10 kereta paling berkuasa di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sejak diperkenalkannya kereta sport pertama yang dihasilkan secara besar-besaran, salah satu ciri terpenting adalah kekuatan enjin. Usaha pengeluar untuk menyenangkan pelanggan dan mengungguli pesaing dari masa ke masa menyebabkan munculnya supercar, dan seterusnya hypercars. Perlumbaan tenaga kuda tidak berhenti akhir-akhir ini, dan syarikat terus meningkatkan tenaga kuda di bawah model baru. Dalam penarafan ini, kami akan mempertimbangkan sepuluh kereta penumpang yang kini mendahului petunjuk ini.

10 kereta paling berkuasa di dunia

Pencalonan sebuah tempat kereta sport Kuasa penilaian
10 kereta paling berkuasa di dunia 10 Pejuang Bristol t 1,000 hp 4.1
9 Koenigsegg CCX-R 1,018 HP 4.2
8 Ultima Evolusi 1,034 HP 4.3
7 Zenvo ST1 1 100 HP 4.4
6 Bugatti Veyron 16.4 Sukan Super 1,200 HP 4.5
5 Hennessey Venom GT 1,260 HP 4.6
4 Locus Plethore LC-1300 1.300 HP 4.7
3 SSC Ultimate Aero TT 1.350 HP 4.8
2 Koenigsegg Satu: 1 1.360 HP 4.9
1 Bugatti Chiron 1,500 HP 5.0

Pejuang Bristol t

Penilaian: 4.1

Pejuang Bristol t

Sebagai tambahan kepada reka bentuk asal dengan kecenderungan klasik Inggeris, kereta ini mempunyai enjin Viper V10 8 liter dengan pengecas turbo berkembar. Kuasanya adalah 1000 kuasa kuda, dan tork maksimum mencapai 1405 Nm pada 4500 rpm. Turbocharger disejukkan dengan air dan interkol untuk operasi yang lebih cekap. Memandangkan kekuatan seperti itu tertutup dalam lambung dengan berat total kurang dari satu setengah tan, kemampuan Bristol Fighter T untuk memecut ke ratus pertama dalam 3,5 saat nampaknya sangat wajar. Kereta ini secara teorinya mampu mengembangkan kelajuan maksimum 430 km / jam, tetapi sistem elektronik tidak akan memungkinkan mempercepat lebih dari 360 km / j.

Koenigsegg CCX-R

Penilaian: 4.2

Koenigsegg CCX-R

Model Koenigsegg CCX-R Sweden dibuat sebagai versi CCX standard yang mesra alam. Kereta hiper mewarisi enjin lapan silinder dari pendahulunya, tetapi kuasanya meningkat lebih dari 200 hp, hasilnya, mencapai 1018 hp. Sebab untuk kemajuan ini, yang mengejutkan bahkan para jurutera yang menguji kereta, sebahagian besarnya disebabkan oleh penggunaan etanol, yang sifat penyejukannya sangat baik memungkinkan peningkatan tekanan silinder. Sudah tentu, CCX-R telah mengalami beberapa peningkatan reka bentuk pada saluran bahan bakar dan sistem pengecasan turbo. Dari segi dinamika, kenderaan 1,280 kg mampu memperoleh 100 km / jam dalam 2,9 saat, sambil memperlihatkan kekuatan di kabin dengan kekuatan 1.4 G yang mengagumkan. Kelajuan tertinggi adalah 402 km / j.

Ultima Evolusi

Penilaian: 4.3

Ultima Evolusi

Produk syarikat Britain Ultima Sports dilengkapi dengan unit lapan silinder dengan kapasiti 1034 hp, yang menghasilkan tork maksimum 1246 Nm. Badan kereta terbuat dari kaca gentian dengan unsur karbon yang terpisah, sementara casisnya diperbuat daripada keluli dan aluminium. Ini membolehkan Ultima Evolution beratnya hanya 950 kilogram. Kelajuan tertinggi 386 km / j jauh dari rekod untuk kereta hiper tahap ini, tetapi kemampuan untuk memecut dari sifar hingga ratus pertama dalam 2,3 saat benar-benar mengagumkan.

Zenvo ST1

Penilaian: 4.4

 Zenvo ST1

Coupe sukan pacuan roda belakang yang dipasang dengan tangan, edisi terhad dari pengeluar kereta Denmark, Zenvo. Walaupun kenderaan itu dimaksudkan untuk digunakan di jalan raya, para jurutera telah berusaha membuat reka bentuknya sedekat mungkin dengan sebuah kereta lumba. Pangkal badan dengan berat keseluruhan 1,68 tan adalah rangka besi dengan panel serat karbon. Suspensi yang boleh disesuaikan dengan penyerap kejutan hidraulik dan transmisi manual enam kelajuan seterusnya menyumbang kepada dinamika letupan raksasa 1,100 tenaga kuda dari Denmark. Enjin V8 tujuh liter menghasilkan tork maksimum 1.430 Nm. Ia dilengkapi dengan pengecas turbo Gerrett, yang memberikan peningkatan daya yang tetap pada putaran tinggi. Kelajuan tertinggi Zenvo ST1 dibatasi secara elektronik hingga 375 km / jam, dan hanya memerlukan 3.2 saat untuk mempercepat hingga 100 km / jam.

Bugatti Veyron 16.4 Sukan Super

Penilaian: 4.5

Bugatti Veyron 16.4 Sukan Super

Pengubahsuaian Super Sport berdasarkan pada standard Bugatti Veyron 16.4. Semasa pengembangannya, jurutera berjaya meningkatkan prestasi enjin, mengubahsuai sistem penyejukan dan suspensi. Yang terakhir ini menambahkan keyakinan untuk kereta yang sudah sangat stabil. Di samping itu, kereta itu menerima sistem ekzos yang dikemas kini. Pengisian turbo telah meningkat dengan ketara, beberapa pengambilan udara telah ditambah. Juga di Super Sport, badan telah mengalami perubahan, yang telah menjadi serat karbon sepenuhnya. Enjin enam belas silinder 1200 hp berbentuk W dipasang di bawah tudung kereta. Berkat aerodinamik yang hampir sempurna, pecutan hingga ratusan hanya memerlukan dua setengah saat, dan kelajuan maksimum adalah 430 km / j (untuk memperbaiki rekod ini, pengehad elektronik harus dikeluarkan).

Hennessey Venom GT

Penilaian: 4.6

Hennessey Venom GT

Supercar ini dicipta oleh syarikat penalaan Amerika Hennessey Performance Engineering. V-8 miliknya, yang dipinjam dari Chevrolet Corvette dan sangat diubah, mempunyai 1.260 kuasa kuda dan tork maksimum 1.566 Nm pada 4.400 rpm. Hennessey Venom GT juga dilengkapi dengan sepasang turbocharger, suspensi yang dapat disesuaikan dan sayap belakang. Untuk mengurangkan berat badan dan meningkatkan sifat aerodinamik, badan dan roda kereta terbuat dari serat karbon. Pada ujian, pecutan Venom GT dari nol hingga 100 km / jam mengambil masa 2.8 saat, dan kelajuan maksimumnya adalah 427 km / j.

Locus Plethore LC-1300

Penilaian: 4.7

Locus Plethore LC-1300

Kereta hiper 1.300 tenaga kuda itu dibuat oleh syarikat Kanada HTT Automobile. Semasa mengembangkannya, jurutera menumpukan pada standard Formula 1, yang memberikan prestasi aerodinamik yang luar biasa. Tubuh didasarkan pada karbon monocoque dengan panel yang terbuat dari bahan komposit, berat keseluruhan kereta adalah 1250 kg. Di bawah penutup Locus Plethore LC-1300 terdapat mesin V8 8.200 cc yang memberikan tork maksimum 950 Nm pada 3.000 rpm. Kereta memecut ke 385 km / j, mencapai ratus pertama dalam 2.8 saat.

SSC Ultimate Aero TT

Penilaian: 4.8

SSC Ultimate Aero TT

Kereta sport Amerika itu dilengkapi dengan enjin turbo berkembar 6.8 liter lapan silinder dengan kapasiti 1350 kuasa kuda. Indikator tersebut dicapai terutamanya kerana penggunaan radiator baru dalam sistem penyejukan, yang menjadikannya 20% lebih efisien. Di samping itu, versi TT berbeza dari coupe SSC Ultimate Aero standard dalam aerodinamik yang lebih baik: pengeluar telah berjaya mengurangkan pekali seretan dengan membuat beberapa perubahan pada badan. Spoiler belakang juga telah ditingkatkan, dilengkapi dengan fungsi Aero Brake, berkat ia dapat menyumbang kepada penurunan kecepatan yang cepat semasa pengereman aktif. Badan kereta terbuat dari serat karbon dengan beberapa elemen titanium. Kelajuan maksimum terhad kepada 412 km / jam, pecutan hingga 100 km / j mengambil masa 2.8 saat.

Koenigsegg Satu: 1

Penilaian: 4.9

Koenigsegg satu

Koenigsegg One: 1 dikuasakan oleh enjin turbo berkembar lima liter dengan 1360 hp dan tork 1370 Nm pada 6000 rpm. Semasa membuat badan, bahan komposit terutamanya digunakan, kerana jurutera syarikat Sweden berjaya mencapai jisim hanya 1360 kilogram. Oleh itu, kekuatan tertentu dalam nisbah peratusan adalah satu hingga satu, yang tercermin dalam nama model. Salah satu ciri penting megacar (seperti yang disebut oleh pengeluarnya) adalah aerodinamik yang ideal, yang difasilitasi oleh geometri pemboleh ubah sayap dan kawalan automatik pelepasan tanah. Dari sifar hingga 100 km / jam, kereta berakselerasi dalam 2,8 saat, dan untuk mendapatkan kelajuan 400 km / jam, hanya memerlukan 20 detik. Dengan mempertimbangkan dinamika mengerikan seperti itu, sistem brek canggih dengan pad brek seramik karbon ventilasi paksa dikembangkan untuk pengendalian yang cekap, mampu menghentikan Koenigsegg One: 1 dari 400 km / jam dalam 10 saat (dengan anggapan sayap digunakan sebagai brek udara).

Bugatti Chiron

Penilaian: 5.0

Bugatti Chiron

Karya kejuruteraan ini dinamakan sebagai pemandu lumba terkenal Louis-Alexander Chiron. Enjin enam silinder turbocharged yang dipasang di kereta hiper mempunyai kuasa 1,500 kuasa kuda dan tork maksimum 1,600 Nm pada 6,700 rpm. Motor ini dilengkapi dengan empat pengecas turbo. Pengendalian Bugatti Chiron yang sangat baik dijamin oleh pelbagai sistem kestabilan, suspensi adaptif dan pemacu semua roda dengan perbezaan belakang yang aktif. Juga, kotak gear 7-kelajuan robot dengan dua klac dikembangkan untuk kereta. Kelajuan tertinggi adalah 420 km / j, dan Chiron mengambil seratus dari berhenti dalam 2.4 saat yang luar biasa.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen