10 jambatan terpanjang di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Jambatan itu adalah salah satu penemuan manusia yang paling indah dan perlu. Ada peluang unik untuk berkomunikasi antara manusia, dipisahkan oleh sungai, laut dan lautan. Dengan munculnya struktur ini, perjalanan bermula ke negeri yang berbeza. Di samping itu, jambatan juga merupakan objek penting dalam perdagangan antarabangsa dan mewujudkan iklim pelaburan yang menarik untuk pembangunan ekonomi negara.

Jambatan dulu adalah struktur batu dan kayu biasa yang diperlukan untuk menyeberangi air. Tetapi hari ini mereka adalah gergasi konkrit, yang dibina menggunakan teknologi inovatif yang unik menggunakan bahan berkualiti tinggi dan tahan lama.

Teknologi dan seni bina bangunan jauh lebih maju. Oleh itu, dalam era moden, pakar terlibat dalam pembuatan struktur besar dan panjang. Reka bentuk ini sangat mengagumkan. Semua orang mahu menunggangnya sekurang-kurangnya sekali dan mengetahui apa itu.

Setiap orang mengagumi jambatan yang tidak biasa, yang pada masa atau masa kini telah memecahkan setiap rekod dunia yang mungkin dan tidak dapat difahami. Walau bagaimanapun, tidak selalu boleh membaca buku atau artikel mengenai perkara ini. Mengapa tidak mengejar dan melihat bahagian atas 'Jambatan Terpanjang di Dunia: 10 Foto Teratas'?

Jambatan terpanjang di dunia: 10 teratas

Pencalonan sebuah tempat nama jambatan sejauh mana
Jambatan terpanjang di dunia: 10 teratas 10 Jambatan Teluk Hangzhou – 35.6 km 35.6 km
9 Jambatan Yangcun 35.8 KM
8 Jambatan Paya Manchek 36.7 KM
7 Jambatan empangan di atas Tasik Pontchartrain 38.4 KM
6 Jambatan Qingdao 42.5 KM
5 Lebuhraya Bang Na 54 KM
4 Jambatan Wei 79.7 KM
3 Jambatan besar Tianjin 113.7 KM
2 Jambatan Lorong Zhanghua-Kaohsiung 157.3 KM
1 pemegang rekod untuk jambatan terpanjang: Jembatan Danyang-Kunshan 164.8 KM

Tempat ke-10. Jambatan Teluk Hangzhou – 35.6 km

Penilaian: 4.1

Jambatan Teluk Hangzhou - 35.6 km

Sepuluh teratas dibuka oleh jambatan China di seberang Teluk Hangzhou, yang memiliki panjang 35.6 kilometer. Ini adalah kemudahan pejalan kaki dan pengangkutan. Jadi untuk bercakap, universal.

Segala-galanya mengenai bangunan ini hebat. Penampilan yang rapi dan ciri teknikal dan operasi yang tinggi dicapai kerana standard Eropah, kerana reka bentuknya dilakukan oleh pakar Switzerland. Ngomong-ngomong, mereka juga membuat struktur tahan lama dan berkualiti tinggi di rumah. Tetapi struktur tersebut hampir tidak memenuhi syarat untuk penyertaan dalam pertandingan secara panjang lebar, kerana panjangnya tidak sampai setengah kilometer.

Harus diakui bahawa kerja dan kos untuk mencipta keajaiban zaman kita ini sangat besar. Hanya memerlukan 10 tahun untuk membuat susun atur dan pembangunan. Lebih daripada 600 orang dari bidang pembinaan dan kejuruteraan mengusahakan semua ini.

Walau bagaimanapun, kelewatan tersebut disebabkan oleh fakta bahawa pembinaan sedang berjalan terus di kawasan rak. Ini menimbulkan kesukaran tambahan, tetapi para jurutera menemui jalan penyelesaian yang cukup mudah dan cepat: sebahagian daripada pembinaannya dibina di darat. Kemudian mereka membawanya dan memasangnya.

Perlu juga diperhatikan bahawa jambatan ini terkenal dengan satu mercu tanda tempatan yang tidak biasa – pusat perkhidmatan yang disebut 'Antara Langit dan Bumi'. Ia menyediakan kompleks membeli-belah dan hiburan yang besar, yang merangkumi kedai, katering, tempat letak kereta. Pulau kecil ini tidak mengganggu lalu lintas, terletak di cerucuk. Air tidak menjejaskannya, jadi tidak perlu takut akan kesan buruk dari arus laut.

Tempat ke-9. Jambatan Yangcun

Penilaian: 4.2

Jambatan Yangcun

Jambatan Yangcun, jalan keretapi utama, panjangnya kira-kira 35.8 kilometer. Pembukaannya diadakan secara rasmi pada tahun 2007.

Keunikan struktur ini terletak pada kenyataan bahawa ia adalah salah satu penghubung utama dengan bandar-bandar besar seperti Beijing dan Tianjin, ibu kota dan pelabuhan terbesar di China.

Secara berasingan, perlu diperhatikan bahawa kereta api bergerak di sepanjangnya dengan kelajuan kosmik 350 kilometer per jam. Seseorang hanya dapat membayangkan apa ciri teknikal dan operasi yang tinggi, kerana ia dapat menahan beban besar ini setiap hari.

Anda juga perlu memberi komen mengenai pembinaan susunan bahasa Cina yang menarik ini. Tidak memerlukan masa yang lama untuk membinanya seperti yang sebelumnya. Tetapi juga banyak – dua tahun. Selain itu, bangunan ini terkenal dengan bentuknya yang tidak biasa, kerana menghubungkan tiga bandar sekaligus – Beijing, Tianjin dan Lavan.

Setiap pelancong yang memutuskan untuk melawat China mesti datang ke jambatan ini. Sekiranya dia tiba dengan kereta api, maka cukup baginya berjalan beberapa ratus meter untuk melihat keajaiban kejuruteraan moden ini.

Tempat ke-8. Jambatan Paya Manchek

Penilaian: 4.3

Jambatan Paya Manchek

Sekarang kita perlu bercakap mengenai jambatan gergasi dunia lain – Amerika Syarikat. Di sinilah terletaknya jambatan terbesar di benua Amerika Utara, yang disebut Manchek Swamp.

Strukturnya, yang memiliki panjang 36.7 kilometer, dibina pada separuh kedua abad ke-20. Pemandu Amerika dan rakyat biasa menyaksikan penemuan pencapaian pemikiran pembinaan moden (pada masa itu) pada tahun 1979.

Jambatan ini masih dalam operasi. Peringkat menunjukkan bahawa lalu lintas hariannya tidak cukup besar – tidak mencapai standard China. Hanya 2,500 kenderaan melaluinya setiap hari. Walau bagaimanapun, struktur itu tidak kehilangan nilai dari ini.

Terdapat satu kisah mistik tetapi menarik yang berkaitan dengan Manchek Swamp. Di tempat kanvas berjalan, dulu ada paya liar. Menurut legenda, seekor serigala bernama Lugaru tinggal di sana. Kemudian, seorang penyihir muncul di sana, memberitakan kultus voodoo. Keadaan diperburuk oleh kenyataan bahawa penyihir itu kuat dan jahat. Kekuatannya cukup untuk menjatuhkan kutukan yang mengerikan di sekitarnya. Ada orang yang tidak mempercayai perkara ini, menganggapnya bodoh. Tetapi secara kebetulan yang aneh, pada hari pengebumian penyihir itu, taufan dahsyat meletus di tiga bandar dan memusnahkan sebahagian besar daerah di dalamnya.

Ngomong-ngomong, sebelum itu juga ada jambatan dengan nama yang sama. Benar, nasib yang agak menyedihkan menimpanya. Ia runtuh dan tidak ada yang dapat menjelaskan alasannya.

Walau bagaimanapun, semuanya baik-baik saja dengan bangunan baru. Sudah bertahun-tahun berdiri, orang menumpang di atasnya. Tidak ada yang baik.

Tempat ke-7. Jambatan empangan di atas Tasik Pontchartrain

Penilaian: 4.4

Jambatan empangan di atas Tasik Pontchartrain

Orang Amerika lain dalam senarai 'Jambatan Terpanjang di Dunia: 10 Teratas, Foto'. Jambatan dua hala ini adalah salah satu struktur terpanjang yang terdapat di atas air. Panjangnya ialah 38.4 kilometer. Tidak butuh waktu lama untuk memikirkan namanya, nama itu muncul dengan cepat.

Hakikatnya ialah bahawa pembinaan ini terletak di tengah-tengah tasik dengan nama yang sama, terletak di negeri Louisiana yang indah. Perlu diperhatikan bahawa kanvas dapat menahan beban dari kereta dan mengekalkan kekuatannya berkat beberapa ribu timbunan yang terbuat dari konkrit ultra-kuat dan berkualiti tinggi. Terdapat 5,000 daripadanya. By the way, jambatan itu juga empangan. Pembangunan dan reka bentuk dilakukan secara tempatan di Louisiana.

Harus diingat bahawa Pontchartrain mendapat kemasyhuran sejak sekian lama. Selain itu, ia termasuk di puncak jambatan terpanjang di dunia dan berada di senarai terhormat struktur terbesar yang melewati perairan.

Pontchartrain mewujudkan pertukaran pengangkutan yang sangat baik antara Meitari, pinggir bandar New Orleans yang terkenal, dan Mandeville.

Kami menawarkan untuk terjun ke dalam sejarah. Reka bentuk dan pembinaan struktur bermula pada tahun 1948. Memerlukan masa lebih dari lapan tahun untuk membinanya. Wang besar untuk jangka masa itu – $ 55 juta dilaburkan dalam penciptaannya. Jurutera dan arkitek terbaik bingung melihat gambar dan rajah.

Menariknya, semua musibah yang pernah menimpa negara Louisiana tidak mempengaruhi Pontchartrain. Nampaknya jambatan itu tidak muda, dibuka pada pertengahan abad yang lalu. Terdapat bencana alam. Dan dia tidak peduli.

Tetapi masih ada insiden yang berkaitan dengan pembinaan ini. Selama tempoh operasinya, tiga kemalangan direkodkan – perlanggaran kapal. Malangnya, dengan mangsa. Seramai 9 orang mati.

Tempat ke-6. Jambatan Qingdao

Penilaian: 4.5

Jambatan Qingdao

China adalah salah satu syarikat gergasi dunia, termasuk dalam bidang pengangkutan. Untuk mengekalkan keadaan ekonomi yang stabil di negara ini, diperlukan untuk membangun dan membuka jambatan baru. Oleh itu, pemerintah tidak akan mengeluarkan usaha, masa atau wang untuk ini.

Sejarah salah satu kanvas terpanjang di dunia, dengan panjang 42.5 kilometer, bermula pada tahun 2007. Terdapat keperluan mendesak untuk membuka komunikasi antara dua objek penting – salah satu pelabuhan terbesar di China, Qingdao dan Huangdao. Harus diingat bahawa pembinaannya memakan masa yang lama – 4 tahun. Pada masa yang sama, pihak berkuasa tidak menjimatkan. Untuk sepanjang masa, hampir 10 bilion dolar dibelanjakan untuk pembuatan struktur ini. Lebih tepat lagi, 9.35 bilion. Amaun dalam yuan secara amnya mengagumkan – 60 bilion yuan.

Jambatan Qingdao berkualiti tinggi. Semuanya dilakukan sehingga tahan lama dan menahan beban besar, yang mana sudah banyak. Strukturnya terbahagi kepada enam bahagian, di mana 300,000 kenderaan bergerak setiap hari. Kemegahan ini disokong oleh 5,5 tiang konkrit dari bahan tahan lama.

Tempat ke-5. Lebuhraya Bang Na

Penilaian: 4.6

Lebuhraya Bang Na

Bangkok adalah ibu negara Thailand dan salah satu pusat pelancongan terbesar di dunia. Oleh itu, pembukaan jambatan sepanjang 54 km baru pada tahun 2000 adalah peristiwa yang luar biasa. Sukar untuk membayangkan berapa banyak kereta yang melaluinya.

Pembinaan jambatan ini bermula pada tahun 1995. Pihak berkuasa tidak menyisihkan wang untuk acara pembinaan berskala besar dan megah, terutama yang berkaitan dengan bahan. Ia memerlukan banyak simen untuk membina struktur yang kuat dan kukuh. 1.8 juta meter padu konkrit kuat dan tahan lama berkualiti tinggi!

Tempat ke-4. Jambatan Wei

Penilaian: 4.7

Jambatan Wei

Jambatan Wei adalah penghubung utama antara timur dan barat China. Ratusan ribu kereta dan gerobak bergerak setiap hari pada struktur sejauh 79.7 kilometer ini untuk pergi dari Zhengzhou ke Xi'an.

Perlu juga diperhatikan bahawa Wei masuk ke dalam senarai rekod yang berbeza. Reka bentuk ini adalah kereta api berkelajuan tinggi pertama untuk pengangkutan penumpang. Sejumlah besar wang telah dilaburkan dalam pelaksanaannya. Sekiranya kita mengambil kira dolar AS, maka keseluruhan 3.5 bilion dibelanjakan untuk pembinaan. Wang untuk ekonomi China sangat besar – 35.3 bilion yuan.

Jambatan melintasi Wei melanda pemegang rekod pada tahun 2008, ketika pembinaannya sedang berjalan lancar. Pada tahun 2010, struktur ini mula beroperasi. Namun, ia menjadi yang pertama kerana jambatan lain dibina. Dan pada satu masa ia menjadi sensasi sebenar.

Tempat ke-3. Jambatan besar Tianjin

Penilaian: 4.8

Jambatan besar Tianjin

Perlahan tapi pasti kami menghampiri tiga teratas 'Jambatan terpanjang di dunia: 10 teratas, foto'. Dan ia dibuka oleh salah satu jejambat paling terkenal sepanjang masa dan masyarakat, yang dibina di China. Kita bercakap mengenai Tianjin – Jambatan Besar. Kehebatan dan kehormatannya disebabkan oleh kenyataan bahawa dia adalah penghubung utama antara pusat-pusat utama Republik China – Beijing dan Shanghai. Secara selari, ia menyentuh kawasan seperti Qingxian dan Langfang.

Panjangnya benar-benar rekod – 113.7 kilometer. Tetapi yang lebih mengejutkan adalah hakikat bahawa hanya memerlukan dua tahun untuk membina raksasa besar ini. Kerja di jambatan yang lebih kecil memerlukan beberapa dekad!

Pembinaan Tianjin bermula pada tahun 2009, dan upacara pentauliahan berlangsung pada tahun 2011. Harus diingat bahawa mana-mana pelancong yang baru tiba di China dengan kereta api dapat segera melihatnya. Hanya berjalan kaki sedikit.

Tianjin adalah tarikan unik kerana alasan lain. Faktanya adalah bahawa tidak jauh dari situ, hampir sepuluh kilometer jauhnya, terdapat sebuah kebun binatang dan taman hiburan. Anak mendapat banyak kesan dalam satu perjalanan!

Tempat ke-2. Jambatan Lorong Zhanghua-Kaohsiung

Penilaian: 4.9

Jambatan Lorong Zhanghua-Kaohsiung

Jambatan jejambat 'Changhua-Kaohsiung' memenangkan 'Perak' dalam kategori Jambatan Terpanjang! Hanya beberapa kilometer lagi, dan dia akan memenangi tempat pertama yang terhormat! Lalu lintas penumpang dilakukan di sepanjang struktur.

Mustahil untuk membayangkan kekuatan dan kekuatan unik jambatan yang mampu mengangkut 250 juta orang setiap bulan!

Tempat pertama, pemegang rekod antara jambatan terpanjang: Jembatan Danyang-Kunshan

Penilaian: 5.0

Danyang-Kunshan viadu

Akhirnya kami berjaya menjadi pemenang – Jembatan Danyang-Kunshan! Seperti yang anda sangka, karya kejuruteraan ini mempunyai sejarah terkini. Struktur, dengan panjang 164.8 kilometer, dibuka pada tahun 2011. Mengenai data dana yang dilaburkan dalam projek ini, maka ada perselisihan. Tepat diketahui bahawa akaun ini berjumlah 8.5-10 bilion dolar AS.

Secara keseluruhan, lebih daripada 10,000 orang mengambil bahagian dalam projek ini – jurutera, arkitek, pembina, pembekal bahan, dan lain-lain. Berkat semua ini, bangunan ini mendapat sebutan yang pantas di halaman Guinness Book of Records.

Di samping itu, sebilangan besar cerucuk konkrit direkodkan di sini. Hampir 10,000 tiang memegang kanvas dan memberikan kekuatan tambahan.

Penumpang bukan sahaja dapat menikmati perjalanan yang selesa dan pantas, tetapi juga dapat mengagumi pemandangan indah yang luar biasa sepanjang perjalanan: dataran, ladang, sungai, bukit dan tasik. Cukup menakjubkan dari apa yang anda lihat! Oleh itu, kita dapat mengatakan dengan yakin: satu perjalanan akan meninggalkan banyak kesan sepanjang hayat.

Semua jambatan yang disenaraikan di atas telah memasuki sejarah seni bina selama-lamanya. Di masa depan, mereka akan dianggap sebagai cita-cita bangunan jambatan moden di dunia.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen