10 cerpen terbaik oleh Anton Pavlovich Chekhov

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Chekhov benar-benar menguasai cerpen. Ciri utama kebanyakan mereka adalah aksen terang pada kehidupan seharian dan selok-belok hubungan antara penduduk biasa Rusia. Berkat ketepatan suku kata yang luar biasa, corak kata dan pertuturan yang dipilih dengan tepat dan terang, penulis berjaya menyampaikan pengalaman dalaman watak-watak utama yang halus dan membenamkannya dalam suasana yang tepat. Sepanjang tempoh kreatifnya, Chekhov menulis banyak cerita, kebanyakannya lucu, tetapi pada masa yang sama dipenuhi dengan keperitan panorama kehidupan di Rusia ketika itu. Berikut adalah pilihan yang terpendek dan paling tidak biasa.

Genius plot yang ringkas dan pendek: 10 kisah terkecil teratas oleh Anton Pavlovich Chekhov

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Ulasan Kisah Terkecil Chekhov 1 75000 5.0
2 Ram dan wanita muda 4.9
3 Ketidakadilan 4.8
4 Perkahwinan kemudahan 4.7
5 Grisha 4.7
6 Tebal dan nipis 4.6
7 Kematian pegawai 4.5
8 Terlalu tinggi 4.5
9 Kesederhanaan suci 4.5
10 Saraf 4.4

75000

Penilaian: 5.0

75000

Kisah lama mengenai pengkhianatan dan perselingkuhan. Tetapi Chekhov berjaya mengenakannya dalam pembungkus yang sangat tragis sehingga setelah membacanya, kesakitan orang-orang yang secara tidak sengaja menjadi mangsa tingkah laku protagonis sangat terasa. Kedua-dua rakannya pulang ke rumah, dan bercakap tentang bagaimana salah seorang dari mereka kehilangan wang yang diberikan oleh isterinya untuk membayar pelajaran adik perempuannya.

Watak utama, Vasily Ivanovich, adalah seorang lelaki tampan yang yakin diri, seorang motif dan seorang penzina yang sama sekali tidak menyesali perbuatannya dan hanya khuatir bahawa orang-orang yang setia akan “menyampaikan khutbah sepanjang malam” ketika dia pulang ke rumah. Setibanya di rumah, dia mengetahui bahawa isterinya memenangi 75,000 rubel dalam loteri dengan tiket yang disampaikan oleh bekas kekasihnya (teman Vasily): dia gembira bahawa sekarang suaminya akan berhenti menjadi seperti tidak senang, suka berpura-pura, kerana, menurut pendapatnya, hanya kemiskinan yang mendorongnya ke ini.

Tetapi Vasily tidak mendengarnya, dia mempunyai pemikiran sendiri di kepalanya. Dia terus menghubungi mantan perempuan simpanannya, yang menolaknya kerana kekurangan wang, dan memberinya tiket sebagai hadiah lama, yang ternyata berharga. Sementara itu, yang lain duduk dan melihat ke dalam kotak kosong dari bawah tiket dengan mata yang berlumuran air mata, hampir putus asa dan menyedari siapa yang mencuri wang itu.

Ram dan wanita muda

Penilaian: 4.9

Ram dan wanita muda

Apa yang dapat menyebabkan kehidupan yang diberi makan dengan 'kebosanan yang mematikan'? Kenyataan bahawa orang yang memimpinnya akan merosakkan kehidupan orang lain dengan mudah. 'Tuan yang terhormat', bangun dari tidur siang dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dengan dirinya sendiri, menerima seorang wanita muda dari kelas bawah, yang berpakaian sederhana, '… malah sangat sederhana.' Dan kerana ingin tahu bersetuju untuk mendengarkannya.

Gadis sederhana itu dengan keliru dan canggung menjelaskan bahawa dia datang dengan permintaan untuk memberinya tiket “untuk perjalanan percuma ke tanah airnya.” Wanita muda itu mengatakan bahawa dia tidak kaya, dan dia sangat perlu pergi ke Kursk yang jauh, tempat ibu bapanya tinggal, kerana dia sudah lama tidak pulang dan menerima surat yang menyatakan bahawa ibunya sakit.

Tuanku yang terhormat, melihat seorang gadis cantik, tidak peduli dengan minat terhadap kehidupan peribadinya dan keluarga. Gadis itu, yang malu dengan soalan seperti itu, terpaksa menjawab, dengan harapan mendapat apa yang dia mahukan. Tuan memberi teh kepadanya, bercakap hingga petang, dan kemudian menghantarnya pulang, mengatakan bahawa sudah tiba masanya dia pergi ke teater. Ketika gadis itu bertanya apakah dia berani mengharapkan tiket percuma, dia memberitahu bahawa dia telah mengelirukan pintu masuk, dan bahawa 'beberapa pekerja kereta api' tinggal di sebelahnya. Setelah akhirnya sampai ke tempat tujuannya, wanita muda itu mengetahui bahawa setengah jam yang lalu dia berangkat ke ibu kota. Penulis dengan jelas menunjukkan masalah 'lelaki kecil' dan pergantungannya kepada orang-orang 'kuat' yang boleh merosakkan kehidupan orang lain hanya kerana kebosanan.

Ketidakadilan

Penilaian: 4.8

Ketidakadilan

Kisah bagaimana satu perbuatan buruk dapat menimbulkan ribut emosi yang nyata dan, pada masa yang sama, menjadi penyebab kisah yang sangat lucu. Pelakunya yang utama adalah penilai perguruan Miguev, yang menipu isterinya dengan pembantu rumah. Suatu ketika, berjalan-jalan malam di dekat dacha, dia teringat saat yang tidak menyenangkan seminggu yang lalu, ketika alasan 'hobi sesaat' mengancamnya dengan memberitahu segala-galanya kepada isterinya dan anak itu akan melemparkan kesamaan.

Dan sekarang Miguev menemui sebuah bundel dengan bayi di teras rumahnya. Merasa ngeri kerana kedudukannya, pendapat orang lain dan isterinya sendiri, dia menarik anak itu dan memutuskan untuk melemparkan peniaga Melkin ke beranda lain. Semasa dia berjalan ke rumah jiran, dia diatasi oleh ribut fikiran yang tiba-tiba tumbuh dari rendah ke mulia: penilai risau bagaimana anaknya akan tumbuh dan siapa dia akan berubah.

Hasil penderitaan mental adalah keputusan tegas untuk menjaga anak. Oleh itu, Miguev, mengatasi rasa takut, pulang ke rumah, “pergi ke isterinya dan berlutut di depannya.” Setelah mengejutkannya dengan berita yang tidak dijangka, watak utama keluar dari rumah, memutuskan untuk memberinya masa untuk 'sadar'. Dan pada masa ini seorang petugas kebersihan berjalan dan melaporkan bahawa wanita pencuci tempatan meninggalkan bayinya di beranda penilai dan dia menghilang. Miguev tidak mempunyai pilihan selain memberitahu isterinya yang penuh air mata dan marah bahawa dia sedang bercanda.

Perkahwinan kemudahan

Penilaian: 4.7

Perkahwinan kemudahan

Cerita ini dapat disebut dengan selamat sebagai ejekan keserakahan manusia, yang diperburuk oleh pemikiran orang lain yang sempit dan kenyataan keras hubungan antara lelaki dan wanita ketika itu. Pada bahagian pertama, kita berada di majlis makan malam perkahwinan di rumah janda Mymrina. Perbualan mengenai elektrik, yang secara tidak sengaja dimulakan oleh pengendali telefon, secara tidak langsung mengalir ke topik mahar dan perkahwinan kemudahan. Pengantin lelaki, dengan melihat kata-kata operator telefon menunjukkan sedikit minat kewangannya dalam perkahwinan, tersinggung dan menjauhkan tetamu yang malu itu.

Adegan kedua adalah keesokan harinya. Terdapat keributan di lorong tempat janda tinggal. Fluff terbang ke mana-mana, dan perarakan aneh muncul di mata orang-orang di sekitar mereka: 2 anggota polis, pengantin lelaki, diikuti oleh janda Mymrina dan pengantin perempuan, atau, lebih tepatnya, sudah menjadi isterinya Dasha, petugas kebersihan dan anak-anak. Ternyata semua kebisingan itu disebabkan oleh kenyataan bahawa 'lelaki jujur' itu ditipu dan bukannya seribu rubel mahar diberikan sembilan ratus. Dan pengantin lelaki, dengan marah, merobek tempat tidur bulu ibu mertua, melepaskan bulu itu ke luar tingkap.

Tetapi pengantin perempuan yang mengikuti tidak menangis kerana benci. Ibunya menjawab kepada orang yang lewat bahawa dia kasihan dengan bulu! Tiga paun! '. Kedua-dua belah pihak, ternyata saling berhadapan. Selepas membaca, ada rasa sedih dan tidak menyenangkan dari menyedari kekotoran sifat manusia. Penulis melakukan tugas yang baik untuk menyampaikan idea 'kesepakatan dengan hati nurani'.

Grisha

Penilaian: 4.7

Grisha

Dalam kisah menarik kecil ini, pengarang berjaya menunjukkan psikologi kanak-kanak dengan mahir melalui gabungan pandangan kanak-kanak mengenai perkara, orang dan dunia di sekelilingnya dengan pendapat orang dewasa, yang diwakili oleh pembaca. Masalah utama yang disentuh oleh Chekhov dalam kisah ini adalah sikap berhati-hati terhadap zaman kanak-kanak: topik yang relevan pada abad ke-19 dan hari ini. Anak-anak kecil sering dianggap sebagai makhluk yang tidak masuk akal, mereka sama sekali tidak dilihat sebagai orang.

Penulis menceritakan tentang suatu hari dalam kehidupan anak lelaki Grisha, yang untuk pertama kalinya berjalan-jalan ke dunia 'besar' bersama pengasuhnya. Kanak-kanak itu masih sangat muda ('dilahirkan dua tahun dan lapan bulan yang lalu') dan terkejut mengetahui bahawa orang tidak mengejar kucing, tidak mengambil jeruk dari pengasuh yang lain, tidak takut dengan barisan tentera yang kuat, tetapi memeluk dan minum semasa lawatan , dan kotoran yang mengerikan (yang dia pelajari berkat kenyataan bahawa pengasuh memberinya rasa dari gelasnya).

Pembaca dapat membentuk pendapatnya sendiri. Sebagai contoh, bahawa pengasuh tidak peduli terhadap anak dan memenuhi tugasnya dengan niat buruk, si ayah tidak mengambil bahagian dalam kehidupan anaknya: 'mengapa ayah itu ada tidak diketahui.' Ibu, sebaliknya, tidak memahami tingkah laku dan keadaan anak itu setelah hari pertama di rumah: ketika dia mula merasa demam akibat banyak kesan dan cuba mencerna kepalanya semasa tidur, dia memberikan anaknya minyak kastor.

Tebal dan nipis

Penilaian: 4.6

Tebal dan nipis

Dalam sebuah cerpen, pengarang berjaya menceritakan 'perkara panjang' yang hebat. Di sini pergantungan seseorang terhadap kedudukan dan pemikiran stereotaip yang berkaitan dengan ini ditunjukkan dengan sempurna (walaupun keperibadian seperti itu juga memainkan peranan). Kisahnya adalah mengenai dua rakan zaman kanak-kanak lama yang secara tidak sengaja bertemu di stesen kereta api bertahun-tahun kemudian. Dengan bantuan pukulan lisan yang asli, Chekhov dengan mahir menyampaikan inti dari apa yang berlaku, menggunakan metafora, perbandingan berterusan, dll.

'Thin' (Porfiry) dan 'Tolsty' (Mikhail) ternyata menjadi wakil strata sosial yang sama sekali berbeza. Porfiry adalah penilai perguruan tinggi, dan Mikhail naik menjadi ahli majlis swasta, pejabat awam tertinggi. Belajar mengenai kedudukan rakan lamanya, Thin secara harfiah berubah di depan mata kita: 'dia mengecil, membongkok, menyempit.' Tolstoy masih berpaling kepada rakannya, dan dia mula merasa ngeri, yang menyebabkan kerengsaan dan perasaan mual Tolstoy.

Chekhov, dengan kelucuan halus yang melekat, membuat orang tidak senang dengannya yang meringkuk di hadapan kedudukan tinggi. Pegawai kecil itu, yang diejek dalam cerita, melayani budak lama apabila tiada siapa dan tidak ada yang memaksanya untuk berbuat demikian. Di sini dunia seorang lelaki 'kurus' dengan psikologi hamba ditunjukkan dengan jelas.

Kematian pegawai

Penilaian: 4.5

Kematian pegawai

Kisah ini dianggap sebagai yang paling awal dalam karya penulis. Penulis berjaya (bagaimanapun, seperti biasa) menyampaikan idea utama melalui cerpen dan ringkas. Di tengah-tengah plot ini adalah pejabat Chervyakov yang kecil, yang, di pentas teater, secara tidak sengaja bersin di kepala jeneral yang duduk di depan. Atas dasar rasa malu yang terjadi, seorang pegawai kecil berpendapat bahawa sangat mustahak untuk meminta maaf. Ini dia lakukan, bersandar ke arah jeneral.

Selepas itu, sesuatu yang tidak dapat dibayangkan mula berlaku pada watak utama. Perasaan cemas tidak meninggalkannya, segumpal fikiran muncul di kepalanya, dia selalu dalam kebingungan. Tetapi sama sekali tidak ada alasan untuk ini: seorang wakil tinggi tidak tersinggung sama sekali dan dengan tenang menerima permintaan maaf itu. Tetapi pegawai tidak mendapat rehat. Dia mula mengejar jeneral, datang untuk melayani. Akibatnya, dia mendorongnya untuk marah dan dengan teriakan dia menghalau Chervyakov, yang pulang, berbaring di sofa dan mati.

Dalam ceritanya, subjek utama ejekan adalah pegawai, yang dibuatnya lucu dan menyedihkan. Dia tidak masuk akal kerana dia kelihatan tidak masuk akal dalam kegigihannya yang salah. Dan pada masa yang sama, menyedihkan kerana usaha berterusan untuk mengaibkan dirinya dengan permintaan maaf yang menjengkelkan. Bahkan kematiannya Chekhov membuat bahan ejekan, kerana dia muak dengan penghinaan diri yang tidak perlu, tidak masuk akal, dan sukarela.

Terlalu tinggi

Penilaian: 4.5

Terlalu tinggi

Secara ringkas, pada pandangan pertama, plot, satu garis yang jelas dapat dikesan: juruukur tanah Smirnov perlu sampai ke ladang dan untuk ini dia mengupah seorang petani Klim tempatan di stesen tempat dia tiba. Ia mulai menjadi gelap dan prospek 30 orang mahir untuk menemani seorang 'lelaki hebat', yang berubah menjadi hutan gelap, dan kudanya sudah berlari di gelanggang, secara beransur-ansur menakutkan pegawai itu. Dia mula memberitahu pemandu tentang betapa kuatnya dia ('Saya mempunyai kekuatan seperti lembu'), bahawa dia mempunyai tiga pistol, dll. Di sinilah keseronokan bermula.

Melihat di hadapannya seorang pegawai kota yang tidak dikenali yang mengintimidasi dia dengan kekuatan dan senjatanya yang luar biasa, Klim tidak menemui apa-apa yang lebih baik daripada meninggalkan kereta dan kudanya, bergegas ke belukar dengan teriakan: 'Tolonglah! … jangan merosakkan jiwaku!'. Selama 2 jam Smirny harus memanggil Klim kembali. Dan sekarang, setelah mengundurkan diri dengan kenyataan bahwa dia harus bermalam di dalam kedinginan di dalam hutan bersama seorang pengurus yang kurus, pegawai itu akhirnya memanggil petani itu, dengan mengatakan bahawa dia hanya bercanda. Kemudian mereka pergi dengan tenang dan jalan atau rakan seperjalanan tidak berbahaya bagi juruukur.

Kesederhanaan suci

Penilaian: 4.5

Kesederhanaan suci

Chekhov berjaya membuat dialog yang dibina dengan mahir antara dua orang yang sama sekali tidak saling memahami antara anak lelaki Alexander, seorang peguam Moscow yang berjaya dan ayah Savva, rektor sebuah gereja di sebuah bandar kecil. Penulis dapat menunjukkan dengan jelas jurang sosial yang memisahkan intelektualia makmur Moscow dan provinsi yang terbatas dan tumbuh.

Masalah moral yang teruk juga ditimbulkan di sini: seorang anak lelaki yang hidup dalam pelbagai kepentingan di ibu kota, seorang peguam yang sangat berjaya, sama sekali tidak peduli dengan ayahnya yang sudah tua. Suatu ketika, setelah tiba di wilayah asalnya untuk berniaga, dia tidak menganggap perlu mengunjungi ayahnya, yang selama ini tidak dilihatnya selama '12 -15 tahun '. Sebagai gantinya, dia mengunjungi teater tempatan, di mana dia membeli semua tiket kerana kebosanan, menghabiskan sejumlah besar 300 rubel: supaya persembahan itu berlangsung untuknya.

Alexander berasal dari dunia yang sama sekali asing dengan ayahnya. Dia berdiri di atas banyak orang, baik dari segi material dan moral. Ketika ayahnya, tidak mempercayai penghasilan hebat yang disuarakan oleh anaknya, pada pendapatnya, bertanya mengapa anaknya menerima wang yang begitu besar, dia mendapat jawapan yang mengejutkan: 'untuk bakat'. Chekhov berusaha untuk menunjukkan kepada pembaca dalam cerita ini (tanpa sedikitpun mementingkan moral) keabnormalan anak lelaki yang 'dapat dimaafkan', dari sudut pandang banyak sikap anaknya yang benar-benar acuh tak acuh terhadap nasib ayahnya.

Saraf

Penilaian: 4.4

Saraf

Biarkan ia kecil, tetapi, bagaimanapun, karya penulis Rusia. Chekhov berjaya mencipta plot mistik, misterius dan pada masa yang sama komik. Watak utamanya, arkitek Vaksin, pulang ke rumah pada waktu petang selepas pesta makan malam, di mana diadakan perjamuan, atau, lebih tepat lagi, hanya ada perbincangan mengenai spiritualisme, mereka yang dikebumikan hidup, dan lain-lain. Vaksin bahkan cuba memanggil semangat pamannya yang meninggal.

Kagum dengan peristiwa ini, watak utama, tidur, tidak dapat tenang dengan cara apa pun: dia selalu melihat sesuatu dalam kegelapan, suara, dan lain-lain. Vaksin adalah seorang lelaki yang berjaya dan berjaya, yang sudah berkahwin. Keseluruhan keadaan kelihatan lebih lucu: ketakutannya kelihatan sangat tidak masuk akal, tetapi sangat lucu sehingga watak utamanya kelihatan menawan. Tidak ada yang tercela dalam tingkah lakunya, dan cara dia berusaha dengan alasan untuk memanggil ketua wanita dan tidak tinggal sendirian di dalam ruangan itu kelihatan sangat lucu.

Akibatnya, sampai pada titik bahawa Vaksin hampir menerobos pemerintahan dan, ketika dia tertidur, diam-diam memasuki bilik dan berbaring di sudut dada. Di sana, dilambung ke bola, isterinya, yang berangkat ke Trinity, menjumpainya pagi-pagi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen