10 cara untuk menghilangkan noda minyak dengan cepat

Jejak minyak tidak sia-sia dianggap sukar untuk dibuang: selalunya ia dimakan begitu dalam ke kain dan permukaan sehingga kelihatan lebih mudah membuang barang atau melupakannya. Pakar kami akan memberitahu anda bagaimana untuk mengelakkan keadaan yang tidak menyenangkan dan cepat menghilangkan noda minyak.

Menghilangkan noda segar dari pakaian dan alas meja

Menghilangkan noda segar dari pakaian dan alas meja

Serbuk kapur

Sekiranya sekeping kapur atau serbuk kapur tergeletak di rumah, mengapa tidak menggunakannya untuk menghilangkan kotoran segar? Gosok kain dengan kapur dan taburkan dengan komposisi yang dihancurkan menjadi serbuk untuk kecekapan yang lebih tinggi. Biarkan bahan selama beberapa jam, kemudian bilas produk di bawah air yang mengalir

Garam

Prinsip pengoperasian garam, secara umum, agak serupa dengan tindakan gula. Sekiranya gula, perlu membersihkan kotoran dengan ringan, kemudian taburkan dengan garam halus dan biarkan sebentar. Apabila garam diserap sepenuhnya, sikat kotoran dengan baik dan bilas kain yang telah dibersihkan dengan air suam.

Sabun cucian

Satu ubat universal untuk memerangi semua jenis kotoran dan berminyak tidak terkecuali. Untuk menghilangkan noda minyak dari kain dengan cepat, anda perlu mengambil sabun cucian, membasahi air dan membersihkan kawasan kotor bahan dengan baik. Balut dalam selofan dan biarkan selama 10-12 jam. Kemudian bilas dengan air bersih.

Gula

Sekiranya kaedah seperti sabun cuci telah habis dan pencemaran tidak dapat dihilangkan, cubalah cara yang tidak konvensional untuk mengatasi noda minyak. Pertama, basuh kawasan yang tercemar dengan sabun cuci, kemudian taburkan dengan gula dan biarkan selama 15 minit. Kemudian lap kawasan itu dengan berus dan bilas gula dengan air suam. Hantar ke mesin basuh.

Blotter

Produk yang mudah dan berkesan yang akan menghilangkan jejak minyak dengan mudah, tetapi hanya jika ia benar-benar segar. Anda memerlukan kertas pencucian biasa (2 keping kertas). Letakkan kain kotor di salah satu daripadanya, tutup dengan yang kedua di atasnya dan jalankan ke atas permukaannya dengan seterika hangat. Ulangi manipulasi sehingga jejak dari kain dipindahkan sepenuhnya ke blotter.

Penyelesaian amonia

Anda boleh menggunakan produk terbukti untuk menghilangkan kotoran kecil. Rendam alas kapas dalam ammonia dan rawat kotoran dengan berhati-hati, biarkan merendam dengan baik. Kemudian buang sisa noda dan hantar produk ke basuh.

Menghilangkan noda lama dari pakaian dan alas meja

penghapusan noda lama

Gliserol

Untuk menghilangkan noda minyak yang degil, tidak perlu menggunakan produk yang agresif. Anda boleh mencuba ubat yang mudah dan berkesan – gliserin. Rendam pelapik kapas dengan baik di dalamnya dan lap kawasan yang kotor. Biarkan bertindak selama beberapa jam, kemudian hantar ke basuh.

Cuka

Cuka meja biasa (9%) juga dapat membantu menghilangkan noda minyak yang degil. Cukup campurkan air suam dan cuka dalam bahagian yang sama, dan rendam kain kotor dalam komposisi yang dihasilkan selama 10-15 minit. Seterusnya, basuh produk seperti biasa.

Kanji

Cukup taburkan pati di atas noda yang sedikit direndam dan gosokkan dengan bersih ke kawasan yang berwarna. Biarkan selama 10 minit. Kemudian bilas di bawah air yang mengalir. Hantar pakaian ke basuh dengan segera.

Turpentin

Turpentine cukup agresif, jadi pastikan ia tidak merosakkan kain sebelum menggunakannya untuk menghilangkan sisa minyak. Untuk menghilangkan sebarang pencemaran berminyak, lembapkan kapas dengan lembut dan gosokkan ke permukaan / bahan dengan bersih. Biarkan selama beberapa jam. Kemudian hantar ke basuh.

Menghilangkan noda minyak dari perabot berlapis

menghilangkan noda dari perabot berlapis

Noda minyak dapat dengan mudah dikeluarkan dari permukaan kain / kulit perabot dengan menggunakan alat mudah yang selalu ada:

  1. Jejak segar dapat dikeluarkan dengan garam dan alkohol. Pertama, taburkan sejumlah garam halus di kawasan kotor dan gosok hingga bersih selama beberapa minit. Keluarkan sisa garam dan lap kawasan itu dengan baik dengan kapas yang dicelupkan ke dalam alkohol.

  2. Dengan menggunakan tuala kertas dan seterika, anda dapat dengan mudah mengeluarkan sisa berminyak dari pelapis sofa. Cukup letakkan serbet di bahagian kotor dari kain pelapis kain dan jalankan di atasnya beberapa kali dengan seterika suam. Ulangi tindakan sehingga pencemaran sepenuhnya dipindahkan ke kertas.

  3. Sekiranya anda menemui noda minyak yang sangat segar pada perabot kulit anda, cubalah membuangnya dengan putih telur. Pukul sehingga menjadi busa yang kuat dan gunakan permukaan produk. Kemudian basuh protein dengan air.

  4. Sekiranya pencemaran sudah masuk ke pelapis kulit, tidak menjadi masalah: campurkan bahagian dan pati petrol yang sama. Rawat permukaan perabot dengan campuran yang dihasilkan. Apabila campuran kering, hanya lap sisa dengan kain kering yang lembut.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen