10 haiwan paling tidak biasa di planet Bumi

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sebagai tambahan kepada manusia, planet kita dihuni oleh pelbagai jenis makhluk yang tidak dapat dibayangkan. Dari ais utara ke Antartika, dari Belahan Barat ke Timur – anda boleh menemui kehidupan di mana-mana sahaja dalam manifestasi yang paling pelbagai. Di antara semua kekayaan fauna darat ini, haiwan unik menonjol, yang selama puluhan ribu tahun penyesuaian dengan keadaan persekitaran telah memperoleh sesuatu yang aneh, mungkin seseorang mengatakan penampilan yang luar biasa. Dalam koleksi ini, kami akan memperkenalkan anda kepada sepuluh makhluk hidup yang mengaku sebagai yang paling luar biasa di dunia. Bertemu dengan mana-mana dari mereka boleh memberi kesan yang tidak terkira pada pelancong yang paling berpengalaman dan berpengalaman.

Haiwan yang paling luar biasa di dunia: foto, 10 makhluk terbaik dari planet Bumi kita

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Gambaran keseluruhan haiwan yang paling tidak biasa di dunia 1 Arnab Angora 4.1
2 Katak kaca 4.2
3 Platypus 4.3
4 Semut Panda 4.4
5 Hidung bintang 4.5
6 Jatuhkan ikan 4.6
7 Pemetik kain kuda laut 4.7
8 Gurita Dumbo 4.8
9 Madagascar aye aye 4.9
10 Tarsier 5.0

Arnab Angora

Penilaian: 4.1

Arnab Angora

Arnab Angora dalam bentuk semula jadi yang tidak dicukur menyerupai awan berbulu putih, dari mana hanya telinga dan tepi moncong yang keluar. Haiwan spektakuler ini mula dibiakkan di Turki beratus-ratus tahun yang lalu, menjadikannya salah satu baka arnab yang paling tua diternak secara artifisial. Pada abad ke-18, pelaut Perancis, setelah mengunjungi ibu kota Turki, yang pada masa itu disebut Angora, membawa beberapa orang ke tanah air mereka. Arnab Angora segera menjadi terkenal di kalangan bangsawan dan dipelihara sebagai haiwan peliharaan. Satu abad kemudian, arnab telah merebak ke seluruh Eropah. Pada masa ini, lelaki bertelinga tampan dibesarkan terutamanya untuk bulu berharga mereka, dari mana pelbagai produk wol dihasilkan.

Arnab angora dewasa mencapai panjang sekitar 60 sentimeter dan berat antara dua hingga lima kilogram. Harus diingat bahawa spesies ini dibahagikan kepada beberapa baka dengan ciri khasnya sendiri. Yang paling “produktif” adalah arnab Jerman, yang membawa sejumlah besar bulu setiap tahun, dan untuk tujuan hiasan yang terbaik adalah arnab Inggeris. Arnab Angora paling sering berwarna putih, tetapi jarang terdapat perwakilan spesies dengan rambut kelabu, hitam atau biru.

Katak kaca

Penilaian: 4.2

Katak kaca

Katak ini dijuluki katak kaca untuk kulitnya yang telus, di mana anda dapat melihat hampir semua organ dalaman haiwan: jantung, hati, sistem pencernaan, dan pada wanita, kadang-kadang telur. Di kebanyakan wakil spesies ini, hanya perutnya yang telus, tetapi kadang-kadang terdapat subspesies dengan kulit tembus dari bahagian atas badan. Buat pertama kalinya katak kaca ditemui di Ecuador pada akhir abad ke-19. Selain Ecuador, mereka juga terdapat di beberapa bahagian lain di Amerika Selatan. Pokok hutan tropika atau gunung lebih disukai sebagai habitat.

Secara keseluruhan, terdapat lebih dari satu setengah ratus jenis katak kaca. Kesemuanya agak kecil – panjangnya tiga hingga lapan sentimeter. Seperti amfibia lain, mereka memakan serangga kecil dan arthropoda bertubuh lembut. Selama musim pembiakan, katak bergerak lebih dekat ke sungai atau sungai, di mana mereka bertelur, memilih untuk pokok atau semak ini tumbuh tepat di atas air. Oleh itu, katak melindungi telur dari ikan pemangsa, dan pada masa yang sama memastikan bahawa anak-anak yang menetas masuk ke habitat akuatik yang paling selesa bagi mereka.

Platypus

Penilaian: 4.3

Platypus

Platipus adalah mamalia yang sangat luar biasa dan bahkan sedikit paradoks yang tergolong dalam urutan monotrem. Ketika, pada akhir abad ke-18, para saintis Inggeris pertama kali melihat kulit haiwan ini dihantar dari Australia, pada mulanya ia disalah anggap sebagai palsu, yang dilakukan oleh beberapa juruwang taktik joker. Apabila ternyata makhluk menakjubkan yang menggabungkan kulit berang-berang, paruh itik yang rata, anggota reptilia dan yang jauh lebih tidak serasi sebenarnya nyata, ini menyebabkan kegemparan besar dalam komuniti saintifik. Habitat platipus terhad di bahagian timur benua Australia, mereka tinggal berhampiran sungai atau takungan dengan air tawar.

Haiwan ini menghabiskan sebahagian besar waktunya di air, mencari makanan untuk diri mereka sendiri. Pada siang hari, platipus perlu makan sejumlah makanan bersamaan dengan seperempat berat badannya sendiri. Ia memakan terutamanya makhluk kecil seperti larva dan berudu, serta beberapa jenis alga. Walaupun platipus adalah mamalia, betina mereka bertelur seperti reptilia. Setelah menetas, betina membesarkan bayi dan memberi mereka susu yang mengalir melalui liang khas. Paruh platypus sangat berbeza dengan bebek, lembut dan ditutup dengan kulit. Tujuannya jauh dari hiasan – paruh itu digunakan untuk lokasi elektrolokasi, memungkinkan pengesanan mangsa, kerana platipus tidak menggunakan penglihatan dan bau di bawah air. Pada kaki belakang platypus terdapat duri beracun, toksin yang dirembes dapat membunuh seekor binatang kecil. Bagi seseorang, “kenalan” dengan duri seperti itu akan mengakibatkan pembengkakan yang menyakitkan dan meluas di tempat kecederaan. Nasib baik, platipus jarang menunjukkan pencerobohan terhadap manusia.

Semut Panda

Penilaian: 4.4

Semut Panda

Anehnya, serangga yang disebut semut panda sebenarnya milik Hymenoptera, menjadi spesies tawon Jerman tanpa sayap. Untuk pertama kalinya haiwan ini dijelaskan pada tahun 1938, diketahui bahawa di alam ini terdapat lebih dari 200 genera dan ribuan jenis. Os Jerman juga disebut semut beludru, kerana badan dan anggota badannya serupa dengan semut dan ditutup dengan padat dengan bulu halus. Anda dapat melihat semut panda di Chile, Argentina, Mexico. Mereka lebih suka menetap di kawasan yang mempunyai iklim kering dan panas.

Semut panda dibezakan oleh dimorfisme seksual yang lebih jelas: betina jauh lebih besar, mempunyai sayap dan antena-antena. Juga, wanita mempunyai organ stridulasi yang mengeluarkan kicauan khas untuk menarik perhatian lelaki. Serangga, seperti tawon lain, memakan nektar bunga dan getah tanaman. Berkenaan dengan keturunan, semut panda betina menggunakan parasit – bukannya membangun sarang mereka sendiri, mereka bertelur di sarang lebah atau tawon lain. Pemangsa yang menetas segera mulai merosakkan wilayah baru, memakan larva lain. Dan kerana semut panda dipersenjatai dengan sengatan tajam, panjang dan beracun, tawon tuan rumah tidak dapat mengusir penjajah yang tidak senonoh. Racun tawon jenis ini tidak berbahaya bagi manusia, tetapi mampu membunuh bahkan seekor binatang besar dalam beberapa gigitan.

Hidung bintang

Penilaian: 4.5

Hidung bintang

Hidung berhidung bintang menonjol untuk hidung berbentuk bintang yang tidak biasa, yang terdiri daripada 22 lebam kulit. Organ yang tidak sedap dipandang ini adalah sistem sentuhan yang paling sensitif di dunia, mengandungi kira-kira seratus ribu serat saraf. Proses bintang-bintang bergerak dengan kelajuan yang luar biasa, yang hanya dapat ditangkap oleh kamera video moden. Hanya dalam satu saat, haiwan itu dapat menyentuh dan menganalisis hingga tiga belas objek kecil untuk dimakan. Perwakilan spesies tinggal di bahagian timur benua Amerika Utara, di kawasan dengan tanah lembap.

Sekiranya kita mengambil kira moncong yang menonjol, dalam struktur lain struktur hidung berhidung hampir sama dengan tahi lalat lain. Satu-satunya perbezaan yang ketara dapat dianggap sebagai ekor panjang, yang berfungsi untuk mengumpulkan lemak pada musim sejuk. Orang-orang yang berhidung bintang membina sistem saluran bawah tanah yang bercabang, yang membolehkan mereka mendapatkan makanan dengan mudah dalam bentuk cacing dan larva serangga. Selain itu, mereka berenang dengan baik dan sering memburu ikan kecil.

Jatuhkan ikan

Penilaian: 4.6

Jatuhkan ikan

Ikan drop mempunyai bentuk yang sangat luar biasa di bahagian depan kepala, kerana mata “sedih” dan hidungnya yang terkulai, ia dengan cepat menjadi terkenal sebagai salah satu makhluk paling aneh di dunia. Ikan laut dalam ini tinggal terutamanya di Australia dan Tasmania pada kedalaman sekitar 800-1000 meter. Tubuhnya lembut dan agar-agar, yang memungkinkan ikan bertahan hidup di bawah tekanan yang luar biasa dan bergerak tanpa menggunakan tenaga. Buat pertama kalinya, spesies ini ditemui hanya pada awal abad ke-20, dan dikaji oleh saintis setengah abad kemudian.

Ikan drop mempunyai otot yang sangat kurang berkembang, jadi ia makan secara pasif – ia hanya berenang, membuka mulutnya dan menelan penduduk dangkal di kedalaman air. Selain dari badan, ia dibezakan dari ikan lain dengan tidak adanya pundi kencing, yang tidak akan menjalankan fungsinya di ruang laut dalam tempat ia tinggal. Sangat menarik bahawa haiwan itu adalah induk teladan: tidak hanya menginkubasi telur, tetapi juga menjaga goreng setelah menetas. Berkat penampilannya yang luar biasa, ikan drop dengan cepat menjadi meme Internet dan bahkan muncul dalam filem “Men in Black” sebagai salah satu makhluk asing.

Pemetik kain kuda laut

Penilaian: 4.7

Pemetik kain kuda laut

Wakil-wakil dunia bawah laut yang mencolok ini dapat ditemui di Lautan Hindi, biasanya di lepas pantai Australia, berhampiran terumbu karang. Mereka merasa paling selesa di air suam, sehingga mereka tinggal di kedalaman 20 meter. Penampilan unik rag-ridge diberikan oleh banyak proses rata yang serupa dengan alga. Oleh itu, ikan disamarkan dari banyak pemangsa yang berenang di perairan cetek. Walaupun pucuk terus bergoyang pada kelajuan 10 kali sesaat, mereka tidak mengambil bahagian dalam pergerakan. Untuk berenang, skate menggunakan sirip punggung dan dada.

Rag-horse milik sejenis ikan bersirip sinar dari keluarga jarum. Plankton, alga dan krustasea kecil berfungsi sebagai sumber makanan. Seperti spesies kuda laut yang lain, jantan membawa telur yang disenyawakan, dan anak kecil mengurus diri mereka sendiri.

Gurita Dumbo

Penilaian: 4.8

Gurita Dumbo

Gurita Dumbo, atau ilmiah grimpoteutis, adalah salah satu wakil kelas cephalopod yang paling luar biasa. Haiwan itu menerima nama ini kerana persamaan dengan wira Disney yang terkenal, Dumbo the gajah. Sirip atasnya sangat menyerupai telinga gajah, apalagi, dengan bantuannya, ia juga boleh melambung, tentu saja tidak di udara, tetapi di dasar laut. Grimpoteutis hidup di kedalaman yang besar, sekitar tiga hingga empat ribu meter. Secara berukuran, gurita ini, secara umum, tidak melebihi 20 sentimeter, walaupun seekor individu seberat enam kilogram dengan panjang badan 180 sentimeter pernah dijumpai.

Sebagai pemangsa, gurita Dumbo aktif memburu, berenang mencari mangsa, dan setelah menemuinya, ia menelannya secara menyeluruh. Ia memakan pelbagai cacing dan moluska. Untuk pergerakan, gurita menggunakan bukan hanya “telinga”, tetapi juga tentakel yang dihubungkan oleh membran dan corong kecil di dalam badan, di mana ia melepaskan air dengan tajam, menghasilkan tujahan jet.

Madagascar aye aye

Penilaian: 4.9

Madagascar aye aye

Penduduk hutan tropika di pulau Madagascar, Aye-aye aye mempunyai ketakutan dan pada masa yang sama penampilan lucu. Rambut pelik yang menonjol, kepala botak, anggota badan yang canggung dan mata kuning “gila” – jenis primata ini sukar dikelirukan dengan haiwan lain. Ketika para saintis pertama kali menyedari keberadaannya pada tahun 1780, mereka pada awalnya mengklasifikasikan makhluk itu sebagai tikus, tetapi kemudian menyimpulkan bahawa aye itu tergolong dalam kumpulan lemur khas.

The Madagascar aye lebih suka gaya hidup pada waktu malam. Pada siang hari, dia tidur di atas pohon di sarang yang dia bangun dengan tangannya sendiri, dan setelah matahari terbenam dia mencari makanan. Oleh itu, selalunya larva yang hidup di bawah kulit pokok berfungsi. Dalam menangkap mereka, jari tengah panjang dan nipis banyak membantu, dengan mana dia mengetuk kulit kayu dan mengeluarkan mangsanya. Juga, haiwan memakan buah, kacang, cendawan.

Tarsier

Penilaian: 5.0

Tarsier

Haiwan comel dan agak hebat ini berasal dari primata yang tinggal di wilayah Asia Tenggara. Mereka mempunyai kepala yang tidak besar yang dapat berputar hampir 360 darjah dan, tentu saja, mata besar. Sebagai perbandingan, dengan parameter tubuh yang sama dengan manusia, mata tarsier seukuran epal. Mereka juga mempunyai jari panjang dan kuat yang memungkinkan mereka bergerak dengan mudah melalui pokok.

Haiwan hidup di hutan hujan tropika, dan mereka juga dapat dijumpai di belukar buluh. Mereka aktif hanya pada waktu malam, di siang hari mereka cuba bersembunyi di lubang pohon atau tempat terpencil yang lain. Tarsiers memakan kadal, serangga dan arthropoda, berkat mata yang besar dan tajam dan pendengaran yang tajam, mereka adalah pemburu yang sangat baik. Selalunya, individu tinggal secara berasingan, kadang-kadang berpasangan, sementara menempati bahagian wilayah mereka sendiri, di mana wakil spesies mereka yang lain tidak dibenarkan. Mereka berkomunikasi antara satu sama lain pada frekuensi ultrasonik. Kerana penampilan mereka yang tidak biasa, penduduk tempatan telah lama menganggap tarsier sebagai makhluk ghaib, roh hutan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen