10 jambatan tertinggi di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Dari awal perkembangan peradaban hingga ke hari ini, jambatan telah memainkan peranan penting baik dalam ekonomi negeri dan dalam kehidupan manusia sehari-hari. Banyak jambatan moden boleh dipanggil karya pemikiran seni bina dan kejuruteraan tanpa keterlaluan. Perkembangan teknologi dan kemunculan bahan baru yang lebih tahan lama dibenarkan bermula dari abad ke-19 pembinaan struktur berskala besar, yang tidak pernah diimpikan oleh para pereka abad-abad yang lalu. Sebahagian daripadanya adalah lebuh raya yang luas yang memungkinkan pengedaran aliran lalu lintas dengan cekap, yang lain sangat panjang, dan yang lain mungkin bersaing tinggi dengan pencakar langit kota besar dunia atau Menara Eiffel. Kami akan memberitahu anda mengenai yang terakhir dalam koleksi ini. Perlu diperhatikan bahawa angka yang ditunjukkan dalam artikel bermaksud ketinggian struktur secara keseluruhan. Oleh itu, apakah jambatan tertinggi di dunia?

Kedudukan jambatan tertinggi di dunia

Pencalonan sebuah tempat Jambatan Tinggi, m.
Kedudukan jambatan tertinggi di dunia 10 Jiujiang Fuyin 244
9 Zhongxian Huyu 247.5
8 Tali pinggang besar 254
7 Jingui 265
6 Li Sungxing 270
5 Akashi Kaikyo 282
4 Penyerang 298
3 Sutun 306
2 Jambatan Rusia 321
1 Jambatan Jambatan Millau 341

Tempat ke-10 – Jiujiang Fuyin

Penilaian: 4.1

Jambatan Jiujiang Fuyin

Jembatan kabel China, Jiujiang Fuyin, yang menghubungkan tebing Sungai Yangtze, memiliki ketinggian 244 meter. Pembinaannya berlangsung dari tahun 2009 hingga 2013, dan pada saat pembukaannya, ia dianggap sebagai salah satu yang tertinggi di dunia. Jiujiang Fuyin dirancang untuk lalu lintas enam lorong, dan terdapat lorong berbasikal dan pejalan kaki yang luas. Panjang keseluruhan jambatan mencapai hampir satu setengah kilometer, dan panjang rentang terpanjang adalah 800 meter. Jika dilihat dari sisi, strukturnya tidak kelihatan besar, tetapi pada hakikatnya beban pada penyokong dan tali keluli dengan teras elastik yang memegang papak lantai sangat besar.

Tempat ke-9 – Zhongxian Huyu

Penilaian: 4.2

Jambatan Zhongxian Huyu

Jambatan Zhongxian Huyu, seperti yang sebelumnya, menyediakan lalu lintas melintasi Sungai Yangtze Cina. Ia terletak di Zhong Chongqi County, berhampiran stesen janakuasa hidroelektrik terbesar di dunia, Three Gorges. Kemudahan ini telah dibina selama empat tahun dan mula beroperasi pada tahun 2009. Pada mulanya, setelah pembukaan, jambatan itu agak rendah, tetapi setelah pembinaan empangan, paras air di sungai turun dengan ketara. Akibatnya, ketinggian struktur jambatan Zhongxian Huyu kini 247.5 meter. Panjang keseluruhan jalan raya yang melalui jambatan lebih dari dua kilometer. Jarak sepanjang hampir setengah kilometer dipegang oleh sistem kabel. Dari kejauhan, penyokong mereka menyerupai garpu penala yang berdiri tegak di dalam air.

Tempat ke-8 – Big Belt

Penilaian: 4.3

Jambatan Belt Besar

Jambatan itu setinggi 254 meter dan terletak di Denmark, melintasi selat yang disebut Great Belt. Pembinaan bahagian terpenting arteri pengangkutan ini, yang menghubungkan pulau-pulau Funen dan Zeeland, memakan masa sepuluh tahun keseluruhan dan menelan belanja sekitar 21 bilion mahkota di negeri ini. Dibuka pada tahun 1998, jambatan ini mengurangkan masa persimpangan hampir satu jam dan secara signifikan meningkatkan lalu lintas barang dan penumpang. Lebih daripada 27,500 kenderaan melewati Great Belt setiap hari. Dari sudut pandangan seni bina, strukturnya mempunyai reka bentuk yang tidak begitu standard untuk jambatan dengan kabel. Panjang keseluruhannya hampir tujuh kilometer, di samping itu, ia adalah salah satu daripada tiga jambatan dengan rentang terpanjang di dunia.

Tempat ke-7 – Jingui

Penilaian: 4.4

jambatan jingui

Jingui, yang tingginya 265 meter, adalah salah satu jambatan dengan kabel tertinggi di China. Ia, seperti dua yang sebelumnya dalam penilaian kami, didirikan di sungai utama negara itu, Yangtze, dan menghubungkan wilayah Yuen dan Hubei. Operasi jambatan tersebut bermula pada tahun 2010 dan memakan masa hampir tujuh tahun untuk dibina. Panjang keseluruhannya mencapai hampir lima setengah kilometer, panjang pusatnya kira-kira setengah kilometer. Jambatan ini dilintasi oleh lebuh raya enam lorong, di samping itu, disediakan zon pejalan kaki yang luas, yang menempati seperempat dari keseluruhan lebar struktur.

Tempat ke-6 – Li Sungxing

Penilaian: 4.5

Jambatan Li Songxing

Projek untuk jambatan tertinggi dan paling mengagumkan di Korea Selatan siap pada tahun 2012. Pembinaannya berlangsung selama lima tahun, akibatnya, struktur, melintasi pelabuhan laut, berfungsi untuk menyatukan kota Yeosu dan Gwangyang. Jambatan gantung ini tingginya 270 meter dan selebar 27 meter. Panjang keseluruhan lebuh raya yang melalui jambatan melebihi dua kilometer. Li Sungxing mendapat namanya sebagai penghormatan kepada jeneral Korea yang terkenal pada abad ke-16, yang membezakan dirinya dalam pertempuran untuk kemerdekaan negara dari Jepun feudal dan dihormati sebagai pahlawan nasional. Jambatan ini telah mengurangkan masa perjalanan antara pusat membeli-belah utama dengan ketara, yang memberi kesan positif kepada ekonomi rantau ini. Selain itu, Jambatan Li Sungxing adalah permata sebenar pelabuhan, terutama pada waktu malam.

Tempat ke-5 – Akashi-Kaikyo

Penilaian: 4.6

Jambatan Akashi-Kaikyo

Jambatan setinggi 282 meter ini melintasi Selat Akashi dan menghubungkan dua bandar utama Jepun – Kobe dan Awaji. Pembinaan Asaki-Kaikyo dimulakan sejurus selepas tragedi tahun 80-an, ketika ribut teruk menyebabkan banjir dua feri dan 168 orang mati di persimpangan. Jambatan itu siap dan mula beroperasi pada tahun 1998. Panjang rentang pusat mencapai satu kilometer, dan panjang keseluruhan struktur adalah sekitar empat kilometer. Selain menjadi jambatan terbesar di Asia, ia juga merupakan jambatan gantung terpanjang dan tertinggi di dunia. Semasa mendirikan jambatan, arkitek dan jurutera mengambil kira lokasi yang tertakluk pada unsur semula jadi. Akibatnya, garis gantung dapat menahan bukan sahaja arus deras dan ribut kuat yang sering terjadi di wilayah ini, tetapi juga menahan gempa bumi berskala sehingga 8 setengah mata. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh teknologi redaman getaran dinamik yang digunakan dalam reka bentuk jambatan.

Tempat ke-4 – Stonecutters

Penilaian: 4.7

Jambatan Stonecutters

Jambatan Stonecutters Hong Kong naik di atas Saluran Rambler, antara Kepulauan Tsing-I dan Stonecutters (dari yang terakhir, sebenarnya, namanya berasal). Jambatan Stonecutters adalah bahagian lebuh raya yang menghubungkan bahagian tengah metropolis dan Pulau Lantau dengan lapangan terbang Chek-Lap-Kok yang terletak di atasnya. Ketinggian struktur sambungan kabel adalah 298 meter. Pembinaannya siap pada tahun 2009 dan menelan belanja $ 356 juta kepada pihak berkuasa bandar. Panjang Stonecutters lebih dari satu setengah kilometer, lebuh raya yang melintasinya dicirikan oleh kesesakan besar, kerana arus lalu lintas praktikal tidak kering walaupun pada waktu malam.

Tempat ke-3 – Sutun

Penilaian: 4.8

Jambatan Sutun

Seperti yang anda jangkakan, salah satu daripada tiga jambatan tertinggi di planet ini adalah penciptaan arkitek Empayar Surgawi. Struktur megah ini bertujuan untuk meningkatkan hubungan pengangkutan antara dua wilayah China, menghubungkan bandar-bandar besar Suzhou dan Nantong, yang terletak di tebing sungai Yangtze yang bertentangan. Jambatan ini mempunyai ketinggian 306 meter, dan panjang keseluruhannya melebihi lapan kilometer. Jangkauan terpanjang terbentang sejauh satu kilometer. Pembinaannya mengambil masa lima tahun dan memerlukan pelaburan $ 1.7 bilion. Sutun dibuka secara rasmi pada tahun 2008. Namanya dibentuk dengan menggabungkan nama-nama bandar yang dihubungkan oleh jambatan.

Tempat ke-2 – jambatan Rusia

Penilaian: 4.9

Jambatan Rusia

Pemegang rekod yang tinggi di Persekutuan Rusia dan yang kedua di seluruh dunia, dia terletak di Vladivostok, di atas Bosphorus Timur. Jambatan dengan kabel ini menghubungkan Cape Novosilsky dan Semenanjung Nazimov, menjadi bahagian terpenting dalam infrastruktur wilayah ini. Panjang semua rentang memanjang pada jarak lebih dari tiga kilometer, dan ketinggian strukturnya adalah 321 meter. Ia juga mempunyai jarak terpanjang dari semua jambatan dengan kabel – lebih dari 1100 meter. Pembinaannya berlangsung selama empat tahun dan berakhir pada tahun 2012. Sebelum itu, selat itu hanya dapat dilalui dengan feri, dan dalam keadaan cuaca yang sukar, hubungan pengangkutan terganggu. Jumlah kos projek melebihi satu bilion dolar, tetapi lebuh raya ini, seluas hampir 30 meter, menyumbang kepada pembangunan infrastruktur dan mengembangkan potensi ekonomi di rantau ini dengan ketara. Jambatan Rusia dianggap salah satu struktur paling kompleks dalam sejarah bukan sahaja pembinaan jambatan Rusia, tetapi juga dunia.

Tempat pertama – Viaduct Millau

Penilaian: 5.0

Jambatan Jambatan Millau

Jambatan ini merupakan bahagian penting dari lebuh raya dari Paris ke Béziers. Penciptaan jurutera Perancis yang bijak mempunyai ketinggian 341 meter, melebihi simbol Paris – Menara Eiffel yang terkenal. Selain itu, jejambat ini mempunyai rekod ketinggian yang lain, kerana dasar jalan terletak pada ketinggian 270 meter yang memusingkan. Namun, panjangnya, jambatan ini hanya dua setengah kilometer. Pembukaan rasmi karya seni bina dan kejuruteraan berlaku pada tahun 2004. Kos jejambat Millau dianggarkan 400 juta euro, untuk mengimbangi perbelanjaan yang sangat mengagumkan itu, pihak berkuasa Perancis memutuskan untuk membuat perjalanan menjadi tol. Pada akhirnya, jambatan itu telah membayar sendiri dalam sepuluh tahun pertama beroperasi. Struktur unik yang terbentang di Lembah Tarn adalah salah satu tarikan utama Perancis. Jambatan ini kelihatan sangat mengagumkan dalam kabus tebal, yang menimbulkan ilusi bahawa seluruh struktur hanya membeku di udara.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen