10 bunga terbesar di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Terdapat kira-kira 350 ribu jenis tumbuhan berbunga di planet kita. Mereka meliputi semua benua dunia, bahkan Antartika tidak terkecuali, di mana mereka tumbuh di lereng gunung pada musim yang agak hangat. Dunia bunga kaya dengan pelbagai warna, bentuk dan saiznya, dan jauh dari diterokai sepenuhnya oleh orang. Sebilangan besar tanaman yang menakjubkan ini agak kecil, tetapi ada di antara mereka yang boleh dipanggil raksasa sebenar. Inilah sepuluh bunga terbesar di dunia.

Kedudukan bunga terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Gambaran keseluruhan bunga terbesar di dunia 10 Peonies 5.0
9 Bunga raya 4.9
8 Clematis 4.8
7 Hidrangeas 4.7
6 Bunga Matahari 4.6
5 Puia Raimondi 4.5
4 Stapelia gergasi 4.4
3 Payung corypha 4.3
2 Rafflesia Arnold 4.2
1 Amorphophallus titanic 4.1

Peonies

Penilaian: 4.1

Peonies

Peonies adalah tumbuh-tumbuhan dari genus perennials, mereka adalah herba, semak atau semi-semak. Diameter bunga antara 15 hingga 25 sentimeter, tumbuh secara tunggal, kadang-kadang mencapai ketinggian satu meter. Diagihkan di kawasan subtropika dan sederhana di Eropah, Asia dan Amerika Utara. Tumbuhan ini telah digunakan untuk tujuan hiasan dan perubatan selama berabad-abad, varieti peoni baru pertama kali dibesarkan oleh tukang kebun di istana kekaisaran China sekitar dua ribu tahun yang lalu. Dan hingga hari ini, mereka sangat dihormati di wilayah Kerajaan Surgawi – setiap tahun di daerah bandar Luoyang (provinsi Henan), diadakan festival peony, yang menarik lebih dari 210 juta pelancong dari seluruh dunia. Nama peonies berasal dari nama penyembuh Peon, yang, menurut mitos, dapat menyembuhkan bukan hanya orang, tetapi juga dewa dari luka. Bunga jenis ini sering digunakan untuk hiasan taman dan reka bentuk landskap. Mereka tidak bersahaja, tidak memerlukan perawatan yang kompleks, dan semasa tempoh berbunga, mereka senang dengan tunas besar yang indah. Peonies mekar pada akhir musim bunga atau musim panas, bergantung pada jenisnya.

Bunga raya

Penilaian: 4.2

Bunga raya

Bergantung pada jenisnya, bunga raya boleh berkayu atau renek. Yang terbesar, bunga boleh mencapai diameter 25 sentimeter, sementara ketinggian tanaman itu sendiri adalah dari dua hingga empat meter. Setiap bunga tumbuh secara berasingan dan mempunyai warna yang cerah dan kaya. Bunga raya paling kerap dijumpai di negara-negara Asia dan kepulauan Polinesia, dari mana mereka telah dibawa ke negara lain. Di Malaysia, mereka dianggap sebagai simbol nasional. Mereka tergolong dalam keluarga mallow; terdapat lebih dari dua ratus spesies tanaman ini. Dalam keadaan hangat yang baik, bunga raya mekar banyak dari bulan terakhir musim bunga hingga akhir musim panas.

Clematis

Penilaian: 4.3

Clematis

Clematis, juga disebut clematis, adalah genus perennials dari keluarga buttercup, berjumlah sekitar 300 spesies yang berbeza. Dijumpai di lintang sederhana di semua benua kecuali Antartika. Ia tumbuh di atas batu berbatu, di gaung, di sepanjang tebing sungai, di lereng bukit, kadang-kadang di stepa. Penggunaan clematis sebagai kebun dan tanaman rumah hijau di Eropah Barat bermula pada abad ke-16, di Rusia ia muncul pada abad ke-19. Sebilangan besar varietasnya adalah tanaman merambat dengan sistem akar yang kuat, yang beratnya kadang-kadang mencapai 5 atau lebih kilogram dan bunga besar dengan diameter 20-25 sentimeter. Pembungaan clematis berlangsung 3-4 bulan berturut-turut. Tumbuhan diminati oleh tukang kebun yang menggunakannya untuk membuat lindung nilai.

Hidrangeas

Penilaian: 4.4

Hidrangeas

Hydrangea berhutang namanya kepada ahli botani Perancis Philibert Commerson, menurut versi yang paling umum, dia memutuskan untuk memberikan bunga baru itu nama Puteri Hortense, yang merupakan saudara perempuan Pangeran dari Kerajaan Rom Nassau-Siegen. Kilang ini tersebar luas di timur Asia, lama kelamaan dibawa ke negara lain untuk kegunaan hiasan. Sebilangan besar spesies hidrangea adalah pokok renek yang tumbuh hingga ketinggian tiga meter. Tumbuhan baik hijau dan tumbuh-tumbuhan, walaupun spesies gugur tumbuh di zon sederhana. Mereka mekar pada akhir musim bunga dan terus mekar hingga akhir musim panas. Perbungaan berbentuk payung atau bola, diameternya kadang-kadang melebihi 25 sentimeter. Hydrangeas cukup menuntut di tanah, untuk pengembangan yang baik mereka memerlukan tanah lembap dengan tahap keasidan yang tinggi.

Bunga Matahari

Penilaian: 4.5

Bunga Matahari

Bunga matahari atau bunga matahari adalah tanaman tahunan dari keluarga Astrov. Ia datang dari Amerika Tengah, dari mana ia kemudian dibawa ke Eropah oleh penakluk Sepanyol. Dilihat dari penemuan arkeologi, orang India yang mengusahakan tanaman ini hampir dua ribu tahun yang lalu, bunga matahari dipuja sebagai simbol dewa matahari. Untuk masa yang lama, penduduk Eropah menggunakan bunga matahari untuk menghias kebun mereka, dan baru pada abad ke-19 pengeluaran minyak bunga matahari sayuran secara meluas bermula. Di wilayah Rusia dan sejumlah negara lain, mereka adalah tanaman biji minyak utama. Bunga matahari berkat namanya karena kemampuannya berubah sebagai perbungaan mengikuti pergerakan matahari melintasi langit. Ketinggian batang biasanya satu setengah hingga dua meter, bakul bunga berdiameter hingga 40 sentimeter. Biji bunga matahari mengandungi sejumlah besar mineral dan vitamin, selain pengambilan minyak, mereka juga banyak digunakan dalam industri masakan.

Puia Raimondi

Penilaian: 4.6

Puia Raimondi

Kilang ini terdapat di pergunungan Andean, serta di kawasan cadangan di Bolivia dan Peru. Ia luar biasa baik kerana bentuknya yang luar biasa dan ukuran raksasa. Perbungaan Puja Raimondi dapat mencapai ketinggian 10 meter, sedangkan diameternya sekitar dua setengah meter. Ia milik keluarga bunga bromeliad, pertama kali ditemui pada tahun 1830. Ia dinamai saintis dan naturalis Itali-Peru, Antonio Raimondi, yang dengan teliti mempelajari tumbuhan unik itu dan mengabdikan karya ilmiahnya. Puia Raimondi tumbuh di kawasan kering dan berbatu, kelangsungan hidup dalam keadaan keras seperti ini dijamin oleh sistem akar bercabang yang kuat yang menyerap kelembapan dari tanah. Berkat analisis DNA yang dilakukan oleh para saintis, diketahui bahawa tanaman ini bertahan hingga hari ini hampir tidak berubah sejak zaman prasejarah. Puya mempunyai jangka hayat 50 hingga 150 tahun. Ia berbunga hanya sekali, selepas itu memudar dalam beberapa bulan.

Stapelia gergasi

Penilaian: 4.7

Stapelia gergasi

Stapel tumbuh di kawasan separa gurun kering di selatan dan barat daya benua Afrika. Ini adalah tanaman lezat milik keluarga Kutrovy. Semasa berbunga, beberapa bunga lima-kelopak dengan tepi memanjang mekar di antara pucuk berdaging panjang. Mereka ditutup sepenuhnya dengan cerucuk cahaya, dan diameternya kira-kira 35 sentimeter. Seperti semua jenis stok, raksasa itu mengeluarkan aroma busuk yang tidak menyenangkan, mengingatkan bau daging yang manja. Ia berfungsi untuk menarik lalat, yang merupakan penyerbuk utama tanaman ini. Namun, dalam pokok raksasa, baunya tidak begitu ketara, tidak seperti varietas lain, oleh kerana itulah dia yang paling sering dijumpai di rumah hijau.

Payung corypha

Penilaian: 4.8

Payung corypha

Tumbuhan monocarp, juga dikenal sebagai kelapa sawit, terdapat di India, Sri Lanka, dan beberapa negara lain di Asia Tenggara. Beberapa spesimen mampu tumbuh setinggi 25 meter, dan diameter pangkal batangnya mencapai satu setengah meter. Telapak tangan dihiasi dengan daun berbentuk kipas besar, dan semasa tempoh berbunga di atas daun, di bahagian atas batang, perbungaan kuning-putih yang mengagumkan muncul, berukuran kira-kira lima meter. Tumbuhan ini hanya berbunga sekali, dalam selang waktu antara 30 hingga 80 tahun hidup. Kira-kira setahun setelah bunga itu muncul, ia menghasilkan hingga dua tan buah bulat kuning-hijau kecil, dan segera setelah akhir proses berbuah, telapak tangan mati. Di Sri Lanka, corypha yang mengandung payung dianggap sebagai pohon nasional, dan penduduk setempat membuat payung, penggemar dari daunnya, atau menggunakannya sebagai bahan atap.

Rafflesia Arnold

Penilaian: 4.9

Rafflesia Arnold

Untuk pertama kalinya, rafflesia Arnold digambarkan oleh naturalis Inggeris Joseph Arnold, anggota ekspedisi ilmiah ke pulau Sumatera. Untuk menghormatinya, bunga ini diberi nama, yang terkenal di kalangan penduduk tempatan sebagai “bunga patma”. Selain Sumatera, rafflesia tumbuh di hutan hujan tropika di Indonesia dan Malaysia, Kepulauan Filipina dan pulau Borneo. Tanaman ini tidak mekar lama, hanya beberapa hari, dengan bunga besar seberat 8 hingga 11 kilogram dan berdiameter hingga satu meter. Setiap bunga terdiri daripada lima kelopak bulat, setebal tiga sentimeter. Rafflesia Arnold tidak memiliki batang, daun dan bahkan akar, kerana parasit pada tanaman anggur genus Tetrastigma, menerima semua bahan yang diperlukan dari inang. Bunga itu diserbuki oleh lalat, untuk menarik yang memancarkan aroma busuk, busuk.

Amorphophallus titanic

Penilaian: 5.0

Amorphophallus titanic

Tumbuhan besar lain dengan bau yang tidak menyenangkan adalah titanic amorphophallus. Pada mulanya, ia tumbuh di daerah tropis di Sumatera, tetapi pada masa ini hampir sepenuhnya dibasmi oleh orang, dan paling sering dilihat di kebun raya di seluruh dunia (tidak ada lebih dari 125 spesimen spesies secara keseluruhan). Bunganya sangat menonjol – boleh tumbuh dari ketinggian dua hingga tiga meter, dan beratnya sekitar 75 kilogram. Sangat menarik bahawa tanaman ini juga mempunyai kadar pertumbuhan yang tinggi; pada masa sebelum berbunga pertama, ia bertambah 7 sentimeter setiap hari. Tetapi amorphophallus mekar dan terbuka sepenuhnya hanya selama beberapa hari, setelah itu menjadi hibernasi panjang. Pendebungaan bunga berlaku kerana lalat dan kumbang, yang sebenarnya menjadi sebab mengapa raksasa menghasilkan aroma yang mengingatkan pada bau daging busuk.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen