10 diuretik terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Diuretik, atau, dalam istilah perubatan, diuretik, biasanya disarankan apabila, untuk sebab tertentu, keseimbangan antara aliran cecair ke dalam badan dan perkumuhannya oleh ginjal terganggu. Semua ubat dengan kesan diuretik, kecuali fitopreparasi, harus diresepkan hanya oleh doktor. Sama sekali tidak boleh diterima untuk menetapkan ubat diuretik untuk bengkak pada muka atau kaki, atau, lebih buruk lagi, untuk penurunan berat badan!

Apabila diuretik diresepkan

Apabila bercakap mengenai diuretik, orang biasanya bermaksud keperluan membuang cecair berlebihan sekiranya berlaku edema. Tetapi dalam praktiknya, petunjuk yang paling umum untuk penggunaan diuretik adalah hipertensi arteri, atau, secara sederhana, tekanan darah tinggi.

Salah satu sebab untuk keadaan ini adalah pelanggaran peraturan metabolisme natrium, yang mulai berlama-lama di dalam badan. Bersama natrium, air disimpan. Isipadu darah yang beredar meningkat, sebagai tindak balas kepada ini, kapilari menyempit – ini disebut sebagai 'peningkatan rintangan periferal' – dan tekanan diastolik, atau 'rendah' ​​meningkat. Untuk mengatasi daya tahan ini, jantung meningkatkan daya pengeluaran darah: tekanan sistolik atau 'atas' juga meningkat.

Sudah tentu, ini bukan satu-satunya mekanisme untuk perkembangan hipertensi arteri, tetapi yang paling mudah untuk mempengaruhinya: cukup untuk menetapkan ubat diuretik, yang akan menghilangkan natrium dan air berlebihan dari badan. Beberapa diuretik juga dapat melebarkan saluran darah, sehingga menurunkan tekanan darah. Tetapi dana ini mula bertindak tidak lebih awal dari 3 jam setelah digunakan, dan untuk mencapai kesan maksimum, diperlukan beberapa hari penggunaan biasa. Oleh itu, ubat-ubatan tersebut diresepkan untuk penggunaan berterusan untuk mencegah peningkatan tekanan darah, dan bukan untuk mengurangkan yang sudah meningkat.

Selain itu, diuretik boleh digunakan untuk:

  1. edema pelbagai asal (kecuali untuk keadaan di mana edema disebabkan oleh kegagalan buah pinggang);
  2. peningkatan tekanan intrakranial;
  3. edema otak, paru-paru – dalam kes ini, diuretik bertindak cepat diresepkan, biasanya secara intravena;
  4. dengan beberapa keracunan, untuk mempercepat perkumuhan bahan toksik oleh ginjal, bersamaan dengan infus intravena sejumlah besar cecair (diuresis paksa).

Kes yang terpisah adalah petunjuk untuk diuretik herba. Mereka biasanya disyorkan untuk jangkitan pada pelvis ginjal dan saluran kencing. Mereka mempunyai kesan anti-radang yang lemah, tetapi ini bukan kesan utama untuk melegakan keadaan pesakit. Dengan membuat aliran air kencing yang berterusan, diuretik herba secara mekanikal membuang bakteria dan produk buangannya, mengurangkan aktiviti keradangan.

Tiada diuretik yang sesuai untuk penurunan berat badan. Penurunan berat badan yang berlaku setelah mengambil diuretik yang kuat hanya disebabkan oleh dehidrasi, bukan pemecahan lemak. Mereka tidak membuang 'slags' mitos. Lebih-lebih lagi, penurunan volume darah yang beredar akibat dehidrasi meningkatkan kepekatan bahan toksik di dalamnya dan mengganggu metabolisme normal. Dengan latar belakang ini, penyakit serius seperti gout, nefritis tubulointerstitial kronik, hingga kegagalan buah pinggang kronik mungkin muncul.

Sebilangan besar diuretik adalah ubat preskripsi dan memerlukan pengawasan perubatan yang berterusan. Oleh itu, dengan memberi perhatian pembaca kepada penarafan diuretik terbaik, kami berkewajiban untuk memberi amaran kepada anda – hanya untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak ada cadangannya.

Penilaian diuretik terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Diuretik bertindak pantas terbaik 1 Torasemid 158 RUB
2 Furosemide RUB 23
Diuretik bertindak sederhana terbaik 1 Indapamide RUB 25
2 Hidroklorotiazida RUB 54
Diuretik jangka panjang yang terbaik 1 Spironolakton 42 RUB
2 Chlorthalidone
Ubat semula jadi terbaik 1 Daun Lingonberry RUB 104
2 Kanephron 469 r
3 Fitonefrol (koleksi urologi) RUB 61
4 Phytolysin 313 r
Mengapa anda tidak boleh 'menetapkan' ubat diuretik sendiri !!!

Diuretik bertindak pantas terbaik

Ubat dari bahagian penilaian ini adalah diuretik 'klasik', yang didengar bukan sahaja oleh pakar, tetapi juga oleh penduduk (sebab itulah mereka sering disalahgunakan). Mereka mula bertindak dalam 15 minit – sejam selepas pengambilan, tempoh kesannya adalah dari 4 hingga 18 jam.

Torasemid

Penilaian: 4.9

TORASEMID

Nama dagang: Diuver, Britomar, Trigrim.

Analog yang lebih moden dari furosemide yang terkenal, yang akan dibincangkan di bawah. Sebagai perbandingan dengannya, ia tidak secara aktif 'mencuci' kalium dari badan. Berfungsi agak ringan: kesannya timbul dalam 2 – 3 jam selepas pentadbiran dan berlangsung sehingga 18 jam, biasanya tanpa memaksa pesakit untuk 'berjaga-jaga' di dekat tandas. Walau bagaimanapun, pilihan respons individu adalah mungkin.

Sebaliknya, kerana tindakan yang tertunda ini torasemide tidak sesuai untuk diuresis paksa sekiranya berlaku keracunan, dan oleh itu ia biasanya diresepkan untuk edema.

Kontraindikasi pada wanita hamil dan kanak-kanak di bawah umur 18 tahun.

Dikeluarkan oleh preskripsi.

Kelebihan

  • tindakan yang agak 'lembut' yang tidak menyekat aktiviti harian.

keburukan

  • mustahil semasa mengandung.

Furosemide

Penilaian: 4.8

FUROSEMIDE

Diuji masa, sangat murah dan masih menjadi alat 'berfungsi'. Walaupun terdapat banyak kesan sampingan yang mungkin berlaku, ia menjadi popular di kalangan mereka yang ingin menurunkan berat badan (ingat bahawa ia hanya membuang cecair, tetapi tidak memecahkan lemak) dan terkenal di kalangan pakar yang menangani mangsa kaedah menurunkan berat badan ini: gout dengan latar belakang penggunaan furosemide jangka panjang tidak jarang untuk jangka masa panjang.

Sebab lain yang popular untuk mengambil furosemide adalah menghilangkan mabuk, konon, bersama dengan air dan edema, ia menghilangkan toksin yang menyebabkan keadaan ini. Alat ini benar-benar melegakan pembengkakan mabuk, menyingkirkan lebihan air, tetapi tidak membuang toksin. Acetaldehyde – produk metabolisme etil alkohol dan penyebab utama mabuk – tidak dikeluarkan dari badan dengan buah pinggang, tetapi tidak berbahaya di hati (omong-omong, alkohol juga tidak diekskresikan dalam air kencing, tetapi sebahagiannya keluar dengan udara yang dihembuskan, sebahagian besarnya tidak berbahaya oleh sel hati). Oleh itu, untuk mengurangkan mabuk, dan mengurangkan berat badan, penggunaan furosemide tidak berguna.

Sebenarnya, tujuan utamanya adalah membuang cecair dengan cepat dan aktif, oleh itu furosemide biasanya digunakan dalam perubatan kecemasan: dengan edema serebrum atau paru-paru (bentuk suntikan), untuk diuresis paksa dengan beberapa mabuk, dengan kegagalan buah pinggang akut, eklampsia wanita hamil, krisis hipertensi. Sudah tentu, dalam petunjuk sebagai petunjuk terdapat juga 'biasa', edema, yang tidak memerlukan penyelesaian segera, dan hipertensi. Tetapi memandangkan ubat itu mula bertindak dalam masa 15 hingga 20 minit selepas permohonan dan secara harfiah 'mengikat' seseorang ke tandas, dalam situasi tidak mendesak seperti itu, doktor biasanya lebih suka diuretik yang lebih ringan, yang akan dijelaskan dengan lebih terperinci di bahagian lain dari penilaian diuretik terbaik.

Walaupun penggunaannya selama kehamilan tidak hanya dilarang, tetapi juga ditunjukkan dalam keadaan tertentu, disarankan untuk memantau perkembangan janin dengan hati-hati, kerana bahan aktif menembusi plasenta. Menurut kriteria FDA, furosemide termasuk dalam kelas C, yaitu, kajian pada hewan telah mengenal pasti potensi ancaman terhadap janin, tidak ada data yang tepat tentang manusia, tetapi manfaat yang dimaksudkan melebihi kemungkinan risiko. Sesungguhnya, eklampsia adalah keadaan yang mematikan bagi ibu dan janin.

Dengan penggunaan biasa, furosemide menghilangkan kalium dari badan, jadi anda perlu menambahkan makanan yang tinggi kalium ke dalam diet anda (pisang, aprikot kering, kentang panggang dengan kulit), dan lebih baik mengambil ubat yang mengandung unsur ini.

Kelebihan

  • tindakan pantas dan kuat,
  • sangat murah,
  • dijual tanpa preskripsi.

keburukan

  • banyak kesan sampingan,
  • membuang kalium dari badan,
  • dengan pengambilan yang tidak terkawal yang berpanjangan adalah ketagihan,
  • dengan pengambilan yang tidak terkawal yang berpanjangan, ia menyebabkan kerosakan gout dan buah pinggang.

Diuretik bertindak sederhana terbaik

Sekiranya dana dari bahagian penilaian sebelumnya paling sering digunakan dalam keadaan kecemasan atau hampir dengan keadaan kecemasan, maka ubat dari bahagian ini biasanya diresepkan seperti yang dirancang. Selalunya, indikasi itu bukan edema, tetapi hipertensi arteri. Lebih-lebih lagi, diuretik dapat digunakan sebagai cara bebas untuk mengawal tekanan darah, dan dalam kombinasi dengan ubat hipotensi, yang memungkinkan anda meminimumkan dos.

Indapamide

Penilaian: 4.7

INDAPAMIDE

Nama dagang: Indap, Arifon,

Mengawal tekanan bukan sahaja dengan mengalirkan lebihan cecair dan menurunkan daya tahan vaskular periferal, tetapi juga dengan melebarkan arteri sistemik dan ginjal secara langsung. Ia tidak mempengaruhi komposisi lipid darah dan metabolisme karbohidrat, tidak mengubah kepekaan tisu terhadap insulin, tidak seperti banyak ubat diuretik lain. Itulah sebabnya mengapa indapamide adalah salah satu diuretik yang paling kerap diresepkan untuk hipertensi, baik secara 'solo' dan dalam kombinasi dengan ubat antihipertensi.

Antara kekurangannya, perlu diperhatikan bahawa kalium diekskresikan dari badan, yang merupakan tradisional bagi kebanyakan diuretik.

Mengenai penggunaan indapamide semasa kehamilan, arahan pengeluar indapamide berbeza: ada yang melarang penggunaan ubat tersebut, yang lain mencadangkan menghubungkan potensi bahaya dan faedah. Menurut klasifikasi FDA, indap termasuk dalam kategori B, yakni, kajian pada haiwan belum menunjukkan kesan berbahaya pada janin, dan pada manusia, dengan alasan yang jelas, kajian semacam itu belum dilakukan.

Kelebihan

  • tidak mengganggu metabolisme normal;
  • melebarkan saluran darah,
  • boleh digunakan semasa mengandung (dengan tempahan).

keburukan

  • menghilangkan kalium.

Hidroklorotiazida

Penilaian: 4.5

HYDROCHLOTHIAZIDE

Nama dagang: Hypothiazide, Dichlothiazide.

Antara indikasi adalah sindrom edema (termasuk edema di PMS), hipertensi arteri, kawalan poliuria pada diabetes insipidus dan pencegahan pembentukan batu ginjal oksalat.

Ramai pesakit dengan hipertensi tertanya-tanya: mana yang lebih baik – indapamide atau hidroklorotiazid? Jawapannya tegas menyokong indapamide. Hydrochlothiazide mengganggu metabolisme kolesterol, memprovokasi aterosklerosis, mengurangkan kepekaan tisu terhadap insulin dan, seperti furosemide, meningkatkan kepekatan garam asid urik dalam darah. Sekiranya ubat itu digunakan dalam jangka pendek, perubahan tersebut tidak terlalu berbahaya, kerana setelah pembatalan, proses metabolik kembali normal. Tetapi dengan hipertensi, rawatan seumur hidup: ingatlah bahawa diuretik diambil, pertama sekali, untuk mencegah peningkatan tekanan darah. Dan dalam kes ini, hidroklorotiazida boleh menyebabkan perubahan yang tidak diingini dalam badan.

Untuk mengelakkannya, beberapa pengeluar menghasilkan ubat kombinasi yang menggabungkan diuretik ini dengan sartan, ubat antihipertensi yang meningkatkan kepekaan insulin, membantu mengembalikan metabolisme asid urik dan menurunkan kolesterol 'buruk' darah.

Dilarang digunakan pada trimester pertama kehamilan.

Kelebihan

  • harga rendah,
  • permulaan tindakan yang lancar, tidak mengehadkan aktiviti.

keburukan

  • boleh memprovokasi aterosklerosis, gout, mengurangkan kepekaan insulin;
  • menghilangkan kalium.

Diuretik jangka panjang yang terbaik

Bahagian penilaian ini merangkumi diuretik, yang mula bertindak setelah beberapa jam, dan kadang-kadang bahkan beberapa hari setelah penggunaan pertama, dan berlangsung 2 – 3 hari.

Spironolakton

Penilaian: 4.6

SPIRONOLACTONE

Nama dagang: Veroshpiron, Aldacton.

Diuretik ini adalah diuretik hemat kalium. Tidak seperti dana dari bahagian sebelumnya dalam penilaian diuretik terbaik, ia tidak meningkatkan perkumuhan kalium dari badan dan tidak mengganggu keseimbangan elektrolit.

Bertindak sangat perlahan – kesannya berlaku tidak lebih awal daripada pada hari kedua dan tidak lewat pada hari kelima selepas pentadbiran. Oleh itu, ia hanya digunakan dalam kursus untuk merawat edema yang berasal dari jantung atau hati. Dengan tekanan darah tinggi, ia harus diambil secara berterusan.

Mengurangkan kepekaan terhadap bahan vasokonstriktor, melambatkan perkembangan kegagalan jantung kronik.

Petunjuk yang terpisah untuk penggunaan spironolactone adalah pergantungan pada furosemide. Spironolactone menekan sistem renin-angiotensin-aldosteron – mekanisme yang bertujuan untuk mengekalkan cecair di dalam badan, yang diaktifkan apabila furosemide diambil tidak terkawal untuk mengelakkan dehidrasi. Dengan kebergantungan ini, spironolactone diambil serentak dengan furosemide, dan dos yang terakhir dikurangkan secara beransur-ansur, sehingga pembatalan selesai. Selepas itu, spironolactone secara beransur-ansur dibatalkan.

Masalah dengan penggunaan jangka panjangnya, ketidakseimbangan hormon harus diperhatikan. Spironolactone bertindak pada reseptor yang sensitif terhadap androgen (hormon lelaki) dan progestin (hormon wanita). Oleh itu, dengan penggunaan yang berpanjangan pada wanita, ciri-ciri maskulin mungkin muncul – suara yang keras. pertumbuhan rambut meningkat, kitaran haid terganggu. Pada lelaki, sebaliknya, ginekomastia (pembesaran payudara) boleh berkembang, libido dapat berkurang dan potensi mungkin terganggu.

Tidak diluluskan untuk kehamilan dan penyusuan.

Kelebihan

  • kelancaran perkembangan kesannya, tanpa mengganggu kehidupan seharian;
  • melambatkan perkembangan kegagalan kardiovaskular.

keburukan

  • dengan penggunaan yang berpanjangan, ia boleh mengganggu keseimbangan hormon.

Chlorthalidone

Penilaian: 4.4

Oksodolin.

Nama dagang: Oxodolin.

Ia diresepkan untuk edema dari pelbagai asal, termasuk sindrom ketegangan pramenstruasi (PMS) dan gestosis lewat.

Ia digunakan untuk merawat darah tinggi. Ia tidak hanya mempunyai kesan diuretik, tetapi juga melebarkan saluran kecil. Memperbaiki keadaan endothelium – dinding dalaman saluran darah, mengurangkan keparahan hipertrofi ventrikel kiri.

Antara kelemahannya, perlu diperhatikan kekerapan kejadian buruk yang agak tinggi – penurunan kadar kalium darah, pening, peningkatan kadar gula, disfungsi ereksi.

Tindakan bermula kira-kira 4 jam selepas permohonan dan berlangsung hingga 52 jam.

Kelebihan

  • boleh digunakan semasa kehamilan,
  • mencegah komplikasi hipertensi.

keburukan

  • kemungkinan kesan sampingan.

Ubat semula jadi terbaik

Kami telah membawa ubat ini ke bahagian hotel bukan kerana kami berpendapat bahawa ubat ini pada dasarnya lebih buruk atau lebih baik daripada yang lain. Ekstrak tumbuhan bertindak lebih ringan daripada agen 'kimia', dan ia boleh digunakan untuk merawat diri sendiri, tetapi tidak begitu mudah untuk mengganggu keseimbangan air-elektrolit, jadi lebih selamat. Sebaliknya, mereka tidak mempunyai kesan standard yang jelas, seperti ubat-ubatan dari bahagian lain dalam peringkat diuretik terbaik. Oleh itu, mereka tidak digalakkan untuk hipertensi arteri atau edema yang memerlukan pembetulan.

Diuretik herba mempunyai petunjuk tersendiri bahawa diuretik 'kimia' tidak – jangkitan buah pinggang dan saluran kencing, yang dijelaskan secara terperinci di atas. Di samping itu, ia adalah ubat herba yang biasanya disyorkan untuk edema wanita hamil.

Ini kerana keselamatan dan petunjuk tambahan bahawa kami telah mengeluarkan dana ini ke dalam kumpulan yang berasingan. Tetapi kami mengingatkan anda bahawa 'ramuan' sama sekali tidak berbahaya dan juga mempunyai kontraindikasi dan kesan sampingan.

Daun Lingonberry

Penilaian: 4.3

DAUN HIDUP

Diuretik herba klasik dengan hampir tidak ada kontraindikasi: satu-satunya perkara yang ditunjukkan dalam arahan adalah intoleransi individu. Boleh digunakan semasa mengandung, sangat murah dan mudah didapati.

Kelebihan

  • hampir tidak ada kontraindikasi,
  • dibenarkan semasa kehamilan,
  • murah.

keburukan

  • tidak.

Kanephron

Penilaian: 4.2

KANEFRON

Terdapat dalam bentuk larutan alkohol atau tablet. Bahan aktif – lovage, rosemary, centaury. Selain diuretik, ia mempunyai kesan anti-radang dan antimikroba.

Ubat ini dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah satu tahun (untuk tablet – sehingga 6 tahun), dengan ulser gastrik dan intoleransi individu terhadap mana-mana komponen. Penyelesaian alkohol tidak digalakkan untuk alkoholisme.

Menurut pesakit yang mengambil dana itu, cukup 'lembut' – tidak perlu membatasi aktiviti, dengan mempertimbangkan ketersediaan tandas.

Pada pandangan pertama, bungkusannya cukup besar – 60 tablet, tetapi memandangkan orang dewasa memerlukan 6 tablet sehari, alat ini ternyata tidak menjimatkan.

Kelebihan

  • tindakan lembut,
  • boleh hamil
  • pelbagai bentuk pelepasan.

keburukan

  • rejimen yang tidak selesa (2 tablet 3 kali sehari);
  • harga tinggi setiap rawatan.

Fitonefrol (koleksi urologi)

Penilaian: 4.1

FITONEPHROL (KOLEKSI UROLOGI)

Mengandungi bearberry, marigold (calendula), dill, peppermint, eleutherococcus. Seperti fitopreparasi lain, ia tidak hanya 'menggerakkan', tetapi juga melegakan kekejangan, mengurangkan keradangan dan melawan jangkitan.

Teh herba harus diseduh mengikut arahan dan diminum ⅓ cawan 3 kali sehari.

Kontraindikasi pada wanita hamil, wanita menyusui, kanak-kanak di bawah 12 tahun.

Kelebihan

  • keuntungan.

keburukan

  • rasa pahit
  • tidak digalakkan untuk wanita hamil.

Phytolysin

Penilaian: 3.9

FYTOLISIN

Penilaian: 3.9.

Pes yang terdiri daripada 9 ekstrak tumbuhan dan 4 minyak pati. China. satu sudu pes harus dilarutkan dalam setengah gelas air dan diminum 3 kali sehari selepas makan.

Kontraindikasi pada kegagalan buah pinggang dan jantung, glomerulonefritis dan batu fosfat buah pinggang. Ia juga tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah 18 tahun dan wanita hamil, kerana untuk alasan yang jelas, kajian keselamatan belum dilakukan pada kategori pesakit ini.

Tidak perlu bercakap mengenai kecekapan ubat. Di dalam tabung terdapat 100 g pasta, iaitu cukup untuk rawatan selama lebih kurang seminggu (dalam 1 sudu teh – 5 g). Kursus yang disyorkan oleh pengilang adalah dari 2 minggu hingga 1.5 bulan.

Kelebihan

  • komposisi semula jadi

keburukan

  • bau dan rasa yang tidak menyenangkan,
  • komposisi multikomponen yang meningkatkan kemungkinan reaksi alahan,
  • mustahil semasa mengandung,
  • mahal.

Mengapa anda tidak boleh 'menetapkan' ubat diuretik sendiri

Biasanya, orang mengambil ubat diuretik sendiri kerana dua sebab – kerana edema atau ingin menurunkan berat badan. Mengapa anda tidak boleh mengambil ubat diuretik untuk menurunkan berat badan, kami menulis di atas. Tetapi walaupun dengan edema, kapan, nampaknya, indikasinya sudah jelas, anda tidak boleh mula minum diuretik sendiri.

  1. Pertama, jika benar-benar ada edema, anda perlu mencari penyebabnya dan, jika boleh, hapuskannya. Ada kemungkinan ubat yang menormalkan aktiviti jantung atau nada vaskular akan jauh lebih berkesan daripada diuretik. Sebagai contoh, pembengkakan kaki pada waktu malam sering menjadi tanda pertama vena varikos, yang muncul jauh sebelum urat simpul vena kelihatan. Dan, tentu saja, tidak ada ubat diuretik yang dapat membantu di sini. Atau edema sebelum haid, yang boleh menjadi tanda PMS, lebih berkesan dikeluarkan oleh fitopreparasi yang bertujuan menormalkan tahap hormon.
  2. Kedua, orang, terutama wanita muda, sering melakukan kesalahan pembengkakan wajah secara fisiologis kerana edema. Dan bukannya hanya menunggu atau melakukan urutan sendiri saliran limfa ringan, mereka minum diuretik. Sudah tentu, 'bengkak' hilang selepas itu – tetapi badan, yang risau akan kehilangan cecair secara tiba-tiba, menghidupkan sistem yang meningkatkan pengekalan air di dalam badan. Dan keesokan harinya, pembengkakan dari khayalan menjadi nyata, diikuti dengan dos diuretik baru. Ini adalah bagaimana lingkaran setan selesai. Dari masa ke masa, jumlah tablet harian meningkat, mencapai 15 – 20 tablet sehari untuk sebilangan.
  3. Terhadap latar belakang pengambilan diuretik yang tidak terkawal dalam badan, keseimbangan elektrolit air terganggu, yang mengganggu kerja semua sistemnya. Menurunkan kepekaan kulit, atau, sebaliknya, parestesia muncul – perasaan 'lebam angsa' pada kulit. Irama jantung terganggu. Tahap glukosa darah meningkat. Kelemahan otot berlaku, sehingga kelumpuhan hipokalemik (disebabkan oleh kekurangan kalium).

Oleh itu, sebarang ubat diuretik, kecuali ubat herba, hanya boleh diresepkan oleh doktor dan hanya diambil di bawah kawalannya.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen