10 buku terbaik oleh Valentin Pikul

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Valentin Savvich Pikul adalah pengarang banyak karya menarik mengenai tema laut dan sejarah. Buku-buku Pikul sangat popular sepanjang hayatnya dan dicetak semula berkali-kali setelah kematian penulis. Pengkritik sering mengkritik karya Valentin Pikul, tetapi ini tidak mengurangkan popularitinya. Lagipun, kekaburan menimbulkan minat.

Karya penulis ini menjadi panduan bagi banyak orang dunia sastera sejarah pada zaman Soviet. Sekiranya anda suka sejarah atau berminat dengan tema tentera laut, anda juga akan menyukai buku-buku pengarang Soviet yang berbakat ini. Dan kami telah mengumpulkan 10 buku terbaik oleh Valentin Pikul dalam penilaian kami, memberikannya ulasan yang kecil. Dan tiada spoiler!

Penilaian buku terbaik oleh Valentin Pikul

Pencalonan sebuah tempat komposisi harga
Penilaian buku terbaik oleh Valentin Pikul 1 Saya mempunyai kehormatan RUB 220
2 Pertempuran Canselor Besi 228 r
3 Tiga usia Okini-san 272 r
4 Syaitan 272 r
5 Kegemaran 746 RUB
6 Anak lelaki dengan busur 248 r
7 Moonzund 235 RUB
8 Requiem untuk karavan PQ-17 249 r
9 Tenaga kerja keras 210 RUB
10 Barbarossa RUB 478

Saya mempunyai kehormatan

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.9

SAYA MEMILIKI

Novel sejarah akhir penulis, wajar dianggap salah satu yang paling popular di kalangan Pikul. Dua kisah satu orang saling berkaitan di dalamnya. Dan kedua-duanya dikaitkan dengan konflik ketenteraan yang serius – Perang Dunia Pertama dan Kedua. 'The Honor' bukan sekadar kisah askar. Ini adalah pengakuan sebenar tsarist dan kemudian ejen perisik Soviet tanpa nama, yang masuk ke titik paling panas dan paling berbahaya dalam Perang Dunia Pertama dan Kedua.

Jalan pahlawan itu rumit – dari peguam dia pergi ke Kakitangan Am, di mana dia berakar umbi, di mana dia akan bekerja dan praktikal hidup. Seorang lelaki mengalami banyak kemalangan, sebenarnya, mengambil bahagian dalam peristiwa sejarah penting Empayar Rusia dan, kemudian, Kesatuan Soviet. Dan secara selari dia menganalisis apa yang berlaku, menjelaskannya dari sudut pandangannya. Kita akan melihat bagaimana dia belajar dan bekerja, mencari dirinya sendiri dan merenungkan semua yang berlaku dan berlaku di sekelilingnya.

Novel ini sangat patriotik: di sebalik semua masalah yang dihadapi oleh pahlawan, dia masih mempercayai Rusia dan setia padanya. Dan di sebalik segalanya, dia tetap mempertahankan kehormatannya. Pengakap itu bijak dan berhemah. Malah ada yang memanggilnya 'Pikulevsky Stirlitz'. Sebenarnya, ini adalah gambaran kolektif pegawai Rusia yang ideal, kerana dia seharusnya ada dalam fikiran pengarang.

Pertempuran Canselor Besi

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.8

BATTLE OF CHANCELLORS BESI

Seperti yang ditulis oleh Pikul sendiri, ini adalah novel 'tanpa hiasan, tanpa fiksyen dan tanpa lirik'. Buku 'Pertempuran Canselor Besi' ditulis pada separuh kedua abad ke-19. Novel ini berkisar pada dua “canselor besi” pada masa itu – Alexander Gorchakov Rusia dan Otto von Bismarck dari Jerman. Kedua-dua canselor mempunyai tujuan mereka sendiri, yang membawa kepada kemakmuran tanah air mereka.

Novel ini mengisahkan tentang hubungan diplomatik yang sukar antara Rusia dan negara-negara lain, karya ahli politik dan diplomat terkemuka pada masa itu. Khususnya, mengenai pertarungan diplomatik antara Bismarck dan Gorchakov dalam usaha untuk mencapai matlamat mereka – 'pertempuran' yang tajam, kompleks, pelbagai aspek. Mereka harus bersaing dan bekerjasama, menyerah dan menyelesaikan masalah. Dan semua orang akhirnya mencapai tugas yang diberikan.

Walaupun semua formalitas hubungan diplomatik, pahlawan karya tidak boleh disebut 'kayu'. Mereka adalah orang yang hidup dengan ciri dan pandangan mereka sendiri. Oleh itu, adalah menarik untuk melihat bagaimana mereka terpaksa merumuskan setiap cadangan dengan berhati-hati dan kehalusan diplomatik agar berjaya. Lebih-lebih lagi, dengan mengambil kira peristiwa yang berlaku di sekitar.

Tiga usia Okini-san

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.7

TIGA UMUR OKINI-SAN

Ini adalah kisah perang, cinta dan perkara mengerikan yang boleh berlaku pada seseorang semasa dan selepas berkhidmat di tentera laut. Watak utamanya adalah Vladimir Kokovtsev, yang telah jauh dari orang tengah hingga laksamana dan telah melihat banyak perkara. Novel ini terdiri daripada tiga kisah terpisah, 'tiga usia'. Masing-masing ditandai oleh sesuatu yang penting dalam kehidupan bukan hanya protagonis, tetapi juga seluruh Rusia secara keseluruhan.

Wira mengalami banyak konflik – dari perang Rusia-Jepun hingga Revolusi Oktober. Dia mencari cinta, tetapi nampaknya dia tidak ditakdirkan untuk tinggal bersamanya. Dia memulakan keluarga, tetapi tidak diketahui apakah semuanya akan baik-baik saja dengannya. Dia aktif membina karier, tetapi adakah dia akan menyelamatkannya pada usia tua, di ambang Revolusi Oktober? Secara umum, buku ini menggambarkan nasib seorang lelaki yang luar biasa, seorang laksamana, dengan semua liku-liku dan giliran tiba-tiba.

Kita akan berpeluang memerhatikan bukan hanya Vladimir Kokovtsev, tetapi juga 'isterinya sementara', Okini-san, yang nasibnya tidak kurang tragis dan menarik. Dia, seorang rakyat jepun biasa, dan dia, pada mulanya adalah orang tengah biasa, dan kemudian seorang kapten armada Rusia, selama perang Rusia-Jepun. Kehidupan mereka kadang-kadang menyimpang, kemudian menyatu dan terjalin semula dalam situasi yang berbeza. Dan dengan hasil yang berbeza.

Syaitan

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.7

PERKEMBANGAN

Novel ini didedikasikan untuk Grigory Efimovich Rasputin dan sepanjang masa, yang disebut 'Rasputinisme'. Tetapi itu tidak hanya meliputi dia, tetapi juga masa lalu hingga akhir pemerintahan Alexander III. Terdapat sejarah kekuatan imperialis dan penderitaannya di Rusia sejurus sebelum Revolusi. Namun, Pikul terlalu keras melihat gambar keluarga yang berkuasa, yang mana dia dikritik lebih dari sekali.

Novel ini mengisahkan tentang dekad terakhir Empayar Rusia melalui Grigory Rasputin, kegemaran terakhir keluarga kerajaan dan 'roh jahat', seperti yang dipercayai oleh banyak orang. Pengaruhnya terhadap proses yang sedang berjalan dan keluarga Romanov ditunjukkan. Dan bukan hanya pada fakta sejarah, tetapi juga melalui gosip satu abad yang lalu. Yang terakhir, omong-omong, sangat lucu untuk dibaca jika anda mengkritik maklumat tersebut.

Perlu difahami bahawa novel itu ditulis pada era Soviet, ketika gambar Rasputin digunakan dengan cara negatif untuk propaganda. Oleh itu, seseorang tidak boleh mengharapkan ketidakberpihakan dari novel. Penulis tidak bersimpati dengan keluarga Romanov atau Rasputin sendiri, dan ini dapat dilihat. Tetapi kecerahan bahasa, penyampaian dan penciptaan gambar putus asa dan tragedi yang akan datang (Revolusi), yang masih berlaku, tidak terjejas.

Kegemaran

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.6

KEGEMARAN

Novel 'Favorite' menceritakan tentang kedua kegemaran Catherine II, Grigory Potemkin, dan mengenai banyak tokoh dan peristiwa sejarah lain. Sebenarnya, ini adalah kronik pemerintahan Catherine the Great. Ini terdiri daripada dua jilid – 'Maharani' dan 'Taurida-Nya'. Karya ini mengungkapkan peristiwa utama pada separuh kedua abad ke-18. Karya ini disusun secara fantastik, hingga fakta terkecil yang menghasilkan gambaran paling lengkap pada masa itu.

Dalam novel 'Favorite', bersama dengan kiraannya, kita akan pergi dari lahir hingga mati, melalui semua peristiwa bersejarah dan keputusan yang sukar. Kita akan melihat pertempuran dan bola, kehidupan seharian dan renungan. Betul, buku ini dianggap oleh yang terbaik untuk era itu. Imej Catherine the Great digambar dengan jelas dan boleh dipercayai. Dia menunjukkan semua yang berlaku pada era itu. Dan bukan hanya fakta positif, tetapi juga masalah, kesilapan dan kekurangan masa, yang diceritakan oleh penulis.

Hampir semua pahlawan adalah tokoh sejarah sebenar seperti yang ditafsirkan oleh Pikul. Hanya ada satu watak fiksyen yang menangkap semua ciri khas pada masa itu. Dalam beberapa keadaan, penulis menafsirkan dan memperindah fakta, tetapi ini tidak menjadikannya kurang menarik. Lagipun, ini adalah novel, bukan dokumen.

Anak lelaki dengan busur

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.5

PAKAI DENGAN BANTS

Ini bukan sekadar novel lain dari penulis. Ini adalah autobiografi Valentin Pikul, di mana dia menggambarkan dirinya sebagai seorang remaja. Lebih-lebih lagi dalam masa perang yang sukar. Dalam karya ini, nasib dan sejarah penulis dapat dikesan dengan mudah. Tetapi ini jelas merupakan kisah percintaan hidup dengan sejumlah optimisme.

Dalam pekerjaan kita mesti melihat melalui mata Savka Ogurtsov, anak kabin termuda dari semua. Walaupun berumur, Savka pintar dan berhemah tinggi, berpendidikan dan mempunyai keinginan yang luar biasa untuk belajar. Malah kesukaran sekolah Jung tidak menghalang remaja untuk belajar dan akhirnya menjadi budak lelaki yang sebenar. Bahkan pada akhirnya, ketika Savka yang dewasa memasuki kapal perang dan mengucapkan selamat tinggal kepada idea-idea ideal tentang perang, dia masih mempunyai keinginan yang luar biasa untuk mendapatkan pengetahuan baru.

Savka adalah pelajar pengambilan pertama kadet USSR. Oleh itu, dia harus tidak hanya belajar, tetapi benar-benar menguasai sistem pendidikan yang belum diciptakan dan membuat sekolah di Solovki sebagaimana mestinya. Selain mengajar, kita dapat mengamati kehidupan seharian pelajar di sekolah baru, dari konflik kecil hingga eksploitasi rumah tangga dan buruh yang sebenarnya.

Moonzund

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.4

TIDAK DILARANG

Novel patriotik 'Moonzund' memberitahu kita tentang Pertempuran Moonsund yang berdarah, di mana puluhan ribu tentera dan pegawai Rusia terbunuh dan ditawan oleh tentera Jerman. Mengenai mereka yang, yang terakhir, memenuhi tugas ketenteraan mereka dan tidak mengkhianati negara ini. Dalam novel itu, anda dapat mengesan idea mengapa Revolusi Oktober berlaku. Walaupun secara rasmi buku ini bukan mengenai, tetapi mengenai pertempuran Perang Dunia Pertama dan tentang tragedi di sebuah kepulauan tunggal.

Watak ditulis dengan jelas dan menarik, terutama yang utama. Karya ini mengandungi cinta untuk Tanah Air dan perasaan dua orang yang biasa. Malah kapal-kapal nampaknya masih hidup dan aktif mengambil bahagian dalam cerita ini. Mungkin begitu: bagaimanapun, bagi pelaut, kapalnya bukan hanya sekeping besi yang terapung, tetapi hampir keperibadian. Terutama dalam perang, ketika hidup bergantung pada kapal.

Buku ini mengandungi bukan sahaja watak positif dan baik. Terdapat banyak pengecut dan pengkhianat di sini, baik di kalangan tentera dan pegawai biasa dan di “puncak” dalam pemerintahan. Pikul tidak berusaha untuk menunjukkan gambaran pertempuran yang sempurna. Dia menulis tentang bagaimana sebenarnya, dengan segala kekotoran dan masalah.

Requiem untuk karavan PQ-17

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.3

REQUIEM CARAVANU PQ-17

'Requiem for the PQ-17 Caravan' adalah salah satu karya paling terkenal yang dikhaskan untuk konvoi Artik pada Perang Dunia Kedua. Valentin Pikul sendiri menggelar karya itu sebagai 'drama dokumentari'. Di dalamnya, ia tidak hanya secara kreatif menyampaikan fakta sejarah, tetapi mengubahnya menjadi tragedi nyata bagi mereka yang secara langsung mengambil bahagian dalam karavan.

Karya ini didedikasikan untuk konvoi kutub PQ-17, yang hampir dimusnahkan sepenuhnya oleh pesawat dan kapal selam Hitler dalam usaha menyerahkan peralatan dan kargo ke Uni Soviet. Novel ini memuat segala-galanya – kisah pengangkutan yang melarikan diri dari kematian, dan pertempuran terdesak bagi mereka yang tidak dapat keluar, dan lawatan ke masa lalu … Secara umum, terdapat banyak perkara. Dalam buku ini, fakta-fakta ini saling berkaitan dengan fiksyen dan dikemukakan dengan begitu menarik sehingga pembaca benar-benar kelihatan menjadi peserta dalam acara-acara ini.

Tema utama karya ini adalah mengenai kepahlawanan para pelaut yang tetap berada di fon es atau yang berjaya sampai ke pelabuhan Arkhangelsk, dan kengerian perang. Pikul menulis mengenai takdir manusia – sangat berbeza, tetapi menghadapi bahaya yang teruk kerana kesalahan perintah.

Tenaga kerja keras

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.2

CATORGA

Karya ini adalah mengenai pertempuran untuk bertahan hidup di bawah pendudukan Jepun di pulau Sakhalin. Peristiwa itu berlaku semasa Perang Rusia-Jepun, ketika para banduan dan orang buangan terpaksa berperang melawan samurai dari Tanah Matahari Terbit. Novel ini menceritakan dalam bahasa mudah tentang peristiwa dan fakta yang sukar yang bahkan merosakkan kesihatan pengarangnya sendiri (penulis mengalami serangan jantung semasa menulis).

Watak utama jauh dari ideal dan bukan 'lelaki baik', seperti kebiasaan dalam prosa seperti itu. Dia adalah penjahat, penjenayah dan licik. Namun, Pikul membuat anda memandangnya dari sudut yang berbeza, ketika orang ini berdiri untuk mempertahankan Tanah Air dari penjajah. Bersama dengan tentara biasa dan banduan, dia berperang melawan tentera Jepun yang kejam dan mengerikan, bergabung dengan pemberontakan Sakhalin yang sebelumnya terpecah-pecah melawan musuh.

Tetapi tetap saja, bahagian utama novel dikhaskan tepat untuk kerja keras, sebagai fakta sejarah. Dan penulis menunjukkan betapa dahsyatnya fenomena ini. Dan kita melihat bukan hanya Sakhalin untuk penduduk biasa – menyeramkan, berat dan membunuh. Tetapi juga sikap sewenang-wenang birokrasi, penggelapan dan masalah lain yang menyukarkan hidup orang.

Barbarossa

Pengarang buku: Valentin Savvich Pikul

Penilaian: 4.1

BARBAROSSA

Novel terakhir oleh Valentin Pikul. Penulis mengusahakannya sehingga kematiannya pada tahun 1991, tetapi tidak berjaya menyelesaikannya. Sebilangan besar jilid pertama ditulis. Tetapi itu tidak menjadikan bahan yang sudah dibuat lebih buruk. Ini adalah novel refleksi di mana penulis menafsirkan semula beberapa peristiwa Perang Patriotik Besar. Tetapi dia tidak hanya mencerminkan, tetapi menggambarkan keadaan sejarah, prasyarat dan peristiwa sebenar pada masa itu.

“Barbarossa” didedikasikan untuk Pertempuran Stalingrad. Tetapi ia bukan hanya mengenai dirinya. Dalam karya tersebut, pengarang akan mempertimbangkan dari sudut pandangannya keseluruhan prasejarah perang, prasyarat dan percubaannya untuk ditangguhkan. Dia akan meletakkan di rak, sepertinya baginya, semua kesalahan perintah.

Sebilangan pembaca mungkin tidak suka bahawa buku ini ditulis dengan semangat akhir 80-an. Iaitu, dengan mitos yang tersebar luas mengenai elit pemerintah dan kegagalannya, Stalin yang dahsyat, dan sebagainya. Malangnya, hanya jilid pertama dari dilogi yang dirancang ditulis. Yang kedua, berdasarkan teks, seharusnya banyak menjelaskan visi pengarang. Tetapi penyakit tidak memungkinkan Pikul menyelesaikan kerja.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen