10 kalajengking terbesar di planet ini

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kalajengking adalah haiwan dari kelas arachnid, urutan arthropoda. Mereka dikenali dengan struktur badan mereka yang khas: cephalothorax kecil, badan panjang dengan enam pasang anggota badan dan ekor yang berakhir dengan telson – segmen dengan jarum di mana racun mengalir dari kelenjar. Lengan depan – chelicerae – berada di sekitar mulut dan membantu mengisar makanan. Pasangan seterusnya menyerupai cakar, yang menjadikan haiwan ini kelihatan seperti udang karang dan kepiting.

Kalajengking sering menimbulkan rasa takut pada manusia. Sebilangan daripada mereka benar-benar berbahaya dan boleh membunuh dengan gigitannya. Mereka dilambangkan secara meluas dalam budaya – ingat tanda zodiak yang sesuai. Ada legenda bahawa kalajengking dapat membunuh dirinya sendiri dengan racunnya, jatuh ke dalam keadaan putus asa, misalnya, terbakar. Ini kemungkinan besar tidak benar.

Bahaya arthropoda ini tidak semestinya bergantung pada ukurannya – spesies besar relatif aman dan selalunya tidak mempunyai racun yang kuat. Oleh itu, kalajengking besar menarik sebagai haiwan pelik yang, dengan beberapa langkah berjaga-jaga, dapat disimpan di rumah. Yang lebih besar daripada yang lain akan disenaraikan di sini.

Kedudukan kala jengking terbesar di planet ini

Pencalonan sebuah tempat Spesies Scorpio Panjang
Kedudukan kala jengking terbesar di planet ini 1 Heterometrus swammerdami 29.2 sm.
2 Troglodytes Hadogenes 23 CM.
3 Pandinus imperator (hingga 20 cm) 20 CM.
4 Pandinus cavimanus (hingga 20 cm) 20 CM.
5 Parabuthus villosus (hingga 18 cm) 18 CM.
6 Parabuthus transvaalicus (hingga 11 cm) 11 CM.
7 Androctonus australis (hingga 11 cm) 11 CM.
8 Androctonus crassicauda (hingga 11 cm) 11 CM.
9 Leiurus quinquestriatus (hingga 11 cm) 11 CM.
10 Androctonus bicolor (hingga 8 cm) 8 CM.

Tempat pertama: Heterometrus swammerdami (hingga 29.2 cm)

Penilaian: 5.0

Heterometrus swammerdami

Kalajengking terbesar yang pernah dijumpai ialah Heterometrus swammerdami. Panjang raksasa ini mencapai 292 mm dan beratnya 56 gram. Ia ditemui di India semasa Perang Dunia Kedua. Purata saiz individu lebih kecil – 17-23 cm.

Heterometrus swammerdami, juga dikenal sebagai kalajengking hutan raksasa, berasal dari India dan Sri Lanka. Tubuh berwarna hitam atau coklat dengan warna merah. Ia dicirikan oleh cakar yang kuat dengan mana ia membunuh mangsanya. Kalajengking berburu pada waktu malam, merebut bukan hanya serangga, tetapi juga vertebrata kecil. Hunter jarang mempunyai racun yang berguna dan oleh itu agak lemah – orang biasanya tidak mati akibatnya.

Ukuran besar spesies ini menarik minat peminat haiwan kesayangan. Untuk menjaga haiwan ini di rumah, anda memerlukan terarium tertutup di mana keadaan yang serupa dengan keadaan semula jadi akan dijaga – suhu dan kelembapan tinggi, akses ke air, lampu cahaya bulan pada waktu malam.

Tempat ke-2: Troglodytes Hadogenes (sehingga 23 cm)

Penilaian: 4.9

Troglodytes Hadogenes

Kalajengking ini disebut batu atau bertubuh rata. Tanah asli spesies ini adalah Afrika Selatan, dari mana ia dibawa ke berbagai pelosok dunia oleh pengumpul haiwan eksotik. Hadogenes troglodytes menyukai iklim panas, dapat hidup baik di hutan hujan tropika dan di padang pasir. Pada waktu siang, biasanya bersembunyi di antara batu dan di celah-celah, dan pergi berburu pada waktu malam. Ia memakan serangga, lebih suka jangkrik.

Kalajengking batu adalah salah satu spesies yang paling biasa dipelihara di rumah. Ia dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan – peleburan berlaku tidak lebih dari dua kali setahun, dan memerlukan beberapa tahun untuk mencapai ukuran maksimumnya. Kalajengking batu adalah hati yang panjang, dengan penanganan yang baik ia mampu 'mengubah sepuluh keempat'. Ia juga dibezakan oleh sifatnya yang tidak bersahaja dan bukan racun yang sangat berbahaya.

Hadogenes troglodytes disimpan di terarium pada suhu 23-27 ° C dan kelembapan 65-75%. Scorpio jarang memerlukan makanan, puas dengan beberapa serangga atau sepotong hati seminggu sekali. Namun, anda memerlukan akses berterusan ke air dan tempat tinggal – batu, tempurung kelapa atau kulit pokok.

Tempat ke-3: Pandinus imperator (hingga 20 cm)

Penilaian: 4.8

Pandinus imperator

Spesies ini tinggal di Afrika tengah, di hutan hujan khatulistiwa. Panjangnya mencapai 20 cm, mempunyai cakar besar dan badan hitam, hijau atau biru. Telson dan cakar berwarna coklat kemerahan. Kalajengking seperti itu kelihatan cukup mengagumkan, yang mana ia dinamakan imperial.

Kalajengking maharaja biasanya menetap di tanah hutan, menguburkan hingga 30 cm di bawah tanah. Kadang-kadang liang boleh diganti dengan tempat perlindungan yang selesa di daun yang gugur atau di bawah kulit pokok. Ia makan pada waktu malam – menangkap serangga dengan cakarnya. Ia hanya menyengat mangsa besar, yang tidak dapat ditahannya. Cengkaman cakarnya agak menyakitkan, tetapi racun kalajengking ini hampir tidak berbahaya bagi orang, kecuali penghidap alergi.

Seperti kala jengking bertubuh rata, Pandinus imperator terkenal untuk terus ditawan. Keadaan yang ideal ialah 27-32 ° С pada siang hari dan sedikit di atas 20 ° С pada waktu malam, kelembapan tinggi (sekitar 80%), cahaya redup, akses berterusan ke air tawar. Mereka memberinya jangkrik yang ditaburkan dengan suplemen vitamin. Kalajengking kekaisaran tumbuh lebih cepat daripada yang satu batu, mencapai kematangan seawal 2-2.5 tahun.

Tempat ke-4: Pandinus cavimanus (hingga 20 cm)

Penilaian: 4.7

Pandinus cavimanus

Kalajengking lain dari genus Pandinus, berukuran sama dengan yang empayar. Seperti P. imperator, ia lebih suka kawasan panas dan lembap di Afrika; wakil spesies boleh ditemui di Tanzania, Kenya, Congo. Tubuhnya berwarna coklat kemerahan, termasuk cakar – ia dipanggil kalajengking cakar merah Tanzania.

Pandinus cavimanus memakan mangsa yang agak besar – tikus dan tikus, katak, dan serangga lain. Dia dapat pergi tanpa makanan untuk waktu yang lama, selama beberapa bulan, dan sering melakukan mogok makan dalam kurungan. Apabila disimpan di terarium, ia memerlukan keadaan yang hampir sama dengan yang diperlukan untuk kerajaan, adalah mungkin untuk menjaga individu hanya satu demi satu.

Kalajengking cakar merah Tanzania lebih agresif daripada yang berkuasa, sering menggunakan sengatannya untuk mempertahankan diri. Gigitan wakil spesies ini tidak akan membahayakan seseorang daripada gigitan lebah, tetapi selalunya mereka yang disengat berulang kali meningkatkan kepekaan.

Tempat ke-5: Parabuthus villosus (hingga 18 cm)

Penilaian: 4.6

Parabuthus villosus

Yang kelima terbesar adalah wakil genus Parabuthus. Ia lebih kecil daripada kalajengking Pandinus – betina tumbuh hingga 12-18 cm, lelaki bahkan tidak mencapai ukuran itu. Pewarnaan khas adalah badan coklat-hitam, penjepit ambar dan kaki. Di samping itu, terdapat bentuk hitam, yang dibezakan oleh badan kelabu-hitam dan anggota badan merah-coklat, dan yang berwarna oren – badan kemerahan dan cakar coklat oren.

Pandangan ini aktif pada waktu matahari terbenam dan matahari terbit. Ia memburu tikus dan kadal, melumpuhkan mereka dengan pukulan telson. Tidak seperti perwakilan genus Pandinus, alat pemburu utamanya adalah ekor beracun, bukan cakar, oleh itu ia boleh membahayakan manusia. Seekor kalajengking tidak hanya dapat menyuntik racun ketika digigit, tetapi juga menembaknya pada jarak hingga 1 meter. Setelah menerima dosnya, terdapat kesakitan yang teruk di kawasan yang terjejas, tingkah laku yang tidak mencukupi, dalam beberapa kes – kegagalan jantung, kelumpuhan pernafasan dan kematian.

Spesies ini tidak digalakkan bagi mereka yang miskin dalam menangani kalajengking. Dan dia tidak hidup lama – hanya 6-7 tahun.

Tempat ke-6: Parabuthus transvaalicus (sehingga 11 cm)

Penilaian: 4.5

Parabuthus transvaalicus

P. transvaalicus, atau kalajengking ekor gemuk Afrika, tinggal di Afrika Selatan, Zimbabwe, Mozambik, Botswana, mendiami padang pasir dan tempat-tempat gersang yang lain. Ia dicat hitam dengan warna coklat, pertumbuhan orang dewasa adalah 9-11 cm. Ia dibezakan dengan tipis lemah tipis dan ekor tebal. Kalajengking muda berwarna terang, dengan exoskeleton rapuh.

P. transvaalicus tinggal di tanah, sering bersembunyi di antara semak-semak, di pasir, di bawah batu. Ia dapat mengeluarkan suara kicauan khas dengan menggosok sengatan ke permukaan badan, kemungkinan besar akan menakutkan musuh. Makan haiwan dengan saiz yang sesuai untuk dirinya sendiri – serangga, labah-labah, cacing, amfibia, reptilia, tikus, anaknya sendiri. Ia membiak pada musim panas.

Sengatan kala jengking ini setebal dengan bahagian ekor yang lain. Ia mengandungi cukup racun untuk membunuh seseorang. Gigitan sangat berbahaya bagi penghidap alergi – sekiranya berlaku, ia boleh menyebabkan kejutan anafilaksis yang membawa maut.

Tempat ke-7: Androctonus australis (sehingga 11 cm)

Penilaian: 4.4

Androctonus australis

Kalajengking ini, dengan panjang 9-11 cm, menghuni hutan hujan dan padang pasir India di Afrika Utara. Individu boleh ditemui di antara batu, di lereng gunung, dan juga bukit pasir. Epitet spesifiknya tidak berkaitan dengan Australia dan bermaksud “selatan”. Tubuh sepenuhnya berwarna kuning muda, ia berbeza dengan kalajengking lain dengan warna yang serupa di tempat gelap.

Tidak seperti haiwan gurun yang lain, Androctonus australis tidak menggali tanah untuk bertahan dari ribut pasir. Berkat struktur granul khas exoskeleton, ia dapat bertahan dari cuaca buruk tanpa kerosakan, walaupun ketika jalur pasir terbang cat dari baja. Permukaan yang serupa “dipinjam” dalam industri pesawat terbang, ketika membuat pesawat terbang dan helikopter.

Nama generik – Androctonus – diterjemahkan dari bahasa Yunani bermaksud “pembunuh”. Ini adalah salah satu kalajengking yang paling berbahaya, setiap tahun ada beberapa mangsa terbunuh akibat gigitannya. Bahaya bertambah buruk oleh fakta bahawa spesies ini sering muncul di kawasan berpenduduk, dapat bersembunyi di celah-celah di dinding bangunan. Di samping itu, individu tinggal di kaktus, yang di beberapa negara digunakan sebagai lindung nilai.

Racun itu mengandungi neurotoksin, serta imunostimulan yang menyebabkan kerosakan pada tisu jantung dan paru-paru. Kegagalan jantung boleh berlaku walaupun selepas berhenti mabuk, sepanjang hidup seseorang.

Tempat ke-8: Androctonus crassicauda (sehingga 11 cm)

Penilaian: 4.3

Androctonus crassicauda

Perwakilan genus Androctonus – kalajengking ekor lemak hitam – tinggal di Semenanjung Arab, negara-negara Timur Tengah dan Asia Tengah, dan juga di Afrika Utara. Seperti A. australis, ia suka tempat kering – padang pasir dan kaki bukit kering. Ia biasanya berwarna hitam, kadang-kadang coklat gelap atau kemerahan.

Kalajengking memakan serangga dan vertebrata kecil. Seperti haiwan gurun lain, mereka tidak memerlukan sumber untuk minum, kerana puas dengan air metabolik. Boleh bersembunyi di kawasan tempat tinggal orang, di celah-celah pagar dan rumah.

Racun Androctonus crassicauda sangat berbahaya, bagi kanak-kanak dan orang yang menghidap penyakit jantung sering membawa maut. Oleh itu, orang bukan profesional tidak digalakkan menyimpannya di rumah. Dalam kurungan, kalajengking ekor tebal diselesaikan di terrarium, di mana kelembapan tetap rendah (20-35%) dan suhunya sedikit di atas suhu bilik (22-29 ° C). Mereka diberi makan 1-2 kali seminggu dengan serangga, tikus dan kadal. Kadang kala individu enggan makan selama beberapa minggu atau bulan.

Tempat ke-9: Leiurus quinquestriatus (hingga 11 cm)

Penilaian: 4.2

Leiurus quinquestriatus

Leiurus quinquestriatus, atau kalajengking kuning, mendiami Timur Tengah, Semenanjung Arab dan Afrika Utara, di kawasan padang pasir. Ia hidup di dalam lubang, yang ditariknya sendiri, celah-celah di antara batu dan lompang di bawahnya, memanjat bukit pasir. Ia mempunyai warna kuning jerami dan panjang badan 9-11 cm.

Dengan bermulanya senja, kalajengking kuning keluar memburu serangga, yang dibunuh dengan sengatannya. Biasanya individu yang mempunyai penjepit kuat yang mampu menahan mangsa lemah beracun, dan sebaliknya. Pada manusia, gigitan menyebabkan edema paru, sering mengakibatkan kematian. Walau bagaimanapun, ada juga komponen racun yang mempunyai kesan terapeutik – ia digunakan untuk merawat tumor otak dan diabetes.

Walaupun bahaya, spesies ini cukup banyak terdapat di pasar haiwan eksotik. Di beberapa negara, lesen khas diperlukan untuk menyimpan kalajengking kuning, kadang-kadang diperlukan untuk mengecualikan kemungkinan haiwan itu melarikan diri dari terarium. Terarium harus dilindungi dari sinar matahari, dipanaskan hingga 30 ° C pada siang hari, udara dilembabkan secara sederhana (50-60%). Spesies ini, tidak seperti Androctonus crassicauda, ​​memerlukan semangkuk air tawar.

Tempat ke-10: Androctonus bicolor (sehingga 8 cm)

Penilaian: 4.1

Androctonus bicolor

Spesies ini serupa dengan A. crassicauda. Tubuh berwarna coklat dan hitam, itulah sebabnya kalajengking menerima julukan tertentu yang bermaksud “dua warna”. Panjangnya lebih kecil daripada anggota genus yang lain – hanya 8 cm. Ia bergerak sangat cepat dan mempunyai watak agresif.

Androctonus bicolor suka tempat yang hangat dan kering. Diagihkan di Afrika Utara dan Barat, di Timur Tengah. Ia dapat memburu binatang yang berukuran sama dengannya, seperti tikus dan kadal, yang tidak bergerak dengan racun dan kemudian merobek mangsanya dengan bantuan chelicera tajam dan menghisap kandungan cairannya.

Racun kalajengking dua warna cepat diserap dan lumpuh pada sistem saraf manusia. Mangsa gigitan merasa sakit di perut, gangguan koordinasi pergerakan, kelumpuhan otot serviks. Selalunya, penangkapan pernafasan dan kematian berlaku dalam beberapa jam. Spesies ini lebih berbahaya daripada kalajengking yang lebih besar, yang mampu mengatasi mangsa tanpa menggunakan racun.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen