Losterin 838 RUB
3 Numis Honey dengan urea untuk tumit 436 r
4 Krim penjagaan kaki Milgamma® 578 r
5 Uroderm RUB 150
Reparant 1 Pertolongan cemas untuk kaki dari tumit yang retak 136 RUB
2 Salap Anti Keretakan Gehwol (Schrunden-Salbe) 1 032 gosok.
3 Salap Methyluracil RUB 69
4 Lokobase Ripea 484 RUB
5 Biopin 140 RUB
peraturan pencegahan

Keratolitik

Kumpulan pertama adalah agen keratolitik. Tugas mereka adalah untuk melembutkan kelebihan stratum corneum di tumit, yang terdiri daripada pelbagai epidermis mati. Semua keratolitik tempatan paling baik digunakan semasa kaki panas, ketika tumit dikukus dalam mandi air panas. Semasa mandi kebersihan ini, stratum corneum akan dikeluarkan secara mekanikal menggunakan batu apung berbutir halus. Dilarang sama sekali menggunakan pisau khas, kerana dengan penurunan kepekaan pada tumit, dan dengan perkembangan hiperkeratosis yang intensif, anda dapat memotong kaki, memotong bukan sahaja stratum korneum, tetapi juga kulit yang sihat. Ubat yang paling popular dan paling murah adalah asid salisilik, yang terdapat dalam bentuk salap salisilik.

Salap salisilik

Penilaian: 4.9

Salap salisilik.jpg

Salap salisilik berdasarkan asid salisilik, mungkin keratolitik yang paling terkenal. Salap salisilik terdapat dalam pelbagai kepekatan, dan sekarang di farmasi anda dapat mencari salap dengan kepekatan 2%, yang dibungkus dalam balang kaca gelap 25 dan 50 g. Pakej 25 gram mempunyai harga yang sangat rendah: dari 20 hingga 25 rubel. Ia dihasilkan oleh Tula Pharmaceutical Factory. Salap melembutkan dan melonggarkan epidermis keratinized, tetapi selama ini ia mempunyai kesan anti-radang, antimikroba dan bahkan pembersihan awal. Ini bermaksud bahawa ia dapat digunakan bukan hanya pada kulit yang mengeras, tetapi juga pada area retakan yang dalam. Ia mesti digunakan dalam bentuk aplikasi jangka panjang, misalnya, semalam. Salap ini juga digunakan dalam pembedahan, ketika perlu membersihkan luka, dari banyak nanah dan nekrosis. Asid salisilik kemudian dibiarkan di bawah serbet walaupun selama 2 atau 3 hari. Oleh itu, tidak masuk akal untuk hanya menggunakan salap selama setengah jam, dan kemudian mencucinya: disarankan untuk memakainya pada waktu petang sepanjang malam. Dalam kes yang teruk, selepas pemakaian, anda harus membungkus kaki anda dengan kertas lilin khas, atau menggunakan pembalut oklusi. Tempoh rawatan adalah dari 7 hari hingga 3 minggu.

Kelebihan dan kekurangan

Sebilangan besar salap salisilik adalah kesan gabungannya, membersihkan luka, membantunya sembuh, dan mencegah perkembangan mikroba. Sudah tentu, ketersediaan di mana-mana dan kos rendah adalah nilai tambah yang besar. Tetapi pada masa yang sama, salap salisilik mempunyai reaksi yang berasid, tidak mempunyai komposisi minyak wangi yang seimbang, dan monopreparasi seperti itu tidak dapat digunakan secara teratur untuk melembutkan kulit tumit. Oleh itu, tugas asid salisilat tulen adalah menggunakannya hanya pada peringkat awal rawatan, apabila diperlukan untuk melembutkan dan menghilangkan massa tanduk. Sebaik sahaja matlamat itu tercapai, maka perlu menggunakan ubat lain.

Krim kaki Losterin

Peringkat populariti: 4.8

Krim kaki Losterin2.jpg

Satu lagi ubat gabungan yang sangat berkesan ialah Losterin. Ia dihasilkan oleh syarikat domestik Ascom, dan satu tiub seberat 75 g cukup mahal: dari 470 hingga 710 rubel. Ia boleh diklasifikasikan ke dalam kumpulan yang berbeza, tetapi adalah logik untuk mempertimbangkannya, antara lain, keratolitik, kerana mengandungi urea. Selain urea, komposisi termasuk minyak Naftalan yang diturunkan, minyak badam, ekstrak Sophora, salisilik dan asid stearik. Seperti yang anda lihat, komposisi ini merangkumi agen metabolik dan dermatotropik, tetapi penekanannya tetap pada keratolitik.

Ubat ini ditunjukkan untuk jagung, psoriasis plantar, kulit kaki kasar dan kering, dengan erosi dan retakan jangka panjang yang tidak sembuh. Ia dapat digunakan untuk gatal dan mengelupas, serta bersama dengan terapi antijamur dalam perawatan dermatomycosis. Ia digunakan secara profilaksis untuk berpeluh berlebihan. Ia harus diaplikasikan tidak lebih dari tiga kali sehari dengan gerakan lembut di kawasan retakan, dan disapu dengan gerakan ringan. Kursus rawatan adalah dari 2 minggu hingga sebulan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan boleh dianggap sebagai gabungan dua ubat keratolitik – urea dan asid salisilik, yang meningkatkan aktiviti ubat tersebut. Juga penting bahawa naftalalan yang diturunkan juga termasuk dalam komposisi. Ini meningkatkan penyembuhan luka dan retakan. Mungkin kelebihannya adalah konsistensi berkrim. Losterin cepat diserap, tidak mengotorkan kasut dan stoking. Tetapi agar krim dapat diserap dengan cepat, perlu digunakan selepas mandi mandi air suam atau panas setiap hari. Mungkin, sisi negatifnya hanyalah harga yang agak tinggi. Namun, itu dibenarkan, kerana tidak ada ladang minyak Naftalan di Persekutuan Rusia, dan itu mesti diimport dari Azerbaijan.

Numis Honey dengan urea untuk tumit

Peringkat populariti: 4.7

Numis Honey dengan urea untuk tumit.jpg

Penyediaan kosmeceutikal seterusnya adalah Numis Honey dengan urea. Urea, atau urea, adalah agen keratoplastik dan keratolitik yang sangat berkesan. Walaupun anda berjaya membeli urea tulen dan menyediakan penyelesaian 10%, ia akan berkesan dan melembutkan kulit. Ia mengembalikan lapisan atas, stratum corneum mula berfungsi dengan lebih berkesan dan jisim keratin yang besar tidak berkumpul. Mereka terkelupas dengan cepat, epidermis diperbaharui lebih cepat. Pada masa yang sama, kulit menjadi lebih anjal, dan penyembuhan kecederaan dan retakan lebih cepat. Krim ini juga menghalang pembentukan kapalan dan kapalan, menghilangkan bau yang tidak menyenangkan, dan mengembalikan kehalusan kulit. Krim ini boleh digunakan secara berterusan, kerana urea bukan satu-satunya ramuan. Komposisi ini juga merangkumi gliserin, lanolin, seng stearat, panthenol, magnesium sulfat, allantoin, bisabolol, tokoferol, serta komponen minyak wangi, yang tidak termasuk pewarna kimia, pewangi dan minyak mineral. Krim yang agak kuat ini, mengandungi 25% urea, dihasilkan oleh syarikat Jerman Mann & Schröder GmbH, dan kos tiub seberat 50 gram di kedai dalam talian adalah dari 436 rubel. Sedikit lebih tinggi, dari 460 rubel, anda boleh membelinya di perkhidmatan farmasi untuk memesan ubat.

Kelebihan dan kekurangan

Mungkin kelebihannya adalah kepekatan urea yang tinggi sebanyak 25%, yang bermaksud bahawa krim akan berfungsi secara intensif. Biasanya krim murah untuk penjagaan kulit mati kaki mengandungi 10% urea, dan komposisi yang agak tidak seimbang. Di sini kepekatannya lebih tinggi, tetapi krim itu sendiri bertindak dengan lembut dan selesa, ia hanya mengandungi komponen semula jadi, mesra alam, dan pada masa yang sama harganya agak rendah, tetapi tahan lama. Mungkin aspek negatif krim dapat dianggap sebagai nasihat untuk menerapkannya secara berterusan, dan dalam hal ini perbelanjaan dana akan jauh lebih signifikan, kerana dalam hal ini ia digunakan bukan hanya untuk rawatan, tetapi untuk penggunaan sehari-hari.

Krim penjagaan kaki Milgamma®

Peringkat populariti: 4.6

Krim penjagaan kaki Milgamma®.jpg

Krim Milgamma untuk penjagaan kaki tidak boleh dikelirukan dengan Milgamma dalam bentuk pil atau Milgamma dalam bentuk suntikan intramuskular. Dua bentuk terakhir adalah formulasi vitamin B pekat dan digunakan dalam amalan neurologi. Dan Milgamma untuk penjagaan kaki didasarkan pada tindakan 10% karbamida (urea). Urea bukan hanya ubat keratolitik. Dia masih dapat mengekalkan kelembapan, memindahkannya ke kedalaman epidermis. Stratum corneum yang sihat mengandungi kira-kira 1% urea, dan apabila kulit kering dan retak, kandungan urea turun dengan ketara. Oleh itu, ia mesti disuntik dari luar, mengikat kelembapan dan menyimpannya di kulit. Penggunaan urea yang disucikan dengan baik dapat mengurangkan rasa gatal dan melembutkan stratum corneum. Milgamma dalam pengertian ini menyerupai asid salisilat, kerana komposisi krim tidak secara khusus mengandungi komposisi dan pewangi minyak wangi, tetapi hanya mengandungi urea dan asas salap hypoallergenic.

Selain kaki, Milgamma sesuai untuk siku dan lutut. Biasanya digunakan dalam bentuk krim dalam jumlah kecil, yang disapu pada kulit kaki dengan gerakan memijat ringan. Sudah tentu, yang terbaik adalah menggunakan krim selepas mengukus atau mandi. Syarikat Jerman Vervag Pharma GmbH & Co. menghasilkan krim kaki Milgamma, dan satu tiub seberat 45 g berharga purata 330 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan krim ini adalah komposisi ringkasnya, yang benar-benar hypoallergenic. Peratusan urea lebih rendah di sini daripada krim sebelumnya, dan oleh itu boleh digunakan pada peringkat awal masalah tumit. Dikatakan di atas bahawa kepekatan urea 10% wujud dalam krim murah, dan ia mungkin tidak seimbang, atau mengandungi bahan buatan, dan memang demikian. Tetapi pernyataan ini tidak berlaku untuk Milgamma untuk kaki, kerana dikeluarkan oleh pengeluar Jerman, dan tidak mengandungi komponen buatan tambahan. Satu-satunya negatif ialah kenyataan bahawa krim ini tidak selalu terdapat di farmasi. Nama 'Milgamma' dapat mengelirukan ahli farmasi dan ahli farmasi, dan pesakit yang membeli Milgamma hampir selalu berminat dengan ampul dan tablet yang mengandungi vitamin B, dan hanya sedikit orang yang tahu bahawa Milgamma juga merupakan krim kaki. Mungkin inilah sebabnya, kerana kekeliruan, penjualan krim ini di Rusia tidak begitu besar, dan masalah timbul dengan ubat di pelbagai farmasi.

Uroderm

Peringkat populariti: 4.5

Uroderm.jpg

Akhirnya, kajian semula persediaan ubat-ubatan dan kosmetik dari kumpulan keratolitik diselesaikan oleh ubat Uroderm. Ini adalah salap untuk penggunaan luaran, yang mungkin mengandungi kepekatan urea tertinggi dari semua dana yang disajikan – 30%. Salap ini dihasilkan dalam tabung 10 gram dan 35 gram, dan pengeluarnya adalah Domestik JSC Retinoids. Harga untuk pakej kecil antara 120 hingga 370 rubel, dan kos pakej besar adalah dari 290 hingga 470 rubel. Uroderm melembapkan dan melembutkan kornifikasi secara intensif. Sekiranya digunakan bersama dengan ubat-ubatan tempatan yang lain, maka ia akan paling berkesan. Selain urea, Uroderm mengandungi gliserin, lilin emulsi dan parafin cair.

Salap Uroderm sangat baik untuk pengerasan kasar dan stagnan. Selain keratinisasi kaki yang kuat dengan retakan, ia dapat digunakan untuk mempersiapkan kutil untuk dikeluarkan, untuk rawatan kuku yang tumbuh sebelum pembedahan, untuk penyakit seperti psoriasis, ichthyosis, dan keratosis folikel. Oleh kerana ubat itu cukup kuat, ia tidak digunakan untuk profilaksis. Untuk melembutkan keratinisasi kawasan yang kuat terutamanya, anda perlu mengambil salap lapisan nipis dan menggunakannya di bawah pembalut pelindung atau plaster selama 2 hingga 8 jam. Setelah kulit di kaki dilembutkan secara intensif, ia harus dikukus dalam mandi air panas dan kemudian jisim tanduk harus dikikis dengan batu apung. Dengan penggunaan biasa, secara harfiah dalam seminggu tidak akan ada jejak massa keratin yang berat dan retakan pada tumit.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti yang sudah jelas, kelebihan Uroderm adalah kesan pelembap dan keratolitiknya yang paling kuat. Tetapi agen ini juga mempunyai kesan sampingan, kerana kepekatan urea cukup besar. Kulit yang terkena boleh memerah dan jengkel jika Uroderm bersentuhan dengan kulit yang nipis dan normal. Dalam kes ini, anda perlu memantau laman permohonan dengan teliti, atau menangguhkan perjalanan rawatan. Sebagai tambahan kepada intoleransi individu, tidak ada kontraindikasi, tetapi, bagaimanapun, pada pesakit dengan angina pectoris, kegagalan jantung kronik, jika mereka baru-baru ini mengalami serangan jantung, jika ada kerusakan ginjal kronik dengan fungsi yang terganggu, adalah perlu untuk membatasi penggunaan salap ke kawasan kaki yang terlalu besar. Ini adalah 'artileri berat' dan mesti digunakan dengan cara yang disasarkan.

Reparant

Setelah membuang, melembutkan, mengelupas, menghilangkan jisim tanduk yang berlebihan yang mengurangkan keanjalan kulit pada kaki, dan menyumbang kepada pembentukan retakan, perlu memulihkan pemakanan kulit, dan tepu dengan vitamin penting, sumber kolagen, ramuan herba yang mempromosikan pembasmian kuman dan memperbaiki trofisme.

Sudah tentu, di bahagian sebelumnya, persiapan tempatan berdasarkan urea dan asid salisilik dipertimbangkan, dan mereka juga menyumbang kepada pembasmian kuman, peningkatan keseimbangan air, dan pengumpulan kelembapan di kedalaman epidermis. Namun, disarankan untuk menggunakan ubat ini untuk menghilangkan stratum corneum, dan kemudian, apabila kulit tumit menjadi lembut dan licin, lebih baik beralih ke krim yang lebih berkhasiat. Di bawah ini kita akan mempertimbangkan produk emolien, pelembap dan khasiat yang popular dan berkesan yang boleh digunakan pada kulit kaki, bukan hanya apabila terdapat masalah dengan keratinisasi dan retakan yang berlebihan, tetapi juga semasa penjagaan harian.

Pertolongan cemas untuk kaki dari tumit yang retak

Peringkat populariti: 4.9

Ambulans untuk kaki dari tumit retak2.jpg

Ambulans untuk retak adalah krim domestik yang dihasilkan oleh KorolevFarm. Ia murah, tiub 100 ml boleh dibeli dengan harga 120 rubel. Pengilang parapharmaceuticals KorolevFarm terkenal dengan balsem cecair seperti Healer, Rescuer dan persiapan yang serupa. Krim kaki ini juga merangkumi jisim cecair berdasarkan lilin emulsi dengan penambahan minyak vaseline, gliserin, lilin lebah, allantoin, minyak zaitun. Menyuburkan kulit dengan panthenol, ekstrak calendula. Ekstrak lidah buaya meningkatkan imuniti tempatan, kamper menyejukkan dan memberi semangat, ekstrak wort dan aspen St. John memberikan kesan antiseptik, dan ekstrak propolis, minyak mawar dan minyak rosewood dengan penambahan vitamin menjadikan minyak wangi dan komposisi ubat lebih lengkap.

Krim menyembuhkan retakan, melembutkan kulit, mencegah keratinisasi berlebihan dan memulihkan tisu yang rosak secara intensif. Komposisi krim dipilih sedemikian rupa sehingga jangkitan kulat tidak tahan. Pertama, medium nutrien untuk kulat – stratum corneum – telah dikeluarkan, dan kedua, bahan antiseptik dan pembasmi kuman tidak membenarkan kulat berkembang sepenuhnya. Kaedah penggunaannya mudah. Pada waktu petang, selepas mandi, anda harus menggosok krim ke kulit kaki, pada waktu pagi anda boleh mengulanginya.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihannya boleh dianggap komposisi seimbang dan harga yang murah, kemampuan untuk menyejukkan kaki kerana kapur barus. Krim itu boleh diterima dengan baik, dan, mungkin, tidak ada aspek negatif, kecuali intoleransi individu yang selalu ada dalam sebarang ubat. Satu-satunya kelemahan yang mencirikan semua kosmetik secara umum adalah ketidakupayaan untuk menyembuhkan retakan pada tumit sejak awal dengan adanya stratum corneum yang berlebihan, hanya dengan menggunakan ubat-ubatan kumpulan ini. Lagipun, krim ini tidak termasuk bahan keratolitik.

Salap Anti Keretakan Gehwol (Schrunden-Salbe)

Peringkat populariti: 4.8

Salap anti-retak 'Gehwol' (Schrunden-Salbe) .jpg

Gehwol adalah jenama Jerman yang terkenal di dunia dan bahagian ini menyajikan salap khas untuk kulit yang retak pada kaki. Salap dibuat berdasarkan panthenol, ia mengandungi petrolatum, bisabolol, minyak tanaman ubat – rosemary dan pudina, lavender, thyme, lemon, menthol dan kapur barus. Salap dihasilkan dalam tabung 75 ml, tiub besar 125 ml. Anda juga boleh membeli salap ini dalam botol 450 ml dengan dispenser. Kualiti Jerman juga memerlukan harga yang baik: tiub kecil 75 mililiter akan menelan belanja runcit dengan harga 700 rubel.

Komponen yang terdapat dalam komposisi melembutkan kulit keras dan kering secara intensif, meningkatkan keanjalan dan menyembuhkan retakan. Salap ini digunakan tidak hanya untuk kulit kaki retak rumah tangga, tetapi juga untuk pencegahan penampilan kaki diabetes, pada pesakit diabetes, dan juga untuk perawatannya. Sebaiknya gunakan salap pada kulit 1 hingga 2 kali sehari, dan disarankan untuk melakukan ini setelah mandi air suam.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan keseluruhan rangkaian Gevol boleh dianggap kecekapan tinggi dan kualiti Jerman, dan kekurangannya adalah harga yang agak tinggi untuk orang Rusia. Di samping itu, anda perlu memesan produk ini di kedai dalam talian, kerana tidak semua farmasi menyediakan rangkaian yang luas sehingga semua barisan kosmetik tersedia. Masih benar bahawa pernyataan itu masih diperlukan terlebih dahulu untuk menghilangkan lebihan massa tanduk dengan menggunakan keratolitik, dan kemudian menggunakan salap ini. Dalam kes ini, salap akan memakan masa lebih sedikit, dan keberkesanan penggunaannya adalah yang terbaik. Salap boleh diterima dengan baik, hampir tidak ada reaksi alergi, dan kesan overdosis daripada penggunaan yang kerap tidak diperhatikan.

Salap Methyluracil

Peringkat populariti: 4.7

Salap Methyluracil.png

Salap metiluracil dianggap popular, kerana dijual di hampir semua farmasi dan harganya murah. Sebiji tiub kilang farmasi Tula seberat 25 gram boleh dibeli dengan harga 38-40 rubel. Sebagai tambahan kepada methyluracil, yang digunakan sebagai ubat intensif untuk menyembuhkan luka dan retak, salap hanya berisi asas salap, dan ini adalah jeli petroleum perubatan dan lanolin.

Jeli petroleum berbeza dengan lanolin kerana jeli petroleum dihasilkan dari minyak, ia adalah parafin keras yang digabungkan dengan minyak mineral, oleh itu rata-rata mempunyai titik lebur 40-45 darjah. Tetapi lanolin adalah bahan organik murni yang mencair pada suhu badan dan mempunyai komposisi yang sangat kompleks. Lanolin dalam sifat kimia dan fizikalnya hampir dengan komposisi sebum manusia, dan ia dihasilkan dengan mengeluarkan bulu domba dari perairan pencucian.

Oleh itu, dalam salap methyluracil terdapat sekumpulan minimum bahan, yang memastikan harganya murah. Anda boleh menggunakan salap metiluracil sekerap yang anda mahu, anda boleh mengoleskannya pada kaki beberapa kali sehari, tetapi masih lebih baik untuk melakukannya pada waktu malam. Bagaimanapun, salap mempunyai asas berminyak yang tebal, dan dapat mengotorkan kasut dan kaus kaki.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan salap methyluracil adalah hakikat bahawa ia boleh digunakan secara meluas. Ia membantu penyembuhan luka bakar dan luka, ia dapat digabungkan dengan penggunaan luaran antibiotik dan antiseptik pada kulit, ia dapat digunakan secara intravaginal dalam rawatan kolpitis, secara rektal dalam tampon – ia digunakan untuk terapi pemulihan fisur dubur dan buasir.

Harga salap sangat demokratik, dan kelazimannya berleluasa. Salap metiluracil boleh diterima dengan baik, dan praktikalnya tidak menyebabkan kesan sampingan. Satu-satunya kelemahan adalah ketiadaan ubat antiseptik dan antibakteria dalam salap ini. Oleh itu, sekiranya keretakan dalam tumit dijangkiti, ia menjadi sangat menyakitkan, kulit di sekitar pinggirnya menjadi merah, maka perlu memulai rawatan dengan salap lain, misalnya, dengan Levomekol. Dengan cara yang sama, salep methyluracil tidak akan dapat menghilangkan pertumbuhan terangsang pada kaki, kerana tidak ada keratolitik dan emolien di dalamnya. Semua kesan pelembutan salap methyluracil tidak signifikan, dan dikaitkan dengan kehadiran jeli petroleum dan lanolin, tetapi fungsinya sama sekali berbeza. Oleh itu, adalah perlu untuk memulakan rawatan retakan pada tumit kering dengan keratolitik.

Lokobase Ripea

Peringkat populariti: 4.6

Lokobase Ripea2.jpg

Ini adalah krim yang bagus untuk kulit yang sangat kering, yang digunakan untuk pesakit dengan dermatitis atopik, dan juga boleh digunakan untuk keratinisasi kulit kaki yang kuat dengan retakan.

Terdapat undang-undang yang berfungsi hebat secara terbalik. Adalah tidak diinginkan untuk menggunakan krim kaki ke tangan, dan tidak diinginkan untuk menggunakan krim tangan ke wajah. Umumnya dilarang menggunakan krim kaki pada wajah. Tetapi semestinya krim tangan, muka dan badan boleh digunakan pada kaki. Soalan lain adalah, adakah krim muka akan berkesan pada kaki? Kemungkinan besar tidak, dan harga masalahnya lebih tinggi daripada yang diperlukan.

Tetapi dalam kes krim Locobase Ripea, pengecualian seperti itu dapat dibuat. Ia memerangi kulit kering dengan sempurna di mana-mana, termasuk kulit tumit. Ia mengandungi parafin putih lembut dengan campuran cecair dan pepejal, gliserin, oleik dan asid palmitik, lilin carnauba, kolesterol dan ceramida aktif. Semua ini membawa kepada penghidratan dan pengayaan kulit dengan lipid. Krimnya sangat berminyak dan membantu menguatkan dan memelihara lapisan lemak ini pada kulit. Locobase ripea boleh dianggap sebagai kosmetik jenis penghalang. Setelah digunakan pada kulit, ia mengelakkan kelembapan menguap. Ia dimasukkan ke dalam epidermis dan mula mengekalkan keseimbangan lemak-air di lapisan kulit yang dalam. Telah diketahui bahawa walaupun satu aplikasi krim melindungi kulit selama 24 jam.

Oleh kerana kaki manusia adalah permukaan kulit yang cenderung berkeringat, adalah perlu untuk menggunakan ubat ini sekali sehari pada waktu petang, setelah mandi pada waktu malam. Sekiranya kita mengaplikasikannya secara intensif pada waktu pagi, maka lapisan lemak yang terbentuk pada kulit kaki akan mencegah keringat, jadi semestinya penggunaan malam lebih baik. Sekiranya kulit tangan anda bermasalah dan kering, terdapat kemerahan dan mengelupas, terdapat diagnosis dermatitis atopik, atau faktor persekitaran alam yang tidak baik mempengaruhi kulit tangan dan badan anda, maka anda boleh menggunakan krim tersebut hingga 4 kali sehari ke kawasan kulit ini. Lokobase Ripea dihasilkan oleh syarikat Itali Temmler, dan harganya sekitar 500 rubel. setiap tiub seberat 30 g.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat-ubatan tersebut dapat dianggap sebagai kemampuan unik untuk melembabkan kulit dan mengawet lapisan air – lemak, dan kekurangannya adalah harganya yang agak tinggi, dan beberapa kesukaran untuk membeli produk ini di farmasi. Sudah tentu, di bandar-bandar besar, pusat wilayah dan daerah, alat ini dijumpai lebih kerap daripada di kawasan pedalaman. Sebaliknya, kita dapat menyebut kelemahan umum untuk semua ubat pelembap: digunakan sebagai monoterapi, iaitu, sendiri, mereka tidak dapat mengatasi kulit kaki yang kasar, dengan lapisan epidermis keratinisasi yang besar. Oleh itu, walaupun anda menggunakan krim berkhasiat pelembap terbaik, anda harus terlebih dahulu merawat tumit anda dengan keratolitik.

Biopin

Peringkat populariti: 4.5

Biopin.jpg

Biopin adalah salap yang sedikit terpisah, kerana berdasarkan ramuan khas perubatan semula jadi. Komposisi ini merangkumi lemak babi yang dimakan, minyak zaitun, dan lilin lebah. Walau bagaimanapun, ramuan ubat utama boleh dianggap sebagai resin pain, dari mana turpentin disiapkan. Hasilnya, salap kuning muda ini mempunyai bau lilin lebah dan resin pinus, bau yang sangat menyenangkan.

Biopin adalah ubat domestik, dan salap 5% dalam bungkusan 40 gram akan berharga sekitar 200 rubel. Biopin mempunyai kesan anti-radang, regenerasi dan antimikroba yang kuat. Ini juga meningkatkan imuniti tempatan, menyembuhkan luka, dan melawan keradangan. Biopin secara aktif mempengaruhi cocci gram-positif dan E. coli. Telah diketahui bahawa mikroba gram positif, seperti streptococci dan staphylococci, adalah saprophytes pada mikroflora normal kulit, tetapi jika terdapat retakan yang mendalam di tumit, mereka boleh menyebabkan munculnya jangkitan sekunder. Biopin meningkatkan fagositosis, sel darah pelindung mula berfungsi dengan lebih intensif.

Biopin ditunjukkan untuk semua jenis keratinisasi yang berlebihan, untuk jangkitan kulit, untuk luka lama yang tidak sembuh, untuk ichthyosis, keratoderma, untuk kaki yang retak, untuk eksim dan dermatitis atopik. Petunjuk tambahan adalah penggunaan psoriasis, jerawat, dalam terapi dermatomikosis yang kompleks. Kelebihan Biopin dapat dianggap sebagai keberhasilan penggunaannya dalam keradangan sistem muskuloskeletal dan sistem muskuloskeletal. Ini adalah sakit belakang, artritis, spondylitis dan osteochondrosis dengan manifestasi neurologi. Betul salap sejagat.

Biopin mesti digunakan pada kadar hingga 5 gram pada luas 5 sentimeter, kekerapan penggunaannya adalah 2-3 kali sehari, dan adalah wajar untuk merawat kulit dengan antiseptik sebelum digunakan. Ini bermaksud hidrogen peroksida 3%, larutan klorheksidin berair, atau Miramistin boleh digunakan pada retakan pada tumit terlebih dahulu. Kemudian anda perlu mengotorkan kulit dan menggunakan Biopin pada lapisan nipis. Ini mesti dilakukan dua kali sehari, pagi dan petang. Sekiranya kesan salap berhenti, maka sedikit lilin lebah tetap ada, yang merupakan sejenis faktor penghalang dan pelindung.

Kelebihan dan kekurangan

Biopin adalah produk semula jadi yang berharga yang boleh diterima dengan baik, dan hanya dengan intoleransi dan hipersensitiviti individu sahaja kemerahan kulit berlaku. Mereka boleh dirawat sekiranya mengandung dan menyusu, dan jika anda menggabungkan Biopin dengan ubat fisioterapi dan antibakteria, maka jika terdapat retakan pada tumit, penggunaan dana ini akan meningkatkan keberkesanan Biopin. Kelemahannya adalah bahawa ia jarang terdapat di farmasi.

Kesimpulan, atau 'awas, kulat'!

Akhirnya, sebagai 'bonus' untuk maklumat di atas, ia memberitahu anda bagaimana untuk mencegah jangkitan kulat pada kaki anda. Seorang pesakit dengan hiperkeratosis, dengan kulit kasar di telapak kaki, dengan tumit retak berisiko terkena dermatomikosis, dan terutama, tinggal di Rusia tengah, Siberia, Timur Jauh, bagaimanapun, di kebanyakan negara. Kenapa? Ya, kerana pada musim sejuk kita sering berjalan dengan kasut yang hangat dan tertutup. Dan panas, kelembapan, kekurangan cahaya – ini adalah keadaan yang sangat selesa untuk perkembangan mikosis kaki, yang mana ia perlu bukan hanya untuk melawan, tetapi juga untuk mencegahnya.

Kami menyenaraikan peraturan mudah ini yang akan mencegah munculnya jamur pada kulit kaki yang menebal, dan jika berlaku, ia akan menghalangnya daripada merebak ke anggota keluarga anda yang lain, dan akan membantu mengatasinya. Sudah tentu, jika anda sudah mempunyai jamur, maka peraturan ini tidak mencukupi, terapi antikulat, atau antimikotik atau fungisida yang ditetapkan oleh pakar dermatologi adalah perlu. Jadi, berikut adalah kaedah pencegahan mudah:

  1. hampir setiap ubat yang dinyatakan di atas berfungsi paling baik selepas mandi kaki. Untuk berjaya dan selamat menjalankan prosedur ini, anda perlu mempunyai lembangan individu, tuala kaki anda sendiri, batu apung dan berus individu. Tuala wanita mesti dilabel dan tidak boleh digunakan pada wajah;
  2. jika terdapat kecurigaan adanya jamur, maka perlu menukar stoking setiap hari, mencucinya, dan menyeterika dengan seterika di kedua sisi dengan wap sebelum digunakan;
  3. disarankan untuk mengganti sol dengan yang baru dalam 3-4 hari, atau menggunakan yang sekali pakai sama sekali. Dua titik terakhir sangat penting, kerana pematuhannya membolehkan anda menghilangkan spora jamur di dalam kasut. Oleh itu, risiko pencemaran dikurangkan;
  4. penting untuk selalu merawat bahagian dalam kasut tertutup dengan wap panas, atau pengering ultraviolet, walaupun bahagian dalam kasut kering. Kulat sangat tidak menyukai sinaran ultraviolet dan cepat mati. Pada musim panas, anda boleh mengeringkan kasut anda di bawah sinar matahari yang cerah, setelah menaburkan permukaan dalaman kasut dengan semburan khas terhadap kulat, pada musim sejuk anda boleh meletakkan kasut selama beberapa jam dalam keadaan sejuk;
  5. rawat kulit kaki dengan semburan antijamur berkualiti tinggi, terutamanya jika anda pergi ke kolam renang, untuk bersukan;
  6. lebih baik memakai kasut yang terbuat dari kulit dan kain asli, di mana kaki tidak berpeluh dan tidak menimbulkan suasana lembap yang berlebihan, selesa untuk kulat;
  7. cuba pakai kasut galoshes dan getah sesedikit mungkin. Sekiranya anda terus berkunjung, selalu ganti kasut, dan jangan sekali-kali menggunakan selipar orang lain. Pada musim panas, sekerap mungkin, pakai kasut kebersihan yang terbuka – selipar, selipar, dedahkan kaki dan kaki anda ke bawah sinar matahari;
  8. cuba kunjungi salun kuku dan pedikur kosmetik sekerap mungkin. Sekiranya anda mengunjunginya, kemudian mendaftar ke tuan yang sama, atau lebih baik lagi – pakai dia set manikur anda yang sudah terbukti. Ini dijamin melindungi anda bukan sahaja dari kulat, tetapi juga dari jangkitan HIV dan dari hepatitis virus;
  9. Akhirnya, sehingga anda menyembuhkan tumit yang kasar dan retak – menjauhkan diri dari kolam renang dan pusat kecergasan akan mengurangkan risiko anda mendapat jangkitan kulat.

Dan nasihat terakhir dalam memerangi tumit, retakan dan kulat yang kasar: jaga kesihatan anda sendiri. Kulat tidak selesa dalam pertarungan berterusan dengan pertahanan tubuh, sehingga tidak pernah berkembang pada kulit yang sihat. Oleh itu, jika anda kerap mengalami sakit tekak, selsema, dysbiosis atau diabetes mellitus, tirotoksikosis atau penyakit kulit pustular, maka risiko mendapat jangkitan kulat meningkat dengan ketara.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen