10 ekor lembu baka terbesar di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Peliharaan sapi dari pusingan liar berlaku pada zaman Neolitik awal, sekitar abad ke-7 SM, di Syria dan Turki. Sejak itu dan sehingga hari ini, lembu telah menjadi bahagian penting dalam penternakan dan memainkan peranan penting dalam ekonomi kebanyakan negara di dunia. Lembu dibesarkan di ladang besar dan rumah tangga kecil. Terima kasih kepada pilihan yang berlangsung selama beberapa dekad, pelbagai jenis pembiakan: susu, daging dan gabungan. Juga, haiwan ini dibiakkan dengan tujuan mendapatkan kulit. Setiap baka lembu mempunyai ciri tersendiri, tetapi hari ini kita akan melihat baka yang memukau imaginasi dengan ukurannya yang besar.

Gambaran keseluruhan baka lembu terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama Berat
Penarafan lembu baka terbesar di dunia 1 Pemancing 550 KG.
2 Tagilskaya 600 KG.
3 Montbeliard 650 KG.
4 Charolais 700 KG.
5 Holstein 750 KG.
6 Kostroma 800 KG.
7 Bestuzhevskaya 800 KG.
8 Hereford 850 KG.
9 Biru Belgium 900 KG.
10 Chianina lebih daripada 1000 kg.

Pemancing

Penilaian: 4.1

Pemancing

Keturunan Angler dibiakkan di Semenanjung Angeln Jerman dengan kaedah pemilihan, berkat penyeberangan Shorthorns dan Angelns. Ia telah wujud sejak abad ke-17. Sapi mempunyai ceri gelap atau warna kemerahan, berat orang dewasa mencapai 550 kilogram, ciri khasnya adalah udder berbentuk mangkuk besar dengan urat yang menonjol. Ia dianggap paling baik di kalangan baka tenusu Jerman – hasil susu tahunan melebihi 4500 kilogram, sementara kandungan lemaknya sekitar 4.5%, dan kandungan protein 3.7%. Sebagai hasil pemilihan yang teliti, baka Angler dibezakan bukan hanya dengan hasil susu yang tinggi, tetapi juga dengan petunjuk yang baik dari hasil penyembelihan daging, hingga 55%. Lembu tahan lasak, mudah menyesuaikan diri dengan iklim, tetapi mempunyai perangai yang lemah lembut. Mereka popular di negara-negara Eropah; di wilayah Rusia, baka Angler dibiakkan terutamanya di wilayah selatan.

Tagilskaya

Penilaian: 4.2

Tagilskaya

Keturunan Tagil tergolong dalam perah susu, ia dibentuk di Ural pada abad ke-18 hingga ke-19 dengan menyeberangi baka Yaroslavl, Kholmogory dan Belanda dengan lembu Tagil tempatan. Tujuan utama pembiakan adalah untuk meningkatkan hasil susu dan meningkatkan kandungan lemak susu. Hasil susu tahunan rata-rata untuk sapi Tagil adalah sekitar 3500 kilogram, tetapi kandungan lemaknya boleh mencapai rekod 5% untuk baka Rusia. Hasil tersebut tidak banyak disumbangkan oleh vegetasi Ural yang kaya dengan nutrien di padang rumput. Ciri lain lembu adalah pemeliharaan kemampuan pembiakan yang tinggi sepanjang hampir sepanjang hayat mereka. Keturunan Tagil mempunyai badan berjongkok memanjang, beratnya 550-600 kilogram. Lembu tidak memerlukan penjagaan khas, mereka mempunyai sifat tenang dan tunduk.

Montbeliard

Penilaian: 4.3

Montbeliard

Keturunan daging dan tenusu yang serba boleh ini berasal dari Switzerland, dari mana nenek moyang Montbeliard dibawa ke Perancis. Pembiakan bermula pada abad ke-18, dan pada tahun 1889 baka diiktiraf sebagai salah satu yang terbaik di Pameran Dunia Paris. Lembu mempunyai warna yang bervariasi, ciri khasnya adalah warna putih pada bahagian bawah badan. Berat individu matang biasanya mencapai 600-650 kilogram. Baka Montbeliard terkenal dengan produktiviti, hasil susu tahunan sering mencapai 8000 kilogram susu dengan kandungan lemak sekitar 4% dan kandungan protein 3.45%. Penyusuan berlangsung selama 305 hari. Susu digunakan untuk membuat jenis keju, yogurt dan keju kotej terbaik. Lembu mempunyai prestasi yang tidak kurang hebatnya dari segi ciri daging – hasil penyembelihannya hingga 68%, dagingnya rendah lemak, dengan rasa yang sangat baik. Di wilayah Perancis, baka Montbeliard banyak dibiakkan di kawasan pergunungan dan kaki bukit. Di banyak negara lain di dunia, mereka juga terkenal, dianggap sebagai jenis lembu elit. Montbéliard terkenal sebagai “wajah” produk tenusu pengiklanan, yang tidak menghairankan, memandangkan warna dan perkadaran yang menyenangkan dari tubuh yang wujud dalam baka ini.

Charolais

Penilaian: 4.4

Charolais

Baka Charolais dibiakkan pada abad ke-18 di Burgundy (Perancis) dengan menyeberangi baka Simmental dengan lembu tempatan terpilih. Kemudian dia mengalami peningkatan lebih lanjut setelah menyeberang dengan Shot Horns. Baka ini tergolong dalam jenis lembu sapi, haiwan mempunyai kecenderungan untuk berkembang pesat dan membina jisim otot dengan kandungan minimum tisu lemak. Ini memungkinkan untuk memperoleh semasa penyembelihan dari 60% hingga 70% hasil daging berkualiti tinggi dengan kandungan protein hingga 20%. Di samping itu, lembu memberikan susu yang banyak untuk baka lembu – kira-kira 2500 kilogram setiap tahun, lemak 4%. Secara luaran, Charolais dibezakan oleh fizikalnya yang besar dengan otot tuber yang jelas. Warnanya berkisar dari warna putih hingga warna krim. Berat lembu adalah 600-700 kilogram. Keturunan ini cukup menuntut pada diet dan keadaan penahanan, tidak bertolak ansur dengan musim sejuk. Sapi Charolais adalah biasa di Eropah dan Amerika Utara; mereka muncul di Rusia sejak tahun 1998.

Holstein

Penilaian: 4.5

Holstein

Baka yang paling meluas di Amerika Utara diimport dari Eropah, asalnya ia dibiakkan di wilayah Belanda dan Jerman. Menjelang akhir abad ke-19, sapi Holstein mulai dipilih untuk tujuan meningkatkan hasil susu dan petunjuk lemak susu, tidak lama kemudian, banyak perhatian juga diberikan pada kandungan protein dalam susu. Sejumlah teknik moden telah digunakan, seperti inseminasi buatan, pemindahan embrio, penciptaan makanan khas dan program pemberian makanan. Oleh itu, dengan bantuan pembiakan, boleh membuat baka yang menuju ke arah susu. Sapi Holstein didominasi hitam-putih, dengan udder besar, berbentuk mangkuk. Berat seekor haiwan dewasa mencapai 750 kilogram. Petunjuk prestasi berubah-ubah, bergantung pada keadaan penahanan. Oleh itu, ladang di Israel berjaya memperoleh sehingga 10,000 kilogram susu setiap tahun. Walau bagaimanapun, kandungan lemaknya biasanya tidak melebihi 3%. Wakil keturunan Amerika memberi kira-kira 9000 kilogram susu dengan kandungan lemak 3.6%. Hasil susu lembu Holstein tahunan di Rusia ialah 7.500 kilogram, dengan kandungan lemak 3.8%. menjaga keturunan memerlukan pelaburan yang serius, kerana Holsteins tidak tahan sejuk, keringat, dan tekanan, mereka memerlukan ruang yang luas dan udara segar dan bersih.

Kostroma

Penilaian: 4.6

Kostroma

Pembiakan lembu Kostroma bermula pada separuh pertama abad ke-20, tetapi kejayaan terbesar telah dicapai pada tahun 1945 oleh pakar-pakar kebun binatang di ladang “Karavaevo”. Mereka menyeberangi haiwan tempatan dengan keturunan Swiss dan Algauz. Lembu baka Kostroma dibezakan oleh perlembagaan mereka yang besar dan kuat, ciri orientasi sejagat. Panjang badannya sedikit memanjang, warnanya kelabu, warna boleh berbeza: dari susu hingga coklat. Dengan pemakanan yang baik, berat seekor lembu dewasa mencapai 800 kilogram. Oleh kerana pemilihan dilakukan pada masa perang yang keras, baka ini dibezakan oleh sifatnya yang tidak bersahaja untuk memberi makan, keadaan perumahan dan iklim. Lebih-lebih lagi, dengan kasar, lembu menambah berat badan dengan lebih cepat dan memberikan hasil susu yang lebih baik. Satu lagi ciri positif ialah kekebalan yang tinggi. Rata-rata, wakil baka Kostroma mampu menghasilkan dari 6,000 hingga 7,000 kilogram susu per tahun, dan kandungan lemaknya lebih dari 4%. Hasil mematikan adalah sekitar 65%. Lembu dibiakkan di Daerah Persekutuan Tengah Rusia, begitu juga di Ukraine dan Belarus.

Bestuzhevskaya

Penilaian: 4.7

Bestuzhevskaya

Sejarah baka Bestuzhev bermula pada abad ke-18, ketika sapi Belanda, Simmental dan Shotgorn dibawa ke ladang penternakan lembu pemilik tanah Bestuzhev di wilayah Simbirsk. Pembibitan silang dan pemilihan lebih lanjut menyebabkan pembentukan haiwan besar yang tahan penyakit yang memberikan produktiviti tinggi dalam sektor daging dan tenusu. Lembu tumbuh dengan cepat, orang dewasa sering mendapat berat 800 kilogram. Mereka mempunyai warna merah ceri, kadang-kadang berwarna kecoklatan. Tubuhnya kuat, dibina dengan harmoni, dengan dada lebar dan kepala kecil. Haiwan ini disesuaikan dengan keadaan cuaca di wilayah Volga, tidak memerlukan soal pemeliharaan dan pemberian makanan, mereka tidak mempunyai kecenderungan genetik terhadap leukemia. Hasil penyembelihan daging berkualiti tinggi dapat mencapai 60%, hasil susu tahunan adalah dari 5000 hingga 8000 kilogram dalam beberapa kes. Selain wilayah Volga, baka ini dibiakkan di Bashkiria dan Tatarstan.

Hereford

Penilaian: 4.8

Hereford

Hereford adalah salah satu baka daging kegemaran petani. Ia menggabungkan produktiviti tinggi, bersahaja dan berat badan tinggi. Sangat sesuai untuk penggemukan di alam liar. Herefords berasal dari lembu tempatan di daerah Inggeris Herefordshire, di mana petani telah menyeberang selama beberapa abad. Sejak abad ke-19, lembu telah mengalami peningkatan lebih jauh – kali ini di Kanada dan Amerika Syarikat, dari mana mereka merebak ke hampir seluruh dunia. Berat haiwan itu kira-kira 850 kilogram, binaannya sangat kemas, tidak kemas. Warna badan berwarna merah gelap dan kepalanya berwarna putih. Mereka tahan lasak, mempunyai perangai yang tenang dan jangka hayat yang panjang. Hasil penyembelihan boleh mencapai 70%, daging guli dianggap salah satu yang terbaik di dunia untuk memasak stik. Kulitnya juga bernilai tinggi kerana kekuatan dan keanjalannya. Lembu memberikan sedikit susu – tidak lebih dari 1200 kilogram per tahun, lebih-lebih lagi, mereka biasanya tidak diberi susu, meninggalkan susu untuk memberi makan anak. Herefords dibiakkan di 50 negara di dunia; mereka dibawa ke Rusia pada awal abad ke-20.

Biru Belgium

Penilaian: 4.9

Biru Belgium

Baka ini telah wujud di Belgium sejak abad ke-18, ia dibiakkan dengan menyeberangi lembu Shorthorn dan Friesian. Kemudian, pada abad ke-19, untuk meningkatkan tumpuan daging, lembu disilangkan dengan lembu jantan Charolais. Tetapi ia memperoleh penampilan moden sedikit kemudian, kerana kemunculan mutasi genetik yang menyebabkan peningkatan pertumbuhan otot. Melalui pemilihan, lembu dengan mutasi ini menjadi semakin meluas. Keturunan biru, seperti namanya, didominasi oleh warna putih dan biru, walaupun ada jenis warna lain. Rambut hampir tidak ada sepenuhnya, otot bulat besar jelas kelihatan di bawah kulit nipis. Sifat terakhir memberi haiwan penampilan yang unik yang tidak membiarkan mereka keliru dengan keturunan lain. Berat dewasa kira-kira 900 kilogram. Walaupun ukurannya yang luar biasa dan penampilannya yang menakutkan, biru Belgia terkenal dengan sikap tenang dan jinak. Baka ini paling popular di Eropah Barat, sementara di Rusia ia masih dianggap eksotik. Lembu menuntut untuk menjaga, tetapi ini lebih daripada diimbangi oleh petunjuk produktiviti: hasil penyembelihan mencapai 80%, di samping itu, mereka menghasilkan hingga 4500 liter susu per tahun dengan kandungan lemak 3.5% -4.5%.

Chianina

Penilaian: 5.0

Chianina

Keturunan Chianina atau Kian adalah salah satu yang tertua di dunia, menurut bukti sejarah, ia dibiakkan oleh orang Etruscan di Itali, bermula dari abad VIII SM. Sehingga akhir abad ke-20, haiwan paling sering digunakan dalam pertanian kerana kekuatan dan daya tahannya, tetapi dengan pengembangan mekanisasi tenaga kerja, pemilihan diarahkan untuk meningkatkan ciri-ciri daging. Lembu Qian adalah jenis lembu domestik terbesar dan tertinggi. Seorang dewasa mencapai satu setengah meter di layu, dan beratnya satu tan atau lebih. Warnanya paling sering berwarna krem ​​atau warna krim, badannya bulat, dengan kaki tinggi. Hasil penyembelihan daging adalah 65%, sapi memberikan susu hanya dalam jumlah yang cukup untuk memberi makan anak lembu, kemudian menyusui berhenti. Stik Florentine yang terkenal dibuat dari daging Chianin. Keturunan ini menuntut dalam perawatannya, untuk mendapatkan daging yang berkualiti tinggi, para pakar memantau keadaan haiwan dengan teliti. Sebagai tambahan kepada wilayah Itali, Umbria, baka Kian dibiakkan di Kanada dan Amerika Latin.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen