10 istana paling indah di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pakar majalah itu telah mengumpulkan senarai mereka sendiri berpuluh-puluh istana kuno yang paling indah di dunia. Bangunan-bangunan kuno, walaupun sudah tua, masih mengagumkan dengan penampilannya yang sangat menarik. Pemilihan itu mengambil kira estetika seni bina, dalaman, dan kawasan taman yang berdekatan.

Penarafan istana terindah di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Istana yang paling indah di dunia 1 Pena Castle, Portugal 5.0
2 Istana Hluboka nad Vltavou, Republik Czech 4.9
3 Istana Fredericksbor, Denmark 4.8
4 Marienburg, Poland 4.7
5 Istana Matsumoto Jepun 4.6
6 Neuschwanstein, Jerman 4.5
7 Chambord, Perancis 4.4
8 Borivar Castle, Hungary 4.3
9 Istana Windsor 4.2
10 Istana Egeskov, Denmark 4.1

Pena Castle, Portugal

Penilaian: 5.0

Pena Castle, Portugal

Salah satu monumen seni bina Portugal yang paling terkenal terletak 30 kilometer dari ibu negara. Istana ini dibina di puncak bukit Sierra da Sintra (450 meter di atas permukaan laut). Dari dek pemerhatian utama benteng, Lisbon dan pantai lautan jelas kelihatan pada hari yang cerah. Pada tahun 1995 Pena dimasukkan dalam Daftar Warisan Dunia UNESCO.

Pembinaan istana bermula pada tahun 1836 di tapak sebuah biara yang bobrok dan berakhir pada tahun 1854. Untuk masa yang lama ia tetap menjadi kediaman musim panas rasmi raja. Sehingga kini, upacara rasmi di peringkat negeri diadakan di sini dengan penyertaan presiden dan orang kenamaan lain.

Dalam seni bina Istana Pena, ciri-ciri beberapa gaya dapat dikesan. Ini adalah estetika Gothic yang ketat dan sedikit suram, dan Renaissance Portugis yang asli dengan unsur-unsur nautika – Manueline, dan gabungan bentuk-bentuk kompleks dan rumit dengan ciri-ciri simetri yang jelas dari Islam. Kompleks ini dapat dibahagikan secara kondisional kepada empat bahagian utama:

  1. dinding kubu dengan pintu pagar berganda di hadapan jambatan lorong;
  2. biara dengan menara jam;
  3. halaman dalam yang melengkung dengan dinding dan lantai berjubin dengan ubin tanah liat yang dicat azulejo;
  4. istana kubu raksasa.

Bahagian dalamannya tidak kalah dengan luaran. Tempat ini dilengkapi dengan perabot antik yang mewah, dindingnya dihiasi dengan lukisan dinding, tingkap kaca berwarna, lukisan oleh tuan-tuan terkenal lukisan masa lalu. Istana ini dikelilingi oleh semua sisi oleh taman yang indah seluas 200 hektar. Pokok eksotik yang jarang tumbuh di sini: sequoias Amerika, cemara Lebanon, magnolia, pohon aras, ginkgo, cryptomeria.

Pena Castle dibuka untuk pelancong sepanjang tahun, dari 10 pagi hingga 7 malam, kecuali Krismas Katolik dan Tahun Baru.

Fakta menarik: Warna terang dinding luar – terakota, kuning, oren, merah, coklat hanya muncul pada tahun 1994 setelah pemulihan yang lain. Sebelum ini, mereka hanya berwarna kelabu.

Istana Hluboka nad Vltavou, Republik Czech

Penilaian: 4.9

Istana Hluboka nad Vltavou, Republik Czech

Untuk mengagumi keindahan mutiara asli Bohemia selatan, ribuan pelancong setiap hari melakukan perjalanan sejauh 140 km dari Prague. Bangunan putih salji yang indah memberikan kesan yang tidak dapat dilupakan kepada para tetamu, tanpa mengira musim dan cuaca.

Sejarah istana bermula pada abad ke-14. Sebelumnya, ia disebut Frauenberg dan mengubah lebih dari selusin pemilik sehingga pada abad ke-19 ia dipindahkan menjadi milik keluarga Schwarzenberg. Terima kasih kepada Puteri Eleanor bahawa ia telah dibina sepenuhnya dan memperoleh penampilannya yang moden dan mudah dikenali. Untuk kesamaan banyak elemen seni bina dan konsep umum, istana Hluboka dipanggil Windsor Czech.

Sudah di pintu masuk, pengunjung mendapati diri mereka berada di taman yang luar biasa dengan 12 ribu pokok langka dan lebih dari 2 ribu semak eksotik. Istana itu sendiri mempunyai 140 bilik. Tingkat bawah dihuni oleh bilik utiliti dan balai pemburuan. Dapur terkenal dengan peralatan teknikal yang agak “maju” pada masa itu – alat khas untuk mengupas epal dan kentang, alat untuk membuat ais krim dan memotong ais, tusuk sate berputar sendiri. Di tingkat dua terdapat bilik resepsi dan bilik tidur puteri. Perpustakaan istana mengandungi lebih daripada 10 ribu buku dalam lima bahasa. Tingkat tiga menempatkan koleksi porselin, permadani, perabot, dan lukisan yang unik.

Pada tahun 1945, Istana Hluboka menjadi milik negara. Hari ini ia adalah muzium nasional yang dibuka untuk umum sepanjang tahun.

Istana Fredericksbor, Denmark

Penilaian: 4.8

Istana Fredericksbor, Denmark

Dibina pada akhir abad ke-16. Ia terletak berhampiran Copenhagen di pinggir Hillerød di tiga pulau di tengah tasik. Batu pertama diletakkan pada tahun 1560 oleh Raja Frederick (setelah namanya disebut), dan selesai di bawah puteranya Christian IV. Sejak sekian lama ia berfungsi sebagai tempat pertabalan rasmi raja-raja Denmark dan pertemuan dengan perintah ksatria Dannebrog.

Seni bina bangunan adalah dalam gaya Renaissance Belanda. Projek ini dirancang oleh arkitek paling terkenal di Eropah pada masa itu, saudara Laurens dan Hans van Steenwinkel. Dekorasi utama kompleks ini adalah lengkungan marmar, patung dan air mancur Neptunus di halaman. Di gereja di wilayah Fredericksbor, terdapat sebuah mezbah unik yang terbuat dari emas tulen, dihiasi dengan kayu hitam dan perak. Terdapat konsert muzik organ percuma setiap hari Khamis.

Marienburg, Poland

Penilaian: 4.7

Marienburg, Poland

Bangunan bata merah yang megah dalam gaya Gothik klasik terletak di tebing kanan Nogat – anak sungai Vistula dan meliputi kawasan seluas 30 hektar. Dari sini 58 kilometer ke Gdansk, 250 ke Warsawa dan hanya 70 kilometer ke wilayah Kaliningrad Rusia.

Marienburg Castle dibina pada tahun 1276. Dari 1309 berkhidmat sebagai kediaman Grand Master of the Teutonic Order. Setelah pemergian para ksatria menjadi kediaman raja-raja Poland. Semasa Perang Dunia Kedua, tahanan kem perang terletak di sini. Sekarang ia adalah muzium negara dengan koleksi koleksi patung abad pertengahan, tingkap kaca patri, senjata, seramik, permadani dan ambar. Pada musim panas, pertunjukan tradisional 'Sound and Light' diadakan di halaman.

Marienburg adalah istana bata terbesar di dunia. Ia terdiri daripada sistem struktur pertahanan yang kompleks, 14 gerbang dan tiga bangunan utama – Istana Atas, Bawah dan Tengah. Bahagian atas mengandungi banyak tempat tinggal dan Dewan Perhimpunan. Di Istana Besar Grandmaster terdapat dewan penerimaan tetamu kenamaan dan ruang makan. Bilik utiliti tertumpu di Benteng Bawah: bangsal, kandang, smithies, lumbung, kedai roti. Di bawah gereja istana Perawan Suci Maria adalah makam St Anna, di mana para tuan dari Teutonik Order dikebumikan.

Istana Matsumoto Jepun

Penilaian: 4.6

Istana Matsumoto Jepun

Matsumoto sering disebut Crow Castle untuk dinding hitam dan bentuk menara sisi, mengingatkan pada sayap burung yang terbentang. Kemudahan ini terletak di bandar eponim Nagano Prefecture di pulau Honshu.

Istana ini dibina pada akhir abad ke-16 dalam gaya tradisional Hirajiro – dengan sistem elemen pertahanan yang kompleks, lorong yang meliputi antara tiga menara, dan banyak laluan rahsia. Matsumoto, tidak seperti kubu Jepun yang lain, didirikan bukan di atas bukit, tetapi di daerah paya dan memiliki penunjang tambahan dalam bentuk sepuluh tiang kayu. Donjon pusatnya setinggi enam tingkat. Walau bagaimanapun, hanya lima peringkat yang dapat dilihat oleh pengunjung. Yang keenam ditutup dengan plat pelindung khas. Yang kedua kini menempatkan muzium senjata samurai. Dan di bahagian paling atas, Lunar Chambers menanti pengunjung dengan pemandangan persekitaran yang indah.

Halaman istana dihiasi dengan banyak ruang hijau, pohon sakura, taman krisan. Di sekitar kubu itu terdapat parit yang dipenuhi air, di mana angsa berenang.

Sepanjang tempoh keberadaannya, Matsumoto terselamat daripada lebih dari satu pengepungan, kebakaran, gempa. Oleh itu, pada tahun 1969 ditutup untuk pembinaan semula, yang baru disiapkan pada tahun 2007.

Neuschwanstein, Jerman

Penilaian: 4.5

Neuschwanstein, Jerman

Garis besar istana terkenal walaupun bagi mereka yang tidak pernah ke Bavaria dalam hidup mereka. Ini tidak menghairankan, kerana Neuschwanstein inilah yang menjadi prototaip untuk istana Disney yang legenda – lambang studio filem.

Batu pertama dari struktur megah itu diletakkan pada 5 September 1869 di bawah Raja Ludwig II. Sebuah lereng berbatu di Pegunungan Alpen Jerman dipilih sebagai lokasi untuk pembinaan, jalan yang melintasi kawasan hutan lebat. Sebelum ini, kubu ksatria kuno Schwanstein terletak di sini. Pembinaan kompleks itu memakan masa 17 tahun dan menimba harta karun sebanyak 6 juta tanda emas. Senibina didominasi oleh motif neo-Renaissance dan neo-Gothic, dan hiasan dalamannya mempunyai ciri khas gaya Moor dan Baroque. Dek pemerhatian Neuschwanstein yang luas menawarkan pemandangan pergunungan yang diliputi salji. Dari sini anda dapat melihat dengan jelas tasik Schwansee (Swan) yang terkenal, yang memberi inspirasi kepada Tchaikovsky untuk membuat balet dengan nama yang sama.

Kira-kira lima ribu pelancong mengunjungi istana setiap hari. Anda boleh sampai ke istana hanya dengan kereta khas, sebelum ini mempertahankan barisan yang agak besar. Hanya program lawatan kumpulan yang disediakan. Penggambaran gambar dan video di wilayah ini dilarang.

Chambord, Perancis

Penilaian: 4.4

Chambord, Perancis

Istana ini terletak di Lembah Loire dan dikelilingi di semua sisi oleh taman berhutan. Ini adalah sejenis karya seni bina Renaissance. Dibina atas perintah Raja Francis I setelah kemenangan di Pertempuran Marignano. Kerja bermula pada tahun 1519 di tapak estet Counts of Blois. Ia pada awalnya disusun sebagai kediaman musim panas bagi raja. Raja malah turut serta aktif dalam membuat projek tersebut. Siapa ketua arkitek masih menjadi misteri.

Chambord adalah gabungan unik dari unsur-unsur yang paling ekspresif dari Gothic Perancis dan Renaissance Itali. Menara menara yang tajam yang membingkai gerbang megah, bangunan dalaman simetri, tangga spiral berganda, siling poligonal dengan relung, hiasan pintu masuk laconik yang elegan di kompleks ini menjadikan kumpulan harmoni yang mengejutkan. Kesan yang tidak dapat dilupakan dibuat oleh teras yang luas dengan lambang kerajaan yang besar di lengkungan di tingkat atas. Kain penutup siling yang indah, tingkap kaca berwarna kaca, panel kayu dengan ukiran terbuka digunakan untuk hiasan dalaman.

Kerja pembinaan utama disiapkan pada tahun 1539, tetapi lebih dari satu kali istana ini dibina semula dan dilengkapi dengan perincian baru. Setelah dibeli oleh negara pada tahun 1930, Chambord dikembalikan ke penampilan asalnya.

Borivar Castle, Hungary

Penilaian: 4.3

Borivar Castle, Hungary

Simbol cinta dan pengabdian yang berapi-api terletak di ibu kota kuno raja-raja Hungaria, Szekesfehervar. Istana ini dibina hampir sendirian di tapak sebuah harta tanah kecil yang bobrok oleh arkitek terkenal, pemahat, profesor seni rupa Yene Bozi untuk menghormati isteri tercinta Ilona. Kerja itu dijalankan selama 40 tahun – dari tahun 1912 hingga 1959 dengan dana yang diterima dari penjualan karya Yene sendiri, dan terganggu semasa Perang Dunia Kedua

Kumpulan seni bina digabungkan dengan mahir dari elemen gaya yang berbeza – Gothic, Baroque, Neoclassicism dan bahkan Art Nouveau. Wilayah halaman istana dan pedalaman dihiasi dengan banyak patung, relief, tingkap kaca patri, lukisan dinding. Taman yang indah melengkapkan gambar. Ciri menarik dari hiasan artistik: dengan susunan pagar, tangga, bingkai tingkap dan pintu yang agak rumit dan rumit, konkrit bertetulang biasa dijadikan bahan utama untuk pengeluaran mereka.

Pada tahun 1980, cucu Yene dan Ilona memulihkan Borivar sepenuhnya dan membawanya ke keadaan semula. Anda boleh mengunjungi istana setiap hari, dari jam 9 pagi hingga 5 petang. Perjalanan kereta api dari Budapest ke Szekesfehervar mengambil masa lebih kurang satu jam.

Istana Windsor

Penilaian: 4.2

Istana Windsor

Kediaman keluarga diraja yang dikendalikan oleh keluarga diraja dianggap sebagai istana terbesar dan paling indah di Great Britain, dan juga merupakan salah satu tarikan pelancongan yang paling banyak dikunjungi di Foggy Albion.

Istana ini terletak 43 kilometer dari ibu kota, di bandar Windsor, Berkshire. Dibina pada tahun 1066 di bawah William the Conqueror, bangunan batu ini menawarkan pemandangan tambak Thames yang indah. Selama keberadaannya, ia telah dibangunkan kembali dan dibangun kembali lebih dari satu kali, terselamat dari lebih dari satu kebakaran besar, tetapi tetap menyenangkan pengunjung dengan seni bina Gothic yang monumental dan hiasan dalaman yang mewah. Untuk pelancong, akses percuma ke dewan, pangsapuri diraja, dan Throne Room dibuka. Dinding premis dihiasi dengan karya pelukis terkenal dari era yang berbeza: Van Dyck, Rubens, Stubbs. Minat berterusan para tetamu timbul oleh rumah boneka Queen Mary, yang dibuat oleh tukang miniatur terbaik. Titik tertinggi Istana Windsor adalah Menara Bulat, setinggi 60 meter.

Ratu Britain tinggal di istana setiap bulan setelah Paskah selama sebulan setelah Paskah untuk menerima perwakilan asing rasmi, dan juga pada bulan Julai untuk menghadiri perhimpunan Knights of the Order of the Garter dan menghadiri perlumbaan kerajaan. Pada masa ini, penting untuk tidak melewatkan upacara legenda menukar penjaga kehormatan.

Istana Egeskov, Denmark

Penilaian: 4.1

Istana Egeskov, Denmark

Strukturnya terletak di tengah-tengah pulau Funen dan dianggap paling indah di Denmark. Dari kejauhan, nampaknya tembok kubu tumbuh terus keluar dari perairan. Istana ini dibina pada tahun 1554 atas perintah Baron Brockenhuus, mengubah beberapa pemiliknya sehingga pada tahun 1784 ia menjadi milik keluarga Biye, yang masih memilikinya.

Pada mulanya, Egeskov dibina sebagai kubu ketenteraan dengan tembok kubu yang boleh dipercayai dan dua unit autonomi. Orang boleh sampai ke sini hanya melalui jambatan. Bangunan ini didasarkan pada kira-kira seribu tiang kayu. Menurut beberapa sumber, seluruh hutan oak harus ditebang untuk membangun istana. By the way, Egeskov diterjemahkan dari bahasa Denmark dan bermaksud “hutan ek” Garis besar fasad adalah perwujudan klasik seni bina Renaissance. Pada tahun 1883, Egeskov telah dipulihkan sepenuhnya dan berubah menjadi estet moden dengan loji janakuasa sendiri dan ladang tenusu. Istana ini dibuka untuk pengunjung pada tahun 1886. Sekarang terdapat juga beberapa muzium – kereta vintaj, mesin pertanian, boneka, dan konsert muzik klasik pada musim panas.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen