10 gunung tertinggi di Eropah

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pemandangan puncak gunung yang megah dapat disebut sebagai salah satu pemandangan paling indah di dunia, mereka memikat, memberi inspirasi dan mendorong anda ke berbagai prestasi yang berani. Sebilangan besar kawasan Eropah rata dan tidak memiliki banjaran gunung yang menakjubkan seperti Himalaya Tibet, namun demikian terdapat banyak gunung tinggi yang terkenal dengan pendaki. Kami menyampaikan kepada anda sepuluh puncak Eropah tertinggi. Peringkat ini merangkumi Pegunungan Caucasus, yang menurut kebanyakan saintis, secara geografi tergolong di benua Eropah.

Penarafan gunung tertinggi di Eropah

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
10 gunung tertinggi di Eropah 10 Bazarduzu 4.1
9 Matterhorn 4.2
8 eisshorn 4.3
7 Liskamm 4.4
6 rumah 4.5
5 Dufour 4.6
4 Mont Blanc 4.7
3 Shkhara 4.8
2 Dykhtau 4.9
1 Elbrus 5.0

Tempat ke-10 – Bazarduzu

Penilaian: 4.1

Bazarduzu

Ketinggian: 4 466 m

Gunung Bazarduzu adalah puncak rabung Greater Caucasus dan terletak di sempadan dua negara – Rusia dan Azerbaijan. Namanya, diterjemahkan dari bahasa Turki, bermaksud “pasar”, ia berasal dari pameran tahunan besar yang diadakan di lembah pada Zaman Pertengahan dan mengumpulkan pedagang dari seluruh pelosok dunia. Kichensuv Gora mendapat nama tengahnya dari Lezghin (penduduk asli Dagestan), yang diterjemahkan sebagai “gunung ketakutan”. Pendakian pertama Bazarduzu dibuat oleh penjelajah Rusia dan pendaki Aleksandrov pada tahun 1847. Gunung ini sangat terkenal kerana pada awal abad ke-20, sebuah glasier sepanjang satu kilometer turun dari puncaknya.

Tempat ke-9 – Matterhorn

Penilaian: 4.2

Matterhorn

Ketinggian: 4 478 m

Puncak gunung Matterhorn terletak di Pegunungan Alpen Pennine, tepat di tengah-tengah antara dua pusat peranginan ski: Zermat Swiss dan Breuil-Chevinha Itali. Puncaknya yang melengkung menyerupai topi. Untuk waktu yang cukup lama, gunung itu tetap tidak dapat dikalahkan, kerana mengilhami pendaki dengan kagum, tetapi pada akhirnya, sekumpulan pendaki yang diketuai oleh Edward Whimper memutuskan untuk mendaki puncak. Hanya dua pendaki yang selamat dari ekspedisi berbahaya ini pada tahun 1965, empat yang lain jatuh ke dalam jurang semasa turun.

Tempat ke-8 – Weisshorn

Penilaian: 4.3

Weisshorn

Ketinggian: 4 506 m

Mount Weisshorn terletak di Switzerland dan Itali, ia adalah sebahagian dari Alpen Pennine. Sebahagian besar rabung terletak di sebelah Switzerland. Nama Weisshorn diterjemahkan dari bahasa Jerman sebagai “puncak putih”. Pendaki yang berani berusaha menaklukkan gunung lebih dari sekali, tetapi sepanjang masa ekspedisi gagal. Baru pada tahun 1861 seorang pendaki Inggeris bernama John Tyndall, ditemani oleh pemandu Ulrich Wenger dan Johann Josef Bennen, berjaya mendaki puncak. Perlu diperhatikan bahawa bahkan hari ini gunung tersebut dianggap berbahaya untuk pendakian dan amatur melewatinya. Ini semua mengenai ketidakpastian – Weisshorn terkenal dengan longsorannya, yang membunuh seluruh ekspedisi. Hanya pendaki yang paling berani dari semasa ke semasa yang berisiko untuk berusaha menaklukkan puncak ini.

Tempat ke-7 – Liskamm

Penilaian: 4.4

Liskamm

Ketinggian: 4 538 m

Dataran tinggi pegunungan, yang merupakan bagian dari Pegunungan Alpen Barat dan terdiri dari dua puncak, terletak di perbatasan antara Itali dan Switzerland. Ini memiliki nama menakutkan “kanibal”, yang diberikan kepadanya oleh pendaki untuk runtuhan longsor yang berterusan dan tidak dapat diramalkan, banyak batu berbahaya tergantung dari jurang dan medan berbahaya untuk pendakian. Buat pertama kalinya, puncak Liskamm ditakluki pada tahun 1861. Ekspedisi 14 orang mendaki puncak, termasuk lapan pendaki Inggeris dan enam pemandu dari Switzerland. Para perintis bernasib baik – pendakian agak mudah dan tidak ada korban jiwa. Hari ini di lereng Liskamma terdapat banyak jalur pendakian bagi mereka yang berminat dengan pelancongan gunung, tetapi hanya para profesional yang berani mendaki puncak itu sendiri.

Tempat ke-6 – Rumah

Penilaian: 4.5

Salah label

Ketinggian: 4 545 m

Summit Dom, yang terletak di Pegunungan Alpen, termasuk dalam pergunungan Mischabel. Namanya diterjemahkan dari bahasa Jerman sebagai “kubah” atau “katedral”, yang merupakan rujukan kepada seorang penyelidik bernama Canon Berchtold dari Katedral Sion, yang mengkaji kawasan sekitar gunung itu. Tetapi sebelumnya gunung itu disebut Mischabel, yang diterjemahkan sebagai “pitchfork” kerana bentuknya – terdiri dari lima bukit puncak jarak dekat, menyerupai gigi pitchfork. Pendakian pendakian mendaki pertama di Rumah ini terjadi pada tahun 1858, ketika JL Davis Britain, dengan dua pemandu tempatan, memuncak. Dan pada tahun 1917, ski pertama berlaku di lereng utara gunung.

Tempat ke-5 – Dufour

Penilaian: 4.6

Dufour

Ketinggian: 4 634 m

Puncak Dufour dianggap harta tanah dua negara: Switzerland dan Itali. Ini adalah sebahagian dari kawasan pegunungan Monte Rosa yang indah, yang seterusnya merupakan bahagian dari Pegunungan Alpen Pennine. Nama gunung itu berasal dari nama jurutera Switzerland dan topografer tentera Guillaume-Henri Dufour yang terkenal, yang membuat peta topografi terperinci di bahagian barat daya Switzerland. Buat pertama kalinya kaki manusia menjejakkan kaki di puncak Dufour pada tahun 1855. Pendakian dilakukan oleh kumpulan antarabangsa yang terdiri terutamanya dari pendaki profesional Inggeris dan Perancis yang diketuai oleh Charles Hudson.

Tempat ke-4 – Mont Blanc

Penilaian: 4.7

Mont Blanc

Ketinggian: 4 810 m

Puncak Mont Blanc, seperti yang sebelumnya, dibahagikan secara geografis antara kedua negara, satu bahagiannya terletak di Itali, yang lain di sisi Perancis. Pegunungan dengan panjang keseluruhan 50 km adalah milik Alps Barat. Dari nama Itali Mont Blanc secara harfiah diterjemahkan sebagai “gunung putih”. Puncak itu ditaklukkan pada tahun 1786 ketika orang Perancis Jacques Balma dan Michel Pakkar dari Switzerland memanjatnya. Hari ini Mont Blanc terkenal dengan resort yang dikembangkan untuk peminat pelancongan gunung, dan juga pusat profesional untuk melatih pendaki. Dari pusat peranginan ski yang terletak di kaki, yang paling popular adalah resort elit Chamonix dan Courmayeur. Tour du Mont Blanc terletak di sekitar Mont Blanc. Juga di dalam gunung, terowong diletakkan dengan panjang lebih dari satu setengah km, menghubungkan Itali dan Perancis.

Tempat ke-3 – Shkhara

Penilaian: 4.8

Shkhara

Ketinggian: 5 193 m

Puncak Shkhara yang megah terletak di bahagian tengah rabung utama Pergunungan Caucasus dan dianggap sebagai salah satu tarikan utama di Georgia. Ini pertama kali ditaklukkan semasa ekspedisi pada tahun 1888 oleh sepasukan pendaki dari Great Britain dan Sweden. Pendaki batu Rusia naik ke puncak sedikit kemudian – pada tahun 1933. Ngomong-ngomong, walaupun ketinggiannya yang menakjubkan, Shkhara cukup mudah didaki, berkat lerengnya sangat popular di kalangan pencinta pelancongan gunung. Setiap tahun, atlet dengan tahap yang sangat berbeza, termasuk bukan profesional, naik ke puncak. Shkhara juga terkenal dengan pemandangannya yang memusingkan, yang difasilitasi oleh Sungai Inguri yang indah yang mengalir di sekitar gunung, yang berasal dari glasier.

Tempat ke-2 – Dykhtau

Penilaian: 4.9

Dykhtau

Ketinggian: 5 205 m

Nama Dykhtau diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia sebagai “gunung curam”, yang cukup sesuai untuk puncak lebih dari lima kilometer, satu pandangan dapat menyebabkan pening. Gunung ini terletak di jurang sisi pegunungan Caucasus, di tanah cadangan tinggi gunung Kabardino-Balkarian. Pegunungan mempunyai bentuk piramid dengan tiga puncak runcing. Yang tertinggi dari mereka disebut Main, tetapi yang paling popular di kalangan pendaki adalah Pushkin Peak, yang paling sukar untuk didaki. Lebih dari selusin laluan pelancongan dengan berbagai tahap kesukaran telah diletakkan di lereng gunung. Untuk pertama kalinya puncak ditakluki pada tahun 1888 oleh dua pendaki asing: Swiss Heinrich Zarflu dan British Albert Mummery.

Tempat pertama – Elbrus

Penilaian: 5.0

Elbrus

Ketinggian: 5 642 m

Elbrus adalah titik tertinggi di Eropah dan termasuk dalam senarai tujuh puncak tertinggi di dunia. Dari sudut pandang geologi, ia tergolong dalam gunung berapi stratovolcano, kerana ia adalah muara gunung berapi yang sudah lama pupus. Gunung ini terletak di Pergunungan Caucasus, di wilayah Rusia. Ia memiliki simpanan glasial yang besar, kerana pencairan banyak sungai besar Caucasus dan Stavropol Wilayah. Pada tahun 1829, sebagai sebahagian daripada ekspedisi penyelidikan yang ditaja oleh Akademi Sains Rusia, pendakian pertama ke puncak Elbrus berlaku. Pasukan saintis terkemuka diketuai oleh Jeneral Georgy Emmanuel. Pada masa ini, puncaknya sangat popular bagi atlet profesional dan pendaki amatur.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen