10 karya terbaik Mikhail Bulgakov

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Mikhail Bulgakov dianggap sebagai salah seorang penulis Rusia yang paling terkenal dan berbakat pada abad ke-20. Hampir tidak dikenali semasa hayatnya, pada masa ini karya-karyanya dianggap klasik sastera moden. Penulis genius dilahirkan di Kiev, dalam keluarga seorang profesor teologi. Dia mendapat pendidikan perubatan dan bekerja sebagai doktor untuk masa yang lama, juga bertugas di barisan hadapan sebagai doktor tentera. Bulgakov memulakan kerjaya menulisnya pada tahun 1920-an, tidak lama setelah pindah ke Moscow. Dia menerbitkan di surat khabar metropolitan, kemudian membuat skrip untuk drama, pada masa yang sama menulis buku. Namun, kerjayanya tidak berjaya lama – karya penulis dianggap tidak sesuai dengan latar belakang ideologi komunis umum. Hampir setiap karya dikritik di media Soviet, drama sering dikeluarkan dari repertoar teater, buku-buku dilarang diterbitkan, dan kadang-kadang bahkan dilakukan untuk pencarian di pangsapuri. Desperate Bulgakov menulis sepucuk surat kepada pemerintah yang meminta izin untuk pergi ke luar negeri atau mengizinkan pementasan di Teater Akademik Seni Moscow. Hasilnya, dia mendapat jawatan sebagai penolong pengarah di Moscow Art Theatre. Dalam tempoh ini, penulis mencipta beberapa karya menarik, termasuk komedi “Ivan Vasilyevich”, yang kemudian digunakan untuk membuat filem terkenal oleh Leonid Gaidai. Tetapi karya utamanya dianggap sebagai novel “The Master and Margarita”, yang ditulisnya pada tahun-tahun terakhir hidupnya.

Sesiapa yang berminat dengan sastera Rusia harus berkenalan dengan sekurang-kurangnya beberapa ciptaan Bulgakov. Di bawah ini kami sampaikan kepada anda pilihan buku-buku terbaiknya.

Ulasan karya terbaik Mikhail Bulgakov

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Ulasan karya-karya terkenal Mikhail Bulgakov 10 Pengembaraan Chichikov 4.1
9 Pulau Crimson 4.2
8 Telur maut 4.3
7 Syaitan 4.4
6 hati anjing 4.5
5 Nota manset 4.6
4 Kehidupan M. de Moliere 4.7
3 Novel teater 4.8
2 Pengawal Putih 4.9
1 Tuan dan Margarita 5.0

Pengembaraan Chichikov

Penilaian: 4.1

Pengembaraan Chichikov

Kisah satira kecil, yang ditakrifkan oleh pengarangnya sendiri sebagai “puisi sepuluh poin dengan prolog dan epilog.” Ditulis pada tahun 1922. Menurut plot, pahlawan Gogol yang dihidupkan kembali dari Dead Souls mendapati diri mereka dalam era pasca-revolusi Moscow DEB (Dasar Ekonomi Baru). Watak utamanya adalah Pavel Chichikov, yang, walaupun keadaan sejarahnya berubah, dengan cepat berjaya menetap dalam kehidupan. Dengan cara licik dan tipu daya, Chichikov yang giat, di sini, juga, ternyata membuat skim penipuan, mengumpulkan modal yang cukup besar. Ini mungkin berlaku terutamanya kerana hakikat bahawa korupsi, kurangnya profesionalisme dan kelalaian masih menyertai kegiatan pegawai pemerintah, dan orang biasa masih tidak peduli dengan orang di sekitar mereka. Di halaman cerita terdapat tempat untuk watak-watak dari karya Gogol yang lain. Semua pelaku yang tidak berprinsip berjaya wujud pada abad ke-20, kerana negara yang diperbaharui ini tidak kalah dalam birokrasi daripada abad yang lalu.

Pulau Crimson

Penilaian: 4.2

Pulau Crimson

Aksi novel “The Crimson Island” berlaku di sebuah pulau kecil yang hilang di lautan, dan penulis mengambil banyak watak dari novel Rudyard Kipling dan Jules Verne. Tetapi sebenarnya, cerita sarkastik semacam ini adalah pandangan sampingan dari peristiwa sejarah utama di Rusia, bermula dengan Revolusi Oktober dan berakhir dengan tempoh “tatanan ekonomi baru”. Bulgakov menulis para pahlawan Pulau Crimson dari tokoh politik yang sebenarnya, sehingga maharaja Nicholas II adalah prototaip untuk pemimpin White Araps, dan ketua Kerensky Pemerintahan Sementara mudah ditebak pada orang Kiri-Kuki yang pemalas. Berdasarkan cerita pada tahun 1928, penulis membuat drama dengan nama yang sama untuk Chamber Theatre, yang segera diterima hangat oleh penonton, walaupun setelah beberapa saat ia dilarang untuk ditayangkan.

Telur maut

Penilaian: 4.3

Telur maut

Kisah hebat yang ditulis pada tahun 1924. Salah satu watak utama adalah saintis Vladimir Persikov, dia mengembangkan “sinar merah kehidupan”, yang secara signifikan mempercepat pengembangan makhluk hidup, menjadikannya berkali-kali lebih besar dan lebih kuat. Profesor akan menguji teknologi baru secara eksperimental, tetapi ketua ladang negara demonstrasi, Alexander Rokk, tidak akan menunggu, dia berhasrat untuk memulakan pengeluaran ayam gergasi dengan bantuan balok dan telah meminta sokongan Kremlin untuk ini. Hanya sebagai gantian telur ayam, Rokk menerima buaya dan telur ular kerana kesalahan oleh pekerja pos. Reptilia agresif yang telah berkembang menjadi ukuran besar berurusan dengan semua orang di jalan mereka dan menuju ke ibu kota yang padat. Salah satu sumber utama idea buku ini adalah novel “Food of the Gods” oleh penulis Inggeris H.G. Wells. Berdasarkan plot cerita “Fatal Eggs” pada tahun 1995, pengarah Sergei Lomkin menembak sebuah filem komedi-fantasi penuh.

Syaitan

Penilaian: 4.4

Syaitan

Buku Bulgakov “The Devil's Day” mengungkapkan tema “orang kecil” khas Gogolian yang menghadapi mesin birokratik yang semakin meningkat dari kekuatan Soviet. Setelah menjadi mangsanya, Korotkov kehilangan akal, mula mengaitkan pegawai dan penjawat awam dengan kekuatan jahat. Selepas pemecatan watak utama, fikirannya yang akhirnya kabur meletakkannya di ambang bunuh diri. Untuk beberapa waktu, karya itu tidak diambil untuk dicetak, tetapi pada akhirnya penerbitan kisah itu berlaku – pada tahun 1924 di halaman almanak “Nedra”.

hati anjing

Penilaian: 4.5

hati anjing

Peristiwa kisah hebat “Heart of a Dog” berlaku pada 20-an abad yang lalu. Seorang pakar bedah yang berbakat, Profesor Preobrazhensky, sebagai sebahagian daripada eksperimen untuk mengkaji kaedah peremajaan, memutuskan untuk memindahkan kelenjar pituitari manusia ke anjing gelandangan bernama Sharik. Penderma adalah pemabuk dan pencuri Klim Chugunkin, yang mati dalam pergaduhan. Selepas operasi itu, Sharik, yang terkejut dengan profesor dan pembantunya, secara beransur-ansur mula berubah menjadi manusia. Tetapi ternyata bersama dengan bentuk manusia, anjing itu mengambil alih semua ciri terburuk dari pendermanya. Namun, tidak sopan dan tidak suka minum menghalang Polygraph Sharik, sebagai orang yang baru dibentuk, untuk berjaya menyesuaikan diri dengan masyarakat Moscow, segera mengambil alih sebagai kepala haiwan liar. Kisah ini pertama kali diterbitkan pada tahun 1968 di Jerman dan Great Britain, dan di tanah air penulis ia diterbitkan secara rasmi hanya 19 tahun kemudian. Dan 20 tahun kemudian, pengarah Vladimir Bortko membuat filem televisyen dua bahagian berdasarkan cerita.

Nota manset

Penilaian: 4.6

Nota manset

“Notes on Cuffs” adalah karya genre epistolary, sejenis buku harian yang disimpan Bulgakov semasa perjalanannya di seluruh negara semasa perang saudara. Oleh kerana kekurangan keseluruhan, kadangkala tidak ada cukup kertas, dan penulis membuat beberapa catatan pada manset pakaiannya, yang menjelaskan tajuk buku ini. Ini terdiri daripada dua bahagian: yang pertama menceritakan secara terperinci mengenai kehidupan penulis di Kaukasus, yang kedua menceritakan tentang bulan-bulan pertama yang dia habiskan di Moscow. Perhatian yang besar diberikan kepada hubungan sulit Bulgakov dengan pemerintah komunis sekarang, khususnya, rancangannya untuk berhijrah ke luar negara dibincangkan. Dalam penceritaan, fakta dan peristiwa sebenar dicampur dengan mistisisme dan “berpengalaman” dengan humor Bulgakov yang tajam. Sepanjang hayat pengarang, “Notes on the Cuffs” tidak pernah diterbitkan sepenuhnya.

Kehidupan M. de Moliere

Penilaian: 4.7

Kehidupan M. de Moliere

Novel sejarah memperkenalkan pembaca kepada biografi penulis drama dan pelakon terkenal Perancis, Jean-Baptiste Moliere. Kisahnya bermula dengan kelahiran pahlawan buku ini. Pada masa mudanya, Moliere awalnya berniat mengikuti jejak ayah pelapisnya, yang membanggakan dirinya sendiri dengan memberi kertas dinding kepada raja sendiri. Namun, sebaik melihat persembahan teater, dia menyedari bahawa dia tidak mahu mengaitkan nasibnya dengan apa-apa selain seni. Karya itu, walaupun mempunyai bentuk artistik, mempunyai landasan yang kukuh dalam bentuk bukti dokumentari yang dikaji dengan teliti oleh Bulgakov. Di samping itu, pengarang menggambarkan suasana unik Perancis lama dengan penuh warna dan terang. Pada tahun 1933, naskah itu diserahkan kepada rumah penerbitan, tetapi tidak perlu dicetak – editor menganggap bahawa buku itu ditulis dari kedudukan bukan Marxis dan mengandung kritikan tersembunyi terhadap era Stalinis. Edisi pertama “Moliere”, seperti yang awalnya disebut oleh pengarang, dikeluarkan hanya 30 tahun selepas ia ditulis.

Novel teater

Penilaian: 4.8

Novel teater

Bulgakov mula menulis novel ini hanya beberapa minggu setelah berakhirnya persatuan kreatif dengan Teater Akademik Seni Moscow. Ini merangkumi kehidupan teater di belakang pentas secara terperinci, terus terang dan ironi. Tajuk kedua buku ini adalah Catatan Orang Mati, kerana watak utamanya adalah penulis drama pemula dan penulis bernama Sergei Maksudov, yang bunuh diri, yang sebelum kematiannya meminta kepada penerbit untuk menerbitkan karyanya mengenai teater. Cerita ini dengan mudah meneka hubungan Bulgakov dengan kepemimpinan Teater Seni Moscow, khususnya dengan Konstantin Stanislavsky. Terdapat juga kritikan terhadap teori Stanislavsky bahawa bakat diperoleh melalui latihan. “Novel teater” ditulis oleh pengarang tanpa lakaran dan pembetulan, dalam satu nafas.

Pengawal Putih

Penilaian: 4.9

Pengawal Putih

Novel ini berlaku semasa perang saudara, di tengah plot adalah keluarga bangsawan yang tinggal di Kiev, serta saudara-mara dan kenalan mereka. Cuba bertahan dalam bencana sosial, mereka menyaksikan kematian dunia intelektual Rusia dan menetapkan nilai-nilai budaya. Buku ini sebahagiannya bersifat autobiografi, hampir semua watak disalin dari orang-orang tertentu dari kehidupan pengarangnya sendiri, lebih-lebih lagi, peristiwa utama berlaku di rumah di mana keluarga Bulgakov pernah tinggal. Di Rusia, “Pengawal Putih” diterbitkan hanya sebahagiannya pada tahun 1925, tetapi diterbitkan sepenuhnya di Perancis, beberapa tahun kemudian. Berdasarkan plot buku itu, Bulgakov kemudian membuat drama “Days of the Turbins”. Pada tahun 2012, sebuah siri mini berdasarkan novel dilancarkan, diarahkan oleh Sergei Snezhkin.

Tuan dan Margarita

Penilaian: 5.0

Tuan dan Margarita

Novel “The Master and Margarita” adalah mutiara sejati bukan sahaja sastera Rusia tetapi juga dunia; ia betul-betul berada di antara karya terbaik abad ke-20. Dalam buku itu, pengarang, tanpa mengorbankan nilai seni plot, berjaya menyentuh beberapa topik falsafah penting. Baik dan jahat, cinta, iman, mitologi alkitabiah, pencarian makna di antara kesukaran kehidupan seharian – semua ini mendapat tempat di halaman karya utama Bulgakov. Penulis menyampaikan visi alternatif dan sangat asli tentang Iblis dan Kristus, menjadikan mereka watak yang lebih pelbagai daripada yang dipercayai secara tradisional. Dalam gambar Master dan Margarita, ada hubungan dengan Mikhail Bulgakov sendiri dan isterinya yang taat Elena. Dibutuhkan 12 tahun untuk mencipta novel itu, dan walaupun sakit parah, pengarangnya terus bekerja sehingga hari terakhir hidupnya. Dia berjaya menyelesaikan hanya naskah naskah, setelah kematian genius Rusia, isterinya terlibat dalam penyuntingan dan usaha untuk menerbitkan karya tersebut. Tetapi semua usahanya tidak membantu menembusi penapisan Soviet pada masa itu, untuk pertama kalinya “The Master and Margarita” diterbitkan sepenuhnya hanya pada tahun 1973. Buku ini difilemkan dua kali: diarahkan oleh Yuri Kara (1994) dan Vladimir Bortko (2005).


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen