10 buku terbaik oleh Andrey Zhvalevsky

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Buku-buku karya Andrey Zhvalevsky sangat menarik dalam kepelbagaian mereka. Penulis dengan mudah dan senang menulis kedua-dua buku panduan kemahiran komputer dan cerita lucu dan menarik untuk kanak-kanak dan remaja. Zhvalevsky mempunyai pendidikan teknikal – dia adalah seorang ahli fizik dan, seperti yang diakui sendiri oleh penulis, ini banyak membantunya dalam penulisannya.

A. Zhvalevsky tinggal di Belarus, tetapi kebanyakan buku dan peminatnya berada di Rusia. Selalunya dia menulis karya-karyanya dalam pengarang bersama. Dia juga penulis skenario: pada tahun 2009 filem 'M + J' dirilis, berdasarkan novel dengan nama yang sama, ditulis dalam duet dengan Evgenia Pasternak. Di Wikipedia, anda boleh mendapatkan senarai lengkap filemnya.

Anda boleh mengetahui lebih banyak maklumat mengenai pengarang di laman web rasminya az-book.info. Sementara itu, kami akan terus berkenalan dengan buku A. Zhvalevsky, yang terbaik termasuk dalam penilaian kami hari ini.

Penilaian buku terbaik oleh Andrey Zhvalevsky

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Andrey Zhvalevsky 1 Masanya sentiasa baik 5.0
2 Porrie Gatter dan Ahli Filsafat Batu 4.9
3 Anda tidak akan mendapat bahaya di sini 4.8
4 52 Februari 4.7
5 Saya mahu ke sekolah! 4.6
6 Sekolah tatabahasa № 13 4.5
7 Moskvest 4.4
8 Terbuka akhir 4.3
9 M + J. Dan dengan dia, dengan pakaian ini! 4.2
10 Mari keluar dari sini! 4.1

'Masa sentiasa baik'

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 5.0

Masanya sentiasa baik

Pemenang anugerah 'Alisa', pemenang pertandingan 'Kniguru', finalis anugerah 'Yasnaya Polyana', peserta anugerah 'Baby-NOS', pemenang peraduan 'Book of the Year' – buku pemenang 'Oscar' dan buku petunjuk untuk kanak-kanak dan masa ibu bapa mereka sentiasa baik 'dari Andrey Zhvalevsky dan Evgenia Pasternak membuka penilaian kami. Sejak tahun 2007, buku ini telah diterbitkan sebanyak 11 kali, dengan jumlah edaran lebih dari 100,000 naskhah.

Buku ini ditulis dalam bahasa yang sangat mudah dan mudah dicapai, sama seperti cara berfikir dan pertuturan kanak-kanak. Dan dua jalan cerita berkembang di dalamnya sekaligus: penceritaan dilakukan secara selari bagi pihak dua pahlawan. Gadis Olya, yang berada di kelas 6 dan tinggal pada tahun 2018, dan budak lelaki Vitya, pelajar kelas 5, yang tinggal pada tahun 1980 – berubah zaman! Lebih-lebih lagi, bukan sahaja kanak-kanak tetapi juga keluarga mereka masuk ke 'zon waktu' yang baru. Pembaca mendapati saat ini sangat berjaya, banyak yang menyukai kenyataan bahawa watak-watak kecil terkejut dengan tindakan ibu bapa mereka, membandingkannya dengan kehidupan sebenar.

Anak-anak mendapati diri mereka berada dalam 'garis masa' yang sama sekali tidak dikenali, mereka benar-benar bercerai dengan apa yang mereka biasa dan belajar hidup dengan cara yang baru. Olya mula memahami betapa berharganya berkomunikasi dengan orang yang hidup, dan bukan hanya melalui alat, dan Vitya menyedari bahawa setiap orang mempunyai kebebasan yang harus dihormati dan dilindungi. Pada akhirnya, penulis membawa kepada pemahaman bahawa untuk kebaikan dan perbuatan baik – waktunya selalu baik, dan tidak menjadi masalah jika anda hidup pada tahun 1980 atau 2018.

Ya, dalam plotnya, beberapa masalah masa lalu jelas tidak masuk akal, dan tren masa depan sedikit dibesar-besarkan, tetapi buku itu, dengan menggunakan contoh yang mudah dan mudah difahami, mengajarkan bagaimana bertindak dengan betul dalam situasi yang sukar. Dan ini adalah perkara utama. Kami menasihatkan anda untuk membaca buku ini dengan anak-anak anda, terutamanya pelajar kelas 5-6 akan menyukainya.

Porrie Gatter dan Ahli Filsafat Batu

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.9

Porrie Gatter dan Ahli Filsafat Batu

Buku Porrie Gatter, seperti judulnya, adalah parodi siri novel terkenal dunia oleh penulis Inggeris J.K. Rowling. Dalam penilaian kami, karya A. Zhavelevoy dan Igor Mytko ini berada di tangga kedua. Dan ini bahkan bukan sebuah buku, tetapi keseluruhan siri, yang awalnya diterbitkan dalam 4 jilid, dan kemudian digabungkan menjadi sebuah buku tebal yang disebut 'Porry Gutter. Semua!'. Dua jilid pertama terjual lebih daripada 100,000 buku.

Porrie Gatter adalah kebalikan dari Harry Potter. Pada mulanya, plot dibina untuk mengubah yang asli ke dalam, dan persamaannya cukup jelas. Walau bagaimanapun, ini hanya berlaku dalam dua jilid pertama. Jelas, parodi plot tidak begitu menarik, oleh itu, pada pertengahan aksi buku ini, kita sudah melihat karya baru kita sendiri yang sebenarnya tidak ada kaitan dengan Harry.

Terutama dalam buku ini, pembaca tertarik dengan kesederhanaan persembahan dan humor yang tidak berkesudahan, serta nota kaki dalam gaya Terry Pratchet. Semua ini pasti menggembirakan pembaca. Penonton yang mana buku ini dirancang, adalah remaja – pelajar sekolah yang senang dengan buku-buku lucu yang memberi pengajaran. Moral buku ini adalah: walaupun anda tidak seperti orang lain dan nampaknya 'rendah diri' dengan latar belakang orang lain, anda sentiasa dapat mencari pekerjaan yang menarik dan berjaya di dalamnya.

Anda tidak akan mendapat bahaya di sini

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.8

Anda tidak akan mendapat bahaya di sini

Buku dari siri 'menakutkan / lucu' oleh Andrey Zhvalevsky dan Igor Mytko berada di kedudukan ketiga. Matlamat yang ditetapkan oleh pengarang adalah untuk menghilangkan ketakutan kanak-kanak dan menunjukkan bahawa mereka tidak begitu menakutkan seperti yang mereka nampak, dan, tentu saja, membumbui semuanya dengan humor yang berkilauan, plot 'X-Files' dan anotasi lucu. Mungkin kerana campuran eksplosif inilah karya ini memperoleh anugerah sastera nasional 'Cherished Dream' untuk buku paling lucu pada tahun 2006.

Plot ini dibina berdasarkan penambahan ghaib dan lucu, menakutkan dan lucu, yang menimbulkan ketakutan pada satu kemustahilan tertentu. Terdapat kengerian di sini, tetapi tanpa rasa takut, ada musuh di sini, tetapi mereka sangat tidak masuk akal dan lucu, ada penyelidikan, tetapi sudah terlalu lucu. Secara umum, buku “Tidak Boleh Dihidamkan Di Sini” adalah keseluruhan novel mengenai layanan seorang gadis cantik Marie di jabatan paranormal. Marie – pelajar yang sangat baik, 'anggota Komsomol' dan hanya gadis yang baik – berjuang untuk menangkap semua raksasa, sering mendapati dirinya dalam situasi yang sangat lucu. Sebaliknya pasangannya terlalu serius dan bertindak dengan berhati-hati, tetapi ini tidak menghalangnya, bersama-sama dengan Marie, untuk menemukan dirinya di bawah katil atau di almari untuk mencari monster lain.

Pada prinsipnya, banyak pembaca percaya bahawa plot dalam gaya parodi Stephen King, diselingi dengan permainan kata dan pembalikan frasa, ternyata cukup berjaya. Yang lain mengisyaratkan beberapa tahap persembahan. Baiklah, bagi masing-masing, tetapi bagi mereka yang ingin mentertawakan ketakutan masa kecil mereka sepenuhnya, kami pasti mengesyorkan buku “Tidak ada bahaya yang akan dilakukan kepada anda di sini” karya Andrey Zhvalevsky untuk membaca.

52 Februari

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.7

52 Februari

Buku '52 Februari ', juga ditulis oleh Andrey Zhvalevsky dalam duet bersama Evgenia Pasternak, berada di kedudukan keempat. Sebenarnya, ini adalah sejenis buku harian yang ditulis oleh dua watak sekaligus – Tema kelas lapan dan rakan sebayanya, Dinka.

Buku itu sendiri tidak begitu besar, kerana ceritanya hanya meliputi sehari. Pada awal bulan Mac, banyak salji tiba-tiba turun, yang memenuhi seluruh bandar dan menyebabkan lalu lintas benar-benar runtuh. Akibatnya, banyak penduduk mendapati diri mereka berada dalam situasi sukar: kereta tersekat di jalan salji, bas troli dan bas tidak beroperasi, malah komunikasi selular enggan berfungsi.

Kisah ini diceritakan bagi pihak dua remaja yang tidak mengenali antara satu sama lain. Juga, dari semasa ke semasa, kisah ini ditambah dengan kenangan ibu bapa mereka tentang bagaimana mereka semasa remaja. Pada mulanya, semuanya betul secara ideologi, seperti pada “zaman Soviet”, tetapi tiba-tiba perbualan bertukar menjadi topik yang terus terang. Bapa dan anak, ditinggalkan tanpa elektrik di pejabat dan ibu dan anak perempuan, menunggu di rumah – mereka akhirnya ditinggalkan sendirian untuk bercakap satu sama lain 'dari hati ke hati'.

Buku ini dengan jelas menunjukkan keadaan ketika kanak-kanak secara beransur-ansur menjadi dewasa, tetapi ibu bapa tidak menyedarinya, terus menganggap mereka sebagai anak. Ini menunjukkan bagaimana anda boleh bercakap dengan santai mengenai topik yang kelihatan sukar dengan remaja. Dan semua ini disampaikan dalam bentuk yang ringan dan tidak rumit. Oleh itu, buku ini akan berguna bukan sahaja untuk anak-anak, tetapi juga untuk ibu bapa mereka.

Di samping itu, penulis juga menyentuh topik seperti tolong menolong dan tolong menolong. Plot ini menggambarkan dengan jelas bagaimana orang saling membantu membebaskan kereta dari salji salji, bagaimana mereka memanaskannya dengan teh dan membersihkan jalan masuk salji.

Namun, buku apa ini? Tentang cinta. Dan hanya mengenai cinta, dan dalam manifestasi yang paling pelbagai. Buku pendek ini mengandungi banyak pemikiran pintar, betul dan berguna. Ringkasnya, kami menyukainya!

Saya mahu ke sekolah!

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.6

Saya mahu ke sekolah!

Buku ini adalah mengenai sekolah, tetapi mengenai buku yang sukar, tetapi mengenai buku yang nyata dan menarik, yang ingin dilalui oleh kanak-kanak pada hujung minggu dan cuti, dan juga pada hari cuti. Kami menyukai kisah sekolah yang tidak biasa, jadi kami meletakkannya di tempat kelima dalam ranking.

Dari halaman pertama, nampaknya kita bercakap mengenai sekolah yang tidak biasa seperti Hogwarts, di mana ahli sihir sebenar belajar dan bekerja. Bukan jenaka – kanak-kanak, jika mereka mahu, boleh pergi ke Elbrus atau terbang dengan belon udara panas. Tetapi sihir ini untuk kanak-kanak tidak dilakukan oleh tongkat sihir, tetapi oleh guru-guru itu sendiri, yang hanya menyukai pekerjaan mereka.

Oleh kerana pendekatan ini dan banyak peluang untuk bekerja secara bebas, pelajar memperoleh pengetahuan yang lebih mendalam. Kerja rumah tidak ditugaskan, dan guru dibenarkan dipanggil dengan nama dan juga dengan nama panggilan.

Tetapi sistem ini mengganggu perkara ini, yang selalu takut akan perkara tersebut dan pemikiran bebas. Akibatnya, sekolah ini ditutup. Dan kanak-kanak luar biasa mendapati diri mereka berada di sekolah yang paling biasa. Sangat sukar bagi mereka untuk membiasakan diri dengan pesanan baru dan guru, yang sepertinya sama sekali tidak menyukai profesion mereka; kepada rakan sekelas yang hidup dengan nilai yang sama sekali berbeza. Tetapi lelaki dari 34 tidak berputus asa. Di sekolah baru, mereka mula melakukan pelbagai aktiviti yang menyeronokkan, serentak dengan melibatkan rakan baru mereka. Dan memang banyak perkara menarik berlaku, secara beransur-ansur semuanya dan setiap orang berubah.

Ada yang menyebut novel ini sebagai utopia, yang lain yakin bahawa ini mungkin. Walau bagaimana pun, buku ini menunjukkan contoh bagaimana ia dapat, bagaimana seharusnya. By the way, penulis berpendapat bahawa apa yang mereka tulis di dalam buku mereka sering menjadi kenyataan. Bagaimana jika ada yang keluar dari ini?

Perkara utama adalah bahawa setelah membaca buku, anak-anak mula memahami bahawa pertama-tama mereka perlu belajar, dan guru dan ibu bapa ingat bahawa anak-anak perlu disayangi dan syarat-syarat untuk perkembangan mereka harus diwujudkan. Hanya untuk berada di sana, untuk menolong dan memberi cadangan, tetapi tidak menghalang para genius kecil untuk merealisasikan banyak bakat mereka. Kami mengesyorkan membaca dalam lingkungan keluarga yang hangat.

Sekolah tatabahasa № 13

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.5

Sekolah tatabahasa № 13

Cerita 'Gymnasium No. 13' secara tradisional ditulis oleh Zhalevsky bersama-sama dengan Pasternak. Karya ini membangkitkan ulasan yang pelbagai daripada pembaca – ada yang gembira dengannya, yang lain menulis ulasan yang kecewa. Yang lebih menarik ialah membaca dan memahami – siapa yang betul? Kami, pada gilirannya, sudah membaca buku tersebut, memberi nilai dan memberikan tempat keenam dalam penilaian tersebut. Sangat menarik bahawa pada tahun 2011 karya 'Gymnasium No. 13' memenangi tempat pertama dalam festival DAR pada tahun 2011, dan juga menjadi finalis anugerah kanak-kanak antarabangsa yang dinamai Vladislav Krapivin.

Peristiwa yang dijelaskan dalam buku ini berlaku di gimnasium Minsk yang paling biasa dan tradisional, yang, sebenarnya, memang wujud dan terletak tidak jauh dari rumah salah seorang pengarang dan tempat anak perempuan penulis kedua belajar di sana. Singkatnya, di halaman gimnasium 'buku' terdapat sebatang pohon oak berusia seratus tahun, yang tidak begitu luar biasa. Tetapi atas sebab tertentu pokok ini mengganggu semua orang, jadi mereka memutuskan untuk menebangnya. Walau bagaimanapun, dua rakan – pelajar kelas tujuh Antokha Volkov dan Sevka mempunyai rancangan mereka sendiri: mereka memutuskan untuk meletupkan pokok oak. Tetapi pada masa letupan, berlaku sesuatu – sebuah portal dibuka, yang membawa para pahlawan ke dalam dongeng, di mana mereka menemui goblin, duyung, brownies, kucing yang dipelajari, dan juga Perun, Yarila, Koschei … Ya, omong-omong, kisah ini merangkumi peristiwa bersejarah mitos Belarus dan Slavia , serta Perang Patriotik Besar. Dengan kata-kata, mereka mesti melalui pencarian dan mencari rune yang akan membantu mereka pulang ke rumah. Dan semasa pengembaraan, rakan masih belajar untuk saling membantu, menyokong, menghormati cerita rakyat dan sejarah.

Berdasarkan ulasan, dalam buku ini, banyak yang tertarik dengan plot menarik dan aksesibilitas persembahan – teks tersebut mengandungi slanga remaja dan petikan kata demi kata dari filem kegemaran mereka. Ini menjadikan buku “Gymnasium No. 13” menarik untuk penonton remaja. Walaupun beberapa orang dewasa juga tidak ada salahnya membaca buku ini, sekurang-kurangnya untuk menyegarkan ingatan mengenai sejarah Rusia Kuno.

Moskvest

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.4

Moskvest

Kisah aksi permainan baru dari duet pengarang yang sudah dikasihi – Zhalevsky + Pasternak, kami telah meletakkan di tempat ketujuh dalam penilaian kami. Kisah ini adalah mengenai bagaimana dua remaja jatuh ke masa lalu yang jauh, semasa penubuhan Moscow dan para putera Rusia kuno. Dan mereka mesti kembali ke masa depan, menggunakan semua pengetahuan mereka yang diperoleh dari pelajaran sejarah.

Dalam tulisan itu, penulis segera memberi amaran kepada pembaca bahawa buku ini tidak mempunyai ketepatan sejarah dan kebanyakannya adalah fiksyen. Oleh itu, adalah wajar untuk menganggap karya ini sebagai kisah pengembaraan ringan dalam genre sejarah. Naratif dan petualangan para pahlawan diselingi dengan rujukan sejarah ringkas, yang, seolah-olah berjaga-jaga, diberikan dalam bentuk petikan dari Wikipedia.

Kali ini, penulis menghantar pahlawan 1000 tahun yang lalu, dan setiap kali mereka meneka peristiwa bersejarah, mereka diangkut beberapa abad ke depan. Berapa banyak pencarian sejarah yang harus ditanggung oleh remaja sebelum mereka dapat pulang?

Anda tidak harus mencari makna yang sangat mendalam dalam buku ini – tugas karya tersebut adalah menarik minat, mendorong penyelidikan bebas yang lebih jauh. Karya ini ditulis untuk remaja, dan lebih menghiburkan daripada pendidikan, jadi bagi sebilangan buku ini mungkin kelihatan terlalu kekanak-kanakan, namun demikian. Dan kanak-kanak yang suka pengembaraan membaca dengan senang hati!

Terbuka akhir

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.3

Terbuka akhir

Seperti yang anda duga – buku ini adalah mengenai remaja, dan Zhvalevsky, secara tradisinya, menulisnya dengan kerjasama Pasternak. Dan, omong-omong, bukan hanya mengenai remaja, tetapi juga mengenai tarian, kehidupan dan cinta, serta mengenai pilihan sukar yang harus dibuat oleh semua orang di final terbuka. Dalam ranking kami, buku 'Open Finals' berada di kedudukan kelapan.

'Open End' mempunyai struktur plot yang tidak biasa: ia terdiri daripada 5 bab dengan watak dan jalan cerita remaja yang sama sekali berbeza, tetapi pada akhirnya mereka masih bertemu dan bergabung. Pada mulanya, nampaknya watak-watak itu tidak tersambung dengan cara apa pun. Satu-satunya persamaan mereka ialah mereka semua menghadiri salah satu studio tarian Yegorov. Pada masa yang sama, setiap orang hidup dengan masalah mereka sendiri – seseorang mempunyai cinta pertama, seseorang menyelesaikan konflik dengan ibu bapa mereka, seseorang mencari tempat mereka dalam kehidupan. Tetapi lebih dekat ke hujungnya, utas plot mula saling berkait. Dalam bab terakhir 'final terbuka', semua lelaki bersatu. Dan empat bab pertama kelihatan seperti persiapan untuk cerita itu sendiri: dalam menghadapi pilihan yang sukar, setiap remaja mesti memutuskan sendiri siapa dia sebenarnya dan apa yang harus dilakukan seterusnya. Tentu, perlawanan akhir benar-benar terbuka, tetapi kita masih melihat kejayaan di sini.

By the way, tidak seperti buku sebelumnya, buku ini akan berguna untuk anak-anak dan ibu bapa. Motif tindakan orang dewasa, watak dan jenisnya ditunjukkan di sini dengan sangat baik dan jelas. Contohnya, ada yang tidak memandang serius hobi anak-anak mereka, yang lain merindui hakikat bahawa anak-anak mereka telah dewasa, dan yang lain memaksa anak-anak untuk melakukan perkara yang tidak mereka sukai. Sebilangan pembaca tidak menyukai kenyataan bahawa buku itu secara harfiah menjatuhkan imej ibu. Baiklah, mungkin begitu. Tetapi inilah contoh bapa sejati. Dan ini, sepertinya bagi kita, adalah kelebihan besar! Jadi buku itu semestinya pantas dibaca.

M + J. Dan dengan dia, dengan pakaian ini!

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.2

M + J.  Dan dengan dia, dengan pakaian ini!

Buku 'M + J. Dan dengan dia, dengan pakaian ini! ' Zhvalevsky dan Pasternak bukan buku untuk remaja, tetapi untuk orang dewasa. Dia memberikan perspektif yang berbeza mengenai masalah yang sama dari sisi wanita dan lelaki, mempunyai humor yang tiada tandingan dan momen sentimental yang cerah. Dalam penilaian kami, karya ini mengambil kedudukan kesembilan.

Di tengah-tengah cerita terdapat dua pahlawan – Katya dan Sergei. Mereka bekerja di industri buku atau 'buku berhampiran' dan bertemu secara kebetulan di kereta bawah tanah. Sebenarnya, sepanjang buku ini, kita melihat satu siri 'pertemuan kebetulan' kedua-dua watak ini dan memerhatikan bagaimana mereka bertindak balas antara satu sama lain, apa yang mereka fikirkan pada masa-masa ini, apa yang mereka alami. Kisah ini diceritakan pada orang pertama dari kedua watak tersebut. Perbezaan antara pemikiran maskulin dan feminin ditunjukkan secara sederhana dan baik. Sehubungan itu, duet Zhvalevsky dan Pasternak berfungsi dengan baik.

Secara keseluruhan, M + F bukanlah buku yang tidak baik untuk senang membaca: romantis, comel dan berselera. Sebenarnya, kisah kehidupan biasa disajikan dalam bentuk yang paling luar biasa. Tetapi masih, kita masih mempunyai soalan yang sangat menarik – di mana hilangnya pahlawan ketiga – pakaian yang dinyatakan dalam tajuk? Secara teori, ia seharusnya memainkan peranan penting dalam buku … Atau tidak? Walaupun, bagaimanapun, dan benar-benar, ke neraka dengannya, dengan pakaian ini!

Mari keluar dari sini!

Pengarang: Andrey Zhvalevsky

Penilaian: 4.1

Mari keluar dari sini!

Pada 1 September, pelajar kelas 4-B sekali lagi ditinggalkan tanpa guru – tiada guru yang dijemput dapat mengatasi lelaki-lelaki ini. Tetapi ketika Valeria Kirillovna, pengarah sekolah dan ahli sihir bersama, melakukan latihan ke tangannya sendiri, semuanya berubah dengan cepat. Kisah Zhvalevsky dan Pasternak 'Mari kita lari dari sini!' menutup penilaian kami dengan sungguh-sungguh.

Plotnya agak mudah: kelas moden yang terdiri daripada 4 pelajar, yang mampu menimbulkan kegilaan pada mana-mana guru, tidak mahu belajar dengan cara apa pun. Dan hanya guru sihir yang dapat menenangkan anak-anak nakal menggunakan kaedah yang tidak biasa, dan kadang-kadang sama sekali tidak biasa – dia membaca fikirannya dari kejauhan, dan dapat menghantarnya ke harimau bergigi saber, dan di mana sahaja anda mahu! Berkat dia, anak-anak dapat mengunjungi Emerald Land, melakukan perjalanan di dalam kalkulator, mengambil bahagian dalam perang blondes dan brunettes … Tidak dapat dikatakan bahawa semua pengembaraan berjalan dengan lancar, tetapi semua orang belajar pelajaran mereka dari apa yang berlaku. Dan yang paling penting, anak-anak belajar berkawan, berfikir dan tidak takut dengan inovasi.

Mungkin buku itu kelihatan terlalu keanak-anakan. Pada prinsipnya, ini tidak menghairankan, kerana watak utama di dalamnya adalah kelas empat. Dan, kemungkinan besar, ini ditulis untuk penonton ini. Oleh itu, disarankan membaca buku mengikut umur yang dinyatakan!


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen