10 gua terbesar di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Gua benar-benar merupakan fenomena yang unik. Kekosongan semula jadi planet kita secara serentak menakjubkan dengan keagungan, menarik dengan suasana misteri dan menakutkan dengan gua gelap mereka. Terdapat pelbagai jenis formasi bawah tanah di dunia – gua, labirin, tasik. Tetapi sebilangan dari mereka sangat besar sehingga mereka perlu dipertimbangkan secara terperinci.

Gergasi dunia bawah: 10 gua teratas di planet ini

Pencalonan sebuah tempat nama gua penilaian
Gergasi dunia bawah: 10 gua teratas di planet ini 1 Optimistik (Ukraine) 5.0
2 Sarma (Abkhazia) 4.9
3 Krubera-Voronya (Abkhazia) 4.8
4 Sak-Aktun (Mexico) 4.7
5 Mamontova (Amerika Syarikat) 4.6
6 Krasnaya (Rusia) 4.5
7 Eisriesenwelt (Austria) 4.4
8 Miao (China) 4.3
9 Lubang Nasib Bagus (Malaysia) 4.2
10 Son Dong (Vietnam) 4.1

Optimistik (Ukraine)

Penilaian: 5.0

Optimistik (Ukraine)

Gua gipsum terpanjang di dunia, yang terletak di wilayah Ternopil, ditemui baru-baru ini – pada tahun 1966. Ia ditemui oleh pemburu tempatan yang sedang mencari lubang beruang dan tersandung di pintu masuk batu. Pada mulanya, kebanyakan penipu ragu-ragu dengan penemuan itu, menganggapnya sebagai celah yang normal tidak lebih dari beberapa meter, yang tidak mengejutkan, kerana pintu masuknya sempit dan tidak menarik.

Tetapi para pakar tempatan berpegang pada sudut pandang yang berbeda, di mana mereka bergurau optimis. Dan optimisme ternyata sama sekali tidak disengajakan: pengukuran yang teliti dan berterusan menunjukkan bahawa formasi bawah tanah yang besar tersembunyi dari mata manusia, yang ternyata paling mengesankan sepanjang labirin.

Selama setengah abad, lebih daripada 200 ekspedisi telah mengunjungi kedalaman Optimisticheskaya, yang berjaya meneroka sekitar 223 km lorong berliku dan dewan pelik. Tetapi tahap yang jauh lebih besar diandaikan: rahsia Gua Optimistik yang tersembunyi di bawah tanah masih belum dapat digali oleh para gua di seluruh dunia.

Selama bertahun-tahun penyelidikan, beberapa jalan dengan berbagai kesulitan telah dibuat, salah satunya tersedia untuk pelancong. Pendidikan semula jadi akan menggembirakan anda dengan tarikannya yang unik: dewan yang luar biasa, peti besi yang indah, banyak sungai bawah tanah.

Semasa anda meneroka gua, jumlah kem pangkalan yang terbentuk di sana bertambah dengan cepat. Hari ini terdapat 15 daripadanya, dan keadaan yang paling terpencil telah dibuat untuk penginapan 50 orang yang selesa. Semua kem disediakan dengan bekalan makanan, primus, bekalan air yang besar (di tempat yang jauh terdapat bekalan air 700 liter), syarat untuk tidur dan memasak makanan panas.

Sarma (Abkhazia)

Penilaian: 4.9

Sarma

Salah satu formasi semula jadi yang paling dalam di dunia. Terletak di kawasan pergunungan Arabica, gua ini ditemui baru-baru ini (pada tahun 1990), yang menjadikannya juga salah satu penemuan speleologi 'termuda'. Seperti Gua Optimistik, Sarma di pintu masuk tampak seperti celah batu karang di batu, yang tetap menarik perhatian gua Irkutsk kerana aliran udara yang kuat di dalamnya. Oleh itu namanya – Sarma – Baikal angin.

Pintu masuk ke gua terletak pada ketinggian lebih dari 2000 meter, untuk sampai ke sana, anda harus mendaki gunung. Sehingga kini, kira-kira 1830 m kedalaman gua telah diterokai, dan banyak gua percaya bahawa ini bukanlah had sama sekali. Dalam bentuknya, ini adalah rangkaian banyak telaga, dihubungkan oleh galeri bawah tanah. Gua ini dipercayai berpunca daripada banyak patah gipsum dan batu kapur. Pembentukan batuan sangat unik sehingga selalu menarik perhatian gua di seluruh dunia.

Setelah memburukkan lagi konflik Georgia-Abkhaz, gua tersebut tidak dapat diakses oleh pakar speleologi hingga tahun 1998. Hari ini adalah percutian sebenar bagi penyelidik bawah tanah profesional. Akses ke objek geologi adalah mungkin bagi mereka yang tidak hanya mempunyai peralatan profesional, tetapi juga latihan khas. Penerokaan Sarma oleh pelancong dilarang sama sekali.

Krubera-Voronya (Abkhazia)

Penilaian: 4.8

Krubera-Voronya (Abkhazia)

Di kawasan pergunungan yang sama dengan Sarma, terdapat satu lagi formasi gunung yang sama uniknya – salah satu gua yang paling indah dan terdalam di dunia – Krubera Voronya. Ia menerima nama asalnya untuk menghormati pengasas kajian karst Rusia (Alexander Kruber). Dan peserta ekspedisi berikutnya menambahkan satu lagi nama ini – 'Crow'.

Gua ini terletak di pergunungan, pada ketinggian 2250 meter dari permukaan laut. Ini adalah formasi bawah tanah jenis sub-menegak: banyak sumur kedalaman yang berbeza saling berkaitan dengan lubang. Selepas pembukaan satu lagi pintu masuk pada tahun 2014 di atas yang pertama, rekod kedalaman baru secara rasmi didaftarkan: hari ini angka ini mencapai 2199 meter.

Pada kedalaman sekitar 200 meter, gua terbahagi kepada 2 cabang: Nekuibyshevskaya, kedalaman 1700 meter, dan Utama. Yang terakhir, pada gilirannya, dibahagikan kepada lebih banyak cabang. Di kedalaman gua, 8 terowong ditemui di mana air mengalir.

Krubera-Voronya terbuka secara eksklusif untuk ahli speleologi profesional: banyak pengalaman diperlukan untuk menerokainya, dan tidak ada petikan yang disediakan untuk pelancong biasa. Oleh itu, semua keindahan semula jadi yang terdapat di dalam gua menjadi tersedia untuk orang ramai berkat ekspedisi profesional yang dilakukan untuk menjelajahi gua beberapa kali dalam setahun.

Sak-Aktun (Mexico)

Penilaian: 4.7

Sak-Aktun (Mexico)

Sistem bawah tanah yang megah ini di Semenanjung Yucatan dengan panjang lebih dari 317 kilometer adalah unik: 98% wilayahnya dibanjiri air dan hanya 2% (sekitar 5 km) tetap kering, sehingga gua ini sering disebut sungai bawah laut. Sak-Aktun sedang diteliti oleh penyelam. Kajian speleologi pembentukan bawah tanah ini bermula pada tahun 1987, dan sejak itu tidak lebih dari 1% wilayahnya telah diterokai.

Suhu air di sungai bawah tanah, yang hampir merangkumi banyak galeri bawah tanah gua, disimpan sekitar +25 0С sepanjang tahun. Tetapi komposisi air berubah bergantung pada kedalaman rendaman: di lapisan atas air segar, dan lebih dekat ke dasar menjadi masin.

Nama gua diterjemahkan sebagai 'gua putih', yang disebabkan oleh warna ciri kebanyakan peti besi di banyak dewannya dengan stalaktit besar. Ia dikuasai oleh batu kapur. Kedalaman lorong berbeza: angka maksimum yang direkodkan setakat ini adalah 102 meter. Di permukaan bumi, tepat di atas labirin gua, terdapat reruntuhan kuno kota-kota Maya dan orang-orang lain.

Fakta menarik: pada kedalaman 43 meter gua, beberapa tengkorak manusia ditemui, mungkin dari zaman Paleolitik Atas, jejak kehidupan orang-orang ini, tulang binatang, dan juga banyak artifak kuno. Para saintis menunjukkan bahawa Maya menggunakan laluan gua untuk bergerak di antara bangunan mereka.

Mamontova (Amerika Syarikat)

Penilaian: 4.6

Mamontova (Amerika Syarikat)

Ia dianggap paling lama di dunia. Ia terletak di Amerika Syarikat (Kentucky) di wilayah taman dengan nama yang sama. Ia mendapat namanya tanpa kaitan dengan raksasa dunia binatang purba. Ini semua mengenai ukuran gua yang besar. Dalam sistem pendidikan bawah tanah, 20 dewan besar dan lebih dari 220 lubang bawah tanah ditemui.

Panjang keseluruhan mereka lebih dari 587 km, tetapi ini tidak semuanya: menurut andaian speleolog, ukuran Gua Mammoth jauh lebih besar daripada wilayah yang disiasat. Di salah satu dari banyak cabang gua mengalir Sungai Echo selebar 60 m dan di beberapa tempat mencapai kedalaman 10 m.

Hari ini Gua Mammoth adalah tempat ziarah yang mesti dilihat bagi banyak pelancong. Terutama bagi para penikmat keindahan bawah tanah seperti itu, 6 laluan dengan pelbagai kesukaran dan tempoh (dari 1 hingga 6 jam) telah dikembangkan. Laluan yang paling popular dipanggil 'Frozen Niagara'.

Pelbagai stalaktit unik yang ditemui sesama sendiri memukau imaginasi dengan keindahan dan skala yang luar biasa. Perjalanan di sepanjang Sungai Echo tidak kurang popular: semua bunyi semasa anda berada di atasnya (baik itu perkataan yang diucapkan atau ketukan) berubah menjadi simfoni gema yang sebenar.

Krasnaya (Rusia)

Penilaian: 4.5

Krasnaya (Rusia)

Crimea Rusia mengejutkan dengan keindahan semula jadi. Lebih dari sepertiga wilayahnya dihiasi dengan pegunungan dengan banyak sistem gua yang unik. Mana-mana dari mereka memerlukan perhatian, tetapi apa yang disebut Gua Merah – sistem bawah tanah yang besar dengan panjang lebih dari 25 kilometer – menarik perhatian khusus.

Ia ditemui dan disiasat secara menyeluruh pada tahun 1963 oleh ekspedisi Soviet. Selain geologi, formasi bawah tanah juga mempunyai kepentingan arkeologi yang cukup besar. Di wilayahnya, terdapat jejak peninggalan orang kuno.

Rantai gua bawah tanah yang pelik, dihubungkan bersama dalam bentuk labirin yang rumit dan sukar dilalui, meninggalkan kesan yang kekal. Di antara banyak dewan Gua Merah, Dewan Capel Biru dianggap paling terkenal: tingginya mencapai 145 meter.

Benar, hanya 500 m pertama gua yang dapat diakses oleh pelancong, walaupun ini cukup untuk mendapatkan pengalaman speleologi yang luar biasa. Kemajuan lebih lanjut hanya dibenarkan dengan kemahiran khas, dan hanya dalam pakaian wetsuit – rehat yang ideal untuk ahli sukan lasak.

Eisriesenwelt (Austria)

Penilaian: 4.4

Eisriesenwelt (Austria)

Formasi bawah tanah yang unik, yang menonjol dari ukurannya yang sangat besar: ia adalah gua ais terbesar di dunia, yang 'hidup' sepanjang tahun dalam keadaan permafrost. Panjangnya 42 kilometer dan kedalaman lebih dari 400 meter. Diterjemahkan dari nama Austria sepertinya 'Dunia Raksasa Es' dan ini cukup dibenarkan: kemegahan stalaktit sejuk dari kejauhan dapat disalah anggap sebagai gergasi ais sebenar.

Orang-orang telah meneka tentang keberadaan Eisriesenwelt sejak sekian lama, tetapi penemuan rasmi sistem bawah tanah yang sejuk ini hanya berlaku pada tahun 1879 oleh naturalis Anton von Posselt-Kzorich. Dan terima kasih kepada ahli speleologi tempatan Alexander von Merck, gua itu diterokai dengan teliti. Ngomong-ngomong, dia dikuburkan di salah satu ceruknya.

Fakta menarik: kerana peredaran arus udara yang kuat dan berterusan, jisim ais di gua terus berubah bentuknya.

Lawatan pertama ke Eisriesenwelt diadakan pada tahun 1920. Hari ini ia adalah salah satu pemandangan paling terkenal seumpamanya. Lebih dari 1,500 pelancong setiap tahun dari bulan Mac hingga November mengagumi keindahan luar biasa formasi bawah tanah ais (pada musim sejuk, gua ditutup untuk orang ramai, kerana terdapat risiko longsoran yang tinggi).

Miao (China)

Penilaian: 4.3

Miao (China)

Dibuka pada tahun 1989 oleh usaha bersama gua Cina dan Eropah, gua ini hampir tidak dapat disebut yang terbesar di dunia: panjangnya bahkan tidak mencapai satu kilometer, dan lebarnya tidak melebihi 200 meter. Walaupun demikian, walaupun semasa penemuan formasi bawah tanah, para penyelidik yang sengaja menemukannya menyadari bahawa ia sangat besar.

Diperlukan sekitar 2 jam untuk sampai ke dasar perigi terdalam. Tetapi tidak mustahil untuk memeriksa keseluruhan objek bawah tanah dengan mata anda sendiri, oleh itu isinya disiasat menggunakan laser scanning. Hasilnya mengejutkan: 10,78 juta m3. Ini bermaksud bahawa Miao dapat memuat 22 lapangan bola sepak, 4 piramid Cheops atau digunakan sebagai tempat parkir yang mudah untuk pesawat penumpang Boeing 747.

Lubang Nasib Bagus (Malaysia)

Penilaian: 4.2

Lubang Nasib Bagus (Malaysia)

Nama kompleks untuk gua itu, yang diterjemahkan secara sederhana – 'gua keberuntungan'. Di sinilah letaknya gua terbesar di dunia (Sarawak), panjangnya 600 m, lebar 415. Ketinggiannya melebihi 100 meter.

Objek bawah tanah ditemui secara tidak sengaja oleh gua. Setelah menembus ke dalam gua untuk pertama kalinya, para penyelidik bergerak ke atas sungai, dan masuk ke gua, peti besi yang tidak sampai ke cahaya tanglung. Kemudian menjadi jelas bahawa ukurannya besar. Isi gua utama formasi semula jadi adalah 163 ribu m3, dan jumlah gua sangat mengagumkan sehingga menjadikannya tidak dapat diakses untuk objek bawah tanah yang lain: keseluruhan sistem bawah tanah adalah 25 juta m3.

Son Dong (Vietnam)

Penilaian: 4.1

Son Dong (Vietnam)

Pada tahun 1991, seorang petani Vietnam tersandung di pintu masuk gua yang hilang di hutan lebat, tetapi dia takut dengan deruan air dari dalam, dan keturunan yang terlalu curam tidak memberi kesempatan untuk melihat ke dalam. Ini menunda penemuan gua terbesar di dunia sebanyak 18 tahun: hanya pada tahun 2009, sekumpulan gua dari Britain secara rasmi mengesahkan penemuan keseluruhan sistem bawah tanah, sampai ke dalamnya untuk mempelajarinya. Dan hanya pada tahun 2013 pelancong pertama mengunjungi gua.

Shondong adalah labirin yang rumit dari 150 laluan yang menembusi batu kapur bawah tanah. Kesemuanya dihubungkan oleh satu terowong besar, di sepanjang dasar sungai mengalir, pada musim tengkujuh, hampir keseluruhannya membanjiri sistem. Tidak ada akses ke gua dalam tempoh ini. Lebar lorong bawah tanah adalah 150 meter, dan ketinggian beberapa peti besi mencapai 200 meter.

Shondong unik bukan hanya untuk ukuran kolosalnya, tetapi juga untuk kehadiran mikroklimatnya sendiri. Bahkan ada awan di sini, dan disebabkan adanya beberapa lubang di rongga bawah tanah raksasa, cahaya matahari menembusi ke dalam, merangsang pertumbuhan banyak pokok, beberapa di antaranya mencapai ketinggian 3 meter. Di samping itu, bahkan perwakilan dunia haiwan tinggal di sini, yang sangat mengejutkan: burung enggang, monyet, musang terbang, dll.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen