10 jerung terbesar di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Hiu adalah salah satu pemangsa laut yang paling maju. Mereka muncul kira-kira 450 juta tahun yang lalu dan secara praktikalnya tidak berubah hingga kini. Namun, hiu mendominasi laut dan lautan, menjadi ancaman kepada ikan dan mamalia laut, dan dalam beberapa kes – kepada manusia.

Dalam artikel ini, kami telah mengumpulkan 10 jerung terbesar di dunia, yang memukau dan mengagumkan dengan ukurannya.

Kedudukan jerung terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat Jerung Panjang maksimum
Kedudukan jerung terbesar di dunia 10 Shark-mako 4.5 meter
9 Jerung rubah 5-6 meter
8 Jerung Sixgill 3.5-4 meter
7 Hiu mulut besar pelagis 5.7 meter
6 Jerung Hammerhead Giant 7.89 meter
5 jerung harimau 7 meter
4 Jerung Greenland 7 METER
3 Jerung putih yang hebat 7 meter
2 Jerung gergasi 9.8 meter
1 Jerung paus 20 m

Tempat ke-10: Shark-mako

Penilaian: 4.1

Shark-mako

Hiu mako menarik bukan hanya untuk ukurannya. Dia adalah antara yang terpantas dalam keluarganya. Dalam mengejar mangsa, ia dapat mencapai kelajuan lebih dari 70 kilometer sejam! Ini dicapai berkat anatomi yang agak menarik, termasuk otot yang kuat dan tidak khas dari keluarga ekor besar.

Hiu Mako tinggal di hampir semua lautan, memilih zon pelagis (pada kedalaman 200 meter). Artinya, kes-kes perlanggaran dengan seseorang sangat jarang berlaku – bagaimanapun, orang lebih suka berenang di dekat pantai. Makanan utama hiu mako adalah ikan bertulang yang hidup di lajur air. Namun, kadang-kadang mereka juga memburu ikan lumba-lumba.

Ciri menarik dari hiu Mako adalah oophagia. Seorang wanita hamil menanggung telur dalam dirinya sendiri, yang meletup sebelum melahirkan. Akibatnya, embrio kecil mula saling berburu tepat di rahim.

Jerung Mako boleh tumbuh hingga 4.5 meter. Walau bagaimanapun, ukuran badan ikan yang biasa ini adalah sekitar 3.2-3.5 meter.

Tempat ke-9: Jerung Fox

Penilaian: 4.2

Jerung rubah

Hiu rubah – aka 'sea fox' – menarik dengan sirip ekor yang sangat besar. Panjang 'bulu' bahagian atasnya boleh mencapai setengah ukuran keseluruhan ikan! Lebih-lebih lagi, sirip ini sama sekali bukan hiasan.

Sirip ekor panjang digunakan oleh musang laut ketika memburu seperti cambuk. Dengan pukulannya ikan dapat mengejutkan mangsa. Di samping itu, ia membantu menggiring mangsa menjadi kawanan. Hiu rubah memakan terutamanya ikan laut – ikan tenggiri dan tuna. Selain itu, ia mampu melompat keluar dari air hingga ketinggian sekitar 6 meter dan menangkap burung laut dengan cepat. Hiu rubah tidak berminat pada manusia, dan serangan yang jarang berlaku disebabkan oleh pencerobohan manusia secara langsung.

Hiu rubah boleh tumbuh hingga 5-6 meter. Betul, separuh panjang badan adalah tepat sirip ekor yang kuat. Spesimen terbesar beratnya hingga 500 kilogram. Cara termudah untuk mencari rubah laut adalah di pantai Lautan Hindi, walaupun terdapat di hampir semua lautan planet ini.

Tempat ke-8: Hiu enam insang

Penilaian: 4.3

Jerung Sixgill

Hiu Sixgill adalah penghuni perairan hangat. Ia kelihatan seperti rubah laut, terutamanya dengan sirip ekor panjangnya. Benar, tidak seperti spesies sebelumnya dalam penilaian, dia lebih suka tinggal di perairan cetek, berhampiran pantai.

Tetapi tinggal di dekat pantai tidak menjadikan hiu enamg berbahaya bagi manusia. Dia takut pada orang dan, ketika bertemu dengan perenang, berusaha untuk pergi ke kedalaman. Sixgill adalah spesies komersial. Hiu ini sering ditangkap dan dimakan (daging mereka dihisap, asin, dikeringkan, digunakan untuk tepung dan makanan haiwan). Ini sebagian disebabkan oleh kelambatan ikan, walaupun jika terjadi bahaya atau berburu, ia dapat mempercepat dengan kuat.

Walaupun selamat untuk manusia, Hexgill cukup agresif. Dia tidak hanya dapat memburu ikan laut, tetapi juga wakil spesiesnya yang lebih kecil. Kes diketahui apabila spesies enamgill besar cuba memakan 'kawan' yang lebih kecil yang terperangkap di cangkuk.

Hiu enam insang tumbuh dengan panjang rata-rata 3.5-4 meter (termasuk sirip ekor). Berat maksimum yang dicatatkan ialah 590 kilogram.

Tempat ke-7: Jerung bigmouth pelagis

Penilaian: 4.4

Hiu mulut besar pelagis

Hiu bigmouth pelagik adalah spesies yang agak jarang dan kurang dipelajari. Walaupun fakta bahawa ia dijumpai di hampir semua lautan Hemisfera Selatan pada kedalaman yang relatif dangkal sekitar 150 meter, tidak mungkin untuk mempelajarinya kerana jumlah penduduknya yang kecil.

Hiu mulut besar pelagik adalah penyaring. Iaitu, ia tidak memakan ikan, tetapi pada krustasea laut kecil, terutama krill. Di mulut yang besar terdapat proses di mana gigi kecil berada. Melalui saluran inilah saluran air dilalui. Pada masa yang sama, krill dan 'benda-benda kecil' laut lain tetap berada di gigi. Dalam kes ini, kawasan kulit di sekitar mulut juga bercahaya, menarik krustasea.

Walaupun mempunyai diet seperti itu, hiu pelumis besar dapat tumbuh menjadi besar. Panjang maksimum yang dirakam ialah 5.7 meter, walaupun spesimen yang kurang 'mengagumkan' berukuran 3-4 meter biasanya ditangkap.

Tempat ke-6: Hiu hammerhead gergasi

Penilaian: 4.5

Jerung Hammerhead Giant

Hiu hammerhead gergasi adalah salah satu anggota pasukan yang paling dikenali. Ini mendapat namanya dari kenyataan bahawa matanya tertuju pada pertumbuhan yang agak besar di bahagian kiri dan kanan kepala.

Hiu hammerhead gergasi adalah ikan yang suka panas. Ia dijumpai di pantai hampir semua lautan dan lebih suka tinggal di tiang air yang dihangatkan oleh matahari. Selalunya, hiu hammerhead dapat dijumpai di terumbu karang, kerana di sinilah mangsanya dirompak.

Walaupun hiu hammerhead raksasa menimbulkan potensi bahaya bagi manusia karena ukurannya yang besar dan sifat agresifnya, tidak ada kes ikan yang menyerang manusia ini. Mangsa kegemaran – ikan pari. Oleh itu, di dalam perut salah satu jerung hammerhead yang ditangkap, lebih daripada 50 daripadanya dijumpai! Selalunya, mangsa adalah anggota kecil keluarga ikan pari, seperti anjing laut, burung helang dan bahkan ikan pari biasa.

Ukuran maksimum yang dicatatkan dari hiu hammerhead gergasi ialah 7.89 meter. Walaupun spesimen dengan panjang 3.5-7.5 meter biasanya dijumpai. Dengan dimensi seperti itu, ikan seberat sedikit – berat maksimum dicatat ialah 453 kilogram.

Tempat ke-5: Jerung harimau

Penilaian: 4.6

jerung harimau

Hiu harimau, kerana fakta bahawa ia adalah pemburu yang hampir sempurna, tergolong dalam apa yang disebut sebagai 'pemangsa teratas'. Iaitu, di habitat, ia menduduki posisi dominan dalam rantai makanan. Tidak ada yang memburunya.

Hiu harimau mampu melakukan pergerakan yang hampir tidak dapat dilihat, tanpa menyebabkan turun naik air, semasa melakukan rondaan di wilayah atau mencari mangsa; dan dengan serta-merta mengembangkan kelajuan tinggi, meluru ke arah mangsa atau berenang jauh dari mengejar. Dia juga sama sekali tidak suka memilih makanan – dia memburu ikan, krustasea, lumba-lumba kecil, dan kura-kura. Seperti kulit putih yang hebat, hiu harimau memiliki deria penciuman yang tajam dan dapat mencium bau darah pada jarak yang jauh. Di samping itu, dia menawarkan pendengaran yang sangat baik, berkat yang dia dapat mengenali ledakan yang jauh. Pemangsa ini sangat tidak bijaksana dalam makanan sehingga dapat memakan perwakilan spesiesnya sendiri.

Hiu harimau boleh tumbuh hingga 7 meter, tetapi kebanyakan dari mereka berukuran 5 meter. Beratnya hingga 635 kilogram. Hiu harimau berbahaya bagi manusia dan sering menjadi mangsa perenang yang berada di perairan cetek di perairan tropika. Jadi, di Hawaii, kira-kira 3-4 serangan direkodkan setiap tahun. Kadang kala ikan bahkan mampu melemparkan diri ke kapal.

Tempat ke-4: Jerung Greenland

Penilaian: 4.7

Jerung Greenland

Hiu kutub Greenland adalah salah satu penduduk terbesar di perairan kutub. Dan pada masa yang sama – yang paling berbahaya. Dia adalah yang disebut 'pemangsa teratas' dan tidak merendahkan makanan. Diet ini meliputi bukan hanya ikan lokal, tetapi juga anjing laut, bahkan rusa dan beruang kutub yang jatuh ke dalam air. Pemangsa ini tidak meremehkan bangkai.

Lebih-lebih lagi, spesies ini lambat. Mereka jarang mencapai kelajuan lebih dari 2 kilometer sejam. Oleh itu, anjing laut yang ketakutan dapat menjauh dari pemangsa. Walau bagaimanapun, ini tidak menghalang hiu memburu mamalia laut yang sedang tidur.

Badan hiu Greenland mampu menghasilkan glikoprotein – analog semula jadi antibeku. Ini membantu pemangsa untuk merasa yakin walaupun dalam keadaan yang teruk. Jadi, pada musim sejuk, suhu air kutub turun hingga -2 darjah – dan pada masa yang sama ikan terus hidup, berenang dan memburu.

Hiu Greenland berpotensi berbahaya bagi manusia – hanya orang yang berusaha untuk tidak masuk ke dalam air sejuk seperti itu. Oleh itu, tidak ada kes serangan yang didaftarkan. Sebaliknya, orang memburu pemangsa ini demi lemak dan daging hati (lebih-lebih lagi, segar itu beracun, memakan masa sehingga enam bulan untuk memakannya).

Pemangsa ini boleh tumbuh dengan panjang hingga 6-7 meter dan berat hingga 1.5 tan.

Tempat ke-3: Jerung putih yang hebat

Penilaian: 4.8

Jerung putih yang hebat

Hiu putih yang hebat, dia adalah hiu pemakan manusia atau karcharodon – salah satu wakil yang paling terkenal dari kelas ikan tulang rawan. Dialah yang merupakan watak utama filem 'Jaws' dan blockbusters yang serupa, yang membawa kemasyhuran dan kegemilangan menakutkan di benak. Walau bagaimanapun, karcharodon tidak berminat dengan orang – dan hanya diet dalam kes-kes yang jarang berlaku.

Hiu pemakan manusia tumbuh subur di perairan laut yang hangat dan sejuk, tetapi selalunya ia dapat dijumpai di rak pantai dengan iklim yang sederhana. Tanah jajahan terbesarnya terletak di California dan Australia, serta di Afrika Selatan. Oleh kerana asas makanan utama pemangsa ini adalah pinnipeds (anjing laut dan sebagainya), ia sering dijumpai di kepulauan yang dihuni mamalia ini.

Bagaimanapun, hiu pemakan manusia tidak terlalu memilih makanan. Dia makan ikan dan kerang. Kes memakan bangkai ikan paus mati dan buaya memburu telah direkodkan. Rata-rata, kira-kira 6-7 kes serangan hiu putih terhadap seseorang dicatatkan setiap tahun, dan sekitar 20% daripadanya membawa maut. Serangan Carcharodon ke atas kapal kecil direkodkan.

Hiu putih yang hebat boleh tumbuh hingga 5-7 meter, dan berat maksimum yang dicatatkan adalah hampir 1900 kilogram.

Tempat ke-2: Jerung gergasi

Penilaian: 4.9

Jerung gergasi

Hiu raksasa, dia juga raksasa, adalah salah satu wakil keluarganya yang terbesar. Dan pada masa yang sama sama sekali tidak berbahaya, kerana ia tidak kelihatan seperti pemangsa dalam pengertian klasik istilah ini. Dan terdapat di tempat-tempat yang sukar dijangkau, memilih perairan sejuk dan sederhana untuk kediaman. Dia bahkan boleh ditemui di pesisir Antartika.

Kaedah memburu ikan ini sangat menarik. Dia, seperti pelagis atau ikan paus, memakan krill dan 'benda kecil' laut lain. Benar, dia tidak mempunyai gigi (tidak menghitung sebilangan kecil yang belum sempurna), tidak ada 'tulang paus', atau bahkan pertumbuhan daun di mulutnya. Semasa memburu, ikan hanya membuka mulutnya dan mula berenang. Air disaring melalui celah insang – dan krill dan 'laut kecil' lain tetap ada di atasnya. Walau bagaimanapun, cara makan ini cukup dibenarkan. Jerung mampu menyaring hingga 2 ribu tan air sejam!

Jerung raksasa itu hidup sesuai namanya. Panjangnya boleh mencapai 9.8 meter. Lebih-lebih lagi, wanita biasanya jauh lebih besar daripada lelaki. Berat maksimum yang dicatatkan ialah 4 tan.

Spesies ini tidak berminat pada manusia, tidak menimbulkan bahaya dan tidak takut. Namun, tidak digalakkan berenang dekat dengan wakilnya. Timbangan hiu raksasa ditutup dengan sisik tajam. Walau bagaimanapun, ini sama sekali tidak menghalang orang menangkap ikan ini – dan demi lemak, mereka berjaya memanaskan 300-800 liter! Sekarang permintaan untuk blubber telah menurun, dan oleh itu perikanan untuk raksasa bawah laut ini telah menurun.

Tempat pertama: Hiu paus

Penilaian: 5.0

Jerung paus

Walaupun ukurannya sangat besar, benar-benar raksasa dan mengagumkan, hiu paus sama sekali tidak berbahaya bagi manusia atau mamalia lain, dan juga ikan. Dia adalah penyaring, iaitu, dia memakan krill, yang ditangkapnya, menyebarkannya melalui mulut dengan proses khas.

Walau bagaimanapun, bahagian mulut saringan ini cukup menarik. Sekiranya mulut besar pelagis mempunyai proses dengan gigi di mulutnya, raksasa itu tidak lain adalah insang, maka ikan paus mempunyai plat khas tulang rawan. Mereka membentuk sesuatu seperti grid di mulut ikan. Air melewati piring rawan, tetapi krill dan zooplankton lain tidak, menjadi mangsa haiwan itu.

Sudah tentu, ikan sebegitu besar memerlukan banyak makanan. Oleh itu, ia boleh menghabiskan sehingga 7.5 jam sehari di dekat permukaan, di mana zooplankton paling banyak. Ikan itu berenang perlahan, tanpa tergesa-gesa, kadang-kadang berhenti sama sekali dan hanya menggelengkan kepalanya, mengalirkan air melalui alat penyaring mulut.

Secara amnya, hiu paus sangat lesu dan lambat. Dia tidak memperhatikan faktor-faktor menjengkelkan luaran, bahkan sering mengabaikan orang yang lewat. Penyelam dapat menyentuh kulitnya dengan selamat – dan walaupun ia tidak bertindak balas dengan cara apa pun. Itulah sebabnya mereka secara berkala mendapat lemak dan daging.

Penangkapan ikan secara komersial, digabungkan dengan kadar pembiakan yang lambat dan sifat apatis, telah membawa hiu paus ke ambang kepupusan. Menurut saintis, tidak ada lebih dari 1,000 individu yang tersisa di dunia.

Panjang badan maksimum ikan hiu paus adalah 20 meter, tetapi spesimen dengan panjang 10-12 m dijumpai. Berat terbesar ialah 36 tan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen