10 gunung tertinggi di Rusia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Bahkan Vladimir Semyonovich Vysotsky menulis bahawa hanya gunung-gunung yang belum pernah dikunjunginya yang lebih baik daripada gunung. Dan untuk menunjukkan kualiti pendakian gunung anda, kagum dengan pemandangan yang menakjubkan dan hirup udara yang sangat bersih dan sejuk, yang selalu kekurangan bekalan, anda tidak perlu membuat pasport. Terdapat banyak gunung tinggi di Rusia yang sedang menunggu penakluk mereka.

Dan bagi mereka yang ingin menyentuh langit secara harfiah, kami telah mengumpulkan peringkat 10 gunung tertinggi di Rusia.

Penarafan gunung tertinggi di Rusia

Pencalonan sebuah tempat nama Ketinggian
10 gunung tertinggi di Rusia 10 Puncak Shota Rustaveli 4 860 meter
9 Katyn-tau 4,970 METER
8 Mizhirgi 5,025 METER
7 Kazbek 5,034 METER
6 Shkhara 5,068 METER
5 Dzhangitau 5,085 meter
4 Puncak Pushnik 5 100 METER
3 Koshtantau 5,152 METER
2 Dykhtau 5,204 METER
1 Elbrus 5 642 METER

Tempat ke-10: Puncak Shota Rustaveli (4.86 km)

Penilaian: 4.1

Puncak Shota Rustaveli

Puncak Shota Rustaveli terkenal kerana tidak dapat diakses. Sebenarnya, ini adalah salah satu puncak Rusia yang paling sukar ditakluki. Pada saat penyusunan bahan, laluan pendakian ditutup kerana bahaya dan cuaca buruk yang berterusan, tetapi kategori minimum mereka adalah 4A (latihan dan pengalaman diperlukan).

Untuk masa yang lama, puncak Shota Rustaveli tidak dikenakan pendaki kerana lega. Gunung ini ditutup dengan lereng yang berais, dan glasier milenium terletak di lembah yang jarang berlaku. Akibatnya, pendakian pada tahun 1937 adalah percubaan penaklukan pertama yang berjaya didokumentasikan.

Puncaknya adalah bagian dari pegunungan yang disebut tembok Bezengi. Massif itu sendiri, ditutup dengan puncak yang diliputi ais dan glasier berusia berabad-abad, juga tidak ramah untuk dilalui – beberapa laluan pendakian diberikan tahap kesukaran maksimum. Tetapi pada masa yang sama, orang tinggal di sini – terdapat perkampungan dan perkhemahan pelancongan gunung tinggi.

Tempat ke-9: Katyn-tau (4.97 km)

Penilaian: 4.2

Katyn-tau

Nama puncak ini, juga merupakan bagian dari tembok Bezengi dan terletak di wilayah Kabardino-Balkarian, diterjemahkan dari bahasa tempatan sebagai 'wanita-gunung'. Dan ia dihubungkan dengan legenda kuno. Menurut mitos, seorang gadis tertentu benar-benar ingin mengahwini kekasihnya, tetapi ibu bapanya menolak. Tidak berani berdebat antara ibu dan ayah, wanita itu memutuskan untuk pergi ke gunung dan tinggal untuk tinggal di sana. Dan dia tidak pernah kembali.

Katyn-tau adalah gunung sukar lain untuk pendaki. Sudah tentu, ia juga mempunyai laluan jenis 3A, lebih kurang 'mesra' untuk pemula, tetapi tetap lebih baik tidak pergi ke sini tanpa pengalaman dan peralatan yang sesuai. Penaklukan pertama dari puncak Katyn-Tau bermula pada tahun 1889.

Di salah satu sisi mereka, Gunung Katyn-Tau ditutup dengan glasier Bezengi – yang terbesar di seluruh Kaukasus. Ia juga sukar untuk ditaklukkan dan didaki – tetapi sangat indah.

Tempat ke-8: Mizhirgi (5,025 km)

Penilaian: 4.3

Mizhirgi

Mizhirgi adalah yang pertama dari apa yang disebut “lima ribu orang Kaukasus”. Sama seperti pendahulunya yang berada di peringkat, puncak gunung ini adalah bagian dari tembok besar Bezengi. Dan sangat sukar untuk didaki – lerengnya hampir ditutup dengan ais, dan terdapat beberapa glasier di beberapa lembah. Pemandangan Mizhirgi, tentu saja, menakjubkan – tetapi kekuatan alam ini penuh dengan banyak bahaya.

Untuk pertama kalinya, puncak Mizhirga ditaklukkan, menurut maklumat dokumentari, pada tahun 1889. Namun, penduduk tempatan tidak menganggap maklumat ini tidak benar. Ada legenda di sekitar gunung itu bahwa puncak itu dinamai gembala Mazhir Attayev, yang berhasil menaklukkan puncak itu pada pertengahan abad ke-19.

Salah satu bahaya utama bagi pendaki yang cuba mendaki gunung ini adalah tanah runtuh ais. Hampir keseluruhan batu ditutup dengan lapisan air beku yang rapuh, dihiasi dengan celah-celah yang dalam. Itulah sebabnya kesukaran minimum laluan pendakian di gunung ini adalah 4A; dan maksimum ialah 6A.

Tempat ke-7: Kazbek (5,034 km)

Penilaian: 4.4

Kazbek

Kazbek bukan hanya salah satu gunung Kaukasia tertinggi, tetapi juga merupakan laluan pelancongan yang paling popular. Namanya diterjemahkan sebagai 'puncak ais' – dan dibenarkan sepenuhnya. Walaupun terdapat 'adaptasi' pelancong, beberapa bahagian Kazbek masih sukar untuk didaki kerana lapisan lereng yang lebat.

Sebagai tambahan, Kazbek adalah gunung berapi yang tidak aktif. Gunung ini naik seperti bongkahan es di antara lembah hijau terang, yang menjadikannya sangat menarik bagi pelbagai pelancong – dari mereka yang datang hanya untuk mengagumi Kaukasus, hingga mereka yang pasti perlu menaklukkan 'Elbrus kecil' ini.

Kazbek hampir tidak boleh disebut gunung 'dilalui dengan baik'. Tidak ada kereta kabel dan kafe di sini, seperti di Elbrus, dan pendakian walaupun dari sisi Georgia yang 'sederhana' memerlukan banyak pekerjaan. Tetapi pada waktu yang sama, pada ketinggian 3,8 km, ada sebuah biara kuno Betlemi, di mana, menurut legenda kuno, harta karun Ratu Tamara tersembunyi.

Tempat ke-6: Shkhara (5,068 km)

Penilaian: 4.5

Shkhara

Nama gunung 'Shkhara' dalam terjemahan dari bahasa Georgia bermaksud 'sembilan'. Dan ini tidak menghairankan – ia mempunyai 9 puncak yang ketara. Dan tanda tertinggi dicapai pada 5068 meter.

Shkhara, seperti banyak gunung Kaukasus yang lain, sangat sukar untuk didaki. Terutama dari sisi Rusia, di mana laluan pendakian termudah termasuk dalam kategori 5A – hanya untuk pendaki berpengalaman dan terlatih. Dari lereng Georgia, tidak begitu sukar, tetapi masih tidak dapat diakses oleh pemula.

Kerumitan yang tinggi ini disebabkan oleh fakta bahawa terdapat tiga glasier besar di lereng Shkhara. Sudah tentu, mereka sangat cantik – bersinar di bawah sinar matahari, 'ladang salji' ini menarik perhatian dan mewujudkan rasa kekuatan semula jadi. Oleh itu, lebih baik mengagumi Shkhara dari kaki bukit, di mana lembah hijau lembut masih terletak. Dan gunung itu naik di atas mereka, menjaga awan di lereng bersalji.

Tempat ke-5: Dzhangitau (5,085 km)

Penilaian: 4.6

Dzhangitau

Dzhangitau adalah gunung tengah dan tertinggi di dinding Bezengi. Puncaknya mencapai 5085 meter! Namun, ia menjadi gunung tertinggi di Georgia baru-baru ini – sebelum itu kepemimpinannya adalah milik Shkhara. Tetapi kemudian pengukuran diulang, dan ternyata Dzhangitau 17 sentimeter lebih tinggi daripada pendahulunya.

Seperti gunung-gunung lain di dinding Bezengi, Jangitau sangat sukar untuk didaki. Laluan termudah dari sisi Rusia diklasifikasikan sebagai tergolong dalam kategori 4B, iaitu memerlukan latihan khas dan pengalaman praktikal dari pendaki yang berusaha menakluki puncak ini.

Dari sisi Georgia, laluan pendakian sedikit lebih mudah. Itulah sebabnya penaklukan pertama Jangitau yang dicatatkan bermula pada tahun 1888.

By the way, nama puncaknya diterjemahkan dari bahasa tempatan sebagai 'Gunung Baru'.

Tempat ke-4: Pushnik Peak (5.1 km)

Penilaian: 4.7

Puncak Pushnik

Terdapat pendapat di kalangan pendaki bahawa wajib memasuki Pushkin Peak. Puncak gunung ini menawarkan pemandangan Gletser Tuzuak yang menakjubkan, yang terletak di lereng dan di kaki.

Gunung ini mendapat namanya untuk menghormati tarikh yang tidak dapat dilupakan. Untuk pertama kalinya puncaknya ditakluki oleh pendaki kultus Soviet Viktor Zimin pada tahun 1937. Pada tarikh yang sama, satu abad telah berlalu sejak kematian penyair Rusia yang terkenal.

Pushkin Peak sangat sukar untuk didaki sehingga memerlukan 70 tahun untuk penaklukan seterusnya. Kali kedua adalah mungkin untuk mendaki puncaknya hanya pada tahun 2007. Pada masa yang sama, laluan yang menuju ke puncak diklasifikasikan sebagai 'kategori 4B', tetapi cuaca buruk yang berterusan menjadikan proses penaklukan menjadi lebih sukar. Para pendaki sendiri menyebut gunung Kabardino-Balkarian ini sebagai “gendarme”, dengan memperhatikan sifatnya yang keras dan tidak dapat dipecahkan.

Tempat ke-3: Koshtantau (5.152 km)

Penilaian: 4.8

Koshtantau

Koshtantau adalah salah satu puncak Kaukasus yang paling terkenal dan tidak dapat diakses, serta gunung ketiga terbesar di Rusia. Namanya diterjemahkan dari bahasa tempatan sebagai 'puncak yang kelihatan seperti rumah' – kerana dari jauh ia menyerupai khemah.

Walau bagaimanapun, persamaan Kontantau dengan rumah terhad kepada ini. Gunung ini sangat tidak ramah, dan banyak usaha untuk menaklukkannya berakhir dengan kematian. Sebagai contoh, pada tahun 1888, dua pendaki dari England mati ketika berusaha menaklukkan puncaknya untuk pertama kalinya dalam sejarah manusia.

Pemberontakan seperti ini dinyatakan oleh cuaca yang selalu buruk di lereng Koshtantau. Badai salji dan salji hampir selalu mengamuk di sini. Dan lereng itu sendiri ditutup dengan kerak es. Sudah tentu, sekarang beberapa laluan pendakian menuju ke puncak Koshtantau, tetapi semuanya tidak dapat diakses untuk pemula – bahkan yang paling sederhana diklasifikasikan sebagai 'kategori 4B', iaitu, ia memerlukan latihan dan pengalaman khas dari para penakluk.

Tempat ke-2: Dykhtau (5.204 km)

Penilaian: 4.9

Dykhtau

Dykhtau adalah salah satu gunung yang paling indah di Rusia. Ini terdiri dari batu-batu gelap yang sangat kontras dengan salji dan kerak es, dan puncaknya dikelilingi oleh awan putih yang tidak pernah meninggalkan puncak ini.

Gunung itu sendiri – namanya, dengan cara itu, diterjemahkan sebagai 'curam' – merujuk kepada sukar untuk mendaki. Laluan pendakian di sepanjangnya, mengikut kategori, bermula dari 4A. Oleh itu, anda tidak boleh pergi ke sana tanpa pengalaman yang sesuai.

Dykhtau pertama kali ditaklukkan pada tahun 1888, dan Albert Mummery, seorang pendaki Inggeris yang menjadi penemu khemah gunung khas, mencapai puncaknya. Reka bentuk yang dibuatnya begitu dipercayai sehingga segera memasuki pengeluaran besar-besaran. Dan ia dihasilkan selama hampir satu abad – sehingga tahun 1968, ketika bahan dan penyelesaian kejuruteraan baru memungkinkan untuk membuat pilihan yang lebih lestari.

Fakta menarik lain berkaitan dengan gunung ini. Tepat di seberang Bumi, di Kepulauan Caroline, duit syiling perak cenderahati dikeluarkan, di mana Dykhtau digambarkan dan ketinggiannya ditunjukkan.

Tempat pertama: Elbrus (5,642 km)

Penilaian: 5.0

Elbrus

Elbrus adalah puncak gunung tertinggi dan paling popular di Rusia. Ia menarik bagi pelbagai pelancong – dari pemula hingga pendaki berpengalaman. Untuk yang pertama, bahkan ada infrastruktur di lereng selatan – kereta gantung dan kem tetap dengan kafe dan hotel.

Elbrus adalah salah satu yang disebut '7 puncak'. Ini adalah tujuh gunung tertinggi, satu di setiap benua. Elbrus dalam kes ini dianggap puncak Eropah. Di samping itu, ia tergolong mudah ditaklukkan.

Cara termudah untuk mendaki Elbrus adalah dari selatan. Laluan pendakian di sana mempunyai kategori kesukaran 2A, berkat yang bahkan pemenang pemula dapat mencapai puncak. Tetapi bagi mereka yang mencari kesulitan dan kerumitan, lereng utara boleh disyorkan. Kesukaran untuk laluan pendakian di atasnya adalah 3A, yang memerlukan latihan khas, tetapi tidak berbahaya seperti puncak lain di peringkat.

Menariknya, Elbrus bukan hanya gunung, tetapi gunung berapi yang tidak aktif. Penyelidik mendakwa bahawa dia mungkin bangun. Tetapi bila ini akan berlaku dan apa akibatnya tidak diketahui.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen